Zajímavý článek: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku...
Zajímavej, vtipně napsanej, bohužel většinou pravdivej. Dobře jsem si počet.
Jestli pravdivej nebo naprosto mimo záleží na tom, jak vezmeš tu definici silniční vši. Na mě to dělá dojem, že autor to používá jako prostou náhradu slova cyklista, a v tom případě jsme podle toho článku všichni neosvětlení kreténi co neustále plivou kolem sebe, močí na náměstích, smrdí kudy chodí a ohrožují chudáky řidiče aut. Asi to napsal ten samý člověk, co mě jednou svým mercedesem vytlačil ze silnice, povalil na zem a zmlátil, aby si kompenzoval svoje mindráky.
Koho svrbí, ať se drbe.:-)
Aby bylo jasno, tak nemám rád lidi, co se neumí chovat. Ať už jde o pouhou slušnost, nebo o bezpečnost. Nesnáším neosvětlený cyklisty a bruslařku co jsem před týdnem málem sejmul na stezce protože měla červenou blikačku vpředu radši vynechám, kdyby blbost nanášela nic by ji na zemi neudrželo. Ale trochu mě mrzí, že poprvé se mi podařilo najezdit po městě 50km bez toho, abych potkal řidiče, který mě přehlédl (a kdybych nedával pozor za něj, tak i sejmul) až po investování asi 8000Kč a desítek hodin vývoje a zkoumání do osvětlení. Tohle je veřejností tolerovaná nedbalost a ohrožování okolí, kterého se dopouštějí všichni řidiči (ale uvědomí si to jen ti, kteří to zažijí jednou týdně z druhé strany), a nikomu to nevadí. No a pak si přečtu takovýhle stupidní nic neřešící článek typu "všichni cyklisti jsou hovada" (což mě nepřekvapuje, blbců píšících tyhle články na libovolné téma bude vždycky dost), a najde se spousta cyklistů, kteří jej serveru o cyklistice oslavují! Jsem fakt jediný, komu tahle situace připadá smutná?
Bohužel... Ač cyklisty, kteří jezdí po silnici po tmě neosvětleni taky odsuzuji, přesto mi přijde, že je článek napsán velmi arogantním způsobem. Autor by se nad sebou měl hodně zamyslet a léčit si své mindráky jiným způsobem. Přijde mi, že by nejraději do příkopu srazil každého, i sebelépe osvětleného cyklistu. A bohužel takových řidičů není zrovna málo... Ono se vždy jednoduše odsuzuje někoho, kdo se nachází na té "opačné straně". Kdyby autor článku jel alespoň párkrát na kole, zřejmě by takto nemluvil...
Kubajs, odkazuju na můj příspěvek níže, ten článek taky nic lichotivýho - pro změnu o řidičích a policajtech - a taky paušalizuje...
Koukni se na ostatní články toho autora: http://www.dfens-cz.com/search.php?rsvelikost...
Ten se denně koupe v tom, jak je nekonformní. Nejdříve jsem byl opravdu slušně uražený jeho vykreslováním "reality", ale když si to srovnám s jeho denní tvorbou, tak jde vlastně o šedý průměr :-)
No, myslím, že sice myslí cyklisty, ale myslí hlavně ty, co jezdí po silnici a kteří jezdí přesně tak, jak to napsal. Podle mého to rozhodně není mířeno proti všem. Bohužel ale právě podle těhle "vší" se pak na hlavu všech cyklistů snášejí výtky a těžko se to napravuje. Není vidět ten, kdo jezdí podle pravidel a chová se slušně, ale jen ten, kdo někde vybočí a jeho chování se pak mylně přičte celé skupině.
Trochu jiná je otázka těch viničních stezek a zvláště pak ta akce stezkou André... Akce krásně připravená a muselo to být úžasné, ale bohužel odpůrcům cyklistiky takovéhle akce nahrávají na smeč...
První půlku článku mě to připadlo tak jak píšeš, rozumné a namířené proti nezodpovědným pitomcům. Nic s čím by šlo nesouhlasit. Závěr článku mě přesvědčil o tom, že autor mezi cyklisty rozdíly nedělá, všechny hodnotí stejně a podle těch pitomců.
Vinařské stezky mi vždycky připadly jako pěkný protimluv, když máme hranici pro řízení nula promile. Nikdy mě to nepřipadlo jako šťastný nápad, nazvat to takhle. I když krajina vinic je pěkná a hezky sa tam jezdí na kole, tak to evokuje pobízení k pití alkoholu před jízdou, a jak říkáš, některým lidem to nahrává na smeč. Nejsou někde u nás i Pivní stezky?
Jsou, v Beskydech.
Pěkně napsané, ale bohužel si to asi nepřečtou ti, kterých se to týká.
Snad jediné, v čem bych se "vši" zastala, je ta chůze v helmě od vrátnice do kanceláře - mnohdy je ta upocená hlava takhle lepší než bez ní :o)))
Souhlasím s abernathy a Jardou. Ten konec nemusel být tak všeobecný...ovšem tenhle článek dokládá, že jde o autorův styl:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku...
...taky nepíše, čtěte jen vy, potrefení...
Autorovy články čtu docela často, i knížku sem si pořídil. Paušalizuje vždycky a ve všech případech. Cyklisti,řidiči, chodci,obchody. Pravděpodobně předpokládá, že čtenář s trochou nadhledu pochopí kam míří. Já se týhle cynický nadsázce směju.
typologie cykloidů od stejného autora je lepší.. tento článek spíš pobouří ty, co se chovají podle předpisů, než že by vychovala ty, kteří se chovají bezohledně
Na vysvětlení jak to a na koho výchovně působí by to asi chtělo snad psychologa nebo sociologa. Jestli můžu vyjádřit svůj názor, ač ani jedním nejsem: forma je , zdá se, drsnější, ale připadá mi, že takto napsané si to přečtou i ti, kterých se to najmě týká. Spíš než kdyby byl nadpis třeba "Pro všechny, kteří s*rou na všechna pravidla".
Jo a autor tam uveden je, myslím, že se dokonce zúčastnil diskuze k článku, teda nepletu-li se.
Ten článek je podobný tomu Medvědovu. Akorát že z opačného pohledu, je víc konfrontační a vtipnější. Já jsem se u něj pobavil. A že by mě měl naštvat? Ale prdlačky! Opravdu takhle jezdí spousta cypů. Já ne, tak proč bych to měl brát osobně? Až vypukne svatá válka cyklistů proti motoristům, spálím povolávací rozkaz :-)
Čekal jsem, kdy to někoho napadne. O tom, že článek o cyklistických "vších" je vtipnější, není sporu. Ale po věcné stránce je dost mimo.
1) Sebeméně osvětlený cyklista fyzicky ohrožuje převážně sám sebe.
2) Naopak motorista je nebezpečný pro své okolí, i když dodržuje všechna pravidla.
3) Článek kritizuje pouze extrémní chování, které podsouvá VŠEM cyklistům.
4) K některým kritizovaným vzorcům chování cyklistů vede i absence cyklistické infrastruktury. Dopravní síť je přizpůsobena výhradně potřebám motoristů. Někdy je takové chování cyklistů spíš projevem vzdoru proti tomuto faktu.
5) Cyklista vadí motoristovi, i když nijak neporušuje pravidla.
6) Zápach zpoceného cyklisty není karcinogenní na rozdíl od smradu, který kolem sebe v nesrovnatelně větších množstvích šíří motorista.
Nic ve zlým, ale neblbni zase.:-))
Jo, budu se krotit. Pro mě je tohle citlivé téma. Na druhou stranu mě to docela uklidnilo. Já jsem na ty motoristy nebyl tak zlej, jako autor toho proticyklistickýho blábolu na cyklisty. Takže to se mnou ještě nebude tak hrozný. :o)
Mohlo by bejt zajímavý, jak bychom se hádali my dva - já s tím týpkem, co tak miluje cyklisty. Kdo ví - třeba bychom se na něčem shodli. :o))
Prosím, vyhledej odborného lékaře v místě svého bydliště.
Myslím, že to nebude potřeba. Mojí jedinou "úchylkou", se kterou se ovšem vypořádám bez odborné pomoci, je to, že jsem včas nepoznal, že se sem chodí podstatná část diskutujících hlavně bavit, méně už přemýšlet a už vůbec ne něco užitečného podniknout. Tomu samozřejmě odpovídají reakce jak na můj, tak i na tento článek. Uznávám, že je to z mé strany chyba (špatný odhad situace), ale pro odbornou lékařskou pomoc je to asi dost málo. To bych se musel ještě hodně snažit. :o)
Zdravím pane, souhlasím se Zden42 .
Pro sebe jsem si to tak jako ty nešuplíčkoval (věcnost, ...) a s alespoň mininadhledem musím říct: kdo z nás nevinný, hoď kamenem. Ty´s ale možná asi pravděpodobně snad zřejmě nejspíš lepší než já a NIKDY jsi žádné, ať už psané či nepsané, pravidlo neporušil. To opravdu nevím.
Podle mýho to srovnání ale sedí. Plamenně kážeš, a o objektivnosti nemůže být řeč. Stačí, když si po sobě přečteš většinu šestibodovýho příspěvku.
A doladil´s to tím, že (s tvým laskavým dovolením cituju) "... méně už přemýšlet a už vůbec ne něco užitečného podniknout...". Což si můžu vyložit jak chci, třeba i tak, že jsme všichni upocený debilové (dámy prominou, páni vydrží).
Že zastupuješ co prej chci já? To děkuju, nechci.
Porušil jsem na silnici zajisté již mnohá pravidla, ale určitě ne pravidla slušnosti. Aspoň ne v té míře, abych někoho posílal do blázince. A už vůbec ne natolik, aby musel někdo posílat do blázince mě.
A se Zden42 souhlasím taky. S čím nesouhlasím, je obsah a vyznění článku, na který se odkazuje. Kdybych "silniční veš" nahradil "motoristickým dinosaurem" a těm prohřeškům dal opačné znaménko, byl by článek daleko blíž pravdě. Na těch svých šesti bodech samozřejmě trvám. Vyjádřil jsem to takhle stručně, protože už nechci unavovat svými sáhodlouhými vývody, které už beztak většina z vás zná.
Jestli je někdo lepší nebo není lepší, jsem nikdy neposuzoval. Posuzuju vždy jen způsoby chování, nikdy ne lidi. Co můžu tedy potvrdit, je, že se SNAŽÍM chovat lépe, než to vidím u motoristů. A o upocených debilech "kázal" ten článek, ne já.
Když jsem viděl podtitulek oněch webovek, dál jsem nečetl.
D-Fense čtu celkem rád, velmi výstižně a občas i poeticky umí vyšátrat hloupost, tupost a bezohlednost. Svůj vztek na celý svět ventiluje docela zajímavým způsobem. Moc jsem se nasmál třeba na jeho "na Múví: The Kchór" nebo " Become a ganxta yeah!".
Jeho nepříliš vřelý vztah k cyklistice si neberu osobně. Horší jsou články rádoby-D-Fensů, kteří ho kopírují, jako třebas tento:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku...
Tam už se jedná i čirý dadaismus.
Mě osobně vždy velice pobaví. Geniální recenzent a glosátor. Nejvíc jsem se taky nasmál u recenze na film "Jádro" - http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku... Velice výstižné.
Tak článek je napsán způsobem typickým pro anonymní prostředí
internetu, tedy způsobem konfrontačním, nasíracím. Věci se dají
sdělovat i způsobem, který v lidech nutně nevyvolává chuť
rozbít autorovi držku. Ale jinak je tam dost věcí, s kterými souhlasím.
Tak začneme tou viditelností cyklistů. Věc naprosto nezbytná pro
přežití na pozemních komunikacích. "V silničním provozu je nebezpečné
vše, co je špatně vidět." - základní poučka našeho školního předmětu
Prevence silničních nehod. Silnice nejsou plné krvežíznivých
vrahů, útočících na cyklisty, jak se nám někteří účastníci zdejší
diskuze snaží občas namluvit. Hrůzostrašné smrtelné nehody cyklistů
jsou zpravidla způsobeny tím, že řidič motorového vozidla uviděl cyklistu
pozdě, nebo ho před střetem dokonce nespatřil vůbec. Případně ještě tím,
že cyklista náhle učinil manévr, který od něj nebyl očekáván. Za všechny
tyto okolnosti si cyklista může sám. Bavili jsme se o tom nedávno s kámošem,
když okolo nás prošlapal jeden borec na "holém kole". Jak taková nehoda z
pohledu řidiče auta asi vypadá: Jedete nocí, vaše potkávací světla
osvětlují vozovku do vzdálenosti asi 50 m před vozidlo. Netušíte nic
zlého, protože nic nevidíte. Náhle se asi na 1 sekundu vynoří šlapající
stín a pak je rána - a máte zaděláno na problémy - porazili jste člověka.
Také jsem tuto problematiku dříve trochu podceňoval a jezdil svého času
na kole bez odrazek, pouze se zadním a předním světlem. V současnosti už
mi chybí jen přední bílá odrazka, kterou jaksi nemám kam dát-musel bych něco
jiného důležitého sundat z řidítek-tachometr, světlo nebo jednu z brzdových
pák. Pokud není zrovna jasný slunečný den, už je to pro mě důvod, abych si
na jízdy po Praze navlékl reflexní vestu, za tmy je to samozřejmost. A co
plánuji do další sezony-vyměnit zelené triko od dresu za nějaké viditelnější,
např. modré, to je v přírodě dost neobvyklá barva. Na chalupním kole zahodit
pedály bez odrazek a koupit pedály s odrazkami. Ony na tom Kelly's kole byly
totiž ve výbavě pouze odrazky ve výpletu. Na Olpranu, co jsem dostal před
8 lety nebyly ve výbavě dokonce vůbec žádné odrazky. Už výrobci kol by se
mohli přičinit o bezpečnost silničního provozu a montovat předepsané odrazky
na všechna kola, která vyrábějí. Nepovažuji za dobré to, co jsem již 2x zažil -
totiž že jsem si koupil kolo s chybějícími odrazkami a s alibistickou větou
v návodu: "Toto kolo není určeno k provozu na pozemních komunikacích. Pro provoz
na PK je třeba kolo dovybavit blablabla." To si myslí, že většina lidí nikdy s
jejich koly nevyjede na silnici? Že budou jezdit jen po lese?
Pak ten alkohol za volantem/řidítky. Spojení slov víno a cyklostezka v názvu
pozemní komunikace mi opravdu nahání husí kůži. To nebyl dobrej nápad. Aspoň
se to mohlo jinak jmenovat, chlast v názvu... Nemám nic proti požívání alkoholu,
i když sám žádný nepiju. Ale ve chvíli, kdy po požití alkoholu člověk usedne za
volant/řidítka a vyrazí na cestu, stává se osobou společensky nebezpečnou. Proti
takovému chování je třeba bojovat a přísně jej trestat. Půjde to těžko, protože
tolerance k alkoholismu a tím i k tomuto chování je v naší zemi velmi vysoká, takto
jednající člověk se nedočká veřejného odsouzení. Ale podařit se to musí, chceme-li
patřit k vyspělé západní civilizaci. Ještě dodávám příslušné části zákona, týkající
se této problematiky: "Zák. 361/2000 Sb., §5
(2) Řidič nesmí
a) požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku během jízdy,
b) řídit vozidlo nebo jet na zvířeti bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo
užití návykové látky nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití
návykové látky, kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem"
Cyklista je řidič a vozidlo je i jízdní kolo. Takže...
Potom tam bylo něco o močení cyklisty na veřejném prostranství. Věc nepěkná, ale je
nutné zvážit okolnosti. Dovedu si představit, že budu okolnostmi donucen vykonat
nejen malou, ale třeba i velkou tělesnou potřebu za těchto velmi ponižujících okolností.
Představte si - jste v centru města, koná se velká akce (jedno jaká), všude spousta
lidí, nepřetržitě zastavěné území v okruhu 5 km od vás. Najedou vás přepadne-no víte co.
Něco špatnýho ste snědli, horko a předešlý sportovní výkon vám zahýbaly střevy - co teď?
Když půjdete na WC, už nikdy neuvidíte své kolo. Ujet mimo prostor velké koncentrace
obyvatel nestihnete ani náhodou. Co uděláte? To nemusí být nutně jen problém cyklisty,
to plyne prostě z toho, že nejste stroje, ale lidé, tedy živé organismy.
Nakonec to, že cyklisté nejsou diskriminovanou skupinou. Opravdu osobně nemám zatím
důvod k nějaké občanské nespokojenosti. Zatím jsem se na kole vždy dostal tam, kam jsem
potřeboval. Zákonem mi v neomezeném ježdění po veřejně přístupných pozemních komunikacích
není bráněno, přičemž zákon je taky jediná možnost, jak člověku opravdu zabránit něco
udělat.
Jinak nám začala opravdová zima. Je pod nulou, takže mi začíná nucená výluka. Uvidíme, na
jak dlouho. Ale je třeba pánubohu poděkovat za mnohem hezčí zimu než byla ta loňská, loni
jsem kvůli zimě nejezdil už od 15. prosince. Čau.
Fikce: ze dne na den (noci na noc) se na silnicích objeví tolik (procent) nesvítících aut jako je tam teď (procent)nesvítících kol. Co bude dělat Policie? Odpověď vysvětlí kde je původ problému. (Někteří) lidé si dovolí to co se jim dovolí. Přesvědčování na ně prostě fungovat nebude. Sankce ano.
Technická: tu alibistickou větu nařizuje vyhláška.
Jen tak k tomu alkoholu - kdyz sednu po par pivech za volant, ohrozuju nejen sebe, ale (a to hlavne) okoli. Kdyz sednu za riditka tak ohrozuju (predevsim) sebe. Nebezpeci z piva za riditkama je v porovnani s nebezpecim za volantem zcela nesrovnatelne. Nerikam ze alkohol za riditka patri, ale s nim riskuju svoji hubu, ne nahodnych okolojdoucich (okolojedoucich).
Nesouhlasím. Ohrožuješ všechny stejně silný a slabší. Tedy všechny cyklisty a chodce. Když se srazíš s osobákem asi se jemu nestane na rozdíl od tebe nic moc (tedy řidiči). Ale je to podobný jako v osobním autě. To taky ohrožuje jen stejně silný slabší. Když se srazí s kamionem, tak se taky řidiči kamionu vcelku moc nestane.
Když se na kole srazíš s osobákem tak se řidičovi asi nic nestane ale nepřej si vidět co to udělá s jeho psychikou. Každý není tak otrlý aby nad tím že mu pod auto vlétl cyklista mávnul rukou s tím že to byla cyklistova blbost. Minul jsem o fous cyklistku s dítětem na sedačce která vlétla na hlavní silnici bez rozhlídnutí a klepal jsem se ještě hodně dlouho.
No prave, to je presne to co mam na mysli - ze za riditkama i volantem ohrozujes jenom stejne silny a slabsi. A celkem jednoduchou uvahou dojdes k zaveru ze mnozina lidi ohrozenych riditkama je podmnozina lidi ohrozenych volantem. A podle poctu aut, cyklistu a chodcu na silnici si dovoluji tvrdit ze velikost mnoziny riditek je mnohem mensi nez jeji doplnek na mnozine volantu. A z toho jsem vyvodil ono: za volantem (a to hlavne) okoli a za riditkama (predevsim) sebe. A taky je treba vzit uvahu ze za volantem ridim hodne desitkama km/h tunovy plechovy monstrum ktery je pro okoli (tedy stejne silny a slabsi) v pripade havarky mnohem nebezpecnejsi nez ja na kole v 20km/h (a navic pro mnohem mensi okoli stejne silnych a slabsich), a s nebezpecim pro vlastniho ridice to je naopak.
A k ty psychice: jiste, urcite neni nic prijemneho kdyz me pod auto spadne cyklista. Ale to uz neni otazka alkoholu za riditky. V tvym pripade ta mamina urcite nebyla opila, naopak ja se dlouho klepal kdyz me pod auto spadl hodne nametenej chodec. Taky jsem mel celkem dost kdyz sem jezdil nocni a za 2 noci videl pred par okamzikama (15 vterin az 5 minut) srazeny 3 cyklisty (a byly to pohledy celkem brutalni). Taky jsem mel dost narusenou psychiku kdyz jsem jel asi 50-60 km/h po hlavni z kopce a protijedouci Pasat odbocujici vlevo me ignoroval. Kdybych nepredvidal ze me tam muze vletet tak by ten naraz dopad podstatne hur. Cili te psychice ridice auta jiste dobre neudela kdyz mu tam spadne priopily cykllista, ale nejspis mu to neudela tak spatne jako kdyz mu tam spadne neopily cyklista (prece jen priopily cyklista vedel ze riskuje), a uz vubec ne tak spatne jako kdyz prejede cyklistu vlastni vinou. A ten posledni pripad vidim dít se prakticky stale, zato priopilej cyklista padajici pod auta je relativne vzacnost (alespon v pomeru priopilej cyklista / ohrozeni cyklisty autem).
Nerikam ze alkohol za riditka patri, to rozhodne ne, ale tvrdim ze je to mnohem mene spolecensky nebezpecny nez alkohol za volantem.
Tady bych to neviděl tak jednoznačně. Vezmi si třeba situaci, kdy jedeš na kole, mírně pod vlivem. V jeden okamžik zavrávoráš, a praštíš sebou. Řidič za Tebou se lekne, strhne volant doleva a bude se Tě snažit nepřejet. No, a vjede třeba pod náklaďák v protisměru, nebo tam nabourá jiné osobní auto vezoucí rodinku s dětmi nebo jen vylétne ze silnice. Takže bych to o té nebezpečnosti alkoholu za řídítky tolik nepodceňoval...
Sice se mi trochu příčí i možná buzerace policie na polních nebo lesních cestách, ale na silnici bych byl celkem radikální...
Můj postoj k tomuto problému je ten, že řidič by měl počítat s tím, že cyklista udělá něco nepředvídatelného. Vždyť nemusí být přímo opilý - stačí, že se bude něčemu vyhýbat. A dokonce i spadnout může a nemusí být nametenej. Někdy stačí málo.
Od řidičů za sebou očekávám, že zpomalí, počká, až v protisměru nebude nikoho mít, a teprve potom mě předjede. Řidiči, který se takhle chová, nehrozí, že by ho jeho reakce na nepředvídatelný cyklistův manévr vrhla pod náklaďák. Pokud se řidič nebude takhle chovat, pak ohrožuje KAŽDÉHO cyklistu - opilého i neopilého.
Nevím jak chceš jinak v autě reagovat na to, když před Tebou někdo spadne. Ať už z opilosti nebo nešťastnou náhodou. A nemyslím teď případ, kdy je cyklista předjížděn.
Prostě jede auto, předepsaných 50km/h a před ním si to šlape kolista a auto se k němu pomalu přibližuje a ve vhodný okamžik ho bude chtít předjet. Ještě je ale za ním a cyklista najednou spadne. Jak toto chceš vyřešit jinak, než šlápnutím na brzdu a stržením volantu jinam než se právě nachází ležící cyklista...?
Nejsem řidič, ale moje představa je následující: Cyklistu vidím s dostatečným předstihem na to, abych přizpůsobil rychlost okolnostem, tj. stačil včas zabrzdit, pokud se změní situace přede mnou. Pád cyklisty je přece podobná situace, jako když před tebou prudce zabrzdí auto. Taky v takovém případě dodržuješ bezpečnou vzdálenost, abys stačil zabrzdit a nebouchnul do něj. Proč by tohle nemělo platit, když máš před sebou cyklistu? Předjížděcí manévr bys neměl zahajovat těsně za cyklistou, ale s dostatečným předstihem a cyklistu míjet s dostatečným bočním odstupem. Pokud kteroukoli z těchto podmínek nesplníš, (svévolně) vystavuješ cyklistu nebezpečí.
V tomhle musím s Medvědem, ač to není motorista, souhlasit. Žádný alespoň trochu přemýšlející řidič se nepřiblíží za cyklistu tak blízko, aby nedokázal v případě jeho pádu bezpečně zastavit. Ta potíž je spíše při předjížděcím manévru. Při dostatečně široké silnici cyklistu objíždím komplet protisměrem, takže i vcelku šílená změna směru jízdy cyklisty do boku (jáma jak hrom, pád) nezaviní střet. Problém je na úzké a klikaté komunikaci, tam lze riziko pouze zmírnit.
Ohledně alkoholu (piva) se zase musím přidat na stranu Jardy. Nebavíme se o nějakých 2-3 desítkách rozložených na 80km cesty v létě, to je absurdní, protože i kdyby tam nějaké opravdu mizivé množství alkoholu zbylo, nebude ho tolik, aby to ovlivnilo rovnováhu. Reflexy se možná o pár procent zpomalí, ale to u rychlosti, kterou se cyklista pohybuje, nehraje roli.
Co mi ale spíš vadí je špatně nastavená vyhláška, která staví rekreačního cyklistu, který si po polní cestě zajede na 3-4 pivka do hospůdky, na roveň cyklisty, který jezdí v městském provozu.
U silničních komunikací je to bez debat, to ohrožení (i když kvantitativně asi menší) tam je. Ale proč se proboha lesni nebo polní cesta (kam smí max. lesáci nebo zemědělci) a projede/projde tam pár lidiček za den, do tohoto počítá a proč tam ti svinští MP stojí a dávají cyklistům dýchnout. To je fakt nad moje chápání a tuto tupost v zákoně nikdy dodržovat nebudu, zrovna tak jako budu s klidem lhát, pokud si někde rozbiju ústa na kole a nebudu schopen se sám dopravit na ošetření, tak s naprostým klidem budu Policii tvrdit, že jsem kolo vedl a zakopl. Nazdar.
Auto k cyklistovi prijizdi zezadu, pokud cyklista neskonci po padu u stredovy cary tak at je sebevic nametenej nebo jenom hodil masku o kanal tak auto s tim musi pocitat a musi se mu umet v takove situaci vyhnout. Kdyz to ridic neumi at vrati papiry nebo jede za cyklistou a ceka az ho bude moct velky a dostatecnym obloukem predjet (jak to treba dela vetsina aut v Rakousku). Kolikrat jedu na horizontu a auto vidi asi tak metr prede me a stejne se na ty uzky ceste na me nasere ze vymetam prikopy. To se deje furt. To ti nevadi? A vadi ti kdyby jednou za sto let ubohy ridic dostal psychickou ujmu z toho ze mu opilej cyklista spad pod kolo?
Odpovím sem i pro Medvěda.
Toto je bohužel pravda a dělají to skoro všichni. Málokterý řidič umí správně "předjíždět cyklistu". Další věc je, že pokud by si tam nechal moc velký prostor, tak se mu tam okamžitě na***e jiné auto. Vidím to na našich silnicích
všude. Takže to každý řeší tím, že si nechává ten (dost často už nebezpečně) odstup malý.
Tuto tu modelovou situaci jsem si vymyslel, ale ne zas tolik, protože všichni víme jak se u nás jezdí... Proto jsem to bral jako "standard"... Podle mne by v případě nehody měli dostat pokutu asi oba, aspoň tedy podle rozumu. Cyklista (pokud by byl střízlivý) za to, že "nepřizpůsobil..." a motorista za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Jak to ve skutečnosti řeší policie, ale nevím...
Každopádně by se se současnou situací na silnicích mělo něco udělat, hrozba pokutou nikoho nevychová...
V současné době policie pokutuje cyklistu i za to, když si natluče bez asistence bezohledného řidiče. Proč by ho neměl pokutovat, když motoristovi přitom ještě ušpiní auto od krve?
Pro Medvěda:
Vzhledem k tomu, že medializovány byly snad jen dva takové případy, tak bych to nebral jako fakt... Ano, zákon něco takového předpokládá, ale podle mne se nic takového ve skutečnosti neděje. Ať mi to kdyžtak někdo vyvrátí...
Jo, já vím. :o) Dokonce už je v plánu změna zákona. Ale stejně je z toho vidět tlak na to, aby cyklisti ze silnic pokud možno zmizeli. Když to nevyšlo takhle, zkusej to jinak.
Vaše soukromá záležitost by to byla pouze v případě, že účastníkem nehody budete opravdu pouze vy. To znamená, že spadnete do příkopu, narazíte do stromu, spadnete z kola na prázdné silnici... Pokud je tam jiný účastník nehody (např. motorista), i kdyby v tom byl 1000x nevinně, Vaše soukromá záležitost to není. Dostanete cizího člověka do problémů. Nakonec to bylo také v tom článku zmíněno. Ten člověk bude popotahován, vyšetřován... To je takové zvrácené uvažování. Společensky žádoucím cílem totiž není, aby vznikaly pouze nehody, za které "já nemohu". Cílem je, aby nevznikaly vůbec žádné nehody. Aby každý účastník provozu prošel bezproblémově dopravním systémem ze zdroje do cíle své cesty a neutrpěl přitom žádné škody. I proto je řidičům čehokoliv zakázáno před jízdou požívat alkohol a drogy.
S tím anonymním prostředím máš naprostou pravdu. Někdy je i docela poznat rozdíl mezi projevem lidí s registrovaným podpisem se sveřejněnou identitou a lidí co buď mají sice svůj nick, ale neukazují žádné údaje a nebo se ani neregistrují. Je mnoho výjimek, samozřejmě, najdou se registrovaná hovada stejně jako neregistrovaní rozumní.
Docela by mě zajímalo, kdo se nám tu snaží namluvit, že "silnice jsou plné krvežíznivých vrahů útočících na cyklisty". Vím, že hodně lidí štvou názory, které zastávám, přestože je nevyjadřuji tak radikálně, jako třeba Medvěd. Nicéně jsem tu víckrát napsal, že krvežíznivého vraha jsem potkal jednou, a jsem naživu, takže byl asi víc krvežíznivý než vrah. Krom toho mě zepár tisíc lidí ohrozilo autem a dva srazili. Možná by se mězi nimi našlo několik, kteří to udělali naschvál, a pár desítek z nich asi vědomě ale ne cíleně. Zbytek je prostě společensky tolerovaná neschopnost lidského mozku řídit auto zodpovědně a bezpečně.
Co se týče sražených cyklistů, tak mnoho z nich skutečně něco zvoralo. Pak je tu ale moho těch, kteří byli perfektně viditelní, ale srazil je řidič, který je neviděl. Prostě proto, že nedával pozor. To jsem osobně zažil už dvakrát. Jediný způsob, jak tohle může ovlivnit cyklista, je postavit si světla několikanásobně výkonnější než jaká jsou k dostání v obchodě a blikaj jimi ve dne. Vlastně pak musí vlastní snahou eliminovat riziko způsobované někým jiným. Asi před dvěma lety jsem četl někde o třech cyklistkách zabitých cestou do práce na krajnici protijedoucím autem - někomu se zdálo 90km/h mimo obec málo, tak předjížděl asi 130km/h na poměrně úzké cestě a že tam má cyklity kteří nemají kam ani kdy uhnout, to prostě nevnímal.
Za další je tu ta možnost nečekaného manévru. Ten může udělat jakýkoliv účastník silničního provozu, z mnoha důvodů, a v návaznosti na něj budou dělat nečekané manévry i ostatní. Řidič jakéhokoliv vozidla, s motorem či bez, je povinen s tím počítat. Boční odstup při předjíždění není předepsaný jen tak ze srandy, je důležitý. Typicky ve městě se stane, že u kanálu chybí víko nebo je tak vymlácený, že jej nejde rozumně přejet. Cyklista jej potřebuje objet, protože jinak riskuje pád, ale když jej objede, tak riskuje sejmutí autem jehož řidiče nenapadlo pohnout volantem při míjení cyklisty. Vždyť jede u kraje kam patří, tak co. (Proto jezdím na šířku kanálu od kraje i když tam kanál není, občas nějaký řidič dává najevo nelibost, ale má smůlu, zabít se nedám.)
Tohle všechno jsou nehody, které netvoří zrovna malé procento a jediné, co může pro snížení rizika udělat cyklista, jsou poměrně nákladná, pracná a nepříjemná opatření jdoucí vysoko nad rámec toho, jaké chování od něj požaduje zákon, který tu všichni prohlašují za svatý a všichni na něj kašlou.
K tomu nevidění cyklistů řidiči aut bych dodal něco, co nás učili v Umělé inteligenci. Když se chcete učit o umělých neuronových sítích, je dobré se před tím podívat na ty přírodní, a lidský mozek má pár velmi zajímavých vlastností, které si málo lidí uvědomuje. Tak třeba ten zrak. Na základní a střední škole nám vykládají pohádku o tom, jak vidění funguje: rohovka, obraz promítnutý na sítnici, světločivné buňky. Takhle funguje oko, ale to, že vidím cyklistu, s tím má máloco společného. Z oka vystupují nervy, které hned procházejí mřížkou neuronů, jejichž úkolem je, řečeno terminologií počítačového vidění, zvýraznění hran a odfiltrování zbytku obrazu. Pokud neuron citlivý na vodorovnou hranu myslí, že v místě obazu, které zachytává on, je vodorovná čára, snaží se potlačit schopnost vidět vodorovnou hranu u ostatních neuronů vnímajících obraz kolmo od té hrany, a zvýraznit tuto schopnost u sousedních neuronů, do nichž hrana směřuje. Je tam taková mřížka prakticky na každý směr, dalo by se říct. Výsledkem je dotvoření přerušovaných čar v obraze a likvidace zbytku obrazu. Pokračuje se takovou částí mozku, která poskládá objekty z hran, které do ní vstoupí. Výsledkem je, že když nám někdo ukáže obrázek se čtyřmi kolečky vykousnutými v úhlu 90° natočenými vykousnutím k sobě, vidíme tam čtvereček, který tam vlastně není.
Do tohohle ještě leze fakt, že lidský mozek nezvládne moc dat naráz. Nějací chytří lidé vyzbrojení tomografem a magnetickou rezonancí a bůhví čím ještě zjistili, že z vnějších a vnitřních receptorů jde do mozku datový tok asi 10 na sedmou b/s. Jenže vědomně člověk zpracovává jen asi 12-15 b/s. To je komprese o šest řádů, na jednu miliontinu, která nejen musí být nevyhnutelně extrémně ztrátová, ale jakou dokonce ani nedokážeme uměle napodobit. Aby se toho dosáhlo, tak třeba u toho vidění je každá část toho řetězce transformujícího obraz do objektů řízena. Pokud vědomí řekne "tohle už jsem vidělo, to mě nezajímá", tak nový obraz prostě vůbec ani nejde k vědomému zpracování. Když k tomu přičteme slepou skvrnu, která je mnohem větší, než si lidi myslí, ale nevíme o ní, protože ta neuronová síť na zpracování obrazu je navržená tak, že hrany obrazu procházející skrz ni prostě domyslí, tak to, co skutečně vnímáme očima ze scény kolem sebe, je jen malinký zlomek toho, co si myslíme, že vnímáme.
Teď si vezmem modelovou situaci s řidičem přijíždějícím po vedlejší k hlavní. Pravou nohou brzdí, levou nohu a pravou ruku (každá řízená z jiné půlky mozku) synchronizuje při řazení a levou rukou řídí směr, myslí na to, kam jede a kudy se tam dostane. Má povinnost dávat přednost. Pokud po hlavní silnici jede auto a za ním cyklista, dá se považovat za zázrak pokud toho cyklistu vůbec uvidí. Nemusí mít nijak zakrytý výhled, jako že by cyklista byl krytý tím autem, ale zkrátka vědomí dá povel "podívat se, jestli něco nejede", nastoupí kompresní modul, který si pamatuje, že 99,5% odpovědí na tehnel požadavek tvoří "jede auto" nebo "nejede auto", zredukuje požadavek na "nejede auto?" a už tu máme mrtvého cyklistu. Protože vědomí uvidí doslova jen to auto. Dokonce ani tu ulici okolo toho auta nevidí, protože ta taky spadla to kategorie "to nepotřebuju, to už znám", vnímá se jen ten jeden objekt.
Nepotřebujeme krvežíznivé vrahy ani neosvětlené cyklisty, na zajištění pravidelného odběru velkých černých pytlů nám stačí prostý provoz aut řízených lidmi.
Nadšeně souhlasím a ani nemusím být o moc radikálnější. Takhle to úplně postačí. :o))
Jednu věc bych možná upřesnil: Vnímání motoristy se neomezuje na "jede/nejede auto", nýbrž na "jede/nejede něco, co by mě mohlo ohrozit". Čím větší (a pasivně bezpečnější) monstrum ten řidič řídí, tím výše je nastaven práh toho, co je ochoten či schopen vnímat.
Velikost objektu taky hraje roli, ale nejdůležitější je právě ta "optimalizace", kterou náš mozek dělá aniž bychom o tom věděli nebo to mohli nějak zvlášť ovlivnit.
Definovat nějaký objekt ve vizuálním vjemu je náročné. Každé dítě ví, co je auto, nicméně i lidská neuronová síť se svými biliony (doslova) neuronů se to učí několik let. Proto třeba policejní kamerrové systémy co mají umělou inteligenci na hlídání třeba jízdy na červenou nebo hledání ukradených aut vůbec nehledají v obraze auto, koukají se po SPZ. Protože světlý obdélník se znaky uvnitř, to je definice, s jakou jde v rozumném čase projet celý obraz, SPZ najít a přečíst. To je úroveň, na jakou zatím technickou nápodobou inteligence dosáhneme. Pak se stačí třeba mrknout jestli zrovna svítí červená a přední SPZ auta je za bílou příčnou čarou.
Zkus si porovnat algoritmickou náročnost úkolu "jede něco, co by mě mohlo ohrozit" s úkolem "jede auto". To není o něco těžší, to je mnohonásobně těžší. Kvůli slovu něco (ne že by mozek pracoval se slovy), protože ohrozit tě může kde co. Ovšem pravděpodobnost výskytu padajícího Boeingu nebo vykolejeného vlaku je tak mizivá, že mozek to nakonec stejně zredukuje na "jede auto, které by mě mohlo ohrozit". A když se to tak veme, to je jakékoliv auto (jinak by řidiči náklaďáků a trolejbusů soustavně nedávali přednosti malým osobním autům), a mozek si tu úlohu nakonec opět optimalizuje na "jede auto". Protože definici auta má naučenou fakt dobře (když jich vidí až desetitisíce denně), takže porovnat obraz s pojmem "auto" je pro něj nejjednodušší. Pro nás je pak důležité, že cokoliv jiného (nejen cyklista, i motorka, skůtr) z toho procesu identifikace rizik vypadlo hned na začátku. Řidič auta ani netuší, že se cyklistu vlastně pokouší nevidět. Ovlivnit to může jen tak, že si tohohle zádrhelu je vědom, třeba se mu někdy stalo, že cyklistu málem sejmul a je dost chytrý, aby se poučil, a včas si vzpomene, že se musí u křižovatek soustředit. Protože soustředit se, vypadnout ze zautomatizované úlohy a vědomně si vše potřebné zkontrolovat, to je jediný proces, jak tohle vypadávání informací obejít. Naprostá většina řidičů to neví, ani v autoškole jsem nepotkal jediného instruktora, co by mě na to upozornil. Přitom je do dobře zdokumentovaný jev, byl příčinou předepsaného svícení motorek i ve dne v době, kdy se ještě svítit nemuselo. Jediná šance netypického objektu dostat se co do viditelnosti na úroveň auta je mít pořádně rozsvíceno. A na trhu není nic pro cyklisty, co by bylo vidět ve dne!
Taky bych rád upozornil, že cyklista taky není imunní. Má ten samý mozek s tou samou "chybou". Jeho výhodou je, že obvykle jede pomaleji, což dává víc času na řešení potřebných úloh, a řízení kola je jednodušší - žádná končetina se nemusí přemisťovat mezi různými ovládacími prvky. I tak se může stát, a ti z nás, co jezdí "dopravně" to určitě zažili, že někde se změní něco, co bylo denně stejné, třeba dopravní značení, a trvá nám týden, než si toho vůbec všimneme.
Na trhu neni nic pro cyklisty, co by bylo videt ve dne... no mozna ne, ale myslim ze hodne udela bezpecnostni vesta za padesat korun. To je dalsi zbran cyklisty - kdyz me vedomi ridice vytesnuje, musim se snazit vypadat neobvykle, napadne, aby to mozek zaregistroval - 'co je tam ta divne barevna smouha?'. Zvlast ta zlutozelena barva vesty se jinak v okoli vyskytuje tak malo, ze by v tomhle smeru myslim mohla slusne fungovat. Proto ji taky vozim cim dal casteji a vnucuju ji i svym blizkym. Mimochodem, nevite nekdo, kde vzit malou verzi vesty pro deti? Na rozdil od te 'do auta', co maji v kazdem supermarketu, neco pro osmilety dite jsem jeste nepotkal.
Jen doplním maličkost: Vnímání motoristy v intencích "jede/nejede něco, co by mě mohlo ohrozit" není jen podvědomé, ale podílí se na tom i vědomá složka. Proto jsem psal nejen schopen, ale taky OCHOTEN vnímat. Motorista toho cyklistu někdy i vidí, ale často se pak jeho navyklé uvažování ubírá cestou: "Přece ten cyklista na svou přednost nebude spoléhat, vždyť by to byla sebevražda" - a jede...
On je myslím leckdy problém právě v tom že řidič hlídající jestli něco nejede se zaměřuje jenom na auta. Mozek přebírající vizuální informace obraz čehokoliv jiného než je auto jednoduše zahodí. Já mám na sobě vyzkoušeno že když hledám věc A tak nedokážu za pár minut říct jestli jsem při tom viděl věc B a to přesto že jsem ji měl v ruce.
A případů kdy mne řidič zjevně neviděl přestože jsem nebyl schovaný za dalším autem jsem už zažil dost.
Jediná připomínka,ten případ s těma třema cyklistkama,to nebylo zrovna tohle nevědomé přehlédnutí co popisuješ,ale ten hovad prostě předjížděl v nepřehledné zatáčce.Skrz kopec by neviděl ani když by dával nevímjakej pozor.Taky je naštěstí nezabil,když se s nima střetnul tak už měl skoro předjeto tak naplno zmasil jen tu první,ty druhé dvě jen tak štrejchnul.A naštěstí ta první byla udělaná ženská celej život fyzicky pracující,která drží daleko líp pohromadě než nějakej kancelářskej ochablík,takže snad ani nebude mrzák.Ale to je tak jediný co bych si dovolil na tom tvém příspěvku upřesnit.
Tady pro cyklistu dopadlo naštěstí dobře .... škoda že se nevymáznul jen ten řidič toho Escorta, jeho spolujezdec za nic nemohl :((((
http://www.novinky.cz/krimi/riskantni...
Nekomu ten clanek prijde vtipny, nekomu ne, zalezi vicemene na nadhledu jakej si ctenar na tendle clanek vytvori. Ale po precteni poslednich dvou odstavcu konstatuji ze autor je debil.
Ano, ano, taky mi přijde, že to autor tak od půlky zbytečně přehání. Jak kdyby byl samonasírací...
Nebo je to přizdisráč kterýho spolužáci šikanovali a teď si léčí mindráky z dětství.
Spíš mám pocit že si tak ventiluje permanentní nas*anost. (ale všímá si věcí dobře, to se musí uznat)
Ano, ano, všímá si velmi dobře, to se mu musí nechat.
Vygradovat článek se dá ale různými zppůsoby - tady je použit poněkud agresívní přístup, který mnohé odradí místo aby se nad textem zamysleli a to je, myslím, škoda. Kdyby to napsal šetrněji, bylo by to jen ku prospěchu věci.
Ovšem těžko říci, co vlastně autor článku svým postupem zamýšlel?!? Je to člověk, který články píše a určitě ví, jak rozdílné čtenářstvo reaguje. Nikdo mi nenamluví, že by to byl takový blb, aby takhle napsal článek neúmyslně. Ne, ne, ten přesně věděl, jaké může očekávat reakce... A taky ví, že takhle napsaný článek nutí člověka, aby se k němu vrátil znovu a znovu - buďto, že se nad ním pěkně pobavil nebo proto, aby přemýšlel třeba nad tím, proč se autor tak nezřízeně naváží do cyklistů. Takže účel splněn :o)))
Nazdárek Radko ! :o) Myslím, že je to dost jednoduché. Je to prostě jiný "Medvěd". Zatímco ten "náš" je přímočaře přesvědčen o jediné pravdě a jemně ale plamenně ji prosazuje, tak tento (d-fense) zase ventiluje svůj širokoúhlý pohled na svět přes provokativní sarkasmus a agresivní názorové postoje.
Prostě takový Žofka, jen není za každou cenu oportunista a hnidopich, ale spíš po svém a lidsky podává svou dávku poznání ruzných situací z úhlu rádoby nezávislého pozorovatele.
Nejlepší na tom je, že se zdržuje nějakých kategorických soudů, i když z jeho článků tak nějak vyznívají, ale každého alespoň trochu přemýšlejícího člověka napadne ta klíčová spojitost ...... "potrefená husa nejvíc kýhá" .. takže ti, do kterých se opírá, ačkoliv to kolikrát až moc brutálně paušalizuje, se stejně nakonec ozvou a ostatní se dobře pobaví tím, jak to dovádí ad absurdum ...
Člověče, já se musím přiznat, že mě ten jeho styl psaní začíná docela zajímat :o)))
No, knížka je docela dobrá.
Třeba tohle je napsaný dost dobře, u toho sem se dost bavil :-)))))
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku...
Aaaaa, teď už vím, o čem se bavili ti chlapi v non-stopu, kam jsem nedávno skočil na pivko. Já myslel, že probírali zážitky z gruppen-sexu a oni se zatím bavili o práci :o)))
Fuckt pěkný :o)))
tak tohle bylo super!!!!
Okamžitě se mi vybavila vojna a kdysi před lety absolvovaná brigáda na stavbě :o))))) Naprosto přesný. NA větu: " Hej pičo, sem pičo! Máš v piči? Bys neměl po piči!" asi nikdy nezapomenu. "Starej se mi snažil první den na vojně říct, abych přišel k němu nebo mi to vytmaví a já upřímně civěl s nechápavým výrazem, neschopen pochopit, co že se po mě vlastně chce :o))
Bohužel díky absenci normální mluvy, se kterou se opravdu nedalo přijít do styku, jsem tak za pár měsíců mluvil taky :o(
Ona celá ta jeho rubrika "zmrdi a vohnouti" je docela zábavná a bohužel za života. Čimž je možná právě zábavná, protože s popisovanym se v současnosti, více či méně setkal bohužel už asi každý z nás. Pokud je člvěk schopnej nebrat si to osobně, tak je to, věř mi, velice vtpně napsaný čtení.
To je právě to - člověk se dokáže pobavit akorát tím, co se ho netýká. Ale jakmile se to trošku otře o nějakou jeho aktivitu, pak absolutně ztrácí jakýkoli nadhled. I mě se to, bohužel, stává velmi často... Ale léčím se :o)))