Dobrý den.
Rád bych se zeptal jaké jsou vůbec druhy ventilků u duší a jaké jsou u nich výhody a nevýhody. Preferujete nějaké? Mám v tom trochu hokej:-)Díky Bobík
Na kole mám tzv. automobilové, tedy bez kroužku se závitem, kterej utahuje ventilek k ráfku. Nehrozí tak (snad) jeho utržení od duše.(?) Protikus na pumpičce můžu otočit/našroubovat na pumpič i obráceně, a tak napumpovat i druhý ventilek (má menší průměr), kterej se na kolech používal dříve.
Upozorňuju, že jsem laik. Jak je možná z mé odpovědi těm zkušenějším zřejmé.
Koncem prosince jsem kupoval novou duši s motoventilkem a ten byl pěkně kovový i s pojišťovací matičkou, tak si vyber ;-) Doufám, že s tím na MTB nebude nějaký problém... Do ráfku to pasuje.
Pak ještě existují staré ventilky, které se hustily tím šroubovacím šlahounkem. Dalším typem jsou galuskové.
kde jsi prosimte sehnal dusi s kovovym autoventilkem ?
kdysi jsem tento zazrak koupil na cestach a dodnes jsem nesehnal dalsi exemplar. a je to fakt to nejlepsi co muze byt.
To jsem z toho blazen, ony se delaji i jine? Ja jsem ted nelenil a sel to okouknout, ale mam vsechny tri duse (i rrezervu) s ventilem z mosazi nebo nejakeho zluteho kovu.
Bavime se o ventilu jako takovem nebo o skutecnem ventilku - to je to co je uvnitr ventilu, to co ma pruzinku nebo gumovy krouzek?
Spíš bych tak nazval ten "šlaušek", který se strká skrz ráfek. Za poslední 4 roky jsem ho na všech duších měl gumový, bez toho pojistného kroužku.
Proto jsem se nyní divil, že se dá sehnat i kovový.
"Vnitřnosti" ventilku jsou samozřejmě kovové ;-)
Jo, uz je to jasne. Nicmene ja jsem se tedy jeste asi nepotkal s dusi, ktera by mela ten "slausek" z neceho jineho nez kovu. Tak to asi tak nedostatkove zbozi nebude.
Asi jsou různé části Prahy dost rozdílně zásobovány ;-)
Podle mne by ten kovový mohl být lepší v tom, že se jen tak neprodře o hranu otvoru v ráfku. Naopak se trochu bojím, že jak se duše v plášti občas trochu protočí, tak aby se v případě kovového neutrhla. Přeci jen ten gumový není za nic upevněný, tak to tam může trochu cestovat.
Tak jsem si zrovínka jeden "gumový" ventilek vyříznul z duše. A hle - neměli bysme mu říkat gumový, ale jen pogumovaný. Je totiž až k vlastní duši (a vlastně asi 1mm až dovitř duše) tvořen mosaznou trubičkou, ketrá je potažena gumou duše. Z toho vyplývá, že oproti variantě se závitem pro pojistnou matici na tom je mechanicky úplně stejně - není jak ho prodřít o hranu otvoru ráfku. No a s tím "cestováním" si nejsem až tak moc jistý. Pokud budou obě díry ve dvoustěnném ráfku poměrně přesně na průměr ventilku, tak bude ventilek držen dost dobře ve dvou bodech a nikam neuhne.
O.K., zase jsem o něco chytřejší.
To "cestování" se mi dělo celkem pravidelně, ale v malé míře, dělo s předešlou duší v zadním kole. Moc přesně to tam nepasovalo. Ono to asi opravdu bude ráfky, jsou to totiž jedny z nejlevnějších Alex ;-)
tsparow :rochu se mylis, ta guma kterou je potahnute mosazne telo ventilu se ti sekne o okraj odvoru v dvoustennem rafku velmi lehce. a sleit to temer nejde. Proto jsem zajasal ze nekde jsou i duse s kovovym ventilem.
O.K. Takovou zkušenost naštěstí nemám, proto mi to připadalo téměř nemožné, ale pokud tady čtu že už se to někomu stalo, tak to beru.
Ale ventilek, který jsem ořezal měl tu gumu na tý mosazi napečenou fakt fest - oloupával jsem to nožem a tam kde jsem se nedostal nožem až na tělo té trubičky ta guma furt drží (jsou na tý trubičce teď proužky gumy ~rovnoběžné s osou trubičky). No a ten "prstýnek", který vznikl tím, že jsem z tý trubičky okrájel duši je asi 2mm nad spodkem trubičky. Takže asi záleží duše od duše, jak kde výrobce šetřil na délce trubičky. Věřím, že s touhle bys problém neměl.
Cykloservis "U Tyrše", Praha 6, na Dejvické vedle Bati
Přesně tu samou vozím jakožto náhradní a zatím drží ... v batohu :o)))
Já to vidím takto:
1) KLASICKEJ STAREJ se závitem na který se šroubuje šlaufek pumpičky. Po odšroubování kroužku se dá vnitřek vyndat.
+: dá se rychle vypustit kolo
-: menší spolehlivost (může prasknout gumička -ale už se používá I jiný systém; vyplatí se vozit náhradní ventilek), závit na ventilku víc ničí gumičku u cestovních pumpiček (určené na galuskový ventilek) - globálně méně rozšířen
2) AUTOVENTILEK široký, k upuštění je třeba užším předmětem zatlačit na prostřední tyčku. Lepší je se závitem po celé délce a pojist. kroužkem (je lépe fixován a nezalézá do ráfku, když se na něj nasazuje pumpička) - kroužek dotahovat jen rukou s citem; autoventilky mají dost často silnou pružinu, která se nedá přefouknout tlakem vzduchu - je třeba pumpičku, která má uprostřed trn (mě se ulomil, používám redukci s kuličkou a pumpičku můžu bez přendavání vložky používat na oba rozměry ventilku)
+: dá se přhustit u každé benzínky, víceméně bezporuchový,
-:s některou pumpičkou (např. starý šloufek) se některé (příliš tuhé) nedají přefouknout
3) GALUSKOVÝ úzký - pokud chceme použít duši s jiným ventilkem, musí se otvor v ráfku převrtat (v nouzi to jde i nožem..), vydrží větší tlak (používá se na silniční kola), na střední osičce je matka, která zajišťuje, aby se ventilek nemohl uvolnit - před pumpováním se musí nejdřív povyšroubovat, zatlačit aby se ventilek uvolnil;
+: vydrží vyšší tlak, při pumpování klade malý odpor, po dotažení matky dobře drží
-:střední tyčka je dost tenká, nezkušenému pumpaři s ruční pumpičkou se snadno zlomí a celá duše je pak na vyhození (existuje redukce-trubička se závitem); úzký otvor v ráfku (nemůžete si půjčit od kamaráda rezervní duši s autoventilkem)
Já používám autoventilek kvůli největší spolehlivosti.
Vyčerpávající odpověď. Zbývá dodat, že označení ventilků je toto (bývá to psáno na krabičkách s dušemi):
KLASICKEJ STAREJ = DUNLOP
AUTOVENTILEK = SCHRAEDER
GALUSKOVÝ = PRESTA
Taky je nutno pohlídat délku ventilku - do vysokých ráfků musí být delší.
Používám autoventilek.
A pak jsou ještě ozdobný světélkující :o)))
To jsou už čepičky ;-) Ventilek zůstává pořád ten samý, moto...
Yo aha, promiň, jsem nějaká roztržitá :o)))
Ftipe vylez :o)))
radko, a jestli máš ráda modrou, a navíc ráda soutěžíš, co třeba tyto?
http://www.aukro.cz/item162886977_novinka_modre...
Proboha ta stránka svítí víc jak vánoční stromeček :o)))
A soutěží se účastním jen za předpokladu, že budu poslední... soutěživé ambice orpavdu nemám...
Ale díky :o)))
:- ) radko, soutěžení bylo jen v tom smyslu, že to je aukce.
...stránka svítí..., ...ambice nemám..., A co ty svítivý čepičky!?
Tři baterie je moc :o)))
Náhodou zábavná stránka:
"uvnitř ventilku je čidlo pochybu, proto jsou automatické"
"Svítící ventilky sou vodotěsné a automatický se rozsvěcej, a po zastaveni automatický zhasnou po 30sek. "
"Mála spotřeba energii !!!"
"Podívejte se na Historie přihazování s minule aukce"
:-)))))))))))))))))))))
Ááááno páááni, čšeštin bít má felká kobil. Já studovat na chočimin škchóle f Hanoj. To vám bude, to vám bude. Tobrá felikost.
:- ) jojo, jeden se pobaví. Selkofje púte tópri!
Co třeba tyhle?
http://www.cztuning.cz/index.php?action=detail...
:o)))
A svítí jim očička různobarevně :o)))
Konecne odbornejsi odpoved. Jeste bych dodala, ze je dobre si i zapamotavat pro cesty do zahranici puvod onech ventilku. Tedy Dunlop - britsky, Presta - francouzsky... Obzvlaste s variantou oznaceni francouzsky ventilek jsem se venku setkala nejcasteji.
Velmi pekne rozdeleni je i zde: http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradventil
V angl.verzi neni tak podrobny.
Koukám, co všechno se na Wikipedii (ne)najde. Vidím tam Dunlop - německý. I když starý pan Dunlop byl Angličan (nebo Ir?).
Lakomej Skot! Místo aby dal synkovi na tříkolku pneumatiky, obtočil mu kola gumovou zahradní hadicí ... 8-)
Je to legrace s těma jazyky.Když jsem se na škole začal učit francouzsky tak první co mě zajímalo bylo jak se řekne francouzský klíč.Světe div se,je to clef anglaise - anglický klíč :-)
Pouzival jsem nejradeji autoventilky (schraeder), jsou nejrobustnejsi, nejlip se s nima zachazi treba pri lepeni a zpetnem nasazovani duse. U velo ventilku je hrozna otrava, ze ten krouzek drzici samotny ventilek neprojde obvykle otvorem rafku, takze vyndat nebo nasadit dusi z rafku prakticky vzdycky znamena ji uplne vypustit, a to se casto nehodi...
I novyho kola mam uzke galuskove ventilky, a taky mi uplne nevyhovujou (treba ze nemuzu zmerit tlak obycejnym merakem co mam na auto, nebo u pumpy u benzinky..., pri nafukkovani mam porad pocit ze to ulomim atd) a ted premyslim - mam rozsirit otvor v rafku, aby se tam vesel autoventilek, nebo bych tim ten rafek oddelal? Babo rad. Rafku by byla skoda, jsou jeste mlady a moc toho nenajely...
Ale zase u malých pumpiček na rám, které mají tlakoměr, tak ten často funguje pouze na galuskových ventilcích (vyzkoušeno 8 různých pumpiček, 5 z nich měřilo tlak pouze na galuskových, 2 na obou a 1 na žádném).
U velkých pump jsem pak neměl nikdy u žádné problém s měřením tlaku ani u jednoho typu ventilků.
Ráfek by to měl přežít, běžně se tam ta větší díra vrtá.
Za pár korun se prodává redukce z galuskového ventilku na autoventilek. Pak můžeš jednoduše foukat u pumpy a měřit obyčejným měřákem. Po dofouknutí jenom sundáš, strčíš do kapsy a jedeš dál.
Super, diky za info. To je urcite lepsi varianta nez delat diry do rafku...
Mám taky redukci, ale tlak ručním manometrem mi měřit nejde, protože ten trn tlakoměru nezmáčkne tu tyčku ventilku :( Dá se tlak změřit aspoň u benzinky,
Zdar ... také mne štvalo, že galuskovej ventilek nemohl spojit s hadicí na pumpě ... seženu někde v cykloshopu tu redukci, jak píšeš - ale není nebezpečné tam pak u pumpy pustit vzduch? Nemohu svou trekovou duši přefouknout a mít havárii? Nemám auto, tak to moc neznám. Díky moc. Chystám se k Agipu na stezce v Podolí u obchodu Krab Cycles:)
Redukci by měl mít každý cyklokrám - je to docela běžná věc. A určitě se neboj, že by došlo při pumpování k defektu. Pevně ji našroubuješ na ventilek, takže žádné utržení nebo roztržení nehrozí.
Predpokladam, ze u vsech vzduchovych pump minimalne ve stredni Evrope je jejich soucasti i manometr, ktery ti ukaze, jakeho tlaku jsi prave dosahl. Rozmezi doporuceneho tlaku v dusi pro dany plast je na kazdym plasti napsany zboku. Kolik jsi sam zvykly foukat netusim, ale prefouknout pumpou na benzince jde asi opravdu jen tezko nebo presneji se slusnou davkou levorukosti, tak se neboj :o)
No, já bych to tak jednoduše neviděl ;-) Manometry tu sice jsou, ale pokud chceš foukat kolo na benzínce, tak je to opravdu o bouchlou duši... Když nebudeš vědět, že se to musí jen pár vteřin a to si na manometru nestačíš ani zkontrolovat...
Nemám rád galuskové ventilky, bohužel stále častěji osazované. Už se mi párkrát při pumpování (po opravě defektu) vzpříčila "čepička" a nemohl jsem nafouknout.Možná to prostě neumím, ale na 2. stranu nevím, proč bych měl 100% radiálně a chirurgicky přesně nasazovat PUMPIČKU... Autoventilek je lepší, ovšem hůře se fouká v terénu. Starý dobrý Dunlop se nějak vytratil, takže používám nerad galuskové ventilky a pomocí redukcí je foukám na pumpách a doufám, že nepíchnu. Dobré téma: taky chybí ostatním normální ventilky, na které sedne normální pumpa resp. její hlava bez nasazování či obracení redukcí a podobných krávovin?
Používám výhradně galuskové ventilky. Doma foukám velkou pumpou, která má hlavu pro oba typy ventilků, na kole vozím malou pumpičku nastavenou na galuskový ventilek stejně jako bombičky. V kapse sice vozím redukci pro případné foukání u pumpy, ale v životě jsem ji nepoužil. Jsem rád, že doba Dunlopů (a šroubovacích šlaušků) je pryč a že galuskové ventilky jsou dnes i na MTB standardem. Mě to vyhovuje mnohem víc, než pracné foukání přes autoventilek. Ale co kyklista, to jiný názor... :o)))
Tak tak co jsou galuskáče na MTB tak jiné nepoužíváme, děti nebo přítulkyně neměli šanci autoventilky nafoukat a to i u pumpy, na galuskáče stačí v kapsičce vozit redukci na konpresor a i s pumpičkami je to pro ně hračka, akorát si vybírám ty ventilky co jsou bez závitu do konce a kratší, jsou pevnější, se závitem jsem zachyceným klackem ventilek ulomil, ten bez závitu se jenom třošku ohnul.
Navíc ještě ultraligh duše pro gramhoniče se prodávaj jen s galuskovým ventilkem.
A v NoTubes sadě jsou ventilky taky galuskové.
ja uz taky pouzivam vyhradne galuskovy.
1. staci mensi dira v rafku - vetsi pesnost.
2. mnohem snaz se foukaji, neni problem malou pumpickou nafoukat i silnicni kolo, kde je tlak jako prase.
Pokud mate tak silnou pruzinu na autoventilku ze ji nedokazete profouknout pumpou kupte si jiny ventilek - ale pozor - ten "STARSI" kde je pruzina pod tim kuzelovym teliskem. Pruzinku vyzihejte nad plynovym sporakem ale tak aby se nespalilo tesneni. Vyzihat =zahrat dratek pruzinky do cervena a nechat schladnout. Pak pruzinku mirne zmacknout aby nebyl tak velky pritlak. Jde profouknout v pohode. Pokud to se stlacenim vyzihane pruziny prezenete a pruzinka nepritlaci tesneni vubec, nevadi. Tlak vzduchu v dusi udrzi ventilek spolehlive uzavreny. Dalsi moznosti je ostrymi stipackami ucvaknout asi 1.5 zavitu pruzinky.
Vy jste tady takoví šikulíni--vy mi budete umět poradit. :o)) Na leháči mám vzadu vysoký ráfek (nevím, jak jinak to nazvat)--tím pádem z něho kouká jen tak asi polovina autoventilku. Musím vozit velkou "starou" pumpičku, protože malá pumpička ač už je nadoraz u ráfku nezatlačí ten čudlík vevnitř a proto s ní nelze nafukovat. Dá se to nějak udělat, aby to šlo tou malou nafukovat..?? Díky.
rovnou nad Tvym prispevkem pisi jak si nedelat hlavu s cudlikem v pumpicce. Ale je pravdou je duse s dlouhym ventilkem je lepsim resenim.