Mozna neco najdes tady http://www.sweb.cz/michal.rus/semestralka/
Rozdíl je velmi jednoduše řečeno ve finálním složení legujících prvků,které posouvají materiál rámu k té či oné požadované vlastnosti(např, mez kluzu,která je důležitá z hlediska trvalé deformace rámu),k tomu přistupuje pochopitelně spousta dalších faktorů jako tvar trubek,použití HFS či TFS.Slitiny s označením T6 jsou následně tepelně upravovány po svaření rámu ve spec. pecích,které ještě vylepší pevnostní hodnoty materiálu.A praxe???Stejně nic nepoznáme:-O))))))),jen to zaplatímeAle vážně,tohle se samo netýká rámů levnějších kol-každé sáhnutí na rám navíc stojí peníze a tak se s tím setkáme jen u těch lepších rámů a největší jistoty jsou u tzv. hand made výrobců.A taky je spousta rámů ze stejných materiálů,ale z obchodních důvodů používají výrobci odlišný název .
OT:
Vůbec tomu nerozumím... Ale konkrétně 6061.T6 jsem snad u rámů ještě neviděl. Spíš jsem na to narazil u představců a třeba rohů, možná sedlovek apod.. Také mi ten materiál připadá o hodně tvrdší než co se normálně používají na rámy. Jakoby byl tvrzený nebo kalený... Ikdyž u hliníku asi těžko ;-)
Může mi k tomu někdo něco říct ?
no třeba Superior ná z 6061.T6 snad celou kolekci...
Že by ?
A nebude to tedy už moc tuhé, nepružné...?
A proč by se nemohly upravovat tepelně i jiné výrobky než rámy.Jasně je řečeno,že nabudou požadovaných vlastností až po tepelné úpravě-prosím nezaměňovat s tepelnou úpravou na odstranění vnitřního pnutí po svaření.To je něco jiného.6061 T6 je na kolech naprosto běžný materiál a jaké jsou výsledné vlastnosti rámů-to už nechte na odbornících-uvědomte si,že tímhle se zabývají týmy lidí,kteří mají za ůkol dosáhnout co nejlepšího kompromisu-nic jiného to totiž není.Rám kola toho musí splňovat příliš mnoho od pružnosti přes krut až po pevnost a to v každém místě jinak :-o)))
Dotaz na vyrobce (3 roky zpatky):
……..
……..
Vy jste prece take u crossovych modelu snad jeste v r.2000 pouzivali 7005. Proc jste presli na 6061? V cem je lepsi 6061 (Al-Mg-Si) oproti 7005 (Al-Mg-Zn) a naopak - proc nejdrazsi horske modely stavite na 7005?
……..
……..
Odpoved od vyrobce:
================= =================
Od (From): "Brož Radim" <[email protected]>
Komu (To): "Jarda Kurzveil" [email protected]>
Kopie (Cc):
Předmět (Subject): Re: Credit 2003
Datum (Date): 5. 2. 2004 9:46
==================================================
……..
……..
……..
V čem je lepší ta či ona slitina Vám nikdo nepoví. Je to jako srovnávat blondýnu a brunetu. Každá je v něčem trošku jiná, ale zásadní rozdíl v nich nehledejte. ALU 6061 je mnohem náročnější na dodržení technologického postupu při teplotním zpracování materiálu, ale je o něco málo levnější. Použití ALU 7005 na dražších kolech je hlavně z důvodu vyšší pořizovací ceny a menšího rizika při zpracování materiálu. Pokud totiž dodavatel nedodrží přesné podmínky při zpracovávání ALU 6061 může být rám příliš měkký nebo naopak příliš tvrdý již na začátku a tím dříve křehčí. My spolupracujeme s velice kvalitní továrnou a tak mám důvod věřit, že jejich plně automatické zpracování materiálu je naprosto spolehlivé. Ostatně za poslední 4 roky masového používání ALU materiálu nám prasknul jeden kus a to mám ještě vážné pochybnosti o užívání crossového kola 15-ti letým mladíkem. Údajně na kole běžně skákal ze schodů.... Šlo o náš model Energy.
………
………
………
No a co v podstatě píšu výše???....rozdíl nepoznáme,jen to zaplatíme...,různé obchodní názvy pro stejné věci,zpracování u velkovýrobců a dodržení technologického postupu jsem ani nerozváděl,protože to je na další téma.Duratec zase používá slitinu 7020,která se rovněž tepelně upravuje a u takového výrobce bych měl důvěru vzhledem k počtu vyrobených rámů a tradici na trhu.Ale to jsou už diskuze na dlouho a v podstatě mnoho nepřinesou-každý výrobce brání ten svůj materiál a my zákazníci si toho buď nebudeme všímat a nebo budeme hledat to o čem si myslíme,že pro nás bude lepší :-o))))).Faktem je,že ale vývoj rozhodně nespí a i když to možná úplně nepřipustíme posouvají se možnosti "hliníku" stále výše i když už se zdálo ,že jsou u konce:-o)))-viz útěk Meridy od Magnézia zpět k Hliníku,kdy se podařilo vyrobit rámy z tohoto materiálu blížící se vlastnostmi prvně zmiňovanému-ovšem podstatně levněji.A propos-po 3 letech jsem osedlal kolo odložené ve sklepě na ocelovém rámu-Fort-CC 90DB-už jsem zapomněl,že kolo může být taky docela pohodlné :-O))))
Žádný hliník se nevyrovná starým dobrým tennostěným ocelovým trubkám. Za to dám krk. Na fitness kole jsem zkoušel hliníkovou silniční vidli. Hrůza a děs, kostitřas! Dal jsem místo ní tenkou, směrem dolů hodně zeslabovanou CrMo za 1/4 ceny té silniční. I když je o 1/4 kg těžší, jízda sní je nesrovnatelně příjemnější. Hliník je shit. I když se kvalitní železné rámy už nevyrábí, nadějí do budoucna je že alespoň ceny karbonu stále klesají.
Ja myslim, ze je zbytecne resit zda ten dural, nebo ten dural. Obycejnej smrtelnik rozdil nepozna. Vetsinou stejne ty nazvy vznikaj jen proto, ze se duralove slitiny meni a vznikaji nove a nove. Jedna je takova, druha je trosku makova. Snazej se docilit co nejlepsi vlastnosti, zpracovatelnost a tak porad badaj, badaj a badaj a hold to museji obcas i pojmenovat.
Spis bych resil, zda dural/ocel/titan/karbon...tam uz clovek trosku neco pociti.
No podle me ani spousta nesmrtelniku ten rozdil nepozna:-)). Dotaz ale znel ne jak poznam rozdil, ale jaky je rozdil. Jen tak, ciste ze zajmu. A protoze i me toto pred casem docela zajimalo a odpovedi typu “jina slitina, jine zpracovani, jiny technologicky postup,…” me nic noveho co bych uz nevedel nerekly, proto ten dotaz primo na vyrobce. Odpoved jasna, strucna, srozumitelna:-))
No mit vic casu, zajdu do knihovny CVUT a zjistim vse:-))))) Urcite by se dal nekde najit materialovej list a tam by bylo vse:-)
Je to asi mesic, co jsem cetl o jednom zajimavym srovnavacim testu. Slo o MTB HT, stejny velikosti, podobna geometrie, ruzny firmy, jenom jiny material- karbon, titan, hlinik, kombinace hliniku s karbonem a ocel. Ramy obalili silnou vrstvou jakysi omotavky, aby neslo poznat ani silu trubek, natoz neco jinyho. A pak probehl "slepy" test jejich vlastnosti. Podileli se na nem redaktori casopisu, hobbici i zavodnici. Vysledek byl ten, ze ve vetsine pripadu testujici poznali jenom ocel a karbon, resp. Al/karbon, zbytek uz byl veci nahody.
Resit rozdil mezi duralem rady 6... nebo 7... mi prijde o nicem :o) .
Z kazdyho z jmenovanych materialu muze zkuseny vyrobce vyrobit ram v podstate jakychkoli vlastnosti, lisit se bude nejvic ve tvaru, v hmotnosti, v zivotnosti, jenom konkretni material proto nikdy nemuze byt zarukou a nositelem konkretnich vlastnosti.
A který byl hodnocený nejlépe?
Fandím oceli a karbonu.
Nejlip vysel celokarbon pro pohodli a hmotnost (ale vzdycky jde jenom o konkretni model), z uzivatelskyho hlediska dural s karbonovou zadni stavbou- pohodli+ hmotnost + rozumna cena. S oceli nic novyho pod sluncem- krasne pohodlna, ale tezka.
Nicmene zvlast mensi a ne az tak zkuseni vyrobci delaji vetsinou karbonovy ramy stejne tezky jako hlinikovy (radsi je predimenzuji, nez aby riskovali), o jejich vlastnostech nemluve. I kdyz nektery vibrace karbon pohlcuje uz z podstaty materialu. Na oplatku zase vybornej ocelak nemusi vazit az o tolik vic nez dural, takze pro nezavodni ucely muze jeho pohodli prevazit nad par dkg navic.
presna tak...dobry ocelak se vyrovna hliniku....mam postarsiho scotta s Cr-Mo ramem, vidle 125mm zdvih pruzina, vaha kola 13,7kg, coz je pekne vzhledem kvelikosti vidle i pevnosti ramu...jedina nevyhoda je, ze kde jsou nejake tukance a sramy,tam to muze rezavet, tak starat se o to....nebyt mi maly(19 velikost, skoda), nemenim ho
Ni proti Cr-Mo rámům, na HT je pořád jedna z možností, i když ta váha už začíná být out i tam.
Ale 13,7kg na HT je teda fakt proklatě hodně. HT mi přijde těžký když má přes 12kg (teď myslím pořád střední průměrný ne super drahý kola, u těch drahých bychom byli někde na hranici 10kg ale ty kvůli ceně nemyslim).
Pro představu, muj full 140/125 váží 12,5kg a to není žádné gramařské kolo.
12,5 je skvelych na tvyho bika. Jak pocitas tu vahu? Znam lidi, co opisou udaj od vyrobce, takze ten uvadi soucet hodne optimistickych hmotnosti vsech komponentu + hodne optimistickou hmotnost ramu v nejmensi velikosti a bez laku, to vsechno pochopitelne bez kosiku, pedalu, .... , takze vysledna hmotnost kola ve stavu "ted muzu vyjet" se klidne i bez naradi a bez pumpicky atd. lisi o kilo a pul.
Ted provadim nejaky zmeny na fullikovi a komplet se vsim snad uz budu atakovat 11 kg hranici. Vsechno delany s ohledem na vahu, ale predevsim na penezenku, v podstate nic ultralight a uz vubec ne ultra expensive.
Ale nic zeleznyho mi na kolo nesmi :o)
U mě katalogová váha téměř sedí (taky mám 18-ku rám, takže i kdyby vážili 16-ku, tak už to moc rozdíl nebude), ta byla 12,4kg i s pedály (520 Shimana).
Já to vážil komplet s pedály co vozim (Time Atac XL), s košíkem a i s rohy (těmi to nepřibralo na váze, protože jsem měnil i řídítka a ty mají s rohy tak stejně jako ty původní samotný) a moje domácí váha ukazuje něco mezi 12 a 13kg, nepatrně blíže k 13kg (možná 12,6kg, těžko říct, stejně nebude mít lepší přesnost než nějakých 200g).
Negramařil jsem na ničem, na kole jsem od sériovky (která byla přesně dle mojich představ) vyměnil pouze řídítka a pedály, ani sedlo jsem měnit nemusel, bylo tam stejné jako vozím).
S těmi hmotnostmi od některých výrobců už to není tak špatné, občas už to sedí.
Letošní Canyony také váhou celkem sedí, kamarádovo L-ko překročilo katalogovou asi jen o 250g.
13,7 neni na kolo moc, vazil sem to se vsim vsudy i s kapsickou a naradim, proste tak jak s tim jezdim(bez piti :D), vazim 100 kilo, takze mi rozdil 1kg ani moc neprijde...spis sem rad, ze to vydrzi vic...proste normal kolo na bezne jezdeni, s kerym se nebojim pustit do mensich sjezdu po sutrech, klackach atd., pac vim, ze ten ram cele kolo spolehlive udrzi a stabilne vede stopu....