Při koupi kola je nutno brát v úvahu jeho vybavení komponenty s ohledem na počet najetých kilometrů, náročnost terénu apod. To všechno je základní abeceda. Rád bych se ale zeptal těch, kteří již vystřídali větší počet kol, zda vyšší výbava pro ně znamenala skutečné zlepšení jízdní pohody a jízdních vlastností kola, nebo v tom bylo také trochu té všudypřítomné snahy o "image". Děkuji.
Vlastní zkušenost mám s Aliviem (na starém kole) a LX (na novém)
Rozdíl se mi zdá v tom, že to LX řadí "rychleji" a "plynulejii" (prostě když ho mám seřízený tak ani nevim že bych zařadil) a že to LX vydrží déle seřízené.
Takže zlepšení u těchto dvou řad určitě ano.
Poskocil jsem z Altusu na Deore a je to poznat hodne. :] Presnejsi, ale zaroven snazsi (mensi silou na packy atd) razeni, zatim jsem ho (asi 3000km od zakoupeni) nemusel nijak serizovat... takze urcite tam rozdil je. Jestli je podobne citelny rozdil i treba mezi Deore a Alivio, to tezko rict, nevim...
Aceru bych nebral...
Alivio je velmi slušná a trvanlivá řada...,nutnost seřízení při správném zacházení je až cca po 4tis km...výměna přesmykače po cca 12tis km...přehazovačka vydrží ještě déle,lze vyměnit jen kladky..
Z vlastní zkušenosti vím,že přesnější a citlivější řazení,může být dvojsečné...v tom smyslu,že dražší komponenty jsou citlivější na seřízení a zároveň mohou mít i menší životnost.
Skutečný vliv na pohodu jízdy má geometrie a materiál rámu,sedlo,vidlice...a pláště...
Komponenty v tom hrají objektivně tak 5%..
Mám zkušenost s Aliviem. Na pohodovou jízdu je naprosto dostačující, v terénu už to tak slavné bohužel není. Onehdá jsem přejížděl nějaký šutráky nebo co a řetěz mi samovolně na chvíli přeskočil na menší kolečko. Občas se mi také stává, že se nepřeřadí vůbec, ale to naštěstí není tak časté. Alivio není špatné, ale do terénu bych volil lepší třídu. Já si budu pořizovat přesmykač XT.
jazdil som sprvu aceru a bola vcelku fajn, potom som presiel na deore, ale akosi mi nesadlo.no a nakoniec som skoncil na aliviu. na crossy je to asi ta naj sada...aspon mam ten dojem. na mtb by to uz asi fakt chcelo deore a vyssie.
no asi najdoleztejsia je ta geometria a plaste. ja som sa trapil z authorom tri roky, brrr. potom si kupil wheeler a bolo to konecne to prave orechove, ale nech nehanim ten author kamarat ho ma a neda nan dopustit. ten atribut je asi dolezitejsi ako radenie. skratka stoji a pada to na posede a pohodli.
Mam zkusenost s XT spolu s dual razenim a zatim naprosto supr, klasika Deore mi taky slape v pohode, ale razeni je pomalejsi a obcas uz i min presne - budu se s tim muset pohrat - na druhou stranu ma to deorecko najeto podstatne vic... Na Alivio jsem slysel vetsinou pozitivni ohlasy - alivio to ma "jednodussi" i v tom, ze je pro osmikolecko, kdezto deore pro devitikolecko (i kdyz se da pouzit i pro osmi) Diky absenci jednoho kolecka muze mit (aspon podle me) mensi naroky na presnost - tzn. sirsi retez, asi vic mista mezi koleckama. S tim souvisi i trochu delsi zivotnost a mensi naroky na udrzbu nez u vyssich rad... tolik jsem aspon slysel, takze snad na tom bude aspon trocha pravdy :o) Osobne zkusenosti s Alivkem ale nemam.
Vystridala jsem ruzne komponenty Deore, Acera, Alivio a skoncila jsem u Sramu (x.9 a x.7 trigger, kazeta tusim 970). Oproti uvedenym je to naprosto neco jineho.
Ja sem mel na svym starym kole Alivio...ted mam Deore LX a je neskonalej rozdil..rychlejsi,presnejsi,hezci..nemenit..
Acera a Altus nevim, tak hluboko jsem ještě neklesl. Deore a Alivio jsem měl nebo mám a šlapalo to vždycky spolehlivě i na dlouhejch štrekách.
jak u ceho.....treba u klik je obrovskej qalitativni skok mezi deore a LX...jinak sou rozdily hlavne ve vaze a a zpracovani...
naboje od shimana stoji za h. uplne vsechny, a co se tyka razeni, taky preferuju sram a taky souhlasim s nazorem, ze je nekde jinde...
Altus nebrat, je to nejnižší řada a malý peníz, který ušetříte, zaplatíte neustálým seřizováním. Pro běžný život naprosto nepoužitelné. Acera už je na tom o dost lépe, ale pokud chcete opravdový klid, tak minimálně Alivio, na které je spolehnutí.
Deore dle mých zkušeností blbě řadí (blbě řadilo i když bylo nový a teď úplně). A rozhodně bych si znovu nekoupil devítilolečko - radši osmičku.
Nejradši bych zkusil rohloff 14 ale nemám s tím zkušenosti.
to bych taky rád, ale nemám na to hlavně prachy:-I
Vystřídal jsem Aceru,Alivio, a LX a žádný rozdíl jsem nezaznamrnal.Snad to LX řadí trochu hehčeji .Nejvíc mám najeto na Alivku 25000 mimo běžného seřízení po sezóně bez problémů.
Rohloff je dobrý, skoro až super... osobně mi vadí jen divná rukojeť ale prý jsem jediný, komu to vadí :-(, ale chce to vhodný rám (zadní patky s možností posunu, odpadne nutnost napínáku- pokud nemáš zadní kyvku). Za ty peníze to stojí, je to na pořád.
Tož hochu
i na to jsem se ptala na noční v Tescu,
strejdy, co prodává kolečka
a ten prý řek,
pro běžnou jízdu je super Alivio, spolehlivý,
nenáročný a levný
potřebuješ i hrubšílevnější řetěz,
nenáročný ale spolehlivý ovládání a tak ...
když chceš investovat více, tak vyšší řady,
říkal strejda,
zálaží jak jezdíš,
jak hluboko máš do kapsy
a to je individuaální, že jo?
Ale i když máš třeba XL a přesmykač Vrchní kyv
může se stát, že budeš mít větší trable než
s alivkem Dolní kyv, tož tak
jak vidíš,
a pak že ti někdo poradí
co strejda, to jinej názor
a ještě k tomu
přes Pavlínu
tak nevím
na ni bych nedala
pa pa
ale od aaaaaalivka výše!!!
Konečně příspěvek, kde se člověk trochu pobaví... Strejda měl možná na mysli, že starý LX Top Swing bylo konstrukčně (nejen LX...) ne úplně povedený a během pár měsíců provozu mělo velkej vakl. Možná ale strejdovi nikdo neprozradil, že Shimano už udělalo konstrukční změny a teď je vše OK. Můžu to potvrdit z vlastní zkušenosti - na fulla se mi nic jinýho než Top Swing nevejde. Po výměně přesmykače za nový XT je po problémech.
Tož tak děcka
pa pa.
jen tak mezi náma, už by měl někdo Joemu říct, že nás nemá tahat za fusekli. jako "pavlína" má vystupovat v souladu s profilem v nicku a pro odborný věci by měl používat bud "žofku" nebo vytvořit něco novýho:o)))
Máš pravdu. Jak vidím nick Pavlína, tak začínám slintat jako Pavlovovi psi, protože si hned představím pořádnou pizzu. Když jsem si ale přečetl odborné pojednání o "XL s horním kyvem", tak mě to vyvedlo z míry. Nabourává mi to zažité stereotypy, které mi pomáhají přežít v dnešní době.
Proto - žádné tahání za fusekli. Používejme své nicky vhodně k danému příspěvku :o))
Tož děcka,
strejda v tom mojim Tescu
je odbornik,
bo prodáva už od června kolečka
a za poslední týden v květnu se stačil
naučit všechno o přehazkach
a převodnicich,
bo byl před tim na jatkach 26 roků
jako odkosťovač.
A ja z rodinky nakoláčů
se na noční,
když mám poklizeno,
od něj pilně učim,
tož tak.
pa pa
Nepíšeš nic o účelu kola a to je nejdůležitější.
Mám vyzkoušeno, že Acera je pro běžné nezávodní použití cenově i kvalitativně optimální. Pro závodění bych jako minimální sadu volil Alivio. Každopádně přehazovačku o stupeň vyšší. Jestliže nemíníš závodit, pak ideální je 8kolečko 11-34z. Především díky mnohem levnějšímu a snadno dostupnému řetězu.
Myslím si ale, že bys měl zkusit Sram, který je velice kvalitní a při stejné kvalitě levnější, než Shimano. Víc se mně líbí i vzhledově. Shimano naopak v poslední době pohoršilo tím, že (pokud mám správné informace) v Japonsku se dělá už jen XTR. Jediné, co mně u SRAMu vadí je, že devítikolečko 11 - 34 nemá stejné odstupňování, jako Shimano.
Co se týká značek, to je dost krajová záležitost a při pohledu na kola cizinců se člověk, který ty odlišnosti nezná, většinou diví.
Jezdím na Rohloffu,štelování a nepřesnosti neznám, díky tomu jízdní pohodu resp. pohodu z jízdy ano. Můj bývalý obchodník (čili "profík"?) mi říkal, že si osadil svého Kleina RevoShiftem(!!!), který prý z nějakých důvodů byl osazován na levná kola a prý je přitom super.High endy u Shimana jsou dobré, ale jsou spíš na závody než na každodenní používání. SRAM je mi sympatičtější, ale připadá mi takovýt plastikový.Upřednostňuji pohodlí, nanosekundy a prodlevy mě nezajímají, navíc jsem zvyklý právě na komfort Rohloffa. KOMFORT= vyřešená ergonomie- mě třeba vadí málo místa na prsty u RapidFire a už vůbec nemám rád integrované páčky řazení společně s brzdovým (nerad se v tom hrabu a když se to někde poškodí, je to zbytečně drahá záležitost)i ; jestli XTR nebo Deore ap. nemá na jízdní vlastnosti žádný vliv ( kromě gramáže). Díky jednoduché nábě se nemusím o nic starat (jen mažu řetěz).Iimage a styl jsou mi fuk (brzdy Deore, páčky Sram, špalky Koolstop, kliky/ tác Nervar, řetěz Shimano, napínák Suntour, to je slušný guláš- ale funguje to, tak co). Nakonec bych si dovolil jen poznamenat, že podle mě prodejci kol dokázali lidi docela zblbnout a často potkávám lidi, co jsou skutečně sváteční jezdci a neustále rozebírají, jestli si měli koupit kolo v "ykstéčku" a nebo jestli stačilo to mít "na deoru" a jestli guma Viper XY má větší trakci než Fat Albert a plácají se po parku.Čtou moc magazíny... :-)