dobrý den, prosím vás o radu ohledně úpravy kola,druh kola nového:
mám horské kolo Author s klasickými širokými pneumatikami.Ale jelikož jezdím většinou jen po silnici a lesních cestách, hodilo by se mi více kolo s úzkými pneumatikami...tak jsem uvažovala, že si budu muset chtě nechtě pořídit kolo nové - silniční či jaké jiné další názvy jsou...ale známý mi doporučil levnější variantu- zda by šlo na mé nynější kolo horské koupit jen úzké pláště a duše.Je to technicky možné koupit na horské kolo úzké pneumatiky, ale zároveň ne uplně hladké,ale trochu i do terénu?Pokud je výměna za užší možná,je asi kromě vnějšího pláště nutné vyměnit i novou
> duši,že? Jaká je to tedy zhruba celková investice?
>
> 2)Začaly mi pískat brzdy- ty 2 černé tlapičky,otřesně - dá se sehnat nové,
> lepší...asi z měkčí gumy nebo nevím, jestli to tak dělají všechny, ty moje jsou
> na tom nejhůře za vlhkého či přímo mokrého počasí.Co byste mi doporučil? Dají se
> sehnat jen zvlášť ty nožičky od brzdy-bez těch lanek,které mám? Kolik asi
> stojí?
Pokud by došlo ke koupit nového kola, vůbec nevím jaké koupit, silniční se myslím doporučuje jen pro jízdu po silnici...ale nevím proč a ostatní druhy moc neznám, potřebuji kolo do tohoto terénu:jezdím většinou po rovině, mírné kopce asfaltky či štěrkové, hliněné cesty....
Prosím o rady na můj MAIL [email protected]. Díky moc
Ahoj, otazka jedna je slozita, zalezi kolik bys byla ochotna investovat a v jakym stavu je soucasny kolo, pokud je jeste slusny, tak kup akorat duse a plaste a mas to vyrizeny, duse je levna a plaste jsou asi od 150 ale taky za 1000 kacek, zalezi jaky si vyberes.
Piskani brzd ma taky vic reseni, mozna mas jenom spinavy rafky a ty brzdovy gumicky, ocistit ... Jestli mas shimano spalky, tak s nima pryc a kup trojbarevny BBB a nebo lidi jeste dost doporucuji spalky koolstop, ty jsem ale nezkousel. Mozna kdyz mas kolo author, tak tam mas author brzdovy spalky, ty nejsou spatny, ale me piskaly. Spalky jsou lepsi vzit cartrige, za prvni zaplatis vic, ale potom uz jenom menis guicky a jsou levnejsi. Jo a jak je budes menit, tak je dobre nastav, nebo si je nech vymenit od nekoho, kdo to umi.
Jééé to je klášný, tlapičky... ;-))) Kdo vůbec vymyslel ten ošklivý název špalky...? ;-)
Ehmm
No, defakto sis už částečně odpověděla sama ;-) Jak už výše napsal Stana, tak nejlevnější variantou je zkusit dát užší pláště s jemnějším vzorkem. K tomu je dobré si ohlídat velikost duše. Sice asi 99,99% z nás tohle nikdo neřešilo, ale k plášťům užším než 1,9" je vhodné dát i odpovídající duši. Normální, nejvíce používaný rozměr je totiž určený pro velikosti plášťů 1,9-2.125" a v užším plášti by to už nemuselo dělat dobrotu. Duše stojí asi od 60Kč výše, záleží na výrobci a hlavně prodejci...
Brzdy viz Stana. Sada stojí asi od 80Kč až po 500Kč za 4ks, možná jsou i dražší.
Pokud chceš jezdit i v mírnějším terénu, tak si buď jenom dolaď toho svého horáka nebo v případě koupě nového bych asi spíše radil crosse/treka... Silnička je opravdu určená jen na silnici... Idkyž se s ní dá vjet na lepší polňačku, ono je to dost utrpení jak pro jezdce tak i pro kolo...
Muzes koupit tzv slicky, ale ty sou bez vrorku - v terenu se s nima jezdit da v pohode, ale jen kdyz je sucho.
pokud chces nutne vzorek, netusim, jestli se daji sehnat uzsi nez 1.9palce.....
K tem brzdam...kupuju levne "tapicky", nejlepe symetricke (to znamena ze pasujou nalevo i napravo). Aby nepiskali, musi se seridit - spaliky musi jit trosku do sipu, tzn. predni cast tlapicky by se mela dotykat rafku driv nez zadni. je to trochu pakarna, ale chce ti cvik.
Serizovani do sipu je oldschool. To se dneska uz nepraktikuje. Staci mit 3 barevnou spaliky a IMO ta posledni cast je proti vibracim.
mno, na XC jsou oldschool vsechny spaliky, o DH nebo co to jezdis ani nemluvim.......
Na ostatni kola si radsi koupim levny spaliky a a obcas seridim... a ze brzdi...na to vem jed.
XC jezdim.
Mela jsem u crossoveho kola 2 mechaniky. Jeden to daval do sipu a druhy rikal, ze se to nedela a daval mi tam 3 barevny BBB. Oboje obcas pistelo (zvlaste na vode), ale 3 barevny vzdycky min. Do sipu to chvili fungovalo (1 den max) a pak to zase zaclo. Takze jednoznacne preferuju 3 barevny a v dnesni dobe uz nejsou tak drahe. Navic mi uplne levne spalky (tvrde a pokud mozno extravagantne barevne) obcas ukously kus rafku.
Ted mam hydry, takze takove veci jako kazdodenni serizovani uz resit nemusim, ale to je asi na jinou diskuzi...
Nooo na XC se vecka s tlapickama daji vozit docela dobre...
K tomu nastavovani do sipu, to se delavalo na cantikach, ted to s dobryma spalkama neni potreba, kdysi jsem je zkusil dat do sipu, nepislako to, ale nastup brzd byl takovej meksi, to mi moc nepasovalo, jsem zvyklej na jedovky...
A jeste me napadla jedna univerzalni rada pro lilinku... pokud Jsi bohata nakolarka, tak co takhle koupit kotoucovky, dva pary stejnych nab a na jedny si nechat naplist mtb rafky do terenu a na jedny naby naplist tenky lehky crossovy rafky s tenkyma plastema, to by se do vidle a zadni stavby vlizt mohlo a podle toho kam jedes prehazovat kola.
A možná ti k takovému ježdění nebude ani vyhovovat převodová skladba na pastrocích. Na rovnější profily a hladší povrch by to chtělo jemnější odstupňování.
Souhlas se všema. Vyměň duš a pláště a dej si tam ty tříbarevný "tlapičky" Je to investice v řádu stovek. Jízdní vlastnosti se ti zlepší a teprv když ti to nebude ani tak vyhovovat, tak bych začal uvažovat o investici do novýho kola. Přítulkině dostala horáka zadara, takže jsme na zuby nehleděli :o)) Měla ale pro ní nesmyslně široký pláště se špuntama, což vzhledem k tomu kudy jezdí nikdy nevyužila, takž jsem přesně tohle udělal. Jo a kdybys neměla kdo ti to udělá a sama se necejtíš, tak se klidně nabízím. Je to práce nejvejš na cca půl hodiny. Takže jestli jseš odněkud poblíž . . .
Spaliky piskaj, kupuju nejlevnejsi. A aspon kdyz piskaj a brzdim pred lidma, tak se uklidej stranou. Mam horaka jezdim kazdy den do prace po meste tak jsem taky porizuji uzsi plaste.
Jestli uvazujes o uzkych plastich, mozna potom taky budes prekvapena, jak ti kolo celkove ztvrdne a prestane byt tak pohodlny, jak driv, to je dan za ty uzsi, ale logicky taky o dost nizsi plaste. Zkus zapremyslet i o variante treba plastu i stejne sirokych jako puvodne, ale bez vzorku, s jemnym profilem nebo tzv. semislicky, ktere maji ty "spunty" jenom na stranach, ale ne na behounu plaste uprostred, kde se na silnici budou odvalovat nejcasteji. Budou mit takhle vetsi obsah vzduchu, takze mnohem lip tlumi a zaroven budou prilnavejsi i v tom ev. terenku.
Souhlas. Na fullu mam vsude 2,1". Predni je na 30-35PSIku (hodne mekky) a zadni mam ted WTB Weirwolf, coz je terenni pneu. Na 50PSIku se pod moji vahou na silnici jako lepidlo, ale krasne pohodlna. Takze ji hustim na 65 a vcelku i vali. WTB jsou v tomhle trosku specificke, i treba Mutano raptor (ma stredovy behoun) je taky pekny lepidlo :)
Treba Maxxis Wormdrive vypada jako dobre valici pneu na silnici, ale musim rict, ze zdani klame :( Neni vhodna ani do terenu (PB dosvedci :)
Jinak treba Python mi vzadu valil krasne jak v terenu tak na silnici i na 40-50PSIku (a to ma 2.oo" plast maximum 80PSI).
1.9" plaste jsou pro me uz nepohodlny. Musi se hustit vic a necitim se na nich v terenu dobre. Ale tahle preference vychazi asi spis z moji vahy...
Pak je tu jeste kombinace 2,1" vepredu a 1,25" vzadu :) Vyjela jsem s tim na Blanik a az natrosku litani po mokre vetvi to bylo v pohode :) Na 150km vylety idealni :))
hmmm ale ony ty "pythony" jsou v kevlaru bratru za litřík, a sjedou se na asfaltu opravdu fofrem!!!
U me je to jeste horsi. Po 600km jsem ho rizla. Od te doby Pythona nechci. Nicmene jelo se na nem krasne.
mám je obuté, s šedým bokem- ale mizej fakt fofrem, pravda je že jedou i na silnici, a byl jsem včera u "kačáku" unhošť- lodenice, a držej lépe než swalby
Schwalbe budu teprve testovat, nejdriv mam v planu NN a pak mozna RR.
Já ty Nobby Nic už nějakej pátek vozím a jsem maximáááálně spokojenej. Uháněj docela svižně, drží sqěle a to tlumení - to poznám i na fullovi. Opustil jsem kvůli nim i Z-Maxy (a ty jsem vozil móóóc let). Ale ubývají celkem rychle. Zase ale stojí docela málo, tak se to srovná :o))
RR Evo 2.25 jsem mel na HT, na sussi povrch byly skvely a rychly. Ty NN, taky v 2.25 ma na svym HT moje zena. Co jsem je trochu vyzkousel, jsou vyborny, do terenu urcite lepsi nez RR, navic pri nizsim tlaku, kdyz jsem s jejim kolem sjizdel schody (nechtela to :o) to bylo jako by mela vzadu zdvih tak 2 cm :o)
Taky si je chci poridit, ty NN, ale vaham, jestli 2.1 nebo taky 2.25. XC full, jenom 85 vpredu, cca 90 vzadu, na nase docela divoky svihy urcite 2.25, ale prece jenom na zavodeni... Pristi sezonu se to rozjede naplno, tak mam trosku obavy ze ztraty rychlosti... (ale pod 2.1 bych nikdy nesel).
Tak. Aby byly rychlý, na to nemusej bejt úzký. Už jsem si ani netrouf se té pověře o úzkejch pláštích postavit. Stačej nějaký docela běžný, s jemnym vzorkem. A správně nahuštěný, nejlépe pumpou s manometrem. :')
Kdyz budes mit stejnej vzorek, ty uzsi budou vzdycky rychlejsi.
Zalezi na povrchu. Zda se to nelogicky, ale je to tak. V jednom testu (myslim Bike) treba merenim vykonu pri konstantni rychlosti v zavislosti na povrchu zjistili, ze cim vic klade povrch odpor (maximum byla v tom testu travnata louka), tim je vyhodnejsi mit co nejsirsi plast a co nejnizsi tlak vzduchu v nem. Takze to bude vzdycky spis o kompromisu a o tom, kde jezdis nejcasteji...
To neni pravda. Nejvic zalezi na tlaku a pak az na sirce plaste. Navic v terenu plati to co pise Vasek.
Nejvic zalezi na tom kolik ma clovek najeto. Rozdily plynouci z volby typu plaste, sirky, tlaku nebo dezenu jsou podle mne v porovnani s timto faktorem zanedbatelne. Neco pojede lepe tam a neco jineho jinde, ale pokud to neni v nohach, nejede to nikde.
Dovolim si lehce nesouhlasit :)
Pythony na 80PSI na HT v lese na korenech == masakr. Podhusteny wtb na silnici == lepidlo. Mela jsem jen 2 plaste (pythony a irc geoclaw) na kterych se mi jelo dokonale vsude a to jsem uz jich par vyzkousela (tak 10).
Vliv spravnych pneu vidim v radu desitek %.
No, nevím, co máš za kolo. Možná na krosu ten rozdíl mezi různými plášti nebude tak znát. Ale na MTB jo. Třeba když jsem místo Black Jacků da Fast Fredy, tak jsem rozdíl odhadl tak na jeden pastorek. Řadil jsem prostě na známejch místech jinak. Na takový běžný cestě podél Vltavy do Roztok jsem si toho všim. A pokud někdo jezdí rychle v náročném terénu, jistě budou rozdíly ještě patrnější.
Schwalbe dokonce píše (a zdůvodňuje), že u plášťů stejné konstrukce nahuštěných na stejný tlak (!) bude mít na rovném povrchu menší valivý odpor ten širší. Spíš mluvme o konstrukci pláště - ten vzorek není jediné, co má vliv. Masivní vrstva pryže zpomaluje, vrstvy proti proražení zpomalují a tak. Silničáři mají úzké pláště proto, protože jsou lehké a mají menší odpor vzduchu. A jistě také umožňují jinou konstrukci (oni tam skoro žádnou gumu nemaj). A pak ty úzké pláště maj nahuštěný na vysokej tlak, takže ve výsledku jistě budou mít menší odpor, než běžný slick na MTB.
Tady už kolem toho bylo dost krvavých bitev. Ale jisté je, že širší plášť poskytuje výrazně větší pohodlí. A není důvod, se ho vzdávat. :')
Mno, ja jezdim na "stoletem" Favoritu, ale brzdy mi vetsinou piskaji, kdyz mi na rafky (samozrejme nechtene) kapne olej, anebo je tam takova ta cerna vrstva gumy.
Resim to tak, ze u silnice naberu trochu jemneho pisku (nebo nejlepe vlhke hliny) a ty rafky s tim ocistim.
Nevim tedy, jestli to rafky neobrusuje, ale na mem "stoletem krapu" to vzdy bylo nejlevnejsi a nejrychlejsi reseni ;-D ...
Podívej se na mapu nákoláků, zjisti si kdo je nejblíž a dej si s ním scuka.Tam pořešte tvoje problémy. Myslím že pokud se v kole moc nevyznáš, a vypadá to tak(nic ve zlém),tak polovina příspěvků je pro Tebe psaná cizí řečí.
Víš, možná že by "dobá investice" byla, odvést to kolo do nějakého servisu. Pláště nemusej bejt to jediný, co ti jízdu znepříjemňuje. Jistě by to kolo jednu velkou roční údržbu uvítalo. Seřízení, promazání, případná výměna lanek a tak. A při tom ti taky doporučej vhodný pláště. Možná i vhodnou pohodlnou stojací pumpu. Nechci se tě dotknout, ale kdo ví, na jakej tlak to máš nahuštěný. To tě taky může zpomalovat. :')