Dobrý den. Jsem před koupí nového kola a mám nejasnost už jen v jediné otázce - a to jsou brzdy. Radíte spíše klasiku a nebo mechanické kotoučovky? Jaké jsou výhody a nevýhody? ( Poznámka - kolo bude horské, výbava asi alivio+přední zamykatelná odpruženka ). Pokud tato charakteristika nestačí k fundované odpovědi, rád doplním :)
Zkus si trošku pohledat - nahoru do vyhledávače si zadej a ono ti to najde potřebné diskuze. Bylo toho tady na tohle téma semleto už hodně.
Jinak ale rozhodně kotouče - a hydry, mechaniku v žádném případě :o)))
jsem všemi deseti pro véčka.
Levné mechanika má horší brzdný účinek než véčka na suchu, v bahně není o moc lepší než véčka s kvalitními špalky.
Výhody/ nevýhody LEVNÝCH disků oproti véčkům:
1) Výhody - možná to bahno a sníh. Ale jen oproti véčkům s průměrnými špalky. Neobržďují se ráfky - což je stejně skoro jedno, bo pravděpodobně dířv ráfek zničíš jinak. :-)
Před necyklisty budeš "in". :-)
2) Velká výhoda - náboje na kotouče, takže levnější případná výměna za lepší kotouče.
V případě osmy na kole dojezd v pohodě. U véček nemusí ráfek mezi čelistmi projít, navíc brzda se musí odpojit. (Osobní poznámka - ještě se mně to nestalo).
Kdo brzdí, prohrává ...záruka předních míst. :-)
3) Neutrum - ad předchozí bod. Náby u levnýho kola se odporoučejí z celýho kola pravděpodobně nejdřív, takže je prd platný, že jsou použitelný na lepší kotouče.
Větší námaha na dráty kol. Což je podle mě jedno, jen to uvádím.
Větší námaha na vidlici, rychleji vznikne na odpružené vidli vakl. Což je stejně u kol v daný cenový relaci jedno. Když Tě to chytne, koupíš si lepší vidli tak i tak.
4) Nevýhody: servis, servis. Škrtání. Servis. Také váha. Cena nových brzdových destiček. A hlavně - opravdu slabý brzdný účinek, v některých případech téměř nulový. Nejlevnější "nehypermarketová" véčka s kvalitními špalky brzdí ve většině případů prostě líp. Plus u levných kotoučů rychlé přehřívání ve sjezdu. Jehož následkem pokud kotouče náhodou brzdily, až do vychladnutí nebrzdí => viz bod 2) "kdo brzdí, prohrává" :-)
Všechny mechanický kotouče nejsou špatný
x
ale - cena kvalitních mechanik je jen o něco málo nižší než cena kvalitních hydraulik. Což je zhruba polovina ceny kola na Aliviu.
No...asi takhle...vždycky mi kolo vydrželo tak 7 let (teď mi prasknul rám - nebyla odpruženka). Na kole jezdím v létě dost i sjezdy, ale nechci za něj dát víc než tak cca 13 tisíc...nejsem závodník, jen mě to trošku baví...nebojte se do marketu ho kupovat nepůjdu :).
Tak když nechceš dát víc než 13tis., tak na kotouče rovnou zapomeň.
Většinou i na kolech kolem 20tis. (pokud to není nějaké o dost dražší kolo v pěkné slevě) se kotouče nedají ještě pořídit (aby nebyly úplný shit a nebo aby kvůli dobrým kotoučům nebylo špatný celý zbytek kola).
Hranice pro koupení rozumného kola s kotoučem je někde kolem 25tis.
No asi takhle, klukovi, adolescent 13 let jsem pořídil tohle:
http://www.bikesportchrudim.cz/index.php?page... je to v tvé cenové relaci a i když mechaniky tak jsem se na tom svezl a byl jsem překvapen jak brzdí, mohu porovnávat jelikož máme ještě Gianty Rainier a XTC MPH3, Dema Deor vše na hydraulikách, kluk na tom dělá psí kusy a nestěžuje si na špatný brzdný výkon před tím jezdil Genesise na véčkách a až doroste do mých proporcí tak mu pořídím hydrauliky :-)
silně pochybuji, že se brzdný účinek těchto mechanik vyrovná slušným véčkům za polovinu ceny ... ale řekněme že má alespoň o něco lepší dávkování ... a tuto nepodstatnou výhodu je tam RST Gila a Acera .. no, tak to fakt raději klasické V-Brake s BBB špalíčky a za rozdíl v ceně přesadit na LX, nebo dát alespoň nějakého suntoura nebo judy.
Ale chápu, jako malej jsem byl s BMX a později s F1 naprosto spokojený a nic jsem neřešil, to přišlo až s věkem. Pro účely tazatele a vzhledem k jeho věku bych ale v této cenové relaci od kotoučů upustil a investoval raději jinde (spolehlivost, komfort).
Véčka: na suchu brzdí zhruba stejně jako mechanický kotoučovky, jsou levnější, jednodušší servis, lehčí....
Kotouče: líp brzdí za mokra a v bahně, jsou ale těžší, dražší, složitější ...
Já mám na kole véčka!!!
Nakonec stejne mnohem vice zavisi na tom jak umis brzdit, ne jake mas brzdy.
Posadim te na svyho crosse a pustim te z kopce, pak uvidime :) A brzdeni smykem neprojde, vylamuji se pritom draty v zadnim...
Musis srovnavat srovnatelne. Kolo v rozpadu je s kolem udrzovanym neporovnatelne. Dejme tomu Radka ma podobne kolo jako ja. Ma na nem prumerne kotouce, ja mam prumerne vecka. To lze srovnavat a tvrdim, ze na tom kole s vecky na suchu lecktery zkuseny cyklista zastavi mnohem drive nez vetsina soboto nedelnich vyletniku i kdyby tam meli janevimjake hydrauliky. To jsem mel na mysli.
Sak taky porovnavam udrzovane kolo. Brzdy (deora/tektro) nikdy nebrzdily jako moje hayesy a osmicku na zadnim kole jsem mela pravidelne kazdy tyden.
Toz to jsi mela bud spatne vycentrovane nebo jsi tak tvrdy jezdec. Ja jsem ty kola co ted mam vypletal v kvetnu a cervnu loni. Od te doby jsem na centrovani nesahl. Ted uz asi budu muset, zadni haze cca 1 mm.
Na fullovi za rok a pul 2 draty a 2x centrovane (1x i na vysku). Ale full je k dratum diky odpruzeni setrnejsi. Cross ma sice dvojite rafky s kaliskovanim (ci jaxe to), ale stejne to pode mnou odchazelo uz jen pri najezdu (ci sjezdu) na chodnik.
Neřekl bych, že full je k drátům šetrnější. Při stejné rychlosti ano, jenže na fullu jezdím rozbité sjezdy mnohem větší rychlostí než kdysi na HT. Ve výsledku si spíš myslim, že na fullu trpí kola více než na HT (alespoň v mém případě).
No je to tak a technik mi to i potvrdil. V pripade casteho praskani dratu to chce cele preplest. A protoze mi to prasklo v odstupu 4 mesicu (jednou u Boubina na rovince a podruhe v klidu na miste), tak si myslim, ze setrnejsi bude :) Na crossu to po roce provozu a po 10. dratu hazim z okna :))
Jeste drobnost. 1 rok = 1200 km na crossu a 9000 km na fullu.
Wewerka totiž neumí jezdit v terénu ;-) Proto si koupila fulla, aby technické chyby a hulvátské zacházení s kolem maskovala tím tankem co má teď, to kolo si s tím poradí skoro samo ;-)))
Ale pššššt...;-)
S crossem jsem v terenu jezdila jen podel sazavy. Max 1 zlomeny drat o koreny. Jinak jsem jezdila vyhradne silnice.
A nepsala jsi kdysi, že ses párkrát vyskytla i na té hrůze co vede lesem podél potoka od Host.nádrže do Průhonic k motorestu...? ;-) Tam to na krose moc není...
Jo, pravda :) Asi 2x na crossu, ale zadny zlomeny draty :))
Hele, že nekecám ;-)
http://nakole.cz/new/diskuze/tema.php3?id=1371...
No jo :)) Tak asi jo :)) Kazdopadne je to hrooozne old. Nedavam jen jedno misto a ten kopecek jsem uz vyjela :)
;-)))
Já tam od té doby prozměnu už nikdy nejel ;-))) To "místo" máme na mysli asi oba stejné a kopeček stále nepokořen ;-)
.... já vás slyším ;o))
Já mám mechanický véčka a s kotoučema žádnou zkušenost. Po kotoučích (klidně jen mechanických) toužím v těchto případech:
1) když se mi pod špalky dostane sníh a nebrzdí to (opravdu vůbec).
2) když probrzdím ráfek a on náhle praskne (zatím jsem vždycky přežil bez zranění). Je otázka, zda je levnější preventivně měnit ráfek nebo destičky/kotouče do kotoučovek.
3) když se kolo rozcentruje (stávalo se mi pouze když jsem jezdil na ne úplně nejlepších ráfkách na neodpruženém MTB v terénu na těžko. Kvalitní ráfky (remerx grand) na odpruženým kole nikdy necentruju a taky je nešetřím.
4) Když projedu písčitým bahnem a při brždění slyším, jak se ráfek brousí. Tomu se dá zabránit přerušovaným bržděním a lepšími špalky.
5) v dlouhých sjezdech (třeba po silnici s převýšením přes 500 m), kdy se ráfek přehřívá, se bojím, že propálím duši. Taky jsem zatím vždycky přežil (ale v horách občas uprostřed kopce na 5 minut zastavím a čekám, až to vychladne. Kotouče se samozřejmě taky zahřívají, ale nehrozí rupnutí duše.
Jinak musím říct, že už po kotoučovkách netoužím tolik, jako dřív (jen po nějakých kvalitních, které by opravdu brzdily líp, než mechanický véčka). Taky existujou hydraulický véčka, ale ty mají myslím opodstatnění akorát třeba na tandem, kde jsou kotoučovky i véčka.
Už jsem tady někde psal,mám 5 let staré hydry SR Santour číslo nebo typ nevím.Údržba veškerá žádná až teď po dobrých 20000 km jsem se rozhodl vyměnit destičky a to ještě pod dojmem toho jak tady někteří píšou jak kotoučové hydry udržují a seřizují.Osobně bych na nich ještě jednu sezonu odjezdil.Mechanické neznám ,jeden můj kamarád na nich jezdí a říká že mu vyhivují a že jsou lepší než Véčka.Já bych ale do véček už nešel.
Tobě vydržely destičky 20 tis. km?!? To snad ani nebrzdíš, ne?!?
No ale je fakt, že mě tyhle drží taky už asi 5tis. a ještě něco na nich odjedu...
Proč ne já na nich mám 8,5t a jsou tak v půlce a to je mám na kole, které mám na těžké cestování.
Ale to jsou případy, kdy se nejezdí pořádný sjezdy (ono to natěžko ani není možný).
Ve špatných podmínkách (bahno, voda s pískem, ...) jezdím jen vyjímečně a přesto destičkym sjedu po cca 2500-3000km přední a kolem 5000km zadní. Ani není třeba jezdit žádné super dlouhé sjezdy. Stačí sem tam nějaký prudký technický sjezdík, kde se jede hodně pomalu (abych se nezabil) a je nutné souvisle brzdit (z povahy sjezu není možno brzdy pustit a brzdit přerušovaně).
A když pak někomu vydrží dokonce 20.000km, tak to znamená jediné - nejezdí žádný pořádný sjezdy v terénu.
(ono to natěžko ani není možný) Víš já když jedu na těžko tak jezdím jenom po pannonské rovině, alpy objíždím po moři a nedej bože pokud se objeví nějakej hrb tak brzdím patou, proč bych si pořizoval kolo z hydrama ne :-)
Já jsem to několikrát konzultoval se servisákem ke kterému dávám kolo většinou v zimě na kontrolu a seřízení,jinak si to dělám sám.On mi tam ty brzdy dával a říkal že je to normální.Dokonce ani brzdovou kapalinu tam nemám dolívanou natož vyměněnou.Letos ale už to všechno napravím a podívám se na destičky i kapalinu.
Tak u brzdovky je to u dobrých brzd normální. U ani jedněch brzd jsem zatím nemusel ani odvzdušňovat, natoš doplňovat kapalinu/olej (to podle brzdy).
A ty destičky jsou daný stylem jízdy a terénem. A v servisu tomu věřim, že je to tak častější (ta dlouhá výdrž), protože většina lidí, kterým rychleji mizí destičky si je doma pak vyměňuje sama.
Mám zkušenosti jak s véčky, tak s mechanikami. Pokud se týká brzdného účinku , tak bych řekl, že plusmínus srovnatelný, po pravdě si nedovedu představit, že bych potřeboval brzdit více, lepší by snad byly jen brzdy s ABS ;-).
Pokud jde o servis, tak myslím taky srovnatelné, u mechanik stejně jako u V občas poštelovat lanko, nastavení pevné destičky žádná věda, výměna kotouče není o nic složitější než výměna špalíků.
Pokud jde o cenu a hmotnost,tam jsou nesporné výhody na straně V, ale pokud jde o sníh a bláto, tak mě vždy vzhledem k terénu, kterým jedním, hrozně otravovalo čištění špalíků klacíkem, když to zablokovalo kola, což u kotoučů nehrozí, takže spokojenost. Ale k jízdě po asfaltu určitě V za všech okolností stačí.
"po pravdě si nedovedu představit, že bych potřeboval brzdit více, lepší by snad byly jen brzdy s ABS"
Nevim na jakém kole a jaký cesty/terény jezdíš, ale pokud se jezdí trošku delší sjezdy v trošku náročnějším terénu (a to nemusí být ještě nic extra brutálního), tak je větší brzdná síla než můžou nabídnout V-čka nebo mechanický kotouče vždy dobrá.
V takových sjezdech potřebuju pevně držet řídítká = nutnost brzdit pouze jedním prstem a to nejlépe prostředníčkem (už jsem se to naučil také, takhle brzdí většina sjezdařů a hrozně moc to přispívá k lepšímu úchopu řídítek). No a pak v delším sjezdu je tohle pro mě bez dobrých hydraulik nemožné. Nemám moc silný prsty, takže ani na XT a Juicy 7 (180 kotouč ve předu a přitom vážím jen 70kg) to ještě není zdaleka ideální a ocenil bych ještě o chlup vyšší brzdnou sílu.
Takže jsem teď na letošní rok moc zvědavý, jestli mě budou ORO K24 už konečně stačit.
A k ABS bych dodal, že tohle je spíš pláštěm. Když chci pořádně brzdit, tak vozim i pořádné pláště do terénu (tim myslim na předním kole aspoň Nobby Nic 2,25 nebo lépe Fat Albert apod.).
Pokud pak spousta jezdí 1,95 pláště téměř bez vzorku, tak je jasné, že ten brzdný výkon není tolik třeba, když ho pak pláště stejně nedokáži využít.
Tak to fakt nemohu souhlasit s některými body. Už se to tu řešilo x-krát, takže jen ve zkratce.
1) Brzdný účinek je možná srovnatelný mezi levnými kotouči (případně mastné destičky apod.) a dobré véčka se slušnými špalíky. V ostatních případech mají kotouče lepší brzdný účinek.
2) Potřeba ABS je buďto znakem plášťů nevhodných na daný povrch (úzké slicky na šotolině, např.), a především toho zásadního rozdílu mezi véčkami a kotouči. Hydry totiž mají luxusní dávkování výše zmíněného brzdného účinku, takže můžeš brzdit na max. a přitom těsně před hranicí zablokování kola .. to se ti u véček nepovede.
3) To s tou váhou je mýtus. Už jsem viděl pěkných pár hodně výkoných kotoučů/hydraulik, kde celá brzdová sada vážila o pěkných pár gramů méně, než XTRková véčka !!!!
4) Servis je nesrovnatelný. Slušné kotouče sice vyjdou i dráž, ale do servisovat je musíš jednou za uherský rok, véčka abys šteloval pořád.
5) ... a když dojde na horší povětrnostní podmínky, tak už není co řešit.
... ale jinak jsem také jezdil s véčky a nemůžu si stěžovat, byly to dobré brzdy a svojí práci odvedli. Kotouče mi ale prostě dovolí jít ještě dál, zvláště pak třeba v terénních sjezdech a vůbec v momentech, kdy se potřebuji 100% spolehnout na to, že když bude třeba, tak zastavím.
Pokud bych jezdil turistické výlety na zpevněných površích na krosu, tak jezdím s véčky a jsem v klidu. Ale na MTB, nezpevněný povrch, sjezdy, terén ... no prostě už jedině hydraulické kotoučovky.
Na jasně, že pokud budu srovnávat nejkvalitnější V, mechaniky a hydry, tak je pořadí jasné, bohužel i v ceně.
V tomto threadu ale šlo podle mě o to, zda se vyplatí nahradit Věčka mechanikami (předpokládám, že ne tím největším šuntem, ale taky ani tím nejlepším a nejdražším na trhu)
K tomu ABS, vozím 2,1 Nanoraptory, což myslím nejsou tak špatné a podkluzující pláště, ale když silně zmáčnu páčku svých mechanik, tak dostanu kolo do smyku na každém povrchu, takže musím brzdit "zadržovaně", to byla reakce na to vysilující brždění. O tom dávkování účinku u hyder jsem slyšel, ale zatím jsem je nezkoušel. Po pravdě řečeno mám z nich trochu strach (možná neopodstatněný), že když někde praskne ta hadička, tak jsem na cestách nahraný. Vyměnit lanko u mechanik je brnkačka.
Jo, náhlá ztráta těsnosti na hydraulice je asi to nejhorší, co hydry může potkat, ale rozhodně bych se toho nebál. Pokud kolo servisuješ tak, jak je doporučeno výrobcem, tak je spolehlivost u hyder podstatně vyšší, než u ostatních brzdných systémů.
No ze by nekdo utrhl kabel jsem snad jeste neslysel, mozna pri docela slusny havarce, ale to pak nema nic spolecnyho s kategorii "spolehlivost". Castejsi zavada muze byt zavzdusneni, ale i to se da odhalit docela snadno a hned po vyjezdu (nejradeji jeste pred :o)
Kazdopadne vykon hydr. kotoucovek uplne staci na pohodovy dojezd s jedinou funkcni brzdou. Ze by prestaly fungovat obe je uz spis na hranici statisticky chyby :o)
Jo, tak už jsem jednou zažila, že se kamarádovi utrhla hadička. Holt brzdil jen na zadní :o)))
A já se setkala s poklesem tlaku - nějak se prostě z hadiček vytratila tekutina. Absolutně nikdo neví jak, protože hadičky poškozený nikde nebyly...
Ale za 8tis. km se mi to stalo jen jednou jedinkrát :o)))
Utrhla hadicka? To je mozny snad jenom pri padu nebo vylozene spatnou montazi. A ten pokles tlaku- to myslis, ze se vazne ztratila napln, nebo slo o klasicky zavzdusneni? Pri nem se totiz taky "macka naprazdno".
Zato mnohem casteji slysim o prasklych rafcich, bouchlych dusich kvuli prehrati rafku, problemech s nebrzdicimi spalky, ... Vis, jakej to pro me byl ted pocit sednout si na ziletku s klasickyma rafkovyma brzdama? :o))) A porad je, moc to nebrzdi :o)
No, co se týká té přetržené hadičky, mám pocit, že se zaklesly řidítkama - měl ji přervanou kousek pod páčkou.
A u mě to fuckt byla záhada - nikde žádný náznak přerušení nebo narušení a tekutina prostě nikde. A nevytekla, vše bylo čistý. Uprostřed výletu mi najednou brzda šla naprázdno a tak jsem to pak dala do servisu a měli z toho chlapci hlavičky zamotaný.
Jo, tak hadice musi mit spravnou delku a spravny uchyceni, pochopitelne :o). A to jako vazne kdyz po uniku nikde ani stopa- napln opravdu vytekla, to vevnitr nic nebylo???
Fuckt, nikde nic...
Kocka, ta potvora... Vysrkla ti to pres noc
Dyž to přestalo fungovat uprostřed výletu :o(((
Přesně tady :o)))
http://www.acoma.cz/index.php?c=foto2&pic...
Takové brzdy, abys dostal kolo do smyku na jakémkoliv povrchu (při slušném plášti, což by ty Nanoraptory mohly stačit) zatím asi neexistují.
To záleží na rychlosti. Při 50km/h a na asfaltu pochybuju o tom, že to dá i ta nejlepší hydra (ještě tak možná s 200-kou kotoučem). Samozřejmě mám na mysli přední kolo, u zadního to není problém.
U mechanik to pak naprosto nehrozí (zvlášť ještě s menším kotoučem).
Ono je to většinou o tom, že většina lidí neumí pořádně brzdit a bojí se tu přední brzdu pořádně zmáčknout, aby neletěli přes řídítka.
A pak taky jde především o brždění jedním prstem. Tím nejsem schopný se ani přiblížit k hranici maximálního účinku ani na Juicy 7 se 185-kou kotoučem a 2,25 Nobby Nicem (na pevném povrchu nebo asfaltu).
Pokud brzdím 2 prsty, tak už mě brzdná síla limituje pouze při těch velkých rychlostech.
Je pravda, že běžně k těm situacím nedochází, takhle na hraně ve velkých rychlostech nebrzdím (nejsem sebevrah), takže to není takový problém, ale rozhodně to ta mechanika nedokáže.
Na sypkém, kluzkém povrchu nebo v malé rychlosti dokáže zablokovat přední kolo každá brzda.
Možná s nějakou třípístkovou freeridovou nebo sjezdovou (někde jsem viděl i čtyřpístkovou) a tím 200 mm kotoučem. Pak bych ale chtěl na vlastní oči vidět co to udělá s výpletem!
Tak zase v takovém případě tam budeš mít 32 drátů a ještě nezeslabovaných a pořádný ráfek, tak to něco snad udrží, ale zajímavé by to být mohlo.
Problém je v takovém případě ještě jiný. Už bych to nechtěl testovat v té rychlosti, protože co když to ta brzda do smyku dá (pak je velká šance, že se to nemusí ustát) a navíc už bude těžký se na tom kole udržet i když ten smyk nedá.
Já už se trošku bojím i na mojem kole když to na maximu při brždění dvěma prsty na asfaltu ve větší rychlosti zkouším. Brzdit celkem umím, ale i tak už je to slušná síla.
Já když jsem předělával kolo na hydry, tak jsem raději použil 36 silných drátů, dvojitě kalíškované ráfky, a náby s nejvyššíma přírubama co šli sehnat. Po roce dost drsnýho zacházení se výplet ani nehnul. Je fakt že kdybych nebyl tak opatrnej mohli být kola o půl kila lehčí.
Hodně záleží kolik vážíš. Já mám sezonu na fullu Crossridy a taky po sezoně naprosto v pohodě a brzdim na krev docela často (hlavně v situacích kdy nemusim, protože mě to baví a trénuju si tím brždění; situacim kdy musim se snažím vyhýbat). Ale vážím jen 67-70kg.
A to je na těch Crossridech znát oproti klasice s 32 dráty, že méně tuhé jsou, přesto přežily v pohodě. Ale váhově na tom taky nejsou nijak slavně (tedy spíš bídně).
Na letošní sezonu budou na druhém kole DT XRC 180 kola, která budou tužší a lehčí současně (oproti Crossridům).
Jo, měl jsem na mysli zadní kolo, zablokovat přední kolo v padesátce jsem nezkoušel a určitě to ani zkoušet nebudu ;-)
Běžně brzdím na mechanikách prostředníkem (palec a ukazovák na řazení), ale při dlouhém sjezdu na brzdách nemám žádnou potřebu řadit, takže mi nedělá problém to pořádně drapnout. Rozhodně ale netvrdím, že jsou mechaniky v účinku shodné nebo dokonce lepší než hydry, jen to, že mi stačí (zatím)
Ten jeden prst není kvůli řazení, ale kvůli lepšímu úchopu řídítek. Pokud jedu rozbitější sjezd větší rychlostí, tak už je hodně rizikový pouštět druhý prst z řídítek. A to je právě situace, kterou mám nejvíc nerad. Naštěstí není moc častá, protože když už je to v tom sjezdu možný takhle více pustit, tak zase nenastává téměř nikdy ten případ nutnosti brzdit nečekaně na krev.
A prostředníkem je brzdit výborný, protože to pak při úchopu řídítek ukazovákem je ještě lepší než při brždění ukazovákem.
A u toho zadního tam je to jasné, tam to není problém ani s průměrnými V-čky, když se za brzdu trošku víc veme.
To by ses tedy hodně divil. Ujišťuji tě, že normální hydra Sh. LX s 200mm kotoučem jde ve skoro 50kmh zatáhnout naprosto bez problémů tak, aby sis hooodně solidně zaplachtil. Zablokovat to kolo nedokážeš, ale na okamžitý přelet přes řidítka to bohatě stačí. Snad jedině, kdyby člověk zasedl úplně dozadu za zadní kolo a to by zase potom neustál s rovnováhou. Tak jako tak, chtěl bych vidět někoho, kdo by to testoval dobrovolně. V každém případě to ale i takováto brzda dokáže, narozdíl od těch nejlepších véček.
Tak to že musíš jít za sedlo a pořádně se zapřít je samozřejmostí. Ale jít příliš dozadu je také špatně, tam už pak hrozí smyk předního kola. Prostě to chce cvik a správnou polohu (důležitější než jít příliš dozadu je snížit těžiště a mít dobře zapřené ruce v dobrém úhlu o řídítka).
Z toho co píšeš mi přijde, že si nic podobného nikdy nezkoušel a že nemáš žádné zkušenosti s bržděním na krev na asfaltu, případně jiném hodně tvrdém povrchu. Já tohle provozuju už od svojeho prvního biku s cantíky před 12 lety a stále čekám na dostatečně výkonou brzdu.
V terénu nikdy ale nejsou tak dobré podmínky, aby se takhle na krev dalo brzdit, takže pro běžné brždění je výkon těch brzd dostatečný (proto nemám rovnou 203 kotouč).
A ta LX to určitě nezvládne, sice jsem to s ní konkrétně nezkoušel, ale mám otestováno více brzd se 203 kotoučem (525, LX, XT, J7) a znám jejich srovnání s mojemi J7 se 185 kotoučem a pouze u J7 a XT byla znát o trochu větší brzdá síla, ale ten rozdíl zas tak velký není.
A protože ta J7 se 185 kotoučem to v žádném případě nezvládne (u té jsem to testoval hodněkrát, protože takhle na krev na asfaltu ve větších rychlostech brzdím každou chvíli). Vždy testováno dvěma prsty, možná kdybych tam dal celou ruku, tak to bude lepší, ale páka je stejně jen na dva prsty a brždění více prsty je stejně pak v terénu nepoužitelné.
Pak je tu ještě jeden faktor a to síla v prstech, kterou mam poměrně malou (ale zase moc nevážim), pokud někdo bude vážit stejně a bude sílu o hodně větší, tak to taky bude značný rozdíl.
Přelet přes řídítka znamená pouze, že je chyba v jezdci a že neumí brzdit.
Takže jednak to vyzkoušené mám (se 185 kotoučem) a i dle názoru sjezdařů, když se to řešilo na BF to běžné XC brzdy nezvládnou.
Jinak u XT V-ček to mám vyzkoušeno to samé 3 prsty a dám tak o něco málo menší brzdnou sílu (i s tím prstem navíc), takže rozdíl v brzdné síly je poměrně velký.
Nesouhlas. Teď se mi nehce odpovídat, ale třeba o víkendu napíšu odpověď.
Pak se rozepiš, tohle mě fakt zajímá.
Ale je možný, že je to hodně ovlivněný tím, že mam tak slabý ty prsty, protože se mi všichni pořád divý, že tak často na J7 i předtím na XT brzdim 2 prsty.
Netvrdill bych, ze je az tak extremni rozdil pri brzdeni 1 nebo 2 prsty. (u kvalitni kotoucovky). Sam vetsinou brzdim prostrednickama, na nekolikahodinovych vyjizdkach v poradnym terenu nebo maratonech beru paky uz dvema prsty. Vzhledem k fyzikalnim zakonum si dovoluju odhadnout, ze vykon je + - stejnej, jenom ulevuju rukam. Neni potreba blokovat predni kolo polechtanim jednim prstem, daleko vic bude dulezitejsi to, aby brzdy nevadly, ne? Jinak ti davam za pravdu (a zaznelo to tu i od dalsich), ze je potreba taky umet brzdit, takze prace s tezistem, odhad podle rychlosti a povrchu apod. . Podle toho, ze letim pres riditka bych taky na jedovatou brzdu moc neusuzoval.
Tak ta maximální brzdná síla byla jen pro ten specifický případ na asfaltu a velkou rychlost.
Jinak při skutečném sjezdu v terénu stačí samozřejmě o dost menší brzdná síla (podmínky neumožní větší).
Ale ten druhý prst je u mě důležitý často i v terénu. Sice bych to silově ubrzdil většinou i jedním (tedy v táhlých sjezdech by prst rychleji odcházel, stejně jako mě kdysi na V-čkách odcházeli prsty 2 a musel jsem brzdit třemi), ale při síle blížíce se mojí maximální se ztrácí citlivost, což je hlavní důvod, proč v situacích kdy potřebuju brzdit více brzdím 2 prsty.
Jinak během dlouhého sjezdu, kde se jen přibržďuje (nejčastější případ v praxi) taky mám na páce pouze jeden prst a také brzdim vždy prostředníčkem (chvíli mi trvalo než jsem se na to před pár lety zvyknul, ale pro lepší úchop řídítek je to super - navíc je pak lépe naštelovaná poloha páky pro brždění jedním i dvěma prsty).
Jinak u toho poletu přes řídítka v tom specifickém případu na asflatu, co tu řešíme to už zase není tak jednoduché, že by to bylo jen neuměním brzdit. Ono je to při tom brždění na krev už opravdu dost těžké se na tom kole udržet (a já se to učil leta a postupně opatrně). Nedá se to srovnat jen s běžnym přenešením váhy za sedlo třeba při brždění v prudkém sjezdu, když se nebrzdí tak na krev.
Je fakt, ze na biku jsem na silnici vyjimecne. Zato s ziletkou nekdy nastava v zatackach v rychlych sjezdech obcas rodeo :o( Porad jeste neznam tu hranku, na kterou si muzu dovolit dojit, a taky obcas nemam duveru v ty uzounky plaste, ze me pri ty odstredivce udrzi :o)
Raguju na tu následující reakci, už mě to tam nechce pustit (akorát nevim proč, když v jiných threadech jsem viděl o mnoho úrovní více).
Já už teď poslední dobou taky na silnici nejezdím, ale sem tam ano (naposledy trošku více v Chorvatsku, kam jsem jel s manželkou a odjel tam na biku 3 silniční etapy, kde jsem si ze Sv. Jure dolu zase pořádně zabrzdil s bikem na asfaltu).
Občas pak na delších vyjížďkách, když se trasa ukáže těžší, než se předpokládalo a už je nás více hodně mrtvých, tak se někdy konec dojíždní po asfaltu (a nebo když se to nestíhá časově).
No a když jsem loni střídal fulla a silničku, tak to byl vždy hrozný šok, když jsem jel na silničce - vůbec to nebrzdilo, hrozně vratký a nepohodlný to bylo :-)
No a silničku jsem na podzim prodal a radši kupuju druhého fulla, takže asfalt už ruším téměř úplně.
Přepni se do nové verze diskuze a pustí tě to i dál :o)))
A pak ještě je otázka, co je to maximální síla na páce. Snažim se ji zmáčknout co nejvíc, ale ještě to určitě není 100% mojí síly, co bych dal v klidu při pokusu zmáčknout jednorázově páku. A to proto, že tu páku tak držim po delší dobu (myšleno v sekundách) a potřebuju aby to ještě byl rovnoměrný kontrolovaný stisk (a v tomto ohledu je u mě maximální).
Děkuji všem za odpovědi...rozhodně s kolem nepůjdu na dolomitenmana :) a bahýnko už mě taky nebere jako za mlada...no a protože jsem sjezdy lesem zatím Včkama vždycky ubrzdil zůstanu u nich i nadále...a za ušetřené peníze si koupím helmu, jistota je jistota...
Kvalitní kotoučovky mají jen jednu chybu, jsou silně návykové. Když přesednu z letního bika který má hydry na zimního který má ještě véčka, je to pád o třídu níž. Hydry mají lepší ůčinnost (pouze s pořádnýma destičkama), lepší dávkování brzdného ůčinku, menší odpor a nádherně sametový chod. Pohrávat si s nima v terénu lehce dvěma prstama to je požitek pro gurmána.
Jediná výhoda kotoučovek je za mokra pokud kolo nebude sloužit pro závody za každého počasí doporučuji V ušetříte i něco málo na váze a ve Vašem případě pokud bude kolo se sadou Alivio tak počítám že jezdíte občasnou turistiku.
O nejakej ten prispevek vys uz tazatel napsal, jak se rozhodl, a svoje dilema vyresil tim, ze si pry za usetreny penize koupi helmu. Nemohl se rozhodnout lip :o)
Jenom trosku nechapu jezdce, co rozebiraji jednotlivy systemy soucasti kola a pritom ani nemaji prilbu (= ta nejdulezitejsi soucast- vlastni hlava- jim je docela ukradena) :o)
Tak to mně vůbec nenapadlo, bez přilby nejezdím už ani pro rohlíky.
Datum: 09.02.07 08:56
Autor: moorph
Toho neznám. Asi prošel stejným vývojem.
Ty ses taky nejdriv rozhodoval ohledne brzd a az pak sis kupoval helmu?
Jinak mi prijde, ze jsi trosku mimo. Snazim se te navest prispevek o kterem mluvil Vasek a ty ses ozval jako kdyby byl na tebe.
Nejdřív jsem si koupil helmu a až pak kotoučovky. Neozval jsem se kvůli tomu že bych se domníval že to bylo na mně.
Jen jsem chtěl říci že už si nedokážu představit cyklistu kterej řeší systémy a komponenty kola a nenosí přilbu.
Je jasný že to tak není.
Vaškův příspěvšek správně upozornil na problém.
Chtěl jsem ti co šetří na přilbě měli důvod k zamyšlení.
Bohužel ty si to nepochopila.