Ahoj, prosím může mi někdo poradit, na co je na vidlici SR Suntour X100 ten levý točitý knoflík? Je to od + k -, myslel jsem, že je to na tuhost, ale když jsem to několikrát zkoušel otočit, tak jsem pak při jízdě nepoznal jedinej rozdíl. Tak k čemu teda to kolečko slouží bych se chtěl zeptat. Díky
To je okrasu, vypada to pak vic IN.
Ty si z toho děláš srandu, ale už jsem viděl odpruženou vidli bez kluzáků (aspoň to tvrdili), a dokonce vidli, který chyběla pravá noha! No ale když do toho fušuje nějaká zbrojařská firma (nějak jako Canon), tak se není čemu divit.
Nevim jak moc naslapla ta tvoje vidlice oficialne ma byt, ale ja mam Gilu, ta ma taky takovej cudlik, a je tam celkem na nic. At to vytocim to kteryho extremu chci, pruzi/nepruzi porad stejne, jen s tim rozdilem, ze kdyz je to nejvic povoleny (mysleli tim asi neco jakoze pruzina je nejvic uvolnena, takze ma teoreticky mekci nastup, delsi krok... a ja nevic cosi kdesi) tak to vic kope. :] Super funkce, ne.
Tenhle čudlík jsem ze zvědavosti vyšrouboval z Axona. Je to jen takový primitivní plastový mechanizmus který otáčením přitlačuje pružinu a tím má asi přitvrdit chod. Bohužel se tak děje jen na jedné straně a v tak směšně malém rozsahu že pochybuji že ten rozdíl někdo vůbec pozná. Jediná šance na změnu tvrdosti takové vidle je výměna pružiny, elastomeru nebo co tam vlastně je. Suntour je tak jednoduchej že to zvládne i děcko.
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=50&id...
Tak kdysi se tohle kolečko dost cenilo.
Je to funkce přitvrzování, vlastně předepínání pružiny. Pružinu to předepíná zhruba v rozmězí 10 - 15 mm a znecitlivuje se tím počátek kroku. Závisí i na negativní pružině, jak se ve skutečnosti projeví vliv tohoto seřizování.
V žádném případě to nepřitvrdí pružinu tak, že by nahradilo její výměnu.
Tohle býval jeden z mála seřizovacích prvků na vidlici, další už byl jenom tlumič a to býval vrchol luxusu.
Tyhle seřizovací prvky nejsou vůbec levné a jejich zničení může být dílem okamžiku při nešetrné manipulaci.
Což by se při zkoumání, co že to má za záhadné funkce mohlo velmi lehce stát.
A zase jako vždy upozornění. Ptejte se vždy a zkoumejte při koupi, dozvíte se tak víc na místě a není potom třeba zkoumat co že to vlastně mám ?
"Pružinu to předepíná zhruba v rozmězí 10 - 15 mm a znecitlivuje se tím počátek kroku."
Coz v praxi znamena co? Snad to neni debilni dotaz, z praxe jsem nejak rozumny rozdil neodpozoroval a ty umis vsechno tak pekne vysvetlit... :]
Znamena to, ze vidlice nebude trapne houpat, ale taky nebude v podstate reagovat na mensi nerovnosti? Ale az vlitnu na cihlu, zabere a zabrani zniceni kola a nevyrazi mi to riditka z ruky? Vim, ze od sve vidlice nemuzu cekat poradnou funkci, ale aspon tohle kdyby zvladla... :]]
Jak vysvetlit, ze povolena pruzina mnohem vic zpetne kope? ...
Diky.
Kdopak se asi schovává za tímhle projevem?
Určitě nikdo, komu by šlo o nějaké vysvětlení.
Takže schovaný neznámý, budeš si muset odpovědět sám.
Není to tak složité si představit, co se děje s pružinou, když jí trochu stlačíš.
Vážně nevím, co by se na tomhle dalo hledat za vědu.
Proc myslis, ze tomu cloveku nejde o vysvetleni? A o co mu jako asi tak jde?
O vyvolani flamewar diskuse na tema stlaceni pruziny? To ztuha.
Mezi nama, ja si to uplne dobre taky vysvetlit neumim. Kdyz pruzinu predstlacim, simuluju tim vlastne, jako bych mel kratsi, pevnejsi pruzinu. Na malych sutricich nebude reagovat, az na vetsich. Nebude to podobne, jako kdybych mel o par kilo vic a pruzina se predstlacila uz jen tou moji vahou? Proc bych ale tohle mel chtit umele nastavovat? Co tim ziskam proti stavu, kdy je ta pruzina nechana jen tak? Nevim. Ale podle tveho prispevku soudim, ze je to moje chyba, ze jsem asi prilis hloupy. Tak dik.
Tak pánové, tady nejste na bike-fóru a nemusíte sem zatahovat jejich móresy.
Kdo má zájem o vysvětlení ten klade dotazy zcela jinak, kdo má zájem o flameware jde na to od lesa jako vy.
Jestli máte své vlastní představy, co se děje s tím záhadným knoflíkem, tak to sem prostě anpište, já napsal jak to vidím já a vy můžete to samé.
O co jiného Vám jinak jde?
Prostor máte volný a když nejde z Vaší strany o flame, tak vzhůru do toho.
Bike-forum a jeho moresy neznam, bohuzel nevim jak - jinak - se tu spravne kladou dotazy, vlastni predstavu co se deje s knoflikem nemam, jinak bych se nepripojoval k tomu (bohuzel tak spatne polozenemu) dotazu. Zrejme jsem proste totalne mimo, takze pardooon, a dal to vzdavam.
Tak ti to zkusím objasnit.
člověk, který má zájem se něco dozvědět popíše svojí zkušenost a zeptá se na konkrétní věc. bylo toho tady už řečeno dost, co odpovídá a bylo by tedy vhodné navázat něčím, co doplní. Zájem se projevuje většinou nad vlastní vidlicí a vlastní zkušeností. Vše tohle, jak vidíš v dotazu chybí.
To, co předvádí dotyčný anonym je něco zcela jiného, to nerozeznáš.
Dotyčný se ptá stylem borce z bike-fóra, kde je tohle běžné. Dotaz motá dohromady spoustu věcí a jeho smyslem je vysvětluj, tak vysvětluj a pořád dokola vysvětluij. Je to vějička pro takové, jako jsi ty.
Co se prosím tebe dá vysvětlovat na předepnutí pružiny? Je to jednoznačně technický prvek, který má vždy svůj jednoznačný výsledek. Dotaz ovšem klade někdo pro koho je technika tabu a on zná možná jenom projev knoflíku zvenčí. Ostatně jako ty. Přesně pro takovéhle uživatele v sobě ten knoflík skrývá tajemství, která nedokáže odhalit ani nápověda, že to předepíná pružinu.
Přiznám se, že neumím a skoro ani nechci vysvětlovat polopaticky do nejmenších detailů, co se stane s pružinou, když jí předepnu. Tohle považuju za téma základní školy.
Já prostě předpokládám, že nesmí chybět alespoň základní technická představivost, když už se chci ptát na takovéhle otázky. Když se tím nechci zabývat, tak prostě přeskočím dotaz a jdu na to, co mě zajímá.
O projevu tohohle "záhadného" knoflíku se toho dá ostatně popsat spousty ale to by muselo být s upřesněním vidlice. protože ten základní a jednoduchý projev, tedy to předepnutí se bude lišit případ od případu, zkušenosti budou vždy různé a je to hlavně tím, jak jsou rozdílné vidlice.
Knoflík vždy předepíná o těch cca 15 mm. To ale bude samozřejmě rozdílné u vidlice se zdvihelm 63 mm a se zdvihem 100mm. Tyhle knoflíky totiž vznikly v diobě zdvihů 63 mm a přežily dodnes. A výsledek bude jistě odlišný i u vidlice, která má sama o sobě problémy s chodem a tak se tam změna předpětí pramálo projeví.
A ještě můžu zaběhnout do dalších detailů a to je vliv negativní pružinky. Ta někdy bývá krátká, někdy delší a její stlačení se projeví někdy i tak, že sešroubováním knoflíku předpětí se malinko zvýší zdvih.
Prostě projevů, ketré to vyvolá, či nevyvolá je spousty ale podstata je jediná a již dávno nahoře vysvětlená.
Dochází vždy jednoduše k předpětí pružiny a basta.
Je to vlastně přežitek z dob, kdy vidlice měly malé zdvihy účinek se projevoval radikálněji, než dnes u zdvihů vyšších a tento přežitek je na vidlicích dodnes, kdy prakticky již nemá význam ale laická veřejnost je stále přesvědčená, že ztrátou tohoto prvku seřizování by o něco přišla.
K takovýmhle pravdám by se dalo jistě dojít seriózní debatou s praktiky, kteří mají zájem si něco ujasnit.
Díky za vysvětlení. Jen by mě zajímalo, v jaké že poloze by ta vidlice měla být nejtvrdší? Mě to teda připadá furt stejný, ale abych věděl jestli to mám dát na - nebo na +, aby to bylo nejtvrdší. Děkuju