Jaký je rozdíl v kvalitě značkového motorového autooleje, polosyntetického nebo celosyntetického 5/10 nebo 0/10 a speciálního řetězového oleje, kromě značného rozdílu v ceně?
Proč mazat či nemazat motorovým olejem řetěz kola?
Rozdil je asi hodne velikej kvuli ekologii provozu, takze nedoporucuju. Kvuli funkci doporucuju :o) Jestli chces, aby byl retez vazne mastnej i v tech nejvetsich sr...ach, tak cim hnusnejsi lepidlo, tim lip :o) Resit jestli znackovel, mineralni, polo- nebo celosyntetika asi nema vyznam :o) Hodne lidi maze treba olejem na retezy na motorky, coz je taky slusny svinstvo. Ale v mokru a v zime proc ne.
Pripojuji se k vaskovi, jediny duvod proc nepouzivat motorovy olej (a dodal bych, ze klidne i vyjety) je ekologicky. Mozna to trochu vic spini a chyta prach, ale ja stejne cistim a mazu retez po kazde jizde, takze to je celkem jedno jestli to lepi nebo ne. Motorovy olej maze vyborne. Ostatne je na to aby mazal vyroben.
No nevim, motorove oleje jsou stavene pro pouziti za uplne jinych podminek (vysoke teplotni rozdily, dlouha vydrz atd.). Obsahuji prisady, ktere mohou byt i zdravi skodlive nebo vyvolat alergie (umazes se od retezu). Myslim, ze zejmena pokud nekdo cisti retez po kazde jizde, muze mazat v podstate jakymkoliv olejem, ktery je dost ridky na to, aby se dostal do retezu. Neni vylouceno, ze obycejne oleje budou za normalnich podminek dokonce lepsi.
Kromě ekologických, hygienických a zdravotních důvodů v tom není celkem rozdíl.
Jediná věc proč existují "speciální" oleje na mazání cyklistických řetězů, je spíše v tom najít tu hranici, kdy to ještě dostatečně maže ale ještě nechytá nečistoty... Jak se to kterým výrobcům daří je ale jiná věc ;-)
Zatím nejlepším mazivem (co se mazání týče) na řetězy byl a stále je klasický "olej na šicí stroje a jízdní kola", ale to co se na něj nabalí po jediném výletu je prostě hrůza...
Ten olej, co zminujes, je sice bajecne ridkej a krasne do retezu zatece, ale funguje to tak maximalne za sucha a na silnici. Jestli se na to potom neco nabali, tak jenom tak prach. Az vyrazis nekam do lesa po desti, pri desti, brody, bahno, po namoceni retezu zjistis, ze je suchej a ze se ten olej proste smyl. Kdyz pouzijes neco poradne hustyho, tak to tu vodu odpudi, i kdyz bude obalenej az hruza, ale zustane mu ta hlavni funkce- ze je mastnej. A o to jde, aby to vubec jelo, trosku i radilo a nesukovalo se to.
O.K. Já to totiž bral podle sebe, v mokru a v dešti pokud možno nejezdím ;-) Prach a písek to ale chytá obstojně ;-)
Ale asi to tak bude, ono v době kdy byl "vymyšlen" asi nikdo nepočítal, že se s kolem bude jezdit tam kde se dnes jezdí ;-)
A asi bych to měl dostatečně vysvětlit...;-) Tento olej nepoužívám. Zkoušel jsem toho už dost, ale nakonec jsem zakotvil u Chainstaru s kapátkem... Ve spreji to stříká všude možně, jen ne tam kam by bylo potřeba... Lepí to tak akorát a inerval mazání je pro mne dostatečný, 150-200km. Pak jsem zkoušel Krytech od FinishLine, super mazivo, řetěz je po zaschnutí absolutně nelepivý, řetěz dokonale ztichne, ale vydrží tak jeden 50-60km výlet. Dry Lube od té samé firmy vydrží už celkem dost, ale na můj vkus už zase chytá prach apod...
nerad bych rozpoutal vášně, mazání řetězu se tady probíralo už mockrát a stejně sme se neshodli. každej má svůj postup. já naopak mažu co nejřidším protože si myslim, že i když se to smeje a jde to témeř nasucho tak že je to daleko menší zlo než když to nachytá bordel, kterej se dostane všude a o to víc obrušuje všechno, s čím příjde do styku.
vzpomínám si, že tu někdo při minulý diskusi o mazání popisoval, jak řetěz před prvním použitím povaří v látce, která se přidává do oleje v motoru (takovej ten superlubrikant, co maže i když urvete vanu a jedete desítky km) a pak jen sem tam přimázne a vydrží mu to celou sezonu, znova to udělá před další sezonou a tak mu řetěz vydrží 2 roky. samože záleží na tom, kde zrovna jezdíme ale zkrátka myslim, že neexistuje jednoznačný soud: tohle je dobrý, tamto blbost.
sem zvědav s čím se tu kdo ještě vytasí:-))
Tak se teda tasím :-)))
Než jsem přešel na autora + meridu, tak jsem jezdil na favoritu a řetěz jsem mazal výhradně motorovým super mogulem, prostě tím, co jsem lil do auta. Bylo to sice černý, ale ve výsledku řetěz i pětikolečko vydržely nesrovnatelně dýl, než u současných strojů, na které se používá mazací alchymie. A převodník tam mám dodneška ten původní :-).
A nebylo by spíš reálné zamyslet se nad tl. pastorků,absencí náběhů a šířkou řetězu proti dnešním ???Co myslíš-porovnávat neporovnatelné-tehdejší 5ti kolo s dnešní dejme tomu 9kou to tady poslouchám od strejců z Horní Dolní nejméně 1x týdně-ale u cyklisty bych to nečekal??!!:-O)))))
Tím to nebude, AI ;o) Já na svojí F1 (pětikolečko, dvoutác) zamlada řetěz mazal jen jednou ročně, a to na konci prázdnin před uložením do sklepa, tedy včetně umytí :o)
A nemusel jsem nikdy nic ohledně převodů měnit, a to ten řetěz mohl mít sakra přes 40kkm, když připočtu tu větší část, co na tom najel ještě můj táta.
Měnily se akorát špalíky, lanka a pláště/duše. Toť vše.
Kromě již zmíněných vad na kráse, jako je ekologický vliv nebo případné zdravotní komplikace, bych rád vyzdvihl jeden element již výše zmíněný.
Motorový olej je vyvinutý pro úplně jiné podmínky, tzn. maximální čistota a vysoké teploty, tzn. pravý opak toho, na co je vyvinut olej pro mazání řetězů jízdních kol.
Tím nechci shazovat jeho účinky, možná že to fakt funguje, ale pokud ho chce někdo opravdu používat, tak bych doporučil alespoň ty verze, které jsou určené pro studené zimy a starty v nich. Ty by totiž měly mít optimální vlastnosti i v nízkých teplotách, aby předešly poškození motoru nedostatečným mazáním.
Jinak osobně preferuji "suché" mazání, tzn. speciální oleje na řetězy jízdních kol, které utvoří jen tenký film, který zdánlivě není ani mastný. Nevydrží sice mnoho, doporučuje se mazat tak každých 100-150km, ale zase skoro nelepí, takže se s tím dá jezdit takřka všude.
Klasický motorový olej jsem zkusil jednou a dopadlo to dost bledě. Jen jsem sjel ze silnice a trošku to rozjel po polní cestě a za chvíli jsem měl řetěz obalený prachem a drobnými kamínky. Sice byl mastný, ale už se nelesknul, a začalo to i trochu skřípat.
Ale to je jen má zkušenost, třeba má někdo lepší.
Každej je vyvinutej na něco jinýho a na jiný podmínky. Je to asi jako s botama. Používám jiný na cestu do práce, jiný v práci, jiný na zahradu a o dost jiný když vyrazím na vandr a jiný v létě a jiný v zimě. Jasně,že jde vylízt na Gerlach v holinkách nebo chodit v létě ve sněhulích, ale dělat to nebudu. Ale pořád jsou to boty a vlastně se používaj pořád jen na chození. S tím olejem seš na tom podobně. Namaž to třeba máslem. Mazat to bude.
mne to vychádza takto, reťaz vyvariť v superšpeciále, namazať špeciálom, potom motorovým olejom, prebehnúť sa v bahne (pre vytvorenie panciera), potrieť ramou aby to nebolo suché a reťaz už len meniť :-)))))))))))
myslim, ze se zapomina na 1 podstatnou vec....ty spreje maji prisady, kt. tomu oleji pomuzou vyvzlinat do vsech mist. Kdyz se ten retez nastrika, je videt ze ten olej zabubla...
mazani jinym olejem muze byt ucine, ale retez se v tom oleji musi vykoupat, nebo este lepe - vyvarit.
Kazdemu co jeho jest. V tomhle tematu plati, ze kolik je lidi, tolik je i nazoru a jedine na cem je mozne se 100% shodnout je, ze mazat je lepsi nez nemazat. A ani to mozna ne :-)
kdo maze, ten jede to plati 100%... a nejen u kola, i ty lubrikacni gely maji neco do sebe :-)
Tak tady bych konečně mohla přispět do diskuze, ale raději budu i nadále jen číst... :o)))
To si jenom namlouváš.:-)
Kterou část věty máš na mysli :o)))
Tu druhou, první sis sama podmínila.:-)
Od té doby, co mám doma posvěcený olej od srdce darovaný už nic ničím jiným nemažu :o)))
Děcka,
na tomto místě je vhodné,
abych se ji i já zůčastnila.
Přišla radka a
ejhle,
diskuze dostává správný směr
asi jako něco o bublající pizze...
teď se nenechavá radka chytla gelu...
tož nevím děcka, nevím
kdysi dříve, ne tak dávno
jste si všichni slibovali,
že věcné diskuze nebudem
rozhazovat vlákny
ale něktrým Jozivkum a jiným děckám svědí,
moc svědí prstíčky, že jo
a nemouhou toho jen tak nechat
pa pa
Ale, ale, jak slibovali... Já jsem kdysi složila akorát slib jiskřiček a pak pionýrů a pokud si pamatuji, tak ani u jednoho jsem nic takového neslibovala.
Tak asi sis to slíbila jen sama sobě, takže ruce pryč od klávesnice a šup k troubě, ať ti nepřebublají puchýřky, Pamelo...
ja se snazim, aby ty diskuse byly srozumitelny sirokym masam :-)
:o)))
Vždy jsem mazal WD-40,ale pak jsem se tu dočetl,že nejlepší na čištění a mazání je obyčejná nafta,tak teď mažu naftou. Pro ekologii bych mohl přejít na bionaftu, nechám si to projít hlavou. Má s ní někdo nějaké zkušenosti???
Díky na tomto místě za všechny názory. Těžko však jednoznačně najít odpověď
Co se týká nafty, byla by to pro mne skvělá a relativně čistá alterntiva, ale nedovedu si ji představit jako kvalitní náhradou za mazivo.
Co na to odborníci?
to je nesmysl. Nafta moc nemaze...proc se musi mazat i vznetovy motory?
To s těma motorama je vtip, že?:-)
to neni ftip....proc se maze pist ve valci?
...aby se nám nezadřel...
..se ti fakt povedlo.
kde na ten humor chodíš?
To jsme to dvě ftipné, co?
No tak jo, tak dneska máš holt na mušce mě... Tak si to užij, ale přijít na pizzu čas nemám...
P.S.
a mimochodem, to nebyl ftip...
Aby motor dobře Shell.
...a aby se nezadřel :o)))
Pavlíno,
musím se ti už jednou přiznat, to máš tak.
Jak jinak na sebe mohu upoutat,
než že se všude vpletu a vetřu?
Víš, nesnáším, když jedna diskuze zůstane až do konce
věcná,
musím ji po mojim oživit
mám, humor, ostrovtip a intelekt
a vždy se někdo najde, kdo se přidá, ne?
A jsem to pávě já, radka, tady u nákoláků paní někdo,
kdo něco znamená, ne?
Jjak jinak se mohu zviditelnit?
když ne v rodince nakoláků
a - neříkej to ale nikomu -
jak jinak mám tu moji frustraci odbourat
když ne v rozbíjení vláken?
Děkuji ti svědomí radky,
mám pochopení,
víš se mnou Pavlínou je to podobné
jako s tou pizzou,
nedostatek lásky, pozornosti, a tak..
Já vím, ja vím.
Chápu tě, ale neměli bychom se někdy zamyslet?
Uvidím, uvidím
víš, když je to tak silné..
Jako droga, víš?
Já vím, ja vím
jako droga.
Pssssst!
Pavlinko tý seš kámoška.