Zdravím,
pokukuju po novém kole a zajímalo by mne, jestli lze zkombinovat celoodpružené kolo s klasickým (ne sedlovkovým) zadním nosičem.Je mi jasné, že na některé varianty zadní stavby typu paralelogram (čtyřčep) zadní nosič z principu namontovat nepůjde.
Uvítal bych případně nějkaký tip na celoodpružené kolo s možností montáže nosiče nebo zkušenosti s úpravami nepřipraveného kola.
Díky za reakce.
Jsou jen dvě možnosti.
1) Sedlovkový nosič (ale ten jsi psal, že nechceš).
2) Vyrobit si (nechat si vyrobit) nosič, který bude mít také čepy, tzn. bude kopírovat pohyb zadní stavby. Ale pak je třeba myslet na to, že nosič a jeho náklad bude sedět převážně na zadní stavbě a k sedlovce (či sedlové trubce) bude jen přichycen kvůli torznímu uchycení ... což znamená, že to kompletně změní (resp. zneguje) vlastnosti tlumiče zadní stavby ...
... takže bych do toho raději nešel ...
Pokud nebude mezi uchyty nosice zadny z cepu, nevidel bych v tom problem, ani u ctyrcepu. Problem bude spis v tom, jak se bude chovat zadni stavba, kdyz bude zatizena nekolika kg nakladu, asi ji tim docela umrtvis.
Pokud chces jezdit natezko a pritom pohodlne, co takhle zvazit radeji variantu poradnych plastu, tj. klidne neco jako 2,4"? Na jizdu po asfaltu pri poradnym natlakovani oproti uzsim plastum rozdil az takovej nebude, v terenu uz budou mit jenom navrch.
A treba bych zkusil pridat odpruzenou sedlovku....
Napřed si vyhlésni kolo, potom sem hoď odkaz na solidní fotku a potom se můžeme bavit dál. Neodpružená kola jsou v podstatě všechna stejná, což u odpružené zadní stavby neplatí, takže je nutno vymyslet pokaždé něco jiného.
V zásadě bych udělal toto: na zadní vidlici bych upevnil objímky, na ně spodní část nosiče a jeho vrchní část podle konstrukce odpružení. Nosič tak bude v podstatě napevno, jako u klasického kola, ale neovlivní pružení.
Dobré kolo, leč finančně kláda je http://www.r-m.de/index.pl/dgry_d Možná existuje plagiát, nevím. Ale nosič na celopéro je problém, protože se vylučuje účel kola A nosič. Proto se to asi moc nedělá.
To kolo váží samo o sobě téměř 20 kg!!! To je snad udělaný z lešenářských trubek nebo z kulatiny. Přitom to oproti "normálnímu" FS má navíc jen ten nosič. To bych tedy v terénu do kopce a ještě naložený nechtěl táhnout!
Vyvstává opět otázka - není lepší kvalitní lehký HT a pořádné pláště huštěné dle povrchu, kde se zrovna jede?
Další model, o něco levnější:
http://www.r-m.de/index.pl/d10_spec_d
Otázka je , jestli není výhodnější a levnější hardtail s dobrou odpruženou sedlovkou a vyřešeným nosičem na pevno.
Odpověď zní, že celoodpružené trekkingové kolo i s nosiči jsem už dávno mohl mít. Jenže stálo asi 14 500 Kč a jediné, co by mně z něj po koupi zbylo, by byl jen ten rám, který se mně samostatně sehnat nepodařilo.
To kolo mělo velice dobrý odpružený rám, ale komponenty obyčejné, které by mně nebyly k ničemu.
Odpružená sedlovka je něco úplně jiného a spíš ve smyslu lepší něco, než nic.
já ti neporadím (já teda mám celopéro s nosičem, ale je to lehátko, u nich se zadní nosiče nad zadním odpruženým kolem dělají zcela běžně, moje kolo je Azub) - jen tolik, že pokud nosič, tak rozhodně přidělat na tu odpruženou část rámu (tedy ne na vidli) - aby i nosič byl odpruženej. Zlepší se komfort a jízdní vlastnosti zůstanou zachovány.
Full a nosic? O tom muze uvazovat jen chora mysl :o(
Proč? Daleko lepší, než HT s brašnama. S fullem si s báglama můžeš v terénu dovolit daleko víc, při sjezdech to často ani nepoznáš, že tam máš něco naloženýho. Ale musí být na rámu, ne na vidli.
jo, to je přesný !!!! .. jenže kam naložíš brašny/nosič na zadek fulla tak, aby to nesedělo na zadní stavbě ??? .... koukal jsem dost obrázků celopér a nenašel jsem jediné, které by mělo zadek odpružené tak, aby tam bylo ještě místo pro úchyt nosiče ... zkrátka a dobře, zatím to dle mého vypadá, že celopéru s nosičem se dá jen s úchytem na sedlovku, maximálně výroba na zakázku s podepředním z horní části sedlové trubky, toť vše ... a jakmile to uchytíš na zadní odpruženou stavbu, už musíš řešit čepy kvůli pohyblivosti nosiče, navíc při solidní váze (a o to jde, ne ? .. jinak bys mohl vozit bágl) se v takovém případě kompletně umrtví vlastnosti odpružení zadní stavby a ohledně trakce (pohodlí bude si přeci jen vyšší) to bude horší než HT se solidními plášti !!!
tak si musíš koupit rám, kterej tam ten úchyt má, to je jednoduché:-) někdo výše už tady odkaz dával, já přidám ještě jeden. Prostě když budeš hledat, tak celopéro dělaný na nosič najdeš.
http://www.azub.cz/cz/lehokola/img/max/max-01.jpg
Nevim, proc s takovou oblibou cpete odkazy na lehokola i do vlaken, kde o ne evidentne nejde...
Ale tady to vyjimecne muze byt zajimave - kdyby byl specialne vyrobeny MTB ram, kteremu ze zadku (nejspis z krizeni sedlove a horni ramove trubky) kouka dozadu poradna precnivajici trubka, na kterou by se posadil nosic, tak by to fungovalo.
Cetne navrhy, ze jooo, ale s baglama na neodpruzene casti zadni stavby (na kole) mi totiz prijdou zcestne, vzdyt jde asi prave o to, odpruzit ty tezky bagly, aby zadni kolo nedostavalo tolik na zadek a nemelo treba osmici po kazdym prujezdu kamenitym zlebem... atp. Kazdy kdo jezdi na tezko expedicne tomu asi bude rozumet.. :)
Jen pár poznámek k tomu cpaní lehokol všude:
1. Původní dotaz nebyl nijak specifikovanej, o jakej typ kola se má jednat. Jedním z hlavních důvodů, proč jsem si pořídil odpružené lehokolo byl právě ten, že má vyřešené jak na něj přidělat nosič (uvažoval jsem i o MTB, ale právě to, že se s nosičem na většině rámů nepočítá byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem to zavrhl).
2. I kdyby měl tazatel na mysli výhradně MTB (což trochu z kontextu vyplývá), hodí se ta fotka jako ilustrace toho, že to jde, že to funguje a jak to asi může vypadat.
3. Myslím, že jsem jeden z mála zde přispívajících, kteří skutečně jezdí na celoodpruženém kole s nosičem (a často vozím celkem velké náklady - odhadem až kolem 40-50 kg), takže jsem jeden z mála, kdo může popsat, jak se takhle naložené kolo chová v praxi (a jestli je to lehokolo nebo ne, to není pro jízdní vlastnosti tak podstatné). A k tomu říkám, že za předpokladu správně seřízené pružiny (natěžko pružinu měním za tvrdší) tu váhu navíc na kole na rovině a z kopce prakticky nepoznám ani na hodně rozbitých cestách.
Dobra dobra, ja se otazal obecne, v reakci na dvacet jinych pripadu, ne jen na tenhle jeden. A byla to spis recnicka otazka...
Zakladatel vlakna shani uplne nove kolo, takze mozna se necha inspirovat a zmeni i typ kola zgruntu... :)
Ale ze v tomhle konkretnim pripade to s tim lehokolem nebylo uplne od veci jsem rekl uz o prispevek driv, takze to snad nemusim opakovat.