V životě jsem vazelínu v nábě neměnil. Nikdy jsem ji ani nerozdělával nebo nějak seřizoval. Všechno co jezdím je Shimano XT a nikdy to žádnou údržbu nepotřebovalo. Nikdy žádný vakl, žádné divné zvuky - vždy jen perfektní chod. Po cca čtyřech pěti sezónách ty náby preventivně vyhodím a koupím si nové.
Tohle hrozně záleží na podmínkách, kde jezdíš. Pokud pouze ve slušných (tzn. málo bahna, vody s pískem, apod.), tak klidně může vydržet náboj v perfektním stavu několik let.
Na druhou stranu při extrémních podmínkách se může stát, že je budeš muset rozebrat po jedné akci.
já měním když čistím (třeba když tam je slyšet písek) nebo když z nějakého důvodu musím vyndávat kuličky (třeba při výměně konusu). V podstatě pokaždé, když mám rozdělaný náboj. Ale náboje preventivně nikdy nerozebírám, jen když je něco v nepořádku. Staré náboje (třeba torpedo) je třeba rozebírat častějc - snadno se tam dostane prach, nové s gumovým těsněním spíš vyjímečně.
U kola „letního”, které mně ukradli, jsem měl vpředu i vzadu Hügi (průmyslová ložiska) a protože jsem nejezdil v extrémních podmínkách ani neumýval kolo tlakovou vodou, vůbec jsem na to nechytal. Typický zvuk těchto nábojů, podle kterého se na závodech dali identifikovat dokonce i konkrétní jezdci, se v mírné podobě začal projevovat až kolem 10 000 km.
Na novém „letním” kole dokud nebudu muset, také na to chytat nebudu. Náboje jsou totiž velice citlivé nejen na seřízení, ale i na množství vazeliny na konkrétních místech. Obvyklé je přemazání.
Na „zimním” kole jezdím na sněhu (spíš v té břečce, co z něj bývá). Tam mám stařičké Shimano STX (kuličky). Kvůli výměně původní osy s rychloupínákem (proti zlodějům) za šroubovací došlo podle všeho k tomu, že čas od času se zvětšoval odpor při otáčení na volno, takže bylo potřeba čistit, mazat a seřizovat. Od výměny za nový náboj (také STX) s rychloupínákem jsem už několik let na něj nepotřeboval chytnout a přes jízdy v solance se stále točí lehce.
Jinak tomu ale bylo s duralovým pastorkem 24 z. Tomu sůl po několika sezónách rozežrala zuby. Prostřední a největší, také duralové, kupodivu vydržely.
Jestli ´s náboj zatím nemazal a neseřizoval, zajdi do nějakého (dobrého) servisu a nech si ukázat, čím a jak mažou a jak seřizují. Pravděpodobně budeš překvapen, jak málo vazeliny stačí.
Ačkoliv jsem jezdil už na mnoha typech kol a některé jsem dočista odjezdil, po začátcích s mazáním u závodniček jsem od toho upustil a zdá se, že to nevadí ani při extrémní zátěži 40 kg na nosičích horáků v terénu po 40000 km.
Problémy se vyskytují ubýváním materiálu jen u domácích vesnických kol, které se parkují na dešti na dvoře po celé roky a mažou se pár kapkami vyjetého oleje pouze tam, kde to právě vrže. A jede se dál.
Kdysi, kdyz jsem mel jeste stare naboje bez tesneni,tak jednou za tri, ctyri mesice. Kdyz jsem mel Sh Deore, tak jsem to udelal asi tak po dvou letech (cca 8kkm) a bylo to zjevne zbytecne. Ted mam DT Onyx a nehodlam se tim zabyvat vubec. Uvidim jak mne technika presvedci o vyhodnosti investice :-)
Díky za odpovědi. Mám 1 1/2 roku starou Meridu Matts s nábama Sh Deore a nedávno, asi po 5 000km jsem zjistil poměrně velkou vůli ložiska osy na zadním kole. Tak jsem to seřídil a drží to, jen jsem si říkal, jestli to nemám, když už na tom pracuju celé rozebrat a namazat novou vazelínou. Z vašich odpovědí je jasné, že zatím ne, z čehož mám radost neb jsem lenoch.
Tyhle náby mají gumový prachovky, takže není třeba se obávat nečistot. Já je čistil a mazal dvě sezóny, ale brzo mě to přešlo, protože po kontrolním rozhození (dal jsem do nich vodoodpudivou vazelínu) byly jako nový. Stejný to mám i s nezapouzdřeným šlapacím středem a pedály. Dokud není vakl, netřeba zásahu.:-)
No ale kdyz uz jsi to mel rozdelany a klice v rukach, to uz jsi to mohl i namazat. To ja jsem taky velkej lenoch, ale asi by mi to nedalo. Alespon bys zkontroloval loziskove drahy na konusech a take zda se nerozpadla nejaka kulicka. Sama od sebe prece vule najednou nevznikne. Ale jestli to jezdi ted dobre.... tak je to asi jedno :-)
Jo, jezdí to dobře. Když teď to kolo vyndám a chytnu na každé straně náby konec rychloupínáku a kolo roztočím, tak se tiše otáčí kolem duté osy, nemá tendenci osu ložiskem zachytávat a dotočí se zcela plynule dokud se nezastaví v těžišti kola. a vakl se už neobjevil.