Teda řeknu vám, že Pavlína mě nechává v klidu, naopak, dost se tam bavím :-))).
Nicméně na dvě věci, resp. slova (ve vztahu ke kolu) už začínám i já být alergický :-) - a to na "dávkování" a "nekompromisně". Objevují se v testech kol poměrně hodně často, to dávkování hlavně ve spojitosti s hydrama, to nekompromisně ve spojení s čímkoliv.
Přece když chci zabrzdit, tak zabrzdím, a je jedno, jestli kotoučema nebo véčkama. Prostě zmáčknu páčky a brzdím, tak jakýpak dávkování. A když brzdím přerušovaně, tak při stisku mě přibrzděj jak kotouče, tak véčka. A myslím, že při tom dávkuju úplně stejně. Je fakt, že u hyder potřebuji vyvinout menší stisk, ale při delším brzdění z kopců mě ty dva prsty bolej úplně stejně jako při véčkách. A to zcela nekompromisně :-)))
Tak jak je to s tím dávkováním - je schopen mi to někdo objasnit? :-)
No hurá, konečně technický dotaz, na který MOŽNÁ umím odpovědět :o)
Takže, dávkování brzdného účinku je o křivce nárustu brzdného účinku vs. vynaložené úsilí. U klasických véček je tento nárůst dost skokový, především v koncové části. S véčky se ti samozřejmě může dařit brzdit přerušovaně, jemně, středně, silně a pak blokovat, pokud to tak mohu říci. Moje osobní zkušenost s rozdílem mezi hydrami a véčky je v tom, že hydry mají "navíc", asi takhle: nejjemněji, jemně, středně, silněji, silně, velmi silně, blok. Největší zaznamenaný funkční rozdíl je u stupně "velmi silně". Tzn. když se to člověk naučí, tak lze s hydrami brzdit maximálně intenzivně, těsně před hranicí zablokování kola. Tohoto efektu se mi u véček nikdy nepodařilo dosáhnout (i když věřím, že třeba hydraulická véčka to zvládnou). U véček je to prostě o tom, že při postupném zesilování tlaku na brzdové páčky se nárůst brzdového účinku v jednu chvíli jakoby zastaví, pak dlouho nic a pak se kolo najednou zablokuje.
Takže hlavní rozdíl v dávkování brzdného účinku mezi kotoučovými hydrami a klasickými véčky vidím v tom jak citlivě se dá přidávat/ubírat brzdný účinek, tzn. NENÍ POTŘEBA brzdit přerušovaně, a také v hranici maximálního brzdného účinku před tím, než se kolo zablokuje.
No a pak je třeba nezapomínat i na takovou drobnost, že když budu mít těžkého jezdce na robustním MTB, řítícím se vysokou rychlostí z kopce, který náhle potřebuje zastavit, tak tam bude asi největší rozdíl. U véček prostě v tuhle chvíli zadní nezablokuješ, na to jejich výkon nestačí, a na předním kole se taktéž nedostaneš ani na hranici, aby ti to začalo odlehčovat zadek. S hydra kotouči (ale bavíme se o slušných brzdách) zadní zablokuješ kdy si zamaneš a zrovna tak (když budeš hodně šikovný), můžeš dokonce pomocí citlivého dávkování na předku dostat kolo de facto do vzduchu na přední kolo (samozřejmě jen mírně, jinak dáš "lachtana").
Je ale třeba nezapomenout, že takovýto výkon a citlivost s sebou nese i rizika. Když ve vysoké rychlosti "hamstneš" na véčka, tak napřed zpomalíš, a pak se teprve možná kola zablokují a plácneš sebou. U slušných hyder je velká šance, že kola blokneš i v té vysoké rychlosti a výstavně se přizabiješ.
* pozn. autora: nejlepší véčka která jsem kdy jezdil, byly klasické nejlevnější Shitmana a BBB špalíčky. Naopak hydry mám Sh New Deore LX, 160mm vzadu, 200mm vepředu, hodně jedovaté. To mohlo ovlivnit můj přispěvek a zkušenosti.
** pozn. autora 2: bavíme se samozřejmě o MTB (HT nebo celopéro) obutém do solidních terénních plášťů větší šířky. Pokud bychom se bavili třeba o crossu na nezpevněném povrchu, tak tam se dle mého tyto rozdíly velmi smazávají, protože je podstatně menší adheze a tím pádem i véčka mají dostatečný účinek s tím spojenou citlivost.
Teda Matyxi :-), teď jsi u mě stoupnul hodně nahoru :-))), hlavně mě doslala ta "křivka nárůstu brzdného účinku" - i kdyby to tak nebylo, tak to je už hodně vědecký :-)))
Já se to snažil psát nevědecky. Také jsem mohl místo vlastní zkušenosti použít vyčtené znalosti, a to by pak byl samý pístek, třmen, bary, křivka, směs, hustota, Nm a tak podobně :o)) Ale lidsky se to dá shrnout děsně jednoduše: prostě u hyder za tebe pracuje fyzika, takže musíš vyvinout menší sílu na mnohem větší tlak na brzdě, a tak i přes zdánlivě nevýhodnou pozici kotoučů to brzdí silněji a zároveň je to citlivější.
No, s tim odstavcem o tezkem bikerovi z kopce moc nesouhlasim neb mi nedela potize pri brzdeni jet metr dva po prednim. Nekdy i umyslne abych pobavil divaky. (no a pak sebou nekde seknu a zase si dam chvili pokoj... :-)
Ale jinak mas asi pravdu, Slovo "davkovani" je mnohem prihodnejsi ve spojeni s temi brzami co potrebuji mit na naboji pridelany takovy to plechovy kolecko.
Mě to nedá můžu tě doplnit?
Docela se těším na tvou návštěvu hodně toho budem ověřovat :-)
Jako mám připravené laické testy na vidlice, tak mám i na brzdy a to dávkování tam má výklad který se ukáže přímo a prakticky.
Výkon brzdy má smysl měřit jenom na předním kole, zablokování zadního je příliš časné a o nějakém dávkování nic nevypoví.
Takže test - rozjedeme kolo, nijak závratnou rychlostí 10 - 15 km/h.
vezmeme ostře za páku brzdy a opravdu jedovaté brzdy by nás měly postavit bez dalšího přičinění na přední kolo, do stojky.
Mnoho Véček tohle bez problémů dokáže a většina kotoučů, kromě těch dražších bohužel notně zaostane.
Dávkování brzd je potom ten moment, kdy namísto toho aby nás tenhle akt zabrždění katapultoval přes přední kolo, tak jde regulovat brzdný výkon tak aby se jízda proměnila v plynulou jízdu po předním kole . To vše pouze pouze dávkováním brzdy. Tomuhle se říká a takhle v paxi vypadá ono dávkování brzd.
Zatímco Véčka s výkonem většinou nezaostanou a mnoho kotoučů překonají tím výkonem, tak v tom dávkování mají výhodu kotoučovky. Véčka se vás budou snažit nekompromisně přehodit, kydž už takhle zaberou.
A teď je otázka, jsou dobré špatné kotouče, kteríé nepodávají dostetečný výkon a tedy ono dobré dávkování ani nepoužijí a nebo Véčka, která někdy mohou i to dávkování poskytovat celkem plynulé.
Ono to dávkování je důležité hlavně na výkonných brzdách a vlastně to rozhodující ale upozorňuju, jenom na výkonných.
Já se do této diskuze také vetřu ;-)
Když na to tak koukám, tak ta návštěva u Tebe bude asi na celý víkend, minimálně ;-) Nejdřív rozborka, údržba a pak sborka našich vidlic, včetně odborné přednášky... A teď do toho ještě přibylo testování brzd, opět s odborným výkladem ;-)
Matyxi, Airline, neměli bysme si pomalu už rezervovat ubytování ? ;-)))
A to mám ještě novinky produktové 2007 :-)
K dispozici je odteď už je třeba Epicon.
I já se těším na Vaší návštěvu.
Díky za doplnění a také velmi dobrý příklad. Já jsem z praxe bohužel omezen zkušenostmi s velmi slabými véčky a poměrně slušnými kotouči. Bohužel jsem neměl možnost osobně otestovat nějaké hodně dobré véčka.
Budeš mít samozřejmě příležitost.
Takováhle porovnávání s lidmi kteří mají zájem vydá za daleko víc, než mnoho slov kolem toho,.
Proto jsem rád, že přijedete.
Hezky :o) Ja beru snadny davkovani jednoduse jako moznost snadno a efektivne brzdit na same hranici pred zablokovanim kola, a to jde u dobrych hydraulik proste daleko lip nez u vecek. A navic za vsech povetrnostnich podminek.
A malinka poznamka- hydraulicky vecka snad ani neexistuji, snad hydraulicky rafkovy brzdy (treba Magura HS 11 nebo HS 33).
Jasně, moje chyba, myslel jsem ty Magury.
Kdepak bylo už snad všechno, byly i hydraulická Véčka, tuším Wengler.
Dokonce i lankem ovládané hydrauliky ;-)
...kotoučovky...
Jo, byly to první AMP a lanko vedlo až k brzdě a tam ovládalo přímo hlavní válec brzdové pumpy a přes něho pak válečky.
Promax má něco takového stále na webu ;-) http://www.promax.com.tw/english/disc_brakes...
já bych řekla že i véčka jsou, na dovolené jsem je vyděla na kole jednoho chlápka, a to už před šesti lety. Kolo mu pak o dva roky v Holandsku ukradli. Ale co to bylo za značku tak to nevím.
Teda to musela být fuckt síla, když si je dokonce vYděla :o)))
No když už jsem u toho, tak mě rozčiluje, když někdo říká, že jde do Globusu místo do Globu apod. Nemám tyhle geniusy rád. :o))
Tak nevim, kdo z nás je "chytrolín". Já to cítim opačně, vadí mi (třeba na Discovery) Herkulem místo Herkulesem (název letadla, ne osoby!). Nějak mě to tahá za uši.
A podle spisovné češtiny:
"glóbus koule znázorňující např. zemský povrch, 2. pád glóbu/glóbusu; množ. č.: 1., 4. a 7. glóbusy/glóby
Globus nákupní středisko (2. p. Globusu)"
možná změnily pravidla, ty poslední jsem nečet, ale bylo to normálně podle pomocnýho vzoru genius. Tedy bez genia, bez globu atd.
A nech si ty sexistický diskriminace, když už jseš takovej pedant joo !? :-))) Ženský fakt nemůžou za všechno.
:-)))
A proč tedy "cherche la femme"...? ;-)))
Nevymyslel to chlap ? :-)))
Navíc to znamená "za vším hledej ženu" ne "za všechno může žena" :o)))
Zlvášť když za to může Adamovo žebro :o)))
Hele, dobře ti radím, nerejpej do genia a zajdi si radši do Globa ju ?
A kdyz nekdo mluvi o deji v davne minulosti s pouzitim pritomneho casu. V cestine nas ucili, ze se to sice smi, ale vseho moc skodi. Nekteri redaktori v radiu a internetovych novinach uz ani jinak mluvit/psat neumi.
Oni toho neumějí víc, všim sis, jak většina neumí používat sloveso "soustředit"? Nebo mluva policejních i jiných mluvčích, připomíná mi bývalou normalizovanou vojenskou češtinu.
A vvvvo ttttom to je :-)))
Ty si "nekompromisně dávkuješ" a "děláš" Sechelly. Tvůj kolega by "do toho také šel", ale" může dělat" akorát koupaliště v Říčanech, proto křivka nárustu jeho vytočenosti neustále stoupá. :o))))))
Měj hezký den:o)))
Jak to myslis, s tim soustredit? Ze to slovo nepouzivaji?
Třeba místo soustředím se na... se hojně používá "budu se soustředit na...", nebo si pletli křest s chřestem: Zúčastnili se křestu desky místo gramaticky správného chřestu.:-))) Časem si na další vzpomenu, je toho moc a už jsem proti tomu celkem imunní.:-(