Ahoj. Mam mozna lamersky dotaz, ale na to jsou fora, ne :]. Kdyz jedu na svem milem kole, trochu me prdi, ze obvykle posloucham jakesi cvakani. Myslim, ze to dela vzadu kazeta (devitikolecko) ... takovy kovovy zvuk, no vylozene jako od kovovy placky... dela to zvlast kdyz neslapu ,takze kazeta se netoci... ale kupodivu se to ozyva (min, ale prece) i pri zaberu... Procmuchal jsem vsechno co se dalo, jedine, co jsem nasel, je trochu vule te kazety, da se s ni lehce zaviklat. V servisu mi ale rekli, ze to je normal a ze tam trochu vule byt musi, janevimproc snad aby se mohla trochu hejbnout kdyz retez nabiha pri prehazovani o kolecko vys...
Co na to rikaji nakolaci? Diky.
Občas takhle cvaká některý volnější drát.
Pokud si dobře vzpomínám, tak takovéhle cvakání jsem kdysi odstranil promazáním zadního náboje řidším olejem. Patrně se tedy jednalo o slepené kuličky v ložisku nebo něco podobného.
Hm, diky za reakce, ale chytrej z toho nejsem...
Tu plastovou vec tam vubec nemam. A co se tyce volneho dratu nebo kulicek v lozisku - musim konstatovat, ze to zacalo delat u skorol noveho kola po ujeti par set km a dela dotedka... ? Tak se v tom pes vyzna...
Cvakani na kole je klasickej cyklopojem. Bohuzel je to dalsi z okruhu temat, kde se nekdo muze trefit radou spis jen nahodou. Tech pricin totiz muzou byt mraky.
Zkus to misto nejak izolovat, odhadnout, zkousej to v sede na kole, ve stoje, s tlakem proti zdi, roztocenim zadniho kola naprazdno, pomackanim dratu, atd.atd. . Proste udelej to, co je potreba = zjistit, odkud presne to vychazi. Casto to cvaka i uplne jinde, nez si clovek puvodne myslel, jenom se ten zvuk nese treba ramem. A castou pricinou jsou i takovy blbosti, jako treba zrnka prachu na stycnych plochach Al x Al.
U skoro novýho kola?!? Tak proč si s tím lámeš hlavu, když je v záruce?!?
No protoze v tom ksefte, kde mam uplatnovat zaruku, mi rikaji, at si s tim nelamu hlavu. Ale me se to tak uplne nezda...
Diky vsem za reakce, chapu, ze se tahle vec neda diagnostikovat a resit na dalku... ale rikal jsem si, ze kdyz se shromazdi par moznych pricin a znamych ,problemu, ze mezi nima pak snaz najdu ten svuj, nebo jemu velmi podobny :]
Takze diky vsem. I kdyz z toho zatim moudry nejsem. :] Jeste to budu poslouchat, ocmuchavat a proklepavat, treba zkusim zajit do jineho servisu... no a uvidim.
Kdyby slo jen o to klapani, to se klidne naucim ignorovat... ale az od chvile, kdy si budu jisty, ze to neznamena nic spatneho... :]
Nedej se a nechť to koukají odstranit...
V popisu kola určitě nikde není napsáno, že má cvakat, tak nechť ti popřejí, aby za tvé draze naspořené peníze kolo necvakalo...
Zkus změnit lokál ... chci říci, zajeď do jiného servisu, mohou mít jinou zkušenost, třeba se už s tvou závadou potkali a zdárně odstranili ... 8-)
Mě cvakalo dlouho a nemoh jsem na to přijít a nakonec jsem objevil jemný prasklinky v ráfku. Sice už měl nárok po těch letech, ale vypadalo to spíš, jako vada materiálu, než opotřebení.
Jestli to jemně cvaká při šlapání i při volnoběhu, mohl by to být i volný výplet na zadním kole. Ovšem u nového je to dost nepravděpodobné.
Zkusim napsat pár nejběžnějších příčin (ale je jich takové množství, že to bude jen pár příkladů).
Jak už psali ostatní, tak je hrozně důležitě snažit se zjistit kdy to dělá.
První bych testoval zda to dělá pouze v sedle nebo i ze sedla.
Pokud pouze v sedle, tak nejčastější problém je sedlovka - tu stačí vyndat, očistit a máznout lehce vazelínou a vrátit. Dále v sedle to může být sedlo samotné, nejčastěji v zámku sedlovky.
Pokud i ze sedla, tak tam je toho mraky a chce to vyzkoušet, zda to dělá pouze při šlapání nebo i bez. Ovšem i když to dělá jen při šlapání, tak to nevylučuje příčinu jako dráty.
Při šlapání nejčastější problémy jsou převodníky na unašeči, misky středového složení (oboje stačí rozebrat, vyčistit). Dále samotný střed (pokud je zapouzdřená osa, tak jedině výměna - i nová může být vadná), pokud integrovaná osa, tak pouze ložiska.
Pokud to dělá i na volnoběh, tak nejčastější jsou dráty, což bývá u nového kola často (jsou lehce povolené a při pohybu po sobě to cvaká, praská). A většinou se to projevuje nejvíc při těžším záběru se současným větším nakloněním kola (tak se to dobře testuje).
Dále pak to může být v náboji a to jak kuličky/ložiska, tak ořech.
Teoreticky i kazeta, ale nepatrná vůle u kazety je opravdu v pořádku a normální, to ti řekli dobře.
No a pak nejhorší možné zdroje jsou prasklina čehokoliv a kdekoliv (stačí lehce naprasklá trubka, co není na první pohled vidět). To je asi méně pravděpodobné, ale možné to taky je i u nového kola.
Je to jen rychlý přehled a určitě jsem velké množství příčin neuvedl.
Je pravda, že podobné cvakání bylo předzvěstí prasklé sedlové trubky těsně nad středovou mufnou. Zničil jsem takhle dva rámy a pokaždé to takhle blbě cvakalo. Příčina prasknutí té trubky byla v mé hmotnosti a v mém silovém stylu jízdy (často ze sedla, těžké převody). Prostě jsem tu mufnu ze sedlové trubky "vyviklal".