Při rozhodování o nákupu podle parametrů jednotlivých kol (hlavně Author Stratos vs. Author Reflex, modely 2007) mě napadá otázka, jaký je dostatečný zdvih přední vidlice. Letos se montují hlavně vidlice se zdvihem 60 mm, ale u některých kol jen se zdvihem 50 mm. Může mi ten centimetr chybět, pokud nejezdím v příliš komplikovaném terénu?
Ahoj.
Dle meho ten rozdil nepoznas. Spise zalezi na tom, jak ta vidlice pracuje. Nektere vyuzivaji skoro cely zdvih, jine ne (ruzne charakteristiky). Ale u takhle "malych" zdvihu se to nepozna. Ona ta vidlice se 60mm muze byt treba tvrdsi, takze treba v koncovem porovnani ma v beznych podminkach skoro stejny zdvih, jako ta vidlice s mensim zdvihem.
Vidli bych v tomhle pripade neresil...jsou mnohem dulezitejsi veci, dle kterych vybirat....treba, jak ti kolo sedne.
Centimetry tě u krosse až tak nemusí pálit. Dúležité je, že ta Stratosí vidlice je patrně elastomerová, což v praxi znamena, že si nezapružíš, zejména při nižších teplotách. Mám RST COM IIT (nezamykací verze) a v zime je úplně tuhá. No úplně ne, po 3000 km začíná vaklat protože už se plasty vykloktaly. Takže se hýbe víc dopředu a dozadu než nahoru a dolu. Otoč svůj zrak k olejovce.
no ja som vidlu v tomto smere menil. staru rst omni za suntour 6500 L0, rozdiel vtom trosku je aj ked mne slo hlavne o moznost uzamykat ju a regulovat pruzenie. ale v kocke to nepoznas. hm RST vseobecne v zime tuhnu.
Při jak nízkých teplotách už přestává pružit? Při 0°C, což by se dalo snést nebo třeba už při 10°C ?
Pod 10°C to už citelně poznáš, pod 6°C už je prakticky tuhá.
A pak se chová hůř než pevná. Já měl na crossu kombinaci pružina/elastomer. Pod 4°C ta pužina na začátku ochotně zapružila a o ten ztuhlej elastomer to vždy dostalo hroznou ránu. Při jízdě po kamenech to tlouklo jak sbíječka. Pak jsem crose přestavěl na 29" MTB a dal jsem tam pevnou. Je to o 100% lepší !!!
To, že vidlice při nízkých teplotách "tuhne" není způsobeno elastomery... Ty tam jsou jen kvůli tomu aby při zpětném chodu nemlátil kov o kov a také tam supluje jakési tlumení. Možná mají i jakousi funkci v okamžiku kdy jde vidlice nadoraz.
Tebou uváděné zhoršení chodu je způsobeno spíše ztuhlou vazelinou uvnitř a také ztuhnutím stíráků (gufer).
Toto, v menší či větší míře, dělají všechny pružinové vidlice mazané vazelinou.
Řešením je buď vidlice mazaná olejem nebo vidlice vzduchová...
Bereš mi základní životní jistoty. Budu to chvíli rozdejchávat. Ale díky za osvětu.
Tak tak. Jenom dodatek, ze daleko vic, nez systemy pruzina- elastomer tuhnou prave "olejovky", i kdyz je to taky ruzny, podle druhu, nektery min, nektery vic. Nemam nic proti Suntourum, ale pred lety to byla vidlice proslula tim, ze v zime nepruzila. (A casto bez uprav ani v lete, ale to uz je jiny povidani). Kazdopadne bych se bal mnohem min tuhnuti te trochy vazeliny napatlany na pruzine, nez tenky olejovy trysky ucpany ztuhlym olejem.
A nepleteš si to spíše s olejovým tlumením ? Ty problematické Suntourky byly také "vazelinové pružiny". Že ani jedna z funkcí nefungovala tak jak by měla, je bohužel pravda...
Jo, bylo to tlumeni, olejovy pruzeni snad jeste nikdo nevymyslel, doufam :o) . V kazdym pripade ten "tlumic" u SR dokazal slusne zmrazit celou vidlici. Asi jste meli na mysli olejovy mazani, tak to beru zpatky.
O.K.
O mazání jsem psal ;-)
Jo, dam si za domaci ukol naucit se cist :o)
;-)))
Ty jsi mne předtím tak zblbnul, že jsem si to po sobě musel přečíst pořádně ještě jednou i já sám ;-)))
O olejovém tlumení jsem se nezmiňoval jen z toho důvodu, že jsem nepředpokládal takovouto výbavu u crossového kola. Nemám velký přehled, ale nic takového jsem zatím nezaregistroval...
Možná by pomohlo, kdyby tazatel napsal co má za vidlici ;-)
To je v popisu tech kol. RST CT-COMI ML uzamykatelná (50 mm) versus RST Vogue TnL. olejová uzamykatelná (60 mm). V čem je tedy rozdíl? Ta druhá má olejové tlumení?
Přesně tak, RST CT-COMI ML má pružinu a elastomer, uzamykání je mechanické (asi ML = Mechanical Lock) a ta druhá má olejové tlumení a tám pádem i jiný systém uzamykání (asi ne mechanický, nejsem odborník).
Já se tu zkusím o krocových vidlích rozpovídat víc.
Tyhle vidlice za bikovými modely hodně kulhají. Ono není tak moc důležité při zdvizích 65 mm mít funkční tlumení ale rozhodně se to pozná.
Pružina elastomer je pro většinu provozu postačující. Bohužel ty nejlevnější provedení mívají i méně odolné i provedení vnější. Nohy bývají i 25,4 mm což je dnes opravdu málo i na takovéhle zdvihy.
Dražší typy jsou bytelnější a mají zavírání. Tohle zavírání je ale většinou míněno opravdu jenom jako zavírání a tlumení, které by mělo být pro tento olejový systém samozřejmostí se nekonná.
V tomto ohledu musím připomenout, že Suntour jde upravit tak aby splnil i tyto náročné úkoly jako tlumení a zamykání. RST to samé neumožňuje.
Ze Suntouru jde tedy udělat vidlice, která se stane špičkou v nabídce, protože jiná vhodná alternativa neexistuje.
Citlivost se posune zcela jinam a nahrazení vazelíny má na to samozřejmě také vliv.Takže, ve výsledku je to opravdu tlumená vidlice s ocelovou, nebo vzduchovou pružinou s olejovým mazáním a zamykáním, v tomto případě potom dokonce se snižováním zdvihu.
Co mě ovšem v těchhle krosových vidlicích v poslední době zaráží je kombinace s kotoučovými brzdami. nepovažuju krosové vidlice za vhodné pro tuto kombinaci.
Stejně tak nejsem spokojen s nabídkou krosových vidlic pro těžší jezdce, tady bych si také dovedl představit širší nabídku ale ona je nulové. Možná nejbytelnější vidlice bude letošní nejdražší typ Suntouru NRX ale to jsme na hranici 7 000 Kč.
Tak tohle je můj pohled na krosové vidlice a specifiky v jejich nabídce.
No právě trochu se bojím té vidle na Stratosu kvůli mé váze, která je lehce přes cent. Přece jen ta Vogue na Reflexu vypadá bytelněji.
Tady bych jednoznačně doporučil dražší verzi a to systém se vzduchovou pružinou.
Pružiny v krosových vidlicích jsou opravdu slabé na tuhle váhu.
No já mám loňskýho Stratose, kterej má zdvih jenom 40 mm a popravdě řečeno, je mi to celkem jedno. Ta vidlice si stejně pruží jenom do dvou cenťáků :)
A jak jsi s tímto kolem spokojen? Já si asi budu kupivat letošní model, kde je i (mechanicky) uzamykatelná vidle 50 mm (možná 25 :D )
Celkově mi připadá hodně kvalitní a odolnej. Trochu ostudu mu dělá snad jenom ta vidle, ale Ty už budeš mít jinou. Brzdy jsou také v pohodě, jenom v blátě to s nimi není moc dobré. Ale jinak říkám, že za ty peníze je to jeden z nejlepších krosů.
Mno, nechtel bych tu zakladat nejakou ohnivou debatu, ale myslim, ze v teto kategorii lze poridit za stejny peniz vic muziky nez u Authora...
Můžeš napsat nějaký konkrétní příklad?
Jasne - z tech, co se mi libi je to Kellys, Superior, Rock Machine... Dále (pro me min libivy desing) napr Vertec, Merida. Jednotlive linky sem davat nebudu, ale zde: http://katalog.cykl.cz/ jsou kola celkem prehledne zobrazena. Staci jen podle ceny najit u dane znacky konkretni model. Jinak zduvodneni meho vyberu by byla snad ve vsech pripadech lepsi vidlice a i osazeni a desing (ten ne u vsech). Kazdopadne je pravda, ze takhle na dalku se to dobre keca, ale cloveku musi kolo hlavne "sednout do ruky"
J, Superior tam vidim neni - takze aspon takto: http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/cross...
Jinak treba taky Amulet by nemusel byt spatny :o)
Ale jestli vybiras kolo, tak jsem ti ted urcite moc v ulehceni vyberu nepomohl - takze vyber par kolecek, ktera se ti libi a pak se na ne aspon posad nebo jeste lip (pokud to bude aspon trochu mozne) kolem prodejny projed a na zaklade toho se rozhodni :o)
Možná bych tam dal tohle, nevypadá jako šrot.
http://www.koloshop.cz/index.php?vyrobek=1893...