„Metropole cyklistům velmi fandí“, takový je název článku z posledního vydání Listů hlavního města Prahy. Sami cyklisté si to ale nemyslí. Ze sedla kola vypadá Praha jinak než od psacího stolu. Zapomeňte na to, jak jste Prahu až doposud znali – na kole objevíte novou, neznámou a vzrušující tvář metropole.
Já teda přijedu. Je fakt, že na kole do Prahy, to chce žaludekl
...někdo považuje za dobrodružství nahoru dolů přes kořeny a vodu v lese, někdo se jede projet do dopravní zácpy prahy. pro bikery je silnice a kontakt s auty nutným zlem při přesunu do terénu, ale zdá se, že si ho také lze vychutnávat a cíleně vyhledávat... proč? tomu moc nerozumím, ale to mi teď tak na srdci neleží...vadí mi ale a to velmi, že se tleská cyklojízdám, kde skoro polovina účastníků ignoruje to, co je mezi bikery víc než deset let podmínkou pohybu na kole: helma na hlavě...v tom dáváte opravdu mizerný návod, jak kolo používat...a ještě něco: z obrázků mi vůbec není jasné, jak mají cyklojízdy přispět ke sblížení s motorististy, když v nejexponovanější době podvečera mají řidiči šnečím tempem seřazeni ve trojstupech sledovat vaše hrátky přes celou šířku ulice...vážně si myslíte, že po takovém zážitku prahnou vyměnit volant za řídítko? ...nenaskočí jim spíš před očima rudá, až příště budou muset sundat nohu z plynu nebo o fous hnout volantem, aby si o cyklistu neodřeli lak?...
Proč by se i pro "bikera" přesun po silnici nemohl přeměnit z "nutného zla" na příjemný zážitek.
Já jezdím obcas po Praze jiz 10 let a je pravda, ze za poslednich 8 let se provoz mnohonasobne zvysil, ale zase musim rici, ze v poslednich 2 letech mi prijdou ridici ponekud vice tolerantni. Pokud se to jeste zlepsi, tak uz se to da. Vzdy to musi byt vzajemne. Mne vzdycky nastve kdyz vidim nejakyho cyklistu kterej se roztahuje pres pulku silnice a tak dela akorat spatnou povest nam vsem.
Nemohu s tímto názorem zcela souhlasit. Věnuji se převážně silniční cyklistice a jízda v přiměřeném odstupu od krajnice sice vyžaduje poněkud silnější nervy ale je jedinou možností, jak si vynutit trochu respektu i v sedle kola. V opačném případě, a to nejenom mimo obec, se vystavujete riziku, že vás motorista předjede devadesátikilometrovou rychlostí ve dvaceticentimetrové vzdálenosti. A to je adrenalin ...
Druhá věc, usednutím na kolo nemůžu přestat respektovat vyhlášku o silničním provozu; z jaké části vozovky se například odbočuje vlevo?
Zdá se vám bezpečnější "ploužit se" u pravého obrubníku a pak se myškou vrhnout vlevo?
Ano, je to tak. V autoškole mi instruktor pořád říkal: Metr od kraje, aspoň metr od kraje. Auta tak skutečně jezdí, proč ne cyklisti? Musím jet tak, aby když mě pomalu předjíždí poštovní auto nebo autobus MHD a snaží se mě při tom vytlačit ze silnice, abych měl vpravo dost místa. Navíc čím víc ke středu silnice, tím více jsem viděn a tím víc vidím já sám, což značně zvyšuje bezpečnost. Auta jedoucí po dálnici osmdesátkou taky nejedou v odstavném pruhu, tak proč by cyklista jedoucí ve městě třicítkou měl jezdit po krajnici?
Myslím, že nejde ani tak o to, aby jednotliví motoristé byli ohleduplní. Jde o to, aby se cyklisti cítili bezpečně bez ohledu na dobrou vůli a toleranci konkrétních řidičů.
Tak mi nějak připadá, že hodně lidí vidí cyklojízdy jako útok na konkrétní řidiče, kteří se zrovna vyskytnou v okolí. Já osobně si myslím, že lidi se nedělí na cyklisty a řidiče. Řada mých známých jezdí autem po Praze. Když se sami sebe zeptají, jestli auto ten den skutečně potřebují, někdo si odpoví ano a někdo ne. Ale to je věc osobního svědomí. Kdyby si každý před nasednutím do auta zvážil, jestli je to skutečně nutné, bylo by v Praze o poznání míň aut.
Mnohem důležitější ale podle mě je, aby zastupitelé přijali kola jako vhodný druh dopravy a udělali pro to podmínky. Sami jsme se pokoušeli s nimi diskutovat a to je pořád dokola - v Praze je moc kopců, cyklostezky nedovoluje reliéf, silnice jsou přecpané, zvláštní pruhy pro cylisty se sem nevejdou, cyklistika je záležitost rekreační a v centru Prahy nemají cyklisti co pohledávat.
Cyklojízdy jsou jenom jedním ze způsobů, jak ukázat, že existují lidi, kteří se chtějí po Praze dopravovat na kole. Nechtějí nikoho omezovat, jenom se chtějí cítit na silnici bezpečně. Bezradnost policie (viz článek <a href="../clanky/clanek.php3?id=37">www.nakole.cz/clanky/clanek.php3?id=37</a>) a naštvanost řidičů jenom ukazují na nepochodpení toho problému. Proč auta do centra Prahy patří a lidi na kolech ne?
Děkuji, že se tomuto tématu věnujete. Cyklojízda jako prohlášení je velmi čitelné a jednoznačné. Skupina lidí se chce přepravovat po městě na kole, dává to najevo, možná tím na chvíli někoho malinko zpomalí. No a co? Auta mě v mém okolí obtěžují celý život, mám alergii, moje dítě ji možná bude mít za chvíli též a co s tím udělám? Odstěhovat se? To se z města odstěhujeme všichni? A zpátky za prací budeme jezit tím autem? Kdybych se na kole ve městě nebála, také bych na cyklojízdu přišla. Cyklistika Praze neškodí, ale hustá autodoprava ano! To, že cyklista zpomalí několik automobilistů jako problém nevidím. Město snad stále chápame jako místo pro lidské bydlení a ne pro motorové popojíždění.
Veronika
AHoj Verčo...při cykljízdě se právě vůbec bát nemusíš. Minulý týden byla další jízda Prahou, tentokrát i s rodinkou, nejsem si teď jist zda tatínek nebo maminka, ale měli sebou v cyklokočárku normápně za kolem i malého cyklistu :) jeli krásně v chumlu, usmívali se a nemyslím, že kdyby se obávali a připadalo by jim to nebezpečné, že by dávali všanc svého malého...příště určitě přijeď také ;-)
To jsou i nejake uzavirky?
Nebo si to jen tak vyhrnete na Barandovsky most ve trech radach a auta proste nechate jet za sebou?
:-)
To by mohla byt docela zabava.
Cyklojízdy Prahou jsou určitě skvělý nápad, ráda bych se té příští taky zúčastnila. J
en mě zaráží jedna věc - pokud chce někdo bojovat za lepší situaci v Praze, chtělo by to nasadit si aspoň helmu...
Já bez helmy nejezdím ;-) ale máš svatou pravdu...cyklista bez helmy=dobrovolný dárce orgánů...stačí být dárce krve :)
Přilbu rozhodně ne! Brzdy a odrazky taky ne! ..
Vždyť smyslem cyklojízd není ukázat cyklistu jako plnohodnotného účastníka dopravy v Praze. Smyslem cyklojízd je právě ukázat, že cyklista mezi motoristy nepatří, že pravidla provozu na komunikacích není schopen dodržet, že je motoristům nebezpečný. A že je tedy potřeba jej vykázat do vyhrazených koridorů - tam ať se klidně cyklisté i s chodci pomlátí navzájem.
Nebo si opravdu mysíte, že to povede k nějakému omezení motoristů? Kdepak - smyslem je rozdělit účastníky provozu do navzájem se nenávidějících tříd motoristů, cyklistů a chodců. Vždyť je to politické téma, ne dopravní.
Tím samozřejmě nic nenamítám proti místům pro rekreační jízdu, zejména dětí. Ale cyklista, který chce použít v Praze kolo jako dopravní prostředek, tuto možnost má, pokud je schopen dodržet zákon o provozu na pozemních komunikacích. Zatím ji ještě má. Dokud mu to někdo s pokryteckou pochodní vítěze kvůli svým politickým ambicím nezatrhne.
.. že ale ty lidi jsou furt stejný. :'(