Má tento materiál z konstrukčního hlediska oproti kovům nějakou výhodu, nebo je to jen designový výstřelek? Že je možné takové kolo postavit doma bez svářečky jen pomocí svorek a trochy lepidla je mi jasné, ale zajímá mě spíš funkčnost kola.
cau mctorpedo, rad bych te nekdy osobne potkal na lezaku kdyuz uz jses taky z brne :-))).
ale k tematu, jako byvaly majitel jedne preklizky si myslim ze muzu odpovedet.
tedy funkcni to je, na me najeto 2000km bez problemu, pokud nepoctiam vystuzeni predku na zacatku. a proc byvale?, nebot jsem ji daroval..../ram mi celkem sedel, ale komponenty uz moc ne, ale ted mam ve vyvoji neco :-))/
pokud se na to podivas ze strojarskeho hlediska tak je na tom preklizka celkem dobre co se tyce pomeru pevnostni a hustoty, horsi je to s tuhosti...
jinak letecka je neco jineho nez nabytkarska a preklizka ma taky smerovy vlastnosti cehoz se da pekne vyuzit /je to vlastne svym zbusobem kompozit/
co se tyce variabilnosti navrhu je na tom az neuveritelne co se tyce vysky slapani a sezeni /semilow nebo low bez problemu, pokud je clovek aspon trochu dlouhej/
vice osobne na vyjizdce pokud souhlasis :-)), ovsem momentalne jezdim na oceli...
mejse nink
Teda aby bylo jasno, do stavby kola, a to ani překližkového, se v nejbližší době nechystám, v současné době jezdím nejčastěji na hliníku a su spokojenej, zajímá mě to čistě ze zvědavosti.
to mě taky. rád bych to viděl na vlastní oči. Snad v září na srazu.
Já už jsem to i na vlastní oči viděl a opravdu to jezdí:-) ale nevím třeba jak rychle se na tom dá, jestli je to lehčí, jestli pružnější atd. taky co s tím udělá voda, nerozklíží se to nějak? No lodě jsou taky ze dřeva..
No z kopce z Rebešovic do Rajhradic jsem jel jednou 50km/h a Nink mi na svojí překližce ujížděl, takže rychlosti nebudou problém.
Na srazu v září bude k vidění i překližková tříkolka. Rám už je natřený, čeká se na povrchovou úpravu kovových částí, další testovací jízda snad koncem příštího týdne. Pokud opět neohneme osy (nové, silnější než předchozí), tak bude brzy oficiální rollout.
ale ale mctorpedo, my prece vsichni vime ze mas azuba maxe a ses uplne spokojenej :-))
Jak velký rozdíl je vlastně mezi leteckou a nábytkářskou překližkou? (myslím hlavně v mechanických vlastnostech). A hlavně, kde takovou leteckou překližku sehnat?
jednoducha odpoved:
letecka ma vice vrstev na stejnou tloustku a je kontrolovana na vady - primy vliv na mech. vlastnosti /jinak na mech vlastnosti letecke preklizky jsou normy/
zdroj: kazdy modelarsky obchod, ale vetsinou jen kousky, jinak nejlepsi u nas asi finnforest.cz
Díky.
Ty tři vrstvy v nábytkářské překližce se mi skutečně moc nezdály, 5 by bylo lepší.
Letecká překližka - vyrábí se v rozměrech 1270x1270 a 1500x1500mm - no panejo, jak z tohletoho udělat lehokolo...
Nejdelší rozměr mého stroje (od středu šlapání k vrcholu opěrky) je cca 175 cm a nevidím způsob jak to rozumně nastavit, aby to mělo nějakou pevnost.
tady ti VR poradim jedine, premyslej...
Když jsem zjistil, že bočnice rámu lehokola, na kterém jezdí Eva Navrátilová mají jenom 2mm tak jsem se lekl. On je to v podstatě skříňový nosník a vzhledem k hmotnosti to může mít slušnou tuhost ale dělal někdo výpočet kolik to unese? (Řekl bych, že bez toho polystyrenu uvnitř by se to zbortilo).
Od oka jsem na své kolo navrhoval 3mm ale samotný rám by pak vážil přes 4kg a ležatou Ukrajinu nechci...
cau
mam uplne stejnou technologii jako evina, tedy taky 2mm letecke preglejky, apropo bez toho polystyrenu to fungovat nebude...
vypocet, no trochu jiny pohled, kdyz reknu ze tech kol existuje celkove 6 a ani jedno neprdlo tak ti to nestaci?, tedy je fakt ze pro 100kilovyho jezdce bych to asi nestavel ale zas ja mam cca 75kg a parkrat jsem mel na tom asi tak 15kg zavazadel a bez problemu..
vaha je vzdy problem u lezaku, ale mrkni na to kolik vazi treba azuby /ano maji odpruzeni, vim/ a kolik existuje na svete lezaku rekneme pod 10kg, spocitas je na prstech jedne ruky, hmotnost muzes ladit az na ixtem navrhu...
No jestli je takových kol 6 a žádné neprasklo tak to je jiná. Ale na svých 80 kg možná trochu zesílím ty pásky uzavírající rám nahoře a dole - hlavně ten dolní přenášející tahové namáhání.
Co se týče váhy tak to nechci hnát do extrému. Na netu jsem objevil kola s dřevěným rámem, vážící údajně 12-13kg, já bych byl spokojený tak se 14 před montáží blatníků a nosiče.
Hmotnost můžu v budoucnosti ladit tak, jak to dělal McCready při konstrukci lidskou silou poháněných letadel - co nepraskne, to se dá odlehčit...
Dovolím si poznámku. Když posílíš tahovou pásnici, měl bys posílit podobně i tlačenou zónu. Nemám po ruce tabulky pevností, ale pochybiji, že pevnost dřeva v tlaku převyšuje pevnost v tahu. Navíc na tlačené zóně je jisté nebezpečí zborcení tenkého profilu = profil nevydrží ve vzpěru.
zborceni tenkeho profilu je stabilitni problem, ten tam ale nevidim, pouzita konstrukce je sendvic, ale nemluvim o prekroceni unosnosti konstrukce, to je jina vec..
a dovolim si poznamku
lepsi nez ubirat predimenzovane je pridavat na poddimenzovanem tam kde to rupne, nebot to misto lokalizujeme presne, ale kde ubirat to spis nevime nebo jen tusime...
Když už tuto diskuzi někdo zaktualizoval, přidám také své. Při své výšce 165cm mám ve výsledku velmi kompaktní stroj. Přítel ovšem měří 198cm a váží 85kg. Oba jsme své překližky zatížili na 3 týdení výlet: http://www.blids.nl/gallery...
PS: Pro brnoBENT: už jsem svou překližku konečně vybrousila a nalakovala, ještě ji složit a ve čtvrtek u IKEAy.
PPS: Pro mimobrněnské: překližka už nalakovaná byla, ale různými uživatelskými procesy o část svého laku přišla a tak potřebovala nový kabát.
Myslím, že by ti nestačily ani dvě ruce: jsou tu 4 modely řady SL od Challenge, několik titanových Batchet, Velokraft VK2 a určitě se najdou další. Konec konců jsem viděl na netu dvanáctikilovu tříkolku (karbon/hliník - Edge od Whizwheels).
Jenže taková věcička se těžko sežene pod 3500 Euro a dost jistě to bude silniční stroj.
jo no jasne, jenze ja spis myslel "homebuildy",
sl rada, titanovy aera a vk2 jsou dosti doiterovany navrhy relativne velkych vyrobcu...
jinak je to spis:
razz fazz, zoxy III, carbent, swanson, mozna merlin/ne ty titanovy ramy ze statu, shoda jmen/
Tak s homebuildem je to těžší, to rozhodně. Stačí zvážit běžně dostupné komponenty (řazení, brzdy, vidlice, náboje, kola i plášti atd.) a už se blížíš deseti kg. A rám abys stavěl nejlépe se zápornou hmotností.
Kolik tak ten překližkáč váží? Jaké jste používali lepidlo? Ono to musí asi být háklivé celkem na boční vítr je to pěkná plocha....
Mám takový dotaz: Jak ohýbat překližku na sedadlo a jak ji udržet na místě než se vytvrdí lepidlo (u překližkového kola samozřejmě)? Koukal jsem na ty fotky z workshopu v Holandsku ale zrovna tohle tam nikde nebylo.
A jak to vychází rozměrově s předním trojpřevodníkem/přesmykačem? Není ten nejmenší převodník příliš blízko k bočnici? Potom by už zbývala jenom možnost sestavit ze dvou převodníků dvojpřevodník 48-32.
Já jsem sice překližkáče nestavěl ale dělal jsem překližkové sedlo - překližku (březová 3mm) jsem namočil
na cca 1/2 hodiny do teplé vody a poté ohnul a přitáh svěrkama na kovový rám a nechal uschnout. Tak jsem udělal 3 kusy a následně slepil k sobě..
Tom
Namáčení překližky se mi zrovna moc nezdá... jak to lepidlo odolává vodě? Nebo se za tu půlhodinu nestačí rozmočit?
S tím namočením nebyl problém - vůbec to nemělo tendenci se rozlepovat....
2-3mm preklizka se ohne primo na ramu, taktez u meho hiracera z masivu to tak bylo, ale pozor na smer vlaken...
na 3talir je misto bez problemu, na smyk ne, da se radit rukou co chytne retez v trubce samozrejme za jizdy...
fidel na kube propagoval drevana kola, protoze nespotrebovavaji strategickou ocel :)
no dneska uz asi neni strategicky material ocel ale uplne neco jine...
apropo, de havilland mosquito byl typickym strategickym projektm z naseho nestrategickeho materialu...
Mosquito bylo geniální - hlavně to, jak to "pekli" ze sedviče překližka/balsa/překližka za tepla.
Mosquito je podle mě nejhezčí letadlo své doby, zčásti taky tou geniální konstrukcí (údajně to vyráběly i továrny na klavíry). Vždycky jsem vytahoval Mosquito když se mě někdo ptal, jestli není tříkolka ze dřeva nebezpečná. Navíc narozdíl od toho letadla po nás snad nikdo nebude střílet zápalnýma nábojema:-).
Díky za informaci o letale s dřevěnou konstrukcí jsem doteďka neměl ani tušení. Ale zase třeba vím, že Jawa vyráběla kromě motocyklů také automobily (což se málo ví) a ty měly také dřevěnou konstrukci.
myslim ze tehdy mely auta prevazne sasi a na tom kastli tak ze na ramu ze dreva byl pobity plech, nerikam ze to vypadadlo spatne ale nebylo to samonosny, protoze to sedelo na tom sasi=podvozku
samonosnych aut moc nebylo ze dreva/preklizky, myslim ze nektery marcosy byly samonosny..
existuje spoustu malych letadel ze dreva a preglejky ale moc se o nich v nekterych kruzich nevi, krasny je treba stelio fratti - falco...
i velky era byly dreveny, treba hughesova letajici husa akorat asi byla brutal podmotorovana...