Jistě jste se někteří z vás (včetně mne) potýkali při stavbě lehokola s problémem, jak vést lanko od V-brzdy tak, aby nekolidovalo např. s řetězem, rámem apod. Bohužel 99,9% V-brzd se vyrábí tak, že lanko je vyvedeno jen jedním směrem - z přední brzdy doprava a ze zadní brzdy doleva - z pohledu sedícího (ležícího) cyklisty (lehocyklisty). Dnes jsem dovezl z velkoskladu (provozuji cykloservis) V-brzdy, u kterých je možno si zvolit, na kterou stranu chci mít lanko vyvedeno. Šroubek pro přichycení lanka a opěrka pro zahnutou vodící trubičku lanka jsou provedeny tak, že je lze navzájem prohodit a tudíž si mohu zvolit, na kterou stranu mi lanko od brzdy půjde.
Zde jsou obrázky:
http://img140.imageshack.us/my.php?image=vb1rc7...
http://img140.imageshack.us/my.php?image=vb2ob5...
http://img181.imageshack.us/my.php?image=vb3lm3...
(snad budou ty odkazy fungovat)
Mám navíc 6 ks těch brzd, takže jsou na prodej. Jedna brzda vyjde na 92 Kč (pár brzd tedy na 184 Kč) + náklady na dopravu. Ještě jedna informace - u brzdy není přiložena ta zahnutá kovová trubička pro vedení lanka k opěrce (čert ví proč jí tam výrobce nedal, když bez ní V-brzda nemůže fungovat) - trubička se dá ale běžně koupit (možná bych i nějakou v dílně našel).
Takže pokud máte zájem, pište na email [email protected]
No já začínám mít problém s tím, že mě V-brzdy občas nestíhají zastavit jak bych si představoval, a to su hubenej. A tyhle rozhodně nevypadají jako nějaký extra silný, takže s tím lankem bych musel mít supr velkej problém aby se mi hodily. Ale máš pravdu, že přední lanko vpravo je na některých konstrukcích kola protivný kvůli řetězu. Nicméně na Azubu to nevadí a na lowracer si dám dopředu kotouč a dozadu čelist, takže zatím nic.
No je pravdou, že nejsou nic moc. blbě se seřizujou. Ale já mám véčka jak na leháči, tak na horáku i treku a nikdy jsem s bržděním neměl problém - kola zablokuju na jakémkoliv povrchu. Účinnost brzd je ale i závislá na správném seřízení a taky musí být k véčkům odpovídající brzdové páky.
Zablokuješ přední kolo na lehátku s V-brakem? Buď máš nějaké CLWB kolo s 15% zatížením předního kola, nebo to byly pláště rubena na písku nebo fakt nevím. Mě se bloklo jednou když jsem zabral tak, že jsem pak měl malinko protažený lanko - panický brždění kvůli nepozornému autu z 50km/h. A to se bloknulo vždycky jen tak na 10-15cm dlouhý smyk začínající těsně za zlomem v asfaltu, kde se kolo na chvilinku odlehčilo. Prohlížel jsem tam pak tu silnic, bylo tam šest takovýchto čar, sytě černých, a na předním plášti byl čtyři vybroušené plošky, z nich dvě větší. Jediný jiný případ bylo vždy bláto nebo jiné podmínky s minimální adhezí, jinak přední kolo bloknout nejde. Takže v brzdném výkonu jsou pro lehokolo rezervy způsobené právě tou brzdou. Nikdy jsem ještě do nikoho nevrazil, ani neubržděním ani jinak, ale občas jsem zastavoval s menší rezervou než by se mi líbilo (nebo bez ní). Holt ježdění po městě, no, někdy se dějí věci.
Máš recht, sedím hodně na zadním kole. Spíš jsem to ale myslel tak, že když hamtnu na obě brzdy najednou, tak gumuju asfalt. Ono na druhou stranu zablokovat přední kolo není to pravé ořechové - hrozí to držkopádem. Když se zablokuje zadní, tak to jde většinou do smyku a ten se dá ještě nějak vyrovnat. Ale jak se zablokuje přední, tak většinou ustřelí a ležím (tedy už přímo na zemi, ne na leháči).
Já mám na leháči bubnové, možná mají o nějaké deko víc, ale moc ne, jsou duralové a brzdí za každého počasí stejně. Nevím teda kolik stojí, protože je beru od mojeho mechanika, co mi dělá výplety, takže komplet vypletené kolo s bub. brzdou 26' bez pláště 600 - 700,- dle druhu ráfku a drátů.
Pokud máš kolo nakloněný nebo je nakloněná silnice, není dobrý nápad předek bloknout. Nicméně lehokolo nezvedne zadní kolo do vzduchu pokud se nesnažíš právě o to, takže schopnost bloknout předek při opravdu extrémním brždění, byť třeba jen úmyslně když se o to snažím, bych považoval za důkaz dostatečně silné přední brzdy, věděl bych, že to co limituje moji schopnost včas zastavit není brzda, že na tu se můžu spolehnout. A jsou případy, kdy bych krátký blok předku použil, třeba když jedu pár metrů za autem, čyřicítkou, a řidič najednou vymyslí že zastaví a nedá blinkr vůbec nebo až zároveň s bržděním. V takové situaci člověk jede rovně po rovné silnici a má možnost brzdit opravdu jak nejvíc to jde, rád by si ponechal tu mezeru mezi sebou a autem a nesežral ji celou, má-li na to brzdy. No a já je nemám, a přitom ty V-čka co mám nejsou nijak nekvalitní. Musím proto jezdit tak, že počítám s tím, jak moc mi to brzdí, a to je otravné. Myslím, že na Azubu 4 nezablokuje předek na asfaltu žádné V-čko, to snad jedině hydraulika nebo kotouče.