Potřeboval bych poradit.Chci koupit novou vidlici,ale nevím jestli100mm,nebo 130mmm,co je lepší?díky
Záleží na jaké ježdění to potřebuješ a také jestli s tím rám kola vůbec počítá... Také mezi značkami jsou dost podstatné rozdíly... Napiš které máš na mysli.
Rozhoduji se mezi Recon 351,neboTora 318sa.
Kolo je Trek 19 a jezdím maratony i půl maratony
Netusim, co je Trek 19, a jestli nebude to kolo se 130-kovou vidlici moc "nakopnuty"(zmeni se geometrie, aby ti potom vyhovovala). Taky se muze stat, ze bude ram kola namahany nad unosnou mez (vyssim zdvihem se meni uhel hlavove trubky, takze i sily na ram pusobici). Pokud ti takhle ram praskne, nemuzes treba uplatnovat zaruku, protoze vyrobci garantuji urcity vlastnosti jenom pro urcity konkretni zdvih vidlice.
Mezi vidlicemi Recon a Tora je dost propastny rozdil, i cenovy, takze rozhodovani asi bude vazne nejvic na tobe :o).
Ad vyska zdvihu- pred x lety byl zdvih 80mm pro Downhill, dneska zase jezdi fura lidi pohodove i ty maratonky i s endurem, pokud neaspirujes na predni mista, tech 130 mm pri beznym pouzivani kola spis na turistiku nebo proste normalni svihy mozna vyuzijes vic. Vyzkousej si to a uvidis. A jak tu uz rikala wewe, vyska vidlic se da i nastavit.
Tím Trek 19,jsem myslel vel.kola.Dík za názory a rady.
No, to jsi to moc neupřesnil ;-) Trek vyrábí mnoho typů kol s různými geometriemi, k různému použití. Ne všude ale půjde použít vidlice se 130mm zdvihem...
Jinak souhlas s Vaškem ;-)
Tak jsem se rozhodl pro 100mm.A teď mi milý bikeři poraďte jestli Recon 351 nebo Tora 318 solo air.Díky
Vezmu to stručně a v bodech:
1) Když se zakládá nové téma, je vhodné předmět specifikovat co nejlépe. Dále potom obsah zakládajícího příspěvku také tak. A když někdo neodpovídá, tak raději přihodit příspěvek typu "poradí mi prosím někdo", aby se dostal nahoru k těm novým, a ne zakládat nové vlákno viz. předešlý:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4247
2) Je velmi vhodné se trochu rozepsat o tom, na co se vlastně ptáš. Obě tvoje zadání dotazu odpovídá dotazu "Volkswagen nebo Volvo" ? Je třeba vědět jaké je tvé očekávání, k čemu ta vidle bude používána, kolik jsi ochoten investovat atd. Pak se dá dále řešit, jak daleko jsi ochoten ustoupit v jednotlivých požadavcích, protože alternativ je mnoho a některá z nich může být lepší volbou, než to z čeho sis původně vybíral (což odhaduji na "zaručeně zkušené rady kamarádů - expertů" ;o)).
3) Možná se mýlím, ale se vší úctou mi to připadá, že od vidlice čekáš něco, co čekat nelze. Zrychlení ve sjezdech je především o "pilotovi", a teprve pak o vidlici. Možná jezdíš jako bůh a opravdu ti k dokonalosti chybí jen ta vidle, ale z tvých příspěvků to spíš vypadá, že čekáš že tě ta vidle spasí. Takže nespasí ;o))
4) A nejen že tě vidle nespasí, kolikrát může být i kontraproduktivní. Osobně doporučuji prostudovat veškeré dostupné materiály na www.tuning-test.cz ... mě to třeba hodně pomohlo pochopit, o čem celá ta věc vlastně je.
5) Finále. Asi tě to naštve, ale dle mého je to ÚPLNĚ JEDNO ;o))).
Pokud bys tu vidli chtěl především kvůli závodům (což předpokládám dle tvého příspěvku v druhém vláknu), tak je ti 130mm naprd, 100mm vyhovuje lépe. Tím se smazává první rozdíl v těch dvou vidlí, tzn. stavitelnost.
Druhý rozdíl, to jest cena, tam ve skutečnosti není. Recon 351 solo air s poplockem (bez toho to nemá smysl, za doplatek 600 Kč) stojí o 200 korun méně než Tora SA... takže žádný rozdíl.
Třetí rozdíl je ve váze, cirka 80 gramů ... takže zase nic.
Čtvrtý rozdíl je v materiálu vnitřních noh. Tora má ocel, Recon hliník. Dalo by se mylně předpokládat, že ocel bude pružnější, ale přitom bude mít paradoxně větší torzní tuhost, ale není tomu tak. Záleží na slitině a tady skutečně nevím, nejsem metalurg. Ale jestli tam bude rozdíl, tak VELMI nepatrný, až opět žádný.
Jinak je to na jedno brdo, co se systému týče. Možná mě tuning-test opraví, ale co jsem viděl schémata a parametry, tak jsou to de facto dvojčata.
Tzn. závěrem lze říci jediné .... vyber si dle toho, která se ti bude více líbit (stříbrný Recon (ten černý nemá poplock) nebo černá Tora) a nezapomeň si tu vidli nechat pořádně nastavit na svou váhu a styl jízdy. Špatně nastavená vidle je horší než žádná.
Good luck a dej vědět jak ti to pomohlo v závodech.
Ten váhový rozdíl je o něco větší, skoro 200g. Jinak souhlas.
A aby to měl složitější, tak já bych nevzal ani jednu a raději vzal pružinového Recona, váhově jako ta vzduchová Tora, jen bude o něco dražší.
A nebo vzít upraveného Epicona, váhově je na tom podobně jako Recon 351 solo air, chodem bude ještě o malý chlup lepší než pružinový Recon a cenově je ze všech nejlevnější.
A pokud se rozhodne, že 100mm stačí a bude chtít lehčí vidlici, tak upravený Axon (chodem totožný jako upravený Epicon, váha 1600g, ale pouze max 100mm chodu a pouze na kotouče).
Mame s Matyxem oba Recona 351 s U-turnem :)) Presne jak rikas, skvela vidle a dokonala zehlicka. Koreny nejsou citit. Nic jako ta 100mm Reba co mam na druhem kole. Sice je to lepsi nez Maruska mx comp 105, ale na Recona to nema :)
OK, dobře, s tou váhou máš pravdu, je to 166 gramů :o)
A já osobně mám pružinového Recona a maximální spokojenost, ale zadavatel dotazu nedal prostor pro alternativy, viz. také moje připomínka v reakci, že kdyby ten dotaz specifikoval jinak, tak by dost možná ušetřil a pořídil lépe (viz. Epicon, popř. Axon (v tuningu)).
Takže díky za rady i poučení.MatyxCZ jde vidět,že tomu asi rozumíš,jen je škoda,že k tomu vysvětlení používáš štiplavé připomínky.Psal jsem tu prvně,takže jsem nevěděl jak to tu chodí a taky mi je jasné,že ve sjezdech to není jen o vidlici,ale chtěl jsem slyšet názor a radu,která z nich je lepší.
Musím se přiznat, že v Martyxově reakci poznávám i sebe a teď vysvětlení pro tebe.
Martyxx je opravdu zkušený a to i tady na fóru. Reguje často a přitom se setkává se stále stejným modelem, který se pravidelně opakuje a on dnes využil právě tvého příspěvku a vypsal tu něco, co není rozhodně míněno jenom pro tebe.
Neber to tedy tak osobně, je to zpráva i pro další si mohou číst právě tenhle thred.
Díky ... .za zkušeného se rozhodně nepovažuji, spíš jsem si jenom díky tvému webu, diskuzím zde i jinde a poté zkoušením v praxi uvědomil, co že to vlastně odpružená vidlice na kole ve skutečnosti je, a co tedy rozhodně není. Že bych až tak moc viděl do jednotlivých technologií, nebo se pouštěl do tuningu, to fakt zatím ne. Ale jinak souhlasím.
Bez tvé praxe by byly jakékoliv mé výklady zbytečné, naučil ses rozlišovat sám a to je zcela správně.
Na druhou stranu jsi na fóru zkušenější ty, protože já se v něm pohybuju s klapkami na očích, vlstně mě zajímá jenom téma odpružení a jinak spíš jenom sleduju ale nezasahuju.
milane můžu soukromej mail? týká se to vidle ale tady bych s tím nerad prudil, je to dost dlouhý...:-/
Samozřejmě, není problém.
Ahoj Fline ! Promiň jestli ti to přišlo štiplavé, nebylo to tak míněno, byla to jen obecná definice předpokladu pro získání rozumné odpovědi, nejen pro tebe, ale obecně. Druhá část byl pokus o radu a doufám že ti to pomohlo.
Pokud by sis to přeci jen rozmyslel a chtěl zvážit i jiné alternativy (a teď opravdu nemám na mysli Fox ;o), tak dej vědět .... nevěřil jsem, že by jinak zavrhovaný výrobce mohl vyrobit vidli s lepšími vlastnostmi a přitom výrazně nižší cenou (o předpokladu pro tuning nemluvě) než renomovaný a zavedený high-end výrobce .... a přesto je tomu tak. No, nechám to na tobě.
Jo a p.s.: XC závody jezdí spousta lidí velmi úspěšně i s pevnou vidlí, nebo vzduchovkou přefoukanou tak, že funguje skoro jako pevná. Naopak celopéra jsem na XC skoro neviděl. To asi mluví za vše.
Ok.Díky za rady i za typ.Asi půjdu do toho tuning. Epiconu.
Velmi dobrá volba, myslím že absolutně nebudeš litovat. Nad touhle vidlí (zvlášť po úpravě) se tuning-test rozplýval tak, že snad musí být kouzelná ;o)))
Dej pak vědět, jestli ti to v těch závodech pomohlo, tedy jestli jsi jim to ve sjezdu pořádně nandal !
Nevím, co měl předtím za vidlici ale i kdyby to byl třeba takový Axel, což skoro předpokládám, tak ve sjezdu mu zaručuju zcela jíný pocit a jistotu ovládání.
Samozřejmě bych mu doporučil i zdvih nejradši 110 - 120 ten bude při citlivosti a tedy větším sagu plně akceptovatelné istejně, jako kdyby předtím jezdil necitlivých 100 mm.
Tak nezapomeň, že se k Tobě určitě vypravíme ;-) Na tu poučnou exkurzi apod. ;-)
Jen takový dotaz - je tu k sehnání ta nejvyšší řada Epiconu, pro kotouče, ve stříbrné barvě ? A máš ji "na skladě" vytuněnou neustále v zásobě ? ;-) Já jenom jestli kdyby mi náhodou trošku hráblo, že bych si u Tebe místo údržby svého Axela rovnou namontoval nového Epicona ;-)))
Já to umím jenom takhle
dodáme Vám žádané zboží v jakékoliv barvě, pokud bude Váš požadavek barva černá.
Začal s tím Ford a já (teda Suntour kopíruje) antracit je k dostání jedině pro verzi na Véčka.
Napsal jsi to pěkně, ale nějak z toho nejsem o moc chytřejší ;-)
Antracit je přece černá, ne ? A o V-čka mi nejde...
Antracit je tohle barevné provedení, tmavě stříbrná, mají ho v prospektech uvedeno hlavně na Axonu.
http://www.srsuntour-cycling.com/SID...
Kolik zavodu jsi uz videl? :o) Fura spickovych zavodniku jezdi fully i na XC. Pochopitelne ze nejde o enduro- zdvihy. Cim se trat zavodu prodluzuje az treba k maratonum pres 100 km, tim je vyskyt fullu castejsi, i zdvihy vyssi. Ta o neco vyssi hmotnost a ne az tak 100% tuhost v zaberu vyvazuje prece jenom o neco vyssi pohodli, coz zase setri sily. Navic se na XC nebo marathon fullovi da na rozdil od HT slapat i na terennich nerovnostech, o sjezdech nemluve.
Ty vylozene spartansky HT s pevnou vidli jsou dneska uz spis jenom rarity, a to je prakticky neuvidis jeste jinde, nez na ne moc technickych a rychlych tratich.
Vyvoj postupuje dopredu, 80 mm zdvihu vidlice byla driv zavratna godnota i na sjezd, dneska je zase docela standart 100mm i na XC.
pravda, na zavody jsem se nebyl podivat pekne dlouho, respektive v te dobe jeste nebyly XC FS na svete ;o)))