Rád bych se s vámi podělil o svůj dnešní zážitek z cyklojízdy. Poněkud větrné počasí honilo po ulicích množství papírů a jeden z nich mi v horní části Václavského náměstí nepozorován vletěl do řetězu a s ním se dostal do "soukolí" přehazovačky.
Výsledek byl ten, že se kolečka přehazovačky přestala otáčet a při mém poměrně silovém způsobu šlapání to nemohlo dopadnout jinak, než že se milá přehazovačka "obtočila" kolem osmikolečka, zkroutila se i v podélné ose a vlítla mi do drátů, čímž zablokovala zadní kolo. Vedlejším efektem byl ještě zkřivený úchyt mého "supermoderního" plechového blatníku a zpřetrhané elektrické vedení od letitého dynama k zadní červené svítilně.
Situaci jsem řešil tím, že jsem vyprostil přehazovačku z drátů, abych kolo nemusel nést, ale mohl ho aspoň pohodlně domů odvést (3 km).
Máte někdo podobnou zkušenost? Zvláště v terénu se taková situace musí přece stávat poměrně často (listí, větvičky a podobně). Bylo to poprvé, co jsem se s takovou poruchou setkal. Byla chyba ve špatně zvoleném (relativně laciném) typu přehazovačky? Ve stylu mého šlapání? Mám příliš krátký řetěz? Nebo se s něčím takovým prostě musí počítat? Dá se takovým situacím nějak předcházet?
Budu vám vděčný za vaše náměty.
Tak tady jste se nám ztratil... No docela jsem na Můstku zírala s otevřenou pusou, když nás z více jak dvaceti cyklistů - vy jste to možná i spočetl, kolik nás bylo na Jiřáku - dojelo do cíle něco málo přes deset.
Jasne. Jeste prvni mesic po zakoupeni kola jsem jela v jednom parku a dostala se mi do zadniho kola vetev. Tenkrat jsem to nejak moc nevnimala a snazila se vyjet kopec. No zlomila jsem patku a XTkovou prehazku lehce ohla.
Hned druhy den se mi dostala vetev presne mezi prehazku a spodek kola. Bylo to v miste kde lesaci rezali drevo. Stacilo o pulku otocit klikou a urvala bych prehazku znova.
Proste v momente, kdy slysis, ze se ti tam neco dostava, musis prestat slapat.
Mě na ten defekt upozornilo až to zablokovaný zadní kolo. Já jsem hroznej "mlejn" - prostě bezmyšlenkovitě šlapu a nevnímám, jestli je kolo pode mnou ještě celý.
Ja jsem jeste nikdy prehazku nenamotal (tuk tuk), ale slysel jsem o receptu, jak nouzove dojet. Predpoklada se, ze u sebe nekdo vozi nytovacku (treba ten udajne zbytecny multiklic:o). Je potreba zvolit si nejaky rozumny prevod- treba stredni talir a co ja vim treti nejlehci pastorek vzadu. Rozmerit retez tak, aby sel okolo pastorku naprimo , tj, vynechat zniceny saltr a zkracenim retezu na zvolenou delku ziskame jeste dojezdu schopny singlespeed :o)
Nýtovačku na řetěz s sebou samozřejmě vozím a tohle řešení mě i napadlo, ale ty tři kilometry docházkové vzdálenosti mi za to nestály. Fakt je, že při vyprošťování z výpletu jsem tu přehazovačku dorazil. Ale stejně pochybuju, že by byla ještě použitelná. Stačilo mi, že jsem dosáhl toho, aby se zadní kolo vůbec otáčelo - abych to nemusel ty tři kilometry v tom větru nést.
Jo udelat z toho singl bez prehazky jde, ale musis mit dobrou retezovou linku, jinak to porad pada, ja to nezkousel, ale kamarad takhle nedojel par kilaku pred koncem Sela maratonu, proste mu ten retez porad padal.
Me se ale povedlo podobne dojet na favoriltu 12 km, i bez nytovacky a jakyhokoliv naradi. Taky mi rupla prehazka, uz nevim proc... Tak jsem asi pobavil kolemjdouci lidi, zbytek prehazky jsem rozdupal a rozbil dlazebni kostkou abych ji sundal z retezu, kdyz jsem nemel vercajk, nechal retez jak byl, skoro se tahl po zemi, ale kdyz jsem se na tom kole moc nevrtel, tak se dalo dojet, spadl mi na tech 12km asi 4x... Ale dojel jsem a o to jde ne? :-)
podobně jsem vloni při posledním terénku odrovnal svou přehazku.
slacek o průměru cca.40mm mi ve sjezdu obskočil bravurním lopem do drátů zadního kola přesně mezi rám a řetěz. Ačkoliv jsem nešlapal a sjezd byl z těch techničtějších (tzn. jel jsem pomalu), posunul klacek řetěz tak, že se přehazka namotala do pastorků. Poměrně brutákně jsme ji museli vyprostit a následovaly 2 kilometry "koloběžky" do nejbližší obce, kde jsem se vnutil do dílny jednoho dědy a po odmontování přehazku ve svěráku srovnal natolik, že byla schopná dojet zbejvajících 40km. Pravda házela obkolečko ve třech stupních, ale dalo se :-)
Jo a světe div se - výplet to vydržel!
Tohle jsou mé názory: Měl jsi prostě smůlu, předcházet se tomu samozřejmě dá, když přestaneš jezdit.:-) Délka řetězu na to vliv nemá, šlapání jabysmet, láce přehazky už vůbec ne. Stanou se horší věci.:-(
To jsem si oddychl. Už jsem si myslel, že jsem něco dělal špatně. Asi jsem měl víc sledovat, co mi lítá do řetězu. Určitě by taky neškodilo víc citu v nohách.
Jinak kolo už mám v pořádku. Vskutku hrozivě vyhlížející defekt mi rychle (během několika hodin) a velmi lacino opravili ochotní a šikovní montéři v cykloprodejně a opravně v ulici Lounských. Tuhle provozovnu doporučuju vaší pozornosti: Jsou malí, ale šikovní. :o)
Radši se dívej na cestu a ne do řetězu, indexový řazení to zvládne i bez tvý pozornostiu.To by mohlo skončit nejen zničenou přehazkou nebo výpletem. A s citem v nohách si starosti dělej jenom při řazení, vždycky trochu uber plyn. Když ti tam něco vletí, stejně s tím nic nenaděláš. Kolega tlačil terénem do kopce, chytil větev a měl po přehazce.:-)
Při řazení samozřejmě podstatně snižuju sílu, kterou působím na pedály, ale zvlášt v kopci to není vždy snadné. Občas to bývá problém při rozjíždění na křižovatce, kdy někdy potřebuju řadit a přitom co nejrychleji opustit křižovatku kvůli své bezpečnosti.
Párkrát se mi stalo, že jsem takhle přesmykačem nebo přehazovačkou roznejtoval řetěz. Naštěstí s sebou vozím nejtovačku, takže to vždycky během pár minut secvaknu, ale při svém způsobu mazání řetězu jsem pak od toho zaprasenej, až pán Bůh brání. :o)
Z vlastní zkušenosti se mi zdá, že řetěz se roznejtuje jenom v místě, kde jsem ho nebdale snejtoval. Jinde se mi ještě nepřerušil. A k tomu řazení, jezdíš už dost dlouho, tak musíš vědět, že se odřazuje před křižovatkou a při nájezdu do kopce. Aspon já to tak dělám.:-)
Samozřejmě. Řadit už před křižovatkou nebo pod kopcem jsem před lety učil i své dcery. Někdy to ale třeba není možné.
S tím řetězem je to u mě těžký. Já dojíždím řetěz až do úplného zničení, takže ke konci životnosti má úplně jiné vlastnosti než řetěz nový. Nedbalé snýtování řetězu se většinou projeví hned, ale u mých vytahaných řetězů to bývá spíš už únava materiálu.
Mimoto já řetěz nesmírně přetěžuju, protože jsem zvyklý jezdit poměrně silově, natvrdo. To při mé pohotovostní váze přes 120 kg (většinou ještě s batohem na zádech) řetěz enormně namáhá.
Bikelive? Tam jsou super lidi :) Kolo ma odtamtud a servisuji na jednicku.
Jo, přesně tam. Jsou to moji "dvorní dodavatelé". Moc fajn lidi. Dříve jsem byl zákazníkem pana Ladislava Petra v Nušlově ulici ve Stodůlkách, ale měl jsem to moc daleko. Ale jinak je pan Petr hrozně fajn, takže pokud to tam má někdo blízko, můžu doporučit.
Pak jsem zkusil Štěrbu v Nuslích, ale jsou hrozně drazí a taky strašně nadutí. Nejvíc mě otrávili tím, že mi pořád něco vnucovali a vychvalovali. Nad mým kolem a mojí cyklistickou "nevýbavou" se jen pohrdlivě ušklíbali - a to já nemám zapotřebí. Kromě toho byli velmi neochotní, co se týče servisu kola, a navíc jim to vždycky strašně dlouho trvalo.
Těm milým lidem v Bikelive sice chvilku trvalo, než si na mě zvykli, ale jsou fakt prima.
Serivs v Nušlově a ještě k tomu dobrý? Konečně něco, co mám blízko, teda ne že bych ho zatim nějak zvlášť potřeboval, ale čert nikdy nespí.
Každopádně opravdu dík za tip, nebydlim daleko, ale že tam nějakej servis je sem vůbec neměl tušení
Doufám, že tam ještě je - už je to přece jen pár let, co jsem tam byl naposled. Měl tam nápis Cykloservis. Pan Petr byl vždycky velmi ochotný a na to, v jak stísněných podmínkách tehdy pracoval, byla jeho rychlost a spolehlivost obdivuhodná.
Jo, s trochou snahy sem našel webové stránky: http://www.cykloservispetr.cz/ takže zdá se, že to funguje stále, skvělé