Jeden můj známý (ale nevím jestli mě nehoupal) mi vyprávěl, že někde v americe jsou cyklisté chráněni velmi přísným zákonem, který je nastaven tak, že v případě kolize automobilu s cyklistou je prakticky vždy vina na straně řidiče automobilu.
Takže můj známý (prý) jezdil po městě na kole a bez problémů přejížděl několik pruhů najednou, přičemž šoféři mu to velmi ochotně umožnili, bojíce se karambolu jako čert kříže.
Nebylo by tohle řešení, které hledáme? Dát cyklistům ochranu garantovanou přísným zákonem, který by zohledňoval sranitelnost a ekoligický přínos cyklistů, obzvláště ve velkých městech?
Zákon by samozřejmě narazil na zuřivý odpor autofundamentalistů :-), ale vo tom to je, že?
Takový zákon předpokládá morální vyspělost a nezneužívání - to je možná pravda, ale je velký rozdíl v důsledcích. Když zneužije zákon motorista, cyklistu to často stojí zdraví, či život.
Cyklista, ten si to sakramentsky rozmyslí, než zneužije zákon, který jej chrání. Těžko se bezhlavě vrhne pod kola automobilu jen proto, že jej chrání nějaký zákon.
Pokud není k dispozici přesné znění údajného právního předpisu, není o čem se bavit. (Po pravdě řečeno, nikdy jsem se nesetkal s názorem, že u nás je cyklisty možno beztrestně zabíjet. U nás jsou považováni za lidi a požívají stejnou ochranu jako ostatní lidé. Je-li to v nějaké jiné zemi údajně jinak, je to jejich věc. Tady platí listina práv a svobod pro všechny. (Nejen pro nové zákazníky. :'))
Ano, dělat si co se mi zlíbí a zachce a mít to ještě povoleno zákonem, to je přesně to o co jde čím dál tím většímu počtu lidí z řad řidičů,chodců,cyklistů,myslivců a dalších.
A ještě bych se zeptal? To by to pro chodce neplatilo. To by toto právní zvýhodnění měli jenom cyklisté jakožto nějaká nadskupina?
Ja jsem pro. Kdyz mame zakon na ochranu spotrebitele, zakon na ochranu zvirat proti tyrani, muzeme mit i zakon na ochranu cyklistu.
Alespon na nedelni msi budu jezdit bez obav, ze me nekdo prejede.
A co zákon na ochranu vrahů?
Myslivecky zakon? :)
Mě to přijde jako blbost. Zákon na tohle, zákon na tamto. Když někdo nechápe, že když vjede rychle do zatáčky, kam nevidí a může tam zabít cyklistu co jede při kraji, tak na co zákony na ochranu cyklistů. To nic neřeší. Ten v autě co to udělá je magor a tak se může většinou chovat při všem ostatním. Navíc pro některé vyvolené stejně zákony neplatí, fuj!
P.S. vozit na kole flintu není špatný nápad :)
Nehoupal. Akorát se ten americký stát jmenoval Spolková Republika Německo. Mydlil jsem to širokou (asi 5m) jednosměrkou v protisměru a přijel do křižovatky a zprava mi přijíždělo auto. Zpomalil jsem, aby mohl projet (vědom si svého přestupku), ale řidič to zadupnul a dokud jsem nezmizel z dohledu, odmítal se hnout....
Jestli to nebylo jeho vyděšeností z tvojí drzosti a nedisciplinovanosti... :-) Jinak takový zákon by byl nesmyslný ale v podstatě je alespoň u nás v HK mnoho kolařů (nikoliv cyklistů), pro které jako kdyby platil. Na kole provedou cokoliv a jakkoliv, naprosto nepřehledně a neodhadnutelně. A kdo by si jen náhodou dovolil je upozornit, že třeba bez rozhlédnutí vyjeli z vedlejší, se zlou a sprostou se potáže. Nedovedu si představít, že by to měli ještě něčím takovým posvěcené. Bylo by to jako s tou "absolutní předností chodců" - mrtvých kolařů bych se nedopočítal.
Jakákoliv pozitivní diskriminace je nesmyslná (viz někteří naši spoluobčané). Pro všechny účastníky provozu musí platit jedna pravidla a jako cyklista i jenom kolař bych tato pravidla měl také respektovat a dodržovat.
Něco jiného jsou případné postihy za nesmyslné ohrožení nebo zranění jiných účastníků třeba i se zvláštním ohledem k cyklistům. Tam by se možná čarovat dalo
Na rozdíl od ostatních příspěvků zde uvedených s tebou souhlasím. Jsem sice něco, co by většina označila za "auto-fundamentalistu", to jest jezdím autem denně a skoro všude (krátké vzdálenosti moc neabsolvuji a věčně spěchám), ale to mi nebrání v pochopení myšlenky.
Osobně to chápu jako pozitivní diskriminaci. Podobnou zákonnou regulací se dosáhlo (do jisté míry, ovšem) pohlavní rovnoprávnosti v mnoha zaměstnáních, to samé se týká třeba mentálně či fyzicky postižených. Proč je třeba běžný přechod pro chodce neosvětlen a ve městě nelimitován sníženou rychlostí, zatímco u míst s pravidelným výskytem dětí (škola, školka, hřiště a přilehlé silnice) je to třeba limit 30kmh, s příčnými prahy, osvětlený a s obrovskou reflexní cedulí ?
Možná proto, že už nežijeme v pravěku a lidská společnost si vzala za své, více či méně dobrovolně, že bude chránit a podporovat i ty, kteří díky svému handicapu jsou ve svých možnostech omezeni a nemohou se tak dobře "bránit". A to jsem se ještě nedostal například k chráněným krajinným oblastem a živočišným druhům na pokraji vymření.
A právě cyklista, který své kolo používá ke každodenní přepravě, takovým ohroženým druhem, který se může jen velmi těžko bránit. A přitom na rozdíl od většiny výše uvedených variant je jednou z vyjímek, která by onu péči opětovala nejen krásou svého výskytu, ale i prakticky (viz. stále diskutovaný článek doktora Rusého).
Takže já jsem rozhodně pro pozitivní diskriminaci tohoto ohroženého druhu a narozdíl od často nesmyslného silničního zákona (i po jeho novele) bych takovýto nový zákon s radostí respektoval. Samozřejmostí je patřičné opatření proti zneužití. Ostatně takový grizzly se vzteklinou se také stává škodnou a je vykázán do patřičných mezí řádnou ranou z kulovnice ;o)))
Praktická proveditelnost podobného zákonného opatření v podmínkách podlehajících české mentalitě je ovšem námět pro úplně jinou diskuzi a v tomto směru se přikláním k názorům Fénixových odpůrců a bohužel zůstávám skeptikem.
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=3565
(Jeden ten "bod" si škrtni, to jsem se uklepl. :')))
K čemu takový zákon může být zneužit? On totiž může být chápán jako přiznání stavu, že "cyklisti nemaj na silnici co dělat", což by se kdekomu hodilo. Zatím mají ze zákona na silnici rovnoprávné postavení, zvláštní mimořádnou ochranou by ho ztratili. Cyklisti jsou zákonem chráněni dostatečně (viz. dále), postavení poloblbů nepotřebují.
Probém je přeci v tom, že někteří motoristé ten současný zákon nedodržují. Nedodržují bezpečný odstup při předjíždění, nedodržují omezení rychlosti. My přece nechceme, abychom měli při vjezdu na hlavní silnici fakticky přednost, doplněnou střípěním brzd (a zubů). My chceme, aby tuto přednost vozidel na hlavní dodržovali všichni. Nepotřebujeme a nechceme jezdit na červenou, chceme, aby na červenou nejezdil nikdo.
Takže dokud se nedodržuje současný zákon (kvůli celkem směšným postihům třeba za překročení rychlosti) nemá smysl to kamuflovat nějakým zákonem novým, kerý by v důsledku cyklistům mohl přinést postavení ještě horší. Tedy cyklistům, kteří tu silnici používají. Nemyslím třeba tebe - pro tebe by nebyl problém hodit kolo do auta a odjet někam do lesa. A je víc cyklistů, kteří si myslí, že šlapací kolo na silnici nepatří. Ale to nejsou všichni cyklisti.
Zajímavý úhel pohledu, takhle jsem se na to nedíval. Co se týče té hlášky, že si kolo klidně hodím do auta a odjedu do lesa ... no, to není tak úplně pravda. Dělám to, když jedu třeba s Nákoláky, protože prostě nemám takovou fyzičku, abych si k 90km výletu naložil ještě 30km navíc cestou na sraz a zpět. Jezdím pro radost, ne pro sebemrskačství ;o)))
Jen bych byl opatrný s tou rovnoprávností. Tak to možná chápe většina rozumných lidí, kteří respektují vyhlášku a zdravý rozum. Bohužel většina řidičů co znám, berou cyklisty za stejnou překážku silničního provozu, jako například traktor. A podle toho se i chovají, jenže z cyklisty narozdíl od traktoru nejde respekt vůči jejich plechovým miláčkům, takže se občas chovají dost surově a neurvale. Je samozřejmě otázkou, zda by výraznější ochrana cyklistů vyhláškou tomuto problému pomohla, nebo přitížila. Měl jsem pocit, že by mohla, ale po přečtení tvých argumentů už si tak jistý nejsem. Holt těžko říct, škoda že nejde uzákonit změna mentality :o))))
Chtěl jsem říct, že ty na kole silnici nijak nepotřebuješ, že tě to stejně víc baví někde v terénu. Nechtěl jsem říct, že by sis snad ve vození kola v autě liboval. :')
A s těmi mírnými tresty za přestupky je to asi tak. Ústavní soud rozhodl, že nosit střelnou zbraň nepatří k základním lidským právům. Takže automaticky podle zákona o právo nosit zbraň člověk příchází například v případě, že se dopustí nějakého přestupku v oblasti zbraní a střeliva. Za přestupek je potrestán pokutou. O právo nosit zbraň nepřichází "za trest", prostě je na místě doměnka, že by mohl být nebezpečný sobě nebo okolí. A s řidičským oprávněním se to zřejmě bere jinak. Toho tě může zbavit jen soud, jako trest. Těžko lze uložit velice přísný trest odebrání řidičského oprávnění jen za to, že někdo nedodržel přikázanou rychlost. Ale lze se domnívat, že to udělá znova. A čekat, až bude na místě přísný trest za ublížení na zdraví nebo zabití. A to není dobře. Odebrání řidičského oprávnění by neměl být trest.
Ale co s tím, to nevím. :'(
Víš já nevím, ale obecně řečeno: Pokud se pro ochranu určitých práv musí udělat zákon, tak to vypovídá cosi negativního o morální vyspělosti společnosti, tedy nás jedinců, lidí, občanů. Asi je pravda, že absolutně bez zákonů by se lidé asi vymlátili, ale přesto jsem byl a zůstávám v duchu v podstatě anarchistou. Každý další zpřesňující zákon podle mne dokládá jen to, jací jsme bezohlední a nemorální blbci. Ale to je na jinou a spíše filosoficko-utopistickou debatu. Spíš bych to shrnul do jedný otázky: Opravdu jsme na tom s ohleduplností a morálkou tak špatně, abychom na to potřebovali nový zákon? Když vezmu v potaz své zážitka ze silnic, tak se začínám klonit k tomu, že možná ano, ale pořád doufám, že snad to ještě s námi není tak hrozné.
Možná kdyby se více kontrolovalo dodržování těch zákonů stávajících a postihovalo jejich porušování, třeba by pak ani dalších zákonů nebylo potřeba. Ale takhle to bude jenom další z řady zákonů na kterej budou stejně "všichni" sejřit a takovejch už je dost.
Ano. Nejsem právník, ale zdá se mi, že u těch postihů se zbytečně čeká, až se něco stane. Když řidič nedodrží omezení rychlosti, ale nikdo mu nedokáže bezprostřední přímé ohrožení někoho, tak se skoro nic nestalo. To se mi moc nelíbí.
Zase budu kafrat, tak honem rychle do mě :)
To by mohlo vést k příliš volné morálce cyklistů a když se pak takový dva srazí, tak za to bude moct chudák, co si na parkovišti zrovna zapnul sťerače...
LOL, dávám bod !