Od úterý prý zuří v Prace policejní akce pro zajištění bezpečnosti chodců a cyklistů. Což v pojetí hrdinů, co na nás z plakátů svítí baterkou a míří pistolí znamená, že budou chodci i cyklisté pokutováni o 106. Jelikož znalost zákonů nepatří k silným stránkám MP pro jistotu drobné připomenutí co je in a co out, aby jste neplatili pokuty zbytečně.
Nejezdit po chodníku, napříč přes přechody. Vést kolo po chodníku je možno. Je-li u silnice cyklostezka (modrá značka s kolem, ev. i chodcem) je nutno ji užít. Neplést s cyklotrasou (žluté značení směru), ta nedává právo jet po chodníku. Je možno podjíždět (zprava) stojící kolonu aut pokud tím negenerujete nebezpečí. Na kole se nesmí vést pes na vodítku. Cyklisté nesmí jezdit vedle sebe.
Do 18 let nutno mít přilbu.
Kolo musí být vybaveno odrazkami (příl. 13, vyhl. 341/2002) a to i za plného slunce. Světla (pokud svítí pouliční osvětlení stačí blikačky vepředu i vzadu) musí být namontována a zapnuta pouze za snížené viditelnosti. Za normální viditelnosti je nemusíte mít vůbec.
Určitě nemusíte mít na kole zvonek, blatníky a kryt řetězu (to z vyhlášky zmizelo).
Zákaz vjezdu, protisměrka a pod. platí i pro cyklisty, pokud není dodatková tabule, že nikoliv.
Za přestupky na kole se body neudělují.
Tolik co říká zákon, netahejte do toho prosím zdravý rozum (hlavně kolem ježdění po přechodech je hodně lidové tvořivosti). Pokud s pokutou nesouhlasíte (jste přesvědčeni, že jste nic neudělali) nemusíte ji platit, trvejte na projednání ve správním řízení. Eventuelní neúspěch však vyjde dráž. Zabavení vozidla, aby jste se nevyhýbali správnímu řízení, se vztahuje pouze na vozidla motorová. Pokyny policisty musíte poslechnout ať se Vám líbí nebo ne, mají pravomoc k jejich vymožení použít škálu "donucovacích prostředků".
Pokud jste se s ochránci poslední dobou setkali podělte se o zážitky.
http://www.novinky.cz/krimi/policiste-se-v...
...a zfackování strážníka je trestný čin, to je taky důležité připomenout :-))
Leda by jsi tím odvracel událost s vážnějšími následky. Jako např. že bude řídít dopravu.
Jojo, potkal jsem dnes docela dost policejnich aut na me trase do prace. Zpatky holt nevyuziju chodniku, abych prekonal jeden usek protismerky a tak zustal jen v bocnich ulickach, ale holt budu muset projet nekolik neprijemnych krizovatek s velkym provozem ... sice to bude nebezpecne, ale podle zakona (uz jsem si zvyknul; dneska me zase vytlacil kamion do leveho pruhu, sycak, vi, ze tenhle tyden chytaji jen cyklisty a chodce, jinak jsou slepi).
Už jsou tu první výsledky zvýšené ochrany obyvatelstva:
http://www.novinky.cz/krimi/opily-ridic-zabil...
Taky jsem zaznamenal. Možná pak více lidí bude chápat, proč tolik volám po tom, aby nikdo nesměl řídit, dokud jím způsobenou škodu neuhradí ze svého a ne aby z toho vyšel s dvěma roky za mřížemi a škoda se uhradila z prostředků zákonem ždímaných peněz i ze slušných řidičů. A zabití je nenapravitelné, takže takový už by za volant nesedl nikdy. Chudák ženská a její rodina. Vím, že riskuju stejně, když jezdím po Praze, a nemít zajištěné děti, takové riziko bych nepodstupoval.
V žádném případě nechci omlouvat toho vraha ! Protože pod vlivem alkoholu někoho smrtelně zranit, neposkytnout pomoc a od nehody ujet, to klasifikuji jako vraždu...
Jen mi tam trochu nesedí čas nehody, že by madam také na něco zapomněla ? Třeba na osvětlení kola...?
Z té zprávy nic takového nevyplývá. Ale vyloučit to samozřejmě nelze.
Ale jednu věc bych k tomu rád podotkl. Kdyby se na stejném místě pohyboval neosvětlený chodec, měl by ten řidič právo ho sejmout? Podle mě musí řidič potmě jet jen tak rychle, aby stačil zareagovat i na neosvětlenou překážku. Jinak se chová podle hesla: "Pokud tam bude někdo neosvětlenej - jeho smůla".
Vůbec se nezastávám řidiče, nadto opilého. Ale kdybys zkusil jet služebně v listopadu ve čtyři hodiny ráno za deště třeba do Brna a setkávat se přitom s protijedoucími vozidly dejme tomu mezi Ml. Boleslaví a Nymburkem, a ještě dávat bacha na neosvětlené cyklisty, mluvil bys trochu jinak.
Budeš se divit, ale nemluvil. Tato ani podobná situace mě neopravňuje k tomu, abych někoho svévolně ohrožoval na zdraví či dokonce na životě. A pokud pojedu tak, že mohu někoho přehlédnout, a tím ohrozit, tak patřím za mříže a ne na silnici. Prostě dávat bacha na chodce a (třeba i neosvětlené) cyklisty je nutnost a povinnost. A ne že budu něco svádět na denní dobu nebo na počasí.
Já nic nesvádím na počasí ani denní dobu, jen jsem chtěl říct, že takové svezení je děsně otravné. A navíc je ztěžováno nezodpovědností cyklistů bez světel. Zkus si to jako kopilot.
Beru, že takové "svezení" musí být hodně otravné, ale to jsou naprosto nesouměřitelné věci. Smrt člověka na jedné straně a rozladění řidiče, že musí jet za nepříznivých světelných a/nebo klimatických podmínek, na straně druhé.
Docelá rád bych se zúčastnil nějaké vyjížďky ve Tvém autě, s Tebou za volantem ;-) Nejlépe jednu z posledních jízd v autoškole... Protože tohle Tvoje stále "kdyby, a měl by atd." je jenom čistá teorie. Takto se opravdu jezdit nedá, protože by nikdo nikam nedojel... Myslím si, že kdybys za tím volantem dělal to co tady kážeš druhým, tak Tě asi po pár kilometrech po frekventované silnici vezou s infarktem nebo rovnou do blázince ;-) V autě dáváš především pozor na to abys nikoho neohrozil, ale určitě nemůžeš současně ještě přebírat zodpovědnost za druhé, co se na silnici nechovají jak by měli. Všechno najednou prostě nejde. Ono to z pozice "neřidiče" vypadá hrozně jednoduše "kroutit volantem a šlapat na pedály". Ale věř, že pro velkou skupinu lidí je to dost psychicky namáhavá činnost a především zodpovědnost...
Přebírat odpovědnost za ty, kteří nejezdí, jak mají? To se musí v provozu na kole neustále, jinak bys nepřežil (příklad: nedá mi přednost, přestože jedu po hlavní? Když mě zabije, je to jeho odpovědnost a on by šel do vězení, já se ale srážce vyhnu, protože u každého předpokládám, že mi nedá přednost - a on to skutečně jeden z 500 udělá).
No a stejně, jako na kole přebíráš odpovědnost za ty motoristy, kteří potencionálně ohrožují tebe, tak můžeš v autě přebrat odpovědnost za cyklisty (a další), kteří ohrožují především sebe. Jde to, i když samozřejmě ne 100%. Znamená to jezdit v mlze tak, abych ubrzdil na dohled, objíždět cyklisty a chodce velkým obloukem a pokud není místo, tak klidně skoro zastavit a počkat, až místo bude atd. atd. Když ti tam nějakej "sebevrah" vyloženě skočí, tak tomu nezabráníš, ale můžeš napravit hodně chyb jiných a tím je míň ohrožovat (každý se i na silnici občas zamyslí..).
Já na rozdíl od Medvěda autem jezdím (i řídím). Ohleduplná jízda většinou nezabere víc, než o 10% víc času.
Ano, takto nějak jsem to myslel, jen jsem to napsal asi trochu kostrbatě... Chtěl jsem jen oponovat Medvědovi, který tu stále hlásá, že automobilista je zodpovědný za všechno co se kolem něj děje, na 100%, i za přiopilé nebo neukázněné cyklisty, chodce a další nebezpečnou sběř na cestách... A jenom proto, že má jakousi váhovou a kdovíjakou ještě výhodu... To není vůbec pravda, je mojí povinností se do takových nebezpečných situací vůbec nedostat, ale nikdy to nebude na těch 100%...
Jo. Teď jde už jen o to, jak máš nastavenu laťku na pojem "neukázněný". Abys mohl říct, že jezdíš ohleduplně, musíš ji mít nastavenou hodně tolerantně. Tedy tak, že (podle tebe) neukázněného potkáš třeba jednou za 500-1000 km. Problém je v tom, že nemalá část řidičů (ale naštěstí ne nadpoloviční), si myslí, že neukázněný = striktně nedodružující předpisy. Bohužel ti samí většinou předpisy sami nedodržují (jako ale ostatně drtivá většina účastníků provozu (včetně mne, abych nevypadal jen jako nějakej mravokárnej svatouch:-) ))
Samozřejmě se Ti bude zdát, že všechno přeháním a zveličuju. Ale zkus se na to zeptat některé z obětí.
Ano, hlásám, že automobilista je odpovědný za všechno, co se kolem něj děje. Je to totiž on, kdo svým rozhodnutím použít auto ta rizika vytváří.
A chtěl bych vyjádřit nesouhlas s Tvojí větou, že nemůžeš stoprocentně vyloučit takové nebezpečné situace. Můžeš, a to tak, že tím autem nepojedeš. O tohle mi jde.
Proč by neměl nebo dokonce nesměl jet autem? Jedna věc je, že je automobilismus dnes strašně přebujelý a zvlášť ve městech je to často katastrofa.
Jinak je ale auto strašně užitečná věc, když se používá s mírou. Spoustě lidí děsně usnadňuje život. Je sice bohužel díky lidskému faktoru velmi riskantní jej používat jak pro samotnou posádku, tak pro všechny další lidi, ale společnost prostě toto riziko akceptuje s tím, že užitečnost z aut je větší. Stejně jako třeba lízt po horách je riziko, ale spousta lidí ho akceptuje a není to z přebujelého ekoaktivismu :)
Samozřejmě, že tou svou větou nechci říct, že by nikdy nikdo neměl používat auto, ale že by si měl uvědomit, že každým použitím auta zvyšuje rizika kolem sebe, tudíž by měl jeho použití omezit na nejnutnější minimum. Takže se v tomhle určitě shodneme. Někdo tomu říká "s mírou", někdo "s rozumem", někdo "dobrovolné omezení", ale všichni máme na mysli totéž. Oba tu brojíme proti PŘEBUJELÉMU automobilismu, ne proti autům obecně.
Argumentuješ užitečností, což je v pořádku, a nelze to nijak popřít, ale je potřeba proti sobě postavit ta pozitiva a negativa, zamyslet se nad nimi a položit si otázku:"Pořád to za to ještě stojí?" Se zvyšující se hustotou provozu výhod automobilismu valem ubývá a naopak nevýhod velmi rychle přibývá. Někde se ty dvě křivky protnou. A já jsem prostě toho názoru, že v našich podmínkách se tyto dvě křivky proťaly nejpozději někdy polovině šedesátých let. Ale to je samozřejmě věc názoru.
Lézt po horách je riziko pouze pro toho, kdo leze. Automobilismus, zvláště ve své současné formě ohrožuje hlavně okolí.
Sorry, ale tohle je už fakt demagogie... Když se na silnici někdo chová jako hovado, tak by měl počítat s tím, že jednou může přijít k úrazu. Sice se nám to nemusí líbit, ale silnice jako taková je primárně určená pro automobilovou dopravu, pak teprve pro ty ostatní, bohužel... Můžeš proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno co s tím můžeš v dnešní době dělat...
A když jako chodec nebo cyklista vím, že jakákoli mnou způsobená kolize s autem může skončit mojí smrtí, tak se podle toho budu chovat. Když je někdo tak bohorovný a myslí si, že nemusí mít žádnou odpovědnost a že to pokaždé za něj "vyřeší ten za volantem", tak mu docela upřímně přeji brzkou a co nejrychlejší smrt... To jsou např. ti "skokani" na přechodech, kteří se bezhlavě, bez rozhlédnutí na poslední chvíli vrhají pod přijíždějící auto.
Protože jestli se tak chová na silnici, tak v normálním životě to nebude o moc lepší. Takoví frajírci nejsou ani pro společnost moc užiteční, spíše naopak... Žádná škoda, tady na mne neplatí nějaká "ochrana lidského života za každou cenu". Zmetky se ve fabrice dříve vyhazovaly...
Mlátit to, mlátit to, mlátit to...
On totiž existuje tzv. silniční zákon a ten platí pro všechny, víš ? ;-) Auta, chodci i cyklisté v něm všichni mají jasně dané role a především povinnosti. Pokud tedy chtějí dožít druhého dne...
Omlouvám se za takové morbidní řeči, ale už mne to nadzvedlo tak, že jsem prostě musel přitvrdit...
...A měli by ho dodržovat, pokud se tedy chtějí dožít druhého dne...
Ještě Ti dám jiný příklad. Např. střelnice... Pro pohyb v ní a používaní zbraní jsou jasně daná pravidla. A pokud odtamtud chtějí všichni zase odejít domů živí, tak to musí na 100% dodržovat. Pokud tam nějaký Jouda bude dělat brajgl nebo lézt tam kam nemá, tak si dost jasně koleduje o jednu módní prostřelenou dírku ve svém těle. Nějak podobně to totiž chodí i na silnici...
To je nádherný příklad s tou střelnicí! Na to Ti můžu dát velmi jednoduchou odpověď:
Představme si tedy místo motoristů jinou skupinu, tentokrát třeba příznivců střelby z ručních zbraní. Ti by se pak (stejně jako motoristé) pohybovali po veřejném prostoru a permanentně ohrožovali své okolí, oddávajíce se svému koníčku, který by samozřejmě (stejně jako motoristé) nazývali svou životní potřebou. Protože by jich časem začalo být hodně, zbytku populace by pak nakonec vnutili jakási pravidla koexistence. A kdo by je nedodržoval, nejspíš by se velmi brzy stal obětí střelby (dopravní nehody), aniž by sám této zábavě holdoval. A pokud by se střelci chovali jako dnešní motoristé, nejspíš by ani oni sami svá pravidla většinou nedodržovali.
Takže když to shrnu, tak motoristé si tu "střelnici" udělali z veškerého veřejného prostoru. Z normální střelnice totiž můžeš odejít domů, jak píšeš, ale z té motoristické "střelnice" není úniku - domů odejít nemůžeš. Ty jsi nucen se v ní neustále pohybovat! Nebo snad jsou všichni nemotorizovaní občané "Joudové", kteří lezou, kam nemají?
"Sice se nám to nemusí líbit, ale silnice jako taková je primárně určená pro automobilovou dopravu, pak teprve pro ty ostatní, bohužel...", kde jsi k tomuto názoru přišel, pro automobilovou resp. motorovou dopravu jsou určeny jenom rychlostní komunikace to jsou dálnice IP 14a a silnice pro motorová vozidla, IP 15a, http://www.dzpce.cz/Informativni-znacky... je vidět, že jsi nikdy nejel po Rumunských, Bulharských, Maďarských silnicích a nemluvě Albánských, tam by jsi s tímto názorem asi dost narazil a běda kdybys tam nějakého neosvětleného oslíka zmetl ze silnice asi by jsi byl zlynčován. U nás jsem taky zažil, že motorista předjížděl pod horizontem a v protivce sejmul neosvětleného cyklistu, po příjezdu policie tvrdil, že byl neosvětlený a tím pádem ho nevyděl, policista mu celkem logicky odvětil, když jste neviděl, proč jste předjížděl a řidič to neukecal, samozřejmě cyklista má být osvětlen, ale chodec nemusí samozřejmě pro svoji bezpečnost aspoň reflexní oblečení, ale to pořád nemění na zodpovědnosti řidiče, který musí předvídat viz zákon …
Píšu primárně, ne bezvýhradně...
Že je na rumunských apod. vesnicích na silnicích bordel mne nezajímá... Určitě bych ale nikoho schválně nesmetl ze silnice... Docela si dovedu představit stav takové silnice, stejně se tam bude muset jet krokem ;-)
Tohle to je pitomost... Když ho neviděl, tak předpokládal, že tam nikdo není. Nepleteš si to náhodou s tím, že neviděl za horizont ?
Krátkozraký pohled motoristy, kdysi dávno nám instruktoři autoškoly vštěpovaly do paměti jak daleko vidím na tu vzdálenost musím zastavit, ve dne i v noci což znamená, že rychlost musím této situaci přispůsobit a pak se nestane že jsem někoho sejmul protože jsem ho neviděl nebo uviděl pozdě, to je to že musím pořád předvídat jestli v té tmě přede mnou nikdo není, dokud nemám 100% jistotu a podle toho jedu, volant je jednou mojí obživou, resp. dá se říci, že svůj život trávím na kolech od 14" do 26" a musím zaklepat, nikde jsem ještě nikoho nesejmul a i když v právu vždy jsem předvídal a radši včas zabrzdil nebo uhnul, to je potřeba se naučit a tolerovat, jak už jsem tady někde psal doporučuji měsíční školení každodeního ježdění po Neapoli (to není v Rumunsku) a budeš mluvit jinak.
Instruktoři jsou idioti. Musíš jet tak, abys byl schopen zastavit na minimálně POLOVINU vzdálenosti, na kterou vidíš. Protože proti Tobě může někdo jet a pokud byste se oba řídili týmž pravidlem, jste po smrti jako řada těch, co předjížděli (naposled) před nepřehledným úsekem.
Oprav si své bezpečnostní návyky.
I mně strejda učil, že do každé zatáčky mám jet tak, jako by za ní byla zeď. Teprve později mi došlo, že to je málo, že tam musím jet tak, jako by mi ta zeď za zatáčkou jela naproti.
A ta zed za zatackou jede naproti jakou rychlosti, 20km/h, 80, 130? Aby potom nahodou nevychazela zaporna rychlost, kterou clovek musi do zatacky vjizdet, aby to ubrzdil ...
Bude-li zeď dodržovat stejné pravidlo, je šance přežít. Nebude-li, je to v pytli, to pak nepomůže, ani kdybys stál.
děláš z toho kabaret, ale podstata je snad jasná, ne. Jde o předjíždění před zatáčkami a horizonty, kam si člověk využívající pravidlo instruktorů autoškol troufne, neboť nepočítá, že v tom nejnevhodnějším okamžiku proti němu vyrazí někdo dosud ukrytý za zatáčkou a horizontem. Už to dál nechci rozebírat, kdo chtěl pochopit, tak pochopil.
Ani primárně. Všichni účastníci silničního provozu mají STEJNÁ práva. Že si jedna skupina svou nebezpečností vydobyla těch "práv" víc, je sice možná fakt, ale není to nic, s čím bychom se měli smiřovat.
To je právě velký omyl, že silnice je primárně určená pro automobilovou dopravu. To je situace, kterou si motorismus vynutil, ale tohle pravidlo nám není dáno od pánaboha. Chodec a cyklista má na silnici stejná práva jako motorista. Ten, kdo vytváří rizika, je právě ten motorista. Proto by to měl být právě on, kdo své chování své vlastní nebezpečnosti přizpůsobí.
Ta pravidla, na která se odvoláváš, jsou ale pravidla, která ostatním účastníkům silničního provozu motoristé vnutili. To oni přinesli ta rizika a donutili ostatní, aby se tomu přizpůsobovali.
Jinak ve věcné rovině klidně přitvrzuj - ony se pak ty argumenty jeví jasnější, než když se člověk vyjadřuje opatrně a diplomaticky.
"Sorry, ale tohle je už fakt demagogie..." to je jako komentář zbytku tvého příspěvku? Jestlis to myslel takto, tak souhlasím. Aby bylo jasno:
SILNICE NEJSOU PRIMÁRNĚ URČENY PRO AUTOMOBILOVOU DOPRAVU
samozřejmě s vyjímkou "dálnic" a "silnic pro motorová vozidla". Silnice jsou určeny pro pozemní dopravu jako takovou, což jsou chodci, cyklisti, jezdci na zvířatech, potahová vozidla, útvary chodců, stáda zvířat, zemědělské a stavební stroje a .. motorová vozidla. Přičemž nikdo z těchto účastníků provozu není nikde privilegován jako "primární". Alespoň ne v tuzemsku (např. v Holandsku tomu donedávna tak nebylo, doprava se dělila na "rychlou" a "pomalou", kde rychlá měla všude přednost (např. auto mělo přednost před cyklistou nebo mopedem, i když jelo z vedlejší silnice) ale taky už to zrušili).
Zodpovědnost za bezpečnost silničního provozu na sebe bere každý jeho účastník. Řidič motorového vozidla,chodec,cyklista i osoba s potahovým vozejkem. Každý jeden z nich má práva a povinnosti dané v předpisu k tomuto provozu vydaném, schváleném a přijatém.Nebudu rozvíjet debatu o tom, jestli je pro jednotlivé skupiny těch práv nebo poviností moc nebo málo. Tohle je prostě základ a s názorem, že jako slabší si můžu dělat co uznám já za vhodné a přenést odpovědnost za svou bezpečnost na někoho jiného, byť silnějšího, prostě nebudu nikdy souhlasit. Nikdy. Teď mi budeš opět oponovat, že nemám pravdu, uvedeš stovky dalších argumentů,ale na mém názoru to nic nemění. Odpovědnost má každý účastník silničního provozu.
Nemůžeš zakrra chtít, aby děcka a starobní důchodci a zvěř se chovaly přesně podle předpisů. Naši zákonodárci Ti udělají určitě takové daňové zákony, že Ty při nejlepší vůli nebudeš schopen se jimi řídit, protože budou tak složité, nesmyslné, že k tomu budeš potřebovat minimálně účetního, ale možná auditora, protože neznalost zákona neomlouvá. To chceš, aby každý junior i senior měli odborný policejní doprovod? Uvažuješ jen svou hlavou, ale zkus uvažovat hlavou dezorientované sklerotické stařenky. Možná se Ti to v budoucnu bude hodit:-))
Čím větší zbraní řidič vládne, tím více odpovědnosti za chování druhých musí převzít. Prostě musí počítat s tím, že po silnici půjde neosvětlená zmatená babča a před ním vkročí do silnice, protože je hluchá a upadla jí hůl. Mimochodem bys měl jezdit tak, abys zastavil na půlku vzdálenosti co vidíš, protože někdo může jet proti Tobě:-((.
Tak přesně podle téhle logiky se vrátíme na stromy, nebo mi snad chceš tvrdit, že strojvedoucí a vlaky nesou odpovědnost za to, že řidič přehlédne červená světla, nebo kříže nebo rovnou celý vlak. Každý je strůjce svého štěstí, pokud sem jako řidič , strojvedoucí, cyklista,chodec (dosaď co chceš) trochu předvídavější a opatrnější a předejdu nějakému neštěstí , je to jenom dobře, ale nemůžeš po nikom chtít aby nesl ještě zodpovědnost za blbost a neopatrnost druhých.
Když máš střelnou zbraň zajištěnou tak, že se Ti s ní zastřelí Tvé vlastní dítě, kde budeš hledat odpovědnost? U toho dítěte? A věř tomu, že je to opravdu to samé. Nemůžeš autem vjet někam, kde se byť teoreticky může vyskytovat slepá a hluchá babka, aniž bys věděl, že tam není. To není zpátky na stromy, to je zpátky k zodpovědnosti a ohleduplnosti. Dá se tak autem jezdit a moc to nezdrží. Podle mě jet autem kolem skupinky dětí nebo starců na chodníku rychlostí 50 km/h, i když je zrovna v tom místě povolených 70 km/h, je zločin. Bez ohledu na to, jestli je to u přechodu nebo mimo.
Hmmm, a v noci mezi vesnicemi budeme jezdit radši 30km/h, protože by se tam nááááhodou mohl vyskytnout nějaký pěší ožrala uprostřed silnice, co ?
Sorry, ale už nám tady nějak Medvědovatíš ;-)
Ano, přesně takhle si to představuju. Kdyby zmedvědovatělo těch lidí víc, ubyly by stovky mrtvých ročně. Jakou bychom za to zaplatili cenu? V podstatě žádnou. Tak proč se tak nechováme?
Zásadní rozdíl mezi mnou a Medvědem je v tom, že já mám 4 auta, on žádné, já najezdím autem ročně desetitisíce km, on je možná dá na kole. Nejsem proti automobilové dopravě, ale jsem pro rozumné a ohleduplné využívání této možnosti. Co se týká zabitých lidí na silnici, tak neznám přesné statistiky, ale troufám si odhadnout, že 90% úmrtí a invalidity je způsobeno právě bezohlednou riskantní jízdou nebo hrubým porušováním předpisů (jízda na červenou, nedání přednosti v jízdě, nebezpečné předjíždění, alkohol apod.). Nemyslím jízdu o 10km/h víc, než je povoleno, ale třeba o 20 i více, ale ani třeba mobilování za jízdy, nesvícení, nepřipoutání a jiné přiblblé důvody pro přidělování bodů. Pokud by se tvrdě postihovala skutečně riskantní a bezohledná jízda, pokud by řidič nesměl jezdit, dokud nezaplatí případnou škodu ze svého, jsem přesvědčen, že by bylo razantně bezpečněji. Jakmile se ale honí tisíc maličkostí jako lékárničky, doklady a ostatní pitomosti, to hlavní uniká. Jsem pro méně restrikcí a pravidel, jen těch skutečně klíčových, ale zároveň pro jejich velmi tvrdé vyžadování a trestání porušení.
Jaká je doporučená rychlost při míjení skupiny starců a dětí ? Jaká je doporučená rychlost při míjení lidí věkové skupiny 20 - 30 let ? Když máš 4 auta a najdeš tisíce kilometrů, tak máš na to jistě vypracovanou tabulku.
Na to tabulky nejsou a záleží na situaci, vzdálenosti od vozovky, směru a rychlosti pohybu, věnování se rodiče dítěti. Takže někdy jedu krokem, někdy 30. A vím, že díky tomu jsem už pár chodců nesrazil, třeba jeden kočárek, kdy u přechodu byl podél silnice živý hustý plot, takže ani chodec, ani řidič neměl šanci vidět, prostě geniální řešení. A jen díky tomu, že jsem tam hodně zpomalil, hluboko pod povolenou rychlost, jsem to před kočárkem zastavil. Maminka mě neměla šanci vidět. Radší pojedu jako šnek, než mít do smrti před očima rozmašírovaný kočárek.
zase to obracíš do opačnýho extrému. Neosvětlený chodec po silnici jít může, kdežto na železniční trati (včetně přejezdů) nemá v době průjezdu vlaku nikdo co pohledávat. Stejně jako na dálnici nebo na letišti. Ale normální silnice nejsou jen pro auta, jsou i pro chodce, cyklisty, traktory, ruční vozíky, hnaná zvířata atd. A s přítomností všech těchto musí řidič počítat, i kdyby jejich výskyt na daném úseku silnice nebyl zrovna obvyklý.
To je přesné. Do cesty vlaku se dostane vždy jen vědomě riskující osoba. O pohybu po silnici toto říct nelze.
Ano, do tohoto druhého extrému to obracím schválně. Ono tím vyzní totiž ty nesmysly, které nám tu neustále vnucuje Medvěd. Ale mohu ti říct jeden konkrétní příklad. Jako strojvedoucí jsem byl před 21 lety účastníkem nehody, při které došlo k úmrtí 4 lidí . Byli to pracovníci ČD, kteří pracovali na opravě kolejí, jenže v okamžiku , kdy sem tam projížděl s rychlíkem, neměli na kolejích s kamionem naloženým panelama, co dělat. Já jsem dnes tady jen díky tehdejší mrštnosti, ale i toto byla jedna z příčin proč tuto práci již nedělám.
Měl bych snad nést odpovědnost za ty lidi ???
Oni tam pracovali, tudíž dle vaší logiky tam měli být (jako třeba chodci) ale ne v onom okamžiku .Oni tím, že vjeli na koleje, převzali odpovědnost za svoje chování (stejně jako neosvětlený cyklista, stejně jako při přecházení mimo vyznačený přechod apod) .Bohužel oni už nikdy nebudou mít šanci být zodpovědný a navíc, já ač sem za to vůbec nemohl , to budu mít nadosmrti v sobě, přestože sem nechtěl přebírat odpovědnost i za ně a musel sem, musel sem udělat vše,aby to nedopadlo ještě hůř.
V případě na dráze, který popisuješ, bych nejspíš neřekl ani slovo, ale to se přece se situací na silnicích nedá srovnat.
Tak třeba jak chceš přikazovat chodci, kdy se smí a kdy nesmí pohybovat po silnici? Řidič auta je POVINEN i neosvětleného chodce na silnici předpokládat v každém okamžiku.
Ani srovnání kamionu přes koleje a třeba i neosvětleného cyklisty nelze srovnat. O řádně osvětleném cyklistovi snad mluvit nemusím, ale řekni mi jediný důvod, proč by motorista měl jet tak rychle, aby nestačil zabrzdit ani na vzdálenost dokonce delší, než na kterou vidí?Cyklista se pohybuje stejným směrem jako on, takže tím tomu zezadu přijíždějícímu řidiči dokonce ještě prodlužuje dobu na reakci. Podle mě neexistuje jediný důvod, proč by měl jet takhle rychle.
Nejsem sice motorista, ale na tom kole taky přece nejedu vyšší rychlostí, než v jaké bych stačil zareagovat PŘINEJMENŠÍM na nehybnou překážku ve své dráze. A to bych ohrozil hlavně sebe. Proč by motorista, který navíc ohrožuje hlavně své okolí, toto pravidlo neměl dodržovat? Jen proto, že mu to umožňujou technické parametry jeho vozidla?
Někteří z vás tu píšou, že kážu nesmysly, ale ještě nikdo mi tu nevysvětlil, odkud bere motorista právo někoho zabít jen proto, že se někdo dostatečně nepřizpůsobil rizikům, které motorismus přináší.
Proč by ti to někdo měl vysvětlovat. Ty vycházíš z předpokladu, že automobil je absolutní zlo a každý kdo jej užívá je zlý.
Pokud tuto premisu přimu, pak přijímám i tvrzení o ztrátě práv řidičů jakožto potenciálních vrahů a ničitelů života na zemi. Jejich hřích použití auta musí být vykoupen tím, že se musí pomaloučku plížit ulicemi aby snad náhodou nevjeli do cesty několmu kdo používá posvěcenou ekodopravu.
Je to otázka zda na tomto trváš. Pokud ano, je to prostě předmět tvé víry a nemé cenu o tom diskutovat. Lidé uctívají i větší blbosti.
Teprve pokud jsi ochoten opustit výchozí předpoklad a připustíš, že automobilismus není absolutně špatný, tak se dá o něčem diskutovat. Jinak je to ztráta času.
Pro začátek si zkus odpovědět na otázku proč dle tvého názoru žijeme mezi cca. 20% nejbohatšími lidmi planety, nemáme téměř žádné reálné existenční problémy a zažíváme v historii nebývalou konjunkturu. Této neuvěřitelné pozice jsme dosáhli díky technologiím, mimo jiné autům a dopravní infrastruktuře obecně. Pochopitleně to má i stinné stránky. Chceme-li si ale obhájit náš životní prostor, tak musíme hledat KOMPROMISY mezi technologickým rozvojem a jeho negativními dopady.
Je tragické, že mezi tyto dopady patří i lidské životy. Bez technologického pokroku by ale lidé umírali také a mnohem více.
Na tohle jsem schopen Ti odpovědět poměrně přesně: Ano, automobil je skutečně zlo (i když možná ne absolutní), pokud se používá neuváženě. Já tu nepožaduju zrušení všech automobilů, ale uvážlivé využívání aut tak, aby se tím nepůsobila žádná úmrtí. Za tuhle cenu přece výhody auta nestojí.
Řidiči jako potenciální vrazi jsou samozřejmě velká nadsázka. Upozorňuju jen na to, že používání auta vždycky znamená určité nenulové riziko pro okolí, pročež by se mělo omezit na opravdu nejnutnější minimum.
Ano, jsem pro to, aby se auta, která už musí nutně projíždět městem, skutečně "plížila". Důvod je jednoduchý: Ve městě žijí lidé a neexistuje důvod, proč by mělo být jakkoli ohrožováno jejich zdraví a dokonce jejich životy. Na dálnicích si rychlé jízdy řudiči užijí snad dost.
Předmětem mojí víry je úcta k lidskému životu. Žádná technická vymoženost nesmí dostat přednost před touto hodnotou. Obětovat motorismu tisíc a více lidských životů ročně je pro mě prostě nepřijatelné.
Na otázku, proč průměrný Čech patří k nejbohatší miliardě obyvatel na Zemi, Ti můžu odpovědět snadno: a) protože žijeme na úkor budoucnosti - průměrný Čech svou spotřebou ničí přírodu dvaapůlkrát rychleji, než se stačí regenerovat (údaj OSN), b) spotřebováváme na úkor obyvatel žijících v jiných částech světa, neboť jsme jim (my = euroamerický civilizační okruh) vnutili systém politického a ekonomického uspořádání, který jim znemožňuje stejný rozvoj který byl dopřán nám (tzv. monetární kolonialismus).
Obhajoba jakéhosi našeho životního prostoru není pro mě žádná relevantní hodnota, natož cíl jakéhokoli mého snažení. A kompromisy lze hledat jen tam, kde je zajištěno elementární přežití. Tvá poslední věta je hrozně paušální a nemá vlastně žádnou vypovídací hodnotu. V podstatě předpokládá návrat na stromy, což tu ale nikdo nepožaduje.
Ale technologický "pokrok" se nesmí stát účelem, nýbrž musí zůstat (či spíše se znovu stát) nástrojem pro zkvalitňování života lidí, a to nejen v rámci jedné národní nebo státní komunity, nýbrž v celosvětovém měřítku. Technologický pokrok (tím méně motorismus) nesmí být modlou, na jejíž oltář budeme po tisících klást lidské životy jako "nutnou" oběť. "Pokrok" nesmí zabíjet. Pokrok musí sloužit lidem a ne lidi pokroku.
Myslím, že o těchto věcech rozhodně má cenu diskutovat. Vždyť co je na světě důležitějšího než ochrana lidského života?
Takové intelektuálské pseudohumanistické plamenné projevy se nejlépe vedou z tepla pražského bytu kam mi všechno co potřebuji dovezou až pod nos nenáviděné automobily. Co kdyby ses Medvěde přesunul třeba do Afriky a tam nám předvedl souznění s přírodou ?
Mně do mého pražského bytu nikdo nic nevozí. Nevím, co je pseudohumanistického na tom, že se mi nelíbí, když umírají lidé pod koly automobilů kvůli pohodlí jiných.
Nikam se přesouvat nehodlám. Zůstanu, kde jsem, a budu se snažit, aby se tady dalo žít, aby můj život (a vlastně život všech Pražáků) nebyl jen samé uskakování před automobily, a to ještě s nejistým výsledkem.
Co se týče dovozu zboží "nenáviděnými automobily", věř mi, že kdybych si mohl vybrat, jestli koupím lacinější rohlíky dovezené autem a nebo dražší dovezené třeba na kole, volil bych to druhé, popřípadě bych si pro ně na tom kole zajel sám. Takový jsem "fanatik".
Připadá mi, že zvláště v tomto případě je Tvá argumentace je dost nelogická. POKUD MI TOTIŽ SPOLEČNOST NEDÁ NA VYBRANOU, TĚŽKO MI PAK MŮŽE VYČÍTAT, ŽE JSEM SI NEVYBRAL SPRÁVNĚ. Přesně tohle činíš teď Ty.
Společnost ti nic nevyčítá, jen ty vyčítáš každému že si dovolil sednout za volant. Jen si pro ty rohlíky klidně dojeď, v tom ti přece nikdo nebrání. Až to vyzkoušíš, tak jediné co ti hrozí je ztráta iluze že by tvoje cyklisticko-pospolná společnost mohla někdy fungovat.
A co teprve když je vlahá jarní noc, okno dokořán, obchod je pod bytem v přízemku a pekař doveze rohlíky ve 4 ráno smradlavou chrchlající AVIÍ, to by jsi vraždil, no už jsem si tak trochu zvyk a v rámci boje proti této sámošce, mimochodem byl by z toho pěkný cyklo obchod, jezdím nakupovat do ochoďáku, který leží mimo obytnou zónu, kde tyto výdobytky poválečného francouzského automobilového průmyslu snad nikoho neotravují :-)
Já přece neříkám, že chci někoho do něčeho nutit. Jen zde prezentuju svoje názory a své představy. Pro své názory mám určité důvody, které považuju za závažné.
Ano, dokud budou mrtví na silnicích, tak prostě není něco v pořádku. Nemám nejmenší pochybnosti o tom, na které straně je největší díl odpovědnosti za tento stav.
Společnost mi nic nevyčítá, dokud budu ochoten se tomuto neutěšenému stavu přizpůsobovat, tedy držet hubu a krok. Kdykoli se proti tomu ozvu, pak se většinová konzumně orientovaná společnost (například Tvými ústy) ozve přesně s těmi argumenty, na které jsem reagoval. Proto jsem nechtěl "útočit" na Tebe, protože vím, že stejně by argumentoval kdokoli jiný, komu bych svými názory sáhnul na jeho spotřebu a pohodlí. Tudíž na své formulaci trvám.
Samozřejmě že mám velmi konkrétní představu ideálního stavu, jak by mohla česká, evropská či světová společnost fungovat. Dokonce mám i představu o způsobech, jak toho lze v případě dostatečné podpory veřejnosti dosáhnout.
Jenže nekontrolovaná spotřeba, jejíž je přebujelý motorismus důležitou součástí, funguje jako droga. Většinové obyvatelstvo euroamerického civilizačního okruhu se této drogy odmítá vzdát, a to přesto, že ví, jak drogová závislost nutně končívá. Nezbývá než doufat, že časem přece jen přijde k rozumu a podstoupí odvykací léčbu. Ta je naprosto nezbytná pro možnost pokračování existence lidstva a vlastně i všeho živého na této planetě.
Budto vidis, ze tohle je demagogie. Nebo nevidis. V obou pripadech nema cenu odpovidat.
Když člověku docházejí argumenty, pak je nejpohodlnější prohlásit argumentaci toho druhého za demagogii. Myslím, že jsem uvedl pár relevantních faktů, které můžeš buď uznat nebo je věcně zpochybnit. Ale prohlásit je za demagogii? Tím jen přiznáváš, že na ně nemáš adekvátní odpověď. Zkus to napravit. Velmi rád uznám chybu, pokud se v něčem mýlím.
Mas pravdu. Oznaceni z demagoga he chybne. Mel jsou pouzit slova idealista. Nebudu ti tve nazory vyvracet. Nemam cas ani naladu vest diskusi a tvuj idealizmus naviklavat. Navic v tom nevidim v tom zadny smysl.
Ja svet vnimam jinak, jsem technoptimista a verim v liberalni ekonomicke teorie a jako nejvysi hodnotu nekladu lidsky zivot. Take verim v uplatnovani selekce v ramci idske populace na urovni kultur a dalsi teze, ktere odporuji aniglobalizacnimu ekonazoru.
Touto deklaraci vzajemne odlisnych hodnotovych bazi si dovolim vzajemnou diskusi ukoncit. Je zajimave a nutne tato temata diskutovat, ale forum cyklistickeho serveru mi neprijde jako vhodne misto. Navc je venku hezky, blizi se prvni bikove zavody a casu zacina byt zatracene malo.
Jak tak čtu tvoje příspěvky, tak mi začínáš být ještě víc sympatický, než z tvých reakcí na mé kolo na BF :o)) ... musíme někdy vyjet a pak dát pivko :o))
To zní rozuměji. Za idealistu se skutečně považuji a nemyslím si, že by na tom bylo něco špatného.
Jsem velmi rád, že jsi dokázal svůj postoj definovat, takže se vůči němu můžu vymezit. Ano, stojíme každý úplně jinde a je mi jasné, že jeden druhého těžko přesvědčíme. Překvapuje mě, s jakou samozřejmostí dokážeš vypustit z úst větu, že lidský život pro Tebe není nejvyšší hodnota. Z toho mi jde opravdu mráz po zádech. Ale rozhodně jsem dalek toho, abych Tě za tenhle podivný postoj odsuzoval nebo zatracoval. Jsou to jen slova. Ten mráz po zádech mi běhá jen při představě, jaké činy z takového postoje mohou vyplynout.
Velkou pravdu máš, že je potřeba své postoje vzájemně pokud možno věcně diskutovat. Je jen škoda, že Ti zdejší fórum nepřipadá jako vhodné místo. Upřímně řečeno - já neznám vhodnější. Ale samozřejmě nemůžu a ani nechci kohokoli k nějaké diskusi nutit.
Porusim svuj zavazek.
1) Neznam zadhou hodnotu, ktera by byla absolutni. LIdsky ivot je pochopitelne jedna z nejvyssich, ale ne tak absulutni jak to prezentujes ty. Uz jsem v zivote delal rozhodnuti, kdy slo o zivot. Muj i cizi (nemluvim o nasednuti do auta, ale o vypjatych situacich v horach a pri ruznych sportech). Ver mi, ze kazda takovato situace je strasne slozita. A pritom se jednalo o krystalicky ciste situace. Jeden clovek v pruseru, nekolik kolem fungujicich potencialnim pruseru. Nastesti to pokazde dopadlo dobre. A pausalizovat neco v tak slozitem systemu jako je lidska civilizace si proste netroufam a na kazdeho kdo si to troufa hledim jako ne idealitu odtrzeneho od reality.
2) Proc to nepatri sem? Je to dle meho naprosty off topic obtezujici vetsinu ucastniku, ktere zajima prakticka stranka jezdeni na kole. Ideologie sem dle meho nazoru nepatri. Podivej se trena na tema tohoto threadu - jak souvisi hodnotovy system s mestskymi policajty ve meste? Nijak. Zasirame prostor, ktery byse mel venovat informacim, kde cihaji, jak se jim vyhnout, co tvrdit, kdyz te chytnou atd.
Ten Tvůj závazek není dobrý nápad. To je zbytečné. Vždycky je lepší, když spolu lidi mluví.
Filozofovat o nějaké hodnotě, která by byla "absolutně nejabsolutnější", by bylo asi plané tlachání. Ale na druhou stranu si nedokážu představit, co je důležitější než lidský život. Podle mého to nemůže být ani technický pokrok ani nějaká jiná ideologie. Tvoje příklady vypjatých situacích tuhle myšlenku nepopírají ani nevyvrací. Myslím, že i tyto situace jsi řešil s cílem zachovat nebo zachránit život. Jen si možná přitom neuvědomuješ, že i pro Tebe tato hodnota je nejvyšší. Lidská civilizace je složitá struktura, která má opět jen umožnit přežití a život jednotlivců. Na co bychom tu civilizaci měli, kdyby tuto základní funkci neplnila? To je přesně to, co tady do zblbnutí opakuju: Instrument se nesmí stát cílem.
Na to, co sem patří či nepatří, mám opravdu jiný názor. V podstatě se blíží tomu, že sem patří cokoli, o čem jsou aspoň dva lidi si vážně nebo méně vážně popovídat. Proč by si dva cyklisté nemohli popovídat třeba o pěstování růžičkové kapusty?
Kdyby toto fórum bylo nějak kapacitně omezeno, tak pochopím, že diskuse mimo hlavní téma by mohla být na obtíž. Ale tak, jak je konstruováno, umožňuje každému, který si na dané téma povídat nechce, se mu prostě vyhnout a neotvírat ho. Pokud ho i takováto drobnost obtěžuje, určitě mu to nedává právo požadovat odchod jiných diskutujících.
Nikdo přece nikoho nenutí, aby otvíral, co mu nevyhovuje, četl to a povinně na to reagoval. Systém "sluníček" tu každému umožňuje velmi pohodlnou orientaci. Pokud si tedy někdo stěžuje na zaplevelování zdejšího fóra nesouvisejícími tématy, stěžuje si vlastně na svou vlastní neschopnost tento systém využívat a to, co ho nezajímá odfiltrovat. Je přece možné nechat takové téma neotevřené (s malým sluníčem) nebo ho otevřít a označit jako nezajímavé.
Něco jiného je odbočování od tématu v rámci diskuse. Souhlasím s tím, že tohle může být problém. Nevím ovšem, jaká by byla reakce, kdybychom si tu na to založili extra téma. Možná by byla úplně stejně bouřlivá jako na odbočení uvnitř diskuse.
Jak možná víš, žádné auto nemám, ani ho nechci a vím proč. Tvoje věta "Takhle se jezdit nedá, to by nikdo nikam nedojel", je přesně to, proti čemu se tu snažím vystupovat. Těžko se totiž dá přeložit jinak než "Ohleduplně se jezdit nedá, to by nikdo nikam nedojel". Jinými slovy, abychom někam dojeli, je zapotřebí určitý počet mrtvých. Jinak to prostě nejde.
Co se týče toho infarktu: Pokud bychom hypoteticky připustili, že bych si udělal řidičák, sednul za volant a jel způsobem, který tady doporučuju, tak by ten infarkt dostali nejspíš řidi za mnou, protože bych po městě jel pomaleji než na kole.
Na argumenty podobné tomu Tvému mám vždycky stejnou otázku: "Jedeš podél zaparkovaných aut jen tak rychle, abys stihl včas zareagovat, kdyby Ti zpoza některého z nich vběhlo pod kola malé dítě, které se vytrhlo matce?" Pokud ne, tak máme každý jinde nastavenou hranici ohledů vůči okolí. Obvyklá odpověď na tuhle moji otázku zní: "Ne, protože za dítě odpovídá rodič a ne já."
Jenže na tuhle krutou a alibistickou hru já odmítám přistoupit, proto si nepořizuju auto. Vyjádřil jsi to téměř přesně: "Nemůžeš současně ještě přebírat odpovědnost za druhé..." Možná bych to ale upřesnil: "My motoristé NECHCEME přebírat odpovědnost za druhé". Proto si nikdy nekoupím a nebudu používat auto, protože bych do něj vždy MUSEL sedat s vědomím, že můžu kdykoli zabít nějaké dítě jen proto, že na něj jeho rodiče nedávali dost pozor. Za tenhle pocit mi výhody auta nestojí.
V žádném případě nechci nikomu nic vyčítat nebo zakazovat, ale za správné považuju, aby si toto riziko každý řidič uvědomil, než sedne do svého vozu, a třeba ještě zvážil, jestli smysl a účel cesty za toto riziko opravdu stojí. Tohle je ta pravá odpovědnost. Litovat svého rozhodnutí poté, co nějaké dítě skutečně zabije, je na nic.
To "dítě" je samozřejmě jen příklad. To riziko, které motorista pro své okolí znamená, se týká celého okolí, které auta svým pohybem permanentně ohrožují. Ta tisícovka mrtvých ročně na českých silnicích jsou důkazem toho, že tento druh odpovědnosti je většině národa cizí. Bohužel.
Jen bych te jako neridice chtel upozornit, ze neprirozene pomalu bys jel nejen po meste, ale v noci i vsude jinde. Za tmy mohou nastat podminky, ze te protijedouci auta oslnuji (pri normalnim sviceni, ne dalkovym) tak efektne, ze cloveka, ktery ti vstoupi pred auto, uvidis az kdyz ho mas na cumaku, doporucena rychlost aby se toto nestalo, je zastavit kdyz proti tobe jede auto. Jiste timto zpusobem rad pojedes 50km. Na dalnici je to lepsi, tam se na potkavacky da jet v noci az 90km/h (pokud ma clovek fakt ostrizi zrak), aby zabrzdil na vzdalenost, na kterou vidi. Uz jsem zazil i ozralu motajiciho se na dalnici v pravem pruhu (prebihajici holky pres dalnici jsem nastesti nezazil). Ale vetsi pravdepodobnost pri tehle rychlosti je, ze te zezadu vytuka kamion. Na silnicich pro motorova vozidla je to horsi, videl jsem i pet lidi behem hodinove nocni jizdy po takove rychlosilnici.
Nejak nechapu, co se zmeni, kdyz si clovek tato rizika uvedomuje, clovek proste nemuze prizpusobit svou rychlost jizdy tak, aby byl schopen zareagovat na uplne vsechny mozne alternativy toho, co se na silnici muze stat (i kdyz zustane stat na miste, tak jede nebezpecne, protoze to do nej nekdo zezadu napali). Holt je na silnicich vyzadovana i jista davka zodpovednosti od ostatnich ucastniku silnicniho provozu (a samozrejme clovek musi mit i trochu toho stesti, spravne letici bazant je holt na dalnici smrtici).
Ale proc ti to vykladam, urcite to znas i z jizdy na kole, asi nejezdis krokem, abys mohl uspesne zaragovat na uplne vsechna nebezpeci (kocka vybehne z pangejtu, kuna zpoza auta, divocak ukryty za stromem apod). Jakou maximalni rychlosti jsi na kole uz jel? ;)
Troufám si říct,že řidiči si z větší části tohle riziko uvědomují,ale problém je,že chodci /a to i ti s řidičákem/ si to neuvědomují a uvažují stejně jako ty-přenášejí zodpovědnost na řidiče a mají pocit,že jejich povinnosti/zodpovědnost/ je v tom okamžiku menší.Ale to samozřejmě není pravda.
A krom toho,zeptej se někdy v Thomayerce na ambulanci,kolik tam měli rozflákanejch chodců z Krčáku-ne od aut,ale od cyklistů !?
Naprosto souhlasím s tím, že chodci by tu odpovědnost měli nést také, ale nesmí to snímat odpovědnost z řidiče: Stejně jako požadavek zvýšené odpovědnosti řidiče nesmí snižovat pocit odpovědnosti u chodců či cyklistů, nesmí ani požadavek odpovědnosti chodce či cyklisty za svůj vlastní život snímat odpovědnost z motoristů. Jsou to dvě vzájemně nezávislé veličiny. Rozhodně ale nesmí "odpovědnost" chodce či cyklisty za vlastní život vést k tomu, že přestane určité komunikace využívat.
Já ten hlavní rozdíl vidím v tom, že neodpovědné chování chodce či cyklisty ohrožuje prakticky jen jeho samotného, kdežto neodpovědné chování motoristy ohrožuje převážně ty ostatní. Z toho vyvozuju nutnost nerovnováhy odpovědnosti jednotlivých účastníků silničního provozu. Ten motorista musí nést podstatně větší díl odpovědnosti v souvislosti s vyšší nebezpečností svého vozidla.
Pokud se tu vyjadřuju k odpovědnosti cyklisty, tak mám na mysli pohyb cyklisty v dopravě. Ohrožení chodců cyklisty v Krčském lese je bezohlednost ze strany "rekreačních" cyklistů či "cyklistů-sportovců".
S tím krčákem a rekreačními cyklisty je to blbost samozřejmě. Krčským lesem vede několik důležitých cyklistických cest. Já po cestě domů často jezdím krčákem Kačerov-Kunratice když nechci jet v husté dopravě (Vídeňská je pošušňáníčko ;) dál už je to vcelku ok, ale stejně). Že k případným zraněním dochází bezohledností ze strany cyklistů si ale myslím také.
Pravdu bys měl v tom případě, kdyby si ošetření sebezraňující se cyklista platil sám, ale v současném systému nese následky hazardní jízdy cyklisty i motorista, který nepřejel ještě ani mouchu.
Neměl jsem na mysli daňový nebo pojistný systém, ale tíhu odpovědnosti, kterou na sebe člověk bere, když sedá do nějakého vozidla: Čím nebezpečnější vozidlo, tím víc by si měl člověk každou jízdu rozmyslet a tím větší morální odpovědnost nést za bezpečnost okolí.
Všimni si jedné věci: Motoristé pořád křičí, že by cyklisté měli být pestře a nápadně oblečeni, aby je stačili včas zaregistrovat. Proti tomu nic nemám, ale vyčítá někdo řidiči, že má třeba šedivé, tudíž pro cyklistu obtížně viditelné auto? A přitom je stejně důležité, aby i cyklista auto včas zpozoroval. Proč mají tíhu preventivních opatření nést převážně ti ohrožení a ne ti ohrožující?
Jo, chápu. Každý má jiné podmínky viditelnosti závislé na zraku, ale i na typu dopravy, v autě houby vidíš když je slunce nízko nebo když se šeří, na kole zase houby vidíš, když máš plné oči mušek a v nose vosu:-)).
Moc se klade důraz na to, kdo všechno a jak má být vidět, ale opomíjí se, že všichni by měli jezdit jen tam, kam viděj.
Já jsem odpovědný za svůj život. Proto je mojí poviností jako cyklisty se o tento starat. Takže maximální osvětlení a předvídání chování těch kdo mne mohou ohrozit je pro mne automatické.
Samozdřejmně i jako řidič dávám, pozor. Nedovedu si představit, že bych někoho zabil. Je to strašná představa. Ale jedu tak abych neublížil nikomu, kdo se chová na silnici zodpovědně. Pokud se někdo chová nezodpovědně a sebevražedně, take je to sice strašlivá tragédie, ale nejsem za ni zodpovědný. Ani právně, ani morálně.
Tento postoj jsem si vypracuješ k dokonalosti například při paraglidingu. Ano, výrobce padáku má povinosti jak sestrojit bezpečný padák, malá letadla a rogala (tedy ti silnější ve vzduchu mají nějaké povinosti atd. Ale upřímně mé jediné právo je dokonale si sám zkontrolovat vybavení a dávat za letu pozor. použití tohoto práva znamená život, ignorování smrt.
Tohle bych s chutí podepsal, ale s jedinou výhradou: Velkou odpovědnost řidič nese i za zabití, zmrzačení nebo zranění osoby, která se chovala nezodpovědně. Viz výše příklady "dítě", "babča"... Už jsem tu někde psal, že odpovědnost by měl řidič (nejlépe předem) cítit za všechny své oběti jen s výjimkou prokazatelného sebevražedného úmyslu oběti.
Nařízení ministerstva vnitra...ze dne 28. dubna 1910...:
Oddíl VII. Bezpečnostní předpisy pro jízdu.
§ 45.
Jízdná rychlost budiž volena za všech okolností tak, aby řidič mohl vůz ovládati a bezpečnost osob a majetku nebyla ohrožována. Řidič vozidla má zmírniti přiměřeně jízdnou rychlost, po případě zůstati státi a zastaviti motor, kdyby mohly býti způsobeny nehody nebo poruchy dopravy jeho vozidlem. Těchto opatrností budiž zejména šetřeno, blíží-li se jízdná a tažná zvířata nebo hnaný dobytek.
Ano, už tehdy…
Řidičův obhájce takové věci určitě bude zjišťovat.
Tak dnesni report :) Zadny policajt neviden, zato jsem videla 4 auta. Jedno houkajici dovezlo kolegu nekam k narodnimu divadlu, pak prestalo houkat a pokojne odjelo. Druhe zahoukanim zastavilo auto za mnou. Treti projelo neznamo kam okolo vltavsky a ctvrte jsem objela na prechodu (tam byli ti, co umi psat a zapisuji protokol z nehody).
no ja dneska potkal pany policajty u hlavaku (tam sem to radeji vzal po silnici a ne mezi lidma pred vchodem)... a pak 2x cestou na prechodech, kde pomahaly pri prechazeni. Ridil sem se pokynama a pripadne zastavil, ale jinak nic a zadny problem (ani s nedostatkem odrazek - vepredu mi chybi)
Snad jediná poznámka ... odrazky lze nahradit jiným, alternativním materiálem,ale musí mít stanovené vlastnosti, rozměry a umístění. Přesné parametry neznám, jsou někde ve vyhlášce.
Včera jsem potkal v Praze snad 50 poldíků. Ale většinou pokutovali špatně zaparkovaná auta. Na kole jsem nebyl, byl jsem na bruslích takže jsem si musel dávat majzla a nejezdit před nima po silnici, ale po chodníku a jet přibrzdit vždycky, když jsem je zahlídl na rychlost chůze, jak mi radí vyhláška, což byl tedy třeba na Vinohradksý problém :o) Ehm sorry Hraboschi, že jsem ti ani nezamával, ale to jsem zrovna nejel rychlostí chůze a než jsem si uvědomil, že na tom kole jedeš proti mě na druhý straně ty, tak už jsem byl pryč.
Ta rychlost chůze pokud vím platí jen pro hnaná zvířata (pokud tím nechceš něco naznačit :-))
nejen. Na bruslích jsi podle vyhlášky chodec, tedy se máš pohybovat na chodníku a rychlostí chůze. Čímž samozřejmě strácíš důvod si ty brusle obouvat, ale tak to prej opravdu je. Kdysi jsme se schválně dotazovali na ministerstvu dopravy, protože jeden poldík ti vynadá, že na silnici nemáš co dělat a pošle tě na chodník a druhej tě naopak vyhání na silnici.
I pro bruslaře na chodníku.
http://motozurnal.centrum.cz/clanek.phtml?id=4808
Nevím co Ti policajti včera dělali, nicméně na Václavském náměstí se nějaký blb společně s osádkou dobře bavili tím, že mě vytlačovali ze silnice. Když jsem je předjel měl jsem z paty vytaženou takový hezký novou národní knihovnu a umístil jsem jim jí na čelní sklo.
Pak jsem opěšal a na Vinohradech dvakrát otloukal auta, co mi nedala přednost na přechodu. Šílený den....
Koukám, že hraboš je dost agresivní zvířátko:-))
Používání národních knihoven a fyzického násilí považuji za dost ponižující. Pro toho, kdo to dělá.
Ubližovat druhým není nic jiného než ubližovat sobě.
Zkus vymyslet něco mírumilovnějšího, třeba samolepku s nápisem: "Děkuji, že mě příště neohrozíte". Přilepená na okno zvnějšku vozidla udělá myslím lepší službu než celá národní knihovna...
Navíc si jaksi nedokážu technicky představit jak v rychlosti 30km/h kličkuješ mezi parkujícími a rozjíždějícími se vozy (pravda, teoreticky by Ti měli dát přednost), uhýbáš před blbem, co se tě snaží srazit a k tomu loupeš samolepku.... S přechodem je to podobné- mám to auto, jehož řidič ani nesundal nohu z plynu honit a dohonit? Jestli to zvládáš, dej se na vrcholový sport a vyhraješ Olympiádu...
V Praze na kole dohonit auto? To myslím docela jde. Tuhle jsem jel s těmi samými auty z Francouzské a teprve až za Zlíchovským lihovarem mi ujela. A to fakt nejsem žádnej závodník. BTW, co to znamená "42"?
na tom přechodu jsem kolo neměl. A kdybych na něm seděl, zas bych nemohl loupat samolepku...
42? Vygoogli si to, nebo koukni na Wiki....
Našel jsem to!!!!
Žalm 42:
"Propast propasti se ozývá k hlučení trub tvých, všecka vlnobití tvá a rozvodnění tvá na mne se svalila. Proč jsi smutná, duše má, a proč se kormoutíš? Posečkej na Boha, neboť ještě vyznávati jej budu, i hojné spasení tváři jeho. Věřím však, žeť mi udělí ve dne Hospodin milosrdenství svého, a v noci písnička jeho se mnou, a modlitba má k Bohu života mého."
Tak promiň, to jsem fakt nechtěl, netušil jsem, že jsi tak citlivá duše....
Asi před půl hodinkou pokutovali pěší MPíci nějakého bikera za jízdu na chodníku, v ulici "Zálesí", v dolní části blíže k Tomayerově nemocnici.
tam je spousta místa na úhybný manévr a ještě bych přidal i nějakou parádičku... Nechápu. Navíc je to absolutně NEBIKERSKÉ.
absolutne NEbikerské je platit policii nebo jet po chodniku? nemam jasno v tom. dik.
Absolutně nebikerské je jet po chodníku a nechat se přítom chytil a ještě platit pokutu. Jezdit po silnici je nebikerské implicitně, takže správný biker musí jet po chodníku (tam se vyskytují překážky). Nebo se mýlím?
No vidíš, a já dnes pěšky viděl jednoho bikera se s parádičkou prohnat přes pěší zónu na Andělu kolem dvou MPíků. Nepovažuji to za hrdinství, jel dost rychle na to, kolik bylo v okolí lidí. Nemám nic proti jízdě po chodníku ani po pěších zónách, ale jen za podmínky, že cyklista nikoho ani omylem neomezí, o ohrožení nemluvě.
já to nijak nehodnotím, jen jsem to sem napsal, protože vlákno je o bezpečnostní akci pro(ti) chodce a cyklisty, a zjevně probíhá, a protože MPíci neradi chodí daleko pěšky, tak pokud někdo dnes touto ulicí pojede, dejte si raději pozor na přestupky (nejen jízdu po chodníku)