Nemohu si vzpomenout, že bych viděl na kole Vietnamce. A naše romské spoluobčany teprve ne. Na čem jezdí ?
Jednomu Vietnamci jsem dokonce půjčoval u Klecánek (vyhraněně turistická trasa, žádná cesta do práce) pumpičku (vrátil). Kdysi jsem zažil houfy Vietnamců co si odváželi domů jako nejcennější kořist Favoritku za peníze pracně vydělané v našich těžkých fabrických provozech. Teď se ten tok kol do Asie nějak obrátil.
Na tom jednom mem kole ujel pred cca 10 lety tak daleko, ze uz jsem ho nenasel:-)
Nejhorsi je, ze vim, kdo to byl a nejhorsi je, ze clovek stejne nemohl nic delat:-) Ma prvni silnicka od Olpranu:-(
Pajinka zas nema co na pracicku. Parchant ve skolce, picza v mrazaku a na pracaku fronta....
Co se Vietnamců týká, cyklistika je u nich doma dost rozšířena, myslím. Ne jako sport, ale jako způsob přepravy. V tom by nám mohli být vzorem. A možná i v jiných oblastech jako je pracovitost, statečnost atd.
Tak v naší pražšké čtvrti je to asi tak, že Vietnamci, kteří jsou tady nejkratší dobu jezdí MHD (pěšky), poté většinou Favorit/Felicie, pak nějaké postarší BMW a nakonec nový Mercedes nebo drahé SUV. Tu poslední variantu sleduji většinou tak po 5-ti až 7-mi letech pobytu. Asi to bude tím, že tu jsou dvě obrovské tržnice ;o))))
Naši romové se štítí jakéhokoli pohybu kromě natahování ruky pro naše těžce vydělané prachy. Jízda na kole je pro ně pohyb podobně jako práce, a to by je mohlo traumatizovat. Nehledě k tomu že by nucení roma k pohybu mohlo být kvalifikováno jako rasismus.
Ano, jeden příklad bych tu měla :o)))
Přijde Ježíš do hospody a posadí se. Číšník ho upozorní:
"Tady si nesedejte, tady sedí štamgasti, vyhodí vás!"
Ježíš nereaguje.
Ke stolu přijdou hluchý, slepý a cikán.. Kupodivu ho nechají sedět mezi sebou. Ježíš: "Za to, že jste mě nevyhodili se vám odvděčím!" Dotkne se slepého, slepý vyskočí "Já vidím!!!" Dotkne se hluchého, hluchý vyskočí "Já slyším!!!" Otočí se k cikánovi, ale ten na něj zařve: "Na mě nesahej, ty pičo, já mám invalidní důchod !!!
A pak určitě odjel na kole :o)))
Tak se Pavlína dočkala :-)
mi vietnamci z OZ stanku jezdej dodavkou sem a tam s produkty. rek bych ze na cyklistiku este nemaj vubec narok. ale musim rict, ze vypadaj ze by asi vydrzeli dost, kdyby si to mohli dovolit, spory sou, myslim, ze by jezdili jak motorovy mysi. pamatujte si a piste si, na ma slova dojde. nuselsky cikani chlastaj ve zrmdi baru na krizovatce a to je tak jediny co vetsina z nich umi. obavam se, ze mimo par vyjimek tihle by nebyli schopny dojed na zbraslav, bez toho aby se ztratili, prodali kolo, nebo na nekoho vytahli kudlu. ale to sem asi jen zbytecne pisimistickej a nespravedlivej!
Myslím si, že Vietnamci ani Cikáni ještě nejsou ve stádiu, aby si něco podobného mohli dovolit, a to přesně z opačných důvodů.
Vietnamci celé dny pilně pracují, tudíž nemají na takové blbiny, jako projíždění se na kole, čas. Ten přijde až po několika generacích, kdy už budou mít jistý životní standard.
Jinak je tomu u naší cikánské populace, které se ani po staletích ve své většině neodnaučila parazitovat na většinové společnosti, jejíž příslušníky (= nás) upřímě a z hloubi duše nenávidí. Protože jsem za desítky let, co se pohybuji po silnicích nepotkal jediné auto autoškoly se žákem cikánského vzezření (s Vietnamci ano), ale za volanty Mercedesů ano, lze se domnívat, že k řidičským průkazům přicházejí podobnou cestou, jako v 15 letech k průkazům invalidů.
Vitnamci na kole pro zábavu nejezdí. Myslím že je to mentalitou. Proč by proboha měli jezdit na kole, když se na tom nedá vydělat? Jo ve Vietnamu, kde je kolo dopravní prostředek č.1 je to jiné. Dá se na něm odvézt cokoliv. Mimochodem tady vidím reálné splnění Medvědových názorů. Ale myslím, že to není to pravé, co bych si přál :-) No a cikáni? První věc, která mě napadne, když vidím cikána na kole je kde ho ukradl. Bohužel tu reputaci si vytvořili sami. Tímto se omlouvám slušným cikánům, nedejbože těm co jezdí na svém kole. Musím se přiznat, že jsem se už tady na totéž chtěl zeptat. Nechtěl jsem ale vyvolávat další pogrom.
Na téma integrace Rómské menšiny, výsledků této aktivity za pár posledních desetiletí a společensko-sociálních aspektů jsem psal seminární práci a ta se i přes názory místy takřka "na hraně" setkala nejen s úspěchem, ale i pochopením.
A dá se to velmi jednoduše shrnout:
- mrkněte se na reklamu na U.C.o Beneton, např. tu s těmi srdečními orgány
- a pak už nezbývá než konstatovat, že rozdíl je pouze a jen v kulturním základu a rodinné/společenské výchově.
Já osobně, když vidím Róma na jízdním kole, předpokládám že jím poctivě zakoupeno až do momentu, než se objeví opačný důkaz. Pokud se tak ale stane, rozhodně mě to překvapí méně než u národové většiny ČR.
To je dost sebezničující postoj. Pokud mě opakovaně okrade příslušník nějaké menšiny, pak když vidím dalšího příslušníka této menšiny, dávám si pozor už preventivně. Přesto si nemyslím, že bych byl rasista. Nejde o presumpci viny, nýbrž pouze o zobecněnou zkušenost.
Někdo by to mohl nazvat uplatněním kolektivní viny, ale pokud je například nějaká oblast vyhlášeným rájem zlodějů, budu v těch místech obezřetný, aniž bych tím urážel slušné lidi, kteří se zde pohybují.
Teď si mi připomněl - viděla jsem roma na kole a vlastně hned dva. Na Slovensku vezl róm svou drahou polovičku do vedlejší vesnice. Ona vyšňořená a upravená seděla způsobně na sedátku (a držela se svého řidiče) on ve stoje šlapal jak o závod :o)))
Smála jsem se tomu ale jen do chvíle, než jsem do té vesnice dorazila a všude bylo komplet zarómováno. Tak secvaklý zadek jsem ještě nikdy neměla a projížděla jsem jen s největší opatrností, abych náhodou někomu neublížila, protože mi bylo jasné, že už by nás nikdy nikdo nenašel...
Matyxi ve vší úctě k různým odborným pojednáním na téma cikáni a společnost s tímhle nesouhlasím. Nejsem rasista a mám mezi cikány dost známých.Je mi srdečně jedno jakou má kdo barvu pleti, náboženské vyznání nebo sexuální orientaci. Vadí mi pouze to, když se lidé chovají jako dobytek. A to že cikáni a např. muslimové nemají moje sympatie, není moje chyba, ale důsledek jejich chování a jednání. Ne všech, ale bohužel většiny. Souhlasím s Medvědem a raději vidím ten horší scénář. Nedoufejte v nic a nebudete zklamaní. Můžete být pouze příjemně překvapení.
Ja nedelim na cerny/bily/zluty...ale na dobry/zly. I cechacek bilej jak stena muze byt horsi nez nejcernejsi rom. To same muslimove. Vsichni je hazime do jednoho pytle, ale obycejnej muslim je smutnej. Uz jsem tu nedavno psal, ze jsem cetl clanek o tom, jak obycejni lide na blizkem vychodu trpi, kvuli tem par muslimskych kokotu. Oni jsou hrdi na svou zemi a radi turistum ukazou sve bohatstvi (pamatky, zajimavou historii), ale ted? Je tam prazdno. I me to stve, protoze bych tyhle zeme rad videl, ale mam strach...:-( Nebojim se, ze narazim na muslima (cerneho, bileho, zluteho), bojim se, ze narazim na kokota, na toho zleho.
Mam par kamaradu mezi romy, jenz se snazi zit dobre a zaclenit se. Hold jsou obcas vic hlucnejsi, vice temperamentnejsi...clovek si musi zvyknout (ale existuji urcite hranice). Mam i kamarada roma, kteremu jsem pujcil penize. Druhej den v sest rano cekal na nadrazi, aby mi to kilo vratil.
Podobné reakce jsem čekal. Takže asi trochu více o tom, čeho se ta moje práce týkala.
Jde o to, že Rómové skutečně nejsou ve své podstatě jiní, a jak už si zde někdo výše dělal legraci z "genetiky", je vidět že ten rasismus je v českých lidech hodně zakořeněný.
Vezmu to zkrátka, aby to někdo také vůbec četl.
Vznik: stovky, ne-li takřka tisíce let kočovného stylu života, a obživa hudební, divadelní a jinou produkcí, popřípadě drobné krádeže nebo žebrání.
Konflikt: prostředí, ve kterém se pohybovali, se osídlilo (někdy i velmi hustě) a to nechalo vzniknout společenským, právním i státním normám, které byly absolutně odlišné. Postupně se tato většina snažila Romy neprozřetelně zařadit do svých řad. Ti ale, protože neměli vztah k majetku (který nebyl na kolech a tažen koňmi), tak soustavně obydlí i jeho okolí demolovali, měli "odpor" k práci, protože vlastně nikdy normálně nepracovali a jejich děti nechodili do školy, protože tak nečinili nikdy předtím.
Navíc je kočovná společnost velmi semknutá a má silné kořeny v jistých návycích a své kultuře. To více méně zajišťuje pokračování tohoto stavu.
Špatné řešení: pokusy o integraci v minulosti selhaly a budou selhávat i nadále, pokud se nezmění přístup. To, že se skupina rodin přesune jinam, znamená jen to, že budou dělat to samé jinde. Jejich děti do škol budeme muset stále "nutit", o zaměstnání nemluvě, zvláště když jsou sociální dávky tak výhodné.
Lepší řešení:
.... a teď přijde právě ta drastická část, u které je třeba předem říci, že se jedná o spekulaci za účelem vyřešení problému, kde účel světí prostředky a není tedy zrovna humánní (alespoň dle některých).
1) Přestěhovat rodiny, ale tak aby byla každá jednotlivě a samostatně, a to pokud možno v "bílé" komunitě. Tím se rozbije kompaktnost jejich soudržného ochraňování prastarých a v dnešní civilizaci nemístných návyků.
2) Tvrdá finanční represe. Tzn. -> děti nechodí do školy ? Škrtáme dávky. Nechodíte do práce a prokazatelně nepřijímáte práci od pracáku (včetně veřejně prospěšných) ? Škrtáme dávky. Atd.
3) Přísné kontroly od sociálky, nedostatečně zaopatřené dítě = sebrat a dát k adopci.
A výsledek ? Většinová komunita se již postará, aby menšinová rodina v jejich středu moc negativně nevybočovala z řady. V takovém prostředí se mnohem dříve na popud ostatních odhalí a stíhá trestná činnost.
Finanční represe je potom donutí se zamyslet, protože zatímco dnes vlastně mohou žít ze státní kasy, aniž by jejich děti byly alespoň o něco málo vzdělanější nebo slušnější, naopak mají ideální podmínky se stále množit (více dětí - více příspěvků). Takto by museli začít pracovat a děti posílat do školy, nebo se smířit se smrtí hladem. V případě pokusu o nelegální obstarání financí by skončili za mřížemi, kde (dle připravované novely) budou muset stejně makat.
A to s těmi adopcemi ve finále je další krok, jak mít normální, slušné a civilizované děti a později dospělé lidi, kteří by se od většiny národa lišili pouze a jen barvou pleti. A to mi věřte, je to naprosto prokazatelné. Dejte Rómské dítě do normální rodinny, ideálně ještě s dalším(i) sourozenci, nechte ho navštěvovat školu atd., a pokud v té rodině dostane řádnou výchovu, tak z něj vyroste normální občan, který se bude nad chováním lidí své rasy v oněch současných "ghettech" také pozastavovat a nechápavě kroutit hlavou.
..... a proto se k nim chovám dle presumpce neviny až do poslední chvíle, protože nikdy nemohu vědět, zda právě ten kterého jsem potkal, je z té staré, nebo nové generace (ono to jistou minimální formou už nějakou dobu probíhá), a také zároveň vím, že v tom prvním případě je to především vina selhání státu, který nezvládl jejich integraci a potažmo vina jeho rodičů, kteří ho takto vychovali, a dost možná celé jejich kultury, za to že existuje. Ale ten jeden konkrétní jedinec si kolikrát ani neuvědomuje, že vlastně dělá něco nepatřičného.
ad1...? Takze takhle roztahas po zemi vsechny mensiny...romy, cikany, polaky, slovaky, madary,.... Neni to rasismus, kdyz to aplikujes jen na romy?
Ad2...naprosty souhlas. Jednou jsem se ptal byvaleho ekonoma v byvale praci na neco z pracovniho prava. Ten se na me podival a s usmevem mi rekl, at se zeptam prvniho roma, ze ten to bude vedet lip nez on:-)
Ad3....co je to za ....ted bych musel pouzit sproste slovo.
re Ad1) ne, to skutečně není rasismus. Důvod, proč to aplikuji "jen" na Romy (a to jsem asi zapoměl uvést, že se bavíme o problematických lokalitách a problematických jedincích), je ten, že a) jsou Romové největší a nejproblematičtější menšinou v ČR, a b) proto, že u ostatních, co uvádíš (poláci, slováci, maďaři) by takovéto řešení pozbývalu významu, protože oni nemají žádný problém pramenící z uzavřené komunity udržující si kulturu, která je v rozporu se zákony země, ve které žijí.
re ad3) tak teď nevím, jestli je třeba reagovat, když jsi to vlastně nenapsal. Ale asi se ti to nelíbilo. To by mě zajímalo proč. "Bílé" rodině sociálka dítě klidně odebere, když se o něj nestará, a kolikrát jsou to podstatně menší prkotiny, než trestná majetková činnost, žebrání apod. při záškoláctví u desetiletého dítěte. Důvod proč to tam uvádím je, že v současnosti se jim sociálka nevěnuje tak, jak by měla, takže "bílá" rodina kolikrát přijde o dítě jen kvůli tomu, že prostě nemají práci a tím pádem dost peněz, zatímco do Rómského "ghetta" se zástupce sociálky takřka neodváží, protože by se náhle z půlky díky jeho zjištění vylidnilo a přesunulo do dětských domovů a na to přece nejsou kapacity.
Nejsou problemy s ukrajincema, polakama, slovakama??? Ja teda s snima mam vetsi broblemy a myslim si, ze takova ukrajinska mensina dohani, ba mozna predhani tu romskou. Zkus si zit treba v Milovicich.... Plno ukrajincu a vecer se bojis vylezt ven. Ne kvuli cikanum. Tech je tam taky hromada, ale jsou celkem v pohode, ale kvuli ukrajincum. Chodej v bandach po mestech a delaj problemy.
A to, ze neco v ramci mensin aplikujes jen na jednu...tomu ja rikam rasismus. Proste ti nevonej, tak s snima zatocis. Sice po dobrem, ale zatocis. Ale rusakum a ukrajincum...to ne. Kdyz uz neco, tak lokalne a ne jen na par jedincu, protoze jen tak neco vyresis.
No Ad3...jestli jsem to pochopil dobre, tak bys chodil po romskych rodinach a kdyz by to tam vypadalo divne, dite by "stradalo, tak bys jim ho sebral a dal k adopci? No to je hruza.... To dite za to nemuze!!! Pokavad ho rodice fyzicky nenici, neni duvod. Nemel bys spise napravovat ty rodice????
Přečti si prosím, a tentokráte pozorně, mou reakci na kterou jsi teď odpovídal.
Pro jistotu to ještě velmi zjednodušeně zopakuji:
- Neříkám že nejsou problémy s jinými NÁRODNOSTNÍMI menšinami, ale že s Rómy jakožto největší RASOVOU a především KULTURNÍ a SOCIÁLNÍ menšinou je velmi specifický problém, který nelze řešit čistě dobrou prací policie, což by na druhou stranu bylo řešení pro problémy s těmi, které jsi jmenoval ty.
- Ne, nepochopil jsi to dobře, žádné únosy dětí ;o)). Šlo mi jen o to, aby sociálka zasahovala podle stejného metru všude, a v problematických oblastech byla aktivnější, místo toho aby tato místa nechávali jakoby bez povšimnutí. Prostě jen všem stejným metrem, což se teď neděje.
Ja vim, co jsi psal.....Ja jen psal, ze mi prijde, ze s ukrajincema, rusakama jsou vetsi problemy nez s romama. A tam se nic nedeje, zadne tentononc proti nim...protoze se jich bojime.
S tema detma jsem to spatne pochopil...mozna ty spatne vysvetlil:-) Samozrejme merit stejnym metrem. Chteji tu zit, tak at se chovaji dle nasich zakonu. Pokavad se jim to nelibi, at jedou jinam. Treba sem do UK, tady s snima zatocej:-)
tak tak ;o)
No...hlavne ze si rozumime:-)
Neee, me obcas stve pristup cechu k romum. Jak jsem psal, mam par fajn znamych, zijou u nas v baraku a nemuzu si ztezovat.
Ale co mi vadi, ceho se na ulicich faaakt bojim...to jsou ukrajinci a rusaci. A prijde mi, ze tady se nic nedeje....na ne se zapomina a oni maji volne pole...delaj si co chtej, delaji si sve vlastni zakony. Nejdriv jsou veelci kamaradi, pak neco reknes, on to pochopi blbe a uz je zle. Bracha to zazil a byl z toho docela otresenej....
Takze nejen romove, ale i ostatni....
Je ale otazkou, zda zpusob zivota vetsinove populace je ten nejlepsi zpusob a jestli o integraci stoji. Kazdopadne ke svemu zpusobu zivota potrebuji zdroje vetsinove spolecnosti a za tyto zdroje nemaji moc co nabidnout. A tam je asi jadro pudla :-)
S bodem 2 a 3 naprosto souhlasím. Ale bod 1 - i jedna cikánská rodina v paneláku dokáže dlouhodobě otrávit život těm ostatním. A vzhledem k jejich ochotě přijímat návštěvy ostatních, hlučnosti a jiného životního rytmu a návyků - ponocování, hlučnost, čistota - já bych nechtěl bydlet vedle takové rodiny.Jsou jistě vyjímky, ale já nejsem ochoten přizpůsobovat se jejich životnímu stylu. Ti z nich, kteří žijí tak jako my už jsou dávno integrovaní do společnosti. A ti ostatní vytváří ten negativní postoj který máme. Já jim neberu jejich styl života, ale jsem pro to ať platí zákony pro všechny stejně. A to není rasismus ale podmínka pro společné soužití.
Ziju v Milovicich (teda ted ne). A mesto Celakovice zde opravilo par baraku a ze sem nastehuji rodiny, pro ktere nemaji byty v Celakovicich. No, samozrejme ty byty dostali i cikani....romove. Takze bydlim v panelaku, kde par romskych rodin zije....a absolutne bez problemu. Jen jedna, teda spis zenska, je takova....no, prej dava tipy na sklepy, kde jsou kola...:-)
Ale ve smes to jsou slusni lide, nejsou hlucni, normalne zdravi, normalne se bavi. Dostali moznost normalne zit, zaclenit se. A ted zalezi jen na nich. Pokavad chteji, budus....Pokavad ne a prijdou za rok, ze maj rozmlacenej byt a at s tim nekdo neco udela, nebo ze chteji novej...tak s stema bych zatocil....1+nic na predmesti a basta. Ale to same i s ukrajincema, polakama....
...čechama, bikerama, blonďákama, účetníma...
...to je trosku jina kategorie...bavime se tu o mensinach rasovych...Myslim, ze rozumnej clovek vi, jak to myslim
Že pokud dodržujou zákon tak je rasa jedno. A pokud ne tak už to jedno není. Tak?
Matyxi, budu s tebou polemizovat. Možná jsem rasista, sám nevim. Nemám rád občany (a nezáleží na barvě, ale naprostá většina jsou právě cikáni), kteří jen zneužívají sociální systém, sociální dávky (takové, že nám se o tom ani nezdá) prochlastaj a pak se živí krádežemi (často je vidím v supermarketech "působit", nebo na parkovišti nabízejí svoje "čorky"), nemají zájem o budoucnost, ani svých dětí (do nultých ročníků přijdou děti vietnamské, mongolské i černošské, cikáni nikdy, ani do školky nechodí, do školy musí ze zákona, ale neumí pak pořádně česky), nemají vůbec zájem o vzdělání (od základky jsem ve školách žádného neviděl, a přitom by byli "pozitivně diskriminováni"), ani o místo kde žijí, natož o práci, nebo sport (prý u nás cikáni boxujou, ale to nepovažuju za sport, potkal jsem ovšem už i černocha na sjezdovce v Rokytnici).
K tvému "vzniku" a "konfliktu" : porovnej s černochy - cikáni i ve své pravlasti žili v kulturní, civilizované společnosti (v prvním tisíciletí byla Indie civilizovanější než střední Evropa), jak dlouho žijí v evropské kultuře, tisíc let ? černochy žijící v prvobytně pospolné společnosti vozili otrokáři do Ameriky asi od 17-tého století, podívej se kam to (samozřejmě ne všichni) dotáhli, při krutém rasismu (takový cikáni nikdy nepoznali), za 300-400 let (a svou kulturu si zachovali, rozvíjeli a ovlivnili - obohatili i "bílou" kulturu).
Není to přeci jen nakonec v těch "genech"? A proto jsem možná rasista vůči jedné jediné "rase", ale možná nejsem, když mi nevadila sousedka cikánka, chodící do práce a žijící normálně (jenže ona se k ostatním cikánům nehlásila, třeba jí taky vadili).
K řešení - můžeš vymýšlet jakákoliv, ale budou všechny k ničemu, jestliže oni sami neprojeví zájem o integraci do většinové společnosti (pokud se časem nebudeme muset integrovat my - budoucí menšina :).
Presumpci neviny beru, po právní stránce, ale za svojí špatnou pověst si mohou sami (v Ústí mají Matiční, v Mostě Chanov, u nás máme Boletice, stačí se tam projít).
Jasně, já to naprosto chápu, mě stačil pražský Smíchov :o)))
Ale jinak fakt nesouhlasím, není to v genech, bohužel. Kdyby bylo, tak by se dalo najít snadné řešení :o)))
Jde o to, že to stát zkazil právě tou svou špatně namířenou pozitivní diskriminací a nevhodným způsobem pokusu o integraci. Kdybychom se k nim chovali stejně jako amíci (Španělé, Francouzi atd.) v 17-19 století, tak by se také už nejspíše adaptovali, vymřeli, nebo emigrovali.
Problém je, že mi tomuto čelíme až v době, kdy je slovo "rasismus" definováno a zrovna tak pojem "lidská práva".
Jenže to vše, co jsem napsal výše, lze učinit v souladu s těmito pojmy. Prostě stejný metr na všechny a definovat zákonnou stránku věci tak, aby postihla ten rozdíl v následcích naší a jejich kultury, což je pravý opak dneška.
A jinak všechny ty negativní vlastnosti co jsi vyjmenoval, jsou přesně důsledkem nedostatečného vzdělaní a špatné výchovy. Např. klasický "bílý" ale nevzdělaný člověk bude některými těmito neduhy trpět také, ale díky vzorci danému výchovou se bude přesto držet v určitých mezích něčeho, čemu v ČR říkáme slušné chování. U Rómů ale tato výchova neexistuje a jediný způsob, jak lze rodiče Rómských dětí přesvědčit o potřebě dobré výchovy je kvalitní vzdělání. A tomu musí předcházet podmínky, které těm prvním dvěma generacím nedají na výběr, ale prostě je donutí k tomuto dojít z vlastního uvážení, byť třeba i na základě životní nouze. Ostatně tomu samému čelíme všichni, jen nám to ani nepřijde.
Současná řešení prostě nejsou řešeními. Ať již stát se svou "pozitivní diskriminací" stylu: dostanou příspěvky, bydlení a pokud možno někde kde nebudou tolik vidět a dělat tolik škod, hlavně když pak přijdou k urnám a dají nám hlas, když jsme jim ty přídavky schválili.
Nebo ultra-pravice se svou teorií rasové čistky. To je totiž nejen nejhorší forma rasismu, ale ještě navíc společensky nebezpečná, protože v tu chvíli staví Romy do pozice těch co jsou v právu (a po právu :o) a zakládá precedent pro další pozitivní diskriminaci, která dříve nebo později povede k našemu neprospěchu (dohnáno ad absurdum, představ si, že tě nějaký Rom napadne, dá ti přes ústa a když dorazí policie, tak řekne žes mu nadával do cikánu a tebe zavřou a ještě ho budeš muset odškodnit, nemluvě o škraloupu za rasovou nesnášenlivost ... drsné, ale třeba v USA to takhle v jistou dobu vůči černochům i fungovalo, ostatně proč si myslíš, že jsou ve filmech tak často černí prezidenti ? :o)))).
Chce to prostě vzít z jiné strany.
jasne, pozit. diskrim. a multi-kulti projekty atd. atd., to vsechno je k diskuzi, ale je jsem docela v soku vubec za tenhle thread tady! na nakole bych to necekal...myslel jsem, ze nebudou reakce, ze tohle \"zabijete\" nereagovanim. ja reaguju, protoze mne to tady urazi...nazev threadu atraktivni, je jasny, ze se to zvrtne v rasisticky blaboleni, ktery vsak vzdycky bylo na zacatku nejakyho svetovyho prusvihu. ach jo, tenhle thread by mel byt myslim smazan.
A proč ne tady ? Já jsem rád, že jsem si mohl ulevit - víš kolikrát mi vrtalo v hlavě, proč nikoho z nich nevidim sportovat?. Zvlášť, když je jich tu tolik? Alespoň jednoho!
A na začátku největších průšvihů byly Ideologie, včetně náboženství.
Je fakt, ze to ulitlo nekam jinam, nez by melo....Tema rasismus nema s kolama nic spolecneho.
Pravda, trošku to zavání. Ale to je zase jen příklad důsledku pozitivní diskriminace. Pokud se tady hrabeme v tématech, kde kolikrát vcelku surově vezmou za své jiné menšiny, nebo i většiny (od pohlaví, přes úroveň celých národností, až po většiny (motoristy), menšiny (cyklisty, na jiných serverech, samozřejmě), atd. atd. atd.), tak je vše v pořádku. Dokonce se zde již objevilo x-krát různé přímé i nepřímé "napadení" nebo narážka na jiné národnostní menšiny a vše bylo stále ok.
A jen se tu párkrát v jednom threadu objeví slovo "Róm", ačkoliv žádný přímý výpad který by hraničil s rasovou nesnášenlivostí jsem tu neviděl, tak se už někdo ozve, že by se thread měl raději smazat, a že je v šoku a podobně.
A to je přesně ono, začíná se z toho díky "pozitivní diskriminaci" stávat tabu téma, za chvíli si o tom raději budeme už jen šeptat, aby nás náhodou někdo neslyšel.
Ne, promiň viku, ale v tomhle s tebou nesouhlasím. Probíráme tu všechno, tak proč ne tohle ? Jestli Rigger příspěvek smázne, za zlé mu to mít nebudu a nový kvůli tomu zakládat nebudu, ale pomyslím si o tom své.
jo, ale jak rikam, kdyz hodis do nazvu threadu Cyklistika Romu, tak uz proste neco sdelujes a neco svym zpusobem v odpovedich ocekavas...Je to proste navnada. A fakt nechapu, k cemu by vlastne mela ta diskuze vest- k tomu, ze Romove (a nerikam cikani, protoze jsem ultra hyper politicky korektni, ale protoze mi to proste zni blbe) nejezdi na kolech a kdyz uz jo, takze asi budou kradeny? Promin, ale mam pocit, ze tady mame na vic, nez na tohle. Klidne muzem dat diskuzi o pozit, diskrim. a podobnych vecech (a mohlo by to fakt, treba s tebou, za neco stat), ale prilepit to do jakoby cyklistickyho tematu...hmm.
Ano, pravda, z tohoto úhlu jsem se na to nedíval, protože takhle nepřemýšlím, ale chápu že to obecně může takto vypadat a to potom není dobře. Dobře ani pro nás (že to tady máme), ani ostatně pro ty Rómy, protože by se konkrétně k tomuto threadu o nich nic moc pozitivního napsat nedalo.
Takže ti vlastně nakonec dávám za pravdu, promiň, jen jsem původně nepochopil tvůj myšlenkový pochod.
o.k., jsem moc rad, ze jsme uplne v pohode schopny diskutovat, diskutovat vlastne o cemkoliv; priznavam, ze jsem asi zase moc na tohle citlivej- delam v pomahajici profesi, a tam zkratka nekoukam na barvu, na vzdelani, na pohlavi, na IQ atd. atd., ale snazim se proste pomahat...tak dekuju za ferovku, hned z toho mam lepsi pocit
Přeci jen se ještě vrátim k tomu porovnání. Jestliže americkým černochům, podle tvé teorie, pomohl tvrdý bič otrokáře, co třeba indiáni (prérijní) ? Startovací pozici měli horší než naši spoluobčané, následovalo téměř vyhlazení (nejvíc nemocemi, pro ně neznámými), pak rezervace a život na pokraji společnosti a teď už hodně desetiletí velmi silná pozitivní diskriminace, dotace, dávky, daňové úlevy..... Hodně jich určitě skončilo na "přežívání" v rezervacích, kde mají skoro všechno zdarma, ale minimálně třetina už žije mimo rezervace (tam je nikdo nezavírá), takže se musí živit prací (pokud nevlastní kasino) a žít pro budoucnost.
P.S. Nežil jsem mezi nimi, mám to jen z "doslechu", třeba mě někdo opraví.
viz moje reakce na vika o něco výše ... asi bude opravdu lepší tady tenhle thread nechat odeznít .... pokecat o tom samozřejmě můžeme, třeba při nějaké akci (u pivka tváří v tvář to jde stejně nejlépe), nebo v separátním topicu, který nebude takhle "zavánět"
V Americe ta pozitivní diskriminace existuje, protože oni z toho mají strašně špatný svědomí. Právě kvůli všemu, co jim udělali.
Ale nadruhou stranu Indiáni mají svoje rezervace, který jsou jediný místa, kde je vidět starý způsob života a ta krajina je používaná.
Upřimně řečeno to je něco jako dotace zemědělcům, kdyby tady nebyly, tak naše krajina zaroste plevelem a nikdy nebude taková jako teď....
Myslím, že je to něco úplně jiného, byť jisté podobnosti zde jsou, ale jsou zavádějící.
Indiáni, coby původní obyvatelstvo, byli vyvražďováni kvůli záboru jejich území přistěhovalci. Nakonec byli odsunuti a zavřeni na územích, o která přistěhovalci neměli zájem. V Africe byli chytáni černoši a převáženi do Ameriky, kde se stali v podobě otroků obyčejným zbožím a velmi levnou pracovní silou.
Američané tedy právem mají co mít špatné svědomí i za předchozí generace.
Evropané měli pro změnu své zámořské kolonie, sloužící jim především za levný zdroj surovin (bohatství) a za základny k hájení a udržení svých zájmů. Plným právem mohou mít dnes stejně špatné svědomí, když problémy v podobě přistěhovalců z bývalých kolonií se jim stěhují domů.
Jak Američané, tak Západoevropané dlouhá staletí parazitovali na těch, se kterými dnes mají problémy.
Dostáváme se k jádru věci: na nás parazitovali a stále tak většinou činí „naši” Cikáni a tito západní parazité (Američanům jde v Asii především o relativně levnou ropu, když své vlastní mají dost nebo o něco jiného? Firmy se snaží o co největší zisky přesouváním výroby do míst s levnou pracovní silou a když se nám to vrací v podobě levných asijských výrobků na evropském trhu, mají z toho bolení hlavy, atd.) na nás hledí svýma očima a odsuzují nás za to, že se odmítáme smířit s cikánskou kriminalitou a příživnictvím.
No jednou jsem shlédla jakýsi dokument o válce (neptejte se mě o který) a tam přímo bylo, že Vietnamci (či jacísi jiní šikmoočkové) byli první, kteří používali kola v armádě a vytvořili i speciální cyklistický jednotky. Docela mě pobavilo když říkali, jak jim v uších zněl cvakot ráfků na kamenných cestách, protože s opravováním prasklých duší se nikdo nezdržoval :o)))
Nevim z jake doby byla ta 'tvoje' valka, ale co vim, tak s vyuzitim kol se experimentovalo i v evrope uz v 1.svetove. Melo jit hlavne o nejake pruzkumniky nebo spojky. / Dokonce jsem videl fotku s nastoupenou experimentalni paraganskou jednotkou (to uz bylo mozna z 2.sv) - paratrooperi meli na zadech skladaci bicykl pro sestaveni a pouziti v tylu nepritele. (Kde meli padak nevim, to se me radeji neptejte). Nejvyraznejsim rysem tech kol byla velka plechova skrinka na nosici - ammobox - na naboje. :] Ale to uz je dost off-topic, ze.
V nasem meste jsou romsti spoluobcane dost viditelni (o to se staraji svym projevem), ale at vzpominam jak vzpominam, nevim, ze bych nejakeho videl na kole. Obecne je casteji vidim posedavat na namesti nez se jakkoliv kamkoliv presunovat. Vietnamci jsou naopak temer neviditelni, ackoliv je jich tady hodne, ale na kole jsem je take nevidel. Je to asi opravdu tim, ze na to nemaji cas. Kdyz nekam jedou, tak obchodne, to znamena se zbozim, tedy obvykle nejakym zanovnim kombikem...
Tak jsem se pro zajimavost trochu rozhledl a vida, kola pro paragany nejsou hudbou minulosti:] Americka armada, leta 2001-2 : cykloturista.cz/shop/media/ukazky/kolo%20a%20v%E1lka_bar.pdf
To kolo nevypada spatne... mozna by se dalo vyuzivat i pro vylety vlakem, jak se resilo v jinem vlakne. A clovek by byl moznai vic za drsneho bikera nez s malou civilni skladackou :]
Do tretice: http://www.cykloknihy.cz/shop/obsah.asp?idzak=...
Hezkýýýýýý :o)))
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Swedisharmybicycle.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:LTTE_bike_platoon_north_of_Killinochini_may_2004.jpg
Ale jak ty kluci maskovaný jedou hezky v zákrytu co? :-)))
Ale šlapání mají trošku rozhozený :o)))
Já sem tohle kolo opravdu viděl i v reálu, asi 2x, amíci ho vozili v korbě toho jejich pickupu. Dokonce to měli vystavený u jednoho informačního centra před Grand Canyonem v hummeru, možná mám i fotku, mrknu na to!!!
Ale to kolo se mi zdálo trochu těžký a ani design nic moc...
Koukal jsem na to a vyrobce udava 29 liber. Teda necelejch 15kilo. To neni zas tak tragicky, i kdyz samozrejme ze na holy kolo bez jakejchkoliv serepeticek typu blatniky ap. je to hodne... / Hodne ale budou delat dily tezky naschval kvuli trvanlivosti, treba robustni plaste atd...
Romy na kole jsem v Cesku moc nevidel, zato na Slovaci jsou k videni casto. K Vietnamcum a Cinanum muzu dat link na fotku, co jsem si ofotil z jednoho kalendare :-)
http://www.photokotek.com/images/chinaarmy.jpg
No tak upřimně řečeno já s romskou komunitou do styku moc nepřicházím. Když projíždím některé kladenské čtvrti, tak mi je taky trošičku úzko...
Ale pracoval jsem jednou s jedním Michalem z Kladna a tomu jsem to kolo věřil, že má nový. Jezdil na něm občas z Kladna do Kněževse a byl fakt v pohodě. Celá jeho rodina dělá, a on mi vysvětloval jak se občas stydí....
No...z Kladna nejsem a cernej taky ne:-))))
Jinak ja znam zase Honzu z Celakovic...tomu jsem pujcoval ty penize:-)))
Ja nastesti zadneho Roma osobne neznam. Jedinou zkusenost mam, ze jsem zachranila mobil, kdyz mi ho cikanka chtela vytrhnout z ruky. Pak se taky muzete optat bratranka Boba. Cikani ho pred par lety jen tak na ulici napadli.
tak jsem zběžně prohlédla toto téma a hlásím :
Znám jednoho Roma co jezdí na kole (ne teda moc). Kolo je jeho vlastní (už půl roku jsem ho neviděla - snad ho pořád má) - nějaký 4ever a dokonce pracuje v cykloservisu. Já teda do tohoto servisu nechodím, ale má to úplně jiný důvod. (To kdyby vás napadlo, že je to kvůli tomuto Romovi)
Špatné zkušenosti jsou špatné zkušenosti. Ty máme i s našinci. Jistě by nikdo nechtěl bydlet v sousedství nějakých notoriků, kteří po sobě věčně jen řvou a mlátí se. Tady jde o poměr asociálů v různých komunitách. Jestliže je (dejme tomu orientačně) 5% gaunerů mezi majopritou, ale u minority, která za staletí už se mohla přizpůsobit, je tomu opačně, pak ať se nikdo nediví, jaký je pohled většinové společnosti na ně. Dělat z nás rasisty je stejný nesmysl, jakobychom se my odstěhovali třeba do Itálie, tam dělali brajgl, parazitovali na společnosti, kterou bychom přitom ale nenáviděli a ještě bychom si stěžovali, jak jsme pronásledováni. Kdybychom navíc chtěli, aby se místní obyvatelé nám přizpůsobili a snažili se nás chápat, nejspíš bychom se dočkali odvozu na uzavřené psychiatrické oddělení.
Za staletí, co tu mezi námi žijí, se dávno a tisíckrát mohli začlenit do společnosti, kdyby o to stáli. Na každém pracovišti, kde jsem byl, byl aspoň jeden civilizovaný Cikán. Jenže ani ten se soukmenovci nechtěl mít nic společného. Začátkem 90. let měli být ze Slovenska přestěhováni nějací Cikáni do Zlína. Sami zlínští cikáni se postavili proti tomu a řekli, že ti, co žijí ve Zlíně, jsou slušní a nemají ani problémy se skinhedy, takže tam žádné jiné nechtějí. A prosadili to.
Cikánská otázka není náš problém, ale jejich. Jestliže místo do školy posílají děti krást a cikáně je tím větší hrdina, čím víc toho ukrade bílému, když v 15 letech po obdržení občanského průkazu má úplně zdravý Cikán invalidní důchod, a když se mu navíc nechce pracovat a jeho jediným cílem je mít co nejvíc děcek, aby měl co největší přídavky, které propije a prokouří, pak ať si nestěžuje. Děcko, které v 6 letech neumí česky, nemá ani nejzákladnější hygienické návyky a není schopno vydržet jedinou vyučovací hodinu sedět stěží patří do normální základní školy.
Skutečností je, že když už selhává většina cikánských rodin, neměli by selhávat státní úředníci.
Kdysi mě napadla myšlenka: když si Cikáni stěžují, jak je jim ubližováno a jak se mají špatně, mělo by se jim někde na Zemi vyčlenit území, kde by si mohli vytvořit svůj vlastní stát. Ať si tam žijí, pracují, studují. Dostali by možnost dokázat své skutečné schopnosti. Vůbec nepochybuji o tom, že brzy by se objevili noví vynálezci, objevitelé a nositelé Nobelových cen, všichni snědé pleti. Poté, co jsem před časem viděl v televizi snědé ostravské invalidní důchodce s transparenty „Dejte nám práci” a „Chceme pracovat”, věřím, že by to dokázali. Pro jistotu bych do toho jejich státu (nejlépe tam, kde 3× do roka dozrávají banány) ale nechal nainstalovat pár videokamer. To by, panečku, byla reality šou!
ja som dokonca jedneho Roma , ktory sa zranil na bicykli osetroval.vzapati si ho vyzdihla mestska policia pretoze kradol v samoobsluhe a na uteku ukradol este bicykel. o tyzden som ho videl volne pobehovat. mna skor stve ten dvojity meter. ak by som nieco ukradol ja zniesli by mna pod ciernu zem. nim sa to toleruje,bohuzial. nie som rasista bozechran. len mna to stve.
Na úvod rozdělím rozebírané objekty na Rómy a cikány. Toto považuji za velmi důležité, přestože se to může zdát banální. Nechci být nespravedlivý a házet všechny do jednoho pytle.
Róm - občan, jenž má tmavou barvu kůže a před mnoha staletími přikočoval z Indie, podobně jako například Valach přišel z Rumunska. Žije jako běžný bílý. Chodí do práce, platí podnájem, nenápadně se obléká, mluví česky. Z vlastního okolí takovou rodinu znám (bohužel jen jednu). Před rodinným domem jim stojí favorit, zahrádku mají upravenou a prostou veškerého bordelu. Paní L. moc nevidívám, pana L. potkávám téměř každý den. Vždy slušně (trochu plaše) pozdraví. Jejich dva synové jsou jako jiné české děti, jezdí na kole, kopou si s balonem na hřišti nebo někde běhají. Z jejich domu nebývá slyšet křik. Prostě normální rodina, nikdo z okolí si na ně nikdy nestěžoval.
Cikán - občan, jenž se shlukuje do velkých rodinných klanů, vybydluje domy, mluví svým jazykem, kterým hlučně pokřikuje na své soukmenovce. Do práce nechodí, protože má spoustu potomků na které bere sociální přídavky. Doma topí parketami nebo okenicemi fairem přímo uprostřed obýváku, kolem domu (sídliště) má nehorázný bordel, několik vraků škodovek či žigulů, ve kterých se celé dny vrtá za hromadné spoluúčasti svých příbuzných. Cigáni často také vytvářejí kapsářské gangy, jejich děti se tomuto řemeslu odmalička učí v samoobsluhách pod dohledem svých rodičů. Jakákoliv snaha o omezení jejich řádění je hlučně provázena slovy rásizmus! Diskríminácija! Bílým lidem říkají gádžové, sami si honosně nechávají říkat romové. Oblékají se nápadně, typické jsou masivní stříbrné či zlaté řetězy, prsteny a podobné ozdoby. V těchto tlupách se také často objevují tvrdé drogy. Těchto případů zná asi každý ve svém okolí více než by si přál.
V následujícím budu rozebírat pouze cikány. Rómy považuji za naprosto obyčejné lidi a jako k takovým se k nim chovám.
Zamysleme se nyní nad chováním cikánů. Ač je často označujeme jako nepřízpůsobivé, s lítostí musím konstatovat, že se dokonale přizpůsobili. Přizpůsobili se naší české malosti. Ač početně v nevýhodě (80.000), zneužívají našich sociálně laděných zákonů ke svému věčnému a nikdy nekončícímu zevlu nebo (ještě hůř) okrádání svých naivních spoluobčanů. To je ovšem obecně známá věc...zdá se mi, že cikáni si dobře uvědomují svoji početní nevýhodu, a proto drží při sobě. Všimli jste si toho kurva někdy? Případy, kdy cikán napadne bílého (nebo bílou), jsou na denním pořádku. A všem je to jedno! Nikdo nic nevidí, nikoho se to netýká. Přesto že to příště můžete být vy, vaše sestra, přítelkyně, manželka! Na druhou stranu, když dá někdo přes hubu cikánovi (a mnohdy právem), za pět minut přiběhne dvacet takových, ochotných porvat se za "právo" a čest svého člena.
Někdy si říkám, proč nejsme jako oni. Chápete už o co mi jde? Téměř každý o sobě tvrdí, že je vlastenec, já taky, ale vlast, to nejsou jen hrady a města a zámky, to jsou především slušní lidé, kteří náhodou mají také stejný jazyk jako já. Měli bychom chránit jeden druhého. Já chápu že to zní nechutně pateticky, ale zamysleme se nad tím aspoň trochu. Všímejme si našeho okolí a braňme naše spoluobčany, protože příště můžeme pomoc potřebovat my sami!
Další problém je zneužívání systému cikány a dalšími nefachčenky. Ten systém je tu proto, aby pomohl člověku v nouzi, ale ne proto, aby z něj někdo dlouhá léta žil. Kdyby jste jim chtěli sebrat dávky, budou zase řvát že je to diskriminace. Před asi dvěma lety jsem viděl v nějakém dokumentu rozhovor s americkým odborníkem na rasismus, shodou okolností černochem. Jeho slova po shlédnutí situace v ČR byla: „nechápu váš systém, vy jim (cikánům) dáváte peníze a oni nemají potřebu pracovat. Vy na ně musíte vydělávat, vždyť vy se jimi necháváte utlačovat! To není rasismus nechat je zemřít hladem, protože kdo nepracuje, nezaslouží si jíst. Vemte jim příspěvky a uvidíte, že pracovat začnou.“ Tolik citace. Takže odborník na rasismus ze země, která má s danou problematikou tolik zkušeností, prohlašuje, že jsme stát kde je většina diskriminována menšinou. Smutné. A ještě něco. Pokud se tady cikánům nelíbí, pokud se jim zdá že se k nim nechováme hezky, nikdo je tu nedrží. Ale troufám si říct, že na celém světě by nenašli místo kde by se měli lépe. A je to stávajícím „sociálním systémem“, který je potřeba změnit.
Jen pro pořádek: nedělám nábor do hnutí skinheads, nejsem rasista (neboť toto slovo znamená odmítání jedné rasy jako celku, bez ohledu na to jak se který jedinec chová). Jsem ochoten zastat se jakéhokoli příslušníka menšiny, pokud zhodnotím že je napaden neprávem. Prostě si jen nechci nechat dál srát na hlavu.
Tééééda, ty jsi se rozepsal :o)))
Souhlasím s tvým názorem. Cikáni jsou dost chytří aby okamžitě poznali, kde jsou pro ně výhody. Takže vůbec nejsou hloupí a chudáci, jak se všem snaží namluvit. Kdyby energii,kterou věnují na vydrbávání se systémem a zlodějinám, věnovali normálnímu začlenění do společnosti, tak tu žádnou cikánskou otázku nemáme. Já nemám rád slovo rom. Vždycky to byli cikáni a pro mě vždycky budou. A to nemyslím jako urážku. Stejně jako neříkám černochům afroameričané, číňanům orientálci a slepcům zrakově postižení občané. Cikán, černoch a slepec není nadávka. My jsme pro ně taky gádžové a ne spoluobčané bílé pleti.
Mrtvej cikán - dobrej cikán </ironie>
Rómové na kole nejezdí, už ste viděli cikána jen tak se někam jet pro radost na výlet, že je na horách hezky? Na to aby si očíhnuli kde se dá co ukrást jim stačí pohyb pěšky a dobrý vozík navíc na těžký náklady mají normální auto s přívěsným vozíkem a to pak mizí i kolejnice traverzy atd.
Pěkně napsáno, souhlasím až na "...škodovek či žigulů, ve kterých se celé dny vrtá...". Na vrtání se si i přivezou opraváře necikána, který poté může/musí zpátky pěšky, sice bez přivezeného nářadí, natož platby za opravu, zato ale rád, že nezmlácen.
Tvoje definice Roma je jen Tvou.
Někde (musím pohledat ve svém organizovaném nepořádku) mám fotku papíru z koncentráku, kde se píše něco jiného. Podle toho existují cikánské kmeny a jedním z nich jsou právě Romové. To, že naši Cikáni se tak začali nazývat (někteří ale jsou naopak hrdí, že jsou Cikáni a označení Rom odmítají) je stejné, jakoby se obyvatelé Česka a Moravy rozhodli, že se budou nazývat Chody, Valachy, Hanáky, atd. (dosaďte, co libo), protože slovo Čech má špatný zvuk (V Rakousku u silnice »Češi, jezděte vpravo!«, v Německu »Češi, nekraďte u nás!«, Čech je pro Francouze totéž, co Cikán, atd.).
Bez ohledu na to, že skuteční Romové existují, označovat tímto názvem naše Cikány je umělinou bez opodstatnění.
Jestli tu fotku najdu, oskenuji a zveřejním. Je to sice v polštině a zrovna dvakrát ne ostré, ale i neznalý polštiny porozumí.
Ještě mně nějak vypadlo, že (neměl jsem tekdy u sefe foťák, takže jen po paměti) do určitého roku v 90. letech (už po likvidaci Československa) u nás bylo polooficiálně asi 220 000 Cikánů, kdežto následujícího roku jen něco přes 30 000.
Zjistit jejich skutečný počet není možné. Ptal jsem se spolupracovníka, slušného civilizovaného Cikána, který se odmítá nechat nazývat Romem, ale když mluví o své komunitě, říká Rómáci: »Barto? jakou národnost si budeš psát při sčítání?« »No, já a manželka máme slovenskou, syn českou a dcera se narodila na Moravě, tak jí moravskou.« Takže pro leckteré národnost = místo, kde jsem se narodil.
Souhlas, nejdříve cikáni potom romové a v budoucnu snad indoevropane, paralela s názvem afroameričané. Změna pojmenování nemění nic na podstatě věci (doplňte si sami).
S cyklistikou to nemá vůbec nic společného, ale celkem zajímavý pohled na tuto problematiku:
http://ihned.cz/3-19703170-mnislav+zelen%FD-000000_d-42