Ty dva černé čudle nahoře jsou na nastavení předpětí (pre-load). Čím víc je otočíš doprava tím větší síla je nutná k zatlačení vidlice. Jestli tím tedy míniš tuhost. Pokud je tuhost něco jiného prosím místní specialisty o odpornou disputaci. Já si pod tuhostí představuju, že se něco neprohýbá (např. rám).
Tohle měla být reakce k tematu Odpružená vidlice. Ale nevzal jsem si brejle nablízko a kliknul na něco jiného. Jen jsem se podivil že to chce název tematu. Odpusťte stařečkovi.
diky,ted jsem to zkusil otocil oba čudle doprava a lepsi uz to asi nebude...))))
Pro jistotu: mají asi 10 otáček. Nejlépe vytočit oba úplně doleva a pak je točit doprava, oba o stejný počet otáček.
Další redukci pohupování při šlapání už dosáhneš jen změnou stylu šlapání.
Ono také záleží co tam je za pružiny. Dělají se asi 3 různé "tvrdosti" podle hmotnosti cyklisty. Jestli tam máš základní pružinu (jako že se většinou dává), tak ta obvykle bývá na hmotnost 60-70kg. Aspoň tedy u Manitou, ale u jiných výrobců to bude podobné.
Čímž jsme se elegantně dobabrali k té tuhosti. Ta je dána použitou pružinou a nelze ji "regulovat" jinak než výměnou pružiny. Jak je to u "vzduchových" vidlic? Tuhost je dána tlakem?
Ano u vzduchových vidlic je jeden ten "čudl" nahoře na vidlici, okterém se tady píše v jedné z předchozích odpovědí,šroubovací. Když se odšroubuje, je tam normální moto ventilek,tím se specielní pumpičkou s manometrem buď přifoukne a nebo odpustí vzduch.Jsou nato tabulky podle kterých se úměrně k váze vidlice nastaví.
Pokud chces pojmenovat veci spravnymi jmeny, tak pojem "tuhost" u vidlice oznacuje vetsinou jeji odolnost vuci pruhybum a zkrutum, treba pri brzdeni, prujezdu terenem apod. Vami popisovany jev se oznacuje spis jako "citlivost", resp. nastaveni citlivosti.
Citlivost u pruzinovych systemu se da regulovat nejen vymenou pruziny (to jenom kdyz neodpovida vaze jezdce vubec), ale taky jejim predpetim, tj. utazenim nebo povolenim.
U vzduchovych vidlic je situace jednodussi, provadi se zmenou tlaku vzduchu. Ale nemusi to byt zdaleka tak jednoznacne zalezitost ventilku shora, jak se tu pise, existuji i systemy s negativni vzduchovou komorou navic (ventilek je jeste odspoda), systemy pruzina + vzduchova komora atd., + fura dalsich zpusobu a variant nastaveni vidlic.
Když se v tom člověk začne nimrat tak se zamotá do definic. Já to bral fyzikálně. Tam je tuhost rovna síle potřebné na stlačení o jednotku délky a předpětí je síla potřebná k tomu aby se pružina vůbec pohnula. Ale jsou to dvě různé věci a většinou se u levné vidlice nastavuje to předpětí. Systém dvou vzduchových komor už asi umí kouzlit i s tuhostí. Tyhle úvahy jsou ale o lineárních pružinách kde tuhost nezávisí na stlačení. U nelineárních pružin to už je hotová věda a raději bych toho nechal a šel šlapat do pedálů.
Možná je lepší se takhle v tom babrat nebo budou stále dokola opakovýny omyly o nastavení tuhosti, viz původní dotaz ze kterého celá tahle diskuze vznikla.
Takže, ty knoflíky, které jsou takzvaně pro nastavení tuhosti nám pružinu ve skutečnosti předepnou a to zhruba o 10 - 15 mm.
Kdo se vyzná v grafech charakteristik, tak si může odečíst jaký to má výsledek. Pro zjednodušení zmenší se tím sag a taky se sníží počáteční citlivost. Předepnutí potom řeší jenom onen počátek zdvihu a na další průbeh zdvihu má malý vliv, takže představa, že oním knoflíkem nahradím tvrdost pružiny a že to je přizpůsobení pro lehké a těžké jezdce je velký omyl.
Systémy vzduchové umožnují nastavení v daleko větším rozsahu ale jisté limity dává samotné tovární nastavení vše také nejde nastavit jenom huštěním. Problematika vzduchových vidlic by teprve byla tématem na rozebírání ale to je už jenom pro zapálené a bez obrázků by se to neobešlo.
Tak teď jsi tomu dal korunu ;-) Myslím to ale v dobrém, tak mi hned nenadávej ;-)
Tady někdo ani neví jak a čím se "nastavuje" vidlice a Ty na něj hned se sagem ;-)))
Tak já ti teda nevynadám a radši si nasypu popel na hlavu :-))
Sag jako sádlová gravitace. O kolik vidlice klesne kdyz si sednu na kolo. To se uči v mateřské :-+.