Máme konec ledna a sněhová nadílka se dostala do všech koutů ČR. Pro někoho to znamená konec ježdění na kole. Přinášíme pár fotek, jak se vypořádávají se zimou cyklisté v dánské metropoli.
Jako by nám nestačil pohled z okna... :o)))
Článek by jsem zakončil větou....jak se se zimou a sněhem vypořádávají zaměstnanci úklidových firem, které čistí komunikace v Kodani.:o)))
Tak přesně tohle napadlo i mě. :-)
To se to těm cyklistům potom jezdí, že jo ? Čisté silnice a čisté pruhy pro cyklisty. Tady je kolaps. :o))
Docela by mě zajímalo, jakým zařízením čistili ty relativně úzké cyklopruhy. Že by měli radlice na kolech? :-)
Zajímavější je, že tam nevidíš jedinného cyklistu v helmě.:o))
Yo, to mě také zaujalo...
Nenošení helem v Dánsku a v Holandsku se už tady (nebo v Cykloturistice?) probíralo. Cyklista v helmě tam působí dosti zvláštně. Je to zajímavé, protože např. Holanďané mají výborné cyklokrosaře a ti v helmách jezdí.
Při pohodové jízdě na nákup a pod. je helma zbytečná. Předpokladem je důsledné oddělení cyklistů od motoristů a ohleduplnost motoristů.
Ze nemaji helmy, kdyz jezdi v relativnim bezpeci, me tolik neprekvapuje. Ze ale nemaji cepice! To je vrchol frajeriny :)
No, mě by spíš zajímalo, jestli to značení na těch stezkách klouže stejně jako tady u nás.
Navíc třeba konkrétně Evropská je dělaná zámkovou dlažbou a ta je teda takhle v zimě jak namydlená. Uklizená/neuklizená...
Musel jsem se zase smát, když jsem ve zprávách zaslech, že silničáře a motoristy koncem ledna zaskočilo sněžení :o) Ono je to nějak vždycky zaskočí každou zimu a né a né tomu uvěřit :o)
Mne by zase zaskočilo, kdyby tady bylo uklizeno jako v Kodani. :o)))
To by mě zajímalo, kdo jim to pořád tají, že v zimě taky může nasněžit :o)))
To je takový jazykový folklór. Počasí silničáře zaskakuje. Policie hermeticky uzavírá okolí. Prezident zásadně zavítává do krajů, nikdy tam nepřijíždí.
A zemědělci mají ohroženou úrodu z důvodu velkého sucha nebo mokra :o)))
Včera večer mne pobavilo, jak se pražští silničáři kasali jak jsou připraveni... I přes předpověď meteorologů... Takže nemohli říct, že tohle nikdo nečekal. A hle, ráno už byli opět (jako každoročně) zaskočeni ;-)))
Chumelí se, chumelí, padá snížek bílý, sypači jsou v prdeli, máme dlouhou chvíli...;-)
Na druhou stranu, když uvážíš plochu silnic v Praze, počet sypačů a množství napadlého sněhu, tak si myslím, že to nemohou zvládnou i kdyby se rozkrájeli. Podívej se na letiště, tam nedokázali udržet provoz a určitě ta ranvej je plochou srovnatelná s nějakou Evropskou či jinou pořádnou třídou. U nás v ulici projel pluh v 5 ráno a když jsem v 7 vstával, ulice byla čistě zasněžená bez stopy po plužení.
O.K. Já jim to zas tolik nezazlívám. Mně je to vlastně jedno, ať je tady třeba opravdová nezvládnutelná kalamita ;-) Na metro to mám 15 minut pěšky a z metra do práce 30 metrů ;-) To se nějak zvládnout dá ;-)
Kdyby ale měli trochu soudnosti... Meteorologové totiž vyhrožovali pořádným sněžením. Silničáři tedy museli vědět, že tohle se s jejich výbavou zvládnout nedá, takže kdyby řekli, že to až taková pohoda nebude, tak to beru...
Silničáře zima nezaskočí nikdy! Jen motoristy.
Když ještě byli cestaři, naložili na korbu ereny (se šípovým pluhem vpředu) škváru, tři čtyři vyskočili nahoru a při pomalé jízdě házeli lopatami škváru na odhrnutou silnici. Každý úsek silnice měl svého cestaře, který zodpovídal za sjízdnost. Před zimou byly podél silnic hromádky škváry nebo písku (štěrku); kde hrozilo zavátí silnice, byly na polích podél dřevěné zábrany, v místech, kde padalo hodně sněhu a podél silnice nebyly stromy, byly navíc silnice lemovány kůly s odrazkami (červené na jedné, bílé na druhé straně), jinak byly odrazky na stromech.
Poté, co osvědčený rakousko-uherský systém převzali bolševici, začali tím, že cestaře přejmenovali na silničáře a v rámci hesla »Poručíme větru, dešti!« jim (jako ostatně všem) naplánovali veškerou činnost, taktéž výjezdy. V městech s chemičkami (např. Ostrava) se už nemohli dočkat zimy, aby Technické služby mohly vyprázdnit jejich nádrže plné sajrajtu odborně zvaného solanka a tento ekologicky zlikvidovat důkladným zavlažením silnic (solanka tekla po silnici proudem, jako voda při oblevě už při zprávách v rozhlase, že na Sibiři je okluzní fronta). Roztok dokázal úspěšně a velmi rychle zlikvidovat krom sněhu především boty (stačil necelý měsíc) a karoserie aut. Oficiálním zdůvodněním solankomilů bylo, že prý písek a škvára zanáší kanály (zajímavé: desítky let předtím se kanály nezanášely).
Nevím, jak zúčastnění, ale já ať se dívám kam chci, všude vidím stále tytéž bolševiky, jako před VSL (Velkým sametovým listopadem) a podle toho ten náš trhovecký kapitalismus vypadá.
Takže… co myslíte? Když sníh začne padat v osm večer a já mám v plánu výjezd se sypačem ve čtyři ráno, kdo byl překvapen a zaskočen? Jedině novinářská embry a řidiči naivně se domnívající, že vyjdou k autu po zameteném chodníku a vyjedou na uklizené silnice.
Řeknete si možná, že ale dálnice je prioritní silnicí. To je sice pravda, jenomže nezodpovědní řidiči na ni vjeli dříve než silničáři, kteří se pak už po ucpané a zasněžené dálnici nemohli prohánět se sypači a předvést nám, jak perfektně zvládli nástrahy počasí a zvítězili nad škodolibou přírodou.
Hm.. tak to je presny. Tady dole v Braniku a Krci udelali sice novy znaceni stezky, ale zaroven s tim tam dali cedulku 'v zime a naledi se stezka neudrzuje' :((( Alibisti :(
Tam má být napsáno "Cyklostezka, v případě sněhu lyžostezka. :o)))
Sáňkaři ti něco udělali?
Omlouvám se všem sáňkařům, že jsem je opomenul na ceduli. Zároveň doplňuji. ......v případě ledu bruslostezka.:o)))
dík za sáňkaře
No a všimli jste si, kolik je v těch ulicích místa, když z toho neni po obou stranách autoparkoviště? Furt na to koukám a závidim. Zdá se mi, že i ta šířka pruhů pro auta je užší oproti těm pražským.
No a pak mě dostalo to zledovatělý kolo u toho vodovodu :o)
Nebylo náhodou Michalovo než ho natřel na růžovo :o)))
Co jsem tak slyšela, oni se v Kodani takhle k těm kolům chovají úplně běžně. Václav s kamarádama se tam v hostelu sháněli, kde si můžou kola zamknout, a zaměstnanci se jim vysmáli. Že prej tam mají stojan venku, tak co by nechtěli. :o)))
Hmmm, takže stezky paráda, ale na noc ti kolo neuloží?!? To je teda docela paradox...
V Kodani je zvyk kola aspoň trošku zamykat, třeba takovým tím zámkem kolo o rám, který samozřejmě nezabrání tomu, abych kola vzal na ruce a odnes, ale třeba v takovém Arhusu (také Dánsko) se kola vůbec nezamykají. Prostě je večer opřete o zeď a ráno na něm zas odjedete... Jo, v Arhusu jsem taky potřeboval vyměnit peníze. Jenže v neděli odpoledne tam už nebyla žádná směnárna, tak mi poradili hotel. V hotelu recepční strašně ochotnej, jen nemoh najít kurs české koruny. Tak jsem zkusil říct, že je to na euro pod 30Kc, ze když mi to dá za 30, určitě neprodělá a mně pomůže. A on na to, že proč to teda hledá, když já ten kurz vim. A vůbec nechápal, že sem mu to neřek hned. Vyměnil mi co jsem chtěl a bylo. To je fakt jiný svět... ale chápu, že aklimatizace chvilku trvá, tak na člověka občas divně koukají :)
Presne tak, mas pravdu. A to vubec nemluvim o danskych ostrovech. Tam jsou treba stanky bez prodavacu - ve stanku je zelenina, ovoce a kasicka. Na zbozi je napsano co to stoji, lidi si to vezmou a do kasicky vhodi penize - pro nasince nepochopitelne...
Cyklisti co blbnete, vždyť přece cyklostezka je v mnoha případech (aspoň tady v Ostravě) to nejvhodnější místo kam se vejde ta hradba odhrnutého sněhu.
...já tam byl v létě, nikoliv na kole, kolo jsem si tam půjčil...na každym rohu tam je stojan s kolama na půjčení, vrazíš tam peníz, odemkneš a jedeš, někam dojedeš, vrazíš do stojanu, vyrazíš peníz...ty stojany jsou nehlídaný, prostě něco jako nákupní košíky venku před supermarketem - vrazíš peníz a jedeš...a funguje tam i česká dvacka, sem neměl money, tak jsem tam narval českou :-))), dokonce i vyndat se mi jí po čtvrt hodině podařilo :-)))
...jo a ještě na řidítkách u každýho kola stojan s mapkou města...docela luxus, to být tady, tak už tam to kolo neni jediný, i když pravda, ty kola měly takový nekonvenční design, takže na první pohled bylo jasné, že jde o půjčené městské kolo
Ono to neni jen u nas. Tohle bylo take ve Wien a myslim, ze to byla reklamni kola NOKIA. No, po case se nec pujcit nedalo a plno "domorodcu" melo krasna nova kola.
...jinak Kodaň je vcelku poklidné město, těch aut tam tolik nejezdí - proto asi ta většinová absence přileb
Tak přesně takhle to fungovalo i v Norsku v Trondheimu. A ty kola nejenže měly svůj design, ale byly i nějak zvláště zpřevodovaný - prostě dalo se s nima bez problémů ujet naprosto všechno a o nějakém výrazném řazení to nebylo. Jo a pokud vím od kolegyně, tak v Číně to takhle taky funguje bez problémů. A taky tam mají kola jakési "městské převody" - prostě dá se s tím ujet naprosto vše...
...no ty v Dánsku měly jeden pevný střední až tužší převod (žádné žazení), na ježdění po městě vyhovující vzhledem k placatosti Kodaně...jinak projel jsem i Norsko a Švédsko, v Norsku jsem šel spíše za přírodou, v Trondheimu jsem nebyl, tak nemůžu porovnávat, ale každopádně by to mohli udělat i v Čechách, pokud by si na to ovšem někdo troufl...nejsem sice žádný rasista, ale myslím, že naše početnější...ehm...menšina by z toho udělala během týdne sběrnou surovinu :-)
Jj, to bude stejný systém.
A v Praze už nějaké stojany jsou také... Ale jak to funguje, to netuším... Jen vím, že jsou ta kola žlutá :o)))
Funguje to uplně stejně. Vrazíš prachy do stojanu a odmkne se ti kolo. Pár těch stojanů jsem už viděl a turisty na tom potkávám v létě docela často. ALe je těch stojanů zatím málo. Asi to teprve zkouší.
http://www.nakole.cz/vemeste/clanek.php3?id=108
Máš-li na mysli naše Cikány, honosně zvané Romy, velice je podceňuješ. Já nepochybuji o tom, že ten, kdo by kola přivezl (ne zákazník, ale hned při prvotním instalování) by ještě neodešel a všechna kola bez výjimky by byla v pohybu. Včetně stojanu. Co by nedokázali zvládnout Cikáni, s tím by jim nezištně pomohli bezdomovci.
V Německu existuje podobný systém, který mají německé dráhy. Zájemce nahlásí drahám po telefonu číslo kola, doví se kód na odemčení, dojede na jiné stanoviště kol a ohlásí se znovu a kolo zamkne. Podle doby mezi hlášeními je mu z účtu stržena určitá částka (někde ji mám poznamenanou, tuším to bylo před 3 lety asi 12 Kč/hod.). Kdybych pohledal, našel bych i fotky těchto kol.
V Kodani jsem žil pět let. Věřte, že je to opravdu město pro cyklisty zaslíbené. Krom toho, že vlastně s téměř každou ulicí vede i cyklostezka a teprve potom následuje chodník, si cyklisté mohou užívat i toho luxusu, že v zimě když nasněží, jsou právě cyklopruhy protažené jako první. Protahují se auty jako byla "multikára", vepředu mají velký kartáč. Radlice v Dánsku téměř neznají. No a hlavně, používá se tu oprvdu obrovské množství soli. Takže chodníky bývají posolené ještě před tím než začne sněžit. No a pravda je, že toho sněhu tam zase tolik nebývá. Něco asi jako v Praze.
Ještě odbočím k dánským speciálům - kola na půjčení jsou oprvdu specifická a na první pohled k poznání. Žádný velký luxus, ale na ježdění po městě bohatě stačí. Tyto kola opravdu nemají žádné převody. Na první pohled je tomu i u dalších kol, ty ale mají převody schované v "náboji" zadního kola. Prostě něco jako malá převodovka. No a helmu používají v Dánsku ve městech hlavně děti a pak asi 1/5 cyklistů. Mimo města se pak helmy používají docela dost. Samozžejmě, že je to nedostačující argument, ale cyklista má v Dánsku absolutní přednost a řidiči (a lidé celkově) jsou tu daleko, daleko ohleduplnější.
Můžu se ještě zeptat, kde se parkují všechna ta auta?!?
Nové zástavby si dovedu představit s podzemními garážemi, ale ve starší zástavbě je to trošku problém...
Tim, ze tamje tolik cyklistu neni tolik aut. Pres noc se parkuje treba na silnici (cyklostezka musi zustat vzdy volna), ale to je v pripade, ze je silnice dvouproudova, jinak to staci pojmout parkoviste.
Právě tento víkend jsme s přítelem Kodaň navštívili a musím říct, že jiný cyklistický ráj jsem zatím nepoznala. Kola tam můžete vidět opravdu úplně všude. Naprostá většina kol je bez převodů a na pohled vypadají téměř všechny stejně. Opřená a zaparkovaný tam jsou snad taky všude, ale naprostou bombou pro nás bylo hlavní vlakové nádraží v centru města, kde jsou stojany na kole dokonce dvoupatrové a v délce několika desítek metrů.
No, co se týká Kodaně, tak jen tiše závidím, ale co se týká těhle stojanů na kola, tak se musím naší ČR zastat. Již téměř v každém okresním městě a bez rozdílu na každém vesnickém nádraží najdeš takové stojany na kola. Je to prostě o potřebách kolem daného nádraží - kde se kola běžně používají, tam se tomu přizpůsobí...
To samozřejmě ano, však taky neříkám, že tady v Čechách není možné kolo někde opřít nebo zaparkovat do stojanu. Větším problémem tu ale je, že jestli někde necháš kolo, tak se ti taky může stát, že ho tam po návratu již nenajdeš a nebo najdeš řádně odstrojené. S tím jsem se v Kodani opravdu nesetkala. Malinké dětské kolo opřené jen tak o zeď domu by tady nezůstalo na jednom a tom samém místě snad ani hodinu... Bohužel...