Ahoj,
mám takový triviální dotaz. Používáte všichni nášlapy? Já jim nemůžu přijít na chuť, kamarád tvrdí, že to bez nich nejde, že je používaj všichni atd. Je to pravda? Člověk je hrozně přidělanej k bicyklu, asi to nezvládám ani psychicky, to spoutání. Ale nechám si poradit.
martina
Chceš říct, že máš raději klipsny?!?
Nebo snad jezdíš jen tak "na volno"?!? To ti ale musí nohy strašně klouzat ze šlapek a to rozhodně dobrý není.
Já osobně si nedovedu představit, že bych měla některé úseky jet bez pevně fixovaných nohou v nášlapech. Ta jistota, že se můžu do pedálů opřít a neriskuju, že mi noha z pedálu ulítne...
Ale co když člověk spadne? málem jsem se zabila. Fakt je, že to bylo v době, kdy jsem sedla po dlouhé době na kolo, teď už jsem se do toho zase dostala. Co je lepší, nášlapy, nebo jen klipsny?
No tak to jsi je asi měla nastavené moc na tuho, když ti nevyply.
Já osobně jsem pro nášlapy. Z klipsny se jen tak snadno nevyvlíkneš a hrozí zlomení nohy. Správně seřízený nášlap ti botu vyhodí při nestandardním natočení nohy.
Tak dík, je to pravda, je to určitě lepší a není dobrý je zavrhovat po blbý zkušenosti, noha se mi totiž nevyhodila a celá jsem se zhroutila k zemi. Ahoj!
Myslím, že každý kdo s nášlapy začínal, že se musel několikrát nejdříve vyválet než si na ně pořádně zvykl ;-))) Hlavně nezapomenout vycvaknout při zastavování ;-)))
Tak já teda prosím ne... To je ta moje opatrnost :o)))
;-)
Já zatím jen 3x ;-))) I nyní si občas v terénu preventivně (vím, blbost, ale dělám to, no) vypínám levou nohu pro případ nějakého nepředpokládaného opuštění kola. A vždy se pak sklápím napravo ;-))) Zatím jsem tu pravou pokaždé včas vyrval z pedálu ;-)))
To je ta nejhnusnější zrada, když se překlopíš na tu stranu, kde nemáš vycvaklo :o))) Anebo se zřítíš ze stojícího kola, protože se ti nepodaří vypnout :o))) Ale Murphyho zákony holt fungují... :o)))
To platí ale pouze v začátcích. Časem se stane vycvakávání zcela reflexevní na obě strany (i když je pravda, že ta horší strana mě trvala pár let, než to bylo zcela reflexivní).
No a když je to zažité, tak se stihne cíleně vycvaknou i při skoro pádu (tím myslím, že už je kolo nakloněné třeba 45st. a ještě se stihne vyzvaknout).
Jediná nepříjemná poloha je v hodně prudkých sjezdech v terénu, když je třeba jít úplně za sedlo. V tu chvíli se při zastavení v pozici za sedlem (uprostřed takového sjezdu není možné tu polohu změnit) vycvakává hrozně špatně, protože je obtížné uvolnit váhu z jedné nohy (protože jsou pedály v tu chvíli vodorovně).
Teda ta představa je naprosto šílená :o)))
Ono to taky někdy trošku šílené je. Takový sjezd jezdím tedy vždy hrozně pomalu (v podstatě krokem), takže případný pád by nebyl nijak hrozný.
Ale někdy je to těžké se rozhodnout, když je najednou úsek těžší než si myslim, že jsem schopný sjet. A teď si mám vybrat, že se buď pokusím zastavit úplně s velkou šancí, že nevystoupim nebo to zkusim sjet s velkou šancí že to nesjedu.
V těhle případech musím připustit, že by to řešilo sedlo dané níže na sjezd, ale to se mi nikdy nechce. Takovéto sjezdy stejně jezdim jen velmi málo.
Jednou jedinákrát jsem udělal tu chybu, že jsem si nedal při sjezdu sedlo dolů ... už vícekrát ne.
Já se za to sedlo dostanu bez problému a zpět taky, jen se sedlem dole bych se dostal o pár centimetrů za sedlem niže, což ale nepotřebuju, protože mám výše řídítka a položenější úhel hlavovky. Často na trochu prudčí sjezd nemusim za sedlo vůbec.
U mě jediný problém, který jsem psal výše a to právě to vystupování z pedálů v té poloze za sedlem.
Naopak pro samotnou jízdu za sedlem mě tam to sedlo vyhovuje, protože se o něj občas lehce opírám, což mi sedí.
Vzhledem ke karbonovymu ramu mam objimku sedlove trubky na inbus, takze by u me ani nebylo tak jednoduchy si porad hrat s vyskou sedla. Nakonec ho vozim asi o 1 cm niz, nez na silnicce, takze se za nej dostanu relativne v pohode, kdyz si musim sedat na zadni plast :o) Je to ale naknop, to je fakt, kdybych pouzival volny kratasy, uz bych spoza toho sedla asi nevysedl :o)
Přesně tuto zkušenost jsem zmiňoval o post výše, tzn. již nikdy bez sedla dolů :o))) Bylo to velmi zajímavé překvapení, když jsem byl nucen sklonem kopce zasednout a pak to na mírnějším úseku nešlo zpět, kvůli volným kraťasům. Naštěstí se to dalo stočit do protisvahu a plynule položit do travičky na bok, jinak bych si tu dnes s vámi již asi nepsal ;o)))
Ty toho nadelas :))) 39% klesani, kameny a vetve v ceste :) Ja jsem nemohla zatahnout sedlovku, protoze jsem ji ohla :( Na to jsem prisla az v momente snizovani pred sjezdem :)
Také mě překvapilo, žes to na Koně nesjela celý, tak teď už vím proč. Ale mam v plánu to místo letos pokořit, takže až budu mít zase kolo v servisu a pohmožděný pracky, tak víš od čeho :o))) Jen to nechám na později, duben si chci projezdit, ne proležet :o))
Nebo když sjíždíš schody a zadek ti skáče po plášti....to se zrovna jako na potvoru nedaří vycvaknout.....bolí to:-(
Tohle se mi naštěstí nemůže stát. Nejsem moc na blbnutí na kole (i když shody pokud nejsou nějaké brutálně příkré běžně sjedu), proto nikdy nedávám sedlovku dolů. Jsem detailista a pak bych ji vracel zpět několik minut, aby byla zcela přesně.
No a jak mam sedlovku v ideální pozici pro šlapání, tak se nedokážu dotknout zadkem pláště, v tom mi hrudník opředný o sedlo brání.
Asi je to také dané tím, jak mám krátký trup a ruce.
Sklapis napravo? A ja myslel, ze spravnej biker sklapi zasadne jen nalevo, protoze napravo je prece prehazovacka, a ta je bikerovi milejsi nez koleno... prece nebudu zrovna s ni mlatit o zem?
Jinak si dovolim doplnit, ze naslapy jsem dosud nevyzkousel, ac o tom premyslim, momentalne jezdim na volno, a fakt to neni ono, a klipsny nejsou uplne spatny - me osobne se NIKDY nestalo, ze bych z nich nohu vcas nevyrval... nevim, mozna je to jen o volbe vhodnych bot a vhodne prezky na reminku klipsny... taky jsem minimalne pouzival klipsny s jednim hornim raminkem, vzdycky se dvema - reminek pak je fixovany v rozumnejsim tvaru a nema tak tendenci se zaseknout o botu. Ale pravda je, ze do klipsen je trochu otrava naslapovat... i kdyz nevim, jestli stejna otrava to neni i s naslapy... jestli taky neni potreba spravne nakopnout a srovnat pedal, nez do nej vlezu, atd...
Samozřejmě, že normálně se sklápím doleva ;-) Jestli jsi to četl pořádně, tak jsem psal, že si vypínám levou nohu... Ale když už dojde k nějakému problému, tak se kolo jako na potvoru samo sklopí doprava kde mám ale nohu zacvaklou ;-) To je pak adrenalin se včas vyhodit z pedálu, nespadnout a nepraštit kolem o zem ;-))) Většinou si tím jen nabančím kolenem o horní rámovou trubku ;-)
S těmi klipsnami bych se asi bál, to bych radši jezdil na normálních pedálech. Záleží také jak a kde jezdíš. Jestli i v dost rozbitém terénu, kde je riziko pádu vysoké, tak smekám. A modlím se za Tebe aby Ti tam ta noha jednou opravdu nezůstala ;-) To je o pěknou, v nejhorším vřetenovitou, zlomeninu nohy nebo ještě hůře kotníku...
Jo, nejak mi hned nedoslo, ze to sklapeni doprava provozujes v ramci Murphyho zakonu, ne promyslene.
Tobe zas uniklo, ze momentalne jezdim na volno - driv jsem jezdil hlavne dlouhe streky na treku, prevazne okresky, polnacky, lesni cesty. Obcas i v drsnejsim terenu, ale tam jsem treba preventivne trochu povolil pasky... jak rikam, nikdy se mi nestalo, ze bych nestihl nohu vyndat (i z utazeneho reminku) a slahl sebou, ale prece jen, nezkousel jsem to treba behem salta i s kolem atd. A prave od doby, kdy jsem presedlal na horaka a jezdim i drsnejsi singletraily, pripadne obcas no-traily, tak uz klipsny nepouzivam. Ale na turisticke jezdeni jsou super, mj. proto, ze s nima muzes pouzivat jakekoliv boty, a to vcetne zimnich trekovek atd...
Asi jsi nikdy nemel ten reminek uplne nafest, i kdyz to by se ti u tohoto systemu spis odkrvila noha :o)
Kdyz jsem jezdival na silnici a o naslapnych pedalech se nam v CSSR mozna mohlo jenom tak zdat, jsme mivali na nasich tretrach od fy Snaha (pamatujete je jeste nekdo? :o) odspoda kufry s drazkou, co do ni zapadla zadni hrana ohradky klasickyho pedalu. To uz pri dobrym utazeni reminku vytrhnout neslo :o)
Pri soucasnych systemech naslapu ma noha na pedalu jenom jednu pozici + nejakou stranovou vuli. Pri vyslapnuti neni potreba se sklanet, poustet ruku z riditek, povolit reminek, tahnout nohou smerem vzad, pak az do boku a polozit ji na zem: kdyz jdu nohou od kola, diky upevneni spis pod spickou tretry jde pata sama smerem ven, cimz se vytoci a sama vypne, a uz muzu doslapnout na zem. Pri naslapnuti se tretra zaklapne shora sama do jedine mozne pozice velmi snadno.
Pokud vždy bez problémů vyndáš nohy z klipsen, tak to znamená jediné a to, že máš povolené řemínky.
S povolenými řemínky to nohu ale zase téměř nedrží a neplní tak téměř žádný účel. Jednak v rozbitějším terénu nebo při skoku je to nejlepší cesta, jak se přizabít (tedy hlavně pro středně a méně šikovné, trial se také jezdí většinou na platformách a žádné klipsny ani nášlapy tam nejsou - jenže to je jiná kategorii jezdců, jsou o poznání šikovnější, tedy alespoň proti mě).
Kdysi jsem také jezdil na klipsnách a skákal jsem jen velmi omezeně a opatrně a stejně jsem dvakrát z pedálů po dopadu vypadnul a jednou zkončil s rozřínutou nohou od převodníku (naštěstí jen malinko a povrchově).
Dále klipsny neumožňují tahat nahoru (a to v podstatě ani když jsou více utažené, pouze kdyby to byl systém se zarážkou jako popisoval vasek, ale to se dnes běžně nepoužívá). Pokud někdo tahá za klipsny při záběru nahoru (což jde pouze tak, že je po celou dobu chodidlo vodorovně), tak je to zcela špatně a může to vést tak leda ke zdravotním problémům (nahoru se tahá za pedál v poloze špička směrem dolu a pata nahoru, tedy přesně v poloze, kdy z klipsny by se noha vyndala).
Nandavání nohou do klipsen je mnohem horší než do nášlapů a v těžším terénu přímo za trest.
Na oboustraný pedál, když to má člověk zažitý prostě člověk jen šlápne a ono už to samo okamžitě zacvakne.
A pak nebezpečí poranění při pádu je v klipsnách větší i když nejsou příliš utažené.
To jsem si mohl myslet, ze mi to zastani se klipsen tady nedarujete... no jo no, tak ja uz mlcim. Jsem zapomnel ze tady je to samy drsny biker...
Ono jsou "nášlapy" a nášlapy... Ty z LIDLa prý zrovna moc dobře nefungovaly ;-) Ale tolik Tě zas nepodceňuju, že by sis koupila něco takového v krámě s potravinama ;-)
Ahojte,kdyz uz se diskuse rozjela, zajimalo by me, jake typy a znacky byste mi mohli doporucit. Zatim nemam vubec zadny prehled, ale moc rada bych do nich sla..:) Ale smer Lidl mi ani nevytanul na mysl ;) Moc diky za jakekoli info!
Nejlepsi pomer cena x kvalita jsou asi Shimano PD-M 520, treba tady http://www.kupkolo.cz/produkty/Extra-nabidka_63...!-Pedaly-Shimano-PD-M520_95.html
Pokud budeš chtít SPD, tak asi jedině Shimano PD-M520. Za tu cenu jsou bezkonkurenční, normální cena je kolem 600-800, jak kde.
Pak existují třeba tzv. šlehače, Crank Brothers, ty jsou také velice slušné, ale stojí asi od 2500,- výše...
Diky, jste zlaty a velmi pohotovi :) Je mi jasne, ze jde o zvyk, klipsny jsem uz vyzkousela..ale kvuli bezpecnosti bych do nich nesla - tata si na nich zlomil nohu v krcku... Jeste jeden dotaz - preferujete oboustranne?
Jasně že oboustranné.Abys nehledala tu správnou stranu. Já už ani v jiných botech na kole nejezdím, takže u mně jednostranné ztrácí smysl. Ale jak komu vyhovují.
Já osobně mám právě ty M520, ty jsou oboustranné. Ale to už je věcí každého co mu sedne nebo bude potřebovat víc. Na oboustranné se třeba moc nedá s obyčejnými botami. Dá se tam sice zacvaknout takový umělý rámeček (s odrazkami, většinou už bývají v ceně), ale pořád to nandavat a sundavat se mi nechce. A také po nich může noha klouzat, záleží na podrážce a také mokru. Takže jestli chceš na kole jezdit i jen do krámu pár metrů, tak je si zbytečné si na to obouvat tretry...
Nebo ctyrstranne... :-)
No tak já teda zásadně jednostranné. Občas vítám mít nohu volnou...
Jednostranné nášlapy velmi stěžují našlapávání (protože mají tendenci se svojí vahou samovolně otočit přesně opačně než potřeba na nastoupení).
Pokud se pak sem tam jezdí trošku těžší terény (a hlavně sjezdy), tak jsou téměř nepoužitelné. Když je totiž třeba těžší úsek, který je nutno dát pěšky a pak se zase uprostřed sjezdu rozjet, tak je nutno okamžitě zacvaknout (s oboustranými po chvilce praxe žádný problém). Není totiž nic nebezpečnějšího než jet technický sjezd s vyzvaknutým pedálem.
No a do kopce v trošku technickém a prudším výjezdu to samé. I když tam to není už aspoň tak nebezpečné když hned nazacvakneš, ale nepříjemné to je dost.
Kdepak, jde o cvik a vím co říkám. Jezdím s jednostrannýma už 7 let :o)))
Cvikem se to dá naučit celkem slušně, ale jako oboustranné to nikdy nebude.
Na biku vozím oboustranné 12let, ale mám porovnání, protože na silničce jsem měl po celou tu samou dobu pořád jednostranné (protože jsem nechtěl nikdy mít dvoje boty tak to byly jednostranné bikové).
Na silničce to bylo v pohodě a nikdy mi to ani trochu nevadilo. To jen v technickém terénu by mě to vadilo. Ale je pravda, že tam sem tam když je to něco fakt těžšího a místo našlapávání se musím okamžitě soustředit na ten sjezd, tak sem tam se mi stane, že nenešlápnu ani oboustrané a pak je problém.
Ale je taky klidně možný, že jsi prostě šikovnější než já a jde ti to nacvakávání lépe.
A pak ještě dodám, že v nouzi se dá na oboustranných pedálech jet i v normálních botech. Není to žádná sláva a do terénu to není, ale po silnici jsem takhle jel jednou i 20km.
I když tady hodně záleží, co to je za pedály. Na šlehačích by to bylo už opravdu kritický.
Záleží jak a kolik toho najedeš. Na normální cykloturistiku jsou nášlapy spíš na obtíž. Pokud máš kolo jako sportovní nářadí, tak si budeš muset na ně zvyknout,
To já cca 4 roky jezdila s klipsnami,manžel s nášlapy. Děsila mně představa,že jsem takto spojená s kolem a děsně jsem se toho bála. Pak jsem si koupila nové kolo a řekla si, tak zkusím nášlapy. Začátky byly těžké, stále jsem měla poci t, že už to ovládám a nechávala vyšlápnutí na poslední chvíli.No byla jsem hned na zemi. Jde opravdu jen o zvyk a trénink. Ale nášlapy můžu jen doporučit. Klipsny nikdy neutáhnete tak, aby splńovaly účel a mohli jste se řádně do kola opřít a když to přeženete, tak nohu nevytáhnete. U nášlapů noha perfektně sedí,můžete se do toho pořádně opřít a je to mnohem lepší. Kdo už na nášlapech umí, tak už nic jiného ani nechce.Já doporučuji nášlapy a přeji co nejméně pádů při tréninku.
Nesouhlasim, naslapy jsou dobry vzdy. Kdo si na ne zvykne uz nebude jezdit bez nich.
Naslapy bych nedoporucoval lidem, kteri jezdi fakt malo, treba 500 rocne a v podstate by si na ne nikdy nezvykli.
Ja jezdim v naslapech i na cyklovandry a jet bez nich, tak su otravenej.
No myslím, že je to jako se vším, chvilku trvá než se s nima naučíš žít, ale jak si zvykneš, tak si řekneš, jak jsem bez nich vůbec mohl jezdit? A myslím, že aspoň jednou si kvůli nim ustlal každej :-)
Asi téměř vše už bylo řečeno, jen dodám, že se naprosto netřeba bát pádů.
Loni v srpnu jsem měl velmi ošklivý pád ve větší rychlosti. Naštěstí jsem měl helmu, která skončila na kouzky, ale zachránila mi život.
Pád si celý přesně ani nepamatuju, mám okno, ale po pádu jsem zkončil kus od kola, takže pedály samy bez problému vyzvakly a s nohama se mi nic nestalo. V utažených klipsnách bych dopad mnohem hůře.
Možná že nedopad. Když jsem ještě jezdil závodně na silnici, tak jsem si při sjezdu nepovolil řemínky na klipsnách. No a taky jsem se po pádu probral kus od kola a nohy jsem měl celé. Možná to funguje stejně jako když se ti při havárce vyzujou boty.Ale o tom už většinou nevíš.
Taky mám ty PD- M 520 a myslím, že pro začátek a návyk jsou supr, neboť jejich vypinání je opravdu i při nastavení "natuho" fakt lehké a na druhou stranu se mi ještě nestalo, že by mi z nich vylítla tretra bez toho, že bych to chtěl.
Presne. Koupila jsem si ted M520 a prvni co jsem udelala, ze jsem je utahla na maximum. V ostatnich pozicich se mi noha porad vypinala (coz je u me negativum, u nekoho spis pozitivum).
Se asi furt vrtíš, jinak by ses nevypínala :o)))
Já je mám seřízené na jemno a držím v ich v pohodě :o)))
Bojím se jich taky, zvláště když jsem viděla ty, co na nich už dlouho jezdí, jak v případě potřeby nedokázali ihned vypnout a spadli i s kolem na bok. Je fakt, že noha občas z pedálu sklouzne, což také bezpečné není, navíc všichni tvrdí, že s nášlapy se tak nenadřou. Myslím, že je to dobrá věc, ale dosud rozšířenému systému moc nevěřím.Počkám si na nášlapy "nové generace", viděla jsem vloni v Holandsku prodávat zřejmě jako ojedinělý prototyp zcela jiný systém, něco jako lyžáky, tak měla cyklotretra před špičkou protaženou podrážku dopředu a ta se zasouvala mezi dvě plošky půlkulatého tvaru postavené na šlapce proti botě, něco jako když se zasouvá lyžák do špičky lyžařsklého vázání a vyhazovalo se to botu taktéž do boku. Zdálo se mi to bezpečnější, navíc není vyvíjena síla jen na jeden bod chodidla (i když se asi díky tvrdé podrážce rozloží na celou přední část chodidla), ale do špice, jako u dříve užívaných klipsen. Bohužel cena bot a šlapek s tímto "vázáním" byla dost vysoká na to, abych experimentovala, ale pokud se to má ujmout, bude to u nás co nevidět. Ani náhodou nejsem odborník, moji úvahu proto přijímej s rezervou, rozhodně nejsem nášlapů odpůrce, jen ten strach z pádů jsem i přes mnohá přemlouvání nepřekonala. :-))
Systemu naslapu moc neni, i kdyz tech experimentalnich, a o jednom z nich zrejme pises i ty, bude vic. Nez se dockame nejake nove generace naslapu, zda se mi pravdepodobnejsi, ze se jich dockaji spis nove generace :o)
Kdo uz s naslapy nejaky cas jezdi, dokaze opravdu intuitivne vycvaknout nohu podle potreby a vcas. Tahle zvladnuta technika (a ze se to zvladnout da :o) prinese z hlediska bezpecnosti i prenosu sily pri slapani vic pozitiv, nez negativ.
Tvrda podrazka tlak odspodu na mensi plochu rozlozi mnohem lip, nez jakykoli klasicky pedal na normalni bote s mekkou podrazkou, navic je tretra upevnena na pedalu porad stejne a ve spravne poloze, nevznika tim nejaky spatny navyk pri slapani a tim i riziko moznych zdravotnich problemu, i kdyz to by uz asi musel byt extrem.
No, malinko si představuji jak to asi vypadá. Ale nedovedu si představit, jak se by do toho měl člověk co nejrychleji tou "ploutví" strefit přesně mezi ty plošky... Do SPD se dá zacvaknout skoro bezděčně, prostě noha na pedálu sklouzne přesně tam kam má. Také chůze v takto upravené botě asi nebude zrovna jednoduchá, nevím...
Na horákovi mám jednostranné nášlapy a na fitnessku mám oboustranné. Příště už bych si jednostranné nekoupila. Kdyby mi nebylo líto vyhodit staré boty (šíleně se na ně montovaly kufry), dala bych i na horáka oboustranné.
Když jsem na nich začínala, 3x jsem si docela dobře ustlala. Při jízdě terénem někdy vycvakávám. Nejdřív jsem si smyslela, že to dělám sama, ale kluci mě ujistili, že nejsem zdaleka sama. Třeba takový sjezd po červené u Zbořeného Kostelce prostě s nášlapy nedám.
To vycvakávání do sjezdu je právě velká chyba a je to i nebezpečné. Jednak dokud to budeš dělat, tak si tim komplikuješ úplné reflexivní zažití vycvaknutí.
Ale hlavně jet právě těžší technický sjezd v nezacvaklém pedálu je značně nebezpečné. Oproti tomu případné nevycvaknutí při zastavení v tom sjezdu (třeba z důvodu, že další úsek je moc těžký) je mnohem méně nebezpečné a nehrozí tam nikdy tak ošklivý pád jako při smeknutí nohy z pedálu při jízdě.
Kdo trvale preventivně vycvakává, tak nikdy nezíská tu jistotu jízdy v těžších sjezdech a tu hlavní výhodu, k čemu ty nášlapy jsou.
Já se snažím nevycvakávat, ale nějak se nedaří.
Já to dřív také při začátcích v nášlapech dělal. Pak jsem se rozhod, že to přestanu dělat. Chvilku jsem se bál, že pak včas nevycvaknu, ale to po nějakém čase to přešlo a od té doby si ty sjezdy užívám i přesto, že nejsem na tom technicky nijak extra dobře a stává se mi běžně, že sjezd nedám a musím v něm zastavit (nebo tak napůl vystupuju a letím).
Ad "sjezd u Zbořeného Kostelce". Myslíš tím takové to skoro koryto plné kamenů ? Dole to končí na silnici... Jestli ano, tak tuhle chuťovku mám zatím nesplněnu ;-) Projel jsem tam asi 20m a slézal z kola, nějak mi to nešlo ;-)
Jo, přesně tu. Taky jsem se bála, ale pak jsem vyrazila se svým tehdy 11 synem. Dal to na první pokus a ze silnice na mě volal, že jestli to nedám, řekne to bráchovi (tedy staršímu synovi). No a přece, co sjedou moje děti, sjedu i já. Teda alespoň zatím.
Mám jednostranné k plné spokojenosti. V zimě jezdim v pohorách (někdy i v létě, když plánuju pěší část výletu), pod +8st. mi je v turistických cyklobotách zima.
Z prudkého kamenitého kopce se taky radši dopředu (předpo...) vycvaknu, ale nutný to neni - mám vyzkoušeno, že při letu vzduchem se boty vycvaknou samy :).
Navíc mě trochu zlobí koleno a tak to při delší vyjížďce střídám. A nacvaknutí je v poho, pedál se vždy otočí stejně, už to ani nevnímám a setiny sekundy zpoždění mi nevadí.
Do teplot do cca nuly se dají použít přes letní boty návleky a není tedy problém jezdit v letních. Já je vozím pod 10st. vždy.
A je to použitelný i v závějích, nebo bahně při tlačení?
Vloni v dubnu jsme ještě s jednim bikerem zkoušeli projet v Jizerkách od Smrku na Smědavu, teda protlačit závějema, nešlo to. Když jsme se vrátili zpět na sjízdnou cestu, sundal tretry a ždímal ponožky, nic moc :( . Naštěstí měl náhradní, ale boty "durch und durch". V pohorách bylo sucho.
Do sněhu to nebude. Já jezdím tak do 0st. a ve sněhu téměř nejezdim, tak nemam moc zkušeností, ale ten typ návleků co vozím by se nasáknul vodou. Dělají se i z jiných materiálů, ale tam se pak bude více pařit noha.
V bahně jsem neměl problém (tedy když jsou nějaké extra bahenní lázně po hodně deštivých dnech, tak do nich nejezdím), když sem občas nějaké bahno pěšky brodil.
Do sněhu pro časté tlačení budou ty pohory určitě lepší.
Navleky pomuzou proti mokru a snehu asi jenom pri jizde, kdyz uz nahodou musim tlacit, promoknou. Stejne jako na silnicce, kdyz jsem si na predni blatnik jeste porad nedal zasterku :o) , tak v desti proste po nejakym case nasaknou.
Existuji i zimni nepromokavy tretry, to uz je otazka, na kolik se vyplati si je poridit. Ja kdyz jezdim v zime, vystacim si s navleky. Na neco jako expedicni jezdeni budou asi lepsi nejaky trekovy boty nebo pohorky.
Takže přátelé, po přečtení této diskuze nejen mnou ale i mojí "drahou polovicí", mám na kole zbrusu nové nášlapy (ty "dámské" jednostranné) a na botách "kufry". Dnes bude zaučení, zítra křest ohněm - celodeňák. Ale varuju vás, jestli mi to nepude....! 8-)))
Hlavní je se nebát !!
tak jak to šlo ?
Děkuji za optání. Výlet jsem přežila ve zdraví a "zacvakávám" (občas se ještě nemůžu trefit) a "vycvakávám" (jednou jsem to téměř nestihla). Shrnuto a podtrženo - zatím dobrý. 8-)
Tak to je super. Potíže při nacvaknutí nevadí, to se časem ochodí. Hlavní je vycvakávat včas. A nevěř tomu, každý se prý na začátku učil pádem (včetně mě, jen při zkoušení doma první večer jsem spadnul asi 5x, narazil jsem si rameno a málem přizabil psa :o)) ... ale znám ve skutečnosti i pár lidí, kteří na to šli tak opatrně a zodpovědně, že i po přechodu na nášlapy ještě ani jednou nespadli. Takže ti přeji, ať patříš mezi ně !!!!
Vzhledem k tomu, že mám abnormálně vyvinutý pud sebezáchovy, doufám, že budu patřit mezi tu menšinu. Už jenom proto, že koordinace prudkých pohybů (např. při pádu z kola) je díky mému věku v pr..., prostě pryč. 8-)))
Při pádu nelze koordinovat prudké pohyby. Je třeba jen "neztuhnout" a prostě s sebou "měkce" a "vláčně" žuchnout ... promptně a křečovitě vystrčená končetina většinou znamená její poškození :o))))
Kdyz jsem zacinal jezdit s naslapama , tak jsem s nich taky nebyl nadsenej, pripadalo mi to ze su tim strasne omezovanej a uz jsem je chtel pomalu sundavat. Pak jsem si dal hranici 1000km ze to s nima vydrzim a pak se rozhodnu, je Ti jasny jak to dopadlo.:-)Udelej to stejne.