Máte s ním někdo zkušenost? Zajímalo by mě:
1) je řazení opravdu bez problémů? Dá se řadit i v záběru?
2) nedělá to nějakej nepříjemnej hluk? (některý převodovky za jízdy cvrčí)
3) funguje řazení bez problémů i se zanenenýma bowdenama?
4) Případně jakékoliv další postřehy, kladné i záporné vlasnosti, které nejsou na první pohled zřejmé.
Dík.
http://www.jankopka.cz/aktuality_test_naby.htm
Taky mně nasadil brouka do hlavy.
jazdil som snim svojho casu v nemecku. je to absolutne bezproblemovy chod a minimalna udrzba, ktora spociva akurat tak vo vymene letneho oleja za zimny a naopak. ma len dve chybicky krasy. a tou je cena / asi 18 000/ a hmotnost. tolko postreh.
hmotnost neřeším, myslím, že to stejně nebude o moc horší než klasická přehazka. S cenou jsem seznámen. A letní/zimní olej to vidím poprvé, myslel jsem si, že je jen jeden olej, kterej se každých 5.000 preventivně vymění. Mám i kompletní servisní dokumentaci a nic o zimním a letním oleji jsem tam nepostřehl, ale možná jsem četl moc rychle
Nekde uz jsem to taky psal, ze se vedeni fy Rohloff nechalo slyset, ze se letos dostanou s hmotnosti na uroven razeni XTR nebo snad i pod ni. A i kdyby to bylo o neco vic, razeni v nabe ma tu vahu vprostred kola, takze se jedna o misto, kde to zrovna vadi skoro nejmin.
A pri myslence skoro nesmrtelnyho retezu a snadnym razenim za vsech podminek, hmm? :o) Ale ta cena :o(
Napada me, ze je to taky jedno z reseni pro Matyxe, tohle rozbit uz da fusku :o)))
A ještě to naprosto plynulé odstupňování převodů. Řazení pouze na jednom místo.
Tohle všechno je super.
Ale pak je tu jedna zásadní věc. Problematické nebo spíš téměř nemožné použití na fullu. Tim je pro mě ze hry venku.
proč by nešel na fullu? K příslušenství patří i speciální vodiče řetězu na full odolné proti extrémním otřesům.
Tak je nutné dát napínák řetězu, pak něco připomínajícícho přesmykač proti padání řetězu. Dále je problém u některých kol s montáží kotoučové verze na zadní stavbu fullu.
A pak ten hlavní problém, už ve více testech prokázali, že chování zadní stavby s Rohloffem bylo horší, což je pro mě největší problém.
přesně tak. napínák řetězu (mají 2 druhy obyčejný a bytelnější na DH) a něco připomínající přesmykač - to mají v nabídce. Já jsem zas četl kdesi, že chování zadní stavby s rohloffem je lepší, jelikož má náboj větší plošky, kterýma se utahuje, a že se to celý zpevní..
A v čem konkrétně má tkvět problém s kotoučovou verzí?
Chování bylo způsobeno především velkou váhou soustředěnou na zadním náboji, která je jinak rozložena všude možně (převodníky, přesmykač, jedno řazení na řídítkách). Jednak ta hmotnost je na nevhodném místě a navíc je neodpružená. Ve výsledném chování se pak úplně změnila charakteristika zadní stavby.
Pevnost to může možná malinko zvýšit, ale ta je daná stejně především čepy.
Ten problém s kotouči si už přesně nepamatuju, ale na tom konkrétním rámu se jim to nepodařilo namontovat (ale tohle může být jako jediný z těch problém ojedinělý případ).
Díky že jsi si na mě vzpoměl, rozhodně by to pro mě bylo řešení. Holt jsem dal výpověď ve špatnou dobu, kdybych s tím dva měsíce počkal, mohl jsem si na to našetřit, chjo. No nic, takhle to bude muset chvilku počkat, ale rozhodně se při příští zastávce ve Velointestu poradím, jestli by tohle dokázali dát na I-Drive4 (mám v plánu pořídit, až zase budou peníze).
kdybych na to měl, okamžitě kupuji. Bohužel do ČR dodávané planetovky stále stojí nehorázné peníze. Třeba takový osmičkový nexus do města stačí, ale stojí 4,5k :( V německu pořídíte nové kolo osazené osmičkovou planetovkou s dynamem v přední nábě za 150-200 EUR
Podle nejakeho testu snad v Pelotonu se doslova v tahu radit neda, alespon ne takovym zpusobem jak to snaseji dnesni klasicke systemy. Na druhou stranu je udajne cas nutny pro prerazeni mnohem kratsi, takze zkuseny jezdec, ktery umi na kratickou chvilku zcela povolit tlak na pedaly muze preradit i za kratsi cas nez u klasiky, kde je nutne prece jenom otocit temi kolecky aby retez preskocil.
Jinak jsi me predbehl :-) , mel jsem taky v umyslu zalozit podobne tema, protoze podle mne je tento system spravnou cestou.
Tady je taky neco k tematu...
http://www.peloton.cz/peloton/2006/12/v...
Tak jsem vyhrabal názor člověka, který dlouhodobě Rohloff jezdil. Je možné, že některé věci se v posledních verzích podařilo zlepšit, ale hodnocení není zrovna růžové:
"ja bych do toho tedy nesel, negativa napr:
opravdu velka hlucnost nekterych prevodu neodstarnitelna- konstrukcni chyba.
velky odpor prevodovky ( olejova lazen a nižší účinnost ozubeneho soukoli), abys udalal 30 km/hod na rovine tak se pekne nadres. V zime je lepsi davat zimni-ritsi olej.
je to ale dost haklive na unik oleje
vymena oleje je pekne dodomyslena,uplene nepochopitelene
razeni neni prilis komfortni(velky rozsah otaceni rukojeni abys absahl tech 14 prevodu),
dost choulostive spojeni radicich lanek z prevodovky s lanky od radici rukojeti, muze se to snadno rozpadnout.
celkem slozite nastaveni tech lanek
premrstena cena , ktera neopovida kvalite a provedeni
v zadnem pripade nemen predepsany pocet zubu na prednim taliri, pokud by jsi pouzil prilis maly talir, tak na zuby prevodovky pusobi vyrazne vyssi sily nez na jakou je konstruovana, muze dojit k poskozeni prevodovky.
jednozanacne doporucuji Shimano osmickovou nabu je levnejsi a vyrazne lepsi."
"problem hlucnych prevodu jsem resil primo u vyrobce, v konecne fazi sami priznali, ze je to proste tak jak to je. neni to o zabehu zubu( u modernich automobilu a motocyklu se uz davno na zabeh nehraje), je to konstrukcne spatne resene.Podle meho pouzivaji prime zuby snad i bez evolvent k vuli uspore vyrobnich nakladu.Rozdelane jsem to nemel.
Hlucne to bylo i po 10 tis km a hlucnost se kilometrovym probehem naopak zvysovala.Nerikam , ze olej se neda vymenit, ale nechapu proc tam neudali vypousteci zatku na jedne a napousteci na druhe strane. povolenim obou zatek by olej krasne vytekl,Tim , ze je tam jen jeden otvor, ktery je zaroven plnici i napousteci, tak tam vznika pri vypousteni podtlak a olej spatne vyteka.
Jinak pockej az ti zacne propoustet gufero. ja jsem to zazil 2x, bylo to sice v zaruce i tak vzdy komlikovany odvoz do nemecka na opravu. O co rikas na jizdni odpory? To ti vyhovuje? Zkousela jsi to trochu rozjet na rovine? A co nastaveni razeni, nemas s tim zadne problemy? jeste se ti neuvonil ten cervik, ktery drzi radici lanka z naboju? Kdyz si rozumne vezmes pomer cena -vykon , tak Shimano je fakt lepsi, byt ma jen 8 rychlosti."
Možná měl majitel i trošku smůlu a obecně to není tak hrozné.
hmm to je zajímavé.. i když si myslím, že ten člověk s tím asi nezacházel přesně, jak se má, například olej se (dle návodu) nevypouští, ale vysává stříkačkou, což mi přijde (bez přímé zkušenosti, pravda) ještě jednodušší než vypouštět.
Osmičková převodovka je málo, to by se muselo kombinovat s nějakýma dalšíma převadama.
Jejda...ozubeni bez elvovent do takovehle veci? To by snad zadnej dobrej konstrukter ani nedovolil....prave ta evolventa zlepsuje vse, co jsi popsal jako zapor tohodle soustroji (hlucnost, snizeni odporu).
Ale ma to 14 rychlosti...kdyz k tomu dam trojtac, mam 42 rychlosti...ceceee, to je jak tirak:-)
Je to cca 5 let, co to mel kamarad ve svem cykloservisu na stole...rozbite (uz nevim, co to bylo zac)...a brecel jak slon, protoze to mel opravit a kdyz to rozdelal, mel to vsechno na kline:-)
Mám R. asi 8 let, jsem spokojen. Existují 3 druhy olejů (letní, zimní, univerzální), podle výrobce se MUSÍ používat Rohloff olej, jiný tam něco vevnitř může prý sežrat či co. Rohloff olej je poměrně drahý, ale nevadí mi to. Hlučnější je pouze 7 kvalt a není to CHYBA, jinak to prostě vyřešit nejde. Rozsah převodů je OK, při šikovném chycení rukojeti se dá přejet z "jedničky" na čtrnáctku", otázka je, kdy je tento řadicí manévr zapotřebí. Kotoučovka se upevnit dá, existuje na to příslušné provedení náboje. Kompenzační kladka se dodává právě pro uchycení na fully, měl jsem ho na fullu, bez problémů. Rovněž řadit v zátěži se dá v pohodě, nevím, jak může mít někdo jiné zkušenosti. Zanesené bowdeny jsou problém tak jako tak, ale protože jejich funkce je u R. poněkud jiná než třeba u brzd nebo řazení, nevím, proč se tím zabývat (jeden bowden při otáčení táhne, při změně směru otáčení rukojeti táhne druhý bowden). Výměna oleje: používá se vyplachovací olej, následně regulérní, k usnadnění se dodává injekční stříkačka a hadička se šroubením, nevidím problém. Problém je v ceně náboje a příslušenství (například rolny v napínáku) a poměrně neflexibilním a neochotným českým zastoupením značky, což jsem vyřešil e-Bayem a německým servisem (problém s netěsněním, Rohloff kulantní). Za dobré považuji možnost po omačkání pastorku a převodníku tyto otočit a koupit pouze nový řetěz (za 8 let 2 řetězy) a velmi pevné zadní kolo díky dvakrát překříženému výpletu. Shimano má jenom 8 kvaltů, to je málo, byť to není špatné a je to v plastiku. Ćekám, až se probere SRAM, současné Spectro7 má hroznou rukojeť s příšerným zvukem. Za 8 let jsem se o R. staral minimálně, jenom mažu řetěz. 250 gramů, o který váží více než XT neřeším, ty mám ve flašce na rámu taky.
Je tam vůbec nutný ten olej? Kdyby byly otáčky v tisících (motocykl, auto), považoval bych to za pochopitelné, ale na kole by podle mne mohla stačit kvalitní vazelina. Tím by se mohl zmenšit odpor i váha převodovky.
Nevím, jak vypadá její konstrukce, ale při odlehčení pastorků (podmínkou převodovka bez oleje) by se váha také dala snížit; jediná převodovka, jakou jsem kdy viděl, měla zbytečně masivní kola na způsob automobilové převodovky).
Kdyby se to naplnilo vazelínou, směstnala by se mimo ozubení a díky vyšší viskozitě by se ozubená kola (spíš kolečka) otáčela s vyšším odporem, tudíž by se hrnul řetěz přes pastorek a převodník (při jizdě s kopce např., zažil jsem, když jsem měl v zimě letní olej). Nějakou dobu se dá jezdit bez oleje, ale trvale na sucho ne. Mimochodem Rohloff je, jak mi říkal technik od R.,převodovkou, která se u aut používá, konkrétně u F1. Jak jsem koupil, prodávám... říkal, že kdyby běžela ve vyšších otáčkách než na kole (připojená třeba na motorek), zní to úplně stejně jako F1. Nevím, tak rychle jsem ještě nejel :-) Jediná převodovka, o kterou jsem se vůbec nemusel starat byl Sachs 7, tam je nějaké basic mazání od výrobce na pořád. Pokud se používá tatáž převodovka s protišlapací brzdou, nedoporučuje se dlouho brzdit v kuse (dlouhé sjezdy v kuse), protože zahříváním se vazelína vypeče.
Psáno bylo jen o namazání a ne o naplnění převodovky. Existují tuky s tak vysokou viskozitou, že při otáčení se udrží a přitom mažou dobře.
Když uvážím poměr otáček u převodovky u kola a auta nebo motocyklu, řekl bych, že na ten poměr otáček i zatížení by měla být převodobka konstruována úsporněji.
Kdysi jsem si koupil dánské či holandské dynamo a po roce náhle začal slábnout svit žárovky. Asi za měsíc byla kaput i ložiska. To byl příklad perfektně sladěného výpočtu životnosti dílů, bohužel ale moc krátké.
Aby se neopotřebovávaly čelní plochy zubů, musí být mazány. OLEJEM. Tím, že tam bude olej, budou se mazat i ložiska. Tak je u mnoha převodovek (pravda, u UNEXU se používá vazelína:-).Kdyby v Rohloffu byla vazelína, nemazaly by se zuby a viskozita sem, viskozita tam, vazelína u TAK MALÝCH koleček je při otáčení znát, zejména, sečtu-li všechny kolečka (resp. odpor při otáčení), co jsou uvnitř. Nevím, jestli se dá srovnávat mazání ložiska u dynama a ozubení u převodovky, ale konkrétně u Rohloffa jsem si jist, že nad tím přemýšlel a to i z ohledu hmotnosti a hlučnosti. Nic lepšího neexistuje a kdyby to bylo snadné, určitě by výrobce navijáků se svým mega týmem vývojářů nezkoušel 8kvalt a šel do pořádné výzvy rovnou. A na tohle si Rohloff troufnul (Sachs Elan 12 nepočítám, to byl fakt heavy metal).
Co se týká poznámky ohledně dynama, pak nejde o mazání, ale o příklad výpočtu konstrukce. V této době totiž už není nutno zbytečně předimenzovat některé díly, protože životnost jednotlivých součástek se dá poměrně přesně spočítat, jak vidno z příkladu, a tedy i sladit tak, aby se dala snížit především váha zařízení na minimum.
Porovnávat různé konstrukce sice lze, ale pro použití na jízdním kole je nutno uvážit především to, že lidský výkon je neporovnatelně nižší, než výkon lidmi zkonstruovaných strojů. Právě z tohoto důvodu je nutno, aby ztráty na takovém zařízení byly co nejnižší (= účinnost co nejvyšší). Toho lze dosáhnout co nejnižší vahou zařízení a snížením všech mechanických odporů na minimum. Tady už je ale krom výpočtu nutné i přesné měření při zkouškách.
Co se týká zvyšování teploty převodovky, k tomu se nemohu vůbec vyjadřovat, protože převodovka může mít za provozu třeba 100 i více °C a přitom to ve skutečnosti vůbec nemusí mít žádný vliv na její funkci a chlazení lze částečně zajistit např. i žebrováním povrchu krytu převodovky.
Netroufl bych si tvrdit, že jediný výrobce na světě který kdy vyrobil převodovku pokrývající celý obvyklý rozsah horského kola tohle neví a neřídí se tím jak nejlíp je to technicky možné (samozřejmě aniž by to stálo půl milionu za kus).
Za druhé: výkon je sice mnohem nižší, ale špičky točivého momentu při rozjezdu mohou snadno přesáhnout 200Nm na hřídeli kliky, i přes převod převodník/pastorek tam pořád zbude hodnota ne právě malá na vstupu té převodovky. Se spalovacím motorem máš stálý tah, setrvačníkem prolezou jen drobné vibrace okolo střední hodnoty. Běžná zátěž Rohloffu jsou drvalé skoky mezi nulou a hodnotou srovnatelnou s malými spalovacími motory.
Za třetí: teplo vadí. I kdyby nepoškodilo převodovku, někde se brát musí, a kde asi, když jediný zdroj na palubě je člověk? Když mám na rotopedu třením zahřát setrvačník poměrně málo nad pokojovou teplotu, je to samo o sobě plná dřina jako za normální jízdy na kole - proto se ten rotoped tak dělá. Rohloff má mnohem méně hmoty, ale udržovat ho třeba na 100°C jak píšeš by sežralo ne právě málo energie. Plnění olejem je efektivnější právě z tohohle důvodu - víření trochy oleje požere mnohem míň energie než drobné zvýšení tření spousty želízek o sebe.
Nevím,jestli to Rohloff neumí spočítat a jestli přesně měřili při zkouškách. Řek bych, že měřili přesně, inu Němci- a jak by se to dalo vylepšit, zatím nikdo jiný líp nepředvedl.Kdyby se používala subtilní lehká kolečka do převodovky a všechno by bylo podřízeno Tebou zmíněné "nejnižší váze zařízení a snížení všech mech.odporů na minimum" (tomu druhému nerozumím: prostě se kvalitně opracované třecí plochy mažou a proč olejem je snad již zřejmé), tak by to dopadlo jako holandské dynamo. A Rohloff je držák, proto je tak těžký jak je a O TOLIK těžší zase není. Nepsal jsem o zvyšování teploty převodovky, psal jsem o tom, že když se dlouho brzdí (to nemá s převody nic společného), že se vypeče vazelína... Jestli v Rohloffu se zvyšuje teplota a jaký to má vliv není pro funkci důležité, žebrovat se nemusí, takový fofr to zase není. Někdy si R. vyzkoušej, pak uvidíš, že i rozjíždění je jiné, prostě tam dáš kvalt, který potřebuješ (rozjezd do kopce, s kopce, na světlech) a utáhneš.
Jeniku, dekuji za prozatim poskytnute informace - jak je videt, zde jedine zkusenosti z praktickeho provozu. Loni v Klecankach jsem videl borce na kole s Rohloffem, ale drive nez jsem si toho vsiml, dotycny dopil a vyrazil. Nebyls to nahodou ty? Kolo melo ram, ktery vypadal jako titanovy, mozna byl, nestihl jsem blize prozkoumat. Jde mi o to, ze jestli bys byl nekde od Prahy, rad bych si ten system prohledl in natura, samozrejme kdyby jsi byl ochoten mi (nam) to predvest . Co ty na to?
Díky za "borce" :-) Jo, to jsem asi mohl být já, ale z Prahy nejsem. Kolo se někdy dá ukázat, ačkoliv: není paradox, že takovéhle předváděčky nedělá české "zastoupení"? Já jsem s nimi dost nespokojen, takže na jednu stranu, jako kolega kolař se spichu nebráním, na druhou stranu se mnou tak vydrbali (zastoupení) , že na nějaký support pro ně nemám náladu. Nebo když si to koupíš v Německu... :-) Pošli mi Tvůj mail (dtto Jurimír), ať se domluvíme mimo.
Kdyby se dalo, určitě bych rád vyzkoušel.
To otloukané dynamo byl (znovu upozorňuji) příklad toho, jak přesně se dnes už dá spočítat životnost jednotlivých dílů, takže jde celkem přesně sladit. Že byla životnost spočítána jen na rok, to je jiná.
Co se týká váhy a vůbec konstrukce, nevím, ale je možné, že Rohloff zatím počítá s převodovkou pro nezávodní použití a po „vychytání much” ji začne optimalizovat i pro sportovnější využití.
Pořád nějak nerozumím tomu, co se ti na té stávající verzi zdá "nesportovní". Má snad moc velkou životnost, je potřeba ji zredukovat na desetinu kvůli ušetření padesáti gramů, aby to bylo sportovní, nebo jak to myslíš?
Souhlasím s Tvým "nerozuměním" .Málo lidí ví,že R. byl zkonstruován primárně pro DH a především sportovní využití. Osekat nábu o 50 gramů nikam nevede, je dobrá tak jak je a je to držák nenáročný na údržbu. Kdo sleduje gramy a těžiště,baví ho seřizovat a posléze kupovat nové díly, má dost jiných alternativ.Některé názory v diskuzi připomínají bajku o lišce a kyselých hroznech.
Tady si Jeníku dovolím oponovat. R. byl primárně zkonstruován pro sportovní využití, ale nikoliv pro DH. Pokud vím, pro DH není vhodná zbytečná hmotnost v neodpružené části kola, protože to mění charakteristiku průběhu tlumení i výsledné nároky na parametry tlumiče. Zatímco součet váhy systému bez R. a s R. není velký, ten rozdíl v přesunu do zadního kola na celopéru už znát je. Což mimochodem určuje R. v zadní nábě jakožto ideální řešení pro sportovní/závodní XC s HT rámem.
Specialně pro All-Mountain zatím de facto dobré řešení neexistuje. Pro XC je tu Rohloff v zadní nábě, pro DH třeba Sh Nexus (8 rychlostí na DH stačí), ale pro All-Mountain ne.
No, uvidíme s čím příjdou v příštích letech.
To ale nebyl můj názor, jen jsem si vzpomněl, jak citovali Rohloffa v jednom německým časopisu (Bike? Aktiv radfahren? Už nevím), kde to představovali jako novinku a bylo tam interview s Rohloffem. Že se to chytne i u cestovních kol asi moc nečekali, dneska je každé druhé solidní cestovní kolo v Německu osazováno Rohloffem. Jak to využívají XC a freeride a další MTB jezdci nevím, scénu nesleduji.
Svezl jsem se na tom jen pár set metrů, ale bylo to rozhodně supr. Řadí naprosto okamžitě (nečeká se půl otáčky kola jako u přehazky než se to projeví) a i při maximální zátěži jakou jsem tomu dokázal dát akcelerací na rovině. Půjčil mi to ten Slovinec co měl na srazu hrozně drahý Azub Max s Rohloffem. Jiné zkušenosti nemám.
Zkušenosti s automatickými převodovkami jsou takové, že zrychlení bývá vyšší, než při ručním řazení právě díky nesrovnatelně kratší prodlevě během přeřazování.
Nepíšeš ale, jakým způsobem se Ty rozjíždíš na svém kole. Já tak, že na prostředním talíři vpředu a na 34 z. vzadu (Shimano 9ti kolečko 11–34z.). Předpokládám, že i zkoušená převodovka funguje podobně.
Někdo jinde na těchto stránkách psal, že se dokáže držet aut asi do 35 km/hod. Já vystartuji na žlutou na 34 vzadu a postupně řadím na těžší převody. Auta mě předjíždějí běžně až po 100 m i více (když mám na křižovatce možnost mít jednu nohu na obrubníku či zábradlí). Není výjimkou, že při rozjezdu jsem rychlejší, než motorkáři.
to možná nepohrdneš nabídkou úpravy tvého nicku: Raketový (Bin)Ladin
Kamarád po zkušenostech s mými starty nazval mé kolo „Stříbrný blesk”. Kdo ví, kde je blesku konec poté, co ho kdosi ukradl.
Dříve (a velice dlouho) jsem jezdil také na těžší převody, až mně jeden zkušený závodník poradil šlapat frekvenčně. Dlouho jsem odolával tomuto nezvyku, ale nakonec jsem si zvykl, takže i na těžko se tak jezdí dobře (krom kopců).
Ten co tu psal těch 35km/h jsem byl asi já. Obvykle zacvaknu druhou nohu hned prvním šlápnutím. Rozjíždím na nejmenší talíř a 4. pastorek vzadu, pak druhý talíř, pak třetí a pak přijdou na řadu pastorky, pátý a pak šestý. Jde o to, že při počáteční akceleraci je rozdíl mezi pastorky tak malý, že bych stejně musel řadit buď prakticky furt, nebo víc naráz. A nejsem takový zvíře abych to dělal při plné zátěži, takže nastavuju převody pro rozjezd tak, že mi přeřazení na větší talíř vyjde ve stejnou dobu jako řadí auto přede mnou, tím pádem zachováme konstantní odstup, nemusím brzdit a neztratím ho.
Já nemám co zacvakávat, protože mám volné klipsny (jenom kvůli záběru). Při řazení stačí jenom trochu povolit záběr, není potřeba čekat. Rozdíl mezi pastorky je u Shimana 9 11-34z podle mých propočtů konstantní (což neplatí u Sramu, proto jej nemám, ač je podstatně levnější).
Ty ztrácíš hodně času přeřazováním z nejmenšího na prostřední talíř. Jestli jezdíš závodně, vyzkoušej i můj způsob rozjezdu. Myslím, že budeš rychlejší. Každopádně máš jistotu, že ani při plném záběru neroztrhneš řetěz.
Ještě dodávám, že se stavím vedle auta (motorky) k chodníku, takže obvykle než se řidič vzpamatuje a rozjede se, já už jsem dávno pryč a řadím, jak divý.
O to mi jde, já nezávodím, já se přepravuju. A mám vyzkoušeno, že když si stoupnu vedle prvního auta a vyrazím na oranžovou jako ďábel, osmdesát procent řidičů šlápne na plyn mnohe víc než normálně a začnou mě předjíždět v nejužším místě široko daleko - hned za křižovatkou kde jsou v protisměru rozvětvené odbočovací pruhy. Proto jezdím až za prvním autem a synchronizuju svůj rozjezd s ním. A on řadit musí a chvíli mu to trvá, takže při správné volbě převodů můžu řadit šetrně a ještě držet konstantní odstup. A mám vyzkoušené, že devadesát procent řidičů pak jede tak, jak by jeli normálně, já jim stačím do těch cca 35km/h bez nějakého extrémního vypětí sil. Ten za mnou skoro vždycky vidí, že ho nijak nebrzdím, když mám hned před sebou auto, nikam se necpe a k předjíždění dojde až o několik desítek metrů dál, kde už je obvykle víc místa. Celkově z toho mají všichni zúčastnění lepší pocit a nevykládají pak svým známým jak "se ty hovada cyklisti všude motají do cesty".
Mimochodem povolit tah u přehazky v momentě řazení je na nic. Dole pod pastorkem je řetěz napnutý vždy stejně, pružinou napínáku přehazky. K velkýmu namáhání dojde až cca o půl otáčky zadního kola později, když místo, kde je řetěz ohnutý z pastorku na pastorek dosáhne tahové linie řetězu a pod tlakem na pedál se poslední článek ze starého pastorku utrhne s hlasitým lupnutím.
Kazety mám radši od Sramu, má logičtější stupňování. $himaNO má kazetu složenou tak, že když se podíváš na její průřez, vrcholky zubů jsou skoro v přímce. U Sramu tvoří prohnutou křivku, čili mezi malými jsou skoky jen o malý počet zubů, zatímco mezi velkými o víc. Tak to má podle mě být, protože když pak spočteš poměry počtů zubů sousedních pastorků, vyjde ti podobné číslo pro všechny dvojice. Momentálně mám na Azubu naposledy kazetu $himaNO a mezi dvěma nejlehčími skoro není cítit rozdíl, zatímco mezi šestkou a sedmičkou už je to skoro jak přehodit na jinej talíř. Otcovi jsem dal na kolo kazetu Sram s tím hyberbolickým průřezem a je to mnohem lepší.
To je to co se týkalo původního tématu diskuze: Rohloff má stejný !procentuální! skok mezi jednotlivými převody. Každý další je 1,37 nebo kolik násobek předchozího, takže každé přeřazení dělá pocitově stejně velký skok.
To povolení je samozřejmě při celém přeřazení, ne jen při pohybu páčkou.
Toto laškování s řidiči dělám u nás na širokých silnicích ve městě, takže o bezpečí je postaráno.
Počítal jsem jak Shimano, tak Sram a jde právě o ty násobky, o kterých píšeš. Shimano 11-34 jde od nejmenšího po největší plynule. Sram má od 11 odstupňování jemnější a mezi předposledním a posledním (34) je větší skok. Právě ten mně vadí při řazení do kopce.
Zajímavé, já to nepočítal, po jednom, ale při vyzkoušení se mě zdálo, jako by u Shimana skoky byly větší u rychlých převodů a menší u lehkých, zatímco u sramu mě to připadlo rovnoměrnější. Trochu mě štve, že dva sousední nejčastěji používaný pastorky poblíž cestovní rychlosti mají rozdíl asi 4-5km/h, což je hodně, a musím vybírat buď jeden nebo druhý, a často je jedno moc rychle a druhý moc pomalu. A do kopce pak zas mezi nejlehčím a druhým nejlehčím jakoby skoro nebyl rozdíl.
Pro upřesnění: mám větší zkušenosti jen s osmikolečky 11-32.
Jak která kazeta Sram, některé jsou stejně odstupňované jako Shimano, některé tam mají ten skok 28-34.
Mínil jsem 11 – 34 9ti kolečko. Shimano XT, Sram jsem jiný, než jediný typ se skokem 28/34, neviděl (matná stříbřitá barva).
Co se týká pastorků, pak plynulé odstupňování (kazeta 11 – 34 z.) má teprve 9ka. U 7kolečka je při frekvenčním šlapání poznat ošizení, 8 jsem nezkoušel, 9 je téměř ideální. Někde mám zahrabanou tabulku z dob, kdy jsem to propočítával tak, abych vybral ke kazetě i správné velikosti talířů pro optimální řazení.
Ještě 2 dotazy:
1) Jak je to teda s tou hlučností? Je to tak, že to slyším jen když se na to soustředím, nebo to furt otravně cvrčí? (srovnávací příklad: cvrk na některých starých favoritech cvrčí hodně otravně, DD jsem si nekoupil mimo jiné kvůli hlučnosti, ale to bych bral spíš jako hranici přijatelnosti) Pokud by to byl jen jeden kvalt, tak bych snad nějak skousl (prostě bych ho přeskakoval:-) )
2) Když se řadí tou otočnou rukojetí, jsou tam rukou cítit ty polohy? Když s tím naslepo nějak otočím, poznám v ruce, o koli převodů jsem přeřadil?
1. vrní 7mý kvalt
2.jednotlivé kvalty resp. kolik jsi jich "přejel" poznáš, jsou aretované. Na rukojeti jsou navíc reliéfní čísla, bohužel ne nejčitelnější, možná to jednou R. zlepší tak, jak by rukojeť vyhovovala mě (poněkud bych ji prodloužil, ca. o 1 cm), více zaoblil (má průřez asi jako píst z wankelu, pochopitelně zaoblený) a hlavně bych čísla umístil do kovové lišty, aby byla vidět případně na té liště nějak barevně označil sektory, třeba zelený, červený a modrý, pro rychlou orientaci, jestli je ještě nějaká řadicí rezerva, ale to jsou prkotinky, prý to jiným nevadí...Jiné nedostatky, nedostatky zmíněné výše jinými jsem nezažil (bajonety na řadicích lankách, nekompatibilita do jiných rámů). Pokud si to chceš koupit na hardtaila, doporučuji podélné koncové patky na zadní stavbě, odpadne napínák a starosti (a náklady) s novými rolnami, prostě jenom budeš podle řetězu budeš posouvat zadní kolo a pak zkrátíš řetěz a posuneš zase dopředu.Takový rám se dá sehnat i u nás, jinak je dělá třeba německý ROTOR.
Mám full rwd ležák s dlouhým řetězem, navíc trošku uvažuju o dvojtácu, takže bez napínáku se neobejdu. A na řidítka moc nevidím, takže ukazatel mi často k ničemu nebude, proto se ptám na to, jesli je to poznat při točení. Ale jestli teda jo, tak je to dobrý:-)
Musím oponovat s tou hlučností Sram Dual Drive. Pokud nekomu nevadí běžný cvrček, nemůže mu vadit ani Dual Drive svou "hlučností". Mám ho již na druhém svém kole ale musím říci, že s tou hlučností je to jako u Rohloffa. Výrazněji vrní pouze prostřední rychlost (vlastně jako by prostřední talíř na jakémsi "integrovaném trojtáci uvnitř náboje". Když vidím, jak se tu pořád přete o tu hlučnost, musím vám říci, že na stávajícím lehokole mi dělají větší hluk crossové pláště Schwalbe. Zrovna včera jsem to testoval znovu venku na základě zdějších pří a snažil jsem se být co nejobjektivnější. Při aktuální rychlosti 15 km/h s mírným větrem proti, po polňačce = klidná jízda lehoučkým terénem jsem ten náboj vzadu pod sebou vůbec neslyšel právě pro vítr kolem uší. Pokud vítr přestal zrovna foukat, tak hluk od pneumatik od spodu při projíždění polňačky opět zcela přehlušil zvuk DD v záběru. Jen při jízdě po rovině v naprostém bezvětří (tzn. aktuálně nefoukalo) jsem slyšel prostřední rychlost v náboji. První rychlost vůbec, prostřední nejvíce a poslední jen velmi lehce. Dá se tedy říci, že tento náboj od Sramu je v naprosto nehlučném prostředí skutečně hlučnější, ale pouze na jakoby prostřední tác - tzn. druhou rychlost v náboji. Pokud se ale objeví první vítr kolem uší - stačí pouze zvýšit jízdní rychlost nad 20 km/h - i tento hluk zcela zaniká v odvalujících se pneumatikách na asfaltu, vrnícím řetězu a svištícím větru kolem uší. Takže jestli vám vrní u Rohloffa pouze 7-mý kvalt u Sramu vám výrazněji vrní jen 2 rychlost v náboji. Ovšem musíte jet v bezvětří, po naprosto skvělé silničce a hodně pomalu.
gdys vidim, jaka je ten Rohlof hrouda, tak me prijde, ze by bylo lepsi ho postavit do stredu mezi kliky. Pak by se ulevilo zadnimu kolu a nebyl by ani problem s celoodpruzenymi. Musely by se ale na to stavet zvlast ramy. Vyhoda by byla nesporna. Jako treba Headshock u Cannondalu, ktery se ale kvuliva patentum na jina kola nerozsiril.
Prevodovky primo v ramu a teda v pohonu se delaji, ale zatim jenom na sjezdovy kola. Je to moc veliky a tezky. Kazdopadne si myslim, ze jestli ceka MTB revoluce v nekterym oboru, tak to bude urcite razeni/pohon, ty saltry a retizky jsou hrozne choulostivy :o)
JJ, jednou bude urcite prevodovka umistena primo do stredu slapani na ramu a prenos sily k zadnimu (?) kolu bude resen kardanem. Mozna se toho nedoziju, ale takhle nejak si predstavuji kolo budoucnosti.
S kardanem bych byl opatrnější, každá změna roviny rotace si vyžádá značné ztráty energie, ať už je řešená jakýmkoliv převodem, ta úhlová ozubená kolečka zkrátka nutně z principu věci musí mít větší tření.
Když se podívám na motorky pro Dakar, tak bych skoro čekal, že kralovat budou kardany jako dělalo BMW - přece ten písek všude a tak. Není to tak, ukazuje se, že udělat dostatečně odolný řetěz který bude navíc mnohem méně složitý a taky mnohem lehčí se vyplatí dokonce ti tam. Problém řetězů horských kol je, že musejí být v příčném směru úplně gumové aby zvládaly řazení toho milionu pastorků a ještě úzké, aby se tam ten milion pastorků vešel. To se bije s požadavkem na pevnost.
Proto si myslím, že s rostoucím rozšířením různých druhů převodovek, v rámu nebo v náboji, se dříve či později začnou dělat horská kola s tak robustním řetězem, aby z něj nebyly problémy, ale při tom si zachoval vysokánskou účinnost. Podle určení se pak můžou děla různě robustní různě těžké řetězy. A komu by vadilo jeho zanášení, tak s jediným pastorkem a jediným převodníkem není problém celý řetěz zakrýt v podstatě vodotěsně, aniž by ho to brzdilo. To už mimochodem existuje, viděl jsem to na Spezi (veletrh altrernativní cyklistiky všeho druhu), akorát tam myslím byl jen sedmirychlostní náboj a svostupňová Schlumpf převodovka ve středovým složení.
když už jsme u toho.. kolik cca stojí ta převodovka v klikách?
aha, 383 €
http://www.schlumpf.ch/hsd_engl.htm
Ad Headshock- podle me to neni jenom tim patentem, ale i tim, ze je cela ta vidle docela vysoka, coz limituje moznosti jejiho zdvihu. Nicmene kamos jezdi treba jenom s timhle, nechal si postavit uz i par ramu na miru a vzdycky na Headshock, jezdi taky zavodne (a hodne dobre), takze mu nizsi zdvih nevadi a navic ta udrzba :o)
Kvuli zdvihu zacali delat Lefty - do krku vidlice se to uz nedalo narvat tak to dali do jedné nohy :-)
Jak je to s tím olejem? Někteří z vás zde naznačovali, že existuje letní, zimní a univerzální celoroční. Chtěl jsem zjistit doporučené teplotní rozsahy jednotlivých druhů, ale na Rohloffových stránkách se o letním a zimním oleji nic nepíše (tedy nic jsem nenašel), je tam jen celoroční a žádné minimální ani maximální teploty k němu neudávají. Tak jak to teda je? Dá se jezdit s celoročním olejem opravdu celoročně? (tedy třeba od -25°C do +45°C? Na Saharu ani do Arktidy se zatím nechystám, abych potřeboval větší extrémy:-) )
Podívej se FAQ, tam o tom něco je, ale při mém zběžném proletu jsem také nenarazil na konkrétní teploty pro Z/L/U olej. Jen to, že zhruba od 30°C je víc slyšitelné vrnění, což ale nijak převodovce neškodí. Být Tebou bych si tím hlavu nelámal, univerzál stačí a ušetříš peníze za olej Z/L plus proplachovací.
a neztuhne, když bude venku třeba -15? Jak to tady už někdo výše psal?
Tuhne letní olej když s ním jezdíš v zimě. Univerzální NETUHNE, jezdil jsem v - 25°C. To mi stačí a zimní olej tudíž nekupuji. Zkušenosti s R. a vůbec zajímavá stránka: www.tilmann.com (T.Waldthaler, hustý globetrotter)
Pár lidí se mě ptalo,jestli bych jim to neukázal: ukážu rád,s m. už jsme se domlouvali. Těm, kteří o nákupu uvažují bych ještě poradil, že mě velmi zklamalo české zastoupení přístupem k opravám (jednalo se o reklamaci) a že pokud můžete, kupte to třeba v Německu, cenově to vychází na stejno.Na eBay se to dá koupit ještě levněji,ani kola osazená R. prodávaná v Německu nevycházejí zase tak strašně (když někdo začíná z gruntu a nechce jen doosadit stávající kolo).
Píšu to až dneska, když jsem konečně převzal svoje kolo od cz zastoupení, pedálsportu.
A co se ti tam konkrétně pokazilo, žes to musel reklamovat?
Existuje minimálně ještě jedna česká firma, u které je možno to koupit, rebel bike.
Netěsnil kroužek,vytékal olej (mám jeden z prvních Speedhubů). U rebelů jsem to zadal, ovšem reklamaci "vyřešil" pedálsport jakožto zastoupení. Rohloff v Německu příslíbil kulanci (pedálsport údajně nemá nástroj) a aniž by se mnou české zastoupení nějak jednalo o způsobu dodání náby do Německa (prostě to poslali DPDéčkem) a vylepil za opravu "zdarma" 2050,-. Kdybych to věděl předem, odvezl bych to na nejbližší poštu do Německa sám (tam to mám 35km, do Jablonce 280) a stálo by mne to 600,- (bonus: hezký výlet k sousedům). Kromě toho, co jsem zaplatil v Jablonci by se dal připočítat čas a ježdění, ale tu částku si nemusím ještě takhle zvyšovat. Jo, u Rebelů se dají koupit díly, v Německu ale taky a to budu dělat, pastorek jedu už z druhé strany. Odvezu to do Německa (nejbližší krám s licencí 80 km, koupím pastorek, nechám ho nasadit (je třeba Rohloff stahovák, stojí jinak tuším 700,-), během výměny zajdu na kafe a odjedu zpátky.
Par fotek z projizdky na Jenikove kole na nasem webu...
http://www.kandrac.net/foto/2007_03_31/index.html
nevzhledné, drahé na pořízení, ale rozhodně praktické ..prostě Rohloff
K cemu jsou ty hadicky u brzd?
Hadičky ? Podle mne to je bowden řazení k tomu náboji...
Já spíše nechápu tu přehazovačku... Na co tam vůbec je...
mno, jestli jsem se díval správně, tak narozdíl od stařičkých rámů určených pro singlespeed, tenhle neumožňuje posun zadního kola dopředu/dozadu a tím de facto vypnutí řetězu ... takže tam musí být napínák, a z nějakého důvodu tam místo orig. napínáku Rohloff je za tímto účelem použita přehazka ...
Přesně tak: napíná to řetěz. Původní R. napínák odešel, přesněji řečeno rolny a jedna stojí 350,- a normální nejdou do korpusu R. napínáku, takže jsem koupil to nejlevnější co bylo a prdnul to tam. Jinak ty rámy s podélnými patkami se dělají, ale to mi je líto kvůli tomu to přestrojovat. mqt poslal link nal DH napínáky, vypadají slušně, stojí málo, v dohledné době to koupím a otestuju. Určitě to ale je lehčí o pár gramů.
jj, to reseni pomoci napinaku z DH kol zni dobre
No ty vole ty riditka! To uz je moc, todle uz ne. To uz je diletantstvi nejhrubsiho zrna..Bliti! Bleee
Naštěstí si kolo nedělám pro estéty ale pro sebe, na kole cestuju dlouhý trasy a nepotřebuju si honit ego stylovou vyvážeností doplňků. Mě vyhovujou a jestli to někomu připadá diletantský je mi fuk. Tak se podívej na něco hezčího jinde, ať se Ti srovná žaludek :-) a nebo se kochej pohledem na své kolo. Jééééé!
Mám s ním najeto cca 1500-2000 km. Kupoval jsem to od prodejce v ČR, protože z Německa by to bylo dražší. Dal jsem za to 20.000 Kč. Takže:
1) úplně bez problémů to neřadí, přes převody 7-8 to jde v záběru poněkud ztuha. Taky když se řadí rychle v záběru z jedničky nahoru přes několik převodů, občas tam skočí nějakej těžší převod. Není ale zásadní problém se naučit záběr na chvíli povolit. Přes většinu převodů to ale i v záběru řadí tak, že skoro ani není poznat, že to přeřadilo (při první jízdě jsem měl dokonce pocit, že to nefunguje). Přes všechny nedostatky je ale pocit z řazení daleko lepší, než u klasické přehazky/přesmykače (taky nejde řadit úplně v záběru, navíc relativně dlouho trvá, než se převod zařadí, u rohloffa je tam opravdu okamžitě i když se řadí přes několik převodů).
2) Hlučnost - to je hlavní nevýhoda. Zezačátku to bylo fakt hrozný, po záběhu je to trochu lepší, ale pořád je to celkem hodně slyšet. Při šlapání sedm lehčích převodů vrčí, naopak těch zbývajících sedm těžších má hodně hlučnou volnoběžku (cvrčí).
3) přesnost řazení je vyjikající (až na vyjímku zmíněnou v bodě 1) ) - je to dáno tím, že indexace se děje až v náboji, takže se nemusí vůbec nic seřizovat. Zanesené bowdeny zatím nemám, ale myslím, že to bude fungovat i kdyby byly, uvidím.
4) při předpokládané životnosti a vzhledem k tomu, že výrobcem udaná doba záběhu je 1000 km (a na lehokole bude možná ještě delší) jsou zkušenosti po 1500 km celkem malé. Ale jestli to bude i po 20.000 fungovat pořád takhle (případně se to ještě víc zajede a zpřesní se řazení a sníží hluk), tak zkonstatuji, že to byly dobře vynaložené peníze, teď je na to ještě brzy.