Ahoj. Neřešil jste někdo problém s připevněním nosiče (Sport Arsenal 004H) u horského kola se širší odpruženou vidlicí a bez návarků u osy kola.? Já mám navíc vepředu kotouč, takže to je docela hlavolam. Nechce se mi ale všechnu batožinu vozit jenom vzadu. Díky za rady. Fanda
Já jsem dopředu montoval akorát horní nosič (Sport Arsenal 003) na trekingové kolo, když jsem ještě měl vzpřímené. Myslím, že v Tvém případě bych se asi pokusil vytvořit si z kusu plechu (nejlépe pozinkovaného) nějaké vlastní objímky dolů na vidlici, pokud nejdou použít originální. Jenom nevím, jak to chytit nahoře při odpružené vidlici, protože při pružení by se musela měnit vzdálenost mezi horním a dolním úchytem nosiče. Buď to chytit vrškem taky ke spodní části vidlice, nebo k vrchní přes nějaký kyvný mechanismus. Obojí bude dost divoké, má-li to unést 10kg (nosnost nosiče.
Predni nosic na mtb muzu jen doporucit, hmotnost se rovnomerne rozlozi na cele kolo a zvlaste v terenu je to daleko stabilnejsi nez kdyz je vsechno vzadu. Ja mam neodpruzenou predni vidli a navarky na blatniky, takze neni zadnej problem. S odpruzenou vidli nevim, resil jsem jak vyresit odpruzene nosice na celoodpruzenem kole (o kterem jsem uvazoval, pri jizde s batozinama na velkych sutrech dost trpi rafky) a skoncil jsem u toho, ze si asi poridim celoodpruzeny lehokolo. S tim se sice do skal nedostanu, ale je aspon pohodlnejsi na delsi cesty.
Mám celoodpružený Azub model 2002 a průjezdnost terénem je přinejmenším taková jako u crossového kola, možná víc. Pohodlí se se vzpřímeným kolem nedá vůbec srovnávat, je to něco úplně jiného. Kola od Azubu mají vzadu možnost mít nosič odjakživa, ale letošní model nosiče už dosáhl nosnosti 60kg, slovy šedesát kilogramů. To na žádnej vzpřímeňák nedostaneš. Já sám vážím 60kg a mám vyzkoušeno, že při 25kg nákladu můj lehociped ještě v podstatě vůbec nemění jízdní vlastnosti. To se o vzpřímenejch taky říct nedá.
60 kg na vzpřímeňák dostanu, není problém (prodávají se nosiče s garantovanou nosností 50 kg, moje nosiče jejichž nosnost neznám klidně uvezou člověka (akorát jsem jednou takhle zničil šroubovací zadní nábu:( ale nosič to v pohodě unese).
No a lehokola.. na azubu jsem jezdil sice zatím jen asi 4 hodiny, ale pochybuju, že se s tím dá jezdit úplně off-road. Na teréňáku jsem občas i s bagáží jezdil dost divoce, ale už jsem asi zpohodlněl, navíc po necestách se nikam moc daleko nedojede (i třeba jen 50 km denně s bagáží úplně mimo asfalt je fakt síla, doporučuju vyzkoušet!).
A co se týká jízdních vlastností: Když to rozložím rovnoměrně dopředu - dozadu, tak taky žádnou velkou změnu nepociťuju (akorát v rychlých sjezdech po nepevným povrchu je to kolo stabilnější, i do kopce se jede líp (až na tu hmotnost samo:)) - je níž těžiště. Ale i tak počítám že za pár dnů jedu do Uherskýho Brodu:-)
Čtyři hodiny už jsou docela dost, ale i tak člověk ještě neumí plně využít možnosti. Já jsem ještě po více než čtyřech hodnách stále jezdil trochu opatrně a měl jsem pocit, že do terénu to nebude. Po najěždění cca 400km po místy rozbitém asfaltu (4 týdny do práce a zpět) jsem byl v Beskydech a jezdil tam po takových těch cyklotrasách s pásovým značením od KČT a neustále potkával traktoristy, kteří byli přesvědčeni, že se to nedá jet na ničem jiném než na horském kole. Pak se dost divili, když jsem je předjížděl.
Jo? V Beskydech v pohodě? A máš asi přední kolo 20", že? Chcu si koupit taky azub, ale on začal teď vyrábět další typ s předním kolem 26", tak váhám. Myslíš že to může být lepší?
V Beskydech jsem na kole zatím moc nebyl, ale pěšky to v některých místech znám celkem dobře, třeba červená cykloznačka z Třeštíku na Martiňák mi připadá v některých místech tak, že i z teréňáku je potřeba slézt, občas třeba několik 30cm vysokých "schodů" za sebou.. pochybuju že se to na ležáku dá zvládnout i do kopce... ale z kola to vždycky nakonec vypadá líp sjízdný než pěšky:)
Samozřejmě jsem z toho občas slezl, ale jenom na místech, kde slezli i všici ostatní. Jenom občas se stalo, že přijel někdo, kdo neslezl, všichni mu uhnuli a on na svém špičkovém horském kole poněkud trialovým způsobem daný usek vyskákal nebo seskákal. Cestou do kopce se mě stalo, že při nejlehčím převodu se potkalo moje šlápnutí a kameň pod předním kolem tak, že mi zůstalo přední kolo ve vzduchu třeba půl metru jízdy, což je při jízdě krokem docela dlouho a je to dost nepříjemné.
Mám starší model, takže samozřejmě 20/26". Ten nový Azub Max jsem viděl jenom na fotkách, ale připadá mě to dost dobrý. Já osobně bych mu dal přednost, kdybych si měl teď vybírat. Jediná nevýhoda, která mě napadá, by mohlo být těžší nasedání a sesedání, tekže třeba na jízdu po Brně do školy a zpět by byl vnodnější Azub 4. V terénu bude určitě lepší výkon podávat Azub Max, pan Zemánek to na svých stránkách taky trochu naznačil. Pokud nejezdíš s opravdu nepřetržitým nasedáním a sesedáním, pak doporučuju 26/26".
Taky to má trochu vejš šlapání a stejně sedlo, takže jestli tě při těch čtyřech hodinách na Azubu neustále brněly palce u noh, mohlo by to být na Maxu horší než na 4ce.