Hustou síť cyklostezek v Pardubicích by mohlo doplnit zhruba 100 stanovišť automatických půjčoven kol. V současné době zjišťuje město zájem veřejnosti o tuto plánovanou službu.
Myšlenka je to zajímavá.Rád bych věděl jak budou kola servisovaná, protože si myslím, že celé kolo nikdo neukradne, ale budou se rozkrádat. Dále bych chtěl vědět jak to bude u některých stanovišť, kde bude velký provoz a nebude tam volné místo pro další kolo, nebude jej možné zajistit (třeba v některých hodinách nádraží). Každé stanoviště by asi mělo být doplněno mapou, aby člověk věděl, kam může dojet ("musí zaparkovat").
Nejsem přímo z Pardubic, ale bydlím blízko, pro mě by to asi nebylo, raději jezdím na vlastním kole a dal bych přednost cyklostezkám směr Hradec Králové a Chrudim, ale takovým, aby je šlo využívat pro cesty do práce a maximálně bych se vyhnul jiné dopravě. Nemohla by být anketa i o stezkách? Děkuji
Dobrý den, nejsem z Pardubic, ale myslím, že to je skvělý nápad. Jen je škoda, že by to bylo přes tu čipovou kartu. Je to bariéra navíc, a pokud nebude ta karta nějak maximálně dostupná a její pořízení velmi jednoduché, obávám se, že to bude důvod, proč lidé nebudou služby využívat. Kdekoliv jsem viděl podobnou službu v cizině, bylo to zajištěno vhazováním mincí + omezením možnosti vyjet s kolem mimo město. Bývají dostatečně výrazná, aby to mohla hlídat policie. Navíc nebývají atraktivní z hlediska krádeže (ale do šrotu, no :(. Možná by to ještě stálo za zvážení. Kola by tak mohli využívat při návštěvě města i mimopardubičtí, což by bylo naprosto super. Také bych se velmi přimlouval za to, aby na všech kolech i stojanech bylo výrazně uvedeno telefonní číslo, které volat v případě poruchy, vandalství apod.
Neco podobnyho existuje u nas v Esch sur Alzette (Lucembursko), neco o tom pisu i tady: http://kolostranky.blog.cz/0605/cyklistika-v...
Ani na "zapade" vsechno nefunguje tak bezchybne, jak se zda, slysel jsem od kamarada, co se zivil prave servisovanim techhle kol, ruzny prihody... Jak lovili kolo z fontany kdesi za mestem, jak nachazeji kola prestrikana na jinou barvu "az" ve Francii (par km odsud) apod. Vubec je smutny, ze 1 takovyhle kolo tu vyslo asi na 300 €, celou sluzbu zajistuje nekolik (mestem = dobre placenych lidi) a realita je takova, ze kola urceny k pujcovani ve stojanech vetsinou chybi (aniz by jinde prebyvala..) a kdyz uz nejaky najdu, je s nejvetsi pravdepodobnosti "na odpis", zdemolovany nebo ma prinejmensim defekt. No, mistni radni se udajne nenechali znechutit, planuji na tento rok krome konstruktivniho pristupu i radu represivnich kroku. A budou nakupovat komplet novy kola (...). V hlavnim meste Luxembourg je tahle "sluzba" nicmene letos v planu taky.
Bohužel pokud se tento velmi dobrý nápad zdaří tak se pardubičtí radní dopustí protizákonného jednání. Navíc budou tuto trestnou činnost páchat v organizované skupině a budou k tomu zneužívat veřejné finance. Nevěříte?
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích nařizuje toto:
§ 10 Povinnosti provozovatele vozidla
(1) Provozovatel vozidla nesmí
a) přikázat ani dovolit, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích užito vozidlo, které nesplňuje podmínky stanovené zvláštním právním předpisem,
b) svěřit řízení vozidla osobě, která nesplňuje podmínky § 3 odst. 2,
c) svěřit řízení motorového vozidla osobě, která nesplňuje podmínky podle § 3 odst. 3,
d)přikázat nebo svěřit samostatné řízení vozidla osobě, o které nezná údaje potřebné k určení její totožnosti.
...
(3) Provozovatel vozidla (a osoba ...), jsou povinni na výzvu policie, krajského úřadu nebo obecního úřadu obce s rozšířenou působností sdělit skutečnosti potřebné k určení totožnosti řidiče vozidla podezřelého z porušení ustanovení tohoto zákona; ...
----------------------------------------
No a povězte mi jak tohle bude provozovatel schopen dodržet. Nijak.
Mám to tedy chápat tak že pro někoho předpisy platí (a dokonce se uvažuje o tom že bych měl mít povinnost bonzovat rodinné příslušníky) a někdo se může předem chlubit že na předpisy zvysoka kašle???
Jedná se pouze podnikání za cizí peníze. Pouze se radní cpou do oblasti, do které nemají, podobně, jako šíření internetu. Touha rozdělovat peníze (když ono z toho vždycky něco kápne) je silnější než zákony.
O podnikání za cizí peníze se zcela jistě nejedná. Jde o pokus o provozování veřejné služby. A to je sakra rozdíl.
A zabít takhle dobrou věc jen proto, že už předem budeme podezírat radní nebo kohokoli jiného z osobního prospěchu, by byla škoda.
Tomuhle se říká právní pozitivismus. Nadřazení litery zákona nad jeho smysl a ducha. Myslím, že je to řešitelné drobnou novelou. A do té doby - nebude-li žalobce, nebude ani soudce. Už vidím nějakého hnidopicha, který by na základě tohoto "rozporu" podával trestní oznámení.
Mám pocit, že se jedná o dobrou věc, a bylo by škoda, kdyby to ztroskotalo na extrémně formálním výkladu práva. A vůbec - bude se v tomto případě jednat o "provozovatele vozidla"?
Ale samozřejmě že se jedná o provozovatele vozidla. A myslím že nejde o žádné nadřazení ... atd. Zákon hovoří jasně - provozovatel odpovídá za to komu vozidlo půjčí.
Nevím jak chtějí radní zajistit (třeba) aby na tom kole nejel někdo ztřískanej jak doga a nezpůsobil dopravní nehodu. To je zřejmý smysl zákona - ztížit nezpůsobilé osobě přístup k vozidlu.
A výjimky typu "jde o dobrou věc" jsou svinstvo nejhrubšího kalibru. Jaká věc je dobrá a jaká špatná je totiž sakra subjektivní. On totiž někdo může pokládat za dobrou věc třeba trénovat na veřejné silnici na blížící se automobilové závody.
Nejsem právník, ale myslím, že vyjmout jízdní kolo z tohoto zákona by nebyl až takový prohřešek proti právní kultuře. Odpovědnost bych přesunul na "řidiče". Jízdní kolo není zas tak nebezpečný dopravní prostředek, aby to muselo být tímto regulováno. U motorových vozidel to chápu. To bychom mohli za chvíli vydávat povolenky na to, jestli smí člověk vyjít na ulici. Člověk může být ztřískanej úplně stejně a produkuje srovnatelná rizika pro vznik dopravní nehody. Takže řekl bych, že v případě vyjmutí tohoto "vozidla" ze zákona by o "svinstvo" nešlo.
Aha. Ale potom není důvod ani pro to aby např. platil zákaz alkoholu na kole.
Prostě - pak kolo není vozidlo ale "něco míň". Jenže má mít potom také všechna práva účastníka provozu když to ani vozidlo není, když ten kdo ho řídí není řidič???
Není problém z jízdního kola udělat kategorii vozidla s určitými výjimkami. Ani dnes se na jízdní kolo nevztahuje spousta paragrafů, která platí pro motorová vozidla. Pokud třeba na kolo nepotřebuju řidičák, pak není problém stejným způsobem vyjmout jízdní kola z odpovědnosti povozovatele.
Co se týče alkoholu "za řidítky", jsem pro všeobecnou prohibici, tj. zákaz požívání alkoholických nápojů nejen v dopravě, takže samozřejmě i na kole.
Viktore, jsi trošičku demagog, viď ? :o))) Ale pokud tě to uklidní, tak si ještě jednou přečti ten článek. Píší tam velmi přesně o čipových kartách, které se jinak používají již i pro MHD. A tyto karty se předpokládám vydávají na základě předložení průkazu totožnosti (oprav mě, jestli se mýlím). Takže tento bod splňen. Pak již stačí patřičná poučka v půjčovním řádu na ochranu obce před odpovědností při požití alkoholu před/při jízdě apod. a je to vše naprosto v souladu se zákonem. V autopůjčovně ti ostatně také nedávají dýchnout, než ti půjčí auto. To je na policii a ta to může aplikovat stejně u aut, jako u kol.
Takže nevidím jediný důvod, proč by toto nemohlo fungovat.
problem vidim jenom v bode b)
no ale je to preci stejne jako treba u pujcovny aut...
nevim jak to tam maj udelany ale asi to budou mit nejak osetreny ve smlouve a tady by se to melo dat udelat podobne
kazdopadne stejna sluzba uz funguje v Praze, tak by treba nekdo mohl rict jak to maj osetreny tam
Jak by to měli ošetřený - nijak. Resp. ošetřeno kolektivní nezodpovědností. Všichni spoléhají na to že není konkrétní osoba kterou by bylo možno stíhat. No a jestli dostane pokutu magistrát tak to nikoho ze zúčastněných bolet nebude.
Prostě je to takový moderní pokrokový ekologický postup tak si ho nenecháme kazit nějakými zákony (co tu stejně jsou hlavně proto aby skříply smradlavé řidiče).
Já bych místo půjčoven uvítal spíše pořádné stojany, abych se nemusel bát jezdit na svém.
Musim souhlasit. Půjčovny vezmou za své. Kola rozkradou cikáni a feťáci a nezbyde z nich nic. Spíš bych uvítal sít úschoven kol v každém větším městě, možnost někde si uložit kolo bez strachu, že o něj přijdu, mě připadá zajímavější.
Pardubice jsou jedno z měst,kde se dá na kole jezdit lépe a než v jiných městech. Tudíž tam dost lidí kola vlastní. Automatická půjčovna kol bude drahý špás (kola, stojany, karetní systém, obsluha toho všeho vč. servisu + logické krádeže a poškození - navíc se asi nebudou používat kola taková, aby byla odlišná od jiných jako třeba kola Deutsche Bundesbahnu či v Mnichově a tudíž hůře zcizitelná) a tak se mi zdá, že výhodnější by bylo zlepšit síť cyklostezek, rozšířit
místa se stojany (dokonce třeba nějaké speciální s integrovaným zařízením na zámek, viděl jsem v Belgii) a na "to městské ježdění" si každý může obstarat kolo sám;
za tohle by mohli být také vděční místní obchodníci, kteří by mohli prodávat použitá kola "hyeny" za pár stovek a jestli by vznikla nějaká burza těchto třeba na školách už je jiná věc. A jestli jsou Pardubice "Bike city", můžou zkusit třeba semafory pro cyklisty :-) A že by z takového rozvoje cyklistické dopravy těžili i návštěvníci odjinud, dojíždějící, turisté ani nemluvě.