Děkuji za pomoc, už se rozhoduju jen mezi tím jestli koupit Silniční anebo Crossové:)
Crossové by bylo Merida celé deore
silniční by bylo Scott speadster
http://www.cykloexpert.cz/silnicni-kola/scott...
ptám se jestli je velký rozdíl v rychlosti jízdy po silnici mezi Cross a třeba tímdle (levným) silničním kolem.
a taky jak moc je silnniční kolo (z vaší zkušenosti) náchylné na nerovnosti - např. - najedu na dlažební kostky, rozbiju si hubu / pokřivým kolo, nebo - po malých nerovnostech jak hlemýžď
diky za radu
Na zacatku- ten Scott neni vylozene silnicni kolo, ale tzv. fitness kolo, takze ma pohodlnejsi geometrii, vzprimenejsi posaz, rovna a sirsi riditka. Rozdil v aerodynamice vzhledem k poloze tela jezdce proti krosu nebude nijak velky.
Kazdopadne uz jenom diky plastum a vidlici je ten Scott mnohem vic urceny pro silnici.
Jinak vseobecne:
Silnicni kolo je urceny vyhradne pro sportovni jizdu, posez na nem je typicky natahly, chce to zvyk. Zkracene receno- je delany vylozene pro rychlost a sportovni pouzivani- trochu na ukor pohodli. Je lehounky a vyborne akceleruje. Kostky nejsou z hlediska zivotnosti kola problem, jenom se po nich neda jezdit moc dlouho :o). Na prejizdeni obrubniku a hlubsich kanalu zapomen, prorazit plast nebo cvaknout rafek jde celkem lehce.
Krosovy kolo- je delany pro turistictejsi a pohodlnejsi jizdu, miva sirsi plaste, da se na nem jezdit i po rozbitych asfaltkach nebo i polni ceste (nechytejte me prosim za slovo, ja vim, kamos sjel na i ziletce schody, ale primarne ma kazdy kolo svoje urceni :o) ). Rozdil v rychlosti kola po asfaltu proti silnicce- pokud nevyhledavas vylozene sportovni treninkovou jizdu- neni nijak extra vysoky.
K tomuhle doplním, že se pak ještě liší převody. Silnička mívá většinou dvojpřevodník (i když i zde je trojpřevodník možný). Ale hlavně na silničce bývá o dost meníš rozsah převodů na kazetě a díky tomu zase mnohem jemnější odstupňování.
Jezdil sem na cross kole, ted mam silnicku, tak muzu srovnavat. V podstate souhlasim s vaskem. Jak jiz napsal ten Scott Speadster neni silnicka, ale fitness kolo. Coz je podle me solidni paskvil mezi crossem a silnickou, kterej asi malokdo vyuzije. S fitness kolem budou na tebe s klasickyma silnickama rychli a s lidma na crossech se do terenu nedostanes. Kdyz silnicku, tak s beranama - nizsi aerodynamicky odpor a hlavne mas dost zpusobu jak chytit riditka a tim si odpocinou ruzny svalovy skupiny.
Kdyz vjedes na kostky tak si hubu nezbijes a pokud na nich nepoletis jak silenec, tak se ani kolu vubec nic nestane. To ze takova jizda na 23mm plastich neni prijemna, je asi jasny.
Co se tyka rychlosti, tak mi prumerna rychlost stoupla o zhruba 4km/h z nejakych 21-24km/h na 25-29km/h. Coz se muze zdat malo, ale ten rozdil je pro me subjektivne velkej. Hlavne se to pozna v kopcich, kde tahnes az o nekolik kilo mensi hmotnost a na uzkych plastich to jede skoro samo ;-)
Jinak pri vyberu zalezi kolik toho najezdis, jestli jenom po silnici, jak kvalitni sou u vas silnice,jaky zvolit zprevodovani,...
Nárůst průměrné rychlosti je to naopak velký, skoro až moc.
Je tedy pravda, že čím rychleji člověk jezdí, tím většího rozdílu dosáhne (protože aerodynamika posezu a úzkých pláštů se více projeví ve velkých rychlostech).
Já nejsem tak výkonej a takový rozdíl jsem pak neměl ani na biku/silnička. Před 3 lety, když jsem ještě jezdil více na biku po silnici jsem několikrát střídavě po sobě jel stejný 100km okruh (a jak to bylo ve stejném období a několikrát jsem to prostřídal bike/silnička) a ve všech případech se to snažil je se stejným tepovým průměrem (což se dařilo a rozdíly byly minimální), takže srovnání je v rámci možností asi co nejobjektivnější jaké může být.
No a k průměrným rychlostem. Na silničce jsem to jezdil kolem 24km/h průměr a na biku kolem 22km/h (rozptyl průměrů minimální, jak jsem se snažil o stejný tepový průměr).
A na tom biku byly lehce jetý Rubeny Acrisy nafoukaný co to šlo (takže dost rychlý pláště).
A právě v kopcích se to sice subjektivně zdá, že silnička letí (vždy jsem ten pocit měl), ale objektivně podle měření je tam rozdíl úplně nejmenší, v postatě minimální. Aerodynamika tam ke slovu nepřijde vůbec a rozdíl byl v podstatě jen ve váze kola, což nebylo nijak moc (bike měl pod 11kg, to bylo ještě s vidlice s nízkým zdvihem a s V-čky a silička měla 9,5kg).
Kde byl rozdíl proklatě znát i dle měření jsou rovinky a mírné sjezdy, jenže těch na té trase zase moc nebylo (byla to dost kopcovitá trať). Na rovnější trase by byl rozdíl větší.
Já osobně bych fitness kolo oproti silničce úplně nezavrhoval (i když bych šle raději do crossu, kvůli univerzálnějšímu použití a fitness v podstatě nepřinese žádnou výhodu).
Silnička je prostě dlouhý hodně sportovní posez (a i když máš spoustu úchopů, tak krční pátěř trpí pořád, protože je to natažený posez pro všechny úchopy) a to někomu nemusí vyhovovat. To byl jeden z důvodů (další čím dál víc aut a mizerný silnice), proč jsem po 20 letech se silničky definitivně zbavil (nějaké silniční kolo jsem měl od 10 let do loňského podzimu pořád).
A k těm úzkým plášťům, není pravda, že jedou obecně rychleji. Při stejném tlaku je širší plášť rychlejší (menší valivý odpor), ovšem samozřejmě má širší plášť větší aerodynamický odpor, který při rychlostech nad 30kkm/h začíná převažovat a od 40km/h už zcela dominuje.
Problém většiny širokých bikových plášťů je ten, že je nelze hustit na tak vysoké tlaky jako silniční a proto jsou pak pomalé (a proto vzniká obecný názor, že úzké pláště lépe jedou).
A pak je na silničce problém pro málo výkonné jezdce s převody. Teď už to lze řešit kompakty (trojpřevodník je na silničce divný, nemyslím image, ale prostě hůř funguje) + nějakou lehčí kazetou.
to bych mohl téměř potvrdit, jezdil jsem krosové kolo s plášti 700x28-32 stejný okruch cca 45 km s průměrem z více jízd 30,2 km/hod, nyní mám nového MTB Canyona kde jsou pláště široký 2,25´´ a zkoušel jsem to a ten rozdíl v průměru byl nepatrný-30,1. To samé by mohlo platit o rozdílu se silničkou a krosem, nějaký rozdíl tam bude, ale pokud člověk nejede závody tak to prakticky nepozná, nebo trasy nad 150 km. podmínkou jsou kvalitní pláště nafoukané na max.
Objektivneji to posoudis spis tak, jak uvadi Mlok, ze budes drzet vykon na stejne urovni treba za pomoci stejnych tepu. I tak to jde tezko- musel by i foukat vitr ze stejnyho smeru a stejnou rychlosti atd.atd.
Sam jsem si poridil pred vanocema silnicku, a i kdyz na ni jezdim "jenom" treninkove, tj. spis v pasmu zakladni vytrvalosti, prumerna rychlost mi oproti biku vylezla o peknych par km/h nahoru. Ale zase to tezko posoudim, protoze s bikem jezdim jenom v terenu, i kdyz se tam obcas musim presunout autem, kdyz je to dal. Hlavni rozdil poznas skutecne az pri vyssi trenovanosti, protoze prave zhruba od te rychlosti 30 km/h zacne prevazovat jako hlavni brzda prave aerodynamicky odpor. To je taky jednim z hlavnich duvodu, ze nad tech +-30 km/h uz zvyseni prumerky o kazdy jediny km/h da silenou praci. S "ziletkou" to na rozdil od jinych (ale zato pohodlnejsich) kol jde.
...nepočítáš li lehátka samozřejmě (rychlejší i pohodlnější než závodní silnička) ;-)
(dodatek k poslední větě)
Az me na lehaci nekdo predjede, prestanu tvrdit, ze je to o nohach :o)
Ale pochopitelne musim uznat, ze co se tyka vylozene jizdy po asfaltu a ve vyssich rychlostech, lehokolo bude mit mensi aerodynamicky odpor, takze za jistych podminek bude rychlejsi. Se snizujici se rychlosti (treba jizda do kopce) se tahle vyhoda pochopitelne smazava. S pohodlnosti na tom mozna bude lip, jak se mi zda, ale nemuzu posoudit, nesedel jsem na tom jeste.
Kazdopadne je to vzhledem k nazvu tematu tematu dost off topic poznamka, lehokolo versus klasika se tu uz "resilo" jinde a vickrat.
myslím, že je pohodlnější jet po kostkách na silničním kole s 23 mm gumama než na kole s natvrdo nafouklýma 45 mm gumama. Natvrdo nahuštěný tlustý gumy zas tak moc nepruží. Ale zase je výhoda, že se dají v případě potřeby upustit (což ty tenký nejdou, ty by se hned prorazily)
Především si musíš ujasnit co od kola očekáváš. Silniční kolo to je sportovní náčiní. Pokud jsi vyznavač sportovní jízdy, nejseš kochač a nehledáš na kole pohodlí a jízda je pro tebe cíl, tak můžeš zkusit silniční kolo.
Crossové kolo je hybrid, dají se na něm polykat kilometry i jezdit s dětmi na výlet. Je to ale kompromis, takže pokud ježdění na kole podlehneš, tak si za čas stejně koupíš další kolo, silničku nebo MTB.
Podle mých zkušeností je moje "cestovní" rychlost na silničce je zhruba o 5-6 km hod vyšší než na crossu. Dlažební kostky jsou na silničce strašnej "masakr" ale taková běžná silnice 3.třídy se na silničce dá jet docela v pohodě (vyjma nějakých extra rozbitých úseků). Tam hodně pomáhá alespoň karbonová vidlice, ta dokáže drobné nerovnosti docela utlumit.