vyplatí se kupovat na kole diskové brzdy nebo stačí nějaké obyčejnější?
Záleží jaké a na jakém kole ;-) Také je samozřejmě otázkou jestli je vůbec potřebuješ ;-)
krosové
O.K. Kolo už tedy víme.
Pak je další otázkou jaký systém kotoučových brzd. Jestli jen mechanické nebo už hydraulické. Obojí má svá pro a proti. Nejnápadnější věcí, které si všimneš jako první, bude rozdílná cena, většinou v neprospěch hydraulik ;-)
Další věcí je to, že mi ke krosu kotouče moc nesedí... Ne ani tak designově nebo typově ke kolu, ale kvůli krosovým vidlicím. Většina z nich totiž není stavěna na takové namáhaní, které je mnohem vyšší než klasickými V-čky. Na MTB se vidlice dělají mnohem odolnější a stejně jsou v některých případech s kotouči problémy. Zde také hodně záleží na hmotnosti cyklisty a případně jestli bude na kole vozit i další náklad...
Každopádně se ale taková kola už prodávají, takže to výrobce/prodejce asi má nějak vyřešené ;-)
Takže se rozhodni sama podle toho kolik za to chceš utratit, co opravdu potřebuješ a třeba i podle toho co se Ti bude líbit víc...
Kotoučovky mám tři roky,řekl bych,že jejich přednost je při ráfcích obalených bahýnkem.Jiné podstatné výhody jsem neodhalil.
Neodhalil?!?
Víc vydrží, snadnější údržba, nerozštelují se, resp. nemusí se doštelovávat jak se sjíždějí špalky, ruce se při brzdění tak nenamáhají, větší brzdný efekt...
Viděl bych to asi takhle: pokud za rok najezdíš do cca 3.000 km, pak stačí véčka, jinak jednoznačně diskovky, je jasný, že jsou lepší úplně ve všem, zejména hydraulické...., jediné mínius je cena....
No dorá,já osobně bych véčka zpět nechtěl.Ale s véčkama je ten bike přeci jen lehčí a jejich údržba je taky jednoduchá.
LOL... kazdy den to stelovat a opravovat proti osmicce opravdu neni jednoduche. Navic kdo by poznal rozdil v desitkach gramu oproti hydraulice...
Naposledy jsem svoje vecka steloval kdyz jsem kolo naposledy myl. A to uz si nepamatuji kdy bylo :-)
V tom případě mytí nedoporučuji nebo se ti okamžitě rozštelují :o)))
Na svém prehistorickém fullovi jsem vozil hydrailické Magury, které jsem si koupil asi v roce 1998. Dodnes jsou bez jakékoliv údržby (seřizování), ani kapalinu jsem neměnil. Fungují stejně, jako když jsem je před deseti lety koupil. Jediné, co se mění jsou brzdové špalky. Ale uznávám, že jsou oproti dnešním véčkům o dost těžší...
Stačí obyčejnější, brzdí také dobře a spolehlivě. Nicméně, jak jednou přejdeš na kotoučovky, není cesty zpět. Výhodou diskovek, těch hydraulických je brzdí stejně za sucha i za mokra, stačí jen malý tlak na páčky takže tě nebolí prsty a bržděním neničíš ráfky. Nevýhodou je vyšší cena kotoučů a destiček.
Ano, ano, jak jednou ochutnáš šampus s jahodou, už ho nikdy nebudeš pít bez ní :o)))
A pak ti ani na ceně nezáleží :o)))
Teda já bych ty svoje zlatý hydřičky za nic nevyměnila. To je oproti véčkům taková pohodička...
S tou vyšší cenou kotoučů a destiček je to jen mýtus. Běžně mi vydrží kotouč cca 2 sezóny při ceně kolem 600 Kč. Ráfek mi kdysi vydržel taky zhruba 2 sezóny (než se zeslabil a vyhodil jsem ho) a stál kolem 1500 Kč. Bzdové destičky stojí asi 600 Kč a vydrží mi skoro celou sezónu, špalky jsou o něco levnější, ale za sezónu jich kolegové spotřebují tak 4 sady (nemám z vlastní zkušenosti - véčka jsem nikdy neměl, šel jsem kdysi z cantilleverů přímo do hydrauliky).
Provoz kotoučovek mě vyjde levněji než provoz klasických brzd!
S tím provozem musím souhlasit, přesně tak to je.
A k tomu je ještě nutné u ráfkových brzd připočítat ještě cenu přeplétaní kola navíc, kdy když už se to dělá stejně rovnou měním všechny dráty.
A ještě dodám, že solidní brzdové destičky, třeba KoolStopy se dají pořídit už za 430 Kč.
Dobré hydrauliky jsou proti V-čkům přínos ohromný. U kvalitních je i o dost vyšší brzdá síla než u dobrých V-ček (pro mechaniky a pár superlevných hydraulik tohle neplatí).
U levnějších je pak brzdá síla na úrovni nejlepších V-ček (za sucha), za špatných podmínek už je to vždy lepší s hydrou.
Dobrými hydrami myslím např. ORO, Louisy, XT.
Ale už i Deore hydry jsou velmi slušné a vyplatí se pořídit. Cokoliv horšího než Deore hydry, tomu bych se vyhnul a vzal raději dobrá V-čka.
Mechanickým kotoučům bych se úplně vyhnul, tam jediný za úvahu stojí BB7-ky, ale protože stojí v podstatě stejně co Deore hydry, tak jsou taky out.
rek bych ze staci obycejnejsi. myslim, ze pulka cyklistu stale jezdi na veckach a nevsim sem si, ze by byli imrvere zapichany v plotech kolem silnic, protoze vecka sou uz holt prekonany ;) sou taky lehci (takle muzes nasbirat treba i kilo navic) a je na nich trosku mene veci co se muzou pokazit. a sou obvykle levnejsi