Zajímaly by mne názory cyklistů, kteří si vyzkoušeli v životě dva druhy kol (silniční i horské). Co vám je bližší? Jste duší silničář nebo biker? Uveďte základní výhody (i nevýhody). Děkuji předem za vaše odpovědi.
Tak to já jsem zřejmě nějaký křížený pouliční voříšek, mám horské kolo, ale jezdím na něm i po silnici :-)
Já též......ale v tom je přece tá krása hoského kola, můžeš si vymyslet podle chuti výlet převážně po asfaltu, nebo naopak trasu, kde o asfalt nezavadíš a přijedeš s kilem bahna na rámu.
To jsme dva :o)))
To je téma na slohovou práci! Mám silnici, HT i FS. Dřív jsem jezdil jen silnici, teď hlavně FS. Ale jestli jsem víc silničář nebo biker nevím. Je mi to blízké obojí, někdy mám chuť na švih po silnici, někdy na dobrý trail někde v horách. Taky jsem dřív jezdil BMX - moc mě to bavilo. Ještě jsem si vyzkoušel Jurimírovo a HonzyK lehokolo - skvělá věc (nemám už kam dát). Cítím se jako cyklista, který střídá různá kola. A výhody a nevýhody - ty jsou myslím obecně tak známé, že je škoda zaplevelovat databázi dalšími redundantními informacemi.
Tož tak...
Silniční kolo jsem nezkoušel, snad to ale nebude na překážku abych napsal svůj názor.
Jsem přesvědčen o tom, že každá kategorie kola má své limity, nějakou oblast použití pro kterou je konstuováno, navrhováno a projektováno. Jistě, lze namítnouti, že se na jakémkoliv kole dá jet kdekoliv, to je jistě pravda, nicméně stejně jako jízda na silničním kole přestane být v náročnějším terénu "to pravé", i jízda na MTB po silnici bude po několika desítkách kilometrů poněkud otravná. Nemusím mít zkušenosti se silničním kolem, abych odhadl, kde jsou jeho hranice. Silnička je lehká, svižná, rychlá, elegantní, prostě "žiletka" se vším co toto slovo vystihuje- pro mě osobně vždy "vrchol elegance". Ale co naplat, její opravdu plnohodnotné využití vidím spíše na cestách s pevným povrchem, potažmo na silnicích. A silnice já tuze nerad. Každý jsme z jiného těsta, já jsem byl uhněten do terénu. Mohl bych říct, že tam kde cesta pro silniční kolo končí, tam pro mě začíná a naopak. Odolné, pevné, robusní kolo, široké pláště, terén více nebo méně náročný, cestou necestou, někdy podle mapy, někdy nazdařbůh někam lesem. Přitom mi ovšem nečiní nejmenších problému akce charakteru spíše cyklo - turistického.
Vyjet si jen tak po pěšině do lesa, přeskočit kořeny, přebrodit potok, nabrat si do treter, vyšlápnou kopeček, přeskákat kameny a to všechno tak, abych byl "neviditelnej", stromy, les, příroda, ptáci, zvířata a mezi tim všim já s kolem tak, aby nikdo nepoznal že jsem tudy jel. Tak tohle je moje absolutně nejlepší a nejmilejší představa výletu na kole, tohle mě baví. U mě vyhrálo na celé čáře MTB.
mám rád vše kolem kol ať takových či makových, jezdil jsem opravdu vše, nutno říci že jen sportovně nikdy ne závodně, uznávám všechny tyto kategorie, ale jaksi vnitřně spíše ten MTB, mám blíže k lesu jak k autům na silnici, kde také jezdím, ale větší zážitek mám z toho lesa, nebo opuštěné polňačky.Kvalitní MTB to je trochu jak "Harley" bez motoru/obrazně/ a ten se mi vždy líbil, ale plně respektuji a chápu, že má každý svůj vkus, hlavní je aby kvůli svému vkusu neodsuzoval ty ostatní a také "sportu zdar"
Řeknu vám, myslel jsem si, že jsem "lesař". Asfalt mám taky rád, ale ne ten na "honění", prostě model park. I kopce mi nevadily. Ale od včerejška jezdím kámošův luxusní cannondale silničku s karbonem VŠUDE a kopce, které mě dřív moc nebavily,mě začaly bavit. Asi bych si na tom kole něco předělal, kdby bylo moje (asi touringové berany bych tam dal, jiný sedlo a možná odpruženou sedlovku) , ale jinak, když je asfalt hladký a klid: náááádhera! A to jsem, opakuji raději, spíš lesař... 26"
Mam XC fulla a ziletku. Letos zatim asi tak 80-90% najizdim na asfaltu kvuli treninku, pokud chce clovek dosahnout nejakych vysledku, tak se silnici vzhledem k rovnomernejsi zatezi nevyhne.
Neresim, jestli jsem biker nebo ziletkar, mozna podle toho, na cem zrovna sedim :o)
Bike je adrenalin, hravost, priroda (a sportovni nacini), ziletka je rychlost, taky adrenalin a taky sportovni nacini :o)
A oboji dohromady je pro me castecne i dopravni prostredek.
Mel jsem triatlonove kolo a ted mam dve horska.
Urcite radeji vyrazim do lesa a vyblbnu se. Ale to druhe horske mam na cykloturistiku a kdyz si vyberes peknou trasu...tak je to taky uzasne.
Na ziletku uz bych asi nesedl...nejak me to nelaka. Mozna jen kvuli triatlonu...ale na to uz ted nemam. Ale je to krasnej sport.
8 roků to už valím na silnici a pochopitelně na silničce. Ale tenhle rok si chci postavit i MTB na občasný odpočinek v lese.
Stejně na silnici je nejlepší ten maximální přenos síly a minimální ztráty, ta rychlost ta perfektní tuhost kola při záběru...:)
LOL, obcasny odpocinek v lese, s bikem :o)))
No pochybuju že v lese budu najíždět průměry 30 a výš, takže stejně to pro mě nemá cenu se hnát, jenom klídeček, žádný spěch od toho mám právě silnici:) Hlavně se těším na tu romantiku, kdy při západu slunce v létě sednu na pařez a budu jenom blbě čumět do nikam...
A lepit proraženou duši a blbě čumět do batohu (brašničky) s myšlenkou "vždyť sem tam ty montpáky přeci dával"
Taky miluju romantiku. Má to něco do sebe :-))))))))))
Jeste lepsi romantika je" sedim na parezu, zapada slunko, bude se stmivat, uz jsem vsechno z batohu snedl a vypil a ted bych rad vedel, kama se se dostanu dom" :-D
Jako bych se na silničce nemohl ztratit:) Děláte z toho moc velkou kovbojku
No na silnicce jsem se jeste nikdy neztratil, maximalne si kousek zajel, ale na bajku jezdim teprve rok a neco, tak ani kopecky v mym akcnim radiu nemam najety, tak obcas doopravdu kufruju. A to snedl a vypil jsem vsechno a konecne bych nabral spravny smer dom se mi stalo nekolikrat.
... tak to bys mohl nalistovat vlákno o GPS, teda jestli se v tom nevyžíváš.
Začínal jsem na žiletce (Favorit F4) ale po určité době jsem začal mít pocit, že je na silnici nějak těsno. A navíc kámoši měli jen MTB a nemohl jsem snima do lesa. Tak jsem přesedlal na horáka. Musím říct, že na obou typech kol něco je. A tak jsem prostě zůstal cyklistou...
Chtěl bys raději jezdit ve formuli 1, nebo pořádném off-roadu někde v horách ? A ještě si do toho přidej mezistupně, jako je rallye (WRC), nebo klasickou nákupní tašku na 4 kolech pro ženu ..... no, sečteno podtrženo, máš tu silničku, FS, XC i trek ... a teď si vyber :o))) ... každé má své, a každé si užiješ po svém ..... nelze říci, co je lepší či horší ...
pokud zmiňuješ výčet výhod/nevýhod, tak asi takhle:
+ MTB
svoboda (nepotřebuješ infrastrukturu, jedeš kde si zamaneš)
adrenalin (relativně rychlá jízda v členitém a náročném terénu)
+ žiletka
rychlost
rychlost :o)
ještě jednou rychlost :o))
a vlastně také adrenalin .....;o))
Coby kluk jsem snil o Favoritu. Jenže otec mně koupil polobalonový Stadion, abych nemohl jezdit rychle. Jet rychle se na něm sice jet dalo, ale ne dlouho.
Když dorazila začátkem 90. let móda horských kol, rozhodl jsem se realizovat vzpomínky. Pro jistotu (jestli silničku nebo „horáka”) jsem si od kamaráda půjčil jeho závodní horské kolo a vyjel na něm ve Zlíně z Cigánova na Jižní Svahy.
Bylo rozhodnuto: „horák” v životě neé. Zalíbily se mně ale jeho převody a výsledkem byla stavba kola, které do té doby pravděpodobně neexistovalo: silniční (622×20) s horskými převody. Určitě neexistoval pro to kolo název a kdo je viděl, zíral, co to je za hybrid. Dnes se tomu říká trek.
Při své první cestě na rakouských cyklostezkách (Dunajská) jsem sjížděl s hory nad Pasovem a brzděním se tak rozpálil přední ráfek, že duše explodovala. To byl začátek zvětšování šířky plášťů a zmohutňování ráfků. Konec je 47-622 a ráfky Remerx Grand Rock kvůli cykloturistice na supertěžko.
Při jízdě noční Duklou (v Polsku) jsem po nájezdu na ocelovou plotnu na silnici zažil noční let vzduchem (i s kolem). Odnesla to bočnice pláště. Ve Svidníku jsem objevil prodejnu, kde měli jediný plášť 47-622 z Rubeny. Jediné štěstí, že mě prodavač odmítl nechat se špinit a plášť vyměnil sám. Po 12 km jízdy rána jak z děla a poctivých 1/4 m pláště vyletělo z patky ven. Duše děravá ve stejné délce. Od té doby mně pláště z Rubeny nesmí na jiné, než silniční kolo. Vrátil jsem se zpátky do Svidníku a dal na kolo nejlepší plášť, co měli: Author 37-622 (cena náchodského šmejdu odečtena). Byť jsem jej silně přehustil, na silně zatíženém kole byl tak placatý, že jsem musel šlapat i s kopců.
Po této zkušenosti jsem zůstal u oblíbených 47-622.
Nachystané mám ale dva Schwalbe Marathon XR 50-622, ale kvůli užším blatníkům není šance je do kola nasadit. To se podaří, až seženu plastové blatníky 60 mm titanové barvy. Sháním už přes 3 roky,furt stále nic. Přitom Author je míval, ale ve stříbřité nebo černé.
Kdysi dávno, v pravěku, jsem jezdil na silničce. Dokonce závodně. No a to mi kolo otrávilo na dobrých 20 let.
Těch 20 let jsem chodil s báglem na zádech na vandry. A pak jsem si řekl - proč nosit všecho na hrbu a šmatlat pěšky, když to odveze kolo a já si pojedu jak pán.
Od té doby jezdím na kole hlavně lesní cesty a terén. Na silnici s provozem jedu jen abych se dostal do toho lesa. Nebo po úplných okreskách. Ve světě jezdím tak, abych se vyhnul velkému provozu.
Na kole jezdím vlastně díky své lenosti. Jak řekl Jurimír - jsem taky cykloturista.
Cykloturistika je hezká, ale plánovaná. Já jsem cyklotulák. Vyjedu a nevím kde bude můj cíl, kam dojedu, jak dlouho pojedu. Teprve až na každé lesní, nebo polní křižovatce se rozhodnu kam pojedu. Podle momentální nálady. Podle toho, která cesta se mi více líbí atd... Mám takový pocit volnosti. Je hezké, když někam jedeš a máš naplánovanou trasu. Pokud vše vychází tak je to fajn. Potom do tvého plánu vstoupí nějaká nečekaná událost a je vše v háji. Já osobně zastávám teorii, které říkám umění momentální improvizace. Nenechat se zaskočit nepředvídanou situací.
Ne každému to ale vyhovuje.
Mám takovou oblíbenou větu : Je li vám jedno, kde se nacházíte, tak jste určitě nezabloudili.
takhle velmi často chodím na vandrech. Mám to rád. V mapě vlastně jen kontroluju, kde zhruba sem, abych se vyhnul civilizaci, ale kam půjdu se rozhoduju na rozcestí podle toho, která cesta se mi víc líbí. Občas se nemůžu rozhodnout a tak svačím skoro vždycky na rozcestí a přemýšlím kudy a občas si házím korunou
Na "galuskáči" jsem jel před mnoha a mnoha lety, ale doteď mám ty vzpomínky v srdci)) jede fakt krásně lehce a rychle. Ovšem konkrétně mě to neoslovilo. Koupil jsem treka. Jezdil a zjistil, že jsou terény, které trek nezvládá, koupil jsem tedy horáka. A teď jsem ve stadiu, že chci horáka ťrochu lepšího a toho si budu hýčkat)) ale trek a silniční trasa má taky něco do sebe. Ať je to jak je to, ve Tvé otázce chybí podle mě ten trek, jako něco mezi...