Možná blbej dotaz, ale chtěl jsem se zeptat, jestli na trhu existuje něco jako automatická převodovka na kola místo ručního řazení. Něco, kde by se dala nastavit třeba konstantní nebo spíš maximální síla, kterou jezdec působí na pedály, a ono by to pak už samo řadilo podle konkrétní situace.
Pokud by něco podobného existovalo, odpadla by nutnost neustálého řazení a člověk by si jen reguloval zátěž podle okamžité kondice - tak trochu jako na trenažeru...
To by me zajimalo, jak by takova prevodovka reagovala na jizdu vestoje. Uz ted pod sebou citim zprohybani klik a vidlice s lockoutem jen mnouka.
IMO nic takoveho nemuze spravne fungovat.
Myslel jsem spíš jen pro určitej klidnější styl jízdy, třeba po městě nebo na nějaký nenáročný rekreační vyjížďky. Určitě ne do náročnýho terénu.
Srdecne te zvu na nektery ze zavodu http://www.euro-bike-extremes.com/ebedeutsch...
Jedeme Black Forest Ultra, Dolomiti Superbike a St.Wendel. Vsude dlouhy trate. Ne, ze by to byly jediny zavody, ale tohle jsou ty nejatraktivnejsi a nejtezsi.
Musim te proste videt v akci, jak ohybas ty XT-ckovy kliky. I kdybych ti mel teda funet jenom na zada :o)
Slysel jsem, ze existuje variator, ktery by mel umoznovat spojitou zmenu prevodoveho pomeru, ale pry trpi na vysokou hmotnost, proto je na kole nepouzitelny.
Variator existuje, funguje a bezne se pouziva...ale opravdu jsou to docela velke veci. Mozna by to slo predelat na kolo, ale asi se tim jeste nikdo nezabyval...
http://www.paul-lange.cz/shimano_kkjk_nexus.htm
Dík, tohle už se hodně blíží té mé představě. Jen mě překvapuje, že je k tomu potřeba nějakej pomocnej motorek. Tak nějak automaticky jsem předpokládal, že se bude jednat spíš o mechanickou záležitost - třeba nějaká pružina, která se při překročení mezního tlaku na pedál ohne a přesune řetěz na lehčí převod... Ale uznávám, že tohle je fakt vymakaný. Ještě jednou díky za tip.
Podle toho popisu se obávám, že to řadí jen na základě rychlosti.
K tomu servomotoru - mechanické řešení bylo komplikovanější než tam vymyslet tu elektroniku. Ten motorek tam jenom tahá za lanko přehazovačky místo tebe.
To jsem z toho pochopil a určitě to není špatný. Ještě logičtější by mi to připadalo, kdyby to řadilo třeba podle frekvence šlapání, ale to už bych chtěl asi moc :-)
Já si to právě nedovedu moc představit s tou vazbou na rycjhlost. Jestli to může být pohodlné. Snad si dám tachometr na kolo a půjdu si to nasimulovat.
Zajímalo by mě, pokud tu je nějaký expert, zda by šlo jednoduše snímat nějakou silovou veličinu (třeba kroutící moment).
Slo a mysli, ze se to i vyrabi....je to par let zpatky, co to bylo v Pelotonu. Tusim, ze tenkrat na tom Indurainovi merili vykon ve watech.
Jak jsem si to podle toho odkazu představoval, tak to vypadá tak, že je to postaveno na stejném principu jako cyklocomputer. Při zvyšující se frekvenci impulzů se řetěz postupně přesouvá na těžší a těžší převody. Asi to vychází z poznání, že při určité rychlosti míváme zařazenu nějakou konkrétní konstelaci: Při vysoké rychlosti třeba největší převodník a nejmenší pastorek a při nízkých rychlostech samozřejmě obráceně.
Co se týče snímání silové veličiny, dokážu si třeba někde ve středovém složení představit pružné uchycení klik, které by dokázalo měřit průběžnou úhlovou odchylku od klidového nastavení. Pokud bych působil na pedál určitou silou, klika by se vychylovala vpřed oproti klidovém nastavení. Čím větší silou bych působil, tím by odchylka byla větší. Tato odchylka by se pak mohla mechanicky přenášet na systém řazení. Případně by podobné pružení mohlo být umístěno přímo v kazetě - prostě by se záběr do pedálů přenášel na zadní kolo přes nějakou pružinu, jejíž mechanický pohyb by se přenášel na systém řazení. Tuhost takového pružného uchycení by se pak určitě dala nějak nastavovat.
Myslim, že dneska už by se to řešilo jen přes elektroniku, to vidíš na tom Nexusu. Ale já bych to nebral, to je možná jen pro baby, co neuměj řadit. Určitě by se to snažilo donutit mě šlapat optimální frekvencí, ale mě přijde v různých situacích optimální taky různá. Co by mi to zařadilo třeba dneska na Jedlový, to bych teda chtěl vidět :))).
A představ si, když se vybijou baterky, nebo zoxiduje kontakt, ulomí drátek - a máš z kola singlespeed :(.
Myslim, že stačí, co už je elektroniky v autech.
Přesně tak, automaticky to nikdy nemůže řadit jak potřebuju.
Ona i ta optimální kadence je různá pro rovinu, kopec, různý terén, takže ani tu by to tam řadit nemohlo správně.
Navíc ovšem v terénu by to bylo úplně na ... To si takhle jedu těžší technický výjezd na optimální převod a každou chvíli musím na chvilku zrychlit přes překážku (tu bych tou rychlostí jakou jedu celý výjezd nepřejel). A v tu chvíli by mě to určitě zařadilo na těžší a já bych to hned rozkopal :-)
Já bych to tak úplně nezatracoval. Pro určitý okruh rekreačních cyklistů může mít taková věc význam.
Nevím s jakým převodem bych dokázal vyjet na Jedlovou. Ty poslední zatáčky pod vrcholem považuji za smrtelné. Jedině, že by ten servomotor šlapal za mě.
Jedlová se přece tlačí.:-) Kdysi jsem tlačil dvě kola na MIlešovku, protože synek se zaťal, a po tý kozí cestě z Milešova je to docela záhul.:-)))
Jak tlačí ?
Tam se přeci jezdí horská časovka !
(tak už trénuju :))))))
Taky jsem ji nekolikrat vyjizdel/tlacil. Docela pravidelne jsem tam jezdival ke kamaradovi na chatu...primo pod kopcem. Tusim Horni Svetla:-)
Právě kvůli té možné poruchovosti elektronického řešení přemýšlím o tom, jestli existuje i mechanický systém automatického řazení. Nikde jsem ale na nic podobnýho nenarazil.
jo, a představ si, když ti rupne bowden u přehazky nebo se ti rozsype páčka, tak máš z kola taky singlespeed..
to jsou argumenty ...
To jo, ale mechanický zařízení často fungujou po desetiletí a daj se většinou nějak opravit.
Nový lanko seženeš všude a sám vyměníš. Chip ne :(((
:) a bowden mi ještě nerupnul nikdy :)
při řazení podle "silový veličiny" je trošku problém v tom, že bys musel dodnale šlapat do kruhu, protože jinak by to mělo tendenci řadit jinej převod při poloze klik v úvrati a jinej ve vodorovný poloze...
A hlavně taky nepřestávat šlapat, zvlášt za jízdy do kopce... To mě nenapadlo. Vyžadovalo by to asi dost soustředění na kontinuální šlapání. Možná by pomohly nášlapy a nebo oválnej tvar převodníků, kterej by ty přirozený nepravidelnosti kompenzoval. To by fakt bylo asi moc složitý. Výrobci asi moc dobře vědí, přoč to řazení regulujou radši podle okamžitý rychlosti.
automat je prima hlavně do města (i v autě) ale jinak, pokud bych nechtěl "klasický" řazení, tedy přesmyk+přehazovačka, volil něco zakrytýho. v dnešní době asi rohloff pro velký rozsah převodů s přiměřenym odstupňováním. trošku proti hovoří zvětšení neodpružený hmoty zadního kola...:-/
Jeste me napadlo ovladani hlasem:-))) Technicky to mozne je a mozna by to byla docela v kopci sranda:-))))
Hmm...tohle je zajimaci. Jsem vubec netusil, ze uz neco takoveho existuje:-)
Je tohle ještě vůbec cyklistika? To už budou za chvíli senzory které nás budou upozorňovat na díry a kořeny. Nebo autopilot řízený přes satelit. Brrrrrr, děsivá představa!
A je cyklistika ježdění na pneumatických obručích? Nebo dokonce s odpruženým rámem? Je vůbec ježdění s přehazovačkou ještě cyklistika? Je cyklistika, když máš ty řadicí páčky na řidítkách, abyses k nim nemusel shýbat dolů do rámu? Fuj - děsivé představy. Jízdní kolo, jak již název napovídá, je jedno velké kolo se šlapátky (a k němu ještě jedno malé kolečko dozadu, aby se to nepřevrátilo). Pneumatiky, odpružení, ráfkové nebo dokonce kotoučové brzdy, řaditelné převody a podobné nesmysly na něj nepatří - jinak to není ta správná cyklistika.
Řídil jsi někdy auto s automatickou převodovkou. Já ano - hnus fialovej.
však ti to nikdo nenutí! Ale určitě se najdou tací, kterým to vyhovuje. Auto s automatickou převodovkou je pořád auto, stejně jako kolo s automatickou převodovkou je pořád kolo. Autem s automatem jsem nikdy ani nejel, ale občas jezdím autobusem s automatem a nevidím v tom žádnej problém že by to nefungovalo. Ten hnus spatřuješ v čem? V tom, že tě auto s automatem v pořádku nedoveze na místo určení? Nebo ti jen vadí, že si nemůžeš při řízení hrát s řadicí pákou?
Rád si hraju. Mrzí mně když mi něco bere zábavu. To si pak připadám jak nějakej tupej neohrabanej tlustoprd kterej se zpotí když má zařadit zpátečku.
abych se vrátil k cyklistice - já si jen vzpomněl na svoji babičku, jak vyprávěla, jak kdysi jezdívali na kole - do kopce pěšky, po rovině a z kopce jeli. Pak se tak zasnila a řekla: No dneska už to není ono, vy máte ty přehazovačky, to si už vůbec nemůžete tu cestu užít.
Já bych si na kolo automatickou převodovku asi taky nedal (i když kdo ví, kdybych si to někde vyzkoušel a zjistil, že to funguje i při větším záběru bez přeskakování, a je to udělaný bytelně a spolehlivě a má to dostatečný rozsah a odstupoňování, proč ne), ale to ještě neznamená, že na ni mám takovýhle apriori odmítavý názor. By mě zajímalo, co máš za kolo, ale předpokládám, že tam nějaké řazení máš. Takže řazení je ještě v pohodě, ale automat už ne? A co kolo úplně bez řazení, to taky není cyklistika, když si nemůžeš hrát s řadícíma páčkama? Sorry, ale takhle vyhraněné názory (navíc na něco, cos pravděpodobně ani nevyzkoušel) mě -mírně řečeno- vždycky udiví.
To je přesně ono. Hrozně rád bych si jízdu na takovém kole vyzkoušel. Ale podle toho, co tu všichni píšete, asi nevíte o nikom, kdo by takovou vymoženost na svém kole měl. :-(
Kola mám tři. Na dvou páčky, na jednom dualy. Jezdím agresivně a do kopce většinou jdu ze sedla. Když vstanu mnohdy řadím těžší převod místo lehčího. Ve stoje má člověk větší sílu ale nezvládá takovou kadenci jako v sedě. Automat nemá mozek ani srdce cyklisty.
Mozna na silnici, na poklidnou jizdu to bude dobre. Ale uz tu nekdo psal o jizde do kopce se sutrama....tam ja hodne radim, dle situace a ta se muze kazdou chvilku menit. Tam je nejlepsi pouzit mozek a ne nejakou techniku...ta slape jen podle nul a jednicek...ostatni je ji jedno...
1) ta převodovka, o které se tady bavíme, je 4-stupňová, takže do nějakého extrém kopce to patrně zařadí nejnižší stupeň, který tam zůstane a hotovo - pokud se bavíme i v obecnější rovině, viz 2)
2) ta převodovka, o které se tady bavíme, má přepínač automatického a manuálního režimu, takže pokud bys jel v nějakém technicky obtížném úseku, kde bys radši řadil sám, přepneš do manuálního režimu a řadíš si jak chceš (jestli jsem to z toho článku dobře pochopil, na vlastní oči jsem to neviděl).
Cti pozorne!!! Psal jsem, ze se to spise hodi na silnici a poklidnou jizdu a ze je to nevhodne do kopcu.
Na stránkách www.shimano.com je i 8 stupnová , ta by se dala použít i do extrémních podmínek.
Nešel by ten odkaz o něco přesněji. Nemůžu to tam najít a docela mě to zajímá.
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle...
Nebo kompletní sada Nexus http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle...
Já bych to třeba na cestu do práce bral. Stejně většinou jedu pomalu, myslím na kde co, a často se mi stane, že na přehazovačku během těch 4 km ani jednou nesáhnu. Takhle by optimalizovalo moji jízdu a já bych pořád mohl přemýšlet o nesmrtelnosti chrousta.
Je pracda že automatická převodovka existuje Mercedes benz vyrábí kola s automatickou převodovkou řízenou elektricky,nevím přesně na jakém principu to pracuje zkoušel jsem to hledat ale nenašel sem to a to kolo se dá pořídit kolem 75tisíc, ale nedal bych to za to protože to vypadalo jak zkládačka a vzhedem ktomu že tam bylo řízené elektronicky i pérování tak bych se někdy bál aby tam nedošlo k nějakému zkrtatu a nemusel bych šlapat dom pěšky.
Kdysi mne taková věc také napadla, že by existovala automatika která by udržovala víceméně konstantní zatížení. Tehdy by se mi to líbilo, dnes už bych to nechtěl. Proč? Dospěl jsem k závěru že čím je na kole méně věcí které se můžou po.... tím lépe. V jednoduchosti je krása.
A vůbec mám rád když se dá nějaká automatika aspoň občas vypnout. Ona to občas dělá jinak než bych to dělal já a to prostě nesnesu :-)
No jo, ale třeba se budou vyrábět inteligentní Fuzzy přehazovačky, zapneš učení, jezdíš nějaký ty kilometry, přehazovačka se naučí jak a kdy má řadit převody a pak to přepneš na automat elektronický zvířátko bude řadit za tebe jen s mírnými jemnými korekcemi když by se ti zdálo že je převod moc jemný nebo moc těžký. Vstupní parametry by byli pouze aktuální rychlost, úhel stoupání a nějak empiricky odhadnutá "únava motoru z kroutícího momentu a frekvence kterou člověk šlape(jestli zrychluje šlapání nebo zpomaluje)" ..... no určitě odborníci keří se tím zabývají by takovýhle systémek odvedli navrhnout a spočítat, pár čidel, akční člen do přehazovačky a hnedle by se to prodávalo za dvacet třicet tisíc.
Až na tu cenu by se mi to docela líbilo. :-)