Kam vás to "kope" od hrbů na silnici? Na lowracerech/highracerech? Přední odpružená vidlice nebo radši 5cm polštářek pod zadek. Existuje nějaké konstrukční řešení analogicky k odpružené sedlovce na komfortKolech místo zadní kyvné vidlice? Smyslem by mělo být zachovat tuhost rámu kola a odpružit jen nejpodstatnější složku hmotnosti celku(kolo+jezdec) při současném zjednodušení celého kola. Běžnou terréní nerovností myslím cca 5-7cm pro kategorii treking (ne kolejnice nebo schody).
Nemám odpruženého vůbec nic, ani ten polštářek pod zadkem, a vůbec mi to nechybí. Fakt je, že se v terénu pohybuju jen výjimečně, ale některé silnice se od něj zase příliš neliší.
Je ovšem možné, že kdybych si jízdu na odpruženém kole vyzkoušel, třeba bych jen nevěřícně kroutil hlavou, jak jsem dosud mohl bez odpružení vůbec jezdit.
Tak to radši ani nezkoušej, ono se na to zvyká hodně rychle ;-) Na druhou stranu se s tím ale musí jezdit trochu jinak než s pevnou... Týká se to ale jízdy v horším terénu, což sám tvrdíš, že tam skoro nejezdíš...
No já bych po zkušenostch už ležáka bez zadního odpružení nechtěl - je to fakt rozdíl...
Nerozumim lehokolum, ale principum odpruzeni trosicku jo.
Ostra hrana typu obrubnik uz je slusna proverka i pro vysokozdvihovy pruzici systemy, jenom jako priklad: vidlice treba "jenom" se zdvihem 100 mm pujde na doraz jenom vyjimecne, pri najeti na obrubnik tuhle "beznou" nerovnost nespolkne zdaleka uplne a hodi celym kolem. Odpruzena sedlovka nebude mit vubec takovyhle zdvih a ten realny bude jeste nizsi. Taky proto jsou zalezitosti typu odpruzenych sedlovek spis okrajovou zalezitosti a krome zdanlivyho zvyseni konfortu toho moc neprinesou.
Dal myslim vseobecne plati (a to i u motocyklu, automobilu, ...), ze cim min neodpruzene hmoty, tim lepsi adheze, akcelerace a celkovy jizdni vlastnosti. Proc neuvazovat radsi o tuhosti ramu ne "pred", ale "za" odpruzenim? Ale jestli ti jde jenom o castecny zvyseni pohodli oproti pevnymu lehokolu a zjednodusseni jeho stavby, nic jsem nerekl :o) Kazdopadne to takhle prejezd obrubniku vubec nevyresi.
Něco takového jsem chtěl napsat taky.
A zkušenost: Když jsem kdysi zkoušel rozdíl mezi celoodpruženým a jenvzaduodpruženým Azubem, tak jsem na kamenité cestě cítil nárazy hlavně do horní části zad - tedy zdánlivě nelogicky. Celoodpružený kolo jelo ve stejných podmínkách jak po másle a proto jsem si za odpruženou vidli rád připlatil.
Ono čím víc je na kole hejblátek, tím víc se toho může posrat(a tyk platí co tam není se nemusí kupovat ani opravovat). Dejme tomu že přední trekingová "nějaká" odpuřená vidlice Suntour CR 920 (zdvih 50mm, 1.
7kg, 1600Kč) lepší než drátem do oka nebo něco levnýho robustního na horáka. To se dá namontovat na kolo jako Ugrade dodatečně. Základní odpružení první linie vyrábí stejně pneumatika(pro ty kdo se někdy projeli na kostitřasu a kole s pneumatikammůžou porovnat pocity ), a odpružit v sedátku hmotnost 80kg těžištěm sedící v polovině rozvoru obnáší odpružení 80ti procent hmotnosti považuju za docela fajn výsledek (velmi velký rozdíl mít 80procent odpružených než nic a skákat jak čert na koze) Tam kde by ráfek dostal šlupku od celé hmotnosti dostane šlupku jen pětinovou a to už je safra poznat. Opružení celé zadní stavby může pokrývat už jen ten dvaceti procentní zbytek a většina normálních cyklistů nejezdí běžně na silnicích přes 20 a více centimetrové obrubníky pro zábavu.
Ze ja se necham tema lehakama vzdycky vyprovokovat :o)
Pneumatika pochopitelne taky pochyti cast nerovnosti (ale treba u sirky 2,5" muzes mluvit tak cca o 1-2 cm realnyho "zdvihu", a to jenom kdyz ji mas tak na 2 bary). Odpruzenym sedadlem neco malo ziskas, ale cim bude odpruzeni vzdalenejsi styku s terenem, tim bude reagovat pozdeji a tim mnohem s mnohem nizsim efektem. Zkratka treba ten neodpruzeny lehac i na tom obrubniku dostane poradnou pecku, chvilku se nic nedeje a pote se ti rozhoupe sedadlo. Cim bude system dokonalejsi (zminovany minimum neodpruzeny hmoty + modernejsi systemy zaveseni kola + tlumicu + odpovidajici vyska zdvihu), tim pohotoveji bude reagovat na nerovnosti, az treba nakonec vyzehli i ten obrubnik. 20 cm je fakt extrem, ten bez zamavani s jezdcem bez jeho dobry techniky nevyzehli ani sjezdak treba s 200 mm vpredu i vzadu.
Ram z Ti:-)))) Kdyz je sikovne udelanej, tak pruzi. Tehda slavna sirma Morati (nebo ze by jinak?) delala ram, jenz vzadu "pruzil".
To, co pises, je ideal, kterymu se vsichni snazi priblizit, s vyuzitim materialu (titanu, karbonu, ale jde to castecne i s hlinikem) ziskat tuhy celek, ktery by zaroven i pohlcoval vibrace. Ale jenom vibrace, o zdvihu bych nemluvil. Jestli mas na mysli neco na zpusob tzv. softtailu, kdy pruzi treba nejaka byt napevno navarena planzeta apod., to uz neni az tak otazkou materialu jako takovyho, ale analogie min efektivniho a prakticky bezudrzbovyho cepu. Treba jak nam tu Mirek nedavno ukazoval novej Duratec.
No ja jsem psal hlavne o vyuziti mechanickych vlastnosti materialu. Videl jsem dokonce i zadni odpruzeni bez patrony. Byl tam kus titanu, jenz nahrazoval pruzici patronu. Mozna ze to bylo zrovna u toho ceskeho ramu, ted uz nevim.
Jinak hlinik/dural bych na to osobne nepouzival...jeho hnusna vlastnost je starnuti. Muze se taky stat, ze po case se ti bude chovat jak pero...a pak ti praskne.
Jasne, ja mel na mysli treba ruzne zprohybany zadni stavby duralovych kol, co taky nejaky vibrace muzou pochytit, pokud je ram dobre vyrobenej. O pouziti jako planzety nebo podobnho primo pruziciho systemu u hliniku pochopitelne neuvazuju.
Jinak prave to Morati melo jakysi "zdvih" prave na principu titanove planzety (= porad jenom analogie cepu odpruzene zadni stavby kola, neco podobnyho ma treba i Cannondale Scalpel- tu karbonovou "kost", ktera svou pruznosti de facto nahrazuje jeden z cepu). A taky jeden softail, kde byl uz ale pouzity i klasicky tlumic, i kdyz se zanedbatelnym zdvihem, pry asi jako podhustena pneumatika :o)
Nikde jsem nikdy neviděl lehokolo, které by mělo pružené jen uložení sedla. Na jednu stranu bude složité zařídit, aby to pružilo svisle a ne vodorovně - neuhýbalo při šlapání. To prostou montáží sedla přes gumový blok nezvládneš. Na druhou stranu dostat z takového systému nějaký rozumný zdvich asi moc nepůjde, ne bez toho, že by byl stejně složitý jako odpružit vidlice.
Na Azubu 4 mám zdvih vpředu cca 40-50mm (nevím jistě, možná jen 30) a vzadu ne o moc víc, tak asi 70-80mm) Přesto není problém řítit se 40km/h po polňačce s kamením. Občas to holt udělá ranu, celou dobu to příšerně rachotí a třepe se, ale furt je to pohodlnější než to kdy bývalo na trekingu. Tam jsem něco takového nemohl provozovat v sedě, a jet třeba 5km ve stoje na konci celodenního výletu taky nebylo úplně pohodlný. Pro lehokolo toho typu jako mám já to není úplně ideální prostředí, ale neublíží mu a doveze mě kam potřebuju. (Má najeto 14000km, proto si dovolím tvrdit, že mu to neublíží). Obrubníky chodníků se s tím dají zvládnout do výšky cca 12cm, běžně, jen musíš přibrzdit, narovnat a vývážit kolo a nejlépe přidat přibrždění následované šlápnutím do pedálů tak, aby se předek nadlehčil. Pak i 20" kolo s ultralevnou vidlicí zvládne 12cm obrubník.
Pro upřesnění: jezdím většinou na 7bar v obou kolech.
Pokud chceš stavět kolo vhodné pro jízdu po polních cestách, moje doporučení je buď odpružení, i kdyby bylo superlevné, nebo aspoň kombinace LWB s velkým zadním kolem a hodně polstrovanou základnou sedadla. Odpružení je lepší. Lehokolo má tu výhodu, že chytrým rozvržením lze obejít potřebu drahých miliončepových systémů. Protáhni řežez přímo kolem čepu zadní vidle, případně ho tam podrž jednou kladkou, a interference pružení a šlapání budou minimální.
U tebe se mi libi jedno.....Kolo=Lehokolo:-))))))
Když už víc jak tři a půl roku jiný nemáš, tvůj otec jezdí taky vleže a mamince jste dali jedno k Vánocům, ta se ti tak nějak samo od sebe přestane chtít to říkat celý, prostě je to kolo, a z kontextu každej rozumí, který zrovna myslíš.
Ono to bude asi tím, že se lehokola nezačala vyrábět v ČSR, tedy v zemi koumáckých konstruktérů. Již dříve (za socíku) se o některých vocaďzdejších říkalo, že jim stačí, aby kolem nich profrčelo "cosi" - tím byl dán podnět pro vymýšlení a konec konců pro konstrukci. Vzhledem k nedostatku materiálu a stísněným prostorám garáží a domácích dílen museli stavitelé volit alternativy. Tím občas vzniklo ono "cosi" na vyšší ůrovni než originál.
P.S. Tedy, mohl-li mít skútr Čezeta odpérované přední kolo pryžovým blokem, bylo by možné odpérovat i sedadlo lehokola tak, aby se nevychylovalo do stran (tedy tvrdíš-li, že na nějakém tom kile u ležáku nesjde ...) 8-)))
Postranní vozík Velorex měl také pérování pryžovým blokem. Tedy suma sumárum: v obou případech muselo být zajištěno poměrně přesné vedení kola a určitá úroveň zdvihu.
Takže odpružené sedadlo bez bočního výkyvu - proč ne?
Odpérované sedadlo, tuhý rám etc. - to je sice všechno hezké, ale jízdní pohodu vytvářejí (nebo také kazí) neodpérované hmoty. Tedy veškerá hmota (hmotnost B-) ) která je pod pružicími jednotkami. Budou-li velké (tedy velké setrvačné síly), bude kolo skákat jako koza, bude i špatně řiditelné - kola budou odskakovat => poměr neodpérované a odpérované hmoty má být co nejmenší ...
B-)))
Už někoho napadlo dát na zadní vidlici jako pružení přední 26" (28") vidlici třeba jenom s elastomerem a pružinama?Myslím to tak, upnout na osu kola společně se spodníma ramenama a nahoře zakotvit krk vidlice někde na vršku sedla, třeba na otočný čep. Zkoušel jste to někdo? Jak by to třeba chovalo a funguvalo by to vůbec?Když přední vidlice vydrží rázy od terénu, tak vzadu by neměla být tak namáhaná ,ne?
To marti:
Už mne to napadlo a promýšlel jsem to, ale naráží to na jeden problém - a to šířku přední vidlice. Prostě by to nešlo jednoduše připasovat k zadní stavbě, neprotáh bys tam řetěz atd. Asi jediné řešení by bylo vidlici rozřezat a jako pružící jednotku použít jen samostané nohy. Píšu nohy, protože jedna noha by asi byla měkká. Ale asi to nestojí za tu práci. Jeden klasický zadní tlumič vyjde finančně nastejno, je lehčí a menší.
Jiná záležitost by to ale byla u leháčů s pohonem předního kola. Tam by se klidně dala dozadu napevno uchytit přední odpružená vidlice (chytit ji za krk někde za sedadlem),upnout do ní přední kolo a mám dobré zadní pružení. Chce to ale vychytat úhel sklonu té vidlice vůči terénu. Vepředu bývá cca 70-72 stupňů (u klasických kol), ale vzadu by to asi muselo být trošku jinak vzhledem k rozložení váhy na leháči atd. Na "první pohled" bych řekl, že by musela být trochu víc šikmo (směrem dopředu).
Tady je planžetová celá zadní stavba
http://pcshop.pells.cz/shop/default.asp?cls...
Přijde mi, že se tu tak trošku řeší dvě různé věci pod jedním názvem.
Jde o to, jestli měl šmudla na mysli pružení ve formě, kdy ho to prostě nebude mlátit do zad, tedy čistě o komfortu, nebo o pružení které zlepší adhezi kol na povrchu a s tím zároveň kromě lepších jízdních vlastností zlepší i komfort ?
Pro první případ by teoreticky stačilo mít střed přes dvoučep a sedadlo s bočním vedením, ale přitom třeba vzduchové (nafukovací matrace :o)).
Pro druhý případ je naprosto nezbytné, aby bylo de-facto nezávislé zavěšení obou (tří, čtyř) kol a to se systémem odpružení, který je schopen pohltit celé ony nerovnosti (v topicu je psáno 5-7cm, takže odhadem teoreticky min. 100mm zdvih, v reálu bych to hodil min. na 130mm, aby to se to skutečně přiblížilo 100% ).
Na leháči nejezdím, takže netuším jak moc velký vliv má krátkodobá ztráta adheze např. předního kola na stabilitu celku, ale u klasického MTB mohu bohužel z vlastní zkušenosti potvrdit, že odskok předního kola při rychlosti 40kmh na dráze v délce cca. 5cm stačil na to, abych se doslova v okamžiku ocitl o pár metrů dál v krvi a prachu a dal si měsíční pauzu od ježdění ze zdravotních důvodů.
Takže pokud jde jen o pohodlí a finance, asi se to dá řešit pouze v rámci sedáku, jakmile se ale začneme bavit o jízdních vlastnostech a komfortu zároveň, bude muset nastoupit více či méně dražší řešení (v závislosti na typu nerovností přes které chceme jezdit) typově odvozené od již existujících řešení na klasice (odpružené vidlice, přečepování s přidáním tlumiče atd.).
Zapoměl jsem na jednu klíčovou věc --->>> pro komfort stačí pouze částečné či většinové pohlcení rázu od překážky, tzn. že na grafu nebude průběh pohybu sedáku nahoru a zpět dolů (popř. opačně) mít ostré hrany a strmý nárust, ale bude zaoblen. Pro jízdní vlastnosti je přitom potřeba něco úplně jiného, a to aby narozdíl od odpružených součástí se průběh pohybu nahoru a zpět při přejetí překážky neobjevil vůbec, respektive co nejméně. A to je právě potom ten rozdíl v řešení a jeho ceně.
Ja myslim, ze to definoval "Kam vás to "kope" od hrbů na silnici?". A taky to tu resime.
... a pak pokračoval v tom zadání již ve smyslu různých konstrukčních způsobů řešení. A na to jsem reagoval, protože pokud se bavíme o odpružení, tak prostě existují dvě varianty, a to ty které přitom řeší i jízdní vlastnosti, a ty ostatní, zatímco šmudla a některé reakce na jeho topic tyto dvě varianty házely do jednoho pytle, což nelze.
Ano, šmudlík jezdí po silnicích, kolo=dopravní prostředek z bodu A do bodu B, a přizpůsobuje rychlost stavu a povaze vozovky. Vjezd plnou rychlostí do prudší zatáčky na štěrkový posyp nezachrání žádné odpružení a dejme tomu že přední odpruženou vidlici beru jako vychytané vysoce funkční řešení stability jízdy za běžných režimů cestování a polštářek pod zadek či něco takového by mělo chytat ty ostré špičky nerovností (lidově řečeno aby to ze mě na kostkové silnici nebo v úseku častých boulovitých asfaltových záplat nevytřepalo duši). Po polňačce lze jet na čemkoliv ale krokem. V traktoru není odružené nic kromě sedačky řidiče.
Děkuji, toto je myslím naprosto dostačující vysvětlení. V takovém případě bych šel asi do nějaké rozumné kombinace, např. planžetový systém pro částečné odpružení rámu, i když otázkou je jak zachovat horizontální tuhost stavby u leháče. A pak právě třeba to sedadlo, něco na principu vzduchového polštáře, už jen proto, že vzduch nic neváží ;o)). Jenže to by pak asi potřebovalo boční vedení, které by ale při pohybu těla mohlo způsobovat odřeniny. Navíc je tu samozřejmě otázka ztráty výkonu, tzn. při využití záběru při zádech zapřených o sedák by k tomu rozhodně docházelo.
Zatím mi to stejně nejlépe vychází pro to dražší řešení, tzn. ideálně přepákování přes čepy jak vpředu, tak vzadu, a použití systému tlumičů a pružin podobně, jako u zadní stavby na celoodpružených vzpřímených kolech.
Na závěr snad jen, že pro tvé účely vypadá vůbec nejlépe použití trojkolky, tzn. systému velomobilu, kde je odpružení a zavěšení kol klasickým způsobem McPherson. To sice není pro extra terén, ale pro běžné použití je to odzkoušený a maximálně funkční systém.
Konstrukce komfortního a zároveň efektivního sedadla je obvykle možná (s jistou mírou kompromisu), ale drasticky závisí na sklonu těla. Úplně jinak vypadá vhodné sedlo pro sklon 30° jako na Azubech nebo vůbec sportovněji laděnýc posazech s osou středu ne níž než spodek sedačky a sklonem pod 40°, a úplně jinak vypadá vhodné sedadlo na nějaké LWB s šlapáním o 20cm níž než sedačka a opěradlem 55°.
Čau, co je Highracer?
Já mám krátké lekokolo se spodním řízením. Dříve jsem měl přední odpruženou vidlici o zdvihu 6 cm, ale když jsem na sedl, tak to kleslo tak o 3 cm, takže jsem si užíval zdvihu tak 3 cm, nebylo to na rallye, ale na trochu pohodlí při přejíždění drobných nerovností na městských silnicích.
Ptáš se, kam to kope? Pokud máš rozměr předního kola pod 20 palců, tak musíš dávat furt bacha na obrubníky, kanály, koleje.
LowBike je lepší pevný, protože těžiště je někde jinde a odpružení ztrácí smysl.
Zkus se dostavit na letošní sraz v Brně a přesvědčit se sám.
Vítr v zádech, Mio