Jedouce dnes ráno do práce jsem byl opět utvrzen v poznání, že poslední instituce kde mám hledat právnost je Policie. Moje cesta mj. vede v Praze přes most Legií k Nár. divadlu a dále k Mánesu na náplavku. Po mostě jsem kolo vedl po chodníku (protože tam bylo hodně chodců, silnice plná stojících aut, a na konci převis policistů obojího vyznání). Předváděl jsem tedy vzorného cyklistu, za mostem u ND počkal až projede kolona, vložil kolo do vozovky, třikrát se viditelně rozhlédl a vyrazil. Hned po dvaceti metrech mě stopl mladý perspektivní příslušník Policie České Republiky, ukázal na moje světýlka a pravil, že mám svítit. Zalapal jsem po dechu, ujistil se, že je opravdu 8 hodin ráno a svítí slunce a pak naschvál naivně jsem se zeptal, zda kola musí svítít také. Moudrý policista-ochránce obyvatel pravil, že ano, že by mě to mohlo stát "dva tisíce a bod". Tvářil se tak sebejistě, že bych se nedivil kdyby chtěl ještě vidět řidičák, techničák, dálniční známku, zimní obutí a potvrzení o bezinfekčnosti. Spěchal jsem do práce takže jsem rozsvítíl světla (pokynu Policie nutno uposlechnout) a snažil se vyloudit vděčný ksicht, že mi tu pokutu odpustí. Podotýkám, že viditelnost nebyla snížená (to by mě musel zastavovat červeně svítícím terčem).
Tak tohle je ten orgán údajně činný v trestním řízení. Psané právní úpravy jsou na nic, Policie si vytváří své vlastní zákony ad hoc na místě. Úzkostné dodržování psaných zákonů je k ničemu, stejně Vás z pozice moci obviní z toho co si myslí a vymyslí. S poctivostí u nás nikam nedojdeš. Už nemám žádné iluze jak se vyšetřují nehody s účastí cyklistů a jakou věrohodnost má následná statistika.
Tak poraďte co dělat, aby mě to neštvalo. Tím nemyslím hrdinské řeči jak by jste je poslali do p...
Dopředu upozorňuju, že jsem doposud něco podobného ještě nezkoušel, ale asi bych zcela v klidu a slušně požádal policistu o jeho služební číslo a oznámil mu, že na jeho jednání a neznalost zákona o provozu blablabla..podám oficiální stížnost. Je jasný že by nějaká stížnost neměla význam, ale to pako by se vzteky přeskočilo.
A pak by mě tam ty benga asi sežrali.......
Když tě stavě,l měl v ruce červenou baterku. Tu musejí policajti používat za snížené viditelnosti. Pokud on nesvitil, zřejmě usoudil, že svítit není třeba, tak ty taky nemusíš.
Hm,
nějak chovám přesvědčení, že v tomhle poměřování sil nemůžeš vyhrát. Benga tam byly dvě a nakonec by ses asi dozvěděl, že jsi urážel veřejného činitele nebo tak něco. Ani mi nejde o to dělat ramena, ale aby ty zákony platily.
Boze, proc hned tak konfrontacne. Proste bych mu co nejpratelsteji rekl, ze se myli, ze kola svitit nemusi a to s temi body, co prave rekl, ze je take nesmysl. Bud by to uznal, nebo bych trval na tom, ze se zeptame jeho kolegy, aby to bylo jasne, ze zavolame jeho sefovi atd. Nakonec by to nevyhnutelne skoncilo tak, ze by se zastydel a omluvil.
Byl by tak nakonec potrestan daleko vic, protoze bych mu jeho hloupost tak primo ukazal. Kdyz se s nim budu hadat, tak si pomysli, ze jsem blbec a je policajty nema nikdo rad a rozhodne se stydet nebude. Spis mu jeho sebevedomi, ze dela spravnou vec, posilil.
Nekdy je tezke se udrzet a nezacit se s tim hlupakem hadat, ale je to daleko silnejsi.
Vzpominam si, jak takovy spor jednou nadherne vyresil jeden muj znamy. Chteli nas obrat ve Spanelsku bistru pri placeni. Ten cisnik rekl cenu, ale kdyz jsem pozadal o doklad, zazmatkoval, ale hned ji vyrazne snizil a omlouval se, ze to popletl. Znamy ze at se s nim nehadam, tedy jsme mu zaplatili spravnou cenu a sli pryc. Druhy den jsme tam sli zas. Kdyz doslo na placeni, byl tam ten samy cisnik. Cenu rekl dobre a hned nam cpal doklad. Znamy mi rika: Nechte mu to euro jako spropitne. A ja na to: COZE? Ale to je ten, co nas vcera chtel okrast. A znamy ze pry: Prave proto. Coz nam samozrejme nerozumel, protoze on byl spanel a my mluvili cesky. Meli byste videt ten jeho vyraz, kdyz jsem se na nej usmal, vratil mu to euro a rekl, ze to je pro nej, ze se nam tam vzdycky libi.
Kdybyste videli, jak se ten cisnik tvaril zmatene a jak se v tu chvili stydel! :))
Zákon 361/2000 Sb. § 2 j) Chodec je i osoba, která ... vede jízdní kolo.
Byl jsi v tu chvíli chodcem, který podle zákona být osvětlen nemusí, a to ani za snížené viditelnosti. Určitě se vyplatí naučit se pár základních paragrafů zpaměti a toho bulíka v uniformě uzemnit, aby lapal po dechu on.
Hrubé nepochopení. Nasedl jsem na kolo, jel 20 metrů po silnici a byl lapen. V okamžiku lapení jsem byl cyklistou. Svítilo slunce.
A ještě jednou: nejde mi o to zatlouct nějaké policejní ucho do země a tím si ukojit ego. To bych se jen snížil na jeho úrověň. Bojuju se svým vztekem (štve mě, že mě to štve).
Špatně jsem to pochopil: "Vedl kolo po chodníku, vložil kolo do vozovky, třikrát se viditelně rozhlédl a vyrazil..." Nikde ani slovo o tom, že na to kolo nasedl.
To víš, ještě jsem nevychladl, tak jsem to psal pod vlivem adrenalinu. Ale jen abych se ujistil - platí stále, že povinnost celodenního svícení se nevztahuje na jízdní kola? Tj. svítít můžou, ale nemusí. Dokonce ani nemusí mít namontovaná světla. Svítit musí jen za snížené viditelnosti (+ další ustanovení o náhradě blikačkami, když je pouliční osvětlení).
Povinnost celodenního svícení se na kola určitě nevztahuje. Před pár lety o tom byla vášnivá diskuse jen kvůli formulaci, že VOZIDLO musí svítit, a kolo bylo na jiném místě taky označeno za vozidlo. Takhle to dopadá, když se pomíjí duch a smysl zákona a lpí se na slovíčkách. Teď už se celodenní povinnost svícení vztahuje snad jen na MOTOROVÁ vozidla.
Svetla samozrejme mit musis, jinak bys asi nemohl svitit za snizene viditelnosti. Svetla patri k povinne vybave kola, mit je musis, pouziti zalezi na situaci.
Světla musíš mít jen za snížené viditelnosti. Příloha 13 vyhl. 341/2002 MDCR.
Nemotorová vozidla (to je i jízdní kolo) svítí neoslňujícím světlem pouze za snížené viditelnosti.
Jinak asi svítí policajtovi v hlavě....
No, já tedy nevím... Podle mne musíš mít osazená a zapnutá světla jen za snížené viditelnosti. Jinak se s nimi snad vozit nemusíš. A také to nedělám. Když vím, že se vrátím ještě za světla, tak co s nimi ? K čemu by pak byly dobré odrazky, které na kole musí být pořád ?
Zapnuta jasne, ale ze bych je tam vubec nemusel mit, kdyz je hezky me teda nenapadlo. Ale Lubos2 uz mi to vysvetlil. Je to sice divny, ale kdyz je to v tom zakone tak naformulovany ...
Opravdu nemusíš mít za nesnížené viditelnosti aktivní osvětlení ani sebou. Pokud tě ale stihne šero tak prostě bez nich nemůžeš jet dál a měl bys pokračovat tlačmo. Ale pozor, odrazky musíš mít stále, i ve dne.
Predni svetlo vozim v batohu a nasazuju az kdyz je treba. A duvod? Treba pripadna srazka by mohla svetlo poskodit.
Je to tak. A neuděláš chybu, když tam nebo do kapsy přidáš blikačky. Ale je dobře mít tenhle artikl sebou, protože snížená viditelnost je i déšť nebo sněžení.
Jen husty dest. U snezeni si nejsem jista.
Jinak vozim 2 zadni blikacky, driv jsem je vozila najednou (na sedlove trubce a na zadni spodni trubce u naby).
Ted vozim jen jedno na sedlovce a druhe mam vetsinou v batohu jako rezervni.
Snížená viditelnost je snad tehdy když něco blbě vidíš, čili i to sněžení a podle mne i při zapadajícím slunci, takže když mám slunce v zádech a je již nízko nad obzorem tak zapínám přední blikačku.
Snížená viditelnost je v 361čce popsaná. Dojmy stranou.
Ale já netvrdím, že musíš při přesvícení svítit. Přilbu také vozit nemusím a na hlavě ji mám. A zrovna tak proto zapínám tu bliknu. Bylo by mi asi houby platné, že jsem neporušila vyhlášku a auto oslněné zapadajícím sluncem mne sundalo.
To je dost subjektivni vyklad vyhlasky :)
Ja treba vidim hur za sera a slzi mi oci. Pri prechodu do tmy se to ale zlepsi.
"ff) snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu,"
Takže i při sněžení bys měla vyndat ty šestky z batohu :=)
Nebo pri prujezdu vysehradskym tunelem :))))
Tam se možná ani jezdit nesmí. Je tam cyklostezka, v úseku tunelu předepsáno sesednout. Takže ani po silnici ani po stezce. Mluvím o zákonu. Jinak tam jezdíme všichni.
Asi bych se řídil podle momentálního postupu dotyčného policisty... Pokud by měl nějaké připomínky ohledně mých svítilen, tak by mne musel už zastavit za pomocí červeně svítící plácačky. Protože tu mají používat právě za snížené viditelnosti...
Ja delam uz jedine...smeju se, protoze blbcu je tam dost. Zakony se menej rychle a oni jsou proste lini se je ucit a tak plkaj blbosti a delaj chytraky. K policii vezmou kde koho, protoze jim ted vsici utikaj...co chces:-)))
Asi před půl rokem o tom mluvil policajt Huml na Nově. Povinnost svítit platí pro auta, pro cyklisty ne.
Tenhle problém se světlem jsem neměl, ale když vešel loni v platnost ten nový zákon, tak mi během prvního týdne dvakrát stavěla policie a dvakrát jsem dýchal...
Ačkoliv zákaz alkoholu i pro cyklisty platil i předtím.
No me uz staveli za rychlou jizdu v obci...ale to uz je asi 8 let. Dokonce vyhrozovali pokutou....nakonec mi domluvili:-) Ale prislo mi to srandovni.
ANo je to hloupost a měl jsi pravdu, jenže při debatě s blbcem (navíc s blbcem, který má moc) je každá rada drahá :o(
Asi bych trval na tom, že svítit nemusím a nechal si napařit pokutu a tvrdil, že nemám peníze a nechal tento přestupek projednávat před komisí, kde by přišli na to, že ten dotyčný je vůl. Ale měl by jsi s tím lítání a starosti.
ALe mám dobrou zkušenost s tím, že stačí říci nezlobte se , ale podle zákona je to takhle: a citovat. Sice se naštve, ale vždycky sklapne krovky, mávne rukou a zavrčí tak jeďte. Mě se to vyplatilo třeba na STOPce, kdy mě zastavili a tvrdili, že jsem nezastavil a já tvrdil, že ano, že zastavení je, když se mi netočí kola, což se cca na půl sekundy stalo. Když mi tvrdil, že je to málo citoval jsem, že musím zastavit na "dobu nezbytně nutnou" k rozhlédnutí se a posouzení situace a že mi ta doba stačila. Naštvanej byl, ale v klidu jsme odjel. Oni jakmile zjistí, že to ovládáš, tak strašně znejistí.
Tak, tak. Vozim pro jistotu v brašničce u nářadí přílohu k vyhlášce : http://www.cemba.cz/341r02.html . To pokud by chtěli třeba kryt na řetěz... (je tam i to osvětlení).
Pokud s pokutou nesouhlasíš, tak ti jí nemůže napařit, maximálně může sepsat protokol, ve kterém napíše přestupek, navrhovanou výši pokuty a ty máš možnost do protokolu napsat tvé vyjádření.
Jakmile policajt dorazí na služebnu, musí to zpracovat. Ve valné většině případů se na to vykašle a hodí to do koše.
Sepsal jsem již několik protokolů a ještě ani jeden nedorazil do cíle, aby mě předvolali.
Policista mi chtěl napařit pokutu 1 000kč za jízdu po přechodu (já vím moje blbost) a když jsem mu řekla, že nemám peníze, tak že mi prý bude muset zabavit kolo do druhého dne, než přinesu peníze. Naštěstí se s ním dalo mluvit a naší debatu ukončil s tím že když už jedu po přechodu tak ať to aspoň nedělám před policajtem, že to pak blbě vypadá.
To zabavení kola prý můžou.
Fakt ti můžou zabavit kolo? Jako vážně? To by bylo ale naprosto šílený pokud by to byla pravda!
Moje ještě šílenější představa, je že ti řeknou ať vozidlo odstavíš a jedeš s nimi na služebnu sepsat protokol. Po dnešku veřím že by byli schopni tě nechat opřít kolo o zábradlí a odvézt.
Prý ano. (Bin)Ladin mi říkal že opravdu mohou.
Jinak od te doby jsem již několikrát na Evropské musela pěšmo po přechodu. Těch policajtů tam tedy je.:((((((
Je to tak. Sem docela rád že ty přechody hlídaj, i když musim tlačit.
Jen jsem zvědav, kdy dojde na slova starosty že na cyklostezce budou k přechodům vyznačeny i cykopřejezdy.
No, mně se tohle zrovna moc nelíbí... Když tam bude provoz pěších nebo aut, tak to ještě pochopím. Ale nevidím jediný důvod proč bych měl slézat z kola na přechodu, kde široko daleko nikdo není... Přejet mi to trvá o mnoho kratší dobu než kdybych se tam plácal pěšky...
V takové situaci je jediným důvodem znění zákona.
No, a jelikož v ten moment mi to nemá kdo připomenout, tak se na nějaký zákon mohu...;-) Kolo mám na ježdění, ne na tlačení ;-)
Tak, tak. Na tlačení máme doma místnůstku.
§1 - kde není policajt, předpisy neplatí :)
§2 - i tam kde není policajt, platí fyzikální zákony.
Správně a když tě někdo prudí, tak ho rovnou zastřel, aby si to pro příště rozmyslel...
Bouchačku zatím nevozím, ale dík za inspiraci ;-)))
Tatím ho majzni pumpičkou, než si pořídíš pistolku...
No, zatím mi stačila moje nevycválaná ústa ;-) Kdysi mi v noci (šel jsem pěšky, bez kola, z hospody, střízlivý) bezdůvodně kontrolovali totožnost a to si tedy vyslechli... Až jsem se sám divil, že mne nesebrali za verbální "napadení veřejného činitele" ;-) A to jsem byl ještě slušný, ani jedno sprosté slovo nepadlo ;-)
No oni na Evropský nehlídaj aby chytali cyklisty, ale protože když tam stojej, tak se nepatrně o něco málo zvedne počet těch, který zastavěj na červený. Protože, co si budem povídat, červená je pouze takové upozornění, že z boku může něco jet a že na přechodu budou překážet chodci, to neni traverza přez cestu.
Jinak to vidim asi podobně, na frekventovaný křižovatce kde je maglajz to docela i chápu, ale na ulici kde za den projedou tři auta a přejde pět chodců bych si s prominutim připadal jako šašek.
Podle mého by to vyřešilo to, kdyby ta cyklostezka byla kompletní a dokončená a ne polovičatá tzn. včetně přejezdů pro cyklisty.
Je to novinka kvůli cizincům, kteří dříve klidně pokutový bloček před policajtem zmuchlali, hodili na zem a odjeli, takže policajti byli bezmocní. Dnes už jim v případě nedobytnosti pokuty na místě mohou klidně zabavit vozidlo, Nikde se ale už nepíše, že se to týká jen cizinců, takže to klidně mohou udělat i našinci.
V zákoně o provozu na pozemních komunikacích není žádné ustanovení, které by zakazovalo řidičům (tedy i cyklistům) jet po přechodu pro chodce. Cyklista je pouze povinen, jako každý jiný řidič, umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo. Pokud vjíždí na přechod z místa ležícího mimo pozemní komunikaci musí dát řidič (cyklista) přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci.
Tos to pěkně smíchal dohromady. Už se to tu obšírně a únavně řešilo. Vykládej si to jak chceš, ale pokud pojedeš na kole napříč přechodem (kolmo na zebru) m§žeš dostat pokutu a nevykroutíš se s ní. Zbytek najdeš v nějaké starší diskusi.
nemůžeš dostat pokutu, protože to není zakázaný.
Tak to zkus a uvidíš. To je nejlepší, než jen planě plkat...
jezdím tak bez problémů i před hlídkami dopravní policie a zatím mě nikdo nezastavoval. Dokonce jezdím i když svítí červená pro chodce (pro jedoucího cyklistu semafor pro chodce neplatí). Samozřejmě dávám přednost chodcům i všem ostatním vozidlům, takže nevidím důvod, proč by mě měl někdo pokutovat.
Protoze je to zakazany, uz to psal Jarda a ja jsem to pred chvili pripominal.
co psal Jarda mě nezajímá. Mě zajímá, co je napsaný v zákoně a v zákoně to zakázaný není. Tečka.
Nedá mi to se nevložit.
V zákoně to napsaný je, a zakázaný to tam také je, jen pod jinou formulací.
Jde o to, že jakmile sedneš na kolo, tak se stáváš vozidlem. Vozidlem nemotorovým, ošetřeným specifickými ustanoveními, ale stále vozidlem.
A vozidlo mimo jiné nesmí:
- jet po chodníku
- otáčet se v křižovatce, nebo její těsné blízkosti (vyjma jistých specifických situací u víceproudých silnic).
- ohrožovat plynulost silničního provozu
Pokud tedy přecházíš (jakožto chodec i jakožto osoba vedoucí jízdní kolo) přes ulici, ať již po přechodu, či mimo něj, řídíš se ustanoveními pro přecházení silnici. Ty mimo jiné zmiňují použití nejkratší možné cesty apod. Chůze po silnici má také svá ustanovení.
Ale co je podstatné je, že pokud silnici přejíždíš (ať již přes přechod či kdekoliv jinde) na kole, nejsi chodec ale vozidlo. Tzn. v zásadě se můžeš (i nemusíš, záleží na okolnostech) dopouštět následujících přestupků:
- ohrožení plynulosti silničního provozu
- obecné ohrožení (ano, i tak to lze formulovat)
- jízda protisměrem (pokud to vezmeš trochu šikmo)
- otáčení na přechodu pro chodce (opět zakázané)
- nedání přednosti v jízdě (pokud po stranách není chodník, ale například obslužná komunikace)
- jízda po chodníku (než sjedeš na silnici, či ji opět opustíš, pokud tam není cyklostezka)
... a našlo bych se jich ještě pár dalších ....
... pokud nad tím PČR či MP přivírají oči, pak je proto že nechtějí zbytečně šikanovat, protože za určitých podmínek je tam riziko skutečně minimální. Na druhou stranu, dříve nebo později na to doplatíš, nemluvě o tom že pokud tě skutečně zajímá litera zákona, pak věz, že ho porušuješ hned několikrát a docela závažně.
Už jsem nechtěl reagovat, ale tedy naposledy:
1. Když tam zrovna široko daleko nikdo nejede ani nejde, tak těžko můžu ohrozit plynulost provozu
2. Obecné ohrožení dtto.
3. Jízda protisměrem těžko, když nejedu proti směru
4. se neotáčím, jedu rovně
5. přednost v jízdě musím dát, takže i dávám, v tom není žádný rozpor
6. nebavím se o jízdě po chodníku ale po přechodu pro chodce (který ne vždy vede z chodníku na chodník, často i z cyklostezky na cyklostezku)
Souhlasím, že se těchto přestupků na přechodu pro chodce a v jeho blízkosti dopustit lze, to ale neznamená, že to každý dělá. Stejně bych mohl říct, že jezdit na kole je trestné, protože na kole se za určitých okolností můžeš dopoustit následujících přestupků:
- jízda po dálnici
- jízda v pěší zóně
- překročení povolené rychlosti v obci
- nedostatečné osvětlení
- nedání přednosti chodcům na přechodu
... a našlo by se jich ještě spousta dalších ...
A pokud nad tím, že jezdíš na kole, policie přivírá oči, tak tě nechce zbytečně šikanovat, ale stejně na to jednou doplatíš.
Nešiř prosím fámy (stejně jako povinnost svícení cyklistů za všech okolností je taky fáma a taky se policajti pokouší za to pokutovat - abychom se vrátili k tématu).
Už jsem chtěl přitakat, ale ta poslední věta mě dostala. Fámy fakt nešířím.
Nic mi do toho fakt není, jen jsem ti chtěl poradit, co všechno by na tebe PČR mohla vytáhnout, pokud by tě chtěli pokárat za jízdu po přechodu pro chodce, a ty jsi na ně vyrukoval s tou svojí absolutní znalostí litery zákona, kde to přece není zakázané.
A teď další taková drobnost, která mi docvakla, když jsem vzpomínal na vyhlášku. Jakožto vozidlo musíš dát chodci přednost, dokud je chodec na přechodu, ty tam nesmíš vjet (stejně jako u aut, stačí aby na přechodu tříproudé silnice vkročil na jednom konci chodec do vozovky a všechny tři pruhy musí zastavit a stát, dokud nedojde zpátky na chodník, tak zní vyhláška). Tzn. tím, že se na tom přechodu vyskytuješ a jsi zároveň vozidlem, jsi nedal přednost chodci, de facto jel na červenou (protože zelená pro chodce se většinou rovná červená pro vozidla) a ještě by ti mohli přihodit ohrožení těch chodců.
Zkrátka a dobře, buď skutečně rád za to, že to policisté ignorují, jinak bys (a obzvláště s tímto přístupem) to mohl oplakat s hodně vyprázdněnou šrajtoflí.
Nejlepší na tom je, že zákon skutečně neřeší vše, a nechává dost prostoru pro výklad policie. Nikoliv ohledně denního svícení, to je skutečně pouze fáma, stejně jako není třeba vozit světla s sebou.
Pár zkušeností s MP mám, které to potvrzují:
Jednosměrka v Řepích. Zaparkoval jsem na poslední volné místo na rohu zacouváním (což zákon umožňuje). Ráno jsem poté našel za stěračem předvolání za vjezd do zákazu vjezdu. Důvod ? Ta jednosměrka měla na druhém konci (tedy na vjezdu) nově i zákaz vjezdu, pokutu tam dostaly všechny auta co tam parkovaly. Včetně mě, ačkoliv jsem tam zaparkoval bez porušení předpisů a přitom značku nemohl vidět.
Příkladů mohu uvést mnoho. A narozdíl od příkladu s denním svícením cyklistů se z těchto nevyvlékneš, prostě v určité chvíli ti se s tebou policista přestane bavit a vyfásneš.
A ještě jednou ad přechody. Naprosto drtivá většina přechodů pro chodce spojuje chodník s chodníkem přes vozovku. Na chodníku jakožto vozidlo (na kole) nemáš co dělat, máš být na silnici s ostatními vozidly a dávat chodcům na přechodu přednost !!!!!!!
Takže zbývá jediná varianta, kdy bych i na místě MP rozhodně nepokutoval. A tou je moment, kdy přechod pro chodce zároveň mezičlánkem cyklostezky, či smíšené stezky pro chodce a cyklisty. V takovém případě chybí přejezd pro cyklisty a bral bych jako naprosto správné a v pořádku tu silnici překřížit spolu s chodci, jen těsně vedle toho přechodu (tam kde by správně měl být ten přejezd).
Už to dává smysl, nebo pořád ne ?
Hele já si přisadim, jestli platí §58 : "(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně." z toho by logicky vyplývalo, že se po chodníku jezdit může, tedy pak i po přechodu (pro chodce) :)))
Po chodníku smějí jezdit jen děti. Ale nikde jsem už nenašel definici dítěte ;-) Takže klidně do 18 let ? ;-) Nebo do věku mladistvého ?
Kde se to dá vyčíst? Synka sundal empík na přechodu z mikrokoloběžky.
Máš tam napsáno "Dítě mladší 10 let ...", tak jakej mladistvej?
Na silnici nesmí dítě mladší 10ti let bez doprovodu osoby starší... a teď nevím jestli 15ti nebo 18ti let.
A co se týká jízdy po chodníku - není to výslovně zakázáno, ale je to svou povahou komunikace určená pro pěší, tedy pro chodce. Už se tady o tom popsalo spoustu, tak si zagůgluj...
PepikW:
§ 53
(2) Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak.
A k tomuto dále:
6) Osoba pohybující se pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce. Nemůže-li užít chodník, smí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
(7) Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.
(8) Osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce.
Můžu ti říkat Žofko?!? Nebo radši Joe :o)))
361/2000 Sb. § 53 (2) Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak.
Jiná věc je, že v terénu se často nepozná, co je a co není chodník (zvlášť pokud vede samostatně). Z některých míst zákona 13/1997 Sb. se dá odvodit, že chodníkem se myslí plochy podél vozovky na vyvýšených obrubnících (ale není jasné, zda všechny takové plochy ani zda chodník musí vypadat vždy právě takto). Přesná definice chodníku tam není.
Seš fakt dobrej, třeba budeš mít někde u semaforu jednou pomník...
?? Co tím jako myslíš? Jestli myslíš, že mě jako někdo sejme nebo někoho sejmu já, tak toho se neboj - dávám přednost chodcům i vozidlům. Dál už to tady nemíním rozebírat - myslím, že jsme se příliš vzdálili původnímu tématu.
A co 465/2006sb. § 2 viz Jarduv prispevek dole?
Třeba tady? :o))
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=3000...
Bohužel je to jinak.
465/2006sb. § 2 Vymezení základních pojmů
dd) přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců, vyznačené příslušnou dopravní značkou
Z toho plyne, že nikdo jiný ho pro překonání vozovky napříč použít nesmí, jen chodci...
neplyne. Podle stejné logiky by se nesmělo na přechod vjíždět ani ve směru silnice, což je nesmysl.
Pravni predpisy neupravuji vsechno do naprostych detailu. V pripade, ze neco neni zrovna presne vymezeno, se musi vychazet z logiky konkretniho zakona. Pochybuju, ze by kterykoli pravnik sdilel tvuj nazor.
Ano. Podle logiky zákona je logické z cyklostezky na cyklostezku přejet na kole. Howgh.
Pokud tam bude přejezd pro cyklisty, tak ano. Ale po přechodu pro chodce se dle zákona opravdu nesmí... Jedině jako chodec, což znamená, že budeš kolo vést pěšky...
Jinak logiku v projektech a provedení cyklostezek nehledej, ono jí tam opravdu moc není ;-) Viz např. ta slátanina na Evropské...
takže když jedu autem po silnici a uvidím přechod, tak ho musím přeskočit? Nebo se podhrabat? Když se po přechodu nesmí jet.. když tam můžou jen chodci.. je zajímavý, kolik řidičů to porušuje a nic se neděje..
asi používají nějakou jinou logiku než ty. Jinak by asi moc daleko nedojeli.
Aha, takže o tuto formulaci ti šlo, to jsem si mohl ušetřit spoustu času s psaním toho románu nahoře :o)))
Takže ... ano, přes přechod pro chodce vozidlo může samozřejmě jet. Ale nesmí na něm stát, otáčet se, atd. atd.
Navíc nesmí vozidlo vjet na chodník.
To znamená, že řidiči vozidla nezbývá nic jiného, než v přechod pro chodce podélně s pruhy "zebry" přejet a pokračovat v jízdě. To samé platí i pro kolo (vyjma příkladu s cyklostezkou, viz. můj román výše).
Při zpracování zákona č. 465/2006 o provozu na pozemních komunikacích zřejmě jeho tvůrci vůbec nepočítali s možností, že přechod pro chodce by mohl řidič nějakého vozidla používat za stejným účelem jako chodci. Proto použití přechodu cyklisty není v zákoně nijak upraveno a není tedy ani zakázáno. Cyklista také samozřejmě nemá právo, které mají ze zákona chodci, aby jim řidiči jedoucí přes přechod umožnili nerušené a bezpečné přejítí vozovky.
Jinak samozřejmě pokud cyklista přechod přejede z jednoho chodníku na druhý, kde je jízda cyklistů zákonem zakázána, tak může být postižen za jízdu po chodníku, nikoliv ovšem za samotné přejetí přechodu.
Taktak. Jenže ne každý přechod vede z chodníku na chodník, některý třeba z jasně označené cyklostezky na cyklostezku. Nebo třeba z komunikace IV třídy na cyklostezku. A v takovém případě skutečně NENÍ důvod po přechodu nepřejet.
Jiná věc je to, že v zákoně není jasně stanoveno, co je a co není chodník, když tam není značka - jet po "chodníku" neoznačeném značkou "stezka pro chodce" je ale myslím daleko víc na hraně zákona než výše uvedená situace.
A proc by mel zabavovat kolo? Pokud clovek nema penize a souhlasi s pokutou, tak snad muze dostat slozenku, alespon u auta to tak funguje. Nebo ne?
Hm, tam pravidelne jezdim smerem od Karlova mostu. Vzdycky po kolejich a obcas po chodniku a nikdy me nestopli. Ale je fakt, ze tam uz vzdycky blikam.
I očima :)))
Myslim, ze tu vsichni zbytecne prehanite. Proste se spletl, cely dny honi motoristy, tak ma vyhlasku nasprtanou pro tyhle potreby. Ze nezna detaily tykajici se cyklistu se nedivim. Rekl bych mu, ze nema pravdu, ze kola celej den svitit nemusi, at si to kdyztak zkontroluje ve vyhlasce. A hotovo. Jestli je to blb, tak se to ukaze vzapeti, az zacne vymyslet, za co by te teda dostal. Pak bych byl nasranej. Jinak je to vklidu, nic se prece nestalo a nebyl nijak zvlast neprijemnej, ne?
Ale mel jsi mu rict, jak to je a ne tvarit se vdecne, ze ti "odpustil" pokutu. On by se to totiz dopriste naucil. Ted dost realne hrozi, ze zase nekoho stopne kvuli svetlum (treba me :-))
Potkal jsem jednoho exota, který se se mnou hádal, že jsem jel na červenou. Já mu tvrdil, že jsem jel bezpečně na oranžovou a že i pak jsem dále pokračoval jen asi 40km/h, protože jsem nikam nepospíchal. Když už nevěděl, jak na mě, tak vybalil, že si mě pozve na přezkoušení, protože ve vyhlášce není oranžové světlo, ale žluté...
Ve vyhlášce je, že napsáno, že "...jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení" - na Tvém místě bych byl rád, že si Tě tam nenechal svítit 1,5 hodiny - aby zjistil, jestli máš dost šťávy :o)
A pak mi dal pokutu za vybitou baterii:-)
mno, asi bys po něm těžko chtěl baterie proplatit :o)
Mám dobíjecí. Žádal bych cca 7 hal. za spotřebovanou elektřinu.
1. Cyklisté svítit nemusí, pouze za snížené viditelnosti
2. Chodci (tedy i cyklista vedoucí kolo) už vůbec ne - i když možná musí svítit kolo bez ohledu na to, jestli na něm někdo jede.. to nevím.
Já bych se asi hádal (...kdybych měl čas..)
I kůň mrká okem,když zatáčí....
Já bych to být Tebou tak neprožíval. Ve všech profesích jsou lidé schopní, méně schopní i neschopní. Pak jsou lidí snaživí a líní. Víme, jaká kombinace je nejhorší... Já takové případy řeším tím, že s příslušníkem vtipkuji, nebo, což je z mé strany zábavnější, si z něho s vážnou tváří dělám srandu. Nejlepší dva kousky byly tyto:
Zastavili mě ve sporťáku s dětma na zadních sedačkách a chtěli mě pokutovat za to, že děti neměly sedačku. S kamennou tváří jsem mu vysvětloval, že u tohoto typu sportovního auta jsou zadní sedačky přímo dělány na děti, že se tam stejně dospělý nevejde. Nechal jsem jedno dítě vystoupit, aby pan příslušník dobře viděl tvarování sedačky. Ačkoliv to byla totální ptákovina, pustil mě.
Další super příhoda byla s veteránem, který měl dodělané bezpečnostní pásy. Zastavili mě a chtěli pokutovat za to, že nejsem připoután. Vyjel jsem na ně s báchorkou, že mám známého na homologačním ústavu a že mi říkal, že nehomologované pásy mohou být nebezpečné a že je tudíž nesmím používat. Opět pan příslušník poučen mě propustil.
Takže to ber spíš jako sport, měj soucit s neznalostí druhých, ani my nevíme všechno z naší profese. Teprve kdyby se dotýkal Tvých práv - pokuta, body apod., pak se braň, co to dá.
Díky za porozumění. Legrace je opravdu nejlepší lék. Jen mi trvá déle než po nejakém konfliktu do tohoto stadia dojdu. Holt už se ze mě stává "násernej dědek".
Btw, dnes ráno na stejné trase po mně žádný policista nestřílel.
Hehe, na tohle jsem narazil ;-)
Vládní nařízení ze dne 27. září 1939 o chování v silniční dopravě (dopravní řád silniční - d.ř.s.)
§ 6 Opatření k povznesení dopravní kázně na silnicích
Kdo nedbá dopravních předpisů, jest na předvolání dopravněpolicejního úřadu nebo orgánů jím zmocněných povinen zúčastniti se vyučování o chování v silniční dopravě.
$30 Vezení osob a předmětů
(1) Na jednosedlových jízdních kolech nesmějí cyklisté voziti osoby. Dospělí smějí s sebou bráti děti mladší sedmi let, jestliže je pro ně na kole zřízeno vhodné sedátko a jezdci to nepřekáží.
(2) Cyklisté smějí voziti s sebou předměty jen tehdy, není-li to na překážku jejich volnosti pohybu a nejsou-li tím osoby nebo věci ohrožovány.
No, a pak tedy o výbavě:
Vládní nařízení ze dne 27. září 1939 o připuštění osob a vozidel k dopravě na silnicích (řád o připuštění k silniční dopravě - ř.p.s.d.)
§ 67
Osvětlení jízdních kol
(1) Osvětlení jízdní dráhy vpřed musí býti bílé nebo slabě žluté. Světlo musí býti na 300 m viditelné; nesmí oslňovati. Světelný kužel musí býti nejméně tak skloněn, že jeho střed v pětimetrové vzdálenosti od svítidla jest jenom v polovině výšky, v jaké ze svítidla vychází. Svítidla musí býti na jízdním kole tak upevněna, že jejich sklon se během jízdy nemůže změniti.
(2) Při elektrickém osvětlení kola musí napětí i příkon žárovek souhlasiti s napětím a světelným příkonem osvětlovacího stroje. Na stroji i žárovce musí býti označeny napětí a proud. Příkon žárovek a výkon světelného zdroje při rychlosti jízdního kola 15 km za hodinu nesmí přesahovati 3 watty. Žárovky musí býti mdlé.
(3) Elektrická svítidla pro jízdní kola musí býti zhotovena v úředně schváleném provedení. Na svítidlech musí býti uvedena úřední zkušební značka.
(4) Zkoušení svítidel pro jízdní kola přísluší zkušebně, kterou tím pověří ministerstvo veřejných prací. Výrobce (při výrobě zahraniční zástupce, oprávněný k výhradnému prodeji v Protektorátě Čechy a Morava) předloží zkoušený vzorek v pěti exemplářích s opisem výrobních výkresů. Vyhovuje-li vzorek předpisům, opatří se dva exempláře zkušební značkou; tato jest oválná a nese označení iniciál zkušebny a číslo záznamu v seznamu zkoušek. Jedno osvědčení o úředním schválení a jeden vzorek, opatřený značkou, se spojí a odešlou výrobci (zástupci); druhý vzorek, opatřený značkou, a opis osvědčení zůstanou ve zkušebně. Náklady na zkoušky platí žadatel. Osvědčení opravňuje majitele po dobu trvání povolení potvrzovati na svítidlech jízdních kol připojením úředně schválené zkušební značky, že souhlasí se schváleným vzorkem, a uváděti svítidla do provozu.
(5) Práva majitele, zakládající se na schválení vzorků, končí po třech letech; doba platnosti může býti prodloužena. Zjistí-li se, že majitel je nespolehlivý, může býti oprávnění odebráno a udělení nového zmocnění odepřeno. V tomto případě jest osvědčení se vzorkem odevzdati, popřípadě odebrati. Zkušebna může vždy výrobci (nebo zástupci) bezplatně odebrati z běžné výroby nebo ze skladu vzorky ke zkušebním účelům.
Já jsem dneska platil 100,- za jízdu v pruhu vyhrazeném pro autobusy. Holt jsem nepovažoval za rozumné jet v levém pruhu frekventované čtyřproudovky :-)
Je to tak. Jako příklad uvedu pražskou ulici V Holešovičkách směrem dolů, kde cyklista musí jet v pravé části prostředního pruhu. Vypadá to nebezpečně, všichni na mě troubí, ale skutečně tenhle předpis švejkovsky dodržuju. Nemyslím si, že bych nějak extra překážel - dá se tam na tom kole jet i hodně přes povolených padesát.
Mně se to stalo na Lhotce ve sjezdu do Modřan. Mohli to udělat jako ve Vídni, kde jsou ty pruhy vyhrazené pro busy a cyklisty...
Tak si na to stezuj. Na magistratu, u policie, u TSK, kdekoliv te napadne (kdyz to bude blbe, tak oni ti to napisou, to nevadi). Napis email, jake je to stupidni a ze to v cizine bezne funguje i pro cyklisty, ze to je nesmysl, abys jezdil v levem... Podej navrh, aby to bylo zavedeno.
Jinak se ty veci tady v zivote hybat nezacnou...
Jeste pripis pozadavek na vyjimku v jednosmerkach - treba v anglii jsem hodne videl jednosmerky opatrene z jedne strany (tam kde je zakaz vjezdu) znackou 'prujezd pro cyklisty povolen' a zdruhe strany (tam kde je sipka) znackou 'bacha na cyklisty v protismeru'. To je super vec, a z praxe asi vsichni vime, ze cyklista se i v jednosmerce s autem vzdycky nejak vyhne, staci jen, kdyz ridic pocita s tim, ze ho tam muze potkat, a neni problem...
:]
Na kole jezdím jednosměrkou i nejednosměrkově. Jsem prostě suvenýr... Nebo suverén? :-) Červená na světlech a potřebuji doprava? Fuk se přes chodník, přece se nebudu vycvakávat... Levá pravá, seno sláma, hlavně když projedu a jedu... Řidičák mne za to sebrat nemůžou, o body nepříjdu. Stejně na kole nevozím žádné doklady. Není to zcela košér, ale co...
... to je jasný, přece se nebudeš vycvakávat ne!?
Těžkej suterén.
Ja jezdim do jednosmerek taky, ale nejsem takovej suteren, delam to s docela neprijemnym pocitem a davam si zatracene majzla. Ne na policajty, ale prave proto, ze me tam ridici necekaji, takze krome toho ze je naseru, muze se stat neco horsiho. A to plati dvakrat pro zaparkovany auta - jedouci auto me asi uvidi, ridic by prece jen mel koukat pred sebe... ale kdyz nekdo chce v jednosmerce vyjet z parkovani z rady, kam se v jednosmerce podiva, nez se rozjede? Myslim ze v 99.5 procentech pripadu jen na tu stranu, odkud neco muze jet v souladu s prikazanym smerem ty jednosmerky... atd.
Co jsem chtel tedy hlavne rict, nejde jen o to jakej jsi suteren a jestli ti policajti seberou doklady, ktery nemas, ale predevsim o to, jestli si nerozbijes hubu, pripadne nezpusobis skodu a maler jeste nekomu dalsimu...
Proc nejedes po chodniku? Je to bezpecnejsi a pokutu bys za to taky dostal mensi (jestli vubec, zatim policajti cyklisty na chodniku dost ignorujou).
Jiste ze jezdim i po chodniku, ale cim dal tim min. Motaji se tam furt nejaky lidi, chodci se jim myslim rika, a to se pak da jet leda pomalu, coz se casto nehodi. A svihat to rychle kolem chodcu, mezi psama a voditkama a detma atd. to uz je zas prasarna, to nedelam. Navic ve meste (ve stredu) jsou ty chodniky casto do pulky zastaveny cumakama parkujicich aut... fuj.
Samozřejmě když jedu protisměrkou, tak se koukám dvojnásob. A hlavně kontroluji zaparkovaná auta... Občas sice na mne někteří řidiči blbě čumí, na což mají právo, ale zatím to vždy proběhlo v poho... Cajty jsem teda ještě nepotkal; pak asi budu blbě čumět já :-)
občas, když se chci vyhnout Mezibranské, jedu Krakovskoou a v Žitné si počkám na díru mezi auty (díky za světla) přejedu přes všechny pruhy a říznu to do Sokolské. Pochopitelně v protisměru podél zaparkovaných aut. Je to vcelku bezpečné - parkuje se v jednom jízdním pruhu, takže tam zbývá něco přes metr.
Tak tahle ulice je teda dost husta.
Ja jednou jela Plzenskou dolu a tam je to taky, ale pasy pro busy tam maji omezenou casovou platnost.
Jo, až dole - myslím, že tam už je to Vrchlického ulice. Většinou mám to štěstí, že tam jedu mimo ty vymezený časy.
V Holešovičkách je povolených 70. Já to objíždím kolem Bulovky a pak podél Vltavy- lepší sklonové poměry o provozu nemluvě. Jednou mě tam taky stopli.... Tak jsem slezl postavil kolo před policistu a požádal ho, aby mi předvedl jak pojede mezi auty. Odpověděl mi abych raději jel dál :)
Jestli je tam sedmdesátka, tak jsem předpisy nejspíš neporušil. Po magistrále jezdím rád - je to i na kole obrovská úspora času. Z Kobylis na Pankrác dvacet až pětadvacet minut.
nesmysl. Z Proseku na MFF Karlov jsem to nikdy nedal pod 30 minut. Kopírovat na kole trasu metra C a navíc po víceproudé komunikaci považuji za perverzi.
Jezdil jsem tak každý týden: Střelničná - Davídkova - V Holešovičkách - Trojský most - Argentinská - Hlávkův most - Hl. nádraží - Pavlák - Kongresové centrum plus asi ještě kilometr. Mám to změřený přesně. :o))
Aha, to ale není Pankáč, ale Nudle.Je fakt, že mě to k Holešovičkám zabere asi 10 minut. Ale stejně je to perverze.
Jen na Pražského povstání. Je to pak necelých 12 km. Perverze je táhnout "dálnici" středem města. I když někdy si tam připadám bezpečněji než na jiných místech. Mezibranské se nevyhýbám - ten kousek mi nestojí za to, abych jel pak Žitnou v protisměru. Kromě toho se do Krakovský dá dostat jenom po chodníku. A to já nedělám.
Tady mám nějaké info - Práva apovinnosti cyklistů
http://www.cyklistikakrnov.com/Bezpecnost/prava...
ohledně světel
Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvíc en světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
Snížené viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu,
Docela by mě zajímalo jestli se pro tenhle případ dá ohánět §57 odst. 2. Možná by věděl Žofka, který mě na to kdysi upozornil.
Tohle je opravdu zajímavé.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici.
Pokud by tento odstavec pro případ pruhu vyhrazeného pro autobusy neplatil, pak by i v levém pruhu musel (obecně) platit odstavec
(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při
pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
Sám se řídím tou druhou eventualitou, tj. v pruhu pro autobusy nejezdím, ale i v levém pruhu využívám možnost předjíždění vpravo. Třeba když pravý pruh je odbočovací a já pokračuju rovně nebo se chystám odbočovat doleva.
U víceproudé komunikace mi přijde bezpečnější jet mezi dvěma proudy stojících aut než při pravém okraji, tam bývá polovina místa. Na předpisy a zákony z principu kašlu, důležité pro mě je dojet bezpečně a nikomu neublížit. Případné pokuty budu brát jako daň za svobodu a obolus silnějšímu.
Nejvíc mi lepí při dlouhých klikatých stoupáních navíc se svodidlem vpravo. Tam nemám nejmenší kontrolu nad tím, kdy mě kdo sejme, a díky stoupání to trvá dlouho.
Jo, prakticky to tak dělám taky tak. Hlídám si jen, abych aspoň kolem jel vlevo od přerušované nebo plné čáry. Blíž k autům vlevo jedu mimo jiné proto, že se nepohybují a tudíž mě neohrožují. Kdežto auta v pruhu vpravo ode mě mě ohrožují daleko víc, protože se většinou pohybují.
Na předpisy já nekašlu už jenom proto, že moje chování je pak pro řidiče o něco předvídatelnější. Předpis poruším jen v okamžiku, kdyby jeho dodržení ohrozilo moji bezpečnost nebo bezpečnost někho jiného. Což v konečném důsledku obvykle opět nelze hodnotit jako porušení předpisu. Snad jen tehdy, pokud to dělám příliš preventivně, kdy ohrožení bezpečnosti nehrozí bezprostředně.
Taky nemám rád svodidla, zvlášť pokud mě na úzké silničce se svodidly míjí kamion (Břežanské údolí). To už si pak vždycky za svodidlama v duchu vybírám místo, kam se vrhnu v případě bezprostředně hrozící kolize.
Tak proč břežanským údolím jezdíš, máš na výběr jet přes Točnou, kde svodidla nejsou a je tam mnohem menší provoz, nebo okolo silnice na Břežany lesem a poté vyjedeš v lese kousk od nich u fotbalového hřiště.
Přesně takhle jsem se zařídil a skutečně takhle jezdím. Ale ani ta serpentina od Komořan na Točnou není bez rizik. Svodidla tam myslím místama jsou, alternativou je ale už jen držkopád z prudkého srázu.
Z druhé strany potom kamenitá stěna, která je z hlediska únikových možností snad ještě horší než ty svodidla. Naštěstí mám tu skálu po pravé ruce, když sjíždím dolů, takže vzhledem k mé rychlosti není ohrožení autem tak časté. Problémem ale zase můžou být větší či menší kameny napadané na silnici, zvláště v těch nepřehledných zatáčkách.
Máš pravdu, že to je více zatáčkovite, svodidla si nejsem jistý, spíše bych řekl, že jestli tam jsou, tak opravdu minimálně. Jezdím tam o víkendech a za celé stoupání potkám v průměru 1 - 2 auta, mnohokrát dokonce žádné, což se z břežanským kopcem nedá srovnat.
má oblíbená trasa :-), původně tam byl plůtek kolem skály, ale někomu se asi hodilo dříví, takže kameny padají na silnici. Aut tu opravdu jezdí minimum, takže silnice je docelal bezpečná oběma směry. Dá se ještě vyjet lesem, ale je to hodně do kopce a cesta je kamenitá.
Tak to se tam někdy potkáme. Jezdím tam dost často. Ta zábrana proti padajícímu kamení tam opravdu moc dlouho nevydržela. Zůstaly tam už jen sloupky a ty prkna, co bránily kutálení kamení na silnici, někdo zprivatizoval.
ja se tudy vetšinou vracím, bydlet na kopci není moc dobré a po 70 km ho šlapat je docela zážitek, ale potkám se ráda. Zítra se chystám do práce na kole, tak doufám, že u ND nebude stát ten mladý chytrý policista a nutit mne svítit.
Přes Točnou je to větší kopec, a je to o něco delší. A navíc mi nepřipadá nejšťastnější se nechat vytěsnit z výhodnějších cest těmi tunami pojízdného šrotu, to nás za chvíli vyženou mimo silnice úplně.
Nemyslím si, že je větší, trochu delší ano, ale průměrné stoupání bude mít stejné.
Pak je ještě možnost jet z Komořan lesem kolem letiště u Točné, ale tam jsou místa, která jsou opravdu prudká stoupání.
Točná je výš než Břežany, o čemž svědčí třeba dost velký kopec z Břežan na Točnou.
To máš pravdu, ale když to vezmeme do důsledků, tak kopec na Točnou nezačíná u mostu Závodu Míru, ale výše na kopci mezi tímto mostem a Komořany. Jestliže ale za vyýchozí místo vezmeme most Závodu míru, tak Břežanským kompcem je to cca 4 km do kopce a přes Točnou je to cca 6,7, z toho je cca 1 km mezi Točnou a Břežany relativně po rovině. Z toho vyplývá, že i když je Točná o cca 30 výškových metrů výše, než Břežany, tak mán na ten kopec o cca 5,7 km delší trasu. Most Závodu míru je cca 203 m.n.m., Bžežany 339 m.n.m a Točná 370 m.n.m, v porovnání s délkou stoupání to máš 34 v.m./km vs. 30 v.m./km., takže z toho vyplývá, že průměrné stoupání je na Točnou menší.
Díky za detailní rozbor. Pokud to hodnotím podle toho, jak jsem ufuněný a kolik času mi to zabere, pak je lepší trasa údolím. Pokud to hodnotím z pohledu estetického zážitku a bezpečnosti, pak volím trasu přes Točnou. Dolů ale jezdím většinou údolím.
Moje světla určitě pár předpisů porušujou, svítí to víc než by mělo, optická osa některých reflektorů možná neprotíná silnici nejvýše dvacet metrů daleko a zcela jistě nemám přední odrazku a světlo "vpředu nad vrcholem přední pneumatiky" jak vyžaduje zákon, protože SWB lehokola prostě nemají vrchol přední pneumatiky vpředu. Blikač bliká dopředu reflektorem, nikoliv obrysovým světlem, příkon toho blikače převyšuje příkon některých světel prodávaných jako reflektory ke svícení na cestu. Pokaždé trnu, kdy mě nějaký blbě vyspaný policajt stopne aby si na mě léčil svoje komplexy. Zatím se ale zdá, že jejich reakce není negativní, objíždí mě stejným obloukem jako ostatní auta:-).
Popis éelou svojí světelné sestavy jsem nedávno aktualizoval na http://hebike.borec.cz/svetla.htm
Jo a na tvém místě bych mu prostě pokud možno klidně řekl, že za stávajících podmínek svítit nemusím, a případně bych na tom trval, kdyby se mu to nezdálo. Určitě bych nechtěl, aby mi "odpouštěl" pokutu, kterou nemá právo dát, to je mi tak nějak extrémně proti srsti.