Zdravím, slovutní bikerové :-))).
Včerejšek mě postavil před zásadní rozhodnutí - dát nový zadní ráfek na krosse, anžto tenhle už hrozí deformací. Tak uvažuju o dvou variantách: ráfek 36 děr + trojnásobné křížení drátů nebo ráfek 32 děr + čtyřnásobné křížení drátů. Radši bych udělal ten "36" - mám na to doma nový náboj. Moc se mi ale nechce amatérsky dělat čtyřnásobné křížení, protože takhle jsem zatím neplet.
Otázka zní takhle: myslíte si, že čtyřnásobné křížení uveze obecně větší hmotnost než trojnásobné? - samozřejmě myšleno při stejné kvalitě drátů. Anebo platí víceméně rovnost "36 děr + trojnásobné křížení = 32 děr + čtyřnásobné křížení".
Děkuji za názory :-).
V tom prispevku si, zda se, protirecis. Bud tam nepatri sluvko "ale" anebo jsi myslel v prvni variante "rafek 36 der + CTYRnasobne krizeni".
Ja ctvere krizeni dratu vyplest neumim, ale vemu li to ciste fyzikalne, tak u ctvereho krizeni se pouzivaji (IMHO) delsi draty, je tam tedy vice hmoty pri stejnem zatizeni a mohlo by to tedy byt teoreticky pevnejsi. Ale:
Teoreticky neni mezi teorii a praxi zadny rozdil... Prakticky ano. (Yogi Berra)
Spise si myslim, ze to bude "jen" pruznejsi. V kazdem pripade tezsi a osobne bych radeji volil kombinaci rafek/naboj 36 der, dvojky nezeslabovane nerezove draty a mosazne niple v klasickem vypletu. Pri pouziti kvalitniho materialu to vydrzi vsechno.
mqt: tos mě dostal :
"ale vemu li to ciste fyzikalne, tak u ctvereho krizeni se pouzivaji (IMHO) delsi draty, je tam tedy vice hmoty pri stejnem zatizeni a mohlo by to tedy byt teoreticky pevnejsi"
Delší lano unese víc než kratší (při stejném průřezu a materiálu) - dobrý :)))
Míň drátů unese samozřejmě míň, ale čtyřikrát křížený výplet bude pružnější (ani ne kvůli počtu křížení, ale úhlu sklonu drátů). Rozdíly budou pro tenhle případ tak do 5ti%, takže to nepoznáš!
Co se týče délky drátů máš recht, jako s tím lanem. Ovšem v každým místě křížení se část síly roznáší na druhý drát, plus klesající strmost rozložení zatížení s rostoucím natočením drátů vůči radiálnímu směru. Proto čtyřnásobný vydrží víc než trojnásobný výplet, a víc materiálu je spíš důsledek než příčina, což je ten bod kde to mgt trochu zmotal.
Dekuji nacelniku ze ses me zastal :-)
Obcas se mi to stava... Jednou jsem na zkousce zkousejicimu tvrdil a pomoci Maxwellovych rovnic odvodil (s chybou takze blbe), že intenzita vyzareneho elektromagnetickeho pole se v zavislosti na vzdalenosti od anteny nemeni. Vubec mi nedoslo jaka je to blbost,, proste jsem si to odvodil, tak jsem tomu veril. Chvili na me cumel jak puk a pak me vyhodil :-) Chudak, co vsechno si od nas musel obcas vyslechnout....
pokud potrebujes unosnost, vol 36 dratu s krizenim 3x.
32 s krizenim 4x je pruznejsi - zadni kolo Ti pri vyssim zatizeni muze "plavat" Pry je "komfortnejsi". Nepocitil jsem. To plavani ano.
Pokud je otazka i jake draty - doporucuji DT Alpine III.
Ok, díky - dám 36 děr + trojnásobné křížení. Nicméně i když dráty DT patří k tomu nejlepšímu, já zůstanu u levnějších Hvězdonic - mám je tam a nepraskají pode mnou, takže nač je měnit :-).
Tvoje dobré rozhodnutí potvrzuje i moje praktická zkušenost. Měl jsem 4xkřížený výplet na zadním kole a furt se kroutil ráfek, praskaly dráty a skoro po každé vyjížďce jsem musel centrovat. Tak jsem to přeplet na 3x křížení nerezovejma dvojkama a byl pokoj. Podotýkám, že to bylo v době, kdy jsem byl ještě do cent.
4 nasobny krizeni se nedela - este sem ho nikde jinde nevidel, jen jednou u sebe - koupil jsem novej, vyssi rafek a nechtel sem kupovat novy, kratsi draty. Problem byl v tom, ze se pak ten drat dotykal hlavicky vedlejsiho dratu. Ale jinak bez problemu.
Urcite se ale nikomu nebude kroutit rafek kvuli tomu, ze mel 4 nasobny krizeni - leda ze mel prilis mekkej vyplet....
Si asi trochu tezsi, ale nikterak extreme :-)
Doporucuju 32 dratu, 3x krizeni, qalitni 2stennej rafek, qalitni draty (nejlepe DT) a dostatecne tuhej vyplet.
Poraďte, kam chodíte kupovat ty dráty DT swiss ALPIN III. Bývají DT swiss Champione, ale jine.
Také bych rád kvalitní niple, které se nepovolují, ale nikide jsem je nesehl. Vy ano? A kde?
Ty jsem kupoval pred 3 vlastne uz 4 lety v Ml. Boleslavi v dnes jiz neexistujicim obchode. byly/i/ na objednavku s dodaci lhutou 3 tydny. Z toho mi vychazi ze by to slo prez nejaky e-shop ?
niple - na svych strankach nabizi DT i niple dokonce i lepidlo na niple. Ja tam mam obycejne Hvezdonice/mosaz/. drzi a po dotahnuti vypletu uz nepovoluji. Ono to povoleni vypletu je vetsinou zapricineno tim ze si hlavicka dratu udela "luzko" v nabe.
Pokud chceš návod, jak vyplést kolo s libovolným křížením, tak se mrkni na http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Je to sice ukázané na 3x36, ale algoritmus jakým se tam přídá první červený drát vedle ventilku, pak zbývající červené a pak se začne žlutá sada o díru vedle, ten se nemění. Rozdíl bude jen v tom, že jak tam dáš první tmavomodrej drát, nakloníš ho víc, aby cestou od náboje k ráfku překřížil ne tři ale čtyři červené dráty. Jinak se vůbec nic nemění, veškeré centrování a podobně je furt stejné jako u trojitého křížení, takže se neváhej do čtverného pustit, pokud po něm toužíš.
Na druhou stranu trojitě křížený výplet 36 drátů vydrží podle mě celkem cokoliv, pokud je ráfek dvojitý a dráty nerezové. Ani nemusí být DT, hvězdonické nerezáky mi zatím vždycky stačili. Moje lehokolo je sice odpružené, ovšem na druhou stranu žádné nadlehčení těla na hrbolech se nekoná, každý kámen nebo kanál si ten výplet vyžere hezky naplno. Přesto jsem necentroval už minimálně 5000km a neháže to o víc jak 1mm.
A kde se dají ty tvé Hvězdonické nerezáky sehnat?
Jen pro vaši informaci pánové-Hvězdonice vyrábí dráty z materiálu fy Sandvik(Sweden)-stejně jako DT a nejspíš i jiní,jen stojí polovinu-co se DT upřít nedá je lepší kvalita závitů a niplů,což je nejspíše dáno technologií výroby,popř opotřebením strojního parku.Jinak se dá říci,že pletu tak půl na půl-někdo chce české,někdo švýcarské:-o)))))Jen občas se objednávají Sapimy,ale že bych viděl nějaký extra rozdíl,to nevidím-kromě ceny.Pozor na nerez paprsky neznámého původu-my jim říkáme Taiwan nerez-jsou velmi tvrdé,napohled efektně lesklé,ale pro svoji tvrdost praskají,je to zrádný výplet-drží-a jen praskne první,spustí se doslova lavinový efekt :-o)))))
Teď jsem kupoval kola s nerez výpletem značky Mach 1.To je taky Asie?
Měli by je mít normálně v běžném prodeji, je to víceméně nejběžnější výplet. Jinak se dají koupit přímo ve hvězdonické šroubárně, v libovolném počtu (třeba 1 kus). Kousek od Hvězdonic (několik málo km) je pak na Sázavě další výrobce výpletů + niplů - mezi Choceradama, resp. hospodou U žraloka a Samechovem(rovněž prodává v libovolném množství). Oba dva měli stánek na Sport Life, tak sem to tam z nich vytahal. Mám doma navštívenky na oba, tak jestli chceš, dám Ti je (ale našel bych je až přes víkend).
Mívají je v cykloobchodech celkem často, ale já je mám na Azubu tak nějak "defaultně", Azub je bere z Hvězdonic a dává na všechna kola, nebo to tak aspoň bývalo.
Z DT Swiss mám dojem, že jestli ten drát stojí sedm korun, tak aspoň dvě a možná tři z toho jsou čistě cena za značku, protože o tolik lepší než drát ze stejné oceli stejné tloušťky ten DT být nemůže. U člověka co na kole nejezdí nijak extrémně (že by závodil, třeba) je podle mě trvání na DT snobismus, praktický význam to nemá. Ale snobismus je půlka všech prodaných kol, kdekdo s nájezdem 2000km ročně 80% asfalt má přehazku Deore, že. Takže komu se líbí DT, nenechte si ode mně nadávat do snobů a klidně na nich jezděte dál:-).