Jako cyklista a řidič jsem postřehl že pokud je na kole zapnuto blikání, hůře z auta odhaduji rychlost jezdce a menší odchylky směru. Proto mám v rámci zájmu svojí bezpečnosti a zároveň jako drobnou ohleduplnost k řidičům, puštěné zadní světlo (přední samozřejmě taky) na nepřerušované svícení.
Přijde to někomu podobně?
ne
Rozhodně je to tak, já sem to už psal v jiném vlákně a určitě je to bezpečnější.
Tohle jsem spozoroval už taky,ale myslel jsem si,že je to jen můj postřeh.Nikdy mě nenapadlo to nějak rozebírat.Jenže ono svítící světlo lehce zanikne v pozadí rušivých elementů,jako jsou třeba odrazky na patnících,nebo vzdálená vozidla.Člověk rychleji a líp postřehne blikající světlo,ale souhlasím s tebou,že to zkresluje.
Možná na tom něco je, ale mě to blikání naopak příjde "naléhavější", než pouhý svit. Autem najezdím víc než na kole a za blikačky jsem rád. Horší jsou blikačky na bundě, nebo batohu, protože už při malým odchýlení strácí velkou část svitu.
Ně se blikání nezdá moc naléhavé, protože ho používá skoro každý. Prostě, když mineš dvacátého cyklistu s blikačkou na pátém kilometru, nevěnuješ mu takovou pozornost, jako kdyby se blikání používalo jen ojediněle.
"Prostě, když mineš dvacátého cyklistu s blikačkou na pátém kilometru, nevěnuješ mu takovou pozornost". S tímto přístupem je jedno jestli cyklista vůbec nějakou blikačku má.
Ty mi asi nerozumíš. Myšlenka je taková že dnes bliká skoro každý, a přece mi někteří cyklisté tvrdí že blikání působí naléhavěji.
Jenže blikání používají cyklisté v běžném provozu, proto na řidiče aut nepůsobí nijak zvlášť naléhavě a ještě jim stěžuje odhad polohy cyklisty a jeho rychlosti.
Není jedno jestli blikačku nemá, protože pak bys ho z auta nemusel vidět vůbec... To je samozřejmě lepší blikat, než nesvítit vůbec.
Myslim, že nejde o to, jestli bliká každý, nebo ne. Blikající světlo je pro oko výraznější podnět, než stálesvítící. Proto se používají blikající majáčky i "vorningy". Je to daný fyziologií (stejně tak jako pohybující se objekt je výraznější, než nehybný).
Myslím, že Lukasova myšlenka je správná: I v případě původně nápadnějšího a "naléhavějšího" blikání řidič časem otupí, pokud se s tím setkává na každém kroku. To ovšam samozřejmě platí i pro nepřerušované světlo.
Z tohoto důvodu jsem tu už několikrát psal, že čím dál "dokonalejší" (intenzivnější) osvětlení aut znevýhodňuje cyklistu, protože jeho světlo v té změti světel snáze zanikne. Běžný cyklista nemá tolik technických možností jako motorista, aby svoje osvětlení donekonečna zintenzivňoval. Na přechodnou dobu stačilo, že se cyklista zviditelnil přerušovaným světlem, ale i tato výhoda postupně přestává platit, když je těch blikajících světel všude podstatně víc a navíc se nevztahují jen k cyklistům (reklamy).
Kristova noho! Ty si fakt nedáš pokoj! Kdybych byl tak polarizovanej jako ty, musel bych ignorovat po půlhodině noční jízdy všechna auta, protrože všechna svítí skoro stejně... Naštěstí takový nejsem a se mnou většina řidičů (ještě nikdo neargumentoval takovou megakravinou, že ho světla ať blikající nebo trvalá ukolébala) a ještě větší štěstí, že někteří lidé skutečně jezdí jen na kole a za volant nesednou, protože to by byl masakr. Filozof s řidičákem!!! Rudá agresivní světla semaforů! Agresívní tepající blinkry! Uklidňující zelená! Meditativní modř kontrolky dálkových světel... Agresívní poziční světla přistávajících letounů (nechceš analyzovat psychiku obyvatel Nebušic?)... a po pár hodinách je teda asi ti sky guides na toweru prostě nevnímaj´, žejo, prostě si na to zvykli... :-D
Udělej si jednoduchý test. Změř si dobu reakce, kdy se Ti na prázdné černé obrazovce objeví červené světlo. A pak si zvol obrazovku plnou mihotajících se různobarevných bodů, skvrn a měření opakuj.
Já tvrdím jedno: V situaci, kdy je motoristova pozornost během jízdy rozptylována stovkami dalších světelných podnětů, cyklistovo světlo snáze přehlédne nebo na něj zareaguje o poznání později. Co je na tom k nepochopení?
Srovnej si situaci před třiceti nebo lépe čtyřiceti lety (dál moje paměť nesahá), kdy cyklistovi stačila pouhá odrazka (v nejlepším případě třičtvrtěwattové světýlko) a motorista ho snadno zpozoroval, protože ho nic jiného nerozptylovalo. Dnes během jízdy na motoristův zrak útočí stovky a tisíce nejrůznější světel a stejné cyklistovo světlo by mezi nimi muselo nutně zaniknout. Proč se asi začaly vyrábět blikačky? Proč si dnes cyklisté montují třeba i desetiwattová světla? Protože původně dostačující třičtvrtěwattové světlo dneska už nikdo ani nezaregistruje.
I na blikající světlo si snadno zvykneš a Tvoje pozornost nutně opadne. Je to totéž, jako když dnes už téměř nikdo nereaguje na zvuk alarmu z auta, protože to člověk prostě slyší několikrát denně jako planý poplach (spustí se to často při průjezdu těžšího vozidla) a podvědomě odmítá tomu věnovat pozornost.
Takže otupení pozornosti tím, že si na určité vzruchy prostě zvykneš, je holý fakt a ne "megakravina", jak píšeš. Lépe přece zaregistruješ něco, co se nějakým způsobem vymyká, co je svým způsobem výjimečné. Když je světel stovka, hůř zareaguješ na jedno z nich, než když je tam to světlo jako jediné. Zrovna tak Tvoji pozornost vzbudí spíš něco, co se neopakuje příliš často a naopak snáze unikne Tvé pozornosti něco, co se až příliš často opakuje.
Přesně tak! Vždycky zaujme na ulici mou pozornost výjimečně krásná dívka. Ta vybočující z řady. Kdyby ale vypadaly všechny tak, tak si jí ani nevšimnu a všimnu si té ošklivé, protože by se vymykala a tím by se stala krásnou.
Ale má možnosti - reflexní vesty. Čím víc motorista svítí, tím více svítí ony proti němu. Vzdálenost blikaček se opravdu určuje velice špatně..jsem pro reflexní pásky a trvalé svícení.
Naprosto souhlasím a reflexní vestu za šera a při jízdě potmě samozřejmě nosím. Kolo mám vybavené jak trvalými světly (vzadu i vpředu tři watty), tak i jednoduchými blikačkami. Oproti vestě má aktivní světlo tu výhodu, že je vidět, i když na cyklistu nemíří kužel světla z reflektoru auta - například přijíždí-li cyklista zboku.
Vpredu vozim neblikajici reflektor, vzadu napevno pridelany ted uz 2 cerveny blikacky (jezdim casto potme, takze kvuli ev. vybiti baterek i lepsi viditelnosti). Nejezdim po meste, takze dvojita cervena blikacka uprostred lesa nebo pole motoristu upozorni snad docela s prehledem. O reflexnich paskach a doplnku obleceni a obuti nemluve. Autem najezdim taky hezkych par km a blikacky jsem si zatim vsiml vzdycky.
Svetla jsou v noci v civilizaci vsude. I na okresce ti spousta veci hazi odlesky od svetel automobilu (napr. patniky), ktere jsou kolikrat intenzitou silnejsi nez zadni svetlo na kole. A ve meste mas takovych svetelnych zdroju o vetsi intenzite, ze zvlaste v provozu muze klasice zadni svetlo uplne zaniknout a prusvih je hned.
Blikacka na sebe tim prerusovanym svetlem upozorni (stejne jako napriklad veskere navesti pred stavbou treba na dalnici blikaji, blikaji veskere typy svetelnych siren atd.). Je to psychologicky efekt, prerusovaneho svetla si clovek vsimne mnohem snaz.
Na druhou stranu mas pravdu v tom, ze neprerusovane svetlo snaze pomuze ridici urcit misto zdroje, smer a rychlost jeho pohybu.
Takze pokud uz tolik dbas na bezpecnost, tak mej 2 svetla. Jedno konstantni a k tomu jeste prerusovane (blikacku). A mas to pojistene.
Ale pokud jen jedno svetlo, pak na kolo rozhodne blikacku, radeji zivy a mene ohleduplny, nez naopak.
Používám blikající bliknu, zdá se mi, jako řidiči, že je to výraznější.
A jak píše ? světýlek je všude hodně, nejvíc ve městě. Za mokra se ještě všechny násobí odrazy. Takže správně umístěná blikna s dobrýmy baterkami je to pravý.
Mám na svém kole obojí. Za šera užívám spíš blikačku na blikací režim - upozorní na mě, ale pak už je řidič schopen mě vnímat i bez ní. Za úplné tmy používám spíš trvalé tříwattové červené světlo na dynamo, ve městě pak většinou obojí současně. Navíc za šera i za tmy samozřejmě reflexní vestu.
Kdybych neměl vepředu i vzadu stroboskop, nejspíš už bych byl mrtvej! Moje zkušenost : čím nepříjemnější a jedovatější světlo, tím větším obloukem mně auta objíždějí. Když někomu něco pořádně řeže do očí, tak aniž by o tom přemýšlel podvědomě se snaží vyhnout. Jiný způsob obrany cyklista proti autům nemá!
Podle předpisů nesmí zadní světlo oslňovat. Ale myslím, že máme rezervy. Málokterý cyklista má zadní světlo o stejném výkonu jako dnešní auta. I když to ještě neznamená, že neoslňuje...
Já jsem slyšel, že třeba v německu nesmí na silnici zadní světlo blikat ale trvale svítit. Snad je to tam i ve vyhlášce. Nevíte někdo jestli je to pravda? Zase je fakt, že když jsem koupil blikačku SIGMA, tak tam byla nálepka s textem, který se s mou chabou znalostí němčiny dal dešifrovat skutečně v tomto smyslu. Bych prostě nerad aby mi na silnici nějákej kobra11 ocenil blikačku v eurožetonech. :-(((
Už jsem to napsal výše — nevšiml jsem si Tvé otázky.
Při jízdách po Německu jsem byl jediný, koho jsem viděl blikat, ale ani při jízdě nočním Berlínem jsem neměl problém s policajty. Vlastně měl: dojeli mě autem a hnali mě na cyklostezku. Vždycky jsem se s nimi pohádal, že po té zámkové dlažbě si mají jet oni autem, já že jí mám plné zuby, ale nekompromisně trvali na svém. Tak jsem tam zajel a když zmizeli, vjel jsem zpátky na silnici. Za chvilku se to opakovalo. Tak to šlo nějakých 25 či 30 km z Postupimi přes celý Berlín.
Kvůli blikačce ale nikdy nic. Pravdou ale je, že současně mám na blatníku nepřerušované světlo (relativně: je tam svítivá dioda napájená jednocestně usměrněným napětím, takže vlastně taky do určité rychlosti viditelně bliká).
Ty máš na kole alternátor?
jj, pravda, blikani se spatne odhaduje, upozorni jen, ze tam nekdo je, ale uz ne moc dobre kde je, jak rychle jede a jak moc rovne jede. Ted, co se rozmohly ty reflexni vesty do aut, pokud bych nekam jel dele do tmy a provozu, bral bych i ji a jeste pridal nejake ty pasky.
Reflexní vestu jsem vyfasoval v roce 2000 a od té doby v ní jezdím na kole. Původní „neonově” zelená se mnou projela ČR i okolní státy; potom jsem začal vozit oranžovou, ale když se tato barva příliš rozmohla, vrátil jsem se nedávno k původní zelené.
Kdysi v 70. letech jsem v Ostravě přijížděl na křižovatku po vedlejší. Silnice byla mokrá po umytí kropicími vozy, totéž hlavní a slunko svítilo na plné pecky. Na poslední chvíli jsem uviděl z prava přijíždějící motocykl (na hlavní).
Od té doby svítím neustále, ať řídím cokoli.
Ja mam jednu blikacku pod sedlem, jednu v zadu na helme(vlastni patent) jednu z boku na kole u zadniho kola a jednu na batohu :) ve predu mam jen xenonku a celovku :(....takhle jezdim, nase nocni jizdy..ale normalne mam jednu xenonku vepredu a jednu blikacku(mensi strobak) pod sedlem