Co vy na to ?
Vepředu jsem zkoušel blatník, který se používá na horská kola s odpruženou vidlicí. Blatník je chycen objímkou, která se zasouvá do spodní části vidlice, je v ose otáčení řidítek. Nečistoty lapá dobře, ale každou chvíli blatník ukopnu nebo alespoň vychýlím patou při prudším otáčení a jízdě v terénu. Napadlo mě tento zalomený blatník přichytit pomocí ohlého plechu, který by se přichytil k obloučku v horní části vidlice. Je tam dokonce díra na šroub. Řešíte něco podobného ?
A potom zadní část kola. Sedlo a brašny většinu nečistot pochytají, ale nemálo toho lítá na ruce a řidítka. Zkoušel jsem nařezané petlahve na rámovou trubku, ale je to moc vysoko a chytá to špatně. Blatník, který se přichytává pomocí distančních drátů na vidlici je příliš blízko plášti a v blátě nebo na sněhu se během chvilky zalepí. Zkoušel jsem hliníkový blatník ze starého kola, vzadu přichycen dráty a vepředu zkrácený a přichycený na části kyvné vidlice těsně před čepem zadního tlumiče. Zhruba 3 cm nad pláštěm. To se mi zdálo jako nejlepší řešení. Není to ale dokonalé. Nahazuje se trochu řetěz a spodní část zadní vidlice.
Je nějaký dokonalejší způsob jak se bránit nečistotám. Nejhorší to je na bahnité cestě po dešti s drapáky, to je potom hrůza jak to všude stříká a lítá.
Když mám silniční pláště, což je většinu roku, tak jezdím s blatníkama, co mi tam dali od azubu a je to v pohodě. Mám kolo vždy téměř čisté. NA zimní období obouvám práště s hrubým vzorkem. Přední se do blatníku vejde a zadní ne. Tak jezdím bez něj. Kolo je sice zas...né až hrůza, ale já jsem čistý. Sedlo to pochytá. Jen potom vyčistím řetěz, přehazku atd. a na zbytek kašlu.
Vzadu nevozím žádný blatník už několik let a nikdy mi to nevadilo. Jediná otravná věc jsou mokré brašny když prší, ale to by blatník stejně příliš neřešil. Jinak nosič s dvoubrašnou a sedlo zastaví úplně všechno co by letělo po trajektorii vedoucí k libovolné části mého těla. Možná existuje výjimka, viděl jsem jednou světlý flek na bundě na zádech vedle sedačky, jakoby od špinavé silniční vody. Asi něco z toho co se tříští o rámovou trubku dokáže těsně minout okraj sedla a i po odrazu o ten rám ještě doletět až na mě. Jistě to nevím, ale řekl bych, že jde o větší rychlosti jízdy po silně mokré silnici, kdy je taková ta vrstvička tekoucí vody.
Přední kolo je horší. Dlouho jsem štěloval Azubový blatníček, vdycky z něj něco vyletovalo okolo. Se Schwallbe Marathon nebo podobně úzkou gumou není špatný, ale není dokonalý. Velice příjemně mě proto překvapil blatník SKS nebo podobný pro odpružené vidle horských kol. Je původně na 26" kolo, ale na tatínkvě prototypu Maxe pracoval mnohem hůř než na mojí 4ce - u toho 20" kola kryje mnohem lépe. S ním jsem poprvé zažil projetí kaluže na silnici bez osprchování nohou. Nicméně v na ruce na spodním řízení dolétnou malé kapičky, většinou je v dešti člověk vůbec nezaznamená. Jen při rychlejším průjezdu hlubší kaluží to může na ruce opravdu cákat. Do kaluží hlubokých 20cm pak není dobré vjet víc jak cca 10-12km/h, jinak to může cákat i na nohy. Dost pochybuju, že tohle by zvládl libovolný blatník.
Každopádně už aspoň dva roky jezdím jen s tím MTB blatníkem vpředu a vyhovuje mi to.Zrovna je venku mokro a jedu s jednou bandou na výlet, takže pokud objevím něco na co jsem zapomněl, večer to přidám.
Ptám se, poněvadž často naše kola stojí vedle stanu a není zrovna příjmené mít vedle spacáku v suchém stanu mokré a zablácené brašny. Nejhorší to je v lese, kdy si boční zuby, které na asfaltu oddychují, dávají záležet na množství bláta a vody, kterou dodávají na brašny.
A to je ten problém, mokré a zabahněné brašny ve stanu.
Já je do stanu vůbec necpu. Nechávám je na kole. Tam uschnou přece daleko líp ne?
Ja je taky vetsinou nechavam na kole, jen prehodim celtou atd. Nekdo je ale nervozni, ze mu je v noci nekdo vykradne. Nekomu zas treba nevyhovuje, ze kdyz si v noci na neco vzpomene, nema to po ruce, ale kdesi venku v brasne... Nebo tak neco...
Jo já jsem taky občas nervózní, že mi ukradnou kolo, tak spím co nejdál od lidí, ale brašny tam v klidu nechám, protože při srovnání s cenou kola by mě nijak nezachránilo, že mi zůstaly brašny a kolo je fuč a taktéž pokud mi ukradnou kolo s brašnama, tak už mě ty brašny fakt nerozhází :o))
Já beru zásadně brašny do stanu a to protože z nich během večera pořád něco lovím. Byla doba kdy jsem zkoušel dávat veškeré věci do nepromokavých pytlů z igelitu a brašny nechávat mokré na kole, ale nevýhoda pytlů je v tom,. že se rychle roztrhají a neroztrhatelné ubírají i tak malý prostot v brašnách. Nejlepší řešení je přes brašny přetáhnout nepromokavý pytel z tkaného materiálu ala vojenské pláštěnky.
Nepromokavá brašna prostě neexistuje.
Já mám na ně takový povlak od Azubu. Jakousi pláštěnku. Ale je to spíš aby něpropršely zhora. Ze spodu se mi to ale nepovedlo. Něco drží ta tkanina, taky jsem jí párkrát stříkal ipregnací a taky se k ní toho díky blatníku tolik nedostane.
Nepromokave brasny neexistuji? To jsi nevidel treba Ortlieby nebo Vaude? S temi se da brodit. Podobne maji i Sportarsenalaci, ale ty jsou trochu horsi. My ted mame na zkusenou nejake levnejsi nemecke. Vypadaji dobre. Jen je trab se pri hrabani v nich nad nimi naklonit, aby do nich nenaprselo, to je pak pruser.
Stan s predsinkou je opravdu resenim, brasny zustanou v predsince a nic se od nich nezasere. Moje zkusenost je, ze brasny jsou stejne zacakane z klasiky jako z lehokola a je jedno, jestli se vozi blatnik, ci ne.
Spoort arzenál není ani omylem nepromokavý. Chvíli vydrží, ale to je vše. Po delší jízdě v dešti promoknou. A starší používanější neprodřené promokají během chvíle. Máme 8 brašen, známí jich mají dohromady 18 a všechny se chovají stejně, promokají. S jinými zkušenosti nemám, ale co jsem se informoval tak to vychází nastejno. Jediné co nepromokne je igelit a membrána.
tak to jsi fakt mimo a nebo neumite rolovaci brasny pouzivat. ja jezdil s dalkovymi cyklisty svetoveho kalibru a vyse zminene dve znacky jsou opravdu waterproof
Asi ty brašny opravdu neumím používat, anebo mají vodoodolnost pouhý rok, anebo je zakopaný pes jinde.
Ale asi to bude tím, že nejsem dálkový cyklista světového kalibru. :)
Myslim, ze problem je v tom, ze sa kazdy bavi o inych brasnach. Aj sport arsenal vyraba brasny art 508, na ktorych je napisane, ze su vyrobene z vodeodolneho materialu (tie su premokave po par hodinach) a vyraba aj nepremokave (vodotesne ) brasny Art 312 tie naozaj nepremokaju) . Myslim, ze Zdenda Max ma brasny Art 508.
Vyfotím je. Každopádně všude na nich i v katalogu a dokonce i výrobce tvrdí že nepromoknou ani po x hodinách v silném dešti, což není pravda.
Me tady vetsina lidi zna a vi co mam za sebou a kde a na jake pozici pracuji. Proto verim, ze me zkusenosti jsou podepreny jakymisi zkusenostmi a pro ostatni jsou uveritelne.
Ty tady vsak prezentujes spoustu zaveru a nazoru, ktere se nam mnohym zdaji neuveritelne. Mohl by jsi nam sdelit, jake dalkove cesty mas za sebou a pripadne i jake je tve povolani. Mozna to mnohe vyjasni...
Ukrajina 2x Maďarsko 1x Rumunsko 1x Polsko 2x Německo 2x Slovensko 5x délka cest 2 týdny až měsíc a půl, ČR nepočítám a práci nezveřejním
Vidis, tak to mi docela spadla brada. Cekal jsem maximalne tydenni vylety nekam po okoli. Razem se bude diskutovat jinak. Ortlieby musis znat. Ty fakt nepromoknou. Jezdi s nimi treba Janne Corax, ci napriklad Marija Kozin, ktera ted na Azub 5 pojede z Peknigu do Slovinska. Tedy jen za predpokladu, ze se ji podari dostat kolo z celniho uradu v Pekingu....
www.marijakozin.com
www.stormkorp.se
Tyhle brasny fakt nepromoknou. Jsou sice drzasi, ale bezkonkurence nejlepsi, co jsem kdy videl.
Nechci se vám míchat do vaší rozporuplné diskuze, ale "nepromokové" brašny by snad měly být nepromokavé i pří dvoudenních výletech po okolí rodiště ne????Nebo je snad důležité, jestli promoknou v Rumunsku nebo v Číně na dálkové výpravě????To má na brašny vliv zřejmě potom i vlhkost místního vzduchu nebo hloubka místních louží, ne????:-)))))A JAKÝ VLIV MÁ, PROSÍM VÁS, POVOLÁNÍ NA ZKUŠENOSTI S KOLY Z VLASTNÍ PRAXE????? Má snad uklízečka jezdící na kole denně do práce nárok na menší zkušenosti než biker - závodník???? Možná snad jiné zkušenosti s prostředím a terénem. Každý má jiné nároky a očekávání od svého kola a odtud se odvíjí též jeho zkušenosti, myslím si já!:-)Moje zkušenost s běžnými turistickými brašnami je např. taková, že promoknou hned, ale proto jsou to běžné brašny. O promokavých brašnách taky žádný výrobce netvrdí, že jsou nepromokavé. Zcela nepromokavé brašny jsou mýtus. I výrobci omezují dobu přímého styku s vodou - tj. pobytu na přímém dešti ve svých prospektech obvykle na nějakou dobu.....A konečně - vždy může dojít k nějakým drobnějším oděrkám při průjezdu terénem , větvemi apod. a k narušení tzv. ochranné vrstvy a do tašek stejně odněkud nateče. To byste s nimi nesměli jezdit.:-)
Zamestnani jsem chtel znat kvuli Zdendovym suverenim vyjadrenim ohledne cenovych kalkulaci a dalsich nazorech tykajicich se prave financi. S cyklistikou, jako takovou, to nema samozrejme nic spolecneho.
Nevim zda jste meli nekdy poradne festovani nepromokave brasny v ruce. Jsou z extremne silneho a pevneho materialu podobneho plachtam na kamionech. To se jen tak neprodre. To, ze se s nimi da jezdit v Rumunsku ci Cine je dukaz toho, ze to pak bez problemu funguje i pri ceste z Horni Dolni do Male Lhoty.
Tak ted´sis, myslím, dost u mě naběhl. S autoplachatmi mám právě zcela opačné zkušenosti právě z oblasti svého povolání.:-)))) Protože pracuji ve firmě zabývající se produkcí kovových dílců, které často k našemu zákazníkovi dorazily po několika 100 km lehce orezlé od natečené vody, řešili jsme právě tento problém a příčina????Kuriozní...zjistili jsme, že dílce reznou právě díky děravým plachtám na kamionech, které potrhal nárazový vítr při jejich nedostatečné fixaci či se protrhly přímo od konstrukce po dní, o větve podél silnic nebo neoptarné a nedbalé manipulaci nebo i např. jejich stáří a běžné opotřebení hrálo svou roli. No nicméně na kole při jeho zlomkových rychlostech budou mít jistě větší životnost než na kamionu, nicméně zase na kole jsou mnohem blíže rozedření při špatném upevnění např. o výplet kola či pádu na silnici či polní cestě do štěrku mezi kamení apod., což zase plachtě na kamionu nehrozí. Ono, nic není dokonalé a všeobsahující, bezchybné a naprosto neutahatelné...:-) Jistě autoplachta bude něco lepšího než běžné šustákové textilie používané na turistických taškách, ale dokonalá též není - viz. právě výše jmenované.
.....Jo a ještě něco, ne každý kdo nebydlí ve velkoměstě musí nutně bydlet v Dolní Lhotě a jezdit pouze kolem ní. Dnes jsou možnosti na menších městech díky dostupné soukromé osobní dopravě prakticky stejné jako ve velkoměstě. Mám-li jet do divadla 1 hodinu metrem a tramvají či se tlačit v dopravní zácpě, mohu zrovna tak sednout do vozu a jet za kulturou - např. právě do divadla - 30 minut do vedlejšího krajského či okresního města. A pokud chci jet na cyklojízdu po Evropě, sednu doma k netu a objednám si třeba cestu kolem světa..:-)Já např. mám malá města či obce velice rád. Mají svůj půvab a hlavně je tu klid. Ostatně i z velkoměst lidé, kteří disponují dostatkem pěněz, stále častěji raději utíkají do přilehlých malých obcí, aby vydechli v klidu. Třeba právě do Dolní Horní Lhoty....Ostatně Uherský Brod není také žádné velkoměsto. Loni jsem tam byl - pěkné malebné město ale velkoměsto to skutečně není a to je možná dobře, právě proto a díky tomu je možná tak malebné....:-)
Tak tady jsme se zase špatně pochopili. Vyraz z Horni Dolni do Male Lhoty je u me bezne pouzivany vyraz pro kratkou vzdalenost, ci uzkou silnicku. Vubec jsem tim nenarazel na nejake rozdily mezi velkomestem a vesnici. Proste jsem tim myslel, ze pokud se s takovymi brasnami da jet bez problemu kolem sveta, tak s nimi muzete i na kratky vylet po okoli a je jedno jestli po okoli Horni Dolni, nebo Prahy.
Az si rikam, zda ma vubec smysl do techto diskuzi neco psat. Clovek nema sanci vyjadrit presne co ma na mysli, pak je nepochopen a musi saho dlouze vysvetlovat, jak to myslel. A to stejne az ve chvili, kdy uz jej vsichni maji za vola.
O brasnach a jejich nepromokavosti vim svoje, vse jsem Vam v nejlepsi vuli rekl a snazil se vysvetlit a vic nevim. Timto pro me diskuze o brasnach hasne. Snad bych jen podotkl, ze jezdime s lehokolovymi brasnami a plastenkou. Igelitovych pytlu je vsude dost a daji se snadno nahradit, kdyz se roztrhaji. Kazdy at si to resi jak chce, jen mi prijde obcas silene, jak nekteri lide musi mit vse dokonale. Vzdyt prave v te improvizaci a trosce nepohodli tkvi to prave dobrodruzstvi, kterym se pak tak radi chlubime. Mohl bych popisovat desitky pripadu kdy jsme zmokli az na kost a za cas zase uschli. A bylo to tak super....
Přední blatník - mám plasťák Zefal (má mnoho mutací). Dvakrát se mi ulámal uhelník co ho drží. Zhotovil jsem úhelník z nějakého nábytkového kování (v podstatě pozink plech, tl. asi 1,5). Navíc jsem přidal samořezný šroub, který prochází zespod blatníkem do držadla přední odrazky. Od té doby OK. Dost to ohazuje střed šlapání a okolí, možná ještě zkusím nějakou zástěrku. Zadní blatník - původní Zefal nezabránil ohazování zad a přesmykače. Koupil jsem plastový od Authora (vypadá bikersky asi tak jako důchodky), který je delší a řeší problém ohazování zad. Ohazování přesmykače jsem vyřešil prodloužením kusem uříznutého Zefala až dolů ke středu + pár šroubků. To vše na treku 28" kola.
Viděl jsem jednu bikerku-messengerku, která měla horní konec zadního blatníku přizdvižený drátem vedoucím někam k sedlovce. Asi také nechtěla mít mokrá záda.