Sem prosím pište vy, kteří se cítíte být zkušenými Lehaři své zkrušenosti s nastavením lehokola a s jízdou na něm, případně další zajímavé informace z oboru lehokol a jejich konstrukce. A sem patří i dotazy na toto téma. Možná se zde budeme v některých případech opakovat, ale pro začátečníky, ale i pro ostatní by se tato diskuze mohla stát zdrojem informací, které jsou běžně dostupné pro klasická kola ale pro leha se jen těžko shání.
Já jsem třeba, když jsem letos na jaře začínal, jen obtížně sháněl informace, jak vlastně svoje leho nastavit, jaký sklon a výšku sedačky, jak nastavit řídítka, jaký posez na kole je ergonomicky výhodnější a jakým stylem jízdy jezdit a myslím, že do dnes, ač mám najeto přes tři tisíce mnoho z teorie leha nevím.
Myslím, že by sem mohly patřit i odkazy na jiné weby obsahující tyto informace. Vaše příspěvky prosím vždy označte typem lehokola, pro jaké jsou informace určeny. Nechť je tato diskuze vánočním dárkem Lehaři Lehařům. Všem budoucím přispěvatelům předem děkuji.
Nejvíc zkušeností mám s Azubem 4 se spodním řízením (12000km), ale pokusím se psát obecněji pro podobné typy kol, čili SWB 20/26.
Základní důležitá věc je vzdálenost pedálů od sedla. Platí totéž co u klasiky, tzn. patu propnuté nohy na pedál v nezjvzdálenější úvrati. Pokud začneš používat SPD, může se ti časem zdát tohle krátké a posuneš to dál asi o 5-10mm, ale s tou patou napnuté nohy je do dobrý výchozí bod.
Sedadlo má rozmezí nastavitelných sklonů dané hodně konstrukcí konkrétního kola, ale obecně se dá říct, že SWB kola mají sklony opěradla cca 30-45° měřeno od vodorovné roviny. Obvykle se doporučuje aby si člověk pro začátek nastavil sedadlo někam k horní mezi, víc na sedo. Může se stát, že mu to tak bude vyhovovat, ovšem většině lidí se za chvíli (když si mozek zvykne na jízdu na lehokole a přestane být "divné" ležet u toho na zádech) začne jevit jako pohodlnější spíš ležatější poloha. Chce to experimentální vyjížďku, zastavit cca každý kilometr (aby se stihlo zkusit zatáčení i jízda přímo a podobně) a o kus s tím pohnout. Klidně velký kus, člověk pak třeba pozná, že to bylo správným směrem ale moc, nebo že to chce dokonce ještě víc, nebo že je to mnohem horší než to bylo a podobně. V podstatě si většina lidí najde za jedno odpoledne tu polohu, která jim na tom konkrétním kole vyhovuje. Pak se jezdí dál, a postupně se to dolaďuje o malinké kousíčky.
Celkově se dá říct, že u takového kola musíš u všech nastavitelných prvků hledat nejpříjemnější a nejpřirozenější polohu, tu ve které se cítíš nejlíp. Tohle je jediná poučka nebo pravidlo, které se odvážím vydávat za jisté a dané. Všechna ostatní můžeš porušit, pokud máš dojem, že je to v zájmu tohohle. Lehokolo je k tomu, abys mohl jezdit a neničit si při tom zdraví, takže experimentuj tak dlouho, dokud neobjevíš nastavení, u kterého si tvoje tělo na nic nestěžuje. Pokud například kvůli zádům a ohnutí v pase vyhovuje hodně skloněné sedadlo, ale stěžuje si potom krk, a nepomáhá jiná poloha rukou, nejlepší není hledat kompromis kde si břicho a záda i krk budou stěžovat všichni stejně, ale vyrobit nebo sehnat opěrku na hlavu.
Tohle všechno se týká turistických SWB kol, kde cílem je pohodlí a zdraví na libovolně dlouhou trasu. Jakmile se do toho začne montovat i výkon a aerodynamika, jako třeba u lowracerů, začne to být složitější.
Mám už docela dost najeto na lehu, ale stále mám problém se ztačkama ve vyšší rychlosti. Při rychlostech nad 30 - 35 km/h už mám strach jíd do většího náklonu, aby mi neustřelilo přední kolo. Dá se nějak definovat max. velikost náklonu v zatáčce, nebo styl jízdy do zatáčky při vyšších ryclostech?
Když srovnám svůj náklon a náklon s jakým se lze setkat třeba u motorek, zdá se mi to málo..
A taky jsem zjistil, že vlastně nevím, jak se lehokola dělí a jaké se používají pro jejich označení zkratky. Může to zde prosím někdo objasnit?
děkuji
To máš dobrý. Já mám problém s vyšší rychlostí jako takovou (ne a ne ji dosáhnout)a se zatáčkama v jakékoli rychlosti. :o( :o)) Máme prostě handycap pár desítek let oproti klasickému kolu. A naklopení jako na motorce?? No to bys přece musel jet tak rychle jako ta motorka--to dá přece nejen rozum ale hlavně fyzika. :o))
Nekoukej se pro srovnání na závodní motorky. Mají jednak míň natlakovaný gumy, aby se dotýkaly větší plochou, a hlavně mají gumy co vydrží jen ten závod, jak jsou měkký. To je adheze o jaké si na kole můžem nechat zdát.
Mě všichni tvrdí, že se na lehokole nakláním do zatáček hodně. Možná je to optický klam, možná není, každopádně jsem nikdy neměl dojem, že by to bylo nějak těžší nebo něco. Možná úplně na začátku, ale to už si nepametám.
Podle mě to bude nějaký psychický blok, asi jako když člověk ze začátku napíná ramení a krční svaly a nadlehčuje vršek zad na sedle, takže ho pak bolí záda, a musí se vědomně nutit lehnout si na to kolo uvolněně. Člověk si musí postupně zvyknout kde má meze, ale u smyku předního kola se hledají fakt blbě. V podstatě to závisí na druhu pláště a tlaku v něm. Taky trochu na teplotě, teď v mrazech se to trhá do smyku snadněji. V podstatě jediný lék je jezdit občas na hranici toho, kde se začínám bát (pokud vidím, že se asi bojím zbytečně, protože ostatní tam jedou rychleji) a pomalu si zvykat. Kdysi jsem zažil v Brně zatáčku z Královopolské na Technickou (z ulice co je z kopce se zatáčí do ulice do kopce, tak je to vlastně opačně klopený) driftem obou kol, když jsem ještě měl Rubeny. Bylo cítit, že ani jedno kolo nejede přesně, ale při zatížení 50/50 se ani jedno neutrhlo úplně. Byla ve mě malinkatá dušička:-). Ale to bylo odbočení doprava v rychlosti okolo 35km/h, když jsem se pak nad tím zamyslel, tak bych to na klasice snad ani nikdy nezkusil. A hlavně jsem našel ten limit, co si můžu dovolit. Je důležitý takový věci dělat když nikde nejede žádný auto a případná trajektorie pádu neprotíná strom nebo zábradlí.
K těm zatáčkám - všimnul jsem si, že se mí lépe a jednodušeji zatáčí doleva než doprava. Levou zatáčku projedu i rychleji, menší poloměr zatáčky stzřihnu doleva než doprava. Co se týká rukou, tak jsem pravák. A pozoruju to již od dětství - třeba na lyžích se mi taky lépe zatáčí na levou stranu.
Máte podobné zkušenosti? Jaký je u toho vztah k levo nebo pravorukosti?
Sice nejezdím v leže, ale potvrzuji stejné pocity... Coby pravákovi se mi zatáčí lépe doleva. Buď je to jen nějaká podvědomá záležitost nebo to odhaduji na větší cit v pravé ruce. Prostě s tím pravým koncem řídítek se nebojím hýbat tak jako s levým...
ještě poznámka k motorkám: Závodní silniční motorky jezdí zatáčky řízeným smykem
Jo, a ty gumy mají tak měký, že jak je v tom trvalým smyku odírají o asfalt, je dynamická třecí síla vlastně ještě vyšší než statická - proto ten smyk. Naprostá většina cykloplášťů (snad krom některých silničních galusek taky s mizivou životností) je z mnohem tvrdší směsi, takže koeficient statického tření je na asfaltu pořád ještě o něco vyšší než koeficient dynamického tření. Proto je tam pro maximální boční sílu v zatáčce ta hranice, kterou když člověk překročí, tak se to najednou utrhne úplně do neřiditelnýcho smyku.
Když se Pavel ptal na ty zkratky, nějaké sem dám:
SWB - Short WheelBase - krátký rozvor: nepamatuju se přesně na to do kolika palců to oficiálně jde, v podstatě jsou to kola co mají přední kolo pod nohama jezdce a středové složení vpředu před ním.
LWB - Long WheelBase - dlouhý rozvor: typycky třeba americký Easyracer, dlouhatánské kolo se zadním kolem za jezdcem a předním kolem před pedály úplně vpředu.
CLWB - Compact Long WheelBase - střední rozvor, někdy též "kompakt": obvykle má menší kola, jedno pod středovým složením a jedno pod/za sedačkou. Řídí se ještě snáz než LWB, ale není tak obrovské. Často se dělají jako commutery a městská kola.
USS - Under Seat Steering - spodní řízení: řídítka jsou pod sedlem.
ASS - Above Seat Steering - horní řízení: řídítka nad sedlem. Kvůli tomu jak ta zkratka vypadá se někdy používá radši OSS (Over S...), aby to někoho neuráželo.
FS - Full Suspension - celoodpružené kolo.
RWD - Rear Wheel Drive - poháněné zadní kolo.
FWD - Front Wheel Drive - poháněné přední kolo.
AWD - All Wheel Drive - poháněná všechna kola (ano i takové lehokolo a lehotříkolka existují).
Pro úplnost nějaké ne zkratky ale kategorie:
LowRacer - nízké závodní lehokolo, definuje se podle výšky spodku sedačky nad zemí (nevím jestli do 45cm nebo tak nějak).
HighRacer - sportovně laděné vysoké lehokolo: obvykle obě kola 26", jednoduchý přímý rám, většinou patří k nejlehčím (viděl jsem i 7,7kg a to bylo z hliníku). Z aerodynamických důvodů nejsou na rovině tak rychlá jako lowracery, v kopcích jim ale může pomoct nízká hmotnost.
Tříkolky potom dělíme na delty - dvě kola vzadu - a tadpole (česky pulec) - dvě kola vpředu.
Všechno na co jsem zapomněl sem prosím někdo dodejte. :-)
S tím blokem budeš mít asi pravdu. Začal jsem jezdit na Rubenách, jsou sice nezničitelný, ale mají běhoun z hodně tvrdé gumy. Dvakrát mi v zatáčce ustřelilo přední kolo, jednou jsem si docela nalmel, i když jen odřeniny. Je pravda, že asfalt v zatáčce nebyl čistý.
Na zimu jsem si koupil jiný gumy s měkčí směsí a je z nich úplně jiný pocit. Strach ale zůstal... Nezbývá než zkoušet...
Třídění lehokol excelentní díky
Jestli má někdo zájem, tak se může kouknout na můj skromný webík, kde popisuji své zkušenosti s domácí stavbou svých (prozatím dvou) lehokol. Možná se někomu něco bude hodit. Pokud by Vás při prohlížení mého webu něco zajímavého napadlo, tak mi napište na email nebo to hoďte sem do diskuse, ať z toho mají taky něco ostatní.
A ještě odkaz - http://jihrab.googlepages.com/home (snad bude fungovat).
ej, hned v úvodu máš chybu ve svém jméně:
Pachatel: Jiří HRABOVKÝ, Ostrava
...
časem přidám dotazy či připomínky k lehokolům ;-)
Dík za upozornění. Jsem to ale pako (zdravá sebekritika).
Hmm, tak jaké jsou zkušenosti s tou koupelnovou rohoží? Mě přijde, že se na tom materiále i přes všechnu jeho perforaci musíš potit. Jo a proč jsi se rozhodl dát proužky podélně, nikoli příčně, nesjíždíš teď do předu?
Díky
Jo máš recht, potím se. Ale sedadlo ještě není dokončené.
Proč proužky podelně? Mezi těmi proužky je perforace a síla rohože je v místě perforace podstatně menší, takže v rohoži jsou jakoby podélné žlábky. Když jesm slepil vrstvy rohože na sebe, tak jsem dbal na to, aby byla perforasce a žlábky nad sebou - tudíž rohož je prodyšná zkrz (přes perforaci) a podélné žlábky vytvářejí tunýlky po celé délce rohože. Myšlenka byla taková, že když budou proužky (tedy i tunýlky) podélně, tak v tunýlkách, které jsou ve "svislé" části sedadla, vznikne "tah jako v komíně" - prostě teplý vzduch a pot půjdou komínky nahoru. Zároveň bude pot pronikat perforací v rohoži až k hliníkovému sedadlu a dírami v sedadle (které tam ještě nemám vyvrtané) bude pot unikat ven - sedadlo bude tedy větrat. Prozatím v plechu nemám vyvrtané díry, protože teď v zimě nepotřebuji, ať mi dírami táhne na záda. Až se oteplí, tak sedadlo provrtám. Ještě jsem uvažoval, že na zimu bych dal na již provrtané sedadlo potah bez perforace - třeba Mirelon (ve Feroně jej mají v síle 20-25 mm).
Co se týká sjíždění dopředu, tak jsem úpravou tvaru spodní části sedadla docílil toho, že nesjíždím. To sedadlo z hliníkového plechu má tu výhodu, že je můžu kdykoliv jakkoliv přihnout - a to jsem právě chtěl, abych mohl experimentovat s tvarem sedadla. Větší váhu překousnu, to těď neřeším.
Fakt moc hezký. Mám občas takové ty kutilské záchvaty, ale díky zvyku na pre-fabrikované modely vzpřímených kol mě nikdy nenapadlo, že by se takhle nenáročně dalo doma nějaké dvoukolé pohybovadlo postavit. Uvidíme, jestli budu mít někdy trochu času, tak bych možná zkusil ukutit něco z té kompozitové F1, co se mi válí ve sklepě, i když by toho rámu byla asi škoda :o((
Počkej až postavím ten karbonbambusový lowracer, to teprv uvidíš, co se dá postavit doma v pokoji :-). (zlí jazykové tvrdí, že pokoj nemám a spím ve své dílně, ale celý víkend jsem uklízel a můžu prohlásit, že už to minimálně ze čtyřiceti procent vypadá jako pokoj)
Jsem na tom úplně stejně, jen u mě je místo nářadí apod. jen šroubovák, zato PC komponenty se mi povalují absolutně všude, o krabicích od SW nemluvě. Úklid zhola nemožný ;o))
Ty máš v plánu karbon a bambus na lowracer?A nechceš zorganizovat workshop?
Já budu rád, když to dám dohromady sám, v rozumné době, ještě jsem ani nezačal. Natož abych organizoval workshop. Ani nevím, jak moc to bude fungovat.
Takže se ti do workshopu nechce?, nebo nechceš svůj projekt příliš zveřejňovat (myslím know-how)?, a víš to, že workshopem se dá společně řijít na mnoho věcí, na které sám by jsi nepřišel? a posunout tímto výrobek o příčku výše... Tož zvaž to. Šikovných Čechů jako ty je možná více.
tak já plánuju něco podobného, ale bude to z AL trubek spojovaných laminováním...Materiál už mám nakoupený tak jenom se k tomu dostat:-)
Zvažuju to, je to zajímavá myšlenka, ale nenapadá mě, jak to provést - není čas, místo a podobně. Asi jediná schůdná varianta by byla víc víkendů nebo pátků plus víkendů, protože za jeden to nesvedem a do léta s tím čekat nechci, stejně nevím, jestli v létě budu mět čas. A víc víkendů, to by bylo tak leda pro Brňáky, protože jezdit sem přes půl republiky pořád dokola by se asi nikomu nechtělo. No kdyby přece jen někdo hodlal stavět něco takového taky a chtěl to dělat zároveň, ať se ozve. V podstatě jde o trubky spojované kompozitem, nemusí to být zrovna bambus.
Poslední delší volno mám teď, ale prioritu má handbike, mamčino lehokolo a tandem. Za ty tři týdny do začátku semestru asi nestihnu ani jedno z toho (snad tu úpravu Céčka pro mamku jo), natož ještě začít lowracer. Takže zbývají ty víkendy potom.
Know-how netajím, žádný nemám :-). Akorát mě teda napadlo jednoduchý bambusovo-překližkový sedadlo, ale musím to teprv vyzkoušet, možná ho testnu na tom tandemu.
Věta "Šikovných Čechů jako ty je možná více" je supr kompliment, díky. Já bych spíš řekl, že tu budou tuny šikovnějších, akorát dělají něco na čem se dá vydělat, ne lehokola :-).
Inspirace! Výrobci lehokol ve světě. (ve SVĚTĚ?)
http://www.dutchbikes.nl/bodies_alg/links.htm...
UVAGA! "bodies_alg" !
ty si se ňák rozjel ... 8-)))
O těhle určitě víš, viď?
http://www.lmb.org/wolverbents/manufactures/
8-)))
Omlouvám se, omlouvám se!
http://www.lmb.org/wolverbents/manufacturers/
Teď už je to snad dobře.
Sme dneska řešili jak se má správně na maxovi s rovnou zadní vidlicí, ten starej model, nastavit sedadlo. Pučil sem si ho na chvíli, ale nějak blbě se mi na tom jelo. Dal sem sedadlo co nejvíc dozadu, spodní upínak úplně dolů a výšku zadním upínákem nastavil asi na polovinu. Převodník sem vysunul tak abych eště dosáhl pravou nohou na šlapku při úplně proplý noze.
Je to tak dobře ? Jo a hned jak sem se rozjel, tak sem začal vejtit svaly za krkem. Asi nezvyk a po kilometru mě začali cejtit kolena. Ty budou asi z únavy, páč sem hodně pracoval.
Na co má vliv posunutí sedadla dopředu-dozadu a spodek sedadla nahoru-dolu když pořád zachovávám vzdálenost mezi patou a šlapkou ?
V podstatě přímo to má vliv jen na polohu těžiště vůči přednímu a zadnímu kolu. Podle mě to jede líp s těžištěm spíš vzadu (v rámci toho rozsahu co Azub má).
Nicméně posunutím dopředu se dá zmenšit interference paty s přední pneumatikou, i když si nejsem jistý o kolik. Posunutím nahoru se zase zmenší svislá vzdálenost pedálů a sedla, což se může taky někomu hodit. Ale nižší sedlo zas usnadňuje nasedání.
to co napsal jirka + vzájemná poloha sedačky a řidítek, taky vysunutí špapadel znamená, že jsou třošku výš.
Já jsem si to vysouval cca 4 cm dopředu, protože jsem se v prudkých kopcích převracel dozadu - a pomohlo to.
Svaly na krku mě taky bolely když jsem začínal, později jsem přišel na to, že je zbytečně za jízdy držím napnuté. Chtělo si to pár výletů často připomínat "uvolni se, lehni si pořádně do toho křesla" a přešlo to. Od té doby jsem s tím potíže neměl. Pokud to ani tak nezmizí, chce to dál hledat nějakou jinou polohu.
Kolena bolet budou, spíš svaly těsně nad kolenem na přední vnitřní straně stehna. To jsou ty kousky, co se na klasickým kole flákají a teď poprvé se od nich chce práce. Budou protestovat asi měsíc nebo cca 300km, během té doby to postupně přejde a trochu se ti vylepší tvar stehen:-).
Teorie zmáklá. Teď pojezdím trochu na fulovi a došetřím zbytek financí na lehostroj. Pak se esště před koupí ozvu.
Díky za rady a návody. Deme jezdit, léto přišlo !