Čau. Nezlibte se, že se na Vás obracím s takovou prkotinou. Chci povolit pedály z klik a vůbec mi to nejde, jsou jak přilepený. Chci si jen ujasnit. Z pohledu jezdce levý pedál se povoluje do prava a pravý pedál doleva? A nemáte nějaký fígl, jak je povolit? Nějak odrazit, prostě jsem bezradnej. Předem děkuji za pomoc.
Fígl tam není. Povoluje se to tak, jak jsi napsal. Potřebuješ 15ku klíč plochý. Využij kliky jako páky, drž ho a druhou rukou tlač na klíč. Když to jde ztuha, omotej ho hadrem nebo prodluž trubkou. Nebo ať někdo drží kliku a ty se postav na klíč (když to je hodně zakouslý). Prokápnout brzdovou kapalinou před povolováním také může pomoci. Po vymontování pedálu tam mázni trochu vazelíny pro příště.
Casto se stava, treba po zime nebo kdyz jsi pedaly dlouho nepovoloval, ze tam drzi vazne fest, ze "zarostou". Klidne tam na zavity strikni neco na zpusob WD 40 a nech to pres noc natahnout. Pri povolovani zkus ani ne tak tlacit, jako zabirat spis razem, jde to o neco lip.
Kdyby to porad neslo, rozmontuj stredovy slozeni uplne tak, abys mohl kliku upnout pres pakny nebo aspon pres kus hadru do sveraku, povolovani pujde lip. kdyz se klika nehybe.
Hlavně je důležité točit na spávnou stranu: Pravý pedál by měl mít levý závit, takže tam bych povoloval doprava, tj. ve směru šlapání. Teda jestli jsem to nepoplet... :o))
Pravy pedal ma pravy zavit, levy pedal ma levy zavit. Prekvapuje mne, ze to sem jeste nikdo nenapsal.
A u misek stredoveho slozeni na nejrozsirenejsim typu zavitu je to presne opacne.
Jsem sice jen amatér, ale mám dojem, že pokud se šlapáním má závit utahovat, tak na pravém pedále by měl být levý a na levém pravý závit. Pro představu: Kdybych osičky pedálů pevně uchopil rukama a "šlapal" jako při jízdě, pak bych pravou rukou běžný závit vyšrouboval. Proto by tam měl být levý.
Mne to tak take pripada ale z nejakeho duvodu to tak neni, coz je mi neni jasne a do dneska jsem neprisel na to, proc to tak je, ackoliv uz o tom vim od nepameti. Pokud na to prijdes, dej mi vedet.
Jestli ono to nebude kuličkama v ložiskách. Kdyby tam bylo jen "kluzné" ložisko, asi by se pravý pedál šlapáním skutečně utahoval, ale kulička se nejspíš odvaluje opačným směrem...
Žádné hrubé síly ani speciálních bytelných klíčů není třeba. Opravdu stačí WD40, TF2, kofola nebo podobnej sajrajt a ono se to uvolní. A pedály není třeba zbytečně moc utahovat, právě díky těm protisměrným závitům se nevyšroubujou a příště půjdou líp povolit.
Divil by ses, ale nekdy to muze drzet opravdu fest. Zeptej se v libovolnym servise na tema povolovani zarostlych pedalu, uslysis svoje :o)
Taky jsem byl kdysi kvůli povolení pedálů v servisu - vzali prostě dlouhej bytelnej klíč, deset minut s tím zápasili a nakonec to sundali (bez mazání!). Pak jsem podobně zatuhlé pedály povoloval v neděli (servis zavřenej). Zkoušel jsem všechno možný: extrémně dlouhá páka (klíč nastavenej lešenářskou trubkou), bušení kladivem do klíče a podobné nesmysly. Nic nepomohlo. Někdo poradil WD40. V neděli obchod otevřenej. Nevěřil jsem, že to funguje (nikdy předtím jsem to nepoužíval), ale byla to poslední možnost. Koupil jsem to, stříkl to tam a pedál šel vyšroubovat bez násilí i subtilním klíčem na konusy.
Takže podle mé zkušenosti (která samozřejmě nemusí být univerzální) v servisu nemusí vědět, jak to udělat snadno. Možná se snaží dělat dojem na zákazníky:-)
Ad "samoutahovaci princip protismernych zavitu"- vzhledem k loziskum vevnitr se nemuzou ani utahnout, ani povolit. O tomhle by slo mluvit, kdyby se ti pri jizde totalne zadrel a zasekl pedal, ale to by bylo v tomhle pripade spis tema pro chirurgy :o) Na utazeni nebo povoleni pedalu je logicky potreba vetsi sily (krouticiho momentu), nez vyvine mechanicky odpor volnobehu pedalu s lozisky.
Ale nic si z toho nedelej, tohle je klasicky cyklisticky dogma :o)
Nejen odpor v ložisku to utahuje. Hlavní je ten kroutivý pohyb daný mechanickou vůlí v závitu. Udělej si z dlaní trubičky, dej si mezi ně tužku a "šlapej". Uvidíš, jak se to otáčí.
To by se nemusel dávat pravý/levý závit, kdyby všechno otáčení se odehrálo v ložisku, nebo se mýlím?
V zasade by se ani davat nemusel.
A s tim otacenim tuzky v dlani, jak pise vys Sector, je to docela o necem jinym. Kdybych v dlani drzel lozisko, ve kterym by byla pripevnena ta tuzka, otacenim dlane se mi diky odporum loziska ta tuzka otoci. Opacne- otacenim tuzky- protocim jenom tuzku v lozisku, nikoli celou dlan, to bych musel mit to lozisko totalne zadreny. Analogicky takovouhle "silou" uz vubec nepovolim nebo neutahnu zavit pedalu v klice. Je potreba to vysvetlit jeste nejak vic po lopate :o)
Ale ne, je to přesně k tématu. Klidně si tu tužku zastrč v jedné ruce do ložiska (nebo si tu dlaň třeba namaž). Ale hlavně tou tužkou netoč kolem její osy - musíš dělat šlapavý pohyb ("točivě kvrdlat tužkou"). Uvidíš, že se ti ta tužka bude snažit protáčet v obou rukou. V jedné ruce (=ložisko pedálu) to otáčení pobere ložisko. Ve druhé ruce (=závit pedálu) to otáčení utahuje závit.
V praxi je to podobné, i když ta vůle v závitu pedálu je velmi velmi malá. Přesto zde vzniká otáčivý moment, který závit postupně dotahuje. Kdyby tam byl opačný závit, povolovalo by se to. Proto se to musí rozlišovat.
Víc polopatě to už neumím :o)
Jisteze tam nejaka sila pusobi. Nicmene se asi shodneme na tom, ze bude tak zanedbatelna vuci sile, ktera je potreba na utazeni nebo povoleni zavitu osy pedalu v klice, ze nema vyznam o ni mluvit. Proste pokud by pedal zavit vazne porad utahoval, delal by to az do strzeni zavitu. Udelej taky jednu praktickou zkousku- jemne rukou nasroubuj osu pedalu do kliky, nedotahuj to ani klicem. Projed se na tom a uvidis, ze jsi pedal proste neutahl.
Lopata nelopata, kdo chce pochopit, ten chape.
Ta síla není zanedbatelná. Dokonce je významná. Působí sice jen na velmi velmi malém rameni (daném vlastně jen spárou mezi závitem kliky a závitem pedálu), tedy jen "po troškách", zato soustavně a ve směru utahování pedálu.
Proto používáš špatný příklad, po jednom projetí se to skutečně neutáhne. Po x-tisících kilometrů ano. A proč to nestrhne závit? Protože je na to dimenzován.
Přečti si taky, co tady níž píše PavelŠ - chápe to dobře. Je to skutečně kruhově-kývavý (točivě-kvrdlavý nebo jak chceš) pohyb, který je příčinou pootáčení závitu. Zkus se nad tím tedy ještě jednou zamyslet.
Zamyslet bych se i zkusil, kdyby jedna zasadni vec nebyla presne naopak. Uz to tu parkrat zaznelo, ze slapani pusobi naopak na zavit osy pedalu v klice ve smyslu jeho povoleni, takze by tvym "tocive-kvrdlavym pohybem", pokud by tomu tak bylo, doslo naopak k vysroubovani pedalu.
Myslim, ze z hlediska vycerpani dane problematiky uz nebude potreba snad nic dodavat.
Tak teď je z amatéra jelen. Kdyby při šlapání síly působily ve smyslu vyšroubovávání pedálu, proč by potom byla na každý straně jiná orientace závitu? Že by v tom byl záměr, aby se osa pedálu průběžně povolovala?
Jsem vic nez presvedcenej o tom, ze sila otaceni pedalu vuci sile utazeni jeho osy v klice klicem je tak zanedbatelna, ze nema smysl o ni diskutovat. Proto od zacatku tvrdim, ze pravy a levy zavit je v tomhle pripade dogma a ne opodstatnena zalezitost. Proc se to tak zacalo vyrabet a vyrabi dodnes netusim.
Zjistit, jestli se slapanim zavit povoluje nebo utahuje a ze je tomu diky opacnym zavitum na obou klikach stejne si urcite s trochou technickeho mysleni predstavis sam.
Je v každym případě možný, že ta síla je zanedbatelná. Mně jde ale o to, jakým směrem působí. Nejsem technik, ale zdravý úsudek mi říká, že i když je to možná zbytečný, tak by výrobce snad chtěl, aby šlapání závit utahovalo a ne povolovalo. V takovym případě by ale na pravém pedálu musel být levý závit. A tady všude se tvrdí, že je to obráceně. To by ale ta síla vznikající při šlapání ten závit povolovala, i když třeba jen zanedbatelnou silou. Proto jsem z toho jelen :-)
Zdravý úsudek ti to říká správně - je to skutečně navrženo tak, aby šlapání závity spíše utahovalo. I když ten mechanismus není tak přímočarý, jak by se na první pohled zdálo. Popisuju ho níže, doporučuju vyzkoušet na jednoduchém pokusu, uvidíš.
Tak právě ten zdrvej úsudek mi říká, že by na pravym pedálu měl být levý závit. Někde nahoře jsem svoji úvahu zdůvodnil: Když pevně rukama chytím ty osičky (bez pedálů) a budu konat stejnej pohyb jako při šlapání, pak budu pravou rukou osičku z kliky vyšroubovávat. Samozřejmě za předpokladu, že tam bude normální, tedy pravý závit. Proto mi připadá logický, kdyby napravo byl závit levý, aby se při šlapání utahoval. Nebo mi chceš namluvit, že při skutečném šlapání působí ta síla opačně?
Pravděpodobně nemáš technické vzdělání (ve smyslu strojního případně stavebního), takže ti ten zkratkovitý závěr snad ani nemám za zlé. Z mechaniky, kinematiky případně pružnosti bys letěl jak namydlenej blesk... Tedy ještě jednou:
Šlapání působí na závit osy pedálu našroubovaný v klice dvěma různými otáčivými silami:
1) Otáčivým momentem, který vzniká v důsledku odporu ložiska pedálu. Ten působí (jak správně píšeš) ve směru povolení pedálu. Tento moment je ovšem celkově zanedbatelný a významněji se může projevit pouze při zadření ložiska pedálu - pak by došlo k vyšroubování pedálu (pokud by ovšem dříve nepraštěly kosti cyklistova chodidla). Tady se shodneme, tím ovšem problematika vyčerpána není (jak se mylně domníváš), ale je tady ještě další bod (jak už tady taky párkrát zaznělo):
2) Otáčivým momentem, který vzniká v důsledku valivého (kývavého, kvrdlavého - nazývej to jak chceš) pohybu závitu pedálu uvnitř závitu kliky. Tento pohyb je celkově malý, protože závit pedálu zapadá velmi přesně do závitu kliky, nicméně existuje. Moment takto vzniklý je celkově významný (mnohem významnější než dle bodu 1) a co je hlavní, působí ve směru UTAHOVÁNÍ pedálu.
Teprve tady není třeba nic dodávat. Snad jen tolik, že to chce jistou představivost. Pokud ti chybí, vyzkoušej si to na jednoduchém pokusu - popisuju ho výše. Odvaluj si třeba tužku po vnitřním obvodu vhodného (o maličko většího než tužka) otvoru. Uvidíš, jak a kam se to otáčí. A potom teprve mudruj.
Technicke vzdelani mam a zivim se tim. I kdybych ho nemel, selskym rozumem neni tezky si predstavit, ze silnym utazenim osy pedalu do kliky patnactkou klicem mi nezustane zadna vule na to, aby mel pedal moznost jakkoli kvrdlat, kyvat se nebo jinak se, mrska, pohybovat.
Neni vycerpano jenom tema, ale uz i ja :o) Kvrdlejte si tady tuzkama v ruznych otvorech uz beze me :o)
Nemýlíš. Ten levý/pravý závit je tam právě jako reakce proti otáčení, které vznikne tím vrťavým pohybem a který to pořád dotahuje ve směru závitu (tj. na levé straně doleva a na pravé straně doprava).
Otáčivý moment daný odporem ložiska pedálu je zanedbatelný. A mimochodem - jak tak o tom teď přemýšlím - stejně působí ve směru povolování pedálu.
Přesně tak, ten otáčivý moment působí ve směru povolování a jak už jsem reagoval níže, tak právě to je historický důvod, proč tak ty závity jsou.
důvod není historický, ale ryze nadčasový: zkus si na kole překřížit řetěz a šlapat obráceně s trochu povolenýma pedálama a uvidíš, jak dlouho vydrží. Pak udělej totéž s normálním vedením řetězu. Se zadřením ložiska v pedálu to nemá nic společnýho.
Stejně tak jsou protisměrné závity v ložisku středového složení. Když se to dá obráceně, taky se to vyšroubuje (i když ložisko není zadřený - vyzkoušeno i prakticky, na ležákách se dá většinou středová osa snadno otočit o 180° a vyměnit kliky).
Kývavý pohyb spojený s otáčením je prostě mrcha:-)
Pokud se pedál při jízdě zadře v ložisku, tak by se měl naopak při šlapání právě vyšroubovat a to je právě historický důvod, proč tam ty závity takové jsou (protože nebyl volnoběh, tak při zadření pedálu to bylo opravdu nebezpečné a měla to být ochranná pojistka). Je ovšem otázka, jestli by to stejně ten pedál při zadřeném ložišku dokázalo povolit.
Precti si, prosim, muj prispevek jeste jednou- netvrdim nic, proti cemu muzes rikat slovo "naopak" :o)
Co udela total zadreny lozisko muzeme jenom hadat, tipuju to na to, ze driv povoli mekka tkan na cyklistove noze, nez zavit. Tohle vsechno ma (ciste hypoteticky) vyznam zminit asi jenom v pripade SPD nebo jinych upinacich systemu tretra/pedal. Priznaky zadirani loziska by se pochopitelne vic nez silne projevily mnohem driv, nez by k tomu skutecnymu zadreni doslo.
Volnobeh jsem zminil v souvislosti s loziskama v pedalu, pedal se asi otacel okolo sve osy odedavna. Kdyz se kdysi davno pedal zadrel, clovek se asi jenom nastval, ze nemohl dal slapat na kole, dokud pedal nevymenil. Jestli mas na mysli volnobeh ve stredove ose slapani, taky nevidim duvod pro opacny zavity u osy pedaly/kliky, s nohou v minulosti polozenou volne na pedalu podle me moc nebezpeci nehrozilo. I treba na dnesnich drahovkach s tretrama upnutyma na pedalech nema cenu tyhle zavity resit, noha by to proste nepovolila.
Logicky se da oduvodnit vznik cehokoliv, urcite to muze mit realny podklad, ale v praxi to shledavam stejne o nicem.
zrovna jsem jeden pedál rozhamptal a koumal jak ho dostat dolů. vzal jsem zmiňovanou patnácku a šel s kolem k lavičce. protější pedál jsem zapřel k lavičce zespoda, aby se neprotáčel. Pak jsem na to kolo asi pět minut řval a potom jsem vyšrouboval zmiňovaný pedál.
Mnohem výživnější je povolování zarostených klínků, ale už na to mám fígl a těžké kladivo :)
jo jo, zámečničina je věda- rada poslední před koupí nové kliky! Poté co nejde povolit pedál pro destrukci 15 šestihranu a !užvíknutí imbusu -tedy pokud je z druhé strany pedálu- upnout kliku do svěráku pedálem dolů, odůlčíkovat(pokud je tam zbytek imbusu-lépe pro Vás) a odvrtat tělo pedálu odlubat ocelovou jehlou zbytky materiálu a znovu protáhnout závit.
Poté, co jsem zničil klíč čínské produkce (rozevřel se) a jiný jsem neměl (stydím se), udělal jsem to následovně: Sundal jsem stahovákem kliku a upnul pedál do svěráku za to zploštělé místo mezi dva hodně tlusté hřebíky, aby se nesevřela jiná část pedálu. Pak už to šlo v pohodě, ani jsem do toho nemusel moc mlátit.
Co se týká smyslu použití opačných závitů, naprosto souhlasím s Sectorem. Dodal bych jenom ze zkušenosti, že pedál se nikdy sám neutáhne víc, než ho utáhneme při montáži, to jenom časem tak zaroste. Pokud bychom ho neutáhli vůbec, tak se vlivem toho zmiňovaného pohybu bude udržovat v poloze těsně před utažením, ale nikdy neupadne. Proto tak ty závity jsou. (Kdysi jsem s takhle povoleným pedálem jezdil na staré Libertě dost dlouho.)
Tak tento praktický příklad nám tedy vše vysvětluje. Sice je tedy síla, která působí ve směru utahování možná o malinko větší než síla vzniklá odporem ložiska působící ve směru povolování (tedy pedál se sám nevyšroubuje, když je povolený a není zadřené ložisko).
Ovšem jsou ty síly obě stejně zcela zanedbatelné, když se tou silou ten pedál stejně ani neutáhne a jen se nevyšroubuje.
Kdyby tedy byly závity opačně a pedál utažený, tak se také nevyšroubuje. A tedy mě to jako důvod návrhu směru závitů moc nepřipadá.
jeste jednou zopakuji puvodni dotaz - zrovna mam sundanou kliku a potrebuji z ni dostat i pedal. pokud mam pravou kliku (ta s ozubenymi koly) a divam se na mi kdyz je nasazena na ctyrhrane ose tak 15-kou klicem otacim protismeru hod.rucicek? z druhe strany je imbus 6-tka, ten se tez uvolnuje otacenim proti smeru hod.rucicek ?? no je to des, ne a ne se to hnout...
Pořád mám dojem, že v tomhle směru bys to utahoval. Já bych točil doprava po směru hodin. Ale všichni ostatní tu tvrdí opak, tak nevím. :-)
to je docela zasadni rozdil :o) kdyby byla nasazena klika na stredu tak vezmu 15 klic a tocim po smeru nebo proti smeru hod. rucicek?
proc to vubec sundavam je viz. tema Praskly stred, v nejhorsim poslu na vymenu kliky i spedalama at mi je sundaji...
Tak som sa na to bol pozrieť v garáži. Pravý pedál povolíš proti smeru hodinových ručičiek a ľavý zase v smere hodinových ručičiek (ak stojíš na strane daného pedálu).
Píšeš že je to v podstate nový bicykel, tak tam by to nemalo byť až tak moc zarastené. Chce to asi len väčšiu páku (trubku, hasák, ...).
Já mám naučeno, že pedál se povoluje směrem dozadu - otáčím klíčem od předního kola k zadnímu.
zalezi jeste ale jestli otacis horem nebo dolem :o))
teoreticky by stejne melo byt snazsi povolit ten imbus
Diky moc za info, zkusim na to vzit hasak a trosku zabrat - klika je stejne na vyhoz kvuli te praskline - uz toho moc znicit nepujde :o)
Tu nejlepsi a spravnou odpoved tady napsal Radek.
Súhlasím. Ak je k dispozícii zverák, tak je to asi najlepšie riešenie. Ak to ale nemá ako upnúť, tak by som tú kľuku nasadil nazad na stred a skúsil to povoliť tou 15-kou, ktorú si predĺžim nejakou trubkou príp. spomínaným hasákom. Neviem či chce kľuku vyhodiť alebo reklamovať. V prípade reklamovania treba dať pozor aby sa tým odťahovaním nepoškodila, nemuseli by uznať reklamáciu.
nejen reklamovat - ale hlavne vymenit protoze je na ni prasklina viz. foto na http://patentik.rajce.idnes.cz/
adresar Kolo