Tak snad už jeden z posledních dotazů. Co sem dostal toho fulla tak mám problém s foukáním zadního tlumiče a přední vidle. Malou pumpičkou teleskopickou mě to nejde nafoukat, teda nafoukat to jde, ale když sundám ten adaptér z autoventilku tak mi vidle unikne.
Požaduju aspoň 7 atmosfér a abyse to dalo vozit ssebou nakole a šlo tím foukat všechno. Díky.
No, nevím co tam máš vidlici a za tlumič, ale na tyto věci se dělají speciální pumpičky... Normálně stojí asi od 800,- výše. Ve slevě jsem nedávno nějakou viděl asi za 650,-.
Záleží na ventilku, pokud je tam obyčejný, tak by mohla stačit nějaká lepší na pneumatiky...
Na to nafoukání potřebuješ vysokotlakou pumpičku s manometrem, ten tam asi bude celkem důležitý. I když by to šlo dělat i bez něj, jde asi o cvik.
Stoprocentně existuje hustilka "2 v 1" - určená jak na foukání kol, tak i vidlic, má to kulatý manometr a já hlava děravá ji teď v sobotu večer viděl v prospektu, ale nevím v kterým - budu vzpomínat.
Jestli chceš hustilku, která dokáže udělat vysoký tlak a není určena výhradně na vidle, tak doporučuji karbonovou AirStik CF od Blackburnu - nafouká 160 psů = 11 barů. K dostání v Hostivicích u Progresscycle.
Určitě si kup každou zvlášť. Pumpička na vidlici musí mít umět následující:
- foukat vysoké tlaky (požadoval bych aspoň 200psi, i když teď třeba foukáš zrovna vidlici na méně, tak si pak třeba pořídíš jiné kolo s tlumičem co bude potřebova více)
- foukat velmi malý objem na jedno fouknutí
- upouštěcí ventil s velmi jemným krokem
- kvalitní šroubovací koncovku, která zaručí, že při sundavání nedojde k úniku vzduch (u kvalitní šroubovací koncovky nejprve dojde k uvolnění toho středního čudlu autoventilku, pumpička stále těsní a až po té při dalším šroubování přestane těsnit, vzduch který v tu chvíli uteče už není z vidlice/tlumiče, ale pouze z hadičky od pumpičky)
Normální pumpička zase musí mít:
- univerzální koncovku na více ventilků
- umět foukat větší objem na jedno fouknutí
Tohle zkloubit dohromady je velmi těžké a neviděl jsem univerzální pumpičku, která by to uměla.
Presne tak. I kdyz nakrasne stejne trocha toho vzduchu pri odsroubovani pumpicky na vidlici nebo na tlumic ujde, je to vzdycky stejny mnozstvi. Kdyz si jednou napumpuju pruzici jednotku na tlak, se kterym jsem spokojeny, priste to zkratka staci zopakovat na stejnou hodnotu.
Pokud ujde (a je to vzduch skutečně z vidlice/tlumiče a nejen z hadičky pumpičky), tak je buď špatná pumpička nebo občas se to případně stane u některé kombinace konkrétní vidlice/tlumič pumpička (když má třeba vidlice/tlumič příliš dlouhý ten sředový trn na autoventilku). A i v těchto případech to jde doladit těsněním na koncovce pumpičky (většinou je potřeba dát vyšší).
Vepředu je SR Suntour kterej ma v levý noze autoventilek, ale s auto pumpou se tam nedá pořádně dostat, ten ventilek je utopenej v noze, navíc autopumpa při odšroubování vypustí vzduch z vidlice.
A vzadu je rock shox ario, tam ani nevím co je za ventilek, musel bych do garage.
Jinak na rafkach mam taky autoventilky a jiny nechci.
I na tlumicich byvaji autoventilky. Porid si specialni pumpu na tlumice a na vidlice, reseni je jednoduchy, bez ni to pujde tezko.
A z jakého důvodu se nedá pumpičkou na vidle hustit pneumatiky ?
Tak teoreticky to jde, ale až jednu nafoukáš, tak to po půl hodině foukání pochopíš :-)
Obzvlášť velkoobjemovější pláště jsou chuťovka.
A u pumpiček dva v jednom jak se psalo výše to řeší jak ?
Nějak to nechápu.
Jestli u tý 2 v 1 není nějaký přepínání "vysoký tlak - velký objem"...
A z jakého důvodu se nedá pumpičkou na vidle hustit pneumatiky ?
A posli pak fotky bicepsu :o)))
Nedělejte si z chudáka srandu a vysvětlete mu proč může být na vidle i kola pumpa dva v jednom a přitom se dělají jen specializované. Asi tam bude něco za něco.
Jsem ti to napsal hned v prvním příspěvku, opravdu nevim, co chceš ještě slyšet.
Kombinovaná to řeší jedině tak, že to bude kompromis, který nebude moc dobrý ani na jedno. Protichůdné požadavky se současně splnit nedají.
Nojono, moc se mi to nezamlouvá vozit dva krámy, ale co se dá dělat. Koupím teda jednu na vidlici s manometrem a jako druhou budu vozit tu co už mám. Ten manometr pude bez problému použít na měření tlaku v pneumatikách, předpokládám ?
tohle vypadá zajímavě http://www.kupkolo.cz/produkty/Hustilky_62...!-Hustilka-na-vidlice-SKS-Suspensioneer_859.html
A na kolik se má foukat ten suntour náhodou nevíš ?
Foukej podle sagu, na cca 15-25% zdvihu. A případně poladit dle využívaného zdvihu.
Konkrétní tlak se liší od vidlice, tvojí váhy, geometrie kola.
A proč bys měl vozit tu pumpičku na vidlice sebou? Co s ní na vyjížďce hodláš dělat?
Co je to sag ? Já vážím cca devadestpět kilo.
Nemůžu tu vidli nějak přefouknout ? S tím zdvihem si to myslel jak ? - Tak asi takovej sem odborník přes vidle.
Jejda ;-) Pokud kolo nebo vidlice byli nové, tak jsi určitě od prodejce dostal manuál k vidlici...;-) Tam máš všechno pěkně popsané, vysvětlené a také tabulku jak foukat podle hmotnosti... Jsou to sice jen orientační hodnoty, ale vlastním zkoušením jistě přijdeš na to, že je to plus minus to co udává tabulka...
Kolo sem dostal darem starý, takže manuál není a kámoš tlaky neví.
Napiš sem co máš za vidlici a tlumič. Je potřeba přesný typ, nestačí napsat jen Manitou, Rockshox... Na stránkách výrobců se to pak dají najít servisní a uživatelské manuály...
Už tam není ani nálepka, jen je vyraženo v kovu SR Suntour made in tajvan
Nafoukej to podle SAGu, jak ti rikal Mlok. Tabulky stejne nic nereknou, obcas se doporucovany hodnoty tlaku od realnyho pouziti slusne lisi. Na vnitrni nohu vidlice pripni takovou tu plastovou stahovaci pasku, ne na fest a posun ji az dolu k tesneni. Nasedni opatrne a bez skakani na kolo do polohy, v jake normalne jezdis. Ta vnitrni noha o kousek zajede dovnitr a ta hodnota se da zmerit prave tou plastovou sponkou a rika se ji SAG, mel by byt + - tech 20 % celkovyho zdvihu vidlice. S tim si musis pohrat sam, a treba prijdes na to, ze to mas rad "tvrdsi", nebo naopak "meksi", to uz je na tobe. Jaky dalsi ovladaci prvky ma ta vidlice, netusim. Je tam jeste nejaky stelovani?
Ve všem souhlasím s vaskem, asi to bude jediné schůdné řešení.
Jinak v nabídce Suntouru moc vzduchových vidlic není a nejpoužívanější z nich asi vždy byl AXON, nejsem si moc jist.
Pro ní, pro modely '04 , '05 i '06 je foukání takovéto:
kg PSI
36 51.4
45 64.3
54 77.1
64 91.4
73 104.3
82 117.1
91 130.0
100 142.9
Ale ber to opravdu jen jako přibližné hodnoty, rozhodující je nejdříve správný sag a pak podle Tvých požadavků buď malinko přifouknout nebo upustit podle toho, jak se bude vidlice chovat v terénu. Na rovné silnici to asi moc nepoznáš ;-)
Díky díky a náhodou pro ten rokshox ario tabulku nemáš ?
Ten dával prej před rokem, ale vypadá mnohem starší, moc se s tím kolem nemazlil.
Tabulku tam nemají, ale nějaké povídání je zde, anglicky http://www.sram.com/_media/techdocs/06RearCombo...
nebo německy http://www.sram.com/_media/techdocs/06RearCombo...
Já jenom nechápu, proč s sebou tahat i pumpu na vidlici... To Ti to utíká, že to potřebuješ na cestách dofukovat ?
Mám to doma chvíli a vživotě jsem vzduchovou vidli neměl. Kámoš ji vozí všude ssebou a tak sem si říkal že by se mohla hodit, ale bych se přiznal vůbec tomu nerozumím.
No, já teda nemám ani vzduchovou vidli, ale vím, že se to nafoukne jen jednou a je nějaký čas klid ;-) Určitě to není potřeba vozit všude. Možná jen ze začátku, když budeš zkoušet, jak Ti které nafouknutí bude vyhovovat, ale pak už může zůstat doma a občas s ní jen překontroluješ tlak a případně dofoukneš...
Tak to teda nevim, proč ji vozí, to je první případ, kdy to slyšim, že by ji někdo vozil.
Na začátku možná na prvních pár vyjížděk, kdy budeš ladit a hledat ideální tlak, pak ale ten tlak necháš a jednou za čas (několik měsíců) doma můžeš zkontrolovat tlak (ale to bys stejně poznal).
Já teda akorát ještě nepatrně přifukuju v zimě. Rozdíl teplot v zimě a v létě dá až 10% rozdílu tlaku.
Je to tak,játo kontroluju tak jednou za rok.Při váze 80ti kg tam mám asi 140-150 nějakých jednotek co jsou na manometru na té pumpičce.
Kdysi byly populární pumpičky Duopíst (se myslím jmenovaly) a ty uměly pumpovat jedním pístem po malých dávkách vysoké tlaky nebo oběma písty menší tlaky po větších dávkách. Kdyby se k tomu přidal manometr a lepší koncovka, jak popisuješ, tak je to přesně ono. Takže řešení existuje. Jiná věc je, jestli to někdo vyrábí.
Přepínání dvou režimů (větší tlak/větší objem) má dnes více pumpiček. Ale to je zcela nedostatečný pro vidlici i plášť. Navíc i ty přepínací mají pro vidlice/tlumiče i v režimu větší tlak pořád nedostatečný maximální tlak.
A potom ta koncovka, která je třeba pro huštění vidlic/tlumičů by byla pro pumpičku na pláště hodně debilní. A také je nutná hadička od pumpičky pro vidlice (kvůli zapuštění ventilků), která je zase zbytečná pro malou klasickou pumpičku na vození sebou.
Takže nějaká univerzální pumpička existovat může a nějak půjde hustit s ní vše, ale bude to bída, navíc bude na kolo i zbytečně těžká a neskladná.
A finančně se taky téměř nic neušetří, jediná univerzální pumpička byla ta od Meridy, co tu někdo uváděl. O jiné nevím.
Pupmička pouze na vidlice se dá koupit levněji. A klasická se dá koupit za 200 i slušná. Takže součet obou vyjde zase cca stejně.
Kupovat univerzální řešení v jednom je podle mě prostě kravina.
Volal jsem do meridy, ta pumpička 2 v 1 má přepínání vysoký tlak - velký objem. Nicméně stejně jako Mlok upřednostňuji sólo hustilky - každou zvlášť, a pak se mi taky na vidlicová jeví víceméně na cesty zbytečná. Aspoň mě by různé dofukování cestou dost vadilo a otravovalo, prostě bych nafoukal na nějaký zlatý střed a bylo by to :-).
Už mě to nechtělo povolit odpovědět tak píšu sem.
Stáří vidle je neznámý, kámoš to koupil od někoho před dvouma rokama a jen jezdil, teorií se prej nezabýval. Zkusím to seřídit podle sagu a hotovo. Myslím že vpravé noze se točí nějakým šroubem, ale nevím to jistě, mrknu nato.
A mám dotaz, co kdyby se vidlice nějakým způsobem vyfoukla, já neměl pumpu ssebou a musel sem někam dojet, dá se jet i z vyfouklou vidlí, anebo se zničí ?
A co kdybch si nafoukal málo a někde při pořádným hupu sem bouchl nadoraz, vadí to moc ?
Vidlice (tlumič) se sama od sebe jen tak nevyfoukne. Vzduchové vidle mám dvě a tlak v nich kontroluji cca jednou za měsíc. Nikde nic neuchází, tlak drží. Pumpičku potřebuji jen když se změní teplota - v mrazech přidám, v horku upustím. Připadá mi naprosto zbytečné s sebou pumpu tahat (pokud jedeš autem, proč ne).
Jednou mi přes noc ušel vzduch z tlumiče - poškozený těsnění. Už jsem na kolo nesedl a domů dojel autem. Po přetěsnění zase drží už rok a půl a dofukovat nemusím.
Ještě jednou : tahat s sebou pumpu mi přijde naprosto zbytečné.
A co když mi to unikne někde na ukrajině v horách, co potom stím ?
Tam bych si pumpičku vzal s sebou v každém případě. Ale tady doma je to celkem zbytečný. Za tři roky mi z vidle neuteklo skoro nic.
Při cestách do civilizované ciziny bych obavy neměl. Vše se dá buď opravit nebo koupit nové. Je ale pravda, že mimo civilizaci, daleko v horách je poškozené těsnění u vzduchové vidle dost problém. U těchto cest bych asi zvažoval, zda si nevezmu vidli s pružinou - na ní, i když odejde třeba tlumení, se dá dojet.
Co se dá udělat z vyfouklou vidlí, která nejde nafouknout ? Nějak zašprajcovat aby se nemlátila ?
Já bych na ni už nesednul. Ty v těch horách pojedeš určitě natěžko a to vyfouknuté vidli rozhodně neprospěje. Možná ti něco poradí tuning_test, ale zatím jsem nikde žádný udělátko prodávat neviděl. Jak říkám, pro jízdu mimo civilizaci bych možná volil vidli s pružinou...
Tak poraďte do čeho jít, něco ve slevě, kvalitního, s dobrým manometrem a aby se to dalo případně vzít sebou někam na cestu - takže ne moc velký a těždý, pro víc kol se to asi vyplatí táhnout.
A dík za trpělivost.
Všechno vyřešeno, vyzkoušeno, a deme jezdit. Díky všem za trpělivost a snahu.
A co sis tedy koupil ? Pochlub se, třeba Tě časem budu následovat ;-)
Dostal sem starýho fula, takže sem koupi lehostorje zatím odložil. Ještě našetřím nějaký peníze a zainvestuju do některejch komponentů víc, než sem myslel.