Mám problém,při záběru na těžký převod do kopce,mi zčal přeskakovat řetěz .Projevovalo se to trhavými pohyby a nebylo možné tkhla dál pokračovat.Pro odstranění jsem musel podřadit o 1-2 stupně dolů.Později se tato závada projevovala i při běžné závadě.Při pohledu na řetěz a přehazovačku sem si všiml že se pohybuje( při tzv.přeskoční řetězu)napínak přehazovačky s kladkami.Konstatoval sem stuhlé články na řetězu .Ale zavada se projevuje i po výměně řetězu.Jenže nevím včem opravdu spočívá problém,jestli je to v přehazovačce Schimano SiS nebo v převodovém kolečku(má truchu vangla).Dokáže mě někdo poradit?Dík
Řetěz může přeskakovat mezi jednotlivými pastorky a pak stačí jen doladit polohu šroubem na přehazovačce nebo na řadící páce - to je ta jednodušší varianta. Nebo máš ojeté pastorky (pak to většinou střílí jen na těch, které používáš nejčastěji), tím pádem nepomůže ani ona výměna řetězu (naopak, nový střílí víc než starý, vytahaný) a pomůže buď počkat cca 100 - 200 km než si nový řetěz sedne a přestane střílet nebo budeš muset vyměnit pastorky. Jestli jsi řetěz přetáhnul a najel na něm víc (nebo o hodně víc) než cca 2000 km je možné, že jsi kazetu již poškodil.
Pak je tu ale ještě možnost, že má přehazovačka řady SIS opravdu hodně velký vakl a v tom případě bych ji hned vyhodil a koupil novou (lepší). V těchto řadách jde o "investici" řádově do 300 Kč, takže zanedbatelnou.
A taky si vyměň bowdeny a lanka. Může ti zůstávat viset lanko (špína v bowdenu nebo prasklé jednotlivé drátky v lanku).
Ano, ano - kolikpak jsi měl najeto na řetězu než si ho měnil?!? Ovšem jestli si s výměnou čekal, až ti začal dělat tuhle paseku, pak to budou určitě ohoblovaná kolečka pastorku. Řetěz musíš hlídat, jinak tě výměna stojí víc než nový řetěz :o)))
Pokud si řetěz po těch cca 200 km sedne, tak to znamenáí, že pastorky ještě něco vydrží. Pokud je nechceš oddělat úplně, pak si řetěz hlídej (měřit měrkou) a vyměň ho tentokrát hned, jak bude vytahaný. Ne až ti začne přeskakovat...
Jen jsem si ještě vzpomenul na výjimky - jsou mezi námi jedinci, kteří na řetězu najedou 20.000 km, tahají ho za sebou po zemi, ale tvrdí, že jim to stále řadí jedna báseň. Pak bych se s radou obrátil na ně aby nám prozradili, jaký kosmický materiál používají... :o)))
Máš naprostou pravdu, na starým kole jsem na favoriťáckým (šestkikolečko) najel i víc, to byl asi ten kosmickej (o kazetě ani nemluvim).
Fakt jsem se pod dojmem nejen tvých zkušeností bál o devítkový na novým kole, pro jistotu jsem ho nechal přeměřit po 1tis. při garančce - byl jako nový. Nedávno jsem ho měřil posuvkou (abych neměl výčitky) po cca 4tis. a stále dobrý. Je fakt, že se o něj víc starám - meju ho občas (v týmhle bahnitý zimě často) wapkou a pak promáznu nějakým sprayem.
Ale to víš, jsem jen obyčejnej turista, přesto, řetězu taženýho po zemi bych si všimnul (na různý nepatřičný zvuky na kole jsem docela háklivej).
Takže tu závadu bych spíš viděl v tý SISce.
Mejes Wapkou? A neni ta voda potom vsude, i tam, kde by rozhodne byt nemela? Ja bych mel asi trochu strach. Pouzivam jen obyc zahradni hadici. :]
S tou narocnosti je to sporne - ja na svem prvnim treku retez vymenil, az kdyz jsem ho jednoho dne roztrhl (to jsem byl mlady a neinformovany, pripadalo mi to normalni - na favoritu jsem prece taky retez nemenil :]] ) - asi po deseti letech. Komplet nova kazeta i prevodniky (asijsky doplnky do altus sady) me tehda vysly na neco mezi dvema a trema tisicema... kdybych kazdy rok (nebo i vickrat za rok, jezdil jsem vic nez ted) nasadil novy retez, obycejny za tri stovky nebo dokonce lepsi, necham v tom asi vic penez...
Samozrejme ze se to relativizuje, kdyz ma clovek treba lepsi komponenty a vymena kazety prijde fakt hodne draho..
Ted uz jsem taky ztracenej, misto klidnyho jezdeni 'furt' kazdou chvili premyslim, jestli uz mam dalsi tisic, poridil jsem si merku na retez a jsem trochu nesvuj z toho, jak vsichni devitkovym retezum prorokuji mensi zivotnost nez silnejsim osmickovym... :] Nekdy mozna lepsi nevedet, clovek ma klid a jednou za par let udela generalku... ?
**
Jinak to co popisuje uvodni prispevek znam z tech dob velmi dobre, nejpravdepodobnejsi se mi zda kombinace vytahanej retez + ohoblovany zuby nejpouzivanejsich kolecek. To se na ne staci poradne podivat...
Wapka: Jasně že to neperu na plný tlak (má dva stupně) do náb a na těsnění vidle. Taky jsem měl strach, ale nechtělo se mi zahnojený kolo tahat do baráku. Tady k myčce jezděj i jiní Bikeři (sportovci, žádný turisti) a ti mě uklidnili, že to tak dělaj léta a vpohodě.
On ten řetěz asi taky vydrží víc, protože ho moc nekřížim (jen zcela vyjímečně), tak jako abernathy :(((
Meješ wapkou?!? A co na to říkají středy?!?
Mě se takhle podařilo střeďák oddělat, takže rozhodně nikomu nedoporučuji mít pod tlakem...
Zatim je ticho, až promluví dám ti vědět.
Budu ti držet palce... Mě to teda vytrestalo jednou provždy a ačkoli doma waplku mám, nepoužívám ji...
A jezdíš na tom kole? Nebo ti stojí v garáži a čas od času jdeš přeměřit řetěz? :-))
V noci ho chodim přikrejvat, když se odkope :)))
Hele, tobě vydrží řětěz taky jen do 1tkm ? Teďka bych se klidně mohl ptát, proč si kupuješ teskošmejdy :(((
Počkej, jaké tescošmejdy?!? Já taky většinou měním řetěz kolem 1tis. km... Jak to nechám dýl, je to na úkor pastorků...
A to řetěz cca po 100 km peru...
Ty pereš řetěz po jedný vyjížďce? Co od toho čekáš?:-)) Takovou péči jsem kolu nedával, ani když bylo nový a bral jsem údržbovej rozum! A na výměnu řetězu si kup měrku, i když zuby trpí od prvního šlápnutí.:-)
Psal jsem, že bych se mohl ptát. Já vím, že to šmejdy nejsou, ale nevím, když mi řetěz vydrží dýl, proč bych měl být terčem posměchu, ne? Ony se tady občas diskuse vedou v tomhle tónu.
No počkej, počkej, nikdo se nevysmívá... Mě je to jen strašně divný, protože je to vždycky asi 10x víc než co to vydrží mě. Tak chci vědět, jak to dokážete :o)))
Ja mam spis tu zkusenost, ze cim min se staras, tim lip ti kolo slouzi. Mela by jsi uz vedet, ze vytahany zuby na vytahanej retez sedi dobre. Pruser zacina, kdyz ti zacnou prevodniky zdvihat retez a sukovat. Ale i tomu jde odpomoci pribrousenim zubu. Nejlepsi system je stridani trech retezu takhle udelas deset tisic uplne vpohode. Pak vymeniz kazetu s malym a strednim prevodnikem a muzes zacit nicit dalsi tri retezy :-)
Právě proto, že tvrdě zastávám názor "vědět kdy být za dámu a nestrkat ruce do něčeho čemu nerozumím", tak se o kolo opravdu starám minimálně - mám na to servis :o)))
V podstatě opravdu věnuji pozornost akorát řetězu - snažím se hlídat si kolik na něm mám přibližně najeto, sem tam ho změřím měrkou a sem tam ho vyperu v pračce. A když se jeví býti již poněkud opotřeben (zpravidla 1 - 1,5 tis. km) tak ho nechám vyměnit. Sama to ale rozhodně dělat nebudu...
A na měkry pozor. Velké množství měrek není vůbec moc přesných a už jsem viděl několikrát situaci, že 5 měrek ze stejné série a +- jeden zoubek na řetězu při měření rozdíl běžně.
Pak často dochází kvůli nepřesné měrce, že se řetěz měří příliš brzo (a v servisech jsem se už víckrát setkal s tím, že řeknou, že řetěz je na výměnu a on ještě není, ale pro ně je to kšeft, tak to tvrdí i u řetězů, které by ještě chvíli vydržely bez zničení kazety). Doporučuju aspoň zkontrolovat měrku podle šupléry.
Protože těch 1-1,5tis. je dost málo. Sice znám pár lidí, kteří taky musí měnit po 1,5tis., ale to jsou všichni těžší váhové kategorii + tahající těžší převody.
Mě vydrží řetěz cca 3.500km (HG73) a všem ženám (konkrétně to vím u třech), které znám více a jezdí na kole, tak vydrží stejně nebo ještě více.
A vyměnit řetěz z kvalitní nýtovačkou se naučí úplně každý. Stačí si to nechat jednou ukázat. A úspora za nákup řetězů na netu je pak velká (pokud nemáš nějaké super speciální ceny). Přeci jen ceně 350 Kč za HG73 jsem v kamenném shopu neviděl se nikde ani přiblížit.
Ale jo, nýtovačku mám a i s ní umím, ale dobrovolně dělat to nebudu, páč by se mi umazaly ručičky :o)))
A právě proto nedej na všechny rady a řádně a pravidelně per řetěz!!:-)
Pokud máš v servisu dobrou cenu na řetěz nebo si můžeš přinest svůj a ten Ti vymění, tak proč ne.
Ale jinak se to značně prodraží.
Můžu, ale nechávám to všechno na servisu...
Stejně jako si dopřeju kadeřníka a manikúru, dopřeji i svému kolu odborné péče :o)))
Pokud používáš jenom jednu měrku, tak by neměl vzniknout problém. Už ani nekontroluju novej řetěz, protože mi to vždycky vzal první zoubek.
Pokud používáš pořád stejnou měrku, tak máš akorát zaručeno, že řetěz měníš vždy stejně vytahaný, ale nic to neříká o tom, jestli to je moc brzo nebo moc pozdě.
Já jsem měrku už někam úplně zahodil, protože se to s ní nedalo změřit jak jsem chtěl. Dle šupléry jsem si sice změřil, že pro tu konkrétní, kolik má délku řetěz na kterém zoubku, ale pro ideální výměnu to stejně vyšlo akorát tak mezi.
A protože rychlost vytažení je největší na začátku, tak to v reálu odpovídalo 1000km (kdybych měnil dle měrky na tom zoubku dřív, pokud bych měnil odhadem někde mezi, už by to mohla odnést kazeta).
Nevím proč by mě mělo zajímat ideální vytažení řetězu. Měrku mám zkontrolovanou šuplérou, všechno odpovídá, zuby jsou odstupňovaný po dvou desítkách. Sjedu řetěz na třetí zub (obvykle 2000), vyměním kazetu za strarou a najedu další tisíc. Koupím novej řetěz, vyměním kazetu za novější a postup opakuju. Každej máme něco.:-)
To jsem asi čuně, já peru častěji ponožky než řetěz.
Praní řetězu po každých 100 km mu na životnosti stejně nepřidá vůbec nic, zbytečná práce. Už jsem dříve testoval porovnání při minimální údržbě řetězu a poctivém pravidelném čistění. Rozdíl ve výdrži žádný.
Při ale praní po každých 100 km bych se dokonce bál, že to bude pro životnost to nejhorší. Dojde akorát k úplnému odstranění maziva z vnitřku článků, které se tam pak těžko dostává.
Každému řetěz vydrží hodně různě, ale 1tis. km už je opravdu dost málo.
Mě HG73 vydrží 3500km (samozřejmě je to při včasné výměně a kazeta vydrží několik řetězů). Ale patřím obecně k lidem, co jim řetězy vydrží dlouho.
1500km pak dá a
Tak jsem dneska dělal takovou "předsezónní" údržbu a pečlivě na několika místech řetěz přeměřil. Opravdu "devítka" vydrží míň, jeho čas se blíží - 132,6 až 132,7mm. Dotáhne to možná do 5.tis., novej pro jistotu připravim hned. To jen pro upřesnění.
Třeba to byl extra dobrej kus :)))
Zapomínáš na to, že takovej řetěz je pak mnohem ohebnější než nevytahanej. Jedině s takovým řetězem se nechá bez obtíží využít všech 27 převodů. Byla by škoda je všechny nevyužít, když už jsem si je zaplatil.:-)))
Treba jezdi jenom z kopce dolu ...
Dolů jedině s kopce. Z kopce vyjedou tak akorát Blaničtí rytíři :o)))
Moc se omlouvam, pani ucitelko, spatne
jsem si spocital pad, ja umim jen 0 a I :-)
Tak mi to popřej - je to jediná chybka, kterou jsem schopna odchytnout :o)))
Na silničním kole výměna kosmického řetězu HG-73 po 3 letech a 15442km - sem tam si vystřelil (3 zub měrky). Po výměně za nový stejného typu při stávající kazetě vše OK. A to i s kolem vážím 90kg. Pravda je, že jsem po roce (cca 5000km) měnil z důvodu dosažení lehčích převodů kazetu 11-23 za 12-27, ale to by životnost řetězu nemělo ovlivnit.
Silnicni kolo je uplne jina kategorie, kosmonaute :o) Tam se i pri hodne sportovni jizde pohybuje zivotnost retezu k 10.000 km, i tech 15.000 nemusi byt nemoznych, zalezi na zpusobu razeni a dalsich faktorech. MTB je naprosto o necem jinym, tam v bahne nemusi sebelepsi retez prezit ani par stovek km.
no nevim nedá se to vydržet a že bych tkhle najel 200km to si nedovedu představit.Přeskakuje to i p rovince na pohoda jizdu.Teď sem to zas skoumal a mi se řetěz vytahne na čelo zubu pastorku a při dotočení bodu záběru se sesmekne z čela a zapadne zpět do drážek pastorku,opotřebenmí pastorku sem nezjistil.A mate mě že mi to dělalo i ze starým řetězem před výměnou.
Jezdil jsi prostě moc dlouho s vytahaným řetězem, což poškodilo zuby pastorku a nejspíš i převodníku. Nový řetěz pak střílí proto, že nezapadá správně do zubů opotřebeného pastorku. Starý řetěz střílel proto, že byl moc vytahaný, nový střílí proto, že se tím vytahaným řetězem příliš opotřeboval pastorek. Jediná šance je současná výměna řetězu a kazety. Pokud bude závada pokračovat, musí přijít i výměna převodníku.