Evropský parlament odsouhlasil práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě. Jejich součástí je povinně vyhrazený prostor pro přepravu kol ve všech typech vlaků po celé EU.
No vida !! To asi nelze než velmi pochválit, krok správným směrem !!!
Iniciativa velmi chvályhodná, ale... Víme jak se zde "dodržují" zákony apod. Je sice pěkné, že na to bude muset být vyhrazen prostor, ale nikdo už nikde nepředepisuje jak velký... A český vykuk to opět vyřeší po svém - aby se vlk nažral a koza zůstala celá... Ještě bych se předčasně neradoval ;-)
Jooo...dobry. Jen si pockam (snad se dockam), jak to soudruzi nadrazaci vyresej. Dle meho to obejdou a udelaj po svem:-)))
To samé jsem k tomu chtěl připsat také ;-)
Udělají trochu povinného místa pro kočárky a kola, ale pak se naopak nebude moci být s kolem na chodbičce nebo plošině mezi výstupními dveřmi... Já v tom opravdu čekám nějaký podraz...
Ja v tom cekam ceskou vychcanost:-)
Jak prosté! Teď ještě odstranit administrativní, cenové a jiné bariéry, které je třeba překonat, než se to kolo do toho vyhrazeného prostoru dostane. A hlavně nedat nádražákům příležitost k obstrukcím, které by vedly k nezájmu o tuto službu, což by posléze mohla být záminka k jejímu zrušení.
»Ve všech vlacích, včetně přeshraničních a vysokorychlostních vlaků, se cestujícím umožní přepravovat ve zvláštním víceúčelovém prostoru dětské kočárky, invalidní vozíky, jízdní kola a sportovní potřeby.«
V podstatě to znamená, že po ratifikaci bude určena lhůta, od kdy bude připojen další vagon. Logicky z toho ale vyplývá, že bude muset být upraven tak, aby kočárky tam nestály, jako v kočárkárně, podobně invalidní vozíky, kola a další, protože to všechno bude muset být za jízdy zabezpečeno proti nechtěnému a nežádoucímu pohybu a poškození či zničení.
Odmítnutí jediného cestujícího kvůli znemožněné přepravě (plný vagon) bude znamenat porušení zákona Českými drahami.
Jestli ale zase v důsledku zákonných úprav vagónů zvýší zase ceny o 50 % a v některých cizinách zůstane příplatek za kolo 50 % osobního jízdného, nebude ve vlacích už jezdit nikdo. Já tedy osobně ne, protože teď například mě nutí ČD, abych si zaplatil "Z" kartu na tři roky dopředu bez ohledu na to, jestli to dožiju.
A takovejch kravin do tý doby bude tolik, že už po lokálních tratích stejně nic nepojede, nejen pro neprovozuschopnost přežitejch vlaků.
to můžeš být rád,že to nechtějí na 10 let dopředu.....
Litera předpisu bude splněna pokud ve vlaku bude prostor ve kterém bude možno přepravit nejméně dva dětské kočárky, invalidní vozíky, jízdní kola atd.
A místo v něm se bude muset zarezervovat měsíc dopředu, nástup a výstup možný jen v počáteční a cílové stanici.
Ja si myslim,z e to je krok spravnym smerom. A nemyslim si, ze zelezniciari budu robit nejake prieky. Ked budu musiet mat vyhradeny priestor, tak sa predsa nebudu snazit aby jazdil prazdny, ved by boli sami proti sebe.
A este by som doplnil jednu poznamku.V sucasnosti existuju vlaky do ktorych sprievodca NESMIE zobrat bicykel a tak sa napriklad z Brna do Bratislavy da dostat rychlikom s bicyklom len raz za den. Verim ze po implementacii tohto predpisu, sa uz take vlaky vyskytovat nebudu.
Český dráhy s prominutím lze napravit leda že je cestující pošlou do prdele, když se jim nechce jezdit a to co si neumí vydělat si zahojí na dotacích tak je nedonutí nic, aby jezdily včas a za přijatelný peníz. Ty jejich slevy a přirážky(Z karta, extra drahé jízdné za jednosměrnou cestu)+ nevymahatelná odpovědnost za kvalitu služby(ujede přípoj, hodina sekera...) .
Som rad, ze v EU schvalili tento zakon, ale ako sa k tomu postavia CD v buducnosti, ked uz teraz je to beh na dlhe trate cestovat neobmedzene vlakom a k tomu este s bicyklom. Staci si precitat skusenost p. Jokl-a na tomto serveri http://www.nakole.cz/clanky/clanek.php3?id=211. Podotykam, ze tato zmena je platna vo vsetkych ryhclikoch vypravovanych CD!!!! Aj napriek tomu Vam prajem krasny slnecny den, ja si idem kupit novu prilbu, aby som uz mohol jazdit. Juchuuu.
Chtěl bych k tomu napsat, že to všechno není tak jednoduché. Odhlídněme od pověsti ČD jako byrokratického molocha: představte si, že v rámci svých provozních možností umožňujete přepravu kol odhadem v mírné nadpolovině vlaků. A teď vám někdo jednoho dne řekne, že budete přepravovat ve všech. Na vedlejších tratích jezdí maličké motoráčky řady 810, většinou bez přípojných vozů - dovedete si představit přepravu kol v tom jediném voze? Tak možná jedno, dvě kola by se tam vešly. Jinak by musel každý takový vlak vézt další vůz na kola. Dovedete si představit ty náklady?
Někdo se pozastavuje nad tím, proč dálkové vlaky kategorie EC, IC a Ex až na výjimky neberou kola: to je jednoduché - aby byly rychlé. Vychází se z úvahy, že stejným směrem jede i obyčejný rychlík s přepravou kol. Manipulace s koly ve stanicích dovede vlak pěkně zdržet, výjimkou nejsou čtvrthodinová stání v exponovaných stanicích a obdobích (např. rychlíky Brno - Plzeň o prázdninách).
Ještě v diskusi padla zmínka o tom, že se ke každému vlaku připojí vůz na kola. Přátelé, zapomeňme na to, že v našich malých českých poměrech vlak tvoří lokomotiva a blíže neurčený počet vozů. Evropu brázdí ucelené soupravy TGV, ICE, Thalys a taky naše malá skromná Pendolina. K nim žádné vozy nepřipojíte. Pokud vím, TGV a nejspíš ani další rychlovlaky kola nepřepravují. Jejich vnitřní prostory jsou příliš drahé na přepravu kol. Nemluvě o času - viz výše. České Pendolino je v tomto směru výjimkou, v každé soupravě jsou 3 (tři) místa na kola (s povinnou rezervací).
Na závěr: není pochyb že se blýská ne lepší časy pro cyklisty ve vlacích. Všechny nové vozy nebo soupravy MUSÍ být bezbariérové a MUSÍ umožňovat přepravu mimo jiné kol. Během nějakých deseti let, s obměnou zastaralého vozového parku ČD a příchodem nových dopravců se přeprava kol stane samozřejmostí. Otázkou zůstávají dálkové spoje a přeshraniční vlaky. Navíc si nedovedeu představit, jak se s přepravou kol vypořádají např. francouzské, španělské, portugalské nebo řecké železnice, které ji téměř neprovozují.
Ahoj Marta, suhlasim s Tebou, ze nie v vsetky spoje a supravy maju kapacitu na prepravu bicykla. V rychlych vlakoch (TGV atd.) ja obmedzena kapacita, a v medzinarodnej preprave (EC do Nemecka) bola vzdy povinnost si rezervovat si miesto pre bicykel (kapacita je pre 2 kola na spoj). Mna vsak zaraza pristup CD na uzemi CR. Z novym cest. poriadkom plati povinnost rezervacie na vo vacsine rychlikov v ramci CR, kde tieto supravy maju kapacitu cca 20 bicyklo, ak su zavesene na stojany. Neviem, preco k tomuto doslo. Viac je mozne najst vo Vele 03/2007. Z minulorocnej skusenosti, vlak meskal nie kvoli tomu, ze bolo vela bicyklov, ale kvoli tomu, ze sprievodca sa rozhodol nalozit 10 bicyklov 5 minut pred odchodom vlakov!!! Je to pristupe oboch stran. Ked im platim za sluzby, nech to robia poriadne!!!. D.
Jsem sice nadšený cyklista, ale podobné \"zákony\" vnímam rozporuplně. Vzápětí poslanci schválí povinné občerstvení pro cestující zdarma či zrušení jízdného? Jistěže by dráhy měly sloužit lidem, ale přecijen bych zvláště soukromníkům (a existují, ne že ne) nechal trochu té svobody, jak to chtějí dělat.
Za ty prachy kerý nás to všechny stojí z rozpočtu by jízdné mělo být zdarma (do MHD, vlaků autobusů na tazvanou povinnou dopravní obslužnost). Si myslí že lidi mají čas na to abysi jen tak pro srandu králíků jezdili po výletech každý den strávit půlku dne cestováním? kdo by nectěl čekat na tramvaj by jezdil po městě na kole nebo jel jinou cestou pokud by vláček byl plný. Kdo by spěchal tak stejně pojede autem a třeba by i na zastávkách autobusů za přísvěvek za rychlost mohl nabrat spolucestující aby vytížil svoje autíčko a snížil svoje náklady. Dráhy by měli sloužit lidem, ale to oni si myslí nádražáci asi že mají cestující sloužit jim. Jistě by sebou každý netahal kolo když by měl jistotu že se pak dostane i tramvají nebo si ve městě půčí "městské erární kolo třeba na kartu". Kilometry ujeté všemi prostředky by se nějak evidovaly a na konci roku by se rozůčtovaly kolik kdo ujel /celkový náklady tolik se zaplatí. Třeba něco jako pružná cena například se vyhlásí na rok 2007 cena 0,4Kč/osobokilometr a pak by se přepravci praly o to kdo kolik těch osobokilometrů s co nejmenšíma nákladama zmákne, A cestujícím by se buď o "něco" třeba +-10-15procent vyplatí zpátky nebo si trošku připlatí.