http://www.author.cz/dily-prislusenstvi/detail/...
Má to smysl kvůli padání nohou při jízdě přes kořeny a díry, nebo je to zbytečný ? Dají se sehnat za 450,- a váží cca 450g, kolik váží obyč hliníkový nevím.
lepší než hladký, ale taky záleží, jakou máš podrážku. Ale nášlapy to nejsou, nikdy to nebude držet dobře.
S nášlapama se blbě chodí v blátě a boty nejsou tak pohodlný jako kožený pohorky.
s nášlapama se dobře chodí v blátě, ale pak nejdou zacvaknout:-)
Ale v kombinaci s pohorkama by ty zubatý pedály fungovat mohly.
Hned dvojitá oprava. S nášlapy se skvěle chodí a dokonce ještě lépe běhá v blátě, a zacvaknout jdou i potom bez problémů, jen po kamenné dlažbě se chodí špatně ;o))
Záleží na tom, co má člověk za nášlapy a pedály. Mám šlehače (crankbros candy), zacvaknu i s botou komplet obalenou bahnem, a podrážky díky brutálním drapákům a kovovým hřebům funguje do bahna a měkkého terénu stejně dobře, jako bežecké tretry s hroty na bežeckém okruhu :o))
Já vím, sice bohužel nemám šlehače (odradila mě cena), ale s nášlapama v blátě celkem bez problémů chodím i nacvakávám (i když to jde hůř než načisto), jediný problém (u mě) je sníh. Jen opravuju to, co bylo napsáno výše: pokud někdo říká, že s nášlapy to nejde v blátě, tak je spíš problém s nacvakáváním, než s chůzí samotnou.
Člověče, tak tohle jsem snad ještě neviděl. Jestli to koupíš, tak by mě docela zajímaly dojmy. Já mám normální pedály, takový ty kovový lehce zubatý, co dává Azub standardně. Nohy nepadaj. Jen výjimečně. Ale jezdím 3/4 roku v trekových sandálech a ta hladká podrážka na to není nejskvělejší. S těma zubama, by to možná bylo dobrý.
Taky asi bude zajímavý setkání holého lýtka a pedálu, brrr. B-(
Nestrašte.
Nikdy jsem na lehokole s něčím takovým nejel dýl než malou chvilku, ale rozhodně je to lepší než obyčejné pedály. Sám jezdím s SPD, a zatím nebyl problém ani s bahnem (po chůzi v blátě několirát nadvaknu a vycvaknu abych zbavil kufr něčeho co by mohlo zaschnot a uvěznit mě tam, ale nacvaknout jde vždy), a zámkovým pedálům se nic nevyrovná, ale tohle aspoň pomáhá trochu. Zvlášť se vzorkovanou podrážkou už by to mělo nohu na pedálu držet celkem dobře. Z brněnských lehojezdců s tím na Maxu jezdí PaFal.
Viděl jsem v obchodě i levnější, taky měly obal Author, i když jsou uvnitř Welga. Měly takové šroubovací piny (a jsou k nim i náhradní) a stály cca 350Kč.
Akorát dej pozor, ať s tím nikoho nenabouráš, i lehký kontakt dělá na kůži škrábance, náraz by byl možná horší tímhle než převodníkem.
Zase půlka lidí pro a půlka proti. Jak vypadají ty menší pedály se zubama ?
Až budeš mít od těch zubů lýtka rozdrásaná, taky si koupíš nášlapy a budeš mít po starostech :o)))
Zatím se mi nestalo, že bych se odřel o šlapky a to sem jezdil bez i s klipsnama.
Jenze zakon schvalnosti je mrcha, ceka, az budes mit poradne zubaty pedaly. Pak si te treba poda na prvnim obrubniku...
Me se docela osvedcuji obycejne pedaly, ktere sice maji zuby, ale ne takhle ostre, v kombinaci s botama, ktere maji nejaky hlubsi vzorek, co ktereho se ty 'zuby' zachyti. Takovehle vylozene spice muzou mit nejakou ucinnost navic jen u boty s hladkou podrazkou - ale to si rozhodne radsii vezmu lepsi boty, nez abych jezdil s takovymahle ostrozubatcema...
Já bych se toho zas tak nebál, na ležáku bys musel spadnout hodně drsně, aby ses poškrabal o pedály.
Takže bys je koupil ?
rozhodně ne, šel bych do zámkových, ať už nějakých obyčejných nebo těch od crankbrothers ("šlehače" - s těmi ale nemám žádnou zkušenost). Je to sice dražší a musíš si koupit i boty, ale rozhodně to stojí za to a nemá to žádné nevýhody (na zubatý pedály taky musíš mít nějaký speciální boty, obyčejný bys asi brzo zničil). Nevím co máš za kolo, možná třeba na LWB je to trochu jinak, ale na SWB aby ti nepadaly nohy tak je tam prostě musíš držet - pokud přes křivej povrch šlapeš, ztratíš nejmíň třetinu energie (možná aniž by sis to uvědomil) jen kvůli tomu, že ti padají nohy.
jenže než se ze mě stane mástr na lehostroji tak musím jezdit na normálních pedálech, abych se nezabil
když ti ve větší rychlosti spadne noha nebo i obě, co budeš dělat? Nemůžeš pořádně zabrzdit, když se nemůžeš opřít o nohy. Budeš mávat nohou ve vzduchu a hledat pedál nebo radši koukat na cestu a řídit? S nášlapama se ti něco takovýho nestane. Jedinej problém je při vystupování za malé rychlosti (při případným pádu v rychlosti se to vypne samo) - to se ale dá nacvičit za čtvrt hodiny (a po pár dnech ježdění ti to přejde do krve, prostě se jen noha při vystupování uvolní v kontníku, pootočí už se sama).
Pokud clovek jezdi v obycejnych botach, tak bych spis doporucila umele pedaly. Guma na gumu krasne prilne. Jezdila jsem takhle par let v sandalech. Ale mam taky jedny boty, ktere na vlhku pekne klouzou (bezecke, maji zoubky urcene jen pro beh, s brzdenim se nepocita) a na tech to bylo v mokru dost risk.
Jezdím s gumovejma pedálama v běžných botách a nikdy mi noha nějak nebezpečně neskouzla. Dokonce ani za deště nebo za mokra. Jen teď nedávno jsem si při čekání na zelenou před křižovatkou šlápnul do nějaký olejový skvrny - to pak byl opravdu problém tu nohu na tom pedálu udržet. Ale kvůli tomu pedály měnit nebudu.
a jezdíš na ležáku?
Tak to teda nejezdím, to musí bejt ještě daleko horší s udržením nohou na pedálech než na normálním kole. Vlastně si to ani dost dobře neumím představit, jaký úhel svírá podrážka se silnicí. Představuju si, že aby bylo možné udržet u ležáku nohu na pedálu, musí člověk neustále působit nějakou silou na ten pedál. Docela bych rád, aby mi to někdo vysvětlil, protože o lehokole do budoucna uvažuju.
tak se koukni, na co vlastně odpovídáš a v jaké se nacházíš sekci, než něco napíšeš.
Polepším se :-)
Zkus mi teda odpovědět, když už jsem se sem vetřel a na ty rozdíly se ptal. Co je na lehokole důležitý, abys ty nohy na pedálech udržel? Je důležitá výška posazu? Velikost rámu? Nebo je to opravdu daný jenom vlastnostma pedálů?
Na těch co mají pedály o kus výš než spodek sedačky je podrážka v podstatě svisle, takže evidentně člověk s obyčenými pedály asi trochu opírá nohu o pedál i když se noha právě vrací na spodní straně. Jezdil jsem tak rok a půl a nikdy mi to nevadilo, problém s tím nebyl. Většina lidí jezdí na lehokole s obyčejnými pedály, aspoň u nás, akorát že většina lidí co si u nás pořídí lehokolo tak se nepokouší jezdit ani rychle ani v terénu, natož obojí.
My co to děláme (třeba já a PavelŠ) pak pochopitelně nedáme dopustit na zámkové pedály, jakmile si člověk jednou zvykne, při přesednutí na lehokolo bez nich mu ty nohy fakt padají, nebo spíš je v té dolní úvrati nechtě zvedá z pedálu, protože je navyklý slabě táhnout aniž by si to uvědomoval. Zrovna dneska jsem se drápal do kopce kde se to skoro převracelo na záda, nevím sklon, ale je dost těžký tam to lehokolo vytlačit pěšky takže to bude hodně. Na konci jsou šutry vyčnívající ze země, za každým z nich přední kolo chvilku "jede" vzduchem. V takovém místě s lehokolem bez spd neprojedeš, potřebuješ co nejvíc rovnoměrný tah vpřed, střídavé dupání do pedálů jen po 1/3 jejich otočky by tě převrátilo nebo jinak havarovalo v momentě kdy se ti potká záběr s šutrem pod předním kolem. Ale to jsou už celkem extrémní podmínky, v téhle zemi je nepochybně méně než pět lehocipedistů kteří v takovém místě neslezou z kola. Možná jsme fakt jen dva.
Díky za odpověď. Bude to pro mě důležitý, pokud se pro lehokolo rozhodnu. O zámkových pedálech neuvažuju, takže padání nohou si zatím píšu na stranu nevýhod lehokola. A jak je to s tím posezem? Nepomoh by malinko vyšší? Jsou přece různý konstrukce...
jedině lwb.
jezdil jsem s nášlapama i na klasice a nechápu, co proti nim všichni mají. Jediná nevýhoda je, že jsem si musel koupit speciální boty, ty ale bez problémů používám i na normální chození.
Tady jde asi o zvyk. Možná kdybych to měl možnost vyzkoušet... :-) Jinak podle toho, co se tady o tom už napsalo, se asi nedaj všechny tyhle boty používat na normální chození.
Výška sedla je omezená shora dosáhnutím nohama na zem, výška pedálů zase zdola buť vyhnutím se kolizi pedálů a případně i nohou a předního kola, nebo u LWB kol patama nad zemí. Proto je LWB konfigurace prakticky jediná, kde je držení nohou na pedálu víceméně stejné s klasickým kolem.
Zámky jsem poprvé zažil až vleže. Při první jízdě jsem jednou zastavil a zapomněl, že je mám. Byl to asi dost komický pohled, zabrzdil, jsem, začals sebou divně škubat a svalil se na bok. Ale to bylo jedinkrát, pak už to šlo samo.
Dík. Teď už mám aspoň trošku představu. :-)
Ty, na které je odkaz, jsou ještě zubatější, než moje, které jsem z kola shodil. Důvodem bylo, že hroty mě po nějaké době i přes podešve tlačily.
Takže především záleží na tom, jaké budeš mít podešve bot.
Já mám pedály Exustar za 560 Kč (podobné Welgo LU-939) a dost volně klipsny. Na záběr dobré, hodně vydrží (na Welgu jsem najel několik desítek tisíc km bez údržby a stále jsou použitelné, ale při havárii se dost odřely, takže jsem koupil nové).
Když pominu ty zuby a bezpečnost i ty piny uprostřed, jezdilo by se s takovýma pedálama, líp než z úzkýma a krátkýma ? Nemusí se při jízdě šlapat jen špičkou, tady by se šlapalo docela velkou částí chodidla a třeba by to mělo nějaký záporný fyziologický vliv.
Normálně se přece šlape spíš přední třetinou chodidla...
To je jasný,proto se ptám, jestli nebude nepohodlný a nějak škodlivý šlapat na tom velkým pedálu. Šířka je plus, u dýlky netuším.
Nohu mas prece udelanou na to, aby slapala celou delkou, v bote tuplem. I kdyz mas naslapy, takze slapes skoro jen na osu pedalu, bota to rozklada do vetsi plochy. A videl jsi treba nekdy takovy ty pantofle, co maji nekdy triatlonisti na kole?
Myslim, ze o delku pedalu vubec nejde, jen o to, v kterym miste chodidla je osa pedalu. A to muzes ovlivnit - dat nohu do spravneho mista - i kdybys mel na pedalu pulmetrovy prkynko. Aspon takhle si to myslim, treba me to nekdo vyvrati...
Mě se osobně osvědčili širší pedály, jako měl třeba starej favorit. Jsou široký skoro 10 čísel a oproti těm moderním úzkejm co nemají ani 8,5 cm se na nich perfektně jezdí i v pohorách, který jsou docela široký.
Ty zacvakávací pedály nechci, nějak k nim nemám důvěru, možná časem, ale zatím to nechci.
Ten "odpor" se vyplatí překonat a jezdit s nášlapnými pedály. Umožní Ti šlapat "na kulato" a tím využít rovnoměrně větší počet svalů nohou. U SPD je kufr zapuštěný v podrážce a při chůzi nevadí. Pokud někdo jezdí v pohorách na širokých pedálech, když pak šlape až u kraje, je osa mnohem víc namáhaná a tím náchylná k ohnutí. Polohu nohy na šlapce a přenos síly mohou zlepšit i klipsny, ale zase omezují krevní oběh a tlačí.
To s těmi širšími šlapkami a pohorami s následkem tlaku na kraji osy přes páku je svatá pravda. Takhle jsem si na Favoritu třikrát šeredně namlel, když jsem jezdil v chladnější počasí v "bufech" a normálně ohnul a ulomil pedál ..... au
To se radši párkrát s kolem položím kvůli SPD než bych riskoval rozpárané lýtko tím zubatcem...;-)
Ale je to jen na Tobě...
Zkusím to zezačátku s obyč pedálama a až získám jistotu tak asi přejdu do nášlapů a taky až budu mít dostatek financí. 3 tisíce na pořádný šlpadlo s botama zatím nemám. Nebudu se dál vymlouvat.
Poraďte aspoň něco pro začátek, něco co je tochu širší tak 10 cm a má aspoň nějký zuby na šlapadle, prostě nějakej kompromis.
Neberes to moc vedecky? Ja mam tohle http://www.author.cz/dily-prislusenstvi/detail/... a je to uplne v pohode, jezdim ve vsech moznych botach, od sandalu v lete az po trekovky ('pohorky') ted a vsechno drzi docela dobre, i na mokro. Nejde ani tak o ty zuby, jako spis o ten ramecek, kterej se zasekne do vzorku boty, pokud nejakej mas. Boty s hladkou podrazkou krome nobl polobotek nenosim, takze mi to zatim staci. (Podobne jako ty zatim po koupi novyho kola uz nejak nemam zbyle finance na naslapy. :] )
O pedal jsem se uz parkrat prastil, ale do krve to neslo, zas tak zubatej neni.
Ovsem podobny 'obyc' pedaly koupis kdekoliv za dve tri stovky. Mozna se driv vymackaji osy, ale zase za ty prachy...
Vynikajici SPD pedaly Shimano PD-M520 sezenes tusim uz cca od 600,- Kc. Pokud ti nezbydou ty tri stovky navic, zaplatis ted 200-300 kc a casem dalsich 600 za naslapy normalni. To mi nepripada jako kdovijaky setreni :o)
Vynikajici pedaly jsou jedna vec, ale potrebuju k nim taky prece boty, a ty taky nebudou za dve stovky. A na zimu dalsi boty, nebo aspon nejaky navleky nebo papuce...
To vsechno do tech sesti stovek uz nenarvu, ze ne... ;-)
To je fakt. Nas, co to uz vsechno mame, tohle vlastne uz nenapadne :o)
Pro zajimavost, na cykloexpert.cz maji ty SPD, co jsi uvedl, za 740,- Samozrejme nerikam, ze se nedaji sehnat i levneji.
Zaujala me taky nabidka "Výkonné cyklistické tretry..." - to je prece super, ne? Pokud to dobre chapu, takove tretry slapou za me, protoze jaky jiny vykon by boty mohly podavat? :]]
Já jsem taky řešil jak to udělat, ať mi nepadají nohy z pedálů - hlavně při přejetí nějakých děr ve větší rychlosti na neodpruženém leháči. No a vymyslel jsem tohle - http://jihrab.googlepages.com/com%C3%ADston%C3...
Jezdím s tím už nějaký ten pátek, jednou jsem nastavil šířku mezi těmi kolíky a nastavení vyhovuje pro všechny možné boty, ve kterých jezdím (sandály, tenisky, pohorky i sněhule v zimě). Jediný problém byl si zvyknout, že při "vystupování" musím dát nohu nejprve k sobě a až pak dolů (po prvním lehnutí na bok jsem už si to zapamatoval). Naprostá spokojenost za pár kaček. No ale na léto zkusím nášlapy, už jsou v šuplíku, akorát že mám jen letní tretry, tak s nimi ještě chvilku počkám.
jo, to je pěkný nízkonákladový řešení, odolný navíc proti sněhu a použitelný bez nutnosti speciálních bot. Ale pokud se někdo bojí nášlapů, jakože z toho kola nevystoupí, tak toto je ještě nesrovnatelně horší.
Řekl bych, že moje řešení je - co se týká snadnosti či nesnadnosti sundávání nohy z pedálů - zcela srovnatelné s nášlapnými pedály. Není to žádný problém, je to pouze otázka zvyku. Tak jako u nášlapů se musím naučit, že nestačí jen sundat nohu dolů, ale předtím ji musím vytočit do strany, tak u toho mého řešení s kolíky se musím naučit, že nejprve musím dát nohu kousek k sobě a pak teprve dolů.
Jak někdy kdysi tady na diskuzi poznamenal Jirka - "musíš to mít v hlavě".
Projel jsem s podobnymi pedaly celou Albanii a Kosovo. Jejich velkou vyhodou je jejich obrovska plocha. To hodne pomaha. Mel jsem sandaly s temer hladkou podrazkou.
Teď mi "Komoň" z Bike-fora napsal, že nějaký čas jezdil na kole v obyčejných kopačkách. Kopačky by mohly dobře fungovat i pro jízdu na lehokole. Špunty "zapadnou" do pedálů a noha hned tak nespadne, ale sundat rychle nohu z pedálu nebude problém. Zajímavá myšlenka.