Chci si koupit kvalitní kolo na turistiku. Takové, aby mně nebolela záda, zadek, ruce atd. a aby sneslo i polní a nenáročné lesní cesty. V obchodech mi často doporučují Superior TS 450 nebo Author Triumph. Je to dobrá rada ? Prosím i o případné další tipy. Děkuji.
A chceš na tom kole vůbec jezdit?!?
Já bych z těch dvou brala Superiora - Athora nějak nemusím.
Ale aby se ti na něm jezdilo pohodlně a nic tě nebolelo, pak si musíš najít správnou velikost kola a posez pro svoji postavu - v tom je celé kouzlo nebolavého těla :o)))
Chce to prostě kola vyzkoušet.
Takové kolo není.
A ja myslel, ze doporucis lehace:-) Na tom preci tolik zada, zadek a ruce nebolej...nebo ne?
To už jsem vzdal, je to jako s tím hrachem.
Vzhledem k požadovaným vlastnostem Ti poradím úplně to samé co Radka. Zkoušet, zkoušet... Z papírů, obrázků a rad druhých toto nezjistíš... Každé kolo je jiné, už třeba jen jiným typem řídítek, délkou a sklonem představce a dalšími vyměnitelnými součástkami...
Souhlasím s Radkou. Jde o to zkoušet různá kola, až přijdeš na to pravé. Záleží na velikosti rámu, délce představce i na typu sedla a jeho poloze. Nicméně, na nové kolo si člověk delší dobu zvyká a s polohou sedla dost laboruje. Stejně se ale připrav na to, že pokud nejsi zvyklý nebo zvyklá, tak tě zadek prvních tři sta kilometrů bolet bude a zádové svaly bych začal cvičit už teď. Všechno závisí na správném posedu, ale kolo na kterém tě nic nebolí neexistuje.
Nevím, jestli jezdíš tak intenzivně, aby se ti vyplatilo vyzkoušet několik kol. Já mám kamaráda, který si hodinu k klientem povídá o tom, jakým způsobem jezdí, kolik kilometrů ročně najede, po jakém povrchu, s jakými kamarády, koukne jak je velký a kolik váží a pak mu postaví kolo na míru. Bohužel je to pro tebe trochu z ruky.
Základní doporučení najdeš tady:
http://www.nakole.cz/tipyatriky/clanek.php3?id=3
Tak jsem si přečetl ten článek a schválně jsem si udělal ten laický test na velikost rámu. A vychází mi to, že mám silniční kolo ;o))
Jaxem koupila, tak prodávám :o)
V pořádku, to jen že já jsem si spíš mohl koupit menší rám ;o))
Já jsem na tom s horákem stejně, taky ty 2 cm. Na 175cm výška mám velikost L. Když jsem ho kupoval, tak jsem chtěl vyzkoušet i velikost M, což mě po přemlouvání prodavač nechal vyzkoušet, ale pak mi stejně řekl, že to M mi prostě neprodá, protože potřebuju L. Ale jezdí se mi na něm dobře, mám zahnutou sedlovku a stejně sedlo v zámku dost dozadu a zatím jsem ani při pádech ani při dramatickém seskakování ničemu mezi nohama neubížil. Jenom podle různých diskuzí to vypadá, že bych měl mít menší...(?)
Nejdůležitější je, jestli ti vyhovuje délka rámu a to výš nejlépe sám. A pokud ano (navíc při větší déce rámu můžeš vozit kratší představec, tohle se rozebíralo dlouho na bike-foru a nakonec se většina shodla, že delší rám s kratším představcem je lépe ovladatelný než výsledně stejně dlouhý posez na kratším rámu a delším představci), tak máš velikost správnou a nenech se zvyklat názory, že bys měl mít menší rám.
A ta výška je fuk, pokud není vysoký nějak kriticky. S tou výškou začíná být problém u fullů, především u vysokozdvihových, protože mají výrazně výše střed. Já mám 18-ku fulla na 182cm (ale mám krátké ruce a trup a potřebuju krátká kola, takže mi ten rám sedne jak ulitý) a u nového kola s vyšším zdvihem na tom budu s výšku už nepříjemně na hraně (při stání na zemi už nebudu mít žádnou rezervu u horní rámový trubky). Bohužel ale s tim už stejně nemůžu nic dělat, menší rám mít nemůžu (už takhle mám sedlovku téměř na maximu a dávat 40cm sedlvoku nechci, navíc menší rám by byl už moc krátký).
Nejnebezpečnějí je zvoraný skok, kdy dopadneš na přední a nohama to pak neustojíš. To je asi téměř jediný a nejčastější případ, kdy je důležité mít nížš horní rámovou trubku.
na bike-forum sem chvíli chodil ale styl diskuze a chování "zasloužilejch "bikerů mě odradilo... nechci se nutně přít, ale myslíš si, že autobus s rozvorem 6m je lépe ovladatelný než multikára?:-O pokud pomineme vliv hlavovýho úhlu, tak kratší rám bude rozhorně hravější než tandem:o)
Klidně to můžem rozebrat podrobněji. Ono to nejde takhle jednoduše určit. Na ovládání kola má vliv mnoho faktorů a to především délka rámu a z toho vyplývající rozvor a délka představce a hlavový úhel.
Hlavový úhel zanedbejme, ten na té velikosti rámu nezávisí.
Takže jde teď o to, co bude mít větší vliv, zda velikost rámu nebo délka představce a právě výsledkem té debaty bylo, že délka představce bude mít vliv větší a proto kombinace delší rám + kratší představec bude lépe ovladatelný.
Pak to má hodně dalších aspektů jako chování ve výjezdu, kde také není jasné, co je lepší. Tam delší představec přenese těžiště více dopředu, což je dobře proti zvedání kola. Zase u delšího rámu s kratším představcem delší rozvor také pomůže proti zvedání předního kola.
Takže celý problém není zcela jednoznačný, já se zatím také přikláním k lepší ovladatelnosti delšího rámu s kratším představcem (já mám i takové zkušenosti, zkoušel už jsem dost různých délek rámu a s představci jsem k tomu taky hodně experimetoval v intervalu 8-12cm u představců).
Já jsem vždy otevřený diskuzi rozumné diskuzi s argumenty. Takže pokud máš nějaké argumenty, které by mě mohly přesvědčit o lepší ovladatelnosti kratšího rámu s delším představcem, tak sem s nimi.
o hlavovym úhlu sem nemluvil v souvislosti s délkou rámu či rozvoru ale co do klidu vedení stopy x točvosti.
pokud budu mít kratší rozvor kola, tak bude kolo hravější (samože nejde jít do extrému), to mi nevymluvíš. musel bys mě přesvědčit, že na tandemu budeš mrštnější než na "singlu". to je taky přehnaný přirovnání, ale tím chci zdůraznít směr mejch myšlenek.
při výjezdu do kopce jde jedině o polohu těžiště "jízdní soupravy", tedy jezdce+kola vůči styčnýmu bodu zadního kola s terénem.
souhlasim, že mít extrémně krátkej rám a 20-icentimetrovej představec, tak už se z řidítek stává pomalu volant:-P) ale pokud se bavíme o pár centimetrech mezi jednotlivejma velikostma rámu, tak to není na diplomovou práci. když si tazatel nevybere o 2-3 velikosti blbě, tak se dá posed doladit posunem sedla:o)
Kratší rozvor hravější bude, ale ten vliv délky představce je velmi velký, jak jsem si i otestoval na stejném rámu.
Rozdíl v rozvoru a v efektivní délce horní rámový trubky (a tedy pak i v délce představce pro zachování stejného posezu) bývá většinou téměř stejný.
Takže je to právě o tom posouzení, co má větší vliv.
S výjezdem souhlas, že jde pouze o těžiště vůči zadnímu kolu. Ale je právě zase otázka, co bude mít na posun těžiště větší vliv.
Ale taky beru, že ten výsledý rozdíl, ať už je ve prospěch menšího rámu s delším představcem nebo delšího rámu s kratším představcem nebude velký. Předpokládám, že se vždy bavíme o sousedních velikostí rámu, jinak už to nemůže být vhodná velikost rámu.
Jediný s čím nesouhlasím vůbec je doladěním posezu posunem sedla. Sedlo musí být přesně nastaveno vůči středu a už posun o 1cm kamkoliv z ideální polohy je proklatě znát (samozřejmě to předpokládá, že každý už zná po delších zkušenostech svoji ideální polohu sedla).
Já s tím sedlem neexperimentoval, prostě jsem ho nastavil tak, jak se doporučuje, aby přední strana kolena byla nad osou pedálu, když je klika vepředu. Takže vlastně nevím, o jaké vlastnosti přicházím, kdybych to měl jinak. No ale už jsem tak zvyklý. Švagr má o dost kratší posed, asi o 5 cm a když si na to kolo sednu, tak už je to dost nepříjemný. Pořád mám pocit, že bych si radši sednul za konec sedla.
Už mě to nechce pustit pod tu další reakci, tak reaguju pod sebe.
To doporučené nastavení sedla většině lidem sedne, jako výchozí bod je to určitě dobrý a pokud není žádný problém, tak ani není moc důvod ho měnit.
Já s tím už kdysi dávno trochu experimentoval a nakonec jsem zůstal se sedlem o 0,5cm posunutým oproti tomu doporučenému nastavení.
A s bike-forem máš částečně pravdu, najdou se tam lidi, se kterými se diskutovat nedá, ale poslední dobou je to trošku lepší a ne každý thread je problémy.
Zase na druhou stranu se tam vyřešilo poměrně dost složitějších problémů, které se ani jinde dohledat nedají.
Tím myslím např. značný rozdíl mezi Rebou U-Turn 06 a Rebou dualair 06, že nemají vůbec stejný průběh charakteristiky, jak by každý čekal od stejné vidlice, ale velmi se liší.
Ale BF tu nechci nijak moc dál rozebírat, má své pro i proti a ať každý uzná za vhodné, jestli tam chce chodit nebo ne.
No vidíš a mě zase na moji výšku 176 cm nutili velikost M a já si vydupala L. A teď po dvou letech jsem jim dala za pravdu...
Dalo dost práce zkrátit posez...
No já jsem s velikostí spokojený, jediný problém je, že nemám dostatečně hodně vysunutou sedlovku, aby se pod podsedlovou brašnou neschovávala zadní blikačka :-) ale tak to řeším jinak - na poutku na batohu. Koupil jsem totiž ten superflash a držák, co je na zadní vzpěru nedovolí, aby byla blikačka svisle, GT Avalanche má asi víc než je obvyklé ty vzpěry skloněné.
Taky mám GT Avalange - 0,5 disk :o)))
Tak já se nebudu vytahovat, že mám vyšší model :-)) ale možná zase starší...
Mám rok 2004 a vyšší jsem tenkrát nechtěla, protože už to bylo jednak zbytečný a jednak tam byly kotoučovky Hayesy (na předku), který tehdy dost pískaly.
Yo a bliknu mám natvrdo přidělanou na nosiči - nemůžu jezdit s batůžkou, musím mít nesesér :o)))
Tak já mám taky 2004 a model 0.0. Je to zvláštní, ale pokud píská brzda, tak zadní. Přední velký kotouč s těma Tiogama dost rezonoval a spíš tedy zvonil. Vyměnil jsem ho hned za šestipalcový a je to v pořádku. A nakonec už mám ve předu Rebu
Tak to já tedy bohužel dokonce mám pocit, že bych mohl mít menší. 19ka HT rám na 178cm. Respektive pocity mám rozporuplné. Na rychlou, ale klidnou jízdu na relativně dobrém povrchu mi to přijde naprosto ideální. Ale když vjedu do členitějšího terénu, tak mi kolo přijde hůře ovladatelné oproti tomu, co ostatní vyvádí na rámech pro ně menších. Jenže menší by mohl být problém z jiného hlediska, protože mám sice kratší trup, ale velmi dlouhé ruce a dlouhé nohy. Takže u 18-ky HT nebo 17-ky FS bych musel hodně laborovat se sedlovkou a představcem, abych na tom neskučel na delších klidných úsecích, kdy člověk drží konstatně stejný posez. Holt mám pro jízdu na kole nekonfekční postavu :o)))
Author Triumph si poridil loni na podzim kamarad, vicemene necyklisticky typ, ktery se rozhodl, ze 'na stara kolena' se zacne trochu pohybovat a taky ze zhubne atd... no a zatim si to kolo pochvaluje, ze je pohodlne. To ale obecne muze neco rict maximalne o vidlici a snad sedle... jinak je pohodli - jak ti tady rika kazdy - vylozene subjektivni, podle toho, jak tvoje postava a tvuj zpusob jizdy bude pasovat na ktere kolo (na jeho stavbu atd.) Takze asi fakt jen zkouset a zkouset.
Jako nejlepsi kolo na turistiku se obvykle bere nejaky cross, ja ale po dlouholetych zkusenostech povazuju za nejlepsi variantu ponekud prizpusobeny MTB - se spis vetsim ramem, s trochu min akcnim posezem (to se da doresit serizenim sedla, pripadne vymenou predstavce... atd.) a s plastema prizpusobenyma ucelu - takze spis hladsi vzorek, nebo vzorek se souvislym 'slick' pruhem uprostred, a mozna muzou byt i o neco uzsi.
Takovy kolo nemusi byt o nic moc tezsi nez crossovy, a prilezitostne prijde naramne vhod ta rezerva v jeho robustnosti - nenarocna lesni cesta se muze celkem prekvapive behem par metru zmenit na kamenitou nocni muru nebo bahnity tankodrom (staci vydatny dest, ktery cestu vymele, nebo par nedavnych prujezdu lesniho traktoru, nedejboze jeste s kladama za zadkem), nekdy neni jina moznost nez jet proste dal, a crosse pak bud oddelas, nebo si oddelas nervy, jak pojedes pomalu, aby to prezil. Stejne tak na bezne asfaltce, kdyz najednou potkas peknou diru, ktere si vsimnes pozde a vletis do ni, prijde vhod robustnejsi stavba vidlice, masivnejsi rafek a i ten silnejsi plast... a tohle vsechno se nasobi, pokud v ramci cykloturistiky kolo zatizis brasnama...
No. Tak to jeste jeden nahled, aby mel/a o cem premyslet. :] Zalezi na tom, jak to s tou cykloturistikou myslis - jestli lehke jednodenni vylety, tak asi spis toho crosse nebo treka, pokud chces nekdy vyrazet i na tezko, fakt bych doporucil spis MTB a lehce si ho upravit na turisticke jezdeni. S tim ti pomuzou v prodejne, nemel by treba byt problem rict 'chci tohle kolo, ale ty drapaky dejte pryc a dejte mi tam hladky plaste...'
Kolo, které by splňovalo všechny tyto požadavky existuje jedině v reklamě a i to jen do té doby, než na ně člověk sedne a jede dál, než do a z nejbližšího obchodu.
Radit bude každý podle sebe, protože každý dává přednost něčemu jinému. Je potřeba se rozhodnout, jestli to má být horské nebo trekingové kolo, jestli je určené do terénu nebo na silnici. Jsou takoví, kterým se zalíbí třeba barva nebo nějaký tvar na kole a nic jiného je už nezajímá.
Pláště se dají vyměnit na obou (už existují i trekové pláště do terénu a dávno horské na silnici). Důležitý je rám a převody (bývá dobrým zvykem přehazovačka o stupeň kvalitnější). Může být bez odpružení nebo s odpruženou přední vidlicí (tady doporučuji vybrat kvůli nenáročnosti údržby jen vidlici s pružinami), případně celoodpružené nebo s odpruženou sedlovkou.
Potom se rozhodnout, kolik chci nebo si mohu dovolit investovat. Důležité je vědět, kolik asi toho najezdím.
Kvalitní kolo může být stará Ukrajina nebo karbonové celoodpružené za 300 000, protože kvalita je pojem pro každého jiný.
Já považuji za solidní (kvalitativně i cenově) kola, která hodně vydrží, Leader Fox Šumava minimálně s Acerou (optimální je 8mi-kolečko), např. (první české, co vyskočilo v Googlu) http://www.hopshop.cz/Kola/Trekking-Fitness/
Důležité také je vědět, co dalšího chci mít na kole, jak je budu používat, protože další výbava a doplňky dovedou dost zvednout cenu kola (např. blatníky a zadní nosič bez tašek o 1 000 Kč). Dobré je získat napřed zkušenosti prohlídkou jiných už provozovaných kol, projít několik obchodů a tam zkusit malou projížďku a před konečným rozhodnutím se domluvit v prodejně na případné výměně některých dílů a doplnění požadovaného.
Po ujetí asi 500 – 1000 km (záleží na pečlivosti sestavení a seřízení a na zátěži v provozu) přijet s kolem na záruční prohlídku a seřízení (zpravidla docentrování kol).
Se sedly jsou snad největší problémy. Já už jsem jich vyzkoušel hodně, ale zatím žádné nebylo takové, že bych vybral favorita, ani po odjetí několika desítek tisíc km, kdy už by měla být „osezená”. Zatím asi nejlepší posezení bylo na sedle starého Stadiona:
http://www.volny.cz/olla/sedlo_stadion.jpg
Ještě jsem zapomněl důležitou věc: svažující se „štangli”. Mně to připadá spíše jako módní záležitost. Nevím, jak se projeví tato změna geometrie rámu na jízdních vlastnostech kola, ale každopádně je nutná dlouhá sedlovka a uvnitř rámu je méně místa na tašku na drobnosti.
Slopping na rámu není (většinou) módní záležitost. Jednak je rám menší, kompaktnější a tudíž pevnější, což je to dost podstatné a jednak se z takového rámu při pádu (dost častá situace, že) mnohem líp "vystupuje" za jízdy než z rámu standardního, vysokého. A dlouhá sedlovka je taky plus. Vozit dlouhou karbonovou sedlovku je pohodlnější než krátkou. Na svým HT mám karbonovou 350mm (vysunutou o něco víc, než je doporučeno), ale chtělo by to 400mm a byl bych maximálně spokojenej. "Málo" místa uvnitř rámu mi taky nevadí, osobně bych si tam nic nepověsil, ale to je asi o stylu jízdy (navíc na FS vlastně žádnej vnitřek rámu nemám...). Duši a lepení vozím v kapse dresu a když je potřeba mít toho trochu víc, tak to hodím do Camel Baku (někteří to dávají raději do Deutera :o)) ).
Rám je kompaktní v podstatě stejně.
Pokud jsem někdy spadl s kola, buď jsem letěl přes řídítka, nebo na bok, nikdy tak, že bych najednou sjel ze sedla přímo na rám. Býval jsem několik let (s kamarádem jsme dělali startovní listiny a výsledky) na závodech horských kol a nepamatuji, že by kdo spadl jinak.
Při správné velikosti rámu se nikdo o žádné „nádobíčko” bát nemusí.
Dlouhá sedlovka má také své nevýhody, vzláště při vyšší váze jezdce.
Po zkušenostech jak s batohy, tak s vaky na vodu na záda nic neberu.
Biker, který přemýšlí nad tím, jestli je bikerské mít čepičku na ventilku (nemusí se týkat Tebe) není pohodový cykloturista, který hledá vhodné kolo, jak znělo zadání.
Když se někdo zeptá na auto pro odvoz nákupů, jeden mu bude radit kamion, druhý F1, třetí off-road. Já mu odpovím, že jestli poveze tašku s rohlíky, stačí mu to nejmenší, do kterého se vejde i s nákupem.
No a jak je to s tou cepickou? Spravny biker ji predpokladam nema, protoze je to zbytecna (navic nesymetricka!) vaha na kole?
Mezi nama cykloturistama, takova cepicka kolikrat dokaze 'na dojeti' podporit nebo dodelavajici uchazejici ventilek... / na jedne dokupovane dusi jsem jednou dostal cepicku gumovou, pruznou, ne z tvrdeho plastu, a ta byla v tomhle ohledu uplne super... :]
Na autoventilku je cepicka asi nutnost, nevim, jak pumpovat , kdyby se ucpal treba hlinou (mluvime-li o MTB). Na galuskovym ventilku je zahozeni cepicky ventilku do pole s dodatkem "gramy navic" tradicnim ritualem pro zasveceni greenhornu :o)
Nekecej nesmysly, když o tom evidentně nic nevíš. Já přesně takové kolo, jaké autor diskuse popisuje, vlastním, takže to vypadá, že takové kolo existuje. Moje kolo je Azub Max FS z roku 2004.
Já jsem neodpovídal nic o lehokolech; o těch skutečně nic nevím. Otázka byla na klasické kolo.
otázka byla "Chci si koupit kvalitní kolo na turistiku. Takové, aby mně nebolela záda, zadek, ruce atd. a aby sneslo i polní a nenáročné lesní cesty" - tedy na turistické lehokolo;-)
Jak sám správně říkáš, "klasické" kolo těchto vlastností skutečně neexistuje.
Nejen to. V otázce byla přímo uvedena kola. O lehokolech nic. Pravdou je, že lehokolo jsem mohl zatím jenom obdivovat, ale nevěřím, že když na něm člověk jede delší dobu, nic ho nebolí. Jestliže má na kole jinou polohu, namáhá jiné svaly (jinak by se nehnul z místa) a po námaze vždycky něco bolí.
Jednou jsem šel za kamarádem, který právě s učni (byl instruktorem) hrál na malém plácku fotbal. Vyzval mě, abych si taky zahrál, ať jenom tak nepostávám. Proti vytrvalostnímu běhu (tou dobou jsem byl už zkušený běžec na tratích až po maratony) veškerý pohyb žádný, jenom rychlé změny tempa a uskakování, takže poté jakobych ani nic nedělal. Jenomže druhého dne mě bolely nohy, jako snad nikdy. Byl to úplně jiný druh pohybu, na který jsem nebyl zvyklý.
Na lehokole to po silnici opravdu pohodlnější je, co jsem měl možnost se chvíli svézt (i když jsem nemohl až tak objektivně hodnotit, protože jsem se musel soustředit, abych se při mém prvním pokusu na tom svézt nezabil).
Mě osobně se ale lehokolo naprosto nelíbilo a to z několika důvodů. Prudké výjezdy - katastrofa. Jakmile přijde trošku terén - katastrofa. A o nějaké hravosti a přeskočení si rigolu ani nemluvě. Z mojeho pohledu má smysl o lehokole uvažovat pouze pro ježdění na silnici. A pak je tam ještě jeden problém (který někomu vadit nemusí), že na lehokola je velmi omezený výběr všeho.
Tazatel ale nebude jezdit těžký terén, tak mu ty nedostatky nemusí až tak vadit, ale píše, že chce na polní cesty a do lesa. Polní cesty jsou velmi často hodně rozbitý a velmi na nich člověk ocení i fulla s vyšším zdvihem i když se taková cesta dá projet i na crossu.
Z mojeho pohledu je pak i na pohodovou turistiku (pokud se nebude jezdit na těžko) nejlepší lehký full s nižším zdvihem (tak 100/100), který má zamykání vidlice i tlumiče (pro častější ježdění po silnici dobrý).
Ten full je ale muj subjektivní zaujatý názor a chápu, že někdo se raději na stejných trasách bude vyklepávat duši na crossu (a tím myslím i denšní rozbité silnice).
Já na lehokole jezdím běžně ze schodů, mírnější schody vyjedu i směrem nahoru. Kamenité cesty nejsou problém (což je samozřejmě relativní, ale jet třeba šedesátkou po štěrkové cestě s výmoly snad stačí, ne?). Skákat se nedá, to je pravda. Ale to na polních a nenáročných lesních cestách není skoro nikdy třeba (a pokud je to třeba, tak kvůli tomu, abych nemusel přes ten rygol zpomalovat - na lehokole mi to ale vynahradí jinak vyšší cestovní rychlost). Prudké výjezdy vyjedu až do okamžiku, kdy začne prokluzovat kolo (tedy skoro stejně, jako na MTB). A to ježdění v terénu nijak speciálně netrénuju a většínou jezdím po silnicích.
Jinak s full lehokolem se většinou dá jezdit po rozbitých cestách bez omezení i na těžko (stačí dát tvrdší pružinu) - 30 kg na nosiči po chvilce zvykání na výmolech ani nepoznáš. Zamykací pružení si samozřejmě můžeš dát i na ležáka, ale vzhledem ke geometrii těchto kol to většinou není třeba.
Z jedné projížďky nemůžeš nic poznat (když jsem v autoškole jezdil na začátku hodinu na jedničku dokolečka po parkovišti a měl jsem problém se rozjet a zatočit, taky bych mohl říct, že se autem prakticky nedá jezdit rychleji a že vůbec uvést auto do pohybu aniž by zhasl motor je nadlidský výkon a do kopce to už vůbec nejde). Takže je otázka, koho názory jsou relevantnější, jestli tvoje, kterýs na tom ujel sotva 100 km nebo moje, když už na tom jezdím několik let a mám najeto nejmíň 10000 km (přesně nevím, nemám tam natrvalo tachec:-) ).
Další věc je to, jaký typ lehokola jsi zkoušel - mezi čistě silničním a čistě terénním lehokolem je podstatně větší rozdíl, než mezi "klasickým" silničním a horským kolem.
Dále už se této diskuse neúčastním, už toho tu na toto téma na tomto serveru bylo napsáno dost a nezabedněnce odkazuji na příslušnou sekci diskuse.
jo.. a ještě "omezený výběr všeho" tím myslíš jako co? Komponenty jako řazení, řetěz, kola, ráfky, pláště, brzdy atd. jsou identické s "klasickými" koly. A různých druhů rámů je rozhodně větší výběr v oblasti ležáků (ať už z hlediska materiálů nebo geometrie).
Opět cituji původní dotaz: "Je to dobrá rada ? Prosím i o případné další tipy". Na to já říkám, že to není dobrá rada a že má jít do celoodpruženýho turistickýho lehokola (což je ten další tip, o který tazatel výslovně prosí).
Mě na lehokole začne "něco bolet" tak po 200 km (a to pouze nohy únavou). Na "klasickém" kole mě nohy únavou nikdy nebolí, protože tak dlouho na něm ani nevydržím jet, protože mě po 10 km začnou bolet skoro všechny ostatní části těla.
Kup so lehokolo AZUB Max a máš po starostech. Žádnej Author, ze kterého tě nebude bolet zadek, ruce a záda neexistuje. Vím o čem hovořím. Mám authorů v rodině 3 - trek , MTB i tandem. Všude je situace stejná - bolí to co na jiných klasikách. Na leho je to něco zcela jiného.
prihrejem si polievocku. no mrkni sa j na Wheeler. on robi velmi dobre turisticke kola. ten 2600 sa mi zda velmi fajn.
Nejlepší kolo na dálkovou turistiku které jsem kdy měl je tenhle nezničitelnej Giant.
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/lidi.html...
Bohužel se už nevyrábí.
Ale kdo má tahat ty věci :-)
Když pojedeš mimo civilizaci, tak bez nich nepřežiješ.
Taky jsem tam dával proto smajlík.
Jezdit s věcma otevírá jiné možnosti cestování, ale mě by to osobně nebavilo. Bych si to ježdění s nima vůbec neužil.
Ale každému, co ho baví.
To není o ježdění, kolo je jen prostředek, důležité je to prostředí kde se pohybuješ. Kdo chce jen jezdit, je z týhle turistiky nešťastnej. Člověk se musí srovnat s tím že to jde pomalu, o to víc času máš na to nasát atmosféru a poznat lidi.
To ti fandím!
Kolik kg toho je?
Asi 30 kg. Tohle je fotka z akce která trvala jen 14 dní a vedla po západní evropě v sprnu za ideálního počasí. Na náročnou expedici by to bylo málo. Bohužel od té doby co jezdím jako průvodce, mohu si o expedici nechat zdát. Od září nastupuju na další školu, takže potřebuju stálé zaměstnání, a tam moc dovolené nemáš. Od března do listopadu budu každý den v práci o hodinu dýl, abych to všechno nadělal.
Ještě k těm 30 kg. Z té váhy půlku tvořily konzervy. Po návratu do ČR jsem to zvážil znovu a mělo to 15kg. Ta fotka je 4 roky stará. Dnes už se nevyplatí jídlo vozit. Skoro všude je stejně drahé nebo levnější než u nás (v supermarketech).
Teda fakt hodný obdivu!
Co je to „pomalu”? Se svým kamiónem jedu po rovině na dobré silnici za bezvětří 25 – 35, stačí slabý sklon nebo vítr v zádech a je to přes 40. Při lehkých převodech a frekvenčním šlapání nemá běžný cyklista šanci se mně udržet víc, než pár set metrů.
V Polsku to jeden asi třicátník zkoušel na obyčejném horském kole a když jsem zjistil, že se snaží se mnou závodit, řekl jsem si, že mu teda ukážu. Do větších kopců mě předjel, ale už před vrcholem stoupání jsem (moje osvědčená běžecká finta) začal zrychlovat a díky převodům a váze (tehdy 50/11, obvod kola 224 cm) jsem kolem něj při sjezdech proletěl, jak rychlík. Ten byl nejvytrvalejší, ale asi po 3 km úplně zvadl.
Přiznám se, taky jsem dostal zabrat, ale díky tomu jsem se jaksi rozjel a taky nálada se zlepšila.
Jiná kapitola jsou jezdci na silničkách. S těmi zase já nezávodím.
Zajímavé je, že kámoši sami od sebe jsou na silnici motorkáři (asi proto, že taky mají dvě kola) — krom slovenských.
Podle tve prumerne rychlosti, kdyby te posadili na poradny kolo a strhali z tebe zavazadla, v pohode by ses udrzel v baliku na Tour a na zaver bys mel pravdepodobne jeste silu zasprintovat. Opravdu klobouk dolu, jednou chci byt taky tak dobrej :o)
To bohužel není průměrná rychlost. Já jsem něco jako moped: s kopce mladík k pohledání, po rovině s motivací taky vcelku dobré, ale všecko to rychle a značně srážejí kopce; delší s větším stoupáním mě srazí na 7km/hod, takže záleží na terénu (= silnici). Protože dělám obdivné (focení), zdravotní a žrací přestávky (zpravidla co 3 – 4 hod. se pořádně krmím), také občasný pokec s domorodci, vyzkoušený čistý hodinový průměr se pohybuje většinou mezi 16 a 18 km/hod. Tudíž teoreticky za 10 hod. ujedu 160 – 180 km.
Se sprintem máš pravdu. Mým nejneoblíbenějším předmětem býval tělocvik. Nebyl jsem žádné nemehlo, ale nebavilo mě to. Když jsem se z vypočítavosti dal na běhání (jel jsem s běžci na závody jako křoví, protože potřebovali zaplnit autobus a já se chtěl podívat za 2 stovky do NDR; při druhé cestě mně dali ultimátum), nic jsem o běhu nevěděl a byl jsem přesvědčen, že do cíle se sprintuje. 1. závod jsem přepískl (trénoval jsem po nocích za chládku a závod byl při 35 ve stínu) a skončilo to z mého pohledu ostudou, ale při 2. jsem si už dal pozor a závěr byl pro všecky překvapením a už mně zůstal. Při maratonu jsem měl ve zvyku od značky 42 plynule přejít do sprintu. Na Běchovicích bylo běžné, že jsem do úzkého koridoru v cíli bokem skočil v době, kdy tam právě někdo vbíhal.
Běhání velice pomáhá cyklistice. Když začala móda horských kol, skoro všichni kluci u nás na ně přešli. Přestali běhat a založili ligu horských kol. Asi po třech čtyřech letech se začali vracet. Jízdou na kole se většinou horší běh, ale s běháním se zlepšuje jízda na kole (nejen).
Jo tak, ona to bude spis ta maximalka.
Jinak jsi me pobavil :o) Ty jsi behaval? Ono je tu asi vic lidi, co maji v tomhle ohledu zajimavou minulost... Ja bych se asi behat bohuzel neprinutil, mam problem dokonce i s tlacenim kola do kopce, kdyz to uz nejde vyjet :o)
Já jsem si běháním zničil koleno. Běhal jsem denně 15 km lesem po šutrech a kořenech až tam něco křuplo. 2 operace to spravily ale běhání mám už navždy od ortopeda zakázané.
Kořeny v lese jsou největší svinstvo na klouby. To už je lepší asfalt nebo maraton na pražské dlažbě a tramvajových kolejích.
Já ještě běhám, ale sporadicky. Doma jsem měl za barákem les a kamaráda, který mě prozvonil a už jsme běželi (za každého počasí, vyjma velkých lijáků — trati v terénu kolem 23 km; občas jsme jeli vlakem do Vizovic a lesy proběhli do Zlína). V Praze nemám ani kamaráda, ani podmínky, takže se přinutím jen občas a podle toho to vypadá.
Ještě k té maximálce: 86 km/hod. při sjezdu ze Štrbského Plesa. Přes usilovné šlapání (50/11, pláště Alpine Cross 28", obvod 224 cm) a ležení na řídítkách se kvůli odporu vzduchu víc nepodařilo. Na nižším kole by se tam dalo dostat přes 90.
K maximálce já mám zkušenost, že když při rychlosti přes 75 se snažím šlapat, tak i když to ještě nějak utočím, tak dám maximálku menší, než když zalehnu do co nejlepšího posedu/polehu a nešlapu.
To šlapání už to moc nezrychlý a aerodynamika je při něm o dost horší, než když se pořádně zalehne.
2 Mlok: tak nejak, dokonce i kdyz vazim relativne malo, dokazu se na silnicce sbalit tak, ze jedu rychleji, nez zatim vsichni, s kym jsem jel (pri klesani bez zatacek, na jizdu pri hranici adheze mame v klubu jiny kaskadery). Zavidi mi a rikaji, ze to neplati, protoze se schovavam za riditka :o))) Ale maximalka v klesani me ani nejak nezajima, jde jenom o to najit vhodny prudky, rovny a dlouhy"zkopec" a pustit to dolu. Maximalky na rovine uz jsou o necem jinym :o)
Pomalu je jízdní průměr pod 20 km/h. Vzhledem k tomu že mám rád hory, je to na těžko o něco pomalejší. O tom to ale není.
To je ještě v pohodě. Pokud jedu těžší trasu, kde jsou kopce tzn. např. na 100km přes 3000m převýšení) a i těžší technické úseky (ty těžší technické úseky tedy nikdy nejsou celou cestu, ale jen kratší část), tak se s průměrem dostanu běžně i pod 15.
Muzu potvrdit, ze i s tezkym kolem se da jet docela rychle. Jediny handicap je ve stoupani nebo v terenu, ale na silnici bez problemu - po rovine se ta vaha navic sice pomaleji rozjizdi, ale kdyz dosahne urcite rychlosti, na jeji udrzeni neni potreba nijak zvlast vic energie nez s prazdnym kolem (subjektivne - a to se pocita, s fyzikalnimi hadkami na me nechodte).
Zkusenost s pratelskymi motorkari mam taky, taky me to docela prekvapilo - asi to nebude jen dvema koly, normalne me jako cyklistu ignoruji - ale kdyz jedu na tezko, tak me zdravi atd... mozna to spis dela ten naklad - s plne nalozenym kolem je jasny, ze nejedu do kramu pro rohliky, ale ze jsem 'na ceste' ... a ta vune dalek je asi to, co spojuje :]
Ale jo, ja taky dokazu presprintovat auto ve meste (na silnicce neni 60 km/h az tak hroznej problem- zvlast, kdyz me ten ridic vytoci tim, ze mne skoro zabije :o)), ale for je v tom tu rychlost drzet :o))) . Je vazne rozdil tu rychlost vyvinout nebo s ni jet pul dne. To je neco jako kdyz pred sebou cyklisti machruji svyma prumerkama a pak zjistis, ze ti "rychli" davali nekolikakilometrovy useky v silenym tempu a zbytek casu (ktery se pochopitelne do prumerky na tachometru nepocita) stravili cekanim na ty pomalejsi, kdy se mezitim krasne vyfuneli a nabrali sily na dalsi sprint :o)))
Nektery tachometry (mozna skoro vsechny, umel to i ten za pet stovek co jsem mel kdysi) umi pocitat i pauzy, je to jen o nastaveni - kdyz si reknes ze si ted jdes na hodinu kondicne zajezdit, tak muzes brat cistej cas ... cili i kdyz kolo stoji, cas bezi a prumerna rychlost pada. Pak uz ty pauzy k machrovani nepomuzou, prave naopak.
Tu poznamku o presprintovavani auta jsem uplne nepochopil, mozna komentuje neco uplne jineho :] - takze abych to upresnil: chtel jsem rict, ze s nalozenym kolem se da skutecne jet - cestovat - pomerne rychle, rozhodne jsem nemyslel rozmakat to nekde na rovince na par set metru a pak rikat, ze s tim tankem jezdim ctyricet...
No ale to uz jsme nekde uplne mimo tema, ze ano.
Zaujalo me (uz po nekolikate) propagacni snazeni lehokolistu - je mi jasne, ze na blbnuti po lese na puldennich vyletech budu vzdycky chtit klasickyho horaka, ale na cestovani, nebo vylozene dopravni jezdeni (do prace a tak) me lehokolo docela zajima. Takze, taky trochu mimo tema, mam otazku, ktera uz tu urcite parkrat zaznela, ale dovolim si ji ozivit v aktualnim a aktivnim vlakne: jsou lidi, kteri 'propagaci' svych milych lehokol berou tak vazne, ze jsou ochotni sve kolo na vyzkouseni pujcit? Asi ne u nas ve Znojme, tady bych si asi domaciho lehokolisty uz vsimnul... ale treba v Brne? Vzhledem k tomu, ze doma v garazi bych si lehokolo nestavel, by me zajimal spis nejaky Azub ap., neco, co se da kdyztak koupit v obchode... :]
Myslím, že ti téměř každý lehokolista bude ochotný svoje kolo půjčit na vyzkoušení. Ke mě to máš ze Znojma dost daleko, ale pokud by ses vyskytoval někdy někde poblíž, není problém, napiš. Zkus se podívat sem: http://www.pokryti.wz.cz/ a najít si někoho, kdo je blízko a spojit se s ním. Ale nejlepší a nejednodušší bude si dojet do Uherskýho Brodu přímo k Alešovi. Půjčí ti všechny typy, co dělá a odpoví na všechny případný otázky http://www.azub.cz/cz/index.php
Zajet si primo ke zdroji zni dobre, a neni to ani tak daleko, navic na kole pres pekny (jakoze pekny) kus sveta :] / Skoda ze aktualne (uz od vcera) se zda, ze web azubu nejak nejede...
Včera proběhla nějaká aktualizace na jejich stránkách (mám na ně hlídacího robota, takže to vím), takže jsi tam možná zkoušel vlézt v tu chvíli a byl problém. Včera jsem tam ale byl a teď to také šlo.
Ale, vždyť na tom kole skoro nic nemá!
Jestli nevěříš, sepiš si (ale ne zbrkle hned, nechej tomu pár dní času na přemýšlení a vzpomínání), co všecko by sis měl vzít, abys přežil týden na odlehlém místě bez civilizace tak, aby ses také mohl v pořádku vrátit. Nezapomeň počítat s nejrůznějšími nástrahami nejen počasí a nehodami (přibal i dostatečně výkonnou píšťalku). Potom to dej na hromádku, zabal a znovu se podívej na fotku toho kola, které se Ti zdá být moc napakované.
Hodne nalozene kolo... to podle me bylo treba to, co mel ssebou Vlasak na ceste kolem sveta...
Tady jsou jeho předchůdci :
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...