Osobně jezdím na Maxovi z roku 2006 a pro osobu vysokou 164 cm řešíme lehokolo, které by bylo schopno jezdit po lesních cestách a pěšinách, v blátě a na kamínkách.
S Maxem by to asi neklaplo, vzhledem k vysokému sedlu a tak zbývá 5-ka. Jenže malé přední kolečko 20 palců ve mě mnoho důvěry nevzbuzuje. Jak to vidíte ? Bude stíhat 5-ka maxovi v "terénu".
Osobně v tom nevidím problém. Dáš širší pláště s odolností proti průrazu, přední odpruženou vidli a je to! To víš, na Krále Šumavy a divoký sjezdy to asi s 5-kou nebude, ale lesní a polní cesty musíš bez problémů na 5 -ce zvládnout. Zvládám je na AZUBu Cé a ten má v předu pidi kolečko. A to mám na nosiči ještě náklad. Co se týče malého 20´kola vpředu, nemá - dle mého názoru - téměř vůbec žádný vliv na výslednou dosaženou rychlost. Sice se musí vícekrát otočit při stejné rychlosti ale zase tam obvykle Azub dává kvalitní přední náboje - vpravdě se možná zvětšuje valivý odpor, ale ty asi na Maxovi taky nepřekračuješ v terénu rychlostní magické hranice. Start z místa určuje obvod hnaného - tj.zadního kola a množství a druh převodů stejně jako schopnost je plynule řadit.To zadní kolo je stejné na 5-ce jako na Maxovi stejně tak může být i množství a druh převodů. Navíc technika rozjíždění na lehokole přímo ukládá při rozjíždění zařadit lehčí převod kvůli udržení stability při nízké rozjezdové rychlosti. Což jistě jako zkušený maxista víš. Na tom mrňavém céčku jezdím běžnými cestovními rychlostmi jako na klasice. A to mám vzadu hnané kolo 20´ jako 5-ka vpředu!!! Zase je to pružnější na start z místa. Rozhodně ti poradí v AZUBu, protože ta kola nejen stavějí ale i dlouhodbě na náročných expedicích testují.
Raději uslyším názory diskutérů ve zdejší diskuzi, než reklamu od výrobce.
Kde bude mít 5-ka problém projet oproti maxovi ?
No, já se tedy považuji právě za toho diskutéra:-))))), protože jezdím na lehokole již delší dobu - pravda od AZUBu - ale nemohu se tedy rozhodně počítat k jejich firmě. Jsem jejich - ale nejen jejich - zákazníkem. Sdělil jsem zde pouze své zkušenosti ze své praxe s malým obvodem kol. A že tato praxe je veliká - jezdím od svých dvou let:-))) Za tu dobu jsem vystřídal: dětské kolíčko, šlapací autíčko, Pionýra, Libertu - pánskou závodku, několik horských kol, Fulla, Crosse, máme též klasický tandem a právě céčko a nedávno 4-ku od Azuba:-)))))) Podle mě na maxovi projedeš třeba hlubokou strouhu či mělčí říční koryto a na 5-ce už ne! Každopádně nevím, co bych k tomu více ze své praxe dodal. Třeba tě jiné příspěvky lépe uspokojí...než-li má "reklama od výrobce", když myslíš.....:-))))))
"Reklamou od výrobce" jsem nemyslel tvůj přízpěvek, ale případný dotaz přímo na Azuba.
problém bude při přejíždění vyšších nerovností (větve, schodky, větší kameny, hlubší díry atd.). Jinak nikde.
Je to hodně znát ?
Není. Mám Azub 4, vážím 62kg a denně jezdím 13cm vysoký obrubník a kamenitou polňačku. S odpruženou vidlicí absolutně žádný problém. Už jsem vyzkoušel i 20cm obrubník, taky to šlo, to už ale chce trochu zkušeností, začátečník by to zvládnout nemusel. Nicméně na těch 13cm co jezdím denně hned u domu už mám takový odhad, že přibržděním a následným šlápnutím do pedálů na správný převod se mě daří jezdit to skoro bez drncnutí, přejezd zadního kola je poznat víc jak předního!
V terénu pak není problém jet po polní cestě čtyřicítkou. Opět rozdíl oproti 26" přednímu kolu není velký, pokud jezdec není těžký. Obecně bych řekl, že 5ka nebo 4ka s šedesátikilovým jezdcem zvládnou v terénu úplně to samé co Max s 85kg jezdcem.
Důležité je obutí, to se musí trochu shánět. Ale i na 20" kolo je výběr veliký, jen co najdeš obchod zaměřený na BMX. Mají tam všechny tlaky a vzorky co tě napadnou. Mě vyhovuje pneu Specialized 1.80" na 100psi - rychlá na silnici, ale díky středně hrubému vzorku neklouže v terénu. Pokud primárním určením kola je turistika s velkým podílem nezpevněných cest, doporučuju něco širšího tak na 65psi, míval jsem asi 4000km takovou bmx pneu 2,1", tlakoval jsem ji malinko přes, cca na 75psi, a nezažil jsem s ní jediný defekt předního kola, a na některých obrubnících nebo kamenech jsem to rozhodně nešetřil.
Náhodou Hurricany na 20 palcová kola nevyrábí ?
Pátral jsem po tom, ale nevyrábí.
Máš v zorném poli něco podobného, stejně kvalitního ?
A co hydraulické brzdy, nechystáš se na ně ?
Konkrétní typ nevím, ta Specialized pneu co s ní jezdím teď a je dobrá byla výprodejová. Každopádně ty BMX obchody mají výběr, v podstatě najdi cokoliv na dost vysoký tlak (horní hranice by neměla být menší jak 65psi, víc je líp) a s ne moc zubatým vzorkem, tak 2mm vysoké zuby stačí. Pokud jsou hustě na sobě s malými mezerami, můžou být větší, aniž by to extra hučelo.
20 a 26 není zas takovej rozdíl a podobnej rozdíl je v maximální velikosti překážky, kterou to přejede (bez nadlehčování přeního kola). Menší pření kolo má zase výhodu, že je lehčí, takže lépe pruží, čímž se (v případě odpružené vidle) trochu kompenzuje jeho malá velikost.