Chcel by som sa opytat ci niekto nema skusenost s pouzitim solarnych panelov na cestach. Ja by som to chcel pouzit na nabijanie PDA, fotoaparatu a osvetlenia. Povodne som zamyslal pouzit dynamo v naboji ale to sa mi zda ako prilis draha varianta. Na jednej stranke som videl solarne clanky, ktore su ohybne - taka nejaka folia akurat ze neviem kolko to moze stat. Zda sa mi to ako celkom fajn napad pripevnit solarny clanok na nosic a nechat veci nabijat pocas jazdy. Co vy na to?
Mám v úmyslu nabíjet solárně Pb akumulátor, ale zkušenosti zatím nemám. Kdysi jsem malým solárním panelem dobíjel NiCd baterie do běžné halogenové cyklobaterky a za den se to nabilo tak, že jsem s tím pak mohl hodinu svítit, takže celkem dobrý (diodový světlo a větší panel už by mělo být použitelný - navíc NiCd baterie asi nejsou úplně vhodné pro takovýto způsob dobíjení).
Je to sice diskuse o solárních panelech do větroně ale něco by ses tam mohl dozvědět:
http://www.gliding.cz/forum/viewtopic.php?t=548
Obávám se, že dynamo v náboji bude levnější. Přinejmenším při daném výkonu. Možná seženeš solární články za menší cenu, ale jedině malých rozměrů a levný polykrystalický typ, tzn. velmi nízká účinnost a tudíž i malý výkon z dané plochy.
Na kole mám PB akumulátory 6V/6,8Ah. Kapacita je počítaná na 3 týdenní dovolenou a na spotřebiče: Velké světlo 0,8 A, malé diodové přední světlo 0,06 A, blikačka 0,04A, brzdová světla 0,06A, zadní světlo 0,02 A, vysílačky 0,05 A. Kapacita prozatím vždy vyšla, ale hodně záleží na tom, jestli jedeš v červnu nebo září (podle toho jak brzy se stmívá). Proto jsem raději koupil solární panel, kterí mám pořád připojený a za slunečného počasí dobíjí proudem 0,25 A při 6V. Ovšem když jedeš lesem nebo se trochu zatáhne, tak se nabíjení skoro úplně zastaví. Zprůměroval bych to asi dobíjecí hodnotou dobíjení 0,08 A po celý slunečný den. Připravuji panelu k dobíječce pro tužkové články. Ty se pak používají ve vysílačkách jako záložní při používání mimo palubní elektrickou síť. O víkendových vyjížďkách panel pochopitelně sebou nevozím, protože dobíjím doma a na cestě pak vyloženě plýtvám energií (zapínám víc velké přední světlo). www.epastorek.cz
To zní zajímavě, jaké používáš panely, kde se seženou, za kolik, co váží, měří atd.?
Používám panel SMP 8-350 od www.solartec.cz. Tam si všechno najdi. Mám tu verzi s hliníkovým rámem, protože se s panelem pořád manipuluje a potřebuju, aby něco vydržel a nezatékalo do něj, když spadne pár kapek. Kolik váží, to neřeším, protože u kola váhu nepovažuju za příliš důležitou. Jiné je to s batohem na zádech při pěší túře, kde jsou znát každý náhradní ponožky.
Dík, váha mě taky netrápí, pokud to má pod 10kg tak se to nepočítá:-)
Čím víc ty stránky prohlížím, tím zajímavější mě to připadá. Zdá se, že by to mohlo být i levnější než kvalitní nábojové dynamo SON.
Nevím co je nábojové dynamo SON, ale představu mám a je jasné, že to nebude usměrněný zdroj proudu. Žárovkám to nevadí, ale pro napájení a nabíjení baterek musíš kolem toho mít serepetičky jako diody, kondenzátory, atd. Navíc to asi je zásah do mechanické konstrukce kola a vlastně to vozíš zbytečně i tehdy, když to nepotřebuješ (většinou).
U těch panelů od Solartecu je důležitý mít Al rám, protože je to utěsněný silikonem a při časté manipulaci se ti ten silikon uvolní a zateče ti dovnitř voda. Al rám je pochopitelně mnohem pevnější.
Nábojové dynomo od firmy Schmidt, nebo jak se jmenujou, z nějaké německé zkratky pak SON, je asi nejlepší dynamo na truhu. Je to náboj s průmyslovými ložisky, magnety na rotující části, cívky (24 pólů tuším) na ose kola, výstupní konektor na boku u osy. Je to vlastně alternátor, a ty špice, co z toho lezou, jdou na prázdno až do desítek voltů, takže to chce usměrňovací můstek a správně navržené vyhlazovací kondenzátory, ale to je maličkost. Někteří to provozují i bez nich.
Solární články bych montoval do tailboxu dovnitř pod nějaké průhledné okénko, jenom si oveřím potřebnou spekrální propustnost materiálu toho okénka, aby nesnižovalo výkon článků. Z venku to nedám z estetických a aerodynamických důvodů. A taky to bude míň vystaveno tomu opotřebovávání těsnění, o kterém jsi mluvil.
Ježiši z jakých estetických důvodů? Co to je za blbost? Nikdy mi nezáleželo na tom, jak kolo vypadá. Naopak, čím hůř, tím líp. Alespoň ho nikdo neukradne. Na dlouhých cestách mívám po báglech rozvěšené ponožky a mokrá trička, případně ručník a plavky. Jezdím tak i přes hranice a každý chápe, že na dlouhé cestě člověk nevypadá zrovna jako ten, co jde právě do kostela.
Když se nabíjí třeba Pb baterka (s dostatečnou kapacitou), tak by ta bateka sama měla fungovat jako kondenzátor, ne? Mám pocit, že další kondenzátory jsou zbytečné, stejně při zátěži (tedy nabíjení baterky) to napětí nemůže vylézt moc vysoko (nehnal jsem to teda přes osciloskop, ale voltmetrem ss složka asi o 0,1-0,2V víc než baterka, střídavá složka zanedbatelná).
kdyz to pripojis na akumulator je kondenzator opravdu zbytecnej
Jen vysvětlivka:
Dynamo dává stejnosměrný proud, alternátor střídavý. U dynamo už z principu vyrobí střídavý proud a mechanickou cestou ho usměrní. Toto je ale drahé. Proto se používají alternátory (např. auta) a elektronicky. pomocí polovodičů se proud usměrní. Dnes v konečném důsledku dynamo i alternátor davají stejnosměrný proud. Trochu to mate ale rozdíl je jak jsem napsal ve způsobu usměrnění.
No on alternátor má asi taky lepší napětovou charakteristiku než dynamo.
Alternátor má přibližně stejné napětí při nízkých i vysokých otáčkách motoru a je schopen dodávat proud už při nízkých otáčkách, kdežto u dynama je napětí závislé na otáčkách. A napětí se u něj usměrňuje komutátorem, to je způsob zapojení cívek.
Kdybych se pletl, prosím opravit, už 35 let jsem nebyl ve škole.
Alternátor na kole ne. Na rozdíl od auta, kde je proměnné buzení rotoru, je na kole permanentní magnet. Takže napětí naprázdno je přímo úměrné rychlosti, u nábojového alternátoru je to zhruba tolik V co km/h. Je tam konstantní proud asi 0,5A, což dává při 6V ony pověstné předepsané 3W.
No nevím, taky používáme vysilačky a zcela určitě víc proud prokecáme než kolik bych ho vyrazil ze solárního panelu. To je moje zkušenost.
Když myslíš? Já to mám v praxi odzkoušené. Taky toho hodně prokecáme, ale jednoduchou matematikou dojdeš k tomu, že současně při provozu vysílaček lze ještě nabíjet aku a večer si z nich svítit. Ověřeno po 2 sezony, přičemž v tom jsou 2 dovolené po 3 týdnech.
to si povidate vysilackama za jizdy na kole ?
No jasně. Máme vysílačky připevněné na řídítkách a přepínač vysílání vytažen káblíkem na spínač, který ovládáme palcem. Dovolenou na kole si bez tohoto pojítka skoro už neumím představit. Používáme to neustále, protože pokud nejedeme přímo vedle sebe, tak se skoro neslyšíme ani na 3 metry hlavně když třeba trochu fouká vítr. Takhle nemusíme vůbec řvát, informujeme se v klidu o zajímavostech okolo a taky když se odpoutáme od sebe a ten vzadu má nějaký problém, tak ihned toho vpředu zastaví.
budu mit dve cb rucky tak to schvalne zkusim, jaestli se to osvedci, ale my jezdime vetsinou vedle sebe
na cb bych nedaval, dost to zere, nedokonala antena a je to ponekud neforemne. Spis bych sel do PMR, deklarovany dosah 3km je ohoda, je to levne a v klidu.
Tohle už jsem řešil. Někde už jsem psal, že sebou taháme cca 4 Kg foto elektroniky. 2x foťák + fotobanka + kablíky + akumultory a nabíječka. Dost dlouho jsem si zahrával s myšlenkou na solární panely. Po dost pečlivém pročítaní různých diskusí a názorů na netu jsem panely zavrhnul. Nežijeme v pustině. Chce to nabíječku která je schopna baterky natlouct do 90 minut. Těch 90 minut se dá vydržet čekat kdekoliv, nejlépe v hospodě.
upgrejduju na dynamo vepredu - spravne je to alternator + 6V 0,35A solarni panel, takze to snad bude stacit
jinak fotak a databanku dobijim nekde kde je 220 1x za 7-14 dni - tam to ani jinak nejde
si můžeš obstarat měnič 6V DC --> 230V AC, ne?;-)
Při tom výkonu dynama a účinnosti měniče by to bylo tak akorát na neznatelné ohřátí toho měniče. Ale jako vtip dobrý.
Já si panel nemůžu vynachválit. Typově mám panel, který má hodnotu 6V/350mA, ale reálně dobíjí max. 200mA, protože pořád jedeš a panel se za sluncem neotáčí jako slunečnice a tudíž paprsky dopadají v ne zrovna ideálním úhlu. Ovšem na druhou stranu dobíjí celý den bez jakékoli zátěže. Na pokrytí mé spotřeby to stačí. Mám po celý den zapnutou vysílačku (v klidu 40mA, pak večer chvilku světlo z led, brzdové světla, blikačky, zadní trvale svítící led světlo. K tomu mám ovšem z domu nabité olova 6V/6,8Ah.
zkousels treba delat nejaka mereni v zime v lete pod mrakem slunecno, nemas nejakou konkretnejsi tabulku ?
Já jsem to takto příliš teoreticky neřešil. pod mrakem dává asi 40mA. Myslím, že není rozdíl zima/léto, ale jde jen o intenzitu slunečního záření a o úhel osvícení. Mám ho od solartec.cz za 1750,- Mrkni na jejich stránky, jestli je tam nějaká tabulka. Ale bacha na tendenční informace.
Našel jsem na zajímavý odkaz pro zastánce dynam.
http://jaja.kn.vutbr.cz/~faltynek/kolo/
jojo, to známe:-) To dynamo, který tam má použitý (teda měl) bych ale nedoporučil, měl jsem ho taky a moc dlouho nevydrželo. Navíc má tendendi z těch drátů vyskakovat. Jediný použitelný bude asi nábojový dynamo.
jiny nez nabojovy neresit, to je jasny
to cerny s ozubenym reminkem jsem mel taky, ale pri vyssich rychlostech uz narikal
No, mám ještě jeden nápad jak vyřešit nedostatek elektrické energie na cestách. Kdysi mně napadlo použít benzinovou elektrocentrálu. Teď se nechechtejte. Mám na mysli takovou to s benzinovým motorkem z kosy na trávu. Výkon mezi 500-700 W a celé i s alternátorem by to nemělo být těžší než 4 Kg. Nenašel jsem nikoho kdo by to vyráběl, asi bych si to musel zbastlit sám.
Kdyby vazil kilo, to by byla jina, ale 4 kila je moc, to je utopie
leda si udelat vlasstni alternatorek a modelarskej moturek do letadel, to by byl mazec, akorat takhle vyrobena elektrina by byla priserne draha, navic ten řev pritom...
volal jsem do solartecu a tam mi sdelili, ze plastovy ramecek je stejne odolny vuci neprizni pocasi jako hlinikovy, u hliniku jsou pouze 4 uchyty pro srouby
pro PB aku musi byt ten 8V pro 4x NiMh staci 6 Voltu
6 voltu dava clanek i pri minimalni svitu, dalse se zveda jen proud
Najdi si na Gogle Canada Tire a natukej si ho v catalogu , tam maj mini solar panel na dobijeni baterek , snad by se s tim neco nechalo delat .......
Prodám solární nabíječku mobilu siemens c35, m75. Popřípadě udělám konektor na jiný typ mobilů, na solární panely je vyrobený obal proti poškozeni. Cena 650Kč