Město Londýn udělalo reklamní kampaň na cyklodopravu. Reklamní spoty "You are better off by bike" jsou k nahlédnutí tady:
http://www.tfl.gov.uk/cycles/projects/get-on...
Jak vidno, jsou i města, která o cyklisty stojí...
a ne a ne je roztrhnout. Na takovou kampaň se u nás těžko seženou peníze. A těžko bude někdo investovat do zabíjení cyklistů, kteří by se snad kampaní nechali ovlivnit a do města vyrazili. Víš snad o nějakém politikovi, který by byl ochoten dát hlavu a politickou kariéru na špalek v této věci? Poslal bych celý parlament projet se na kole po Paříži.
Hele, ale dobrý si představit, že to třeba za patnáct dvacet let dorazí sem :o)))) Těšim se na důchod. :o)
To je optimisticke:-)))))
Ale politici uz psali, ze jsme v EU a ze uz patrime do Evropy:-) A vubec si neuvedomujou, ze se za tou Evropou sourame jak sneci:-)))
Pokud by například město Praha stálo o cyklisty, tak jedině proto, aby jako turisté přinesli nějakou tu korunu do městského rozpočtu. O cyklisty místní magistrát nestojí a vnímá je jako přítěž.
Jinak máte vynikající příležitost se na to zeptat jednoho diskutujícího pod přezdívkou Fantom, který reagoval na můj článek o cyklostezkách "Nejlépe se cítím mezi auty". Je to nově zvolený zastupitel na Praze 17 nebo tam někde. Přímo nás cyklisty vybízí, abychom zakládali nějaká občanská sdružení nebo já nevím co ještě.
Ale chtel bych to videt na vlastni oci a citit na vlastni kolo. Po Praze jsem jel vseho vsudy asi 2x opravdu nic moc....ale dalo se. Byl jsem chvilku v Edinburghu a tam si treba cyklistiku ve meste vubec nedokazu predstavit. V Londyne jsem nebyl, tak by me zajimalo, jak jim to tam slape.
Ja jsem toho nazoru, ze urcita mesta pro cyklisty nejsou stavena. Bohuzel mezi ne radim i Prahu. Takova mesta maji kapacitu infrastruktury malou i pro auta. Vzdyt Praha byla postavena pro tech par kocaru a koni a pozdeji rozsirena pro tech par aut panu tovarniku. Od te doby mi prijde, ze se s tim nic nedelalo...a ani delat nemohlo. Vzdyt sirka ulice je dana a ze ulice v Praze jsou sakra uzke. Na vetsine ulicich by se ani nedal udelat pruh pro cyklisty.
Spis mi prijde smutne, ze nove ctvrte, jenz se tvori na kraji Prahy, s cyklisty moc nepocitaji. Tam je ta moznost tu cyklistiku budovat a podporovat. Tam by se meli budovat cyklostezky. Proc tam nejsou, kdyz nam pani pradavajici nabizeji bydleni v prirode....Vidim to v Hornich Pocernicich a na Cernem moste. Kdybych neznam klicky, tak se na Cernak dostanu po podebradske. A pritom se tam da dojet mirnou obklikou, ktera vede skoro celou dobu prirodou.
Mně to připadá opačně: Praha není stavěná pro auta, ale pro cyklisty je úplně idální. Cyklistice nebrání to město, ale hustota automobilové dopravy a chování motoristů.
To chces zakazat vjezd automobilu do Prahy? Nezda se ti to jako silenost?
Je tady spousta obchodu, turistu, jenz Prahu zivi....a vsichni k tomu potrebuji dopravu...a tim myslim auta a ne riksy. Cyklista by svym popojizdenim po prazdne Praze moc neprispel do kasicky...
Peníze nejsou všechno. Vždyť právě kvůli penězům v centru Prahy už nebydlí téměř žádní lidé. Jen podnikatelé. V centru se nedá pomalu koupit ani rohlík, zato si můžeš vybrat z tisíců nejrůznějších matrjošek a sovětských vojenských čepic. Z Prahy se stal Disneland pro turisty - fabrika na peníze. Kolikpak těch peněz, co Praha získá na turistickém ruchu, přijde třeba na infrastrukturu pro cyklisty?
:-)))) Promin, ale ted jsem se od srdce zasmal. Takze ty bys zakazal vsechny ty veci, co Prahu zivi a nasadil bys vecerky a jednoty, zlevnil vsechny byty, aby tam mohli bydlet lide. Jasne, ze penize nejsou vsechno...ale pokavad nebudou, Praha nebude existovat? Z ceho by zila? Byla by sice bez turistu, ale meli by jsme na Karlaku supr rohliky (mimochodem je tam i ted skvela pekarna, kde se daji koupit uzasne rohliky primo z pece)...no nevim, k cemu by to bylo. Vzdyt to co tady pises je utopie, silenost. Zkus tohle nekde rict na radnici v Praglu....se ti vysmejou.
To, ze jde minimum penez na rozvoj cyklistyky v Praze je druha vec, ktera s tou prvni vubec nesouvisi. To je uz hold "spatne" hospodareni mesta.
Praha zije hlavne z turistu!!!! Kdyby cyklotrasy a cykliste vydelali vic, uz by se to dle tvych prani uskutecnilo.
To jsi špatně pochopil. Já jsem neřekl, že by se měli všichni turisti vyhnat a už vůbec jsem neměl na mysli zavádět nějaké "Jednoty". Ono existuje ještě spousta poloh mezi tím. Zrovna tak jako jsem nebyl spokojen s tím, jak to bylo zanedbané za komunistů, tak nejsem spokojen ani teď, když centrum je téměř úplně vylidněno. Teď nemyslím Karlák nebo Nové Město, ale hlavně Malou Stranu, Hradčany a velkou část Starého města. Tyhle městské části jsou dnes opravdu už jen kulisami pro turisty, ale normální život tady už úplně vymizel.
Nic se nemá přehánět, proto si myslím, že ani tento extrém není pro Prahu dobrý. Město má být především pro lidi, kteří v něm žijí, a ne skanzenem pro turisty, i kdyby přinášeli sebevíc peněz.
Kdyz v Praze byl zivot...myslim tim Malou Stranu, Hradcany a podobne, nebyl zde zadny turista. Bylo zde par Rakusaku, Nemcu....drive Praha nezila z turismu. Ale taky tolik penez nepotrebovala. Myslim tim 30ta leta. To byla doba pro cyklisty. Praha byla jako jine mesto, s minimem turistu. Byla obydlena a zila vesnickym zivotem. Copak to jde aplikovat dnes? Nejdeeee. Praha potrebuje turisty, jinak v dnesni dobe umre. A kdo by zil v Hradcanech, kdyz by mu pod okny stebateli japoncici? Nikdo. Proste tak to je a tak to bude...a TY zas s tim nic neudelas. Stejne jako s tim, ze nepremluvis ridice, aby se k sobe a hlavne k cyklistum a chodcum chovali s laskou:-)
myslím, že Medvěd má s těmi matroškami pravdu, vždyť turista musí mít pocit, že je v pravoslavné metropoli. A myslím, že projíždějící auta byznys nepřinesou, jen projíždí. Do práce, skrz město, ne na nákupy a už vůbec ne turisti, ti se dopravují častěji hromadnou dopravou a pěšky než našinec. A ti přinášejí peníze. Takžeposílení dopravny veřejné v centru by by turistické nákupní horečce prospělo více, jasný?
A kdo zavazi ty kramy? Kdo vozi ty turisty? Jak se ti turisti dopravuji do hotelu, k pamatkam? Autama!!! Copak by meli na letisti vyfasovat kolo a jet si spanilou jizdu po Praze?:-) Jaktoze nejezdi na nakupy autama? Vzdyt ja treba jezdim autem do Prahy na nakup. Premluv pul milionu prazaku, aby jezdili do prace na kole! Dnesni linou mladez, aby jezdila na kole do skoly. Zkus si stoupnout nekam na hlavni tridu, zastavuj auta a popros je, aby priste nechali auto doma a laskave jeli bud sockou nebo na kole:-)))) Rekni, kde budes stat...prijdu se tam pobavit:-)
Když jsem studovala na ČVUT, tak nám tam architekti a urbanisti říkali, jak Praze hrozí vylidnění centra. To bylo v první polovině 90. let. Řada odborníků se to různými způsoby snažila říct vedení města. Nájmy za komerční plochy jsou vyšší než za residenční plochy, to ti potvrdí každej realitní agent. Proto není možný nechat v téhle oblasti jenom volnou ruku trhu, jinak se většina majitelů nemovitostí bude snažit vystěhovat nájemníky a změnit svoji budovou na kanceláře nebo obchody. Tady musí zasáhnout veřejná správa, ktedy magistrát a nastavit základní mantinely, rozumně a s vizí na 10-15 let dopředu.
Centrum Prahy je extrémně zatížené dopravou, ale samozřejmě nejde vyházet absolutně všechny automobily včetně sanitek a zásobování, jde třeba o pravidla typu zvýšení cen za parkování, poplatky za vjezd do centra, omezení parkovacích míst, v rámci územního plánu zvýšit podíl rezidenčních ploch a podobně.
Samozrejme, ze obchodu, kancelari a podobneho je tam pres prilis. Ale neda se to resit, jak treba pise Medved.
Zachytna parkoviste na kraji Prahy mela taky snizit dopravu v centru. A nezda se mi, ze by to az tolik pomohlo. Lide nemaji radi mestskou dopravu...nekde se mackat, prestupovat, cekat. Na druhou stranu paradoxne cekaji v zacpach a bloudi v ulickach.
Cesi jsou na prachy, takze tva rada se zdrazenim parkovneho v centru by asi pomohla...ale muselo by se to hlidat.
Ale stale si myslim, ze skrz prahu (centrum) jezdi prevazne lide, jenz zde pracuji, maji zde svuj obchod, kancelar, firmu.
Kazdopadne resit by se to melo, ale ne jako Medved pomoci snu.
Jedno me zaujalo...nesouvisi to primo s centrem Prahy, ale spousta lidi nerada pouziva vlak, kdyz cestuji kolo. Zasadni problem. Je to bohuzel pro nekoho slozite a riskantni, ale neni to tak. Bezne tak jezdime s Kamilou a spokojenost. Ale jezdit s kolem v metru me treba hrozne otravuje. Chybi misto na kola...nebo mista jsou, ale stojej tam znudeni lide, jenz te tam opravdu nepusti... Proc neudelat v metru posledni pulku vagonu "nakladni"? Pro kocarky, kolare?
Michale, mně je moc líto, ale nemám moc času, abych to tu mohla probírat. Budu moc ráda, když o tom někdy dáme řeč na srazu, jsi chytrej kluk a přemýšlíš o těch věcech vlastní hlavou, což je skvělý.
Proč P+R parkoviště nemají zásadní vliv na provoz v centru, je samostatný téma, to bychom tu byli do rána.
Prosím, dívej se kolem sebe a přemýšlej. Těším se zase někdy v Praze (nebo někde ve Skotsku :o))
Jo, eště jsem si vzpomněla na jednu veselou historku.
Před skoro dvěma lety lidi z Auto*Matu upozorňovali na nízké ceny parkovného v centru Prahy a taky velkorysé parkovací možnosti formou "snídaně na ulici":
http://www.nakole.cz/vemeste/clanek.php3?id=19.
Pan radní Gregar (působnost životní prostředí) tenkrát ČTK řekl: "Takhle se opravdu řešit problém dopravy v centru nedá, na to se musí jinak".
Rigger tenkrát vtipně poznamenal, že pan radní asi má na mysli objíždění parkovacích řidičů a jejich přemlouvání, aby se raději domů vrátili tramvají.
A ty kramy, jako jsou matrosky a podobne nejsou jen v Praze....Co jsem videl, je toho habakuuuuk i v UK....same kramy na prd...vsude.
Ono by docela pomohlo, kdyby byl obchvat. Polovina ut do Prahy vůbec nechce, jen projíždí a že musí po magistrále středem Prahy poskakovat v koloně, to se jim nelíbí, ale co maj dělat, když to jinudy v podstatě nejde? Kdyby byl okruh, tak se podle mne provoz uvnitř prahy hodně zeslabí. Jenže o tom se akorát kecá a hodně hodně dlouho, ale skutek utek:o(
No jo, když z jedný strany se narazí na zelený v Prokopáku a z druhý strany na Bohnický stráni.
Ale je fakt, že obojí jsou jedinečné lokality :o)))
Tunel:-)
Ale taky jsem o tom uz nekde cet, ze by mohl byt pod prahou tunel....
Tunelem vyřešíš jednu trasu. Kruhák kolem města vyřeší příjezdy odkudkoli s odjezdem kamkoli. Každej radši pojede po okruhu i když to bude delší, když to bude rychlejší. Podívej se do H.K. Bomba. SIce ho má ve městě, ale alespoň na okraji a do centra nemusíš, když nechces.
Jo to je trefné. Když se udělá víceproudá silnice tunelama po levým břehu v Praze, okamžitě by bylo možné původní hlavní tah Malou stranou a Smíchovem přizpůsobit cyklistům. Jenže proč i to nenechat motoristům... Chybí jen politická vůle, ne prostor.
Tak takovýhhle myšlenek mám tisíc denně. Třeba bych pro auta zavřel úsek od národního divadla až po Palachovo náměstí a samozřejmě celou Karmelitskou ulici na Malé Straně od Újezda až po Klárov. Cyklisté a pěší by tam tolik paseky nenadělali jako automobilový provoz.
Myšlenky jsou krásná věc, ale podstatou je koncepce. A v naší zemi, kde se hasí požáry místo prevence, je o koncepce a vize velká nouze. Skutečně je možné jít pouze cestou občanského sdružení, vypracovat místo těch, co to mají v popisu práce, koncepci dopravní obslužnosti motoristicky i cyklisticky a pak tuto koncepci prosazovat, třeba ve spolupráci s ústavem dopravního inženýrství nebo vysokými školami. Jinak je to plácání prázdné slámy a to ty jako doktor snad nemáš zapotřebí. Chce to lidi, kteří si udělají čas se intenzivně angažovat. Co hromadná diplomka na vysoké dopravní?
Tak přesně tuhle myšlenku tady omílám už měsíc. Nejen v dopravě, ale hlavně v ekologii. "Pohádal" jsem se tu s několika zastánci hašení požárů v tom smyslu, že oni hájili ekologické investice, které odstraní ekologické škody, kdežto já jsem hájil myšlenku nepáchat (zbytečné) ekologické škody, protože pak je i většina ekologických investic zbytečná.
Totéž se samozřejmě dá aplikovat na dopravu. Nejdřív je nutné srazit objem motorismu na nutnou nebo aspoň udržitelnou míru, a pak podle toho plánovat nějaké dopravní koncepce. Ale nejdůležitější je problémy nevytvářet a ne je potom s velkou slávou a nesmírnými náklady "řešit".
Totéž v energetice a dalších odvětvích....
Jenže snaha srazit automobilovou dopravu mi přijde jako snaha o roztočení zeměkoule na druhou stranu. Je potřeba nejdřív podpořit oboje (+veřejnou dopravu), aby se cyklistická alternativa dopravy chytla a tak vznikl prostor k redukci automobilové dopravy díky zvýšení atraktivnosti a bezpečnosti cyklistické dopravy. To samé i v jiných oblastech. Je to příliš roztočený samohyb, tenhle systém. Můžeš ho pootáčet, ale nezastavíš ho, jasno?
Formuloval jsem to jako ideální stav nebo cíl, jako něco, k čemu je třeba směřovat. Tím není myšleno, že bychom od zítřka redukovali individuální dopravu o sedmdesát procent. Jde mi spíš o směr či způsob uvažování než o nějaké konkrétní kroky.
Prikladem je metro....kdyby bylo vice prizpusobene na prepravu kol, lide by to vice vyuzivali. Pro me je obcas hruza prepravit kolo treba z Cernaku na Zlicin. Narvane metro a jeste lidi prudej, ze se tam vrhas s kolem.
To same CD, mestska doprava. Proc nejezdej vlaky s mistem pro kola? Proc nadrazaci prudej, kdyz maj udajne "plno". Clovek pak nema chut cestovat s kolem.
Urcite nejde omezit, nebo dokonce zakazat vjezd do centra.
Nepamatuješ se na situaci po povodních v roce 2002?
Proč by to nešlo?
To jako myslíš postavit u Roztok přehradu a nahradit automobilovou dopravu v centru lodičkami? To je asi nejlevnější řešení, jak vyplavit automobily z centra Prahy:-)).
:o))))))))))
Ne, po povodních v roce 2002 byla radikálně omezená automobilová doprava v centru, mohly tam jenom auta s povolením. Na hodně místech stála policie a kontrolovala každýho,kdo chtěl do centra, výjimku mělo fakt jenom zásobování.Autobusy dostaly na magistrále svůj pruh.
To by se pak stejně hádali řidiči motorových člunů s jezdci na šlapadlech, z chodců by byli potápěči a z neplavců utopenci.
Pro Jitku...to sice ju, ale to byl docela jinej stav. Spousta lidi taky melo problem se dostat ke svym obchodum (myslim tim obchodniky), spousta lidi se nedostala do centra. Sam si vzpominam, jak bylo vse strasne omezene...v takovem meritku proste nepripustne. Ja bych spise zakazal urcite lokality, kam by auta nesmela. Strasne me treba stve prechod pro chodce z Karlova mostu do tusim Karlovi ulicky. Na Vaclavaku by se to bez aut taky obeslo... Ale zavrit cele centrum...to mi neprijde dobre.
Pánové, i já bych uvítala více prostoru pro cyklisty v rámci Prahy, ale nezlobte se na mě - vaše náměty jsou jen sny. Když už máte iniciativní náměty, zkuste mít i náměty, které lze realizovat. Samozřejmě by bylo krásné minimalizovat provoz v centru, ale v těchto místech to opravdu tunelama nejde.
Navíc, zkuste své náměty tvořit tak, aby vznikla harmonie mezi všemi účastníky provozu. Cokoli vymyslet na úkor jiné skupiny (v tomto případě motoristů) je sice velmi snadné, ale jako námět nesmyslné a nikde to neobstojí.
Každý námět, který se kdy podařilo realizovat, mohl ve svých počátcích vypadat nerealizovatelně. Pokud si motoristé už uzurpovali téměř všechen veřejný prostor ve městě, pak je skutečně velmi obtížné realizovat cokoli pro cyklisty, aby to "chudinky" motoristy v jejich rozpínavosti neomezilo.
Stejně jako si komunisté kdysi uzurpovali veškerou moc ve státě, pak k nápravě mohlo dojít samozřejmě zase jen na jejich úkor. S motoristy to vidím velmi podobně.
Ja bych udelal pod Prahou tunely a veskerou dopravu svedl do nich. Vytuneloval bych banky a na povrchu udelal raj pro cyklisty:-) Ani jedno auto....taky pohadka:-)
Jak dneska psali, že Polsku zavřeli ropovod, tak mě napadlo, že pěkná cyklostezka by byla po trase budoucího bývalého ropovodu.
Vubec bych nerekl, ze Praha neni vhodna pro kola. Stred - Stare mesto a Mala strana je sice stredoveka, ale okolni ctvrte maji jiz dost siroke ulice. Pri vystavbe se vsak nepocitalo s parkovanim aut napric po obou stranach. Dnes jsou uz normalni situace, kdy v jednosmerce neprojede Kuka vuz a zaroven na chodniku vozickar. Ridici si proste zvykli, ze parkovani na verejnem prostranstvi je jejich svate pravo a politici se boji neco zmenit, aby neprisli o dusicky. A treba cyklostezka ze Staromaku na Hrad napriklad neprosla proto, ze v Parizsky bydli par clenu ODS a ti chteji parkovat pred domem :-/
Párkrát jsem se vracela v noci Nerudovkou nahoru a musím říct, je to tam tak na těsno, že mě auto nemělo šanci objet. Taxikářům sice trošku skřípaly zuby, ale nakonec to vydrželi - nic jiného jim nezbylo, protože já na těch kočičích hlavách byla ráda, že jsem ráda :o)))
Myslim, ze ve meste je opravdu neco spatne
http://www.photokotek.com/vinohrady/
Yo, tak tohle teda jo...
Móoooc pěkně udělané. A všimli jste si jedné zajímavé věci?!? Absolutně každý z těch cyklistů měl na hlavě přilbu - bez problémů :o)))
Docela by mě ale zajímalo, jak je tahle infrastruktura cyklostezek propojena, jestli vůbec je. Obdobné výseky by se totiž naprosto bez problémů daly natočit i tady v Praze a myslím, že by bylo i na výběr...
jestli to není tím, že sponzorem té kampaně je i výrobce či distributor cyklistické výbavy:-)) Ony totiž peníze na veřejně prospěšnou kampaň nepadají z nebe...
Na webu Prahy 6 jsem se právě dočetl, že další chodník padl jako oběť pro "šikmé parkování, částečně na chodníku". Cyklo stezku na něm udělat "nebylo možné". Inu společenská poptávka asi u nás leží někde.
Zaujal mě tam tento článeček:
Good cycling code
There are as many theories about how cyclists should behave on our roads as there are cyclists. However the law is very clear: cyclists have exactly the same legal obligations – and rights – as every other road user. One person breaking the rules means that cyclists in general get a bad name, and the best way to combat this is to ride to the letter of the law.
You will often see cyclists going through busy junctions on the pedestrian priority phasing of traffic signals and red lights. Whilst this gives the rider time and space to manoeuvre away safety from the accelerating traffic flow (especially if changing lanes), it is illegal, as well as infuriating to drivers and intimidating to pedestrians.
Instead, take your time and obey the rules, even when you perceive them to be contrary to your own immediate interests. You will still arrive in less time than any other mode of transport!
Dobrý kodex pro cyklisty
Je mnoho teorií jak by se měli cyklisté chovat na silnicích. Nicméně zákon je jasný: cyklisté mají stejné povinnosti - a práva - jako každý jiný uživatel komunikace. Jeden narušitel pravidel znamená, že cyklisté dostávají špatné jméno, a nejlepší cestou jak proti tomu bojovat je jezdit podle zákonných pravidel.
Často vidíte jezdit cyklisty přes frekventované křižovatky na chodecké signály a na červenou. Jakkoli to poskytuje cyklistovi čas a prostor k manévrování bezpečně mimo zrychlující dopravní proud (zvláště při změně pruhů), je to ilegální a také to rozzuřuje řidiče a zastrašuje chodce.
Najděte si místo toho čas na dodržování pravidel i když vidíte, že je to v rozporu s vašimi okamžitými zájmy. I tak dorazíte v kratším čase než ostatní druhy dopravy!
Ano, ano, může se popsat stohy papíru, ale je to všechno o dodržování pravidel a vzájemné úctě člověka k člověku.
Určitě se teď najde hodně rýpalů, aby zase poukázali na to, jaké nesmysly v pravidlech jsou - ano, jsou tam, ale je na každém z nás jestli si v tom dokáže najít zlatou střední cestu s ohledem na ostatní účastníky provozu nebo si nadále bude dělat co chce s tím, že pravidla jsou nedokonalá...
Nakonec ať hodí kamenem, kdo je bez vinny...
Radko, Ty provokatérko! Chceš snad říct, že si mají lidé vykládat pravidla po svém a chovat se, jak sami uváží, pokud zachovají úctu sobě navzájem? Jaká to rebélie na Tebe sedla?! Já s Tebou ale mohu jen souhlasit, neboť jsem taky rebel, i když trochu jiný. Nicméně ponechat dodržování předpisů na osobní úvaze jednotlivce vyžaduje druhou stranu mince, musí nést za své rozhodnutí odpovědnost. A právě tahle strana mince tu strašně, ale strašně moc chybí.
Jo s tím šutrem jsi mi připomněla fór, jak chtějí kamenovat jednoho hříšníka, ale objeví se Ježíš a povídá, kdo jsi bez viny, hoď kamenem. Najednou přiletí šutr a hříšníkovi rovnou do hlavy. Ježíš se udiveně otočí, kdo že je bez viny a povídá: "Ale mami...."
Tak jsem tím příspěvkem níže dal vlastně částečně za pravdu Radce. Je to ale opravdu otázka míry. Pokud si budou všichni předpisy vykládat po svém, vznikne chaos.
To DanSed - musím konstatovat, že tvoje příspěvky i nová témata jsou psána velmi zajímavě a tvoje názory jsou velmi příjemné. Mám pocit, že s tebou je to opravdu o diskuzi a přiznám se, že bych podiskutovala velmi ráda.
Bohužel se ale velmi omlouvám - ač mne to velmi mrzí, ale nebudu s tebou zde ani v tématu, které jsi založil dále, diskutovat. Důvod je jediný - pan doktor Medvěd, který zde pocítil jistou spřízněnou duši a další prostor pro své nepodložené polemiky. Vzhledem k tomu, že s tímto člověkem nejde v žádném případě o diskuzi, protože on nedokáže vnímat to, co mu jiní říkají, má dar lidi naštvávat, což se mu tady u mnohých i podařilo, neustále dokola mele svou, přičemž si dost protiřečí, to se pak z diskuze stává román, který přestává postrádat zápletku a dynamičnost. Jsou to jen nic neřešící plky.
Ještě jednou se velmi omlouvám - mrzí mne to, občas sem sice nahlédnu, ale s panem doktorem Medvědem diskutovat opravdu nebudu.
Jsem ale velmi ráda, že si sem na dikuzi zavítal - tvoje názory svědčí o tom, že máš přehled a dokážeš je velmi pěkně formulovat.
Tak tak....
Spřízněnost s Dr. Medvědem je v tom, že bychom oba uvítali zlepšení podmínek pro dopravu na kolech ve městech a tím umožnění rozšíření tohoto způsobu dopravy. Zásadně se ale lišíme v přístupu k lidem, kteří mají jiné názory. Medvěd, ač doktor filozofie, jak jsem někde zahlédl, je spíše misionář a sektář než filozof. Zřejmě je mladý a chybí mu životní nadhled a zkušenosti. Vyzrálost se dá těžko nastudovat. Ale jádro má dobré.
Ano, ano, je to tak. Bohužel ale pan doktor Medvěd je člověk již poměrně vyzrálý a i díky tomu, že je profesorem filozifie a učí na škole by se dalo předpokládat, že bude vědět, jak s lidmi jednat.
Takto docílil jediného - mnoho lidí již nemá chuť jeho dobré jádro objevovat...
Tvoje (či Vaše) názory si tady ale přečtu velmi ráda.
Zralost není otázka věku, inteligence ani vzdělání.
Měj se. Jo a klidně mi tykej.
:o)))
Text je to určitě zajímavý a má obecnou platnost. Jen jednu připomínku bych k tomu měl: Pokud (drobným) porušením nějakého předpisu zabráním nějakému riziku nebo jinak zvýším svou bezpečnost, pak volím zdravý rozum před slepou poslušností.
Nejde jen o cyklistiku. Jako pěší chodec daleko raději přejdu ulici mimo přechod, když vidím, že široko daleko nic nejede, než abych čekal, až dojdu k přechodu, kde se na mě budou valit auta ze tří stran a já budu odkázán na to, aby každé z nich dodrželo nějaký předpis.
Předpisy jsou prostředkem ke zvýšení bezpečnosti. Proto se jimi neřídím v okamžicích, kdy jejich slepé dodržení bude v rozporu s jejich cílem - tedy s (mou nebo cizí) bezpečností. Jinak ale předpisy (někdy až úzkostlivě) dodržuju.
No myslím, že jste se oba narazili na jeden z klíčových problémů dnešní společnosti. Intuitivně cítíte, že je moudřejší se držet ducha zákona, tj. konat ve smyslu vyšší bezpečnosti někdy i navzdory psaným pravidlům. Bohužel dnešní nulová autorita policie a soudů pomáhá vítězit liteře zákona, tj. trvání na tom, co je psané, i v absurdních situacích a využívání litery zákona k obcházení ducha zákona. To je ovšem tragédie. To aby člověk chodil po přechodu raději s právníkem...
Jo, přesně o tohle jde. Nejde jen o dopravní předpisy, ale i o jiné zákony včetně Ústavy ČR. Ale to už bychom sem opět tahali politiku, a to sem nepatří.
Na nenávistné výpady paní Radky už jsem si zvykl. Pokud ona není o určitých věcech ochotna diskutovat, ať v tom hlavně nebrání ostatním. Jinak jí její názory, pokud tu nějaké vyjádřila, rozhodně neberu.
Co to, sakra, používáš za formulace? Jak tady může někdo někomu bránit v diskutování? Nerad to píšu, ale STFU, prosím. Zajímáš tady, myslím, málo lidí, mně rozhodně už ne.
Aby, klid - on ještě nikdo panu doktorovi Medvědovi nevysvětlil, co je to diskuze. On se stále domnívám, že diskutovat znamená pořád a stále dokola omýlat svoje...
Ale je fakt, že pan doktor Medvěd asi ani nechce vědět, co to diskuze je - pokud by to totiž vědět chtěl, už by si vzal k srdci několi příspěvků Matyxe, Jurimíra a dalších, kteří se mu to snažili vysvětlit. Ale někdy je holt lepší házet perly...
Medvěde, musím se Radky zastat. Ona Ti nebrání diskutovat, ona jen vyjadřuje svůj pocit přesycenosti Tvými pro ni stále stejnými příspěvky. Bránit v diskusi Ti může jen redakce tím, že Ti sem zamezí přístup, a to jen na tomto serveru.
A ty diskutujes? Nezda se mi...meles si jen tu svou a na diskuzi moc nepristupujes....
Co tedy znamená diskuse? Že budu automaticky přistupovat na opačné názory? Stejně jako já to neočekávám od ostatních, nemůžete to očekávat ani vy ode mě. Ve spoustě detailů jsem mnoha diskutujícím dal za pravdu, ale těžko ode mě můžete chtít, abych přistoupil na všechno, co mi tu kdo namítne. Zrovna tak nemůžete očekávat, že změním svoje názory o sto osmdesát stupňů. Nad spoustou vašich podnětů jsem se tu velmi ochotně (nahlas) zamýšlel. Co tedy chybí mému přístupu k tomu, aby šlo o diskusi podle vašich představ?
Medvěde, nejsem si jistý, nečetl jsem tu všechno, ale mám pocit, že ostatní Ti vyčítají, že nediskutuješ, že vyměňuješ názory. Diskusi zřejmě vnímají tak, že se obě strany snaží o porozumění druhé straně, i když mají jiný názor. To, co může většinu iritovat, je to, že Ty řekneš názor, vyslechneš názor druhého, s ním souhlasíš nebo nesouhlasíš a pak zase řekneš svůj názor. Ono to není na první pohled vidět, ale to pochopení druhé strany, snaha porozumět i když nesouhlasím, se promítá do pocitové roviny a pak do emoce. Pokud snaha o pochopení chybí, vzbuzuje se negativní emoce, pocit zbytečnosti výměny názorů, když už názory jsou zjevné. To pak vede k odmítnutí.
Vzal jsi mi to z ust...teda z klavesnice. Bohuzel Medved ma jen sve stanovisko a neustale ho prosazuje. Nedokaze uznat, ze urcite veci proste nejdou a nepujdou. Nedokaze pristoupit na kompromis. Nemusi souhlasit se vsim, ale mel by se nad sebou zamyslet, zda je vse, co zamysli, mozne.
U neho to neni diskuze, ale nutnost nekomu neco vnucovat, aniz by udelal krok zpet.
Cítím z Medvěda vizi, ne praktický proces, jak postupovat. Vize dnes nejsou v módě, ale to je škoda. Málokdo umí s vizemi pracovat. Chce to tým. Vizionáře, Vůdce a Realizátora, zjednodušeně řečeno.
Medvěda nezajímá, že něco nejde, to je nad rámec jeho kompetence. A kompromis? To není optimální cesta, to je prohra obou stran, lepší je hledat řešení, které je výhrou pro obě strany.
Ale me taky nezajimaji veci "ze neco nejde". Kdyz je to sen a pohadka, je zbytecne nad tim travit cas. Pokavad nekdo prijde s realnou Vizi, jsem pro. Ale s tim jsem se u Medveda nesetkal.
Obcas taky nekdo prijde, ze chce mit na celem svete Mir. Absolutne nemozne. Ja to neresim. Ale kdyz nekdo prijde s napadem, jak pomoci v nejake krizi, jak nastolit mir v nejake zaostalejsi zemi...proc to nezkusit...je to realne. Ale celosvetovej mir je taky sen a pohadka.
btw, nevadí, když Ti občas řeknu Mišáku?
Já vím, nerealistické vize jsou strašně únavné, nepředstavitelné, zejména pro nás, obyčejné lidi. Nicméně když si i zdánlivě nerealizovatelná vize najde svého Vůdce a ten svého Realizátora, dají se udělat věci téměř nemožné. Příkladů v historii je řada, bohužel asi více negativních, nebo alespoň jsou více známé. To už jsme ale daleko od kol:-))
Daneckovi....no Mysaku me docela stve:-))))))) Ale v poho. Ja myslim, ze rozumnej clovek by se mel ubirat cestou realnou....a uz to nechci komentovat:-)
Pokud má někdo vizi, tak neuvažuje o tom, jestli je reálná. Ona by to totiž pak nebyla vize, ale prováděcí plán. S tím celosvětovým mírem máš ale pravdu. Celosvětový mír je součástí mé "globální vize". A pohádka? Skvělý žánr! Miluju pohádky - působí totiž velmi výchovně. Mám dokonce pocit, že za mnoho zla na světě může právě to, že lidi pohádky příliš málo čtou.
Kdyz Jitka vzpomenula o zdrazeni parkovneho v centru Prahy...to mi prijde realne a dalo by se to urcitejma prostredkama docilit.
Ale Medve navrhuje zakazat vjezd vsech aut do Prahy, on by snad i premlouval ucastniky dopravy, aby se k sobe chovali hodne, propagoval by cestu do prace na kole....To mi prijde moc, nerealne...v nasem ceskem sveta urcite.
Konečně rozumné slovo. Ano, přesně takhle to je. Jsem snílek a vizionář. Se svou vizí pracuju tak, že se sám chovám tak, jak si ve své vizi představuju, že by se měli chovat i ostatní. Rozhodně je také pravda, že nejsem vhodný typ pro týmovou práci. Moje vize je směr, kterým bych si přál (aniž bych to komu vnucoval) aby se ubíral vývoj společnosti. Jednotlivé kroky k naplnění tohoto cíle jsou skutečně pod moji rozlišovací schopnost. Jsem schopen řídit jen ty svoje. Někomu to může připadat málo. A možná bude mít pravdu.
Pokavad jen prosazujes sny a neminis je ani realizovat (nebo priznavas, ze bys je nedokazal realizovat)...tak to promin...to je opravdu zbytecne o tom diskutovat.
Dan (nevim, zda se tak jmenuje) ma realizovatelne napady a je i schopen se podilet na jejich realizaci. To mi prijde fajnove.
Ale zit ve snech a hlasat do sveta, ja bych to chtel takhle a takhle a nic pro to neudelat...to mi fakt neprijde dobre a pro me zbytecne.
Znovu opakuju: NEPROSAZUJU své sny. Jen jsem se o ně s vámi chtěl podělit. Když něco nedokážu realizovat, znamená to, že takový sen ani nesmím mít? Nebo že ho nesmím nikde prezentovat?
Proč by se nemohlo diskutovat o něčích snech? Nutit do toho samozřejmě nikoho nechci, ale proč bych měl mít zakázáno o svých snech mluvit?
DanSed ve svém příspěvku říkal ve svém příspěvku téměř doslova totéž co já. Jsem tedy zvědav, zdali se něco z toho podaří realizovat. Můj vklad spočívá v tom, že se podle svých názorů a snů taky chovám. Nemyslím si, že by to bylo málo.
Opět omyl. NEPROSAZUJU, nýbrž OBHAJUJU a VYSVĚTLUJU. V tom ale vidím podstatný rozdíl. Kdybych ho prosazoval, musel bych trvat na tom, aby se má pravidla dodržovala. To jsem ale po nikom z vás nežádal a nežádám. Mým cílem je, aby se pár lidí nad mými názory zamyslelo, ale to má k vnucování a prosazování dost daleko.
Opět omyl - hlásáte tu svoje vize a hlásat neznamená diskutovat.
Navíc vším, co jste kdy řekl se pne silná nit velké nenávisti vůči autům a automobilizmu. A to je špatně. Velmi Vám přeji, abyste Vy, ani Vaši blízcí nebyli nikdy odkázáni na služby automobilu. To je maximum, co pro Vás mohu udělat.
Aby bylo o čem diskutovat, je nejprve nutné si vyjasnit své pozice a řekněme chvíli "hlásat" své názory a třeba i zdánlivě nereálné vize.
Vám já přeju, abyste nepřišla v důsledku automobilismu o nikoho ze svých blízkých nebo abyste v jeho důsledku nestrávila zbytek života na invalidním vozíku.
Prosím, můžete mi konkretizovat, jak dlouhý je časový termín "chvíli"?!?
Vy tu svoje... no dobře sny hlásáte již téměř 6 týdnů a to teda rozhodně chvíle není.
Takže pokud již máme tu Vaši "chvíli hlásání" za sebou, nemohl byste postoupit do Level 2?!?
P.S.
A jak jste si jistý, že na tom vozíku neskončíte rovněž?!?
Medvede
"Aby bylo o čem diskutovat, je nejprve nutné si vyjasnit své pozice a řekněme chvíli "hlásat" své názory a třeba i zdánlivě nereálné vize.
"
Chvili hlasat....hlasas a presvedcujes o nerealnych vizich nekolik dni. Neni cas zacit diskutovat? Myslim, ze s tebou nejde diskutovat. Ty hlasas furt.
Ale vždyť o nic jiného než o výměnu názorů nejde. Copak tady musíme nutně dospět k nějakému společnému kompromisnímu vyjádření, které tu pak každý účastník diskuse podepíše? Vždyť tu nemusíme dojít k nějakému společnému konsenzu. Já mám svoje názory, jako je má každý. To, že si je tu s vámi chvíli vyměňuju, může vést tak maximálně k tomu, že něco na svých názorech poopravím já (to se v nškolika případech skutečně stalo), v jiných případech třeba můj názor způsobí změnu v chápání jiného účastníka diskuse.
Je politováníhodný omyl, pokud někomu připadá, že někomu své názory vnucuju. Z mého pohledu je tu jen "trpělivě vysvětluju", ale to zdaleka neznamená, že bych někomu něco vnucoval. Blíž by snad mohlo být slovo "omílám", ale ani to nepovažuju za zcela spravedlivé. Vyjádřil jsem se tu k tolika nejrůznějším tématům, že pochybuju o tom, že bych tu omílal dokolečka pár nějakých nesmyslných frází.
A odmítnutí mých názorů je naprosto legitimní. Teprve kdybych nepřipustil něčí právo mé názory odmítnout, teprve pak by se z toho stalo vnucování, ale z toho mě snad vinit nechcete. To, co tdy skutečně omílám, je, že moje názory, které zde prezentuju, jsou pouhá nabídka, ze které si člověk může vybrat, s čím bude a s čím nebude souhalsit. Nic víc, nic míň.
Medvěde, pokud chceš, aby někdo pozměnil své názory trochu Tvým směrem, pak Tvým stylem komunikace toho těžko dosáhneš. Spíš mám pocit, že někteří se postaví natruc na stranu Tvých odpůrců, ke škodě Tvé věci.
Pracuj na dvou věcech: EMPATII a TOLERANCI.
Ještě jedna poznámka: Tento komunikační styl používají lidé, kteří byli v minulosti o něco ochuzeni a nelze to napravit. Pak si vnitřně vyargumentují, proč je to špatné, a prosazují to do svého okolí, aby i to okolí o to bylo ochuzeno. Netvrdím, že je to Tvůj případ, ani mě nenapadá důvod, z jakého bys mohl být ochuzen o možnost být motoristou, ale zkus se nad tím zamyslet.
Jsi dobrý psycholog. Empatie mi cizí není. Opravdu se dokážu vžít do pocitů druhých. Ale neznamená to, že se s nimi musím automaticky ztotožňovat. Tolerovat můžu samozřejmě jen to, co nezasahuje do práv jiných lidí.
Pokud nějaká činnost zabíjí jen v naší republice tisíc a více lidí ročně, tak jde veškerá moje tolerance stranou. Ti mrtví nemohou mluvit. Možná by byli na mé straně. A ti, co zemřou v dalších měsících a letech, to v tuto chvíli nevědí, proto na mé straně být nemohou.
V tom, abych byl motoristou, mi v tuto chvíli nebrání nic jiného než moje přesvědčení.
Medvěde, myslím, že jsem Tě právě pochopil. Nechci o tom víc psát. Poslední věc ke způsobu komunikace, který používáš, opět bez vazby na Tebe osobně. Je vlastní lidem, kteří trochu bojují se svým sebevědomím, pro něž vnitřní reflexe je málo spolehlivým (spíše málo důvěryhodným) indikátorem jejich postojů. Pak úporně hledají oporu pro své postoje u jiných lidí, ověřují si své pravdy a svůj způsob uvažování mimo svou vlastní mysl.
O té empatii a toleranci ještě popřemýšlej. To je vše, co Ti k mým pocitů týkajících se Tvé osoby napíšu, jak s tím naložíš, je na Tobě. Měj se krásně.
Jde tvoje tolerance stranou i v případě, když opak oné činnosti zabíjí ještě více lidí? Tebou prosazovaný model přece také spoustu lidí zabíjí (připomeňme si - riziko je všudypřítomné a nelze je nikdy zcela vyloučit). A ti, co by zemřeli při aplikaci tvé vize, o tom také nevědí a nemohou být na straně tvých odpůrců.
Je to trochu úsměvné. Pouštíte se do ze dvou absolutně opačných pozic. Paní Radka mi tu vyčítá přílišné sebevědomí, ty zase jeho nedostatek. Na jednu stranu mě skoro všichni kritizujete za to, že jsem o svých pravdách skálopevně přesvědčen, na druhou stranu mi zase ty vyčítáš, že nemám vnitřní sebejistotu a hledám potvrzení svých pravd mimo svou mysl. Tak snad abyste se dohodli, proč jsem vlastně tak špatný. Mám z toho pocit, že je prostě všem naprosto jasné, že špatný být musím, a teď si už jen každý hledáte důvod, proč vlastně...
Medvěde, úmyslně používám obrat, že podobný styl mají lidé, kteří ..... A zdůraznil jsem, že to nepíšu o Tobě. Ani to nestačilo, aby sis to nevzal osobně? Je to pro Tebe jen námět k zamyšlení, ne Tvé hodnocení nebo dokonce fakta o Tobě. Já si to ani o Tobě nemyslím, nic z toho, nemám pro to sebemenší důkaz. Jen Ti popisuji, čemu je Tvé chování podobné. Abys dokázal třeba v sobě najít nějakou možnou příčinu toho, že se s řadou lidí dostáváš do konfliktu. Zaujal jsi mě a mrzí mě, že ty konflikty máš, proto jsem s Tebou hledal. Nevyčítám Ti tedy nedostatek sebevědomí, ani nepíšu, že bys byl špatný, nejsi. (možná toto totální překroucení příspěvků druhých může být pro někoho červený hadr, ale ne pro mě - pro mě je to jen klasická chyba v komunikaci). A to, že můj komentář o podobném chování lidí s problémem v sebevědomí promítáš do sebe, do značné míry ten problém v sebevědomí signalizuje.
Rozlišuj dvě věci - sebevědomí a sebevědomé chování. Radka vnímá Tvé sebevědomé chování, já vnímám Tvé chování jako podobné chování lidí s problémem v sebevědomí a sebeocenění. Radka vnímá projevy, já se snažím vnímat příčiny, aniž bych hodnotil projevy.
Trochu k těm Tvým projevům:jeden z příspěvků Radce jsi posléze nazval rukou podanou ke smíru, ale začínal v duchu: na omluvě netrvám, ale nesmíte... (nebo musíte..., nebo nějak tak). Chlape, takhle přece ruka ke smíru nevypadá, to je hozená rukavice na souboj, zvlášť s lehce impulsivní Radkou, která si nebere servítky... A v tom příspěvku (já si dal práci ho přečíst), jsi jen Ty a nikdo jiný, celé je to jen o Tobě, o Tvém vnímání, o ústrcích vůči Tobě. Přečti si to ještě jednou, co jsi napsal a zkus si spočítat osobní zájmena, kolik z nich bude v 1. osobě j.č.
Nastává mi teď období, kdy budu mít spoustu práce, takže se odmlčím, ale možná se sem vrátím nebo občas zaskočím.
A jednou pro vždy: nikdy Tě nebudu hodnotit, něco o Tobě tvrdit, soudit Tě nebo odsuzovat, to není můj styl.
Neznáte někdo telefonní číslo na Chocholouška ?
:(((
Nestačilo by tohle :o)))
http://www.plbohnice.cz/index.php
Ale stale se bavime jen o Praze...ale co mensi mesta? Tam uz vubec nic neni pro cyklisty.
Lysa nad Labem...male mesto....cyklostezka vedena po hlavni silnici skrz centrum. Z leve strany parkujou auta, z prave strany parkujou auta....Protijedouci auta se mackaji tak, tak. Cyklista ma docela smulu...hlavne v dobe spicky. Na hlavni krizovatce mi hooodne casto ridic neda prednost (50m od tud je stanice policie:-) ). Tady je jeste vice videt, jak na cyklisty nejsme pripraveni...Obcas mi prijde, ze na silnici nejsem vubec videt.
No tak podle mého je v menších městech pro cyklsitiy mnohem více děláno - zvláště tam, kde je kolo bráno jako běžný dopravní prostředek do práce. Tam i naprosto jiný vztah motorista - cyklista. Je tam větší vzájemná tolerance.
Hrozne moc delaji 'prirozene dispozice'. Hodne ted jezdim na vylety na Breclavsko - v Breclavi je spousta krasnych cyklostezek, i podel hlavnich tahu jsou cyklopruhy, vsichni (nejen ridici, ale i chodci) s cyklisty pocitaji a vsechno vypada docela harmonicky. To stejne plati v sirokem okoli. Duvod toho 'zazraku' je jednoduchy - krajina tam je placata, obce jsou roztahane do delky podel silnic, takze na kole jezdi skoro kazdy, i babky krojacky na hrbitov. Vsichni s tim pocitaji. Bylo to tak odjakziva. Spravci obci s tim prirozene pocitaji a vznikaji cyklostezky atd.
V jinych oblastech se uplatnuje zacarovany kruh. Lide jezdi na kole pomerne malo, zodpovedna mista reknou 'tady neni zajem, cyklistika tady nema podminky, neni to problem, ktery bychom meli resit'. Kdyz se prece jen treba udela nejaka ta cyklostezka ve meste, bezni lide proste nepocitaji s tim, ze po ni nekdo bude chtit nerusene jezdit, a motaji se tam pesky, s kocarky, se psu, a tvari se urazene, kdyz je cyklista 'obtezuje'. Stezka je vetsinou temer nepouzitelna. Opet na kole nejezdi mnoho lidi, a vypada to, ze 'neni zajem'.
Ale nikdo nemuze s jistotou rict, ze lide jezdi na kole malo kvuli kopcum a nedostatku tradice, nebo kvuli nedostatku vhodnych tras.
Argument spatnych prirodnich podminek (kopce) je silny, tyka se treba i Brna. Ale jsou mista (mam treba par znamych v podalpskych regionech), kde se neco 'risklo' a zjistilo se, ze lenost lidi (kopce) je jen vedlejsi argument, hlavni je pocitove pohodli a bezpeci - kdyz jsou vytvoreny dobre podminky, tedy bezpecne cyklostezky a moznosti odkladani kol, lide jezdi i v kopcovatem terenu.
Zna nekdo zpusoby, jak prolomit tyhle zacarovane kruhy? Tedy presvedcit zodpovedne lidi a urady, ze zajem by byl, kdyby byly podminky? Ze slysitelny zajem pravdepodobne nebude patrny driv, nez to nekdo 'riskne' a umozni vytvoreni onech vhodnych podminek?