Tak jsme byli dneska zakrosit s kolegou v lese a když se vracíme tak si kolega stěžuje na přední brzdu.
Musím uznat že to řešení shimano m525 ve spojení s lehokolovými řidítky je úplně napytel. Dodnes jsem si říkal jak to jsou skvělé brzdy, ale po dnešku o nich začínám pochybovat. Ty nádobky s olejem co trčí dopředu před řidítka a znich trčící hadička je jak se ukázalo nešťastné řešení. Asi jim nesvědčí nasedání a sesedání z kola, kdy se o ně jezdec trochu opře. Někdy to bude asi víc, někdy míň, každopádně kolegovi ta levá začala téct. Kousek od šroubového spoje. Vypadá to že je hadice nalomená. Když si představím že jsem za ně před měsícem utratil přes tři a půl tisíce a kolega za ně dal před půl rokem snad 5 tisíc tak mě to docela začíná štvát.
Nejhorší na tom ale je, že je v azubu nabízí a montujou a tohle evidentně neřeší. Kdyby na to dělali nějakou redukci kterou by se odstranilo zalomení bowdenu o 180 stupňů, no prostě mizérie. A nikdo mi nenamluví, že se dá na kolo nasednout a sesednout, aniž by se jezdec dotknul hadice. Zkoušel jsem to dneska snad x krát a pokaždé se dotknu, spíše na to zatlačím.
Takže mě napadá, sehnat něco kovového, co se našroubuje na vývod z brzdového válečku a z druhé strany se našroubuje hadice, čímž zmizí ten nešťastný ohyb hadice. Jenže co na to použít ?
A to za tu dobu ani jednou nespadl, takže se to nedá svést na ulomení. Sem zvědav jak poradí příznivci azubu, kteří tyto brzdy vlastní delší dobu.
Napadlo mně řešení.... Používá se to na naftovým potrubí u náklaďáků a traktorů. Průtokový šroub s kolenem. Když dáš dva za sebe v ůhlu 90 tak seš vlastně o 180 a za pár korun. Ten tlak zas není tak vysoký aby to nevydržely. Těsní se to mosaznýma podložkama. Esteticky asi nic moc, ale funkční by to mohlo být.
Kde se to dá sehnat pro takhle malý úprůměr ?
Dát to 180°koleno z trubičky místo hadice mě taky napadlo, ale nemám ponětí, jak vypadají ty hadice a jejich koncovky u cyklobrzd, v životě jsem s tím nedělal. Výhodou oproti lanku je u hydrauliky to, že to kolínko by mohlo mět úplně minimální poloměr, ohnout se zpět na dvou centimetrech nebo tak.
Další věc co mě napadla je vybodnout se na Azubovo (většinou dobré) umístění brzdových pák stejně jako na klasice a dát ji tak, jak většinou na spodních řízeních lehokol bývá - naopak, konec páčky pod ukazovák a čep u malíku ruky, hadička vystupuje směrem dozadu. To předpokládá, že páka není z jednoho kusu s řazením, to by se pak asi blbě obsluhovalo.
Jinak bowdeny na tomhle místě lámu furt, ale vím jistě, že to nedělám při nasedání, ale při prudkém zatáčení. Když zatočím řídítka na doraz, ten doraz je bowdenem proti rámu u hlavové trubky. Ale je klidně možný, že máš řídítka polohovaná jinak a dochází k tomu při nasedání.
Každopádně to chce buď nezničitelnou hadici (nedělá se něco takového pro DH a podobně, nějaká pancéřovaná hadička?), nebo nezničitelnou trubku, nebo přemístit brzdovou páku i s hadicí. Bohužel fakt nevím, kdo by dokázal tu trubičku vyrobit.
Pancéřovaný hadičky se dělaj na brzdy k motorkám, ale nevím jaký závity....
Na motorku zapomeň. Tam sou obrovský průměry oproti kolu.
Na kolo se dělají taky pancéřovaný hadice, asi 400 za metr, ale pochybuji že vydrží víc. V tom uchycení do závitu to je taky fórové a to je jediné místo, kde se to zničí.
Víš jak je dlouhé tělo m525 s pístem ? Když to dám naopak jak doporučuješ tak to tělo brzdy bude trčet dozadu za řidítka a při pádu se to ulomí i s pákou. Vepředu je to alespoň trochu a při pádu se řidítka zvednou pomocí spodního kloubu do výšky.
Zoufalá situace. Možná se to ulomilo i vlivem zatáčení, protože bowden jde těsně nad blatníkem přímo do rámu.
Evidentně je to konstrukční chyba lehokola. A nejhorší natom je, že se hydraulik nechci zbavovat.
To přece musí nějak jít... Brzdovou trubku z auta nebo z hydrauliky od Citroena ohnout v rozumným radiusu a autogenem naletovat uříznutý závity z hadic, třeba. Sice by to byla hrozná práce, ale zase jsou potřeba jen dva kusy. Firmy co dělaj na auta nový brzdový trubky podle starejch by to asi uměly, o jedný vím v H .Brodě.
V Brně určitě bude taky a ne jedna.
Zkusil by ses jich zeptat co by za to chtěli ?
Jen co budu mít cestu okolo...
Teď jsem našel že jsi taky z Vysočiny. Je to sice pojem široký, ale jestli to znáš v H. Brodě, tak firma co dělá brzdový trubky je na starý jihlavský, bývalý areál Trabant servis, naproti bytového družstva. Bohužel nevím jak se to přesně jmenuje, ale hydraulický trubky na Citroen BX dělaj bez problémů, brzdový trubky na Avii a Jumpera taky.Ještě se ti ozvu.
Ještě mě napadlo řešení, které by se mohlo hodit i u klasických bowdenů. Byl by to konec lámání.
Hliníková trubka, naohýbaná podle bowdenu - stačí kombinace kružnic, do které by se ta hadice, nebo bowden navlékl, zastrčil na jedné straně do trubku řidítek, do kterého nyní vede bowden. Na druhé straně bych ho nasunul na tělo hydraulické brzdy a stáhl stahovacím kroužkem.
Mrkni an tělo brzdy ve kterém běhá pístek. Má to ukrutnou délku. A představ si jak to trči dopředu před řidítka. http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
Klikni vpravo na zvětšení obrázku
Páni, to je mnohem mnohem mnohem mnohem delší než jsem myslel, evidentně otočení dozadu nic neřeší, akorát se to poničí jindy jinak.
Ono na lehokolech typu Max (prostě dual26 SWB) není moc místa na nic, moc mě nenapadá, jak udělat řídítka tak, aby při plném vytočení ty hadice nepotkaly vidlici, rám, nebo cokoliv jiného a zároveň ta řídítka byla ještě pořád umístěná pohodlně.
Napadlo mě ještě vrazit něco do té trubky na které páčka drží, jakoby ji nadstavit směrem dopředu, aby do rámu naráželo tohle prodoloužení (třeba gumovou koncovkou) a ne ne hadička.
Když jsme u toho protahování bowdenu ohýbanou trubkou, nešlo by to i s tou hadicí? Podle mě ale bude problém v tom, že naražení předkem rukojeti na rám třeba při pádu ta trubička stejně neodolá a zlomí se i s bowdenem/hadičkou uvnitř. Ale určitě by to mohlo jít udělat tak, že by to zabránilo zalamování hadičky stehnem při nasedání možná i jejímu poškozování při prudkých manévrech v terénu.
Já osobně vím, kde ty bowdeny likviduju. Jezdím u školy po rampě pro invalidy na terasu u vchodu kde parkuju. Rampa má U-zatáčku s vnějším průměrem cca 4m, ve které se musím otočit. Dělám to tak, že najedu na konci rovné části pedály až do zábradlí, skoro zastavím a v tom momentě zatočím řídítka na doraz. Pak balancuju zatáčku přidáváním plynu kdykoliv to padá dovnitř a držím řídítka na doraz dokud se neotočím. Když to jde hladce, pedály minou zábradlí na druhé straně o cca 30cm, když ne, tak na těsno. A při tom zatočení na doraz právě připlesknu předek rukojeti k rámu nad vidlicí, ohýbaje bowdeny do nesnesitlených úhlů. Cestou tam lámu ty na pravé straně, cestou domů ty na levé. Vydrží cca 20 jízd než se začnou lámat viditelně, pak fungujou ještě minimálně 30 dalších jízd než se donutím je měnit. V podstatě přibližně jedny bowdeny na semestr :-). S hadicema by se to ale prodražilo, čili můj laxní přístup pro tebe není řešení. Akorát odhaluje, kde vzniká ta destrukce.
To vypadá jako neřešitelná záležitost. U maxe je hodně málo místa a docela mě zarazilo, že v azubu klidně namontují m525 na maxe i když je to absolutně nevhodné řešení. Přece o tomhle museli vědět když to dali do své nabídky.
Každý problém má nějaké řešení, a ne jedno. Já jsem pro sebe řešení našel.
Chápu že tvůj ochranný deštník nedovolí nikomu a ničemu jen škrábnout tvoje kolo, natož nějaké ohnutí hadice.
Co s tím má společného můj deštník?
Píšeš, že jsi to pro sebe vyřešil.
Taky bych si nedovolil o něčem tvrdit, že je to neřešitelný, to je jen málo co. Podle mě by mohla vyhovět kombinace nahrazení hadičky pevnou trubičkou, která se hned u páčky otočí a vstoupí do nějaké pevné výztuhy vyčnívající z řídítka dopředu. To už by nemělo jít zničit ani o rám ani pádem na zem. Poslední zranitelná část bude tělo té brzdové páky, a tam mě momentálně žádné krytí nenapadá. Snad kromě "dobré rady" nemlátit s tím o asfalt:-).
Zajímalo by mě, kolik Azubů s těmahle brzdama už prodali. 2 nebo 3? Pochybuju že víc jak 5.
Tak to je supr že jsem ten druhý ze tří.
Dneska jsem stáhl převlečnou "ochrannou" gumičku, pod kterou ke schovaná koncovka hadice a doufám, že to co se tam leskne, není olej. To bych měl už taky zaděláno.
Stalo se ti že bys při pádu zlomil bowden, nebo něco poničil na brzdě, či přehazce, nebo to je jen při zatáčení ?
Dřív jsem při pádu na asfaltu dokázal poškodit ty plastové kryty řadících/brzdových páček typu Acera, po nějaké době (cca asi 10000km) už tam byl přilepené izolepou :-). Asi jednou nebo dvakrát se mě povedlo zlomit bowden hned u jeho výstupu z brzdy nebo řazení, pokud jsem spadl ve střední rychlosti tak, že se předek řídítka jakoby zapíchl do země. To už se nestalo dlouho, dneska už padám jen v malé rychlosti ve stoupání a to člověk řídítka buď nezatočí, nebo je zatočí opačně. Kloub s podélnou osou pod sekundární hlavou to pak zachrání.
Funkčnost brzdových pák ani řazení se mi pádem nikdy narušit nepodařilo. V tomhle směru bez obav, z kažého pádu to kolo odjelo, s výjimkou drastické kolize s autem. Může to ale být problém hydrauliky, zlomený bowden může dál jakž takž fungovat, ale když uteče kapalina... Každopádně zatím mi to připadá, že i když riziko poškození hadice je větší než na klasickém kole, pořád bych ho já osobně bral za přijatelné. Pokud to ovšem nezlobí při běžném provozu, jak píšeš v úvodu vlákna, to by mě taky vadilo.
Jsem zvědav jak se k tomuto problému postaví dýleři azubu, protože oni m525 nabízejí, jak jsem pochopil, jako osvědčené a vyzkoušené brzdy.
Kolega je totiž pěkně naštvanej a začíná na zub docela nadávat. Minule měl problémy s blatníkem, který u nich koupil a nikdo ho neupozornil, že se sním nesmí jezdit do terénu. Během prvních pár metrů se totálně zalepi, ucpal a bylo po jízdě s blatníkem.
Já byl přesvědčenej, že máš od Azubu jen rám a osadil sis to sám?
Mluvím o kolegovi, který to koupil kompletní.
Zacinas mi pripominat tu pani v USA, ktera strcila psa do mikrovlnky, protoze ho chtela osusit a pak se divila, ze ho upekla. To vsechno kvuli absenci vety o vkladani zvirat dovnitr.
Takhle se řeší problémy, koukám že jsi opravdu machr přes lehokola a brzdy.
Pri pohledu na blatnik, ktery Azub nabizi musi byt vsem jasne, ze se v blate zalepi. Pokud chtel blatak do terenu, mel rict. Delame i blatniky do zimy pro kola s hrebiky, ale je treba na to upozornit... Mimochodem, blatniky neni treba objednavat z Azubu, obchody jsou jich plne. Kazdy si muze vybrat...
Brzdové hadičky zakončené kolenem se vyrábí od samých začátků hyder. O 180° to sice hadici neotočí, ale o 90°ano. Navíc se s tím kolenem nechá otáčet okolo osy a doladit úhel pod kterým to trčí z páky.
http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
Montuje se to speciálním šroubem který má uvnitř díru kterou proudí kapalina. Tady je to vidět na třmenu brzdy :
http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
Pokud to máš na třmenu rovně, kup new XT hadici a namontuj jí obráceně kolenem k páce a rovným k třmenu : http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
Normálně jim pošli dotaz, jsou velice vstřícní a vždy kvalitně poradí.
Přesně tak, proč se ptát kovaříčků, když můžu jít ke kovářoj.
To je asi lepší řešení než si nechat dělat ohnoutou trubku...
Dokonce to bude možná lepší než ten můj deštník.
To vypadá zajímavě, ale aby to těsnilo, až to přiložím namísto původní koncovky u deore 525 brzd. Díval jsem se zblízka na tu plochu, kam bych to přiložil, ale není zbroušená a dokonale rovná. Je to takový křivolaký odlitek. A taky aby seděl závit dutého šroubu. Chce to nějakého specialistu na brzdy.
Na tý ploše by nemělo záležet. Ten šroub se opírá a těsní až vevnitř. Závit má Shimano u všeho stejný. Nejlíp ti poradí přímo v tom e-shopu. Jsou velice slušní a zákazníka si váží.
Ta 90 stupňová objímka musí přeci těsnit pod hlavou šroubu a také mezi objímkou a tělem brzdy, pokud je to stejný systém jako u aut. Nedovedu si představit, jak by ten šroub sám o sobě těsnil v objímce. Uvnitř brzdy ano, mimo brzdu ne.
Koukám že dýleři azubu, kteří se mohlui přetrhnout při cenové diskuzi záhadným způsobem mlčí.
Žeby je problém brzd nezajímal ? Přeci oni by měli radit co a jak, protože ty brzdy mají v nabídce a doporučují je. Není to divné ?
Tohle nejsou stránky Azubáckého supportu... Asi nemají tolik času prolézat všechny možné diskuze na českém webu. Napiš přímo jim a teprve potom případně kritizuj...
To jsem si všiml jak nemají čas na odbornou radu, ale na diskuzi o ceně mají času habaděj. Všimněte si, že se zatím nikdo z dýlerů k problému nevyjádřil. Za tu samou dobu se k ceně mohli při vyjadřování přetrhnout.
Tak asi tak.
Člověče ty jseš úplně jak posedlej těma dýlerama AZUBu. Jestli ono to nebude spíše tím, že většina lehokolistů třeba vůbec nedisponuje hydraulikama na svých lehokolech. Já mám například všude zatím véčka. Tak proto ti třeba tolik nedokaží poradit. A pokud se jedná o brzdy od AZUBu, tak je reklamuj, pokud je máš v záruce. Vždyt´se jedná o klasickou konstrukční vadu a tu můžeš jednoduše reklamovat v AZUBu. Věřím, že Ti jistě vyjdou vstříc a pokud se bude jednat o vadu zjištěnou nejen u Tebe ale i u dalších zákazníků, jak je znám, nějakou vychytávku na odstranění vady jistě i ve vlastním zájmu najdou, aby se jim nemnožily další případné reklamace.
jo, takovouhle zkušenost mám s Azubem taky. Jelikož se mi lámaly řidítka, udělali mi takový naklápěcí a teď už to dělají sériově. Taky se mi lámaly táhla řízení a taky už je sériově dělají pevnější (ono při takovéhle malosériové až kusové výrobě by bylo nějaký testování každýho detailu příliš drahý, takže kdo má nějakou specialitu jako jeden z prvních (třeba hydraulický brzdy - nebo já jsem byl jedním z prvních majitelů Maxe), bohužel se mu může stát, že to není úplně 100%). Je ale potřeba na ně trochu zatlačit, třeba konečnou verzi toho táhla jsem si nakonec radši dělal sám, nechtělo se mi kvůli takové prkotině jezdit až do Brodu. Lámající se hydraulická hadice je asi trochu větší problém.
Promin , je to OT ale jsi ex McTorpedo?
dik
Dostals ho, je to on.
dekuji, ted jiz nezemru hloupy :-)
A pokud opravdu stojíš o radu od nich, napiš jim, ne sem. A zkus při tom změnit tón, příjemně naladěný adresát odpovídá ochotněji.
Jirko, v diskuzich uz jsem se objevil drive, tak te o tom informuji dopredu a prijemne, pac Zdenda by ti to zase pekne osolil, ze tady vsechny jako dyler azubu pene mates.
Nesedime porad u pocitace na diskuzi. Musime ta kola i vyrabet a propagovat, aby o nich lide vubec vedeli. Kdybychom hydrauliky montovali my, byla by to nase zodpovednost a reklamace. Takhle to bude asi na toho, kdo je tam montoval...
Mě jen zajímalo jak to řešíte při montáži u vás v Azubu, když ty brzdy nabízíte.
Předpokládám, že tam máte nějakou vychytávku, protože takhle je to pro běžné uživatele nebezpečné a riskantní.
Napada mne reseni ktere se pouzilo u silnicnich kol nekdy koncem 80-tych let. tam byl bowden brzdy veden sikme navrtanou dirou dovnitr do riditek a cca 5 cm od predstavce zase vychazel ven. Bohuzel hydro- brzdy jsem videl jen "z rychliku" ale domnivam se ze v kombinaci s hadickou XT ktera je popsana vyse by to slo.
Na páky co se dnes vyrábějí, to jest s přímým vývodem, nejdou použít hadice s vývodem 90 stupňů. Je třeba použít specielní páky, které se již dva roky nedělají.
Tak to je rána. Já si je chtěl taky koupit.
Staré shimaňácké páky mají 90 stupňů a ještě jsem viděl něco na dot kapalinu. Ale není to na minerál.