Pekne slunecne dopoledne,
zatim mlsne obhlizim, ale chtel bych se zkusenych borcu zeptat na par veci (mozna jsou to zjevne veci, ale nejsem strojar :)
- kdyz je retez rekneme trikrat delsi nez na klasice, trva vic kilometru, nez se ojede (intuitivne bych tipl, ze jo)?
- ma nektera z koncepci male/velke predni kolo nejako zasadni nevyhodu, proc si ji neporidit (ceske silnice pripadne obcas polnacka)
- da se v Praze nekde pujcit, idealne s trpelivym instruktorem/kou rozjizdeni? Zkousel jsem to sice na Mezi ploty, ale bylo to do kopce a mezi spoustou lidi a po druhem padu uz se prodejce tvaril tak nestastne, ze jsem toho radsi nechal ;)
www.skalasport.wz.cz
v týhle půjčovně měli mít na půjčení dva Azuby Cé, což je starší typ lehokola, který už Azub nedělá, ale na seznámení s lehokoly to stačí až až. taky jsem si ho tam před lety půjčoval a jezdil na něm celé odpoledne a pak hned začal shánět peníze :o)
Jinak mám momentálně doma Azub Easy, který je Azubu (půjčený od Ládi Bláhy) a není problém, když přijedeš, abych tě na něj posadil a jeli bychom se někam projet. Co tuhle sobotu do Kácova s nakoláky?
Délka řetězu nesouvisí s jeho opotřebením. Vytahuje se pořád stejně, at´je dlouhý 200 nebo 400 mm, protože jeho vytažení je odvislé od záběru v tahu , váhy jezdce a péče o řetěz. Mně se na lehokole řetěz vytahuje stejně tak rychle jako na klasice nebo na tandemu, kde jezdíme dva! Měním ho cca. po 1200 km. To je optimální. Upozorňuji, že nejsem žádní cvalík. Mám běžnou váhu dospělého chlapa. Přední malé kolo má nevýhodu jen při přejíždění příčných nerovností - nepřejedeš vyšší překážky či brody. Zásadní rozdíl spíše vidím ve volbě spodního či horního řízení. Mám obojí a více mi vyhovuje spodní, protože se mi při delší jízdě neodkrvují ruce. Půjčovna lehokol - nevím jestli ještě funguje ale:
Od 28.7.2003 je možné si zapůjčit k vyzkoušení lehokolo Azub Cé v půjčovně kolečkových bruslí Skala v Čechově ulici v blízkosti pražské Letné. Více informací o půjčovně se Vám dostane na www.skalasport.wz.cz.
Od 17.7.2004 budou v půjčovně lehokola AZUB Cé dvě. Teď jedno z nich jezdí na akci Krásná země.
Jinak firma AZUB má obchod též v Praze na:
Jaromírova 26, Praha 2 - Nusle
telefon: 604 692 440
otevírací doba: po - pá: 8:30 - 18:00
Možná i kola půjčují - nevím....
1200 km mi prijde silene, ja jezdim az do zniceni vseho a pak meni vsechno naraz. Kazetu, retez, trojtalir. Na tandemu vse mame tak 5000 km a jeste se na nem bez problemu jezdi. Je to zpusob jaky praktikuji dalkovi cyklisti.
Rozdil mezi lehokolem a klasikou samozrejme v retezu je. Nedochazi totiz ke krizeni, takze se tak neopotrebuje a sila se roznese na vice clanku. To je muj nazor. Zadne testovani jsem ale nedelal. Ono taky neni retez jako retez...
Moje zkušenost:
Na krosu jsem měnil vždy tak kolem 2000 km. Na lehokole zatím jednou cca po 4000 km. (vždy v předepsané toleranci po změření). Možná ho šetřím i tím, že nemám přesmykač.
OK. Někdo jezdí do zničení všeho, někdo do zničení řetězu. Já jezdím do zničení řetězu a na Azubu Cé jsem řetěz skutečně měřil a opotřebení po 1200 km bylo stejné jako na klasice a tandemu v tom samém intervalu - dle měrky - konečná. Tak jsem ho vyměnil. Navíc při mých současných asi tak 600 km ročně na lehokole to znamená investici ročně cca. 250 Kč, což není zase tolik. A skutečně hovořím ze své praxe, to opotřebení je stejné na klasice jako na lehokole nebo na tandemu při provádění stejné pravidelné údržby ve stejných intervalech (čištění a mazání řetězu). Křížení řetězu je skutečně větší zátěž a je jistě větší na klasice než na lehokole. Nicméně na klasice tandemu se mezi pilotem a navigátorem řetěz nekříží vůbec a vytahá se naprosto stejně jako ten vzadu u navigátora, který běhá přes pastorky. Tolik moje zkušenost ze skutečné každoroční praxe.
myslím, že nemáš úplně pravdu, myslím, že vytahání řetězu způsobuje taky (a možná i hlavně) řazení - článek, který přejíždí z pastorku na pastorek v záběru se vytahuje více. I obroušení čepů řetězu (třeba prachem v oleji) bude probíhat jen tam, kde se řetěz ohýbá (tedy prakticky nezávisle na celkové délce). Což by obojí znamenalo, že delší řetěz vydrží o něco dýl. Ale nevím, nijak jsem to experimentálně neměřil.
jo, a teda mě vydrží řetěz taky přes 5000 (i víc) (dálkový styl, jak tomu říká Honza výše) - slabinou tohoto je to, že to pak už třeba blbě řadí. Řetěz a devítikolo mám druhé, převodníky a rolny na přehazce původní, najeto jistě přes 10.000, z toho podstatná část natěžko a/nebo v kopcích (nevím přesně, nemám nastálo tachec).
Ad retez, laicky jsem si predstavil, ze stejna sila se rozlozi na vic clanku, takze na jeden clanek pusobi mensi sila. Takze celkove se retez sice vytahne stejne, ale zmena roztece bude mensi
Ad Azub Praha, na webu maji "V této prodejně nenajdete lehokola."
tak jest. v Praze lehokola k videni nejsou
Tak nač ta prodejna tam???? A kde jsou tedy kola k vidění, v letácích píšete, že po domluvě je možno vyzkoušet kola i mimo Uherský Brod a prodávat kola, která nemáte ani na prodejně....to je trochu dzzzz....ne???:-)
Neni tak jednoduche kola nekam nacpat a pritom prodavac tomu vubec nerozumi, nebo nema cas. Pak je to spise na skodu. V prodejne je dalsi jiny sortiment. Delame to tak, jak uzname za vhodne, jake jsou zkusenosti a jak to jen jde. Kdo lehokolo chce, cestu k nemu si najde.
Receno jest "po domluve" takze az nekdo bude chtit kolo koupit ci vyzkouset, at se s nami domluvi...
OK E-Rycu!Zde máš odpověd´na svou otázku. Musíš si to nejdřív s AZUBem domluvit.:-) Pak se teprve povozíš a prožiješ ten nekonečný pocit štěstí......, co se ti rozlije po těle, až se rozvalíš do šlapcího kanape:-))))Ten pocit již mnozí z nás znají a také ti ho mouhou doporučit. Možná jen Zdenda-Max ti tady trochu zamotá hlavu:-))))))
Nepusobi nahodou na kazdy clanek stejna sila ?(samozrejme pri rovnem tahu mezi koly, ne pri prechodu pres ohyby atd).
Aby se sila v tahu delila poctem clanku mi prijde jako nesmysl.
Opotřebení řetězu závisí na hodně věcech, takže těžko říct. Nějaký drsný výkonný cyklista údajně dokáže na závodním lehokole odrovnat řetěz i rychleji, pokud jezdí hlavně sprinty, protože trvaleji využívá většího tlaku na pedál zapřením zády do sedačky (proto mívají závoďáky tvrdší sedadla). Nicméně většinou to bude přibližně na stejno, v mnoha případech ale na lehokole řetěz vydrží dýl. Hlavně případy jako HonzaK, který sice něco váží, ale nedrtí kopce za každou cenu a nemá přesmykač - o jedno řazění míň. Důležitou složkou opoptřebovávání řetězu je jak moc šikmo vzhledem k rovině pastorků nebo přesmykačů jede. A čím delší řetěz, tím uměrně menší je tehnle úhel. Já mám jeden a ten samý řetěz na Azubu 4 už 8000km, a to se ti tu mnozí budou snažit namluvit bůhví jaký nejsem sportovec. Ale je fakt, že už to blbě řadí (což dělá i přehazka stará 14000km) a začíná být problém namazat to tak, aby to jelo opravdu hladce. Výměna se blíží.
Malá kola můžou trochu limitovat při přejezdu velkých nerovností, jako jsou obrubníky chodníků. S odpruženým 20" kolem jde vyjet i dost vysoký obrubník, jakmile se to jednou naučíš, ale pochopitelně je to snažší s větším kolem. Řekl bych, že na lehokole je 20" kolo v levné odpružené vidli s nízkým zdvihem schopné vyjiždět obrubníky asi tak stejně jako neodpružené 26" kolo.
Su z Brna, takže kde půjčit v Praze nevím. Nějaké Céčko co sloužilo v půjčovně jsme s taťkem koupili mamce k Vánocům, jestli jim nějaké zbylo nebo to nahradili třeba Azubem Easy netuším.
Kdysi jsem se kdesi dočetl — a bylo to pro mne notné překvapení, že řetěz se nenatahuje tím, že by se protáhly boční plechy, ale tím, že se opotřebovávají čepy a rolničky v článcích. Zkusil jsem tedy proměřit přesným měřidlem několik článků nového (nepoužitého) a pořádně protáhlého řetězu: skutečně, boční plechy byly u nového i starého stejně dlouhé.
Já myslím, že se nějak opotřebovávají právě čepy co ty plechy spojují, takže se vlastně sousední články dostávají dál od sebe spíš než by se natahovaly. Na samotném jednom článku to pak asi nejde měřit, ale když se nacpe měrka mezi články, tak změří součet vůlí v deseti čepech nebo tak.
Ani největší "hroch" :-) nedocílí tah v řetězu větší než tunu. Plocha nejužší části běžného řetězu je 5x1 mm. Článek je ze dvou částí, celkem 10mm čtverečních. I při pevnosti kolem 100kg/mm2 -pro mladší 980 Mpa- ( a průměrný řetěz je možná i z pevnější oceli), je zřejmé, že prodloužení řetězu způsobuje "brusná pasta", vytvořená z prachu, písku a oleje nebo naopak otěr úplně suchých částí které se o sebe třou.