Ja myslim, ze urcite.....
A aerodynamice nezalezi jen na "predku" telesa, ale i na "zadku"...Vzduch ti obteka cele teleso.... a pokavad mas na konci telesa neco neaereodynamicke, muzou ti tam vznikat turbulence, ktera te bude brzdit. V podstate za kazdym valcem (coz muze byt i lidske telo na klasickem kole) vznikaja turbulence. Ted si presne nepamatuju, jak se jmenuje, ale stridave se za tebou delaji viry... Muzes to videt, kdyz vezmes treba tuzku a pomalu s ni budes pohybovat ve vode (ponorenou kolmo do vody).
Pokavad zlepsis na konci telesa odtokove hrany, muzes tyhle turbulence snizovat nebo uplne odstranit. Staci si vzpomenout na nejakej zaber z aerodynamickeho tunelu...
Vzadu za zády ti vzniká většina aerodynamického odporu, vlečeš za sebou pytel rozvířeného vzduchu. Pokud ten prostor vyplníš něčím, co se plynule zužuje do špice, bude to dost poznat. V podstatě si při stejném oblečení i posazu zmenšíš odpor asi o 10% (možná i víc), takže počítej s nárůstem průměrné rychlosti asi o 2-3km/h. Čím vyšší jsou tvoje rychlosti tím víc se to projeví.
Může to být protivné v silném bočním větru, protože boční plochu to silně zvětší. Zvýší to hmotnost kola, záleží na provedení, jestli to zvýšení bude podstatné. Dát si na kolo tailbox a pak na něj něco naložit zvenku postrádá smysl, zruinuješ všechno co tím tailboxem získáváš. Takže věci buď dovnitř nebo to při větší expedici nechat doma.
Plexištít vepředu pomáhá víc na vzpřímenějších kolech jako jsou LWB než na ležatějších. Jedině u LWB může mít větší přínos než tailbox. Pokud ovšem u SWB kola použiješ kombinaci obojího, jejich výhody se sečtou, nárůst průměru může být až o 5km/h (3-4 je ovšem realističtější očekávání).