Téma se už několikrát řešilo, ale od té doby čas pokročil a mě by zajímalo jaké s nima máte zkušenosti po delší době. Jestli jste řešili něco podobného na horáči tak poraďte taky.
Můj požadavek je : Silnice, rozmlácené silnice, suché i mokré polní a lesní cesty, občas bláto a kamení. S kolem se taky bude cestovat a komplet kolo bude vážit asi 110 kilo. Pneumatik je milión a nevyznám se v nich, jediný co vím že nechci nic spešl drahýho. Tak plíz poraďte.
Yo tak s tímhle jsem se také potýkala a ne málo. Buď pneumatiky měly moc mírný vzorek a v terénu to podkluzovalo a nezabíralo nebo byl vzorek hrubý a na asfaltu to pak nejelo a navíc to dělalo šílený rámus.
Teď jsem ale byla nucena pneu měnit - z nabídky v servisu jsem si ale nebyla schopná vybrat... Absolutně nic se mi nelíbilo. Nakonec mi servisáci doporučili pláště, které sami používají nonstop celoročně a na všechny typy terénů
http://www.tandem-bike.cz/zbozi/129-plast-wtb...
No a tak mám teď Nanoraptory a musím říct, naprostá paráda.
Pekelně drahá guma, nešlo by použít tohle http://www.tandem-bike.cz/zbozi/128-plast-wtb... ?
A nevíš kolik km vydrží ?
Yasně, pardon, jsou to tyhle levnější :o))) Jsem nějaká nepozorná :o)))
Jedno je drátová vereze a jedno kevlarová. Rozdíl v patkách by nevadil a stačil by drát (to dělá rozdíl jen pár gramů na váze).
Problém je v tom, že u téměř všech výrobců je kevlarová a drátová verze zcela jiný plášť a na kevlarové verze je vždy používána měkčí směs.
A u nanoraptorů to tak je určitě.
Takže záleží co preferuješ. Ten dražší kevlarový s měkčí směsí bude mít lepší vlastnosti v terénu, ale zase se rychleji sjede a ještě je dražší.
Dá se nějak definovat o kolik se rychleji sjede ?
A ještě pro představu, v zadu sjedu kevlarový Racing Ralph po cca 1500-2000km (s tím, že pláště nesjíždím do mrtě, ale měním když mají cca poloviční vzorek, sjetý plášť má příšerný vlastnosti v terénu). Ten nanoraptor v kevlaru by na tom mohl být podobně.
A ještě největší rozdíl v rychlosti sjíždění je na asfaltu, tam ty kevlarové s měkčí směsí mizí před očima.
Jezdím převážně na těžko váha kola někdy i 135kg a tyto pláště http://www.koloshop.cz/index.php?vyrobek=1841... mě vydrželi ze všech nejvíc, vzadu 6kkm a předek ještě drží přes 8kkm, a cena za hubičku, předtím jsem vyzkoušel všechny běžné na trhu tedy kromě chrťáckých, těch je na mé ježdění škoda.
Nejsou na asfalt moc hrubý ?
Jezdím tak 50 na 50 asfalt a terén prašné cesty, na asfaltu hučí o hodně míň než Hutchinson Scorpion a Mosquito a ještě nic nevydrželi, jak jsem psal zkoušel jsem Rubeny: hrbatý, Kendy: dobrý na asfalt, terén slabota, Maxxisi: ty taky žádná výdrž, Ritchey - Speed: asfalt dobrý, terén slabota a výdrž taky nic moc, Spesli Enduro: terén dobrý, slábá vydrž, zkusím ještě pohledat typy a zavzpomínat, ale já teď už obouvám jen ty michelinky.
No tak u mě to je 70 asfalt 30 terén, ale terén je občas dost hustej, jak by řekli tuningéři.
http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id... tady je taky chválí, zkus vygoglovat, třeba se dozvíš víc.
Michelin je super značka, jezdím na nich taky. Na takovej záhul co popisuješ by byly lepší tyhle : http://www.trinnity.cz/DetailPage.asp?DPG=17316
Mají TPI 127 !!! a to má na odolnost plášťů rozhodující vliv.
Ja pouzivam uz dele Maxxis Larsen TT 2.0 a jsem spokojen, je to velmi univerzalni plast. Jede pekne i po asfaltu a v blativem terenu obcas prijemne uklouzne, prave tak aby me to bavilo. Na suchem povrchu v terenu je adheze vyssi nez sila mych koncetin, takze v pohode. Jsou levne a zivotnost slusna - bezne 5 tisic km (pul na predku pul na zadku) a ten posledni mi ted vydrzel pres sedm tisic km. Momentalne zkousim i sirku 2.35 a zatim jsem zaznamenal pouze vetsi miru pohodli, jinak temer bez rozdilu. Samozrejme je ten plast o cca deset deka tezsi nez v sirce 2.0. Maji jen jednu vadu - momentalne fakt *nejdou* sehnat.
Jestli je bláto až poslední v pořadí důležitosti tak třebas Schwalbe Hurricane.
Na celoodpružený Azub Max bych rozhodně doporučil Schwalbe Hurricane. Dají se tlakovat na nějakých šest atmosfér a mají uprostřed jemný vzorek, takže na silnici jedou jako blesk a zároveň vydrží jakýkoliv výtluk nebo jinou nerovnost bez rizika poškození duše. Náraz požerou pružiny, pneumatika má hlavně jet, vést a držet. Středně velké zuby po stranách jsou malikno slyšet když člověk naklopí ostře nějakou zatáčku, jinak jede plášť potichu. Zuby jsou dost měkké na to, aby to na asfaltu drželo v náklonu na nich prakticky stejně jako na tom nevzorkovaném středu při menším náklonu, takže to neustřeluje. Na polní cestě se pak zuby chytají každé nerovnosti, takže pneumatika ani při plném tlaku neuskakuje na kamenech a nesklouzává z vyvýšenin. Slabší je to v blátě, kde už to trochu klouže a zcela jistě mnohem víc než něco opravdu zubatého, ale pořád mnohem míň než třeba Schwalbe Marathon. Nejsem si jistý, jak na tom bude začátečník, ale zkušenější jezdec nemá problém ani v mokrém bahně, jen do kopce to prokluzuje a opravdu prudký krpál se za mokra nevyjede.
Nevýhodou může být vyšší hmotnost oproti třeba těm Marathonům nebo vůbec něčemu úzkému, musí se při rozjezdu roztáčet víc hmoty. Ale na svůj rozměr je ten Hurricane celkem lehký.
Mám na Azubu 4 vzadu už druhý kus, první tam byl cca 7000 km a ještě nebyl ojetý, akorát tu doma ležel novější co zbyl taťkovi po přestabě jeho kola, tak jsem to vyměnil. Myslím, že cca 10000km by to mohlo vydržet pokud nedojde k nějakému masivnějšímu poškození, třeba rozříznutí o něco. Měl jsem to těch 7000km na zadním kole a rozhodně jsem to nešetřil, dělám i několik smyků denně:-).
Jeden je tady: http://www.cykloexpert.cz/plaste/schwalbe... ale je nějaký drahý, já to koupil asi za 500.
Asi jsem to kupoval tady: http://eshop.skiservis.cz/Schwalbe/Plast...
Cykloexpert = kevlarová patka
Skiservis = drátová patka
V Bikelive jsem koupil drátovou verzi 28" za 320 Kč. Ale hledali to v ceníku asi 10 minut, možná se sekli.
Joj, každej má jinej názor, jak si mám z toho vybrat ?
Je pravda že čím širší plášť tím hůř se jede po asfaltu ? Nechci se vláčet po silnici hlemýždím tempem a udřít se k smrti.
Ne, to není nutně pravda. Širší plášť, když je postaven na nafoukání na vysoký tlak a má správnou směs, může být klidně podstatně rychlejší, než nizkotlaký, úzký se špatnou směsí. Záleží na určení.
Mě kupříkladu Nobby Nic 2.25 jede podstatně rychleji než jela 2.1 Tioga BD. To je vliv vzorku, směsi a tlaku.
A co jsem se projel na Schwalbe Marathon (tuším že to byla 1.2), tak to jelo také rychleji, než stařické pologalusky na F1.
Takže by bylo nejlepší vzhledem k silnici 70% asi ten schwalbe hurikejn ? protože všechno ostatní co nabízí kolegové je podle mnohem náročnější na šlapání
Přesně tak, alespoň takto bych volil já. Za ty peníze je to velmi dobrý plášť. Dle tvého zadání splní většinu, to jest výdrž, tichou a rychlou jízdu po silnici. Po nezpevněných cestách a v terénu bys také neměl mít problém, alespoň za sucha. Jediné, kde můžeš očekávat o trochu horší výsledky jsou nezpevněné cesty a terén za mokra. Hlína bude asi ještě v pohodě, protože tam se ty boční drapáčky zakousnou, ale vyloženě hlubší bláto to nepobere, tam to bude trochu klouzat. A také taková ta kašička na mírně zmoklých prašných polních cestách, tam to bude asi trošku plavat.
Ale vzhledem k zadání o moc lepší plášť nenajdeš. Nanoraptor se údajně (mám z doslechu) dříve sjíždí na tom středu a pak začne klást větší odpor a hlučet. Ty Micheliny si kamarád pořídil na Canondale pro švihy a byl naprosto spokojen, ale měnil je po 1500km.
Takže ano, Hurricane je dobrá volba.
Tak je zkusím.
Díky za rady, budu zase jezdit.
Moje doporučení pro Hurricane je přesně stejné jako napsal MatyxCZ, nemá cenu opakovat.
S tím valivým odporem na asfaltu je to takhle: tlak v plášti určuje velikost plochy, kterou se to bude asfaltu dotýkat. Čím vyšší tlak, tím méně se to prohne a menší bude celková plocha doteku. A ta plocha má tvar elipsy, protože je to vlastně useknutý kousek toroidu. A zatímco tlak určuje velikost té plochy, parametry toho toridu, tedy průměr kola a šířka pláště, určují její tvar. Čím širší je plášť, tím spíš se to přiblíží krutžnici, čím užší, tím víc se elipsa protáhne a by dostala tu samou plochu s užším pláštěm. No a valivý odpor je daný v podstatě hlavně tím, jak velké procento obvodu kola je zdeformované - tedy délkou té elipsy. Tím pádem když vezmu dvě různé pneumatiky, jednu širokou 2" a druhou širkokou 1", a obě natlakuju na stejný tlak, budou se dotýkat stejnou plochou, ale ta široká bude mít tu plošku širší a kratší, tím pádem se zdeformuje menší část obvodu kola a valivý odpor je menší. Při daném tlaku má tedy širší plášť menší odpor.
Proto Hurricane se šířkou 2.0" a tlakem 6 bar má v podstatě stejný odpor jako plášť Marathon s šířkou 1.5" a tlakem 7 bar.
Valivý odpor můžou citelně zhoršít zuby na plášti - místo vytvoření placaté eliptiké dotekové plošky se plášť prohne hrbatě podle zubů, víc deformací žere víc energie a tím pádem je větší odpor (plus smýkání hran zubů po hrbolcích asfaltu).
Důvod, proč silniční závodníci jezdí na uzoukých pláštích je jednak v aerodynamice - při jejich rychlostech je aerodynamický odpor plášťů důležitější než valivý, potom se taky ty uzounké pláště dají vyrábět na mnohem vyšší tlaky, čímž se kompenzuje ta šířka z hlediska valivýho doproru, a pak jsou taky užší pláště lehčí - líp to akceleruje a zatáčí. MTB pláště jsou zase dělané na terén, mají zuby a nízký tlakový limit, proto jedou pomalu a vyzvářejí v lidech omyl, že širší rovná se pomalejší. Není to šířkou, je to tlakem a zubama.
Dík za vysvětlení, už je to jasný. Ještě pro netechniky, 6 medvědů je = 6 atmosfér ?
Nechci zakládat další forum. Co říkáte těmhle plášťům.Vážím 85 kg a jezdim 50% silnice a 50% lehký terén.http://www.specialized.cz/new/doplnek.php?a=2...
Na silnici budou hlučný a pomalý, ale pokud fakt jezdíš mimo 50%, může to stát za to, protože tam zas budou příjemný.
Hlučné moc nejsou,mám je na novém kole a už jsem je kousek zkoušel.Výstupky v prostředku pláště jsou na husto.Takže se odvalují dobře.Rozměr těch mých je 26x1.9 a nevím,jestli si nemám koupit širší a taky spešly,nebo jinou značku.
Vyborne univerzalky okrem blata. Mam ich v rozmere1.9 , su rychle na asfalte aj v terene, drzia dobre okrem makkych vlhkych povrchov. Zatial ich mam asi 7000+ km, vzadu uz maju v strede tak 1mm vzorku ale stale drzia aj v terene iba v prudkych nepevnych vyjazdoch uz je to horsie. Vpredu je este OK.
Zatial iba 3 defekty. Jedina nevyhoda ze su trochu tazsie (asi 670g)